Birinci Dünya müharibəsi illərində
Osmanlı ərazisində soyqırımına məruz qalan
ermənilər yox, türk-müsəlman əhalisi
olmuşdur
Bakı Dövlət Universitetinin professoru, tarix
elmləri doktoru Anar İsgəndərov www.yap.org.az saytına
müsahibə verib:
- Anar müəllim, məlum olduğu kimi, ermənilər
hər il 24 aprel tarixini uydurma “erməni soyqırımı”
kimi qeyd edir. Ümumiyyətlə, erməni-türk probleminin
tarixi kökləri barədə nə deyə bilərsiniz?
- Qeyd edim ki, 1915-ci il 24 aprel tarixinin qondarma “erməni
soyqırımı” kimi qeyd olunmasının heç bir əsası
yoxdur. Tarixə nəzər salsaq görərik ki, əslində,
türklər ermənilərə qarşı heç də
düşmən mövqeyində olmayıb, əksinə
yardım əlini uzadıblar. Faktlara diqqət yetirək.
Uzun illər Bizansın
hökmranlığı altında yaşayan ermənilərin
vəziyyətini erməni tarixçisi Urfalı Matevos belə
təsvir edir: “Ermənilər zülm-əsarət altında
qalmışdı. Bütün məmləkət qan
içində idi”. Dini inanclarına görə ermənilər
ciddi təqibə məruz qalırdı. Erməni
katolikosları, din xadimləri Bizansdan sürgün edilirdi. Təqiblərə
baxmayaraq, erməni məsələsini gündəmdə
saxlamaq üçün kilsə bütün vasitələrdən
istifadə edirdi. VI əsrdə Roma kilsəsindən
ayrılan ermənilər Qüdsdə yeni bir patriarxlıq
yaratdılar. 993-994-cü illərdə Roma ordusu erməniləri
qılıncdan keçirdi, sağ qalanları əsarət
altına aldı.
Erməni kilsəsi Roma təhlükəsindən
xilas olmaq üçün Səlcuq sultanı Alp Arslana
müraciət etdi. Sultan erməniləri öz himayəsinə
alaraq, onları təhlükədən xilas etdi. Sultan Məlikşah
erməni kilsəsi və monastırların, erməni din
xadimlərinin vəziyyətini yaxşılaşdırmaq
haqqında sərəncam verdi. Ermənilərin
dəfələrlə bizanslılarla birləşərək
türklərə qarşı vuruşduqlarına baxmayaraq, Səlcuq
və Osmanlı imperiyalarının hakim dairələri tərəfindən
onların dini inanclarına, adət-ənənələrinə,
həyat tərzi və milli ləyaqətlərinə
heç bir müdaxiləyə yol verilmirdi. Erməni
tarixçilərindən Levon Dabağyan yazırdı: “Ermənilər
indiki dövrdə milli varlıqlarına görə səlcuq
və osmanlı türklərinə borcludurlar. Bizansların və
ya başqa avropalıların əlində qalsaydıq, erməni
adı bu gün sadəcə tarix kitablarında saxlanılan
bir ad ola bilərdi”.
Səlcuqlardan sonra hakimiyyətə
gələn Osmanlı dövləti də ermənilərin
sülh və rifah şəraitində yaşaması
üçün hərtərəfli şərait
yaratmışdı. Bursa paytaxta çevriləndən sonra
ermənilərin Bizansın təhlükəsindən xilas
olması üçün Orxan bəy onların bir etnos kimi
Anadoluda yaşamalarına icazə verdi. İstanbul fəth
ediləndən sonra erməni katolikosluğu bura
köçürüldü.
XVII əsrin 30-cu illərində Osmanlı
imperiyası əvvəlki qüdrətini saxlamaq iqtidarında
deyildi. Ermənilərin bir qismi Roma kilsəsinin təsiri
altında katolikliyi qəbul etdi. İngilislər 1840-cı ildə
Qüdsdə erməni protestant kilsəsini tikməyə icazə
aldılar. 1846-cı ildə ingilislərin təkidi ilə
İstanbulda erməni protestant icması təşkil edildi. XIX
əsrdə qərb dövlətləri və çar
Rusiyası bu dövlətin parçalanması
üçün planlar cızır, erməni şovinizminin
dirçəlməsi üçün ciddi səy göstərirdilər.
