Nizami Cəfərov: Ədəbiyyat
haqqındakı elmin akademik İsa Həbibbəyli miqyası
Görkəmli ədəbiyyatşünas alim,
Əməkdar elm xadimi, akademik İsa Həbibbəylinin 70
yaşı tamam olur. Akademik İsa Həbibbəyli çox məhsuldar,
fədakar alimdir. Milli Məclisin deputatı,
akademik Nizami Cəfərov bununla bağlı məqaləsində
İsa Həbibbəylinin Azərbaycan elmi-ədəbi və
ictimai fikrinin inkişafında göstərdiyi xidmətlərdən,
humanitar və ictimai elmin inkişafına verdiyi sanballı
töhfələrdən, zəngin pedaqoji və ictimai-siyasi fəaliyyətindən
bəhs olunur.
AZƏRTAC Nizami Cəfərovun “Ədəbiyyat
haqqındakı elmin akademik İsa Həbibbəyli miqyası”
sərlövhəli məqaləsini təqdim edir.
Azərbaycan xalqı özünün
çoxəsrlik tarixi boyu heç bir dövrdə, mərhələdə
geri çəkilmədən, ədəbi-bədii fikrin
meydanını boş qoymadan böyük söz sənəti
əsərləri (və sənətkarları) yetişdirdiyi
kimi, xüsusilə XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərindən
başlayaraq həmin sənət əsərlərinin
(və sənətkarların) dərindən və hərtərəfli
təhlil, izahı və dərki əsasında mükəmməl
ideya-estetik ümumiləşdirmələr aparmaqla ədəbiyyat
haqqındakı elmi yaradan çox kamil mütəxəssislər
də meydana çıxarıb. Onların
sırasında Firudin bəy Köçərli, Salman
Mümtaz, Mikayıl Rəfili, Feyzulla Qasımzadə, Cəfər
Xəndan, Həmid Araslı, Məmməd Cəfər, Məmməd
Arif, Məmmədhüseyn Təhmasib, Mirzəağa Quluzadə,
Əkrəm Cəfər, Mirəli Seyidov, Qafar Kəndli, Kamal
Talıbzadə, Rüstəm Əliyev, Bəkir Nəbiyev,
Yaşar Qarayev kimi klassiklərin adları xüsusi hörmət
və ehtiramla çəkilir.
Əgər XX əsrin əvvəllərinə
qədər milli ədəbi təfəkkürü daha
çox (və bəzən də ümumiyyətlə) ədəbiyyat
təmsil edirdisə, həmin dövrdən etibarən ədəbiyyat
tarixi, nəzəriyyəsi, tədrisi və ədəbi tənqid
də iri addımlarla irəliləyib ictimai fikrə ədəbiyyatın, demək olar ki,
özü qədər təsir göstərməyə
başladı. Əslində, ilk ən güclü impuls “yeni
dövr”ün bilavasitə ədəbiyyat
yaradıcılarından - Səməd Vurğundan, Mehdi
Hüseyndən, Mirzə İbrahimovdan, Mir Cəlaldan gəldi.
Onlar Nizami, Füzuli, Mirzə Fətəli ənənələrinə
sadiq qalaraq, bir tərəfdən, dövrün şeirini, nəsrini,
dramaturgiyasını yaradır, digər tərəfdən, həm
ədəbiyyat tarixinin, həm də müasir ədəbi
prosesin tədqiqi sahəsində çalışmaqla ədəbi
təfəkkürün miqyasını o zamana qədər
görünməmiş şəkildə genişləndirirdilər.
Və həmin missiya sonralar Bəxtiyar Vahabzadə, Nəriman
Həsənzadə, Anar, Elçin kimi universal humanitar
düşüncəli qələm sahiblərinin simasında
uğurla davam (və inkişaf) etdirildi.
XX əsrin sonu, XXI əsrin əvvəlləri
də Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığına
öz sələflərinin görmüş olduğu işləri
irəli aparmağa qadir bir sıra istedadlı xələflər
gətirdi.
Heç bir tərəddüd etmədən
cəsarətlə demək olar ki, bu gün Azərbaycanda ədəbiyyat
haqqında elmin yalnız akademik-inzibati yox, eyni zamanda
intellektual-mənəvi (və ideya-metodoloji) məsuliyyətini,
ilk növbədə, Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının vitse-prezidenti, Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun direktoru, Milli Məclisin Elm və təhsil
komitəsinin sədri, akademik İsa Həbibbəyli daşıyır.
İsa Həbibbəyli ilk ciddi
elmi araşdırmalarını keçən əsrin 70-ci illərində
aparıb, həmin illərdə, əsasən, “XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan romantik lirikası” mövzusu üzərində
çalışaraq dəyərli bir əsər ortaya qoymaqla
yanaşı, özünün ümumiyyətlə istedadlı
bir ədəbiyyatşünas olduğunu təsdiqləyib
ki, akademik Məmməd Cəfərin aşağıdakı
sözləri bu təsdiqin ən yüksək səviyyədə
ifadəsi (rəsmi sənədi!) sayıla bilər:
“Mənim fikrimcə, İsa Həbibbəylinin
“XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan romantik lirikası”
adlı dissertasiyası bizim filologiya elminə yenilik gətirən
və romantik lirika haqqında təəssürat yaradan orijinal
bir tədqiqat əsəridir. Orijinallığı bir də o
cəhətindədir ki, burada lirikanın daha çox
poetikasından, üslublarından və janr xüsusiyyətlərindən
danışılır”.
Və bu rəy - sənəddə böyük
ustad öz şagirdinin alim-tədqiqatçı səciyyəsini
də tamamilə dəqiqi vermişdi ki, “daim axtarışda
olmaq İsa Həbibbəylinin özünəməxsus
xarakteridir”.
Ümumiyyətlə, İsa müəllimin
yaradıcılıq tərcümeyi-halı haqqında
yazanlar, danışanlar həmişə, tamamilə haqlı
olaraq, “Məmməd Cəfər faktoru”na xüsusi diqqət
verirlər. Məsələn, akademik Bəkir Nəbiyev
göstərir ki, “İsa Həbibbəyli akademik Məmməd
Cəfər Cəfərovun məşhur “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi”
şöbəsinin yetirməsi və hamımızın
müəllimi, mənəvi atamız olmuş Məmməd Cəfərin
ən layiqli davamçısıdır”.
Hələ 1970-ci ildə Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji İnstitutu Naxçıvan
filialının tələbəsi olarkən
Naxçıvanda keçirilən “Elm günləri”ndə Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığının mütəfəkkir
patriarxı ilə tanış olan İsa Həbibbəyli onu
özünə əbədi müəllim seçmiş
və bu səmimi, ədəbiyyatşünaslığımızı
yalnız zənginləşdirməklə qalmayan, ona eyni
zamanda mənəvi ruh verən müəllim-tələbə
münasibəti uzun zaman davam edərək filoloji cameədə
ibrətamiz obraza, əgər belə demək mümkünsə,
çox qədim bir ənənəni bu günə (və
gələcəyə) daşımışdır.
AMEA-nın müxbir üzvü
Kamran Əliyevlə professor Məmməd Əliyev yazırlar
ki, “akademik Məmməd Cəfər Cəfərov faktoru İsa
Həbibbəylini təkcə elmi yaradıcılığa həvəsləndirməmiş,
həm də onun sadəlik və müdrikliyi özündə
cəmləşdirən şəxsiyyət kimi
formalaşmasına nüfuz etmişdir... İsa Həbibbəylinin
fikrincə, “sadəliyin nə qədər böyük mənəvi
sərvət olduğunu akademik Məmməd Cəfər Cəfərova
məxsus klassik sadəlik isbat etdi. Yalnız özünü dərk
etmiş, şəxsiyyət etibarilə kamil olan insanlar bu qədər
sadə ola bilərlər”.
1970-ci illərdə respublika mətbuatında,
xüsusilə Naxçıvanın “Şərq
qapısı” qəzetində onlarla ədəbi-tənqidi məqalələri
çap olunur ki, bunlar İsa Həbibbəylinin ədəbiyyatşünas
kimi yetişməsi prosesini həm mövzu-maraq dairəsinin, həm
də təhlil-üslub texnikasının miqyası
baxımından izləməyə imkan verir. Diqqətdən kənarda qalması heç vəchlə
mümkün olmayan bir məqam da, əsasən, 60-cı, 70-ci
illəri əhatə edən şeir
yaradıcılığıdır ki, bunu yalnız gənclik
həvəsi hesab edib üstündən sükutla keçmək
doğru olmazdı. Əvvəla ona görə ki, müəllif sonralar da ara-sıra poeziyaya müraciət
edərək, məsələn, Naxçıvanın, eləcə
də Akademiyanın marşlarını yazıb, digər tərəfdən
isə, hər bir peşəkar ədəbiyyat
araşdırıcısının - ədəbiyyatşünasın
yaradıcılığa şeirlə, nəsrlə,
dramaturgiya ilə, fərqi yoxdur, başlaması və tədqiq
etdiyi mətn-təfəkkür tipinin bilavasitə az-çox
yaradıcısı kimi də çıxış etməsi istedad
bütövlüyünün (və mükəmməlliyinin)
təzahürüdür.
80-ci illərdə İsa Həbibbəylinin
yaradıcılıq tərcümeyi-halının ən
mühüm hadisəsi, heç şübhəsiz, “Cəlil
Məmmədquluzadə: mühiti və müasirləri”
mövzusunda apardığı fundamental olduğu qədər
də məhsuldar araşdırmadır ki, öz müəllifinə
yalnız böyük ədəbi-elmi
deyil, həm də ictimai-mədəni şöhrət
qazandırdı. Mirzə Cəlil nəslinin
davamçılarını, eləcə də dahi ədibin o
zamana qədər məlum olmayan əsərlərini ölkə
ictimaiyyətinə tanıtdıran tədqiqatçı bu məqsədlə
dünyanın bir sıra ölkələrini gəzib dolaşmış, neçə-neçə
arxivlərdəki toz basmış səhifələri dönə-dönə
vərəqləməli olmuş, “mühit və müasirlər”
kimi həm sosial, həm də intellektual yönləri olan
çox mürəkkəb bir problemin nümunəvi həllinin
olduqca dəyərli bir təcrübəsini vermişdir.
Təxminən on beş ilin gərgin
axtarışlarının nəticəsində meydana
çıxaraq 1996-cı ildə İsa müəllimə
filologiya elmləri doktoru adını qazandıran “Cəlil Məmmədquluzadə:
mühiti və müasirləri” monoqrafiyası, əlbəttə,
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
klassik əsərləri sırasında şərəfli
bir yer tutmaqdadır. Belə əsərlər, məlum
məsələdir ki, nə qədər yüksək
olursa-olsun yalnız intellektin, nə qədər böyük
olursa-olsun yalnız zəhmətin deyil, həm də son dərəcə
nadir (və mükəmməl!) eşqin, ilhamın məhsuludur.
Və o yerdə ki intellekt var, zəhmət var, eşq-ilham
var, orada mütləq İsa Həbibbəyli də var.
Nəinki həmkarlarının,
özünün də tədqiqatlarına son dərəcə
tələbkarlıqla yanaşan, XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan ədəbiyyatı üzrə görkəmli
mütəxəssis, AMEA-nın müxbir üzvü Əziz
Mirəhmədov kəskin opponent mövqeyindən belə,
etiraf etməli olmuşdu ki,
“yaşımızdakı böyük fərqə baxmayaraq,
professor İsa Həbibbəylini təkcə həmkarım
yox, dünənki və bugünkü ağsaqqal nəsillərin
fəal və layiqli davamçısı sayıram. İsa Həbibbəylinin
tədqiqatlarının əsas məziyyəti o vaxta qədərki
ədəbiyyatşünaslıqda az öyrənilmiş
və demək olar ki, diqqəti cəlb etməmiş elmi-nəzəri
məsələlər, hadisələr, şəxsiyyətlər,
əsərlər haqqındakı təhlil və qiymətləridir.
O, ədəbiyyat nəzəriyyəsi ilə ədəbiyyat tarixçiliyinin
imkanlarından birgə, sintez halında istifadə etməyi
bacarır.
İsa Həbibbəyli dövrün ən fədakar
məmmədquluzadəşünasıdır... Hiss olunur ki,
artıq İsa Həbibbəyli dövr və problem çərçivəsinin
sədlərini aşmaqdadır”.
Görkəmli məmmədquluzadəşünasın
böyük xidmətlərinə verilmiş çoxsaylı
(və sanballı) dəyərlər içərisində iki
yazıçı-mütəfəkkirin rəyi ona görə
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir ki, onlar “böyük
demokrat”ın yaradıcılıq ənənələrini sadəcə
davam etdirməmiş, yeni tarixi şəraitdə
Mirzə Cəlil üslubuna yeni həyat verməyin incə bədii-estetik
(və ideoloji!) nüanslarını kəşf etməklə
ümumən milli mədəni-ictimai təfəkkürün
hərəkatında postsovet əhvali-ruhiyyəsini hələ
60-cı illərdən hazırlamışlar. Söhbət
Xalq yazıçısı Anar və Xalq
yazıçısı, professor Elçindən gedir.
Elçin yazır: “Mən
İsa Həbibbəylinin bir “cəlilşünas” kimi
hansı ehtiras, şövq, həvəslə, hansı enerji
ilə işləməsinin bilavasitə şahidi olmuşam:
80-ci illərin sonlarında İsa Həbibbəyli məhz həmin
tədqiqatçı ehtirası və enerjisi sayəsində
“Vətən” Cəmiyyətinin köməyi və iştirakı
ilə Mirzə Cəlilin dünyanın bir çox ölkələrinə
səpələnmiş nəvə-nəticələrini
tapdı, onlarla əlaqə yaratdı, görüşdü və
bu işi sonralar da böyük bir təşəbbüskarlıqla
davam etdirdi”.
Anar yazır: “İsa Həbibbəylinin
araşdırmaları yüksək elmi dəyərə
malikdir. Böyük demokrat yazıçı Cəlil
Məmmədquluzadənin tərcümeyi-halının yenidən
öyrənilməsi, ədibin nəsil şəcərəsinin
müəyyən edilməsi, nəvə-nəticələrinin
aşkara çıxarılması İsa müəllimin
adı ilə bağlıdır. İsa Həbibbəyli, həmçinin
Mirzə Cəlilin üç naməlum səhnə əsərini
aşkara çıxarmış, təhlil edib dəyərləndirmişdir.
Beləliklə, o, fədakar mirzəcəlilşünas alim
olduğunu sübuta çatdırmışdır”.
Əlbəttə, İsa Həbibbəylinin
xidməti yalnız ondan ibarət deyil ki, nə qədər
böyük elmi, milli-ictimai əhəmiyyəti olsa da, Mirzə
Cəlili, onun mühitini və müasirlərini daha müfəssəl,
daha obyektiv, ümumən, müasir ədəbiyyatşünaslığın
artan tələbləri səviyyəsində öyrəndi,
həm də ondadır ki, tədqiq etdiyi dövrün hər
cəhətdən canlı mənzərəsini yaratmağa
nail oldu. Həmin mənzərə, tədqiqatçının
analitik “təsvirlər”indən aydın
göründüyü kimi, dövrün mürəkkəb
sosial, siyasi və mədəni hadisələrində, bu hadisələrin
birbaşa iştirakçısı olan nəhəng (və
tarixi!) şəxsiyyətlərində olduğu qədər
də hər cəhətdən yaradıcı ideyalarında
(və ideallarında!) təzahür edir.
Akademik Teymur Kərimli təsadüfən demir
ki, “akademik İsa Həbibbəylinin çox dərindən
araşdırdığı XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan ədəbi-ictimai-fəlsəfi fikrində belə
bir gözəl anlayış var: “vətəndust”. Vətəndaşlığın
ana özəyi sayılan bu keyfiyyət istisnasız olaraq o
dövrün ən böyük patriot ziyalılarının
ayrılmaz sifətlərindən birini təşkil
etmişdir.
İsa Həbibbəyli də, hər şeydən
öncə, vətəndustdur”.
İstər 80-ci illərdə,
istərsə də 90-cı illərin birinci yarısında
İsa Həbibbəyli Mirzə Cəlil mövzusu ilə nə
qədər məşğul olsa da (ədibin həyat və
yaradıcılığının əsas tarixlərinin dəqiqləşdirilməsindən
üç yeni pyesinin tapılıb nəşr etdirilməsinə
qədər), onun elmi maraq dairəsi
yalnız bu böyük mövzu ilə məhdudlaşmamış,
ədəbiyyatın müxtəlif məsələlərinə
həsr olunmuş kitablar, kitabçalar, məqalələr
yazıb nəşr etdirmiş, mötəbər elmi məclislərdə
məruzələrlə çıxış etmişdir.
90-cı illərin ortalarında artıq bütün təfərrüatı
ilə aydın görünürdü ki, gənc (və
enerjili) tədqiqatçı ədəbiyyatın
tarixçisi olduğu qədər də nəzəriyyəçisidir.
Və ən böyük ədəbiyyat filosofumuz Yaşar
Qarayev həmin illərdə tamamilə haqlı olaraq
yazmışdı ki, “həm tənqid, həm də ədəbiyyatşünaslıqla
paralel məşğul olmaq yetmişinci illərin gəncliyi
üçün sanki fəaliyyət prinsipinə
çevrilib. Bu qoşalığı, vəhdəti biz
İsa Həbibbəylinin də nümunəsində
görürük. Belə qoşalıq
ünsiyyətə və vəhdətə köklə zirvənin,
keçmişlə indinin, ənənə ilə
novatorluğun arasında nail olmağa imkan yaradır... İsa
Həbibbəylinin Azərbaycan romantik şeirinin, realist ədəbi
hərəkatının, müasir ədəbi prosesin müxtəlif
problemlərindən bəhs edən əsərləri
onun səmərəli axtarışlarının nəticəsi
kimi nəzərə çarpır”.
Akademik İsa Həbibbəylinin həyatı,
yaradıcılığı təkcə üzdə deyil,
çox-çox dərin qatlarında mənsub olduğu
xalqın “tərcümeyi-hal”ı ilə üzvi surətdə
bağlıdır. Və onun istedadına xüsusi məna verən,
rövnəq gətirən, istedadı bir şəxsin sərəncamında
qoymayıb milli dəyərə çevirən də bu
bağlılıqdır.
Ümummilli Lider Heydər
Əliyev Öz xilaskar missiyasını həyata keçirdikdən
sonra çox böyük uğurla başlayan
genişmiqyaslı iqtisadi, ictimai-siyasi, mədəni-mənəvi
quruculuq hərəkatı elmin, təhsilin və
ziyalılığın tarixində də yeni epoxanın əsaslarını
yaratdı. Və xalqın taleyi üçün həmin
fövqəladə məsuliyyətli illərdə biz
İsa Həbibbəylini Ulu Öndərin ideyalarının
ardıcıl müdafiəçisi kimi böyük siyasətin
meydanında görürük... Hər cəhətdən
təqdirəlayiq (və tamamilə təbiidir) ki, İsa Həbibbəyli
bu illərdə milli ziyalı vəzifəsini şərəflə
yerinə yetirməklə yanaşı, həmin möhtəşəm
epoxanın tarixini qələmə alanların, onu ən
mükəmməl şəkildə təhlil edib fəlsəfəsini
ortaya çıxarmağa çalışanların
ön sıralarında oldu.
Aşağıdakı fikirlər akademik
İsa Həbibbəylinin hər cəhətdən mükəmməl
tarixi-siyasi təfəkkürünün (və ziyalı
patriotizminin) məhsuludur:
“Dövlət müstəqilliyimizin
iyirmi beşinci ilinin böyük reallıqları Azərbaycan
Respublikasının müasir inkişafının
mühüm nəticələrini və geniş
imkanlarını aydın surətdə təsəvvür etməyə,
təhlil edib dəyərləndirməyə tam əsas verir.
Müstəqil Azərbaycan dövləti qısa müddətdə
inkişaf etmiş ölkələrin sırasında
dayanmağa qadir olduğunu isbat etmişdir. Görkəmli
dövlət xadimi Heydər Əliyevin müstəqil dövlətçilik
təliminin məqsədyönlü şəkildə,
ardıcıllıqla və yaradıcılıqla həyata
keçirilməsi ölkəmizin çoxəsrlik
inkişafında yeni tarixi epoxanın
formalaşdırılması ilə nəticələnmişdir”.
Akademik İsa Həbibbəyli Azərbaycan
tarixinin Heydər Əliyev epoxasından bəhs edərkən
Ümummilli Liderin dövlət (və millət!) quruculuğu
siyasətində ədəbiyyatın roluna həmişə
xüsusi diqqət yetirir. Və “müasir inkişafın
reallıqları və üfüqləri” barədə bəhs
edərkən yazır:
“Tarix boyu böyük ədəbiyyat həmişə
dünyanın qüdrətli dövlət xadimlərinin həyatında
və siyasi fəaliyyətində mühüm yer tutmuşdur.
Dövlət xadimlərindən bir çoxu dünya ədəbiyyatının
ən fəal mütaliəçisi kimi fərqlənmişlər.
Belə siyasi rəhbərlər hətta bədii ədəbiyyata
dair bilik və informasiyaları ilə ziyalı mühitini heyrətləndirmişlər...
Bütün bunlarla bərabər, ədəbiyyatı
dövlət siyasətinin üzvi tərkib hissəsi səviyyəsində
qəbul edən, bu tükənməz xəzinədən milli
siyasətin həyata keçirilməsində bacarıqla və
yaradıcı şəkildə faydalanan dövlət xadimləri
də olmuşdur. Görkəmli dövlət xadimi Heydər
Əliyevin taleyində və siyasi fəaliyyətində ədəbiyyat
faktorunun yeri, rolu və imkanları çox geniş
anlayış olub, yuxarıda sadalanan prinsiplərin bir
çoxunu özündə cəmləşdirir”.
Əlbəttə, 90-cı illərin
ortalarından etibarən ölkədə ədəbi-ictimai həyatın
dirçəlməsi, Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin 70-ci illərdəki nüfuzunun (və səlahiyyətlərinin)
yenidən bərpa edilməsi, xüsusilə onun ədəbi
orqanlarının - “Azərbaycan” və “Ulduz”
jurnallarının, “Ədəbiyyat qəzeti”nin ardıcıl nəşrinin təmin olunması, ədəbiyyatı,
müasir ədəbi prosesi araşdıran elmi mərkəzlərin
işinin canlandırılması məhz Heydər Əliyev
siyasətinin prioritetləri sırasında idi. Əgər bu
siyasət olmasaydı, akademik İsa Həbibbəylinin
aşağıdakı sözləri bu gün bu
qürurla səslənməzdi:
“Ədəbiyyatşünaslıq elmi müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının və
ictimai fikrinin inkişafına xidmət etmək vəzifələrini
məsuliyyətlə yerinə yetirir. Azərbaycançılıq
ideyasının formalaşması və inkişafında milli
ədəbiyyatla yanaşı, ədəbiyyatşünaslıq
elminin də özünəməxsus xidmətləri
vardır. Geniş mənada azərbaycanşünaslıq elmləri
sisteminin tərkibində Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elmi xüsusi çəkiyə malikdir”.
90-cı illərin ortalarından İsa Həbibbəylinin
yaradıcılığında ikinci mərhələ
başlayır ki, həmin mərhələ 2010-cu illərin əvvəllərinə
qədər davam edir. Bu illərdə o, biri digərindən
az məsuliyyətli olmayan (və hər biri yeni Azərbaycanın
yüksəlişi üçün olduqca böyük əhəmiyyət
daşıyan) üç sahədə özünün parlaq
istedadını nümayış etdirir: 1) təhsil
quruculuğu sahəsində; 2) ictimai-siyasi sahədə;
3) təbii ki, elmi tədqiqat sahəsində.
Yusif Məmmədəliyev
adına Naxçıvan Dövlət Universitetinin rektoru vəzifəsinə
təyin olunan İsa Həbibbəyli “Şərqin
qapısı”ndakı bu ali təhsil müəssisəsini
tezliklə yalnız Azərbaycanda yox, İranda, Türkiyədə,
eləcə də bir sıra “uzaq” ölkələrdə
tanıtmağa nail olur. Onun 2000-ci ildə
Azərbaycan, ingilis, fransız, rus və alman dillərində
nəşr edilmiş “Naxçıvan Dövlət
Universiteti” kitabı, bir tərəfdən, tələbəlikdən
rektorluğa qədər şərəfli yol keçdiyi
doğma universitetlə fəxr duymağın nəticəsi
idisə, digər tərəfdən, onu dünyanın qabaqcıl
universitetləri sırasına çıxarmaq cəhdinin ifadəsi
idi. Və təsadüfi deyil ki, İsa Həbibbəyli
rektor olduğu illərdə Naxçıvan Dövlət
Universiteti bir sıra çox mötəbər universitetlərlə
yalnız əməkdaşlıq müqavilələri
imzalamaqla kifayətlənməmiş, həm də yaxından
əməkdaşlıq etmişdir.
Ümummilli Lider Heydər Əliyevə 1999-cu
ildə Yusif Məmmədəliyev adına Naxçıvan
Dövlət Universitetinin fəxri doktoru diplomunu təqdim etmək
şərəfi də rektor İsa Həbibbəyliyə nəsib
olub.
Yeni Azərbaycanın qurucusu əmin
idi ki, ölkənin gələcək taleyini ilk növbədə
ziyalılara etibar etmək lazımdır. 80-ci illərin sonu,
90-cı illərin əvvəllərində baş vermiş
hadisələr də bunu göstərirdi: elmə, təhsilə
tamamilə biganə olan qaragüruh hakimiyyəti əldə
edən kimi “islahatlar”ını ali təhsil müəssisələrinin
dağıdılmasından, akademiyanın ləğvindən
başlamış, ali qanunverici orqanı dedi-qodu yuvasına
çevirmişdilər.
Heydər Əliyevin ziyalılar
haqqındakı siyasətinin əsasını isə,
ümumiyyətlə, dahi dövlət xadiminin həyata
keçirdiyi siyasətin mahiyyətcə
ziyalılığı təşkil edirdi.
İsa Həbibbəyli ilk dəfə 1997-ci,
ikinci dəfə 2000-ci ildə Naxçıvan MR Ali Məclisinə
deputat seçilmişdi. 2005-ci ildən bu günə qədər
isə Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin
üzvüdür.
90-cı illərin ortalarından
2010-cu illərin əvvəllərinə qədər İsa Həbibbəyli
həm təhsil quruculuğunda, həm də ölkənin
ictimai-siyasi həyatında nə qədər fəal
iştirak etsə də, elmi araşdırmalarını nəinki
dayandırmamış, demək olar ki, eyni fəallıqla
davam etdirmişdir. Fundamental “Cəlil Məmmədquluzadə:
mühiti və müasirləri” monoqrafiyasından (1997) sonra
“Heydər Əliyevin həyatı və fəaliyyətinin
Naxçıvan dