Heydər Əliyev müasir azərbaycançılıq
ideologiyasının banisidir
Dəyərli oxucuların diqqətinə
çatdırmaq istəyirəm ki, 1993-cü ildən
başlayaraq indiyə qədər ölkədə Azərbaycan
Respublikasının dövlət ideologiyası – azərbaycançılıq
məfkurəsi ilə bağlı çoxsaylı kitab və
məqalələr yazılıb, dəyirmi masalar və
konfranslar keçirilib, bu sahədəki mövcud vəziyyət
və gələcək işlər haqqında mətbuat səhifələrində
geniş müzakirələr aparılıb.
Görkəmli dövlət xadimi, ümummilli
lider Heydər Əliyevin və Prezident İlham Əliyevin azərbaycançılıq
ideologiyası, onun ölkəmizdə tətbiqi ilə
bağlı çoxsaylı çıxışları və
tövsiyələri olub. Həmin
çıxış və tövsiyələr dövlət
qurumları və müvafiq siyasi-ideoloji strukturlar tərəfindən
mütəmadi olaraq öyrənilir, irəli sürülən
müddəa və prinsiplər nəzərə
alınır, ictimai həyatımızın bütün sahələrində
tətbiq edilir. Lakin, nədənsə,
bütün digər fəaliyyət sahələrində
olduğu kimi, ideoloji sahədə də özlərini hələ
də real olaraq tapa bilməyən, öz ətraflarında
ciddi bir siyasi-ideoloji boşluq hiss edən bəzi “siyasətçilər”
yenə Azərbaycan hakimiyyətini milli ideologiya yaratmamaqda
günahlandırır və bu sahə ilə
bağlı yalan informasiya yayaraq cəmiyyəti
çaşdırmağa çalışırlar. Odur ki,
yenidən milli ideologiya və onun Azərbaycanda tətbiqi
mövzusuna qayıtmaq istəyirəm.
Bu fikirlər Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin ictimai-siyasi məsələlər üzrə
köməkçisi, tarix elmləri doktoru, professor Əli Həsənovun
“Heydər Əliyev müasir azərbaycançılıq
ideologiyasının banisidir” sərlövhəli məqaləsində
yer alıb. AZƏRTAC məqaləni təqdim edir.
Məlum olduğu kimi, müasir dünyada
irili-xırdalı, təxminən, 5000-dən artıq xalq
mövcud olsa da, BMT iqamətgahında bayrağı
dalğalanan müstəqil dövlətlərin sayı bu
gün 200-dən bir qədər çoxdur. Azərbaycan
dövlətinin bu sırada öz yerini tutması
xalqımızın böyük tarixi nailiyyəti kimi qiymətləndirilir.
Hər bir xalqın müstəqil dövlət
quruculuğu yolu bir sıra mühüm daxili və xarici amillərlə
şərtlənir. Azərbaycan xalqı əlverişli tarixi
şəraitdən və özünün siyasi, iqtisadi, mədəni
və intellektual potensialından istifadə edərək XX əsrin
sonunda çoxdankı istiqlal arzusunu yenidən gerçəkləşdirdi.
Lakin müstəqillik dövrünün qısa tarixi
ümummilli lider Heydər Əliyevin belə bir fikrini təsdiq
edir ki, “müstəqilliyin əldə olunması nə qədər
çətindirsə, onun saxlanılması, daimi və əbədi
olması bundan da çətindir”. Bu illər ərzində
Azərbaycanın keçdiyi yolun təhlili göstərir ki,
dövlət qurmaq kimi çətin, mürəkkəb və
şərəfli missiyaya o dövrdə möhkəm iradəli,
geniş və qlobal dünyagörüşlü, xalqın
böyük dəstəyinə malik və onun milli liderinə
çevrilmiş şəxs başçılıq edə
bilərdi və belə də oldu. XX əsrin 90-cı illərinin
sonunda Azərbaycanda Ümummilli Lider mövqeyinə yüksələ
bilən və bu işlərin öhdəsindən gəlmək
iqtidarında olan yeganə şəxsiyyət məhz Heydər
Əliyev idi.
Heydər Əliyevin əməli və nəzəri
fəaliyyətinin mühüm bir hissəsini onun milli dövlətçilik
təlimi, milli-mənəvi və ideya-siyasi
dünyagörüşü təşkil edir. Onun bu sahə
üzrə toplanmış zəngin irsi təkcə
bugünkü ictimai-siyasi dairələr üçün
deyil, həm də gələcək nəsillər, Azərbaycana
rəhbərlik etmək istəyən bütün liderlər
üçün örnək olmağa layiqdir. Müasir Azərbaycanın
möhkəm özülünü qoymuş bu tarixi şəxsiyyətin
ideya dünyası onun davamçılarının yoluna həmişə
işıq salacaq.
Heydər Əliyevin ideya və
fikirləri, həyata keçirdiyi siyasət Azərbaycan
şəraitində sosialist ictimai-iqtisadi sistemindən yeni cəmiyyətə
keçidin elmi-nəzəri və konseptual əsaslarını
yaratmışdır. İmperiya və sosialist sistemindən
azad olaraq müstəqillik yolu tutmuş, lakin region və
dünya güclərinin üst-üstə düşməyən,
kəsişən maraqları ilə üz-üzə
qalmış, qloballaşan dünyada öz yerini axtaran, milli mənafelərini
qorumağa çalışan gənc Azərbaycan
üçün Heydər Əliyevin dövlətçilik təlimi
əsl fəaliyyət strategiyası və proqramı idi. Uzun illər öz dövlətçiliyindən və
milli-mənəvi köklərindən ayrı
salınmış, milli və dövlətçilik
maraqları tapdanmış Azərbaycan xalqının
özünəqayıdış və özünütəsdiqində
Heydər Əliyevin əməli fəaliyyəti və
ideya-siyasi baxışlarının çox böyük
rolu olub.
Heydər Əliyev 1993-cü ildə yenidən
Azərbaycanın rəhbərliyinə qayıdarkən bitkin
dövlət konsepsiyasına malik idi. Bu konsepsiyanın bəzi
tezisləri onun 1992-ci ildə Azərbaycan ziyalılarına
ünvanlanmış müraciətində və elə həmin
il qəbul edilmiş Yeni Azərbaycan Partiyasının
proqramında öz əksini tapıb. Bu
müraciət – proqramda dövrün real ictimai-siyasi vəziyyəti,
müstəqil dövlət quruculuğunun şərtləri,
regionumuzda və beynəlxalq aləmdə cərəyan edən
hadisələrin və yaşanan proseslərin xarakteri, Azərbaycanın
daxili durumu, hökm sürən iqtisadi, siyasi böhran, ondan
çıxış yolları və digər
taleyüklü məsələlər tezislər şəklində
özünün əsl siyasi qiymətini alıb.
Ulu öndər Heydər Əliyev hər bir
dövlətin varlığının əsasını təşkil
edən iqtisadi inkişafı ölkə həyatının ən
vacib vəzifəsi hesab edirdi. O öyrədirdi
ki, dövlət qurarkən cəmiyyətin yaşam tərzini,
ictimai həyat normalarını, idarəçiliyi,
qanunçuluğu, sabitliyi, vətəndaş birliyini, milli həmrəyliyi,
beynəlxalq təhlükəsizliyi və s. vəzifələri
o zaman dolğun və davamlı təmin etmək olar ki, dövlətin
iqtisadiyyatı güclü olsun və qarşıya
qoyulmuş məqsədlərə cavab versin.
Heydər Əliyev dövlət
quruculuğunun bütün sahələrində insan amilinə,
milli və dövlətçilik təfəkkürü
güclü olan kadrlara ciddi önəm verirdi, hər bir Azərbaycan
vətəndaşını milli əxlaqa və güclü iradəyə
malik, qlobal və azad düşüncəli, təşəbbüskar,
fəal, ölkədaxili və beynəlxalq proseslərdən
baş çıxara bilən, təhsilli, ədalətli, Vətəni
və xalqı üçün gərəkli insan kimi görmək
istəyirdi.
Dahi şəxsiyyət Heydər
Əliyev Azərbaycan Respublikasına on illik rəhbərliyi
dövründə nəinki müstəqil Azərbaycan
dövlətini qurdu və gələcək
inkişafının hərtərəfli sağlam təməlini
qoydu, eyni zamanda, ölkə vətəndaşlarını səfərbər
edən, xalqımızı beynəlxalq aləmdə
vahid amal, əqidə, məqsəd və məram ətrafında
birləşdirən milli təlim – azərbaycançılıq
ideologiyasını yaratdı. 1993-cü ildə Heydər
Əliyev hakimiyyətə qayıdanda Azərbaycanda
keçmiş kommunist ideologiyasından imtina edilmişdi.
Lakin xalqı müstəqil dövlətçilik
ətrafında birləşdirə bilən, azərbaycanlıların
kimliyini, yaratdığı dövlətin xarakterini izah edən,
milli-mənəvi dəyərlərini qoruyub saxlayan və
inkişaf etdirən, ölkə vətəndaşlarını
öz ətrafında səfərbər edərək gələcəyə
aparan nə vahid ideya-siyasi təlim, nə də funksional idarəçilik
sistemi yaradılmışdı.