- Buna səbəb nə idi?
- Osmanlı imperiyasının üç qitədə
geniş ərazilərə sahib olması Qərb dövlətlərini
və Rusiyanı ciddi narahat edirdi. 1829-cu ildə Rusiya ilə
Osmanlı dövləti arasında bağlanmış
Ədirnə sülhü Rusiyanın iddialarını tam təmin
edə bilmədi. Doğrudur, Ədirnə
sülhünün 14-cü maddəsinə görə erməni
əhalisinin Cənubi Qafqaza, o cümlədən Azərbaycan
torpaqlarına köçürülməsi rəsmiləşdirildi.
10 minlərlə erməni ailəsinin Osmanlı dövləti
ərazisindən Azərbaycan torpaqlarına
köçürülməsi Rusiyanın Osmanlı ərazisində
“Qərbi Ermənistan” dövlətinin
yaradılmasına olan marağını artırdı. Lakin
1853-1856-cı illər Krım müharibəsində
Rusiyanın məğlub olması ona bu planını
reallaşdırmağa imkan vermədi. Krım müharibəsində
Osmanlı dövləti ilə müttəfiq olan İngiltərə
və Fransa ermənilərin əli ilə bu ərazidə
nüfuz sahibi olmağa çalışırdılar.
1878-ci ilin martında erməni patriarxı Nerses
Varjapetyan İngiltərənin İstanbuldakı elçisi
Loyarda müraciətində deyirdi: “Bir il bundan əvvəl
bizim Osmanlı üsul-idarəsindən heç bir şikayətimiz
yox idi. Lakin Rusiyanın bu son zəfərləri
vəziyyəti dəyişdirdi. İndi biz də Qərbdə
müstəqil bir Ermənistana sahib olmaq istəyirik. Əgər
siz yardım etməsəniz, biz bu istəyimizi gerçəkləşdirmək
üçün Rusiyaya müraciət etməli
olacağıq”. Loyardın “bəs harada,
hansı torpaqları ələ keçirib Ermənistan
yaradacaqsınız” sualına patriarx Van, Sivas, Diyarbəkir,
Kilikiya vilayətlərinin adını çəkdi.
İngilis elçisi bu yerlərin heç birində ermənilərin
çoxluq təşkil etmədiyini xatırlatsa da
patriarxı fikrindən döndərə bilmədi.
Ümumiyyətlə, bu fakta xüsusi diqqət
yetirmək lazımdır ki, ermənilərin
yaşadıqları ərazidə çoxluq təşkil etməsi
heç bir zaman mövcud olmamışdır. Nə
Osmanlı, nə İran, nə də Rusiya ərazisində elə
bir vilayət olmamışdır ki, ermənilər əhalinin
üçdə birindən çox olsunlar. Faktiki olaraq ermənilər
yaşayan vilayətlərdə böyük üstünlüyü
türklər, kürdlər və başqa etnik qruplar təşkil
etmişlər.
Berlin konqresinə qədər erməni
nümayəndə heyətinin Avropada döymədiyi qapı
qalmadı. Erməni nümayəndə heyəti İtaliya,
Fransa, İngiltərədə öz planlarını
gerçəkləşdirə bilmədiklərini yəqin
edib Almaniyaya pənah gətirdilər. Konqresin sədri Bismarka
erməni nümayəndələrinin onunla görüşmək
istədiyini bildirdi. Bismarkın cavabı çox sərt oldu:
“Bütün erməniləri Pomeranlı bir əsgərin
sümüyünə dəyişmərəm”. Ermənilərin
alman imperatoru I Vilhelmlə görüşmək arzuları da
boşa çıxdı. Berlin konqresini çağıran
Avropa dövlətləri öz maraqlarını təmin edən
qərarlar qəbul etməklə kifayətləndilər.
Hadisələrin bu şəkildə cərəyan
etməsi ilə barışmaq istəməyən ermənilər
bu məsələnin həlli yolunu Osmanlı dövlətinə
qarşı qiyam və terrora başlamaqda görürdülər.
Erməni məsələsini silahlı vasitələrlə
həll etməyə çağıran komitə, təşkilat
və cəmiyyətlər şəbəkəsi Avropanı,
Kiçik Asiyanı, Qafqazı və Rusiyanın iri şəhərlərini
bürüdü. “Hnçaq” və “Daşnaksütyun”
partiyaları terrorçu fəaliyyətə
başladılar. 1878-1884-cü illərdə Zeytunda ermənilər
tərəfindən iki dəfə silahlı üsyana cəhd
göstərildi. 1884-cü ildə Sasunda, 1895-ci ildə
Zeytunda və 1896-cı ildə Vanda Osmanlı dövləti əleyhinə
silahlı qiyamlar təşkil edildi. Osmanlı dövləti Qərb
dövlətlərinin və Rusiyanın təzyiqlərinə
baxmayaraq, çətinliklə də olsa bu qiyamları
yatıra bildi.
- Birinci Dünya müharibəsində bəzi
dövlətlər ermənilərdən Osmanlı dövlətinə
qarşı istifadə etdilər. Əslində, bu dövrdə
türklərə qarşı soyqırımı törədilib...
- Daşnakların dənizdən-dənizə
erməni dövləti yaratmaq arzusu Birinci Dünya müharibəsi
ərəfəsində daha geniş miqyas aldı. Birinci
Dünya müharibəsi ərəfəsində Osmanlı
dövlətinin 3-cü ordusuna rəhbərlik edən Ənvər
paşa Ərzurumda erməni liderləri ilə görüşündə
yəqin etdi ki, ermənilər müharibə
başlanacaq təqdirdə Osmanlı dövlətinə xəyanət
edəcəklər. Çünki çar Rusiyası gələcəkdə
müharibənin nəticəsindən asılı olaraq
Osmanlı ərazisində erməni muxtar dövlətinin
yaradılmasına təminat verməklə, bu ərazidə
yaşayan erməniləri Türkiyəyə
qarşı müharibəyə cəlb edə bilmişdi.
Birinci Dünya müharibəsi ərəfəsində
çar II Nikolayın Qafqaza gəlişi və ermənilərə
osmanlılara qarşı əməkdaşlıq təklif etməsi
məsələni daha da ciddiləşdirdi. Türk
torpaqlarının işğalına və əhalisinin məhv
edilməsinə hazırlaşan erməni silahlı birləşmələri
erməni kilsəsindən xeyir-dua aldılar.
Ermənilərin bir qismi Osmanlı
torpaqlarına soxulan rus ordusuna qoşuldu, bir hissəsi isə
mallarını və mülklərini sataraq könüllü
erməni dəstələrinə yazıldılar. Dinc
türk əhalisinə qarşı həyata keçirilən
qırğınlarda fəal iştirak edən ermənilər
bölgəni yaxşı tanıdıqları
üçün həm ruslara bələdçilik edir, həm
də təxribatlar törətməklə məşğul
olurdular.
1914-cü il noyabrın 1-də rus ordusu Qafqaz
istiqamətində Osmanlı sərhədlərini keçdi.
Qars, Ərdəhan və Batum uğrunda döyüşlərdə
hər iki tərəf böyük itki verdi. Lakin
Sarıqamış yaxınlığındakı
döyüşdə bir tərəfdən sərt
qış, o biri tərəfdən rus ordusunun daha
güclü hazırlığı türklərdən 90 min əsgər
və zabitin əsir alınması ilə nəticələndi.
Rus ordusunun Şərqi Anadoluya daxil olması ermənilərin
türklərə qarşı kütləvi qırğın
törətməsi üçün şərait yaratdı.
Rus ordusunun tərkibindəki ermənilər yerli ermənilərlə
birləşərək heç bir günahı olmayan yüz
minlərlə dinc əhalini qətlə yetirir və
onları öz dədə-baba yurdlarından didərgin
salırdılar. 1915-ci ilin yanvarında Sarıqamış,
1916-cı ilin fevralında Ərzurum, martda İsfahan, apreldə
Trabzon, mayda Xoy və Dilman, iyunda Ərzincan, avqustda isə
Muş rus ordusu və erməni silahlı birləşmələri
tərəfindən işğal edildi. Ermənilər müsəlman
kəndlərini qarət edir, yandırır, əhalini fərqinə
varmadan qılıncdan keçirirdilər. Dinc əhalini zorla
evlərə, məscidlərə dolduraraq diri-diri
yandırırdılar. Qocaları və uşaqları
torpağa basdırır, hamilə qadınların
qarnını yırtıb körpələri
çıxarıb boğurdular və anaları öz
balalarının ətini yeməyə məcbur edirdilər.
Ermənilərin yerli əhaliyə
qarşı həyata keçirdiyi bu qırğınlar
Osmanlı dövlətini müəyyən müdafiə tədbirləri
görməyə məcbur etdi. Belə ki, 1915-ci il mayın
ortalarında Van, Bitlis və Ərzurumdan erməni əhalisi
döyüş meydanından uzaqlaşdırıldı.
Bununla da türklərin rus və ingilislərə
qarşı döyüşlərində ermənilərin
neytrallığı təmin edildi. Eyni zamanda,
Osmanlı dövlətinin hərbi rəhbərliyi türklərə
və digər müsəlmanlara ermənilərə
qarşı hər hansı zorakılıq törətməyi
qadağan edən göstəriş verdi. 1919-cu il yanvarın
30-da Londonda çıxan “Tayms” qəzeti yazırdı:
“Köçürülən erməni əhalisinin gələcəkdə
öz evlərinə qayıtması və əmlakına sahib
durması üçün Osmanlı hökuməti tərəfindən
xüsusi komissiya yaradıldı. Komissiyanın işi erməni
əhalisinin siyahıya alınmasından ibarət idi.
Komissiyanın sənədlərində dönə-dönə
qeyd olunur ki, müharibə başa çatandan sonra erməni əhalisi
öz evlərinə qaytarılacaqdır”.
Antantanın təbliğat maşını və
erməni millətçiləri sübut etmək istəyirlər
ki, Birinci Dünya müharibəsi illərində Osmanlı ərazisində
bir milyondan artıq erməni
öldürülmüşdür. Bunun üçün fakt
kimi müharibəyə qədər Osmanlı ərazisində
ermənilərin 2,5 milyon nəfər olduğu göstərilirdi.
Halbuki Osmanlı dövlətinin rəsmi məlumatına
görə, müharibəyə qədər bu ərazidə
1,3 milyon erməni yaşayırdı. Göstərilən əhalinin
yalnız yarısı döyüş əməliyyatları
gedən ərazidə yaşayırdı. Müharibə
dövründə yarım milyon erməni Türkiyədən
Qafqaza və başqa yerlərə köçmüş,
150-200 min erməni Qərbi Avropa və ABŞ-a mühacirət
etmişdi və ehtimal etmək olar ki, ölən əhalinin
sayı 200 min nəfər olmuşdur. Təbii ki, bu rəqəmin
içində təkcə köçürmə nəticəsində
ölənlər yox, aclıqdan, soyuqdan ölənlər və
itkin düşənlər də vardır. “Tayms” qəzeti
yazır: “Bu bir danılmaz həqiqətdir ki, müharibə
illərində Osmanlı ərazisində iki milyon
türkün həyatına son qoyulmuşdur” .
- Ermənilərin iddiaları ilə
bağlı hər hansı tarixi sənəd varmı?
- Erməni ideoloqları dünyanı
inandırmaq istəyir ki, guya 1915-ci il aprelin 24-də daxili
işlər naziri Tələt paşa erməni əhalisinin
dövlət səviyyəsində qırılmasına dair
yazılı göstəriş vermişdir. Bu günə qədər
erməni ideoloqları həmin sənədin əslini fakt kimi
heç kimə göstərə bilmirlər. Ona görə
ki, belə bir sənəd, ümumiyyətlə, yoxdur.
1920-ci ildə Qərb dövlətlərinin
Osmanlı dövlətini parçalamaq planı təbliğ
olunan dövrdə Aram Andonyanın “Ermənilərin kütləvi
şəkildə öldürülməsi haqqında rəsmi
sənədlər” adlı saxta əsəri də bir neçə
dildə işıq üzü gördü. Aram Andonyan
hamını inandırmaq istəyirdi ki,
ingilis qoşunlarının Hələbə hücumu
dövründə o, Osmanlı çinovniki Naim bəylə
görüşmüş və daxili işlər naziri Tələt
paşanın ermənilərin kütləvi şəkildə
öldürülməsi haqqında şifrəli əmrini
ondan almışdır. İngilis dilində nəşr
olunmuş kitabda 48 “rəsmi Osmanlı sənədi”
verilmişdir. Halbuki fransız nəşrində bu rəsmi sənədlərin
məzmununda, həm də çapında fərq vardır.
Andonyanın “rəsmi sənədləri” içərisində
14 şəkil verilmişdir. Müəllifdən şəkillərin
əsli tələb olunduqda, o bunları itirdiyini
bildirmişdi. Andonyanın sənədlərinin
saxta olduğu heç kimə sirr deyil. Çünki müəllif
bu saxta sənədləri tərtib edərkən müsəlman
dövlətləri üçün məcburi etiket
qaydasını belə yaddan çıxarmış,
“Allahın adı ilə başlanan ifadələri”
unutmuşdur. İkincisi, Andonyan saxta sənədlərə
tarix qoyarkən müsəlman təqvimi əvəzinə rum
təqvimindən istifadə etmişdir. Bir sözlə,
Andonyanın bu saxtakarlığı hamıya məlumdur. Lakin
bu saxta “sənədlər” bir çox qərb dövlətlərinin
maraqlarını təmin etdiyinə görə siyasi dairələrin
diqqət mərkəzindədir.
1919-cu il Paris sülh konfransı
dövründə Osmanlı rəhbərlərinin gizli
yazışmaları diqqətlə yoxlanıldıqdan sonra
ermənilərin kütləvi surətdə
öldürülməsi haqqında heç bir sənəd və
əmr tapılmadı. Əksinə, Avropadan gələn məmurlar
belə faktla rastlaşdılar ki, köçürülən
erməni əhalisinin təhlükəsizliyini təmin etmək
üçün Osmanlı dövləti tərəfindən
onlarla əmr və göstəriş verilmişdir.
Amerika tarixçisi Stenford Corc Şou
yazırdı: “Osmanlı ərazisində
müsəlman əhalisinə qarşı ilk
qırğınlar 1915-ci il mayın 14-də Van şəhərində
rus ordusunun iştirakı ilə erməni dəstələri
tərəfindən törədildi. İki gün ərzində
şəhərin müsəlman əhalisi qılıncdan
keçirilərək onlara olmazın işgəncələr
verildi. Osmanlı ərazisində rus ordusunun
himayəsi altında “Erməni Van dövləti”
yaradıldı. Van soyqırımından sonra erməni və
rus birləşmələrinin Bitlis vilayətinə
hücumları başladı. Mosula qədər böyük
bir ərazi erməni daşnak qüvvələrinin
işğalı altına düşdü. 1915-ci il
iyulun ortalarına qədər Van ərazisinə 250 min erməni
köçürüldü. Halbuki bu ərazidə 50 mindən
artıq erməni yaşamamışdı.
1915-ci il iyulun ortalarından etibarən
ermənilərin bu ərazilərdə törətdikləri
cinayətlərin sayı-hesabı yox idi. İyulun
ortalarından sonra Osmanlı ordusunun əks hücumu nəticəsində
geri çəkilən rus-erməni ordusu ilə birlikdə erməni
əhalisi də bu əraziləri tərk etməyə
başladı. 200 minlik erməni əhalisi rus ordusunun
müşayiəti ilə Cənubi Qafqaz istiqamətinə
üz tutdu.
Birinci Dünya müharibəsi
illərində erməni-Osmanlı münasibətlərinə
dair həm obyektivlik baxımından, həm də sənədlərin
əksəriyyəti qeyri-müsəlman müəlliflərinə
məxsus olduğuna görə ABŞ konqresi kitabxanasında
saxlanılan “Bristolun sənədləri” diqqəti cəlb
edir. Bu külliyyatda qeyd olunur ki, “dəqiq
statistik mənbələrdən məlumdur ki, 1912-1922-ci illər
ərzində 600 minə yaxın erməni həlak
olmuşdur. 1,5-2 milyon erməninin ölümü ilə
bağlı fikirlər fərziyyədən başqa bir
şey deyildir. Müharibə gedən ərazidə
insanların ölümü və itkin düşməsi adi
bir haldır” . Bristolun sənədlərində göstərilir
ki, qeyd olunan dövrdə isə 2,5 milyon türkün həyatına
son qoyulmuşdur. Türklərin ölümü və
öldürülməsi ermənilərdən daha faciəli
olmuşdur.
Yuxarıdakı faktlardan belə nəticəyə
gəlmək olar ki, Birinci Dünya müharibəsi illərində
Osmanlı ərazisində soyqırımına məruz qalan
ermənilər yox, türk-müsəlman əhalisi
olmuşdur. Osmanlı ərazisində öz mənfur
planlarını həyata keçirə bilməyən erməni
silahlı dəstələri geri çəkilərək Azərbaycanın
cənubunda, qərbində və şimalında
türk-müsəlman əhalisinə qarşı kütləvi
qırğınlara başladılar.
- Anar müəllim, bu gün dünyanın bəzi
dövlətləri uydurma “erməni soyqırımı”nı
tanıyıb. Ermənistan bu prosesi davam etdirməyə
çalışır. Bu barədə nə deyə bilərsiniz?
- Tarixdə olmayan bir hadisəni bu gün
dövriyyədə saxlamaq cəhdləri siyasi məqsədlər
üçündür. Bilirsiniz ki, illər öncə
Türkiyə Ermənistana hər iki tərəfdən arxiv sənədlərinin
açılmasını və tarixçilərin bu məsələni
araşdırıb ortaq qərara gəlməsini təklif etmişdi.
Amma erməni tərəfi bu təklifi qəbul
etmədi. Çünki tarixdə belə bir
“soyqırımı” olmayıb və tarixçilərdən
ibarət birgə komissiya yaradılıb bu məsələ
araşdırılsaydı, erməni yalanları ifşa
olunardı. Bununla da məsələ birdəfəlik
qapanardı.
Bu məsələni gündəmdə saxlamaq
istəyən dövlətlərə gəlincə, onlar bu məsələdən
Türkiyəyə qarşı təzyiq vasitəsi kimi istifadə
etməyə çalışır. Yəni ermənilər həmin
dövlətlərin əlində alətdir. Dünyada müəyyən
qüvvələr, dövlətlər var ki, Türkiyəni
güclü görmək istəmir. Eləcə də Azərbaycanı.
Əgər belə olmasaydı, müasir dövrümüzdə,
20-ci əsrin sonunda ermənilər Xocalıda azərbaycanlılara
qarşı dəhşətli soyqırımı törədə
bilməzdilər. Həmin dövlətlər ədalətlidirsə,
ilk növbədə Xocalı qətliamını
soyqırımı kimi tanısınlar. Amma təəssüf
ki, onların məqsədi başqadır.
Türkiyə və Azərbaycan erməni
saxtakarlığına qarşı həmişə
mübarizə aparıb və bu gün də aparırlar. Bu
istiqamətdə tarixçilərimiz də elmi-tarixi əsərlər
yazıb dünyaya təqdim edirlər.
Yeni Azərbaycan.- 2019.- 24 aprel.- S.6