Keçmişin bütün zəngin
irsindən, o cümlədən elmi, intellektual, mənəvi,
ictimai dəyərlərindən total şəkildə imtina
meyli Azərbaycanda, sözün həqiqi mənasında, ciddi
ideoloji boşluq yaratmışdı. Cəmiyyətin
ideyasızlaşdırılması cəhdi bir tərəfdən keçmiş kommunist rejiminə nifrətdən
qaynaqlanırdısa, digər tərəfdən 1991–1993-cü
illərdə Azərbaycanı idarə edən rəsmilərin
aydın məqsəd və məramının yoxluğundan,
rəhbərlik etdikləri dövlətin siyasi, iqtisadi, mədəni,
mənəvi inkişafı haqqında dolğun təsəvvürə
malik olmamalarından irəli gəlirdi.
Heydər Əliyevin dövründə Azərbaycan
vətəndaşlarını vahid amal, ideya və məqsəd
ətrafında birləşdirəcək milli ideologiyanın
yaradılması dövlət siyasətinin prioritetinə
çevrildi. Bir faktı xüsusi
vurğulamalıyıq ki, başqa sahələrdə
olduğu kimi, milli-ideoloji baxışlar sisteminin
formalaşmasında da Heydər Əliyev Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin varislik prinsipini qorudu və vaxtilə onun
qurucularının birləşdirici ideya kimi irəli
sürdüyü azərbaycançılıq
ideologiyasına müraciət etdi. Həm də, nəinki
sadəcə müraciət etdi, onu real və dolğun məzmunla
zənginləşdirərək dövlət siyasəti səviyyəsinə
qaldırdı.
Ümummilli Lider qeyd edirdi ki, milli ideologiya tarixi
keçmişimizlə, millətimizin adət-ənənələri,
dövlətimizin bu günü və gələcəyi ilə
bağlı olmalıdır. Məlum olduğu kimi, azərbaycançılıq
ideyasının tarixi son iki əsri əhatə edir. XIX əsrin milli maarifçilik hərəkatı
nümayəndələrinə qədər azərbaycançılıq
ifadəsi əsasən vətənçilik, vətənsevərlik
mənasında işlədilirdi və onun milli səfərbəredici
və gündəlik praktiki təsiri çox aşağı
idi. Lakin XIX əsrin maarifçilik hərəkatı
nümayəndələri, xüsusən M.F.Axundzadə,
A.A.Bakıxanov, H.B.Zərdabi, N.B.Vəzirov, C.Məmmədquluzadə,
Ö.F.Nemanzadə, N.Nərimanov və başqaları azərbaycançılığı
xalqımıza qarşı həyata keçirilən
işğalçılığa, milli məhrumiyyətlərə
müqavimət reaksiyası, tarixi yaddaşın qorunması,
ana dilinin, milli adət-ənənələrin, mənəviyyatın
yaşadılması, inkişafı, milli şüurun
oyanışı və s. vasitəsi kimi təbliğ edirdilər.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
qurucuları ilk dəfə azərbaycançılıq
ideyasını yeni – daha sistemli məzmunda dövlət siyasəti
səviyyəsinə qaldırmağa cəhd göstərərək,
Cümhuriyyətin fəaliyyətini bu ideya istiqamətində
qurmağa çalışmışlar. Lakin Xalq
Cümhuriyyətinin tezliklə süqut etməsi azərbaycançılıq
ideyasını da gündəmdən çıxararaq kommunist
ideologiyasının kölgəsinə saldı.
Sovet dövründə azərbaycançılıq
ideyası əsasən xalqın yaddaşında, o cümlədən
milli adət-ənənələrdə, müəyyən qədər
də bədii əsərlərdə yaşamış və
təbii ki, dövlət ideologiyasına çevrilə bilməmişdir.
Lakin bir faktı xüsusi vurğulamalıyıq ki, Heydər
Əliyevin Azərbaycana rəhbərliyinin birinci
dövründə – 1970–80-ci illərdə azərbaycançılığın
inkişafına əlverişli ictimai-siyasi, elmi və mədəni-mənəvi
şərait yaradılmışdır. Bu şəraitdən
o dövrdə tarixçilər, ədəbiyyatçılar,
dilçilər, filosoflar və başqa intellektual fəaliyyət
nümayəndələri müəyyən qədər bəhrələnərək
bir çox əsərlər yaratmışlar. Həmin
əsərlərdə azərbaycançılığın
mühüm sahələri olan ümumazərbaycançılıq
hisslərinin, Azərbaycan dilinin, milli şüurun, mədəniyyətin,
mənəvi dəyərlərin, zamanın
sınaqlarından çıxmış ənənələrin
inkişafı və dünyada təbliği, gənc nəslin
milli ruhda tərbiyə edilməsi və s. məsələlər
təlqin olunmuşdur.
Azərbaycançılıq ideyasının
formalaşmasında ötən əsrin 90-cı illərində
– dövlət müstəqilliyinin bərpası ərəfəsində
başlanmış əvvəlcə xalq, sonra isə milli
azadlıq hərəkatının əhəmiyyətli rolu
olmuşdur. Bu dövrdə azərbaycançılıqla
bağlı müxtəlif əsərlərin yenidən
çap olunması və yayılması, yeni kitab və məqalələrin
yazılması, milli şüurun, ruhun yüksəlişinə
xidmət edən xalq hərəkatının vüsət
alması insanların kütləvi düşüncə tərzinə
öz müsbət təsirini göstərdi. Lakin
təəssüf hissi ilə qeyd edilməlidir ki, o illərdə
Azərbaycanı yönəldən qüvvələr,
xüsusən AXC–Müsavat dairələri respublikanın
milli-etnik xüsusiyyətlərini nəzərə almadan,
meydan əhval-ruhiyyəsi altında azərbaycançılığın
təbliğində kobud səhvlərə yol verdilər.
Onlar azərbaycançılığı milli müstəsnalıq
kimi təqdim edərək onu ümumtürklük ideyası
ilə eyniləşdirdilər və bununla da respublikada
ölkədaxili etnik və milli etimadsızlıq mühiti
yaratdılar. Bu da müvafiq olaraq, həmin dövrdə azərbaycançılıq
ideyasının həyatiliyinə, ümumi cəlbediciliyinə
ciddi zərbə vurdu.
1993-cü ildən Heydər
Əliyevin siyasi rəhbərliyə qayıdışı ilə
bütün Azərbaycan vətəndaşlarının,
dilindən, dinindən, etnik mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, ölkənin istiqlaliyyətini dəstəkləyən
insanların vahid dövlətçilik ətrafında birləşdirilməsi
üçün ciddi iş aparıldı.
Cəmiyyətdə hakim olan istiqlal arzusu, azərbaycançılığın
müstəqil dövlətin bütün əhalisinin ali
ideologiyasına çevrilməsi, ümummilli birliyin təmin
olunması zərurəti tezliklə ictimai-siyasi və elmi-mədəni
dairələrin gündəliyinə
çıxarıldı. Bunun ardınca, Azərbaycan dilinin rəsmi
dövlət dili statusu alması və
latın qrafikasının tətbiqi, milli-mənəvi dəyərlərin
qorunması, inkişafı və azərbaycançılıq
ideyaları ilə birgə bütün dünyada yaşayan həmvətənlərimiz
arasında geniş yayılması, 31 dekabrın hər il
Dünya Azərbaycanlılarının Həmrəylik
Günü kimi qeyd edilməsi və bu münasibətlə
xarici ölkələrdə yaşayan
soydaşlarımızın iştirakı ilə təşkil
olunan toplantılar, xarici səfərlər zamanı Heydər
Əliyevin həmvətənlərimizlə keçirdiyi
görüşlər və s. 1993-cü ildən başlayaraq
azərbaycançılıq ideologiyasının dövlət
siyasəti səviyyəsinə qaldırılmasının
bariz nümunələri idi.
Müstəqilliyinin ilk illərində,
xüsusən 1991–1994-cü illərin təhlükəli
milli-vətəndaş qarşıdurması və
ictimai-siyasi böhranı dövründə Heydər
Əliyev azərbaycançılıq ideyasını daha çox
ölkədaxili ictimai-siyasi qüvvələrin, sosial, milli və
dini qrupların birləşdirici amili kimi təlqin edir və
bu istiqamətdə onu inkişaf etdirməyə
çalışırdı. O, mövcud təhlükəli vəziyyəti
dəyərləndirərək qeyd edirdi ki, hakimiyyətə,
iqtidarlara və onların fəaliyyətinə müxalifətdə
durmaq olar. Lakin dövlətə, dövlətçiliyə,
milli birliyə, Vətənin, xalqın ümumi
marağını ehtiva edən azərbaycançılıq
ideyasına, milli-mənəvi dəyərlərə, milli məsləkə,
milli dilə, milli varlığa heç zaman müxalifətdə
durmaq olmaz.
Göründüyü kimi, Heydər
Əliyevin dövlətçilik təlimi – azərbaycançılıq
ideologiyası, ilk növbədə, bütün ölkə vətəndaşlarından
Azərbaycanın dövlətçilik maraqlarına,
xalqımızın milli-mənəvi dəyərlərinə,
dövlət dilinə həqiqi sevgi və qayğı tələb
edirdi. Sonrakı illərdə, xüsusən də
1995-ci ildə Azərbaycanın yeni Konstitusiyasının
hazırlanması və qəbulu ərəfəsində Heydər
Əliyev azərbaycançılıqla bağlı əvvəlki
illərdə səsləndirdiyi fikirlərini bir qədər
də inkişaf etdirərək, bu birləşdirici ideyaya
tamamilə yeni bir hüquqi-siyasi və
ideoloji məzmun verdi, onu tamamilə ölkənin milli-etnik
xüsusiyyətlərinə və dünyanın müasir
şəraitinə uyğunlaşdırdı. Odur ki, bu
gün çəkinmədən və inamla söyləmək
olar ki, Heydər Əliyev müasir azərbaycançılıq
ideologiyasının – dövrün, zamanın tələblərini, dövlətçiliyin əsaslarını,
milli-etnik şəraiti nəzərə alan milli təlimin
banisidir. Çünki azərbaycançılıq
ideologiyası məhz Ulu Öndərin dövründə həqiqi
siyasi-ideoloji məzmun alaraq mükəmməl bir təlimə
çevrildi və müstəqil dövlət ideologiyası səviyyəsinə
qaldırıldı. Azərbaycançılıq
ideologiyası sonrakı illərdə mükəmməl bir
konsepsiya kimi tədricən bütün Azərbaycan vətəndaşlarının,
dünyada yaşayan əksər həmvətənlərimizin,
Azərbaycanla bağlılığı olan hər bir
soydaşımızın milli birlik platforması rolunu
oynamağa başladı. Əgər Heydər
Əliyevə qədər azərbaycançılıq
ideyası əsasən etnolinqvistik, ədəbi-bədii, mədəni-estetik,
fəlsəfi və mənəvi dəyər kimi mövcud
idisə, onun dövründə ciddi hüquqi-siyasi məzmun
alaraq bitkin ideyalar sisteminə – dövlət quruculuğunun
ayrılmaz tərkib hissəsinə çevrildi.
2001-ci ildə Bakıda tarixdə
ilk dəfə Dünya Azərbaycanlılarının I
Qurultayının keçirilməsi və minlərlə
soydaşımızın iştirakı ilə azərbaycançılığın
əsaslarının bir daha geniş müzakirə edilməsi,
mövcud vəziyyətin qiymətləndirilməsi və gələcək
vəzifələrin müəyyən olunması milli
ideologiyamızın formalaşması və daha da
inkişafında yeni bir mərhələ kimi dəyərləndirilə
bilər.
Heydər Əliyevin
yaratdığı azərbaycançılıq
ideologiyası və onun məzmununa daxil edilmiş əsas
prinsiplər 1995-ci ildə ümumxalq referendumu ilə qəbul
olunmuş Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında
öz əksini tapmışdır. Ümummilli Lider dövlətçilik
maraqlarının qorunması deyəndə, ilk növbədə,
hamılıqla qəbul etdiyimiz ölkənin Ali Qanununun
– Konstitusiyanın müddəalarına əməl
olunmasını nəzərdə tuturdu. Bu
normalar, ilk növbədə, hər bir Azərbaycan vətəndaşının
ümummilli vəzifəsi kimi ölkənin müstəqilliyinin,
suverenliyinin və ərazi bütövlüyünün
qorunmasında iştirakını, vətəndaş cəmiyyətinin
bərqərar olunmasını, xalqın iradəsinə,
qanunların aliliyinə əsaslanan hüquqi,
dünyəvi dövlət qurulmasını, ədalətli
iqtisadi və sosial qaydalara uyğun olaraq hamının layiqli həyat
səviyyəsinin təmin edilməsini, ümumbəşəri
dəyərlərə sadiqliyi, bütün dünya xalqları
ilə dostluq, sülh və əmin-amanlıq şəraitində
yaşamağı və s. ehtiva edir.
Göründüyü kimi,
Ümummilli Liderin azərbaycançılıq
ideologiyasının təməlində, ilk növbədə,
güclü Azərbaycan dövlətçiliyi prinsipi,
ümumazərbaycançılıq qayəsi (vətəndaş
birliyi və tolerantlıq ideyası), ədalətli və
hamı üçün məqbul olan ictimai həyat
normaları, ölkənin hər bir vətəndaşının
Azərbaycan dövlətini özünün güvənc yeri
sayması, bu Vətəni özünün qürur mənbəyi
hesab etməsi, başqa etnik-dini mənsubiyyəti olan vətəndaşlarla
bəşəri birgəyaşayış qaydaları əsasında
ünsiyyət qurması və s. ali dəyərlər
dayanır.
Heydər Əliyevin azərbaycançılıq
ideologiyasında mərkəzi yerdə dayanan güclü Azərbaycan
dövləti anlayışı xalqımızın çoxəsrlik
dövlətçilik ənənələrinə söykənərək
onları daim yaşadacaq və zənginləşdirəcək
bir idarəçilik institutudur. Bu dövlətin
təkmil mərkəzi və yerli idarəetmə mexanizmləri,
sabit ictimai-siyasi həyatı, işlək qanunları
olmalı, hər bir vətəndaşının imkan və
bacarıqları lazımi səviyyədə dəyərləndirilməli
və qabiliyyətinə görə proseslərə cəlb
edilməli, ölkədə şəffaf, tolerant və
multikultural mühit hökm sürməli, ümumvətəndaş
birliyi dövlətçiliyin təməlində
dayanmalıdır.
Beləliklə, yuxarıda aparılmış
təhlildən də göründüyü kimi, azərbaycançılıq
ideologiyası artıq hansısa bir siyasi liderin, partiyanın,
yaxud siyasi təşkilatın deyil, bütün Azərbaycan
xalqının ümumi maraqlarının ifadəsinə
çevrilib. Belə olan halda, bu ideologiyaya müxalifətdə
durmaq ümumxalq maraqlarına, ümumxalq fikrinə və
mövqeyinə müxalifətdə durmaq kimi dəyərləndirilməlidir.
Azərbaycançılıq ideologiyası bu
anlamda xalqın istəyi, arzusu və iradəsi ilə
qurulmuş dövlətin, bu dövlətin müəyyən
olunmuş daxili və xarici siyasət strategiyasının,
daimi yaşam və fəaliyyətinin əsasını,
başlıca prinsiplərini təşkil edir. Deməli, onun həyata keçirilməsi və
qorunması Azərbaycanda yaşayan, fəaliyyət göstərən,
bu dövlətin idarəçiliyinə iddia edən hər
bir vətəndaş və təşkilat üçün əsas
olmalıdır. Əgər hər hansı şəxs və
yaxud təşkilat yaşadığı cəmiyyəti, təmsil
etdiyi dövləti, Konstitusiya ilə müəyyənləşdirilmiş
ölkədaxili münasibətlər və dəyərlər
sistemini qəbul edirsə, deməli, dövlətin də bu
sistemin təminatçısı olmasını mütləq
qəbul etməlidir.
Heydər Əliyev azərbaycançılıq
ideologiyasını müəyyənləşdirərkən
həm də beynəlxalq aləmdə cərəyan edən
hadisələri, müasir dünya siyasətini, qloballaşan
və transmilliləşən dünyanın inkişaf meyillərini
nəzərə alırdı. Əlbəttə,
qloballaşan dünyada ölkələrin milli
maraqlarını, milli-mənəvi və əxlaqi dəyərlərini
qorumaq o qədər də asan olmur. Transmilli şirkətlər
və onların arxasında duran fövqəldövlətlər
ölkələrin milli inkişafı, milli mənafeləri,
milli-mənəvi dəyərlərin qorunması və sair
prosesləri çox qısqanclıqla qarşılayırlar.
Heydər Əliyev bütün bu
reallığı nəzərə alaraq, bir tərəfdən
azərbaycançılıq ideologiyasını ümumbəşəri
dəyərlər fonunda formalaşdırır, digər tərəfdən
dövlət quruculuğu proseslərində xarici təsirləri
milli ideologiya süzgəcindən keçirirdi.
Heydər Əliyev azərbaycançılıq
ideologiyasını formalaşdırarkən milli-mənəvi
dəyərləri, tarixi keçmişimizdən bizə miras
qalmış milli varlığımızı və onu fərqləndirən
bütün atributları qorumaqla yanaşı, Azərbaycanı,
eyni zamanda, müasir, inkişaf etmiş, xalqın maddi-mənəvi
tələbatını təmin edə bilən, daxili həyatı
sabit, multikultural dəyərlərə, milli və sosial birliyə
qovuşmuş bir dövlət kimi görürdü.
Heydər Əliyev azərbaycançılıq
ideologiyasının əsasına, ilk növbədə,
dünyada yaşayan 40 milyondan çox azərbaycanlının
maraqlarını təmin edə biləcək, bütün
ölkə vətəndaşlarının sabit, firavan və
dinamik inkişafına cavab verən milli dövləti – müstəqil
Azərbaycan dövlətini qoyurdu.
Ulu öndər Heydər Əliyev
çıxışlarında bu məsələyə belə
şərh verirdi: Müstəqil Azərbaycan dövləti
bizim üçün ən qiymətli tarixi nailiyyətdir və
onun qorunması, əbədiyaşar edilməsi hər bir azərbaycanlının
müqəddəs borcudur. Milli ideologiyadan danışarkən
biz, ilk növbədə, bütün xalqımızı,
xüsusən gəncləri Azərbaycanın müstəqil
dövlətçiliyi prinsiplərinə sadiq olmaq ruhunda tərbiyə
etməliyik.
Heydər Əliyev Azərbaycan
dövlətini azad, ədalətli, demokratik, siyasi
plüralizmin, tolerant mühitin, multikultural dəyərlərin
hökm sürdüyü, vətəndaş cəmiyyətinə
malik bir ölkə kimi görmək istəyirdi və daim buna
çalışırdı. 1995-ci ildə
çoxpartiyalı sistem əsasında ilk parlament seçkilərinin
keçirilməsi, ölkənin ilk
Konstitusiyasının qəbul edilməsi, Avropanın demokratik
institutları ilə Azərbaycanın əlaqələrinin
gücləndirilməsi Ümummilli Liderin öz ölkəsinin
gələcəyi ilə bağlı mövqeyinin göstəricisi
idi. Azərbaycanda əsl çoxpartiyalı sistemin, azad,
plüralist cəmiyyətin, qeyri-hökumət təşkilatlarının,
müstəqil mətbuatın yaradılması və
inkişafı da Heydər Əliyevin bilavasitə səyi ilə
həyata keçirilib.
Heydər Əliyevin dövlət
təlimi və milli ideyasında ikinci əsas yeri insan amili –
millətini və xalqını sevən, dövlətinin
yolunda hər bir şücaətə hazır olan, milli-mənəvi
dəyərlərini yaşadan, dövlət dilini bilən və
sevən, ədalətli və təşəbbüskar,
fəal mövqeli və iradəli Azərbaycan vətəndaşı
tuturdu. Ulu Öndər öyrədirdi ki, hər
hansı dövlətin gücü heç də onun
böyüklüyü, yaxud kiçikliyi ilə
ölçülmür. Əgər ölkənin vətəndaşı
gördüyü işin onun özünə, ailəsinə
və xalqına gətirəcəyi xeyri əvvəlcədən
anlayır və ədalət prinsipi ilə öz zəhmətinin
nəticəsini alırsa, həmin ölkə vətəndaşları
daha ideyalı, əzmli və iradəli, belə ölkələr
isə bir qayda olaraq güclü, qüdrətli və əzəmətli
olurlar.
Ümummilli Liderin dövlət təliminə
görə dinindən, dilindən, milli mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, bütün ölkə vətəndaşları
qanun və ədalət qarşısında bərabərdir. Təsadüfi deyil ki, 1993-cü ildə Heydər
Əliyevin idarəçilik fəaliyyətinin mühüm
bir sahəsini Azərbaycanda harmonik cəmiyyətin
yaradılması, insan potensialının quruculuq işlərinə
cəlb edilməsi, sosial ədalət prinsiplərinin bərqərar
olması və insanların öz dövlətinə
inamının artırılmasına xidmət təşkil
etmişdir. Heydər Əliyevin milli həmrəylik
və vətəndaş birliyi ideyası, insan resurslarından
səmərəli istifadə, hər bir vətəndaşın
öz dövlətinə bağlılığı, dövlətin
hər bir insana, hər bir insanın isə dövlətçiliyinə
xidmət etməsi amalı 1995-ci ildə qəbul
olunmuş Konstitusiyada da əksini tapmışdır.
Azərbaycançılıq
ideologiyasının mahiyyətini təşkil edən əsaslardan
biri də Heydər Əliyev üçün milli-mənəvi
dəyərlərin, ana dilinin və mədəniyyətin
qorunub saxlanması və inkişaf etdirilməsi idi. Ulu Öndər bununla bağlı qeyd edirdi ki, milli
ideologiyamızın konsepsiyası tarixi keçmişimizi,
milli adət-ənənələrimizi, dilimizi, dinimizi və mədəniyyətimizi
əks etdirməli, bu dəyərlərin qorunub
saxlanılmasına və inkişafına xidmət etməlidir.
“Milli mənsubiyyət hər bir insan
üçün onun qürur mənbəyidir. Mən həmişə
fəxr etmişəm və bu gün də fəxr edirəm
ki, mən azərbaycanlıyam!” Bu ifadələr Ümummilli
Liderimizin milli-mənəvi dünyasını, vətəndaş
mövqeyini və varlığını göstərən,
öz milli köklərinə
bağlılığını sübut edən tarixi bir bəyanat
idi.
Heydər Əliyev azərbaycançılıq
ideologiyasından danışarkən layiqli vətəndaş,
xüsusən hərtərəfli inkişaf etmiş gənc nəslin
yetişdirilməsi məsələsini xüsusi fərqləndirirdi.
O, Azərbaycan gənclərini sərbəst
düşüncə tərzinə malik, cəmiyyətdə
və dünyada gedən proseslərdən baş
çıxara bilən, vətənpərvər, dövlətçilik
təfəkkürü güclü olan savadlı,
bacarıqlı, intellektli insanlar kimi görürdü.
Ümummilli Lider qeyd edirdi: Biz elə bir nəsil
yetişdirməliyik ki, o, öz dövlətini sevsin, onu
qorumağı, yaşatmağı və bütün
dünyada layiqincə təmsil etməyi bacarsın. Gənc nəsil
öz milli adət-ənənələrinə sadiq olmalı,
ana dilini, milli mədəniyyətimizi dərindən öyrənməli,
eyni zamanda, bəşəri dəyərləri mənimsəməlidir.
Ölkəmizin tarixinin mürəkkəb
və taleyüklü dövründə dövlətə rəhbərliyin
ağır məsuliyyətini öz üzərinə
götürmüş Heydər Əliyevin dövlətçilik
təlimi və onun ayrılmaz tərkib hissəsi olan azərbaycançılıq
ideologiyası müstəqil Azərbaycanın bugünkü
varlığının və gələcək
inkişafının əsasını təşkil edir.
Ulu Öndərin siyasi xəttini
ardıcıl olaraq davam etdirən Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev onun müstəqil dövlət quruculuğu
yolundakı nəzəri və praktiki irsinə qiymət verərək
demişdir: “1993–2003-cü illər ölkəmizdə sabitlik
və inkişaf illəri kimi tarixdə qalacaqdır.
Çünki məhz o illərdə dövlətçiliyin
əsasları qoyuldu, Azərbaycan dövləti quruldu, 1995-ci
ildə müstəqil dövlətin Konstitusiyası qəbul
edildi, dövlətçiliyin ideoloji əsasları – azərbaycançılıq
məfkurəsi formalaşdırıldı... Heydər
Əliyev tərəfindən yaradılan bu əsaslar
hazırda Azərbaycan xalqına yol göstərir”.
Ötən
16 ildə Prezident İlham Əliyevin Azərbaycan
xalqının milli-mənəvi dəyərlərinin, ana
dilinin inkişafı və saflığının
qorunmasını, gənclərin vətənpərvərlik tərbiyəsini,
xalqımızın tarixi irsinin yaşadılmasını,
ölkə daxilində tolerantlıq mühitinin və
multikultural dəyərlərin möhkəmləndirilməsini
və s. məsələləri dövlət siyasətinin tərkib
hissəsinə çevirməsi onun Heydər Əliyevin
dövlətçilik təliminə verdiyi ciddi əhəmiyyətin
və bu təlimi yaradıcı şəkildə inkişaf
etdirməsinin əyani təzahürüdür. Prezident İlham Əliyevin rasional, uzaqgörən və
praqmatik siyasəti, cəsarətli addımları,
güclü liderlik keyfiyyətləri və yorulmaz gündəlik
əməyi sayəsində Azərbaycan dövləti Ulu
Öndərin müəyyənləşdirdiyi strateji vəzifələrin
öhdəsindən uğurla gəlir və gələcəyə
doğru inamla irəliləyir.
Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə
Azərbaycan Respublikası hazırda öz tarixinin ən
yüksək inkişaf dövrünü yaşayır. Geridə
qoyduğumuz 16 il ərzində ölkədə ictimai-siyasi
sabitlik qorunub saxlanılıb, demokratik institutlar möhkəmləndirilib,
iqtisadiyyat gücləndirilib, əhalinin maaşları, pensiya
və müavinətləri dəfələrlə
artırılıb. Azərbaycan iqtisadiyyatı rəqabətqabiliyyətliliyinə
görə dünya miqyasında 35-ci, inkişaf etməkdə
olan ölkələr arasında isə 3-cü yerə
yüksəlib. Prezident İlham Əliyev müasir mürəkkəb
geosiyasi vəziyyətdə düşünülmüş və
ardıcıl siyasət yürüdür, dövləti beynəlxalq
səviyyədə layiqincə təmsil edir.
Dövlətimizin
başçısı İlham Əliyev qazanılmış
nailiyyətlərin səbəblərinə qiymət verərkən
həmişə iki amili xüsusi qeyd edir: xalqın etimadı
və Heydər Əliyev ideyalarına, onun siyasi kursuna sədaqət.
2018-ci il aprelin 11-də keçirilmiş prezident seçkilərində
İlham Əliyevin parlaq qələbəsi Azərbaycan
xalqının yüksək etimadının və öz
liderinə olan inamının əyani təzahürü idi.
Bu qələbənin zəruri şərti isə Ulu Öndərin
ideyalarına sədaqət, onun müəyyənləşdirdiyi
yolun bacarıqla davam etdirilməsidir.
Ulu öndər Heydər Əliyevin ikinci dəfə
Azərbaycanda hakimiyyətə qayıdışından –
oktyabr ayının 3-də ilk dəfə Prezident seçilməsindən
26 il ötür. Onun Azərbaycanın tərəqqisinə
xidmət edən səmərəli dövlətçilik
siyasəti bu gün Prezident İlham Əliyev tərəfindən
uğurla davam etdirilir. Gündən-günə modernləşən
Azərbaycan Respublikası bu il 96 illiyini böyük ehtiramla
qeyd etdiyimiz Ulu Öndərin işıqlı xatirəsinə
ən böyük töhfədir. Milli dövlətimiz durduqca
Heydər Əliyev Azərbaycan xalqının qəlbində
yaşayacaq, onun nurlu ideyaları daim yolumuza işıq
salacaqdır.
Əli Həsənov,
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
ictimai-siyasi məsələlər üzrə köməkçisi,
tarix elmləri doktoru, professor
Yeni Azərbaycan.-
2019.- 2 oktyabr.- S.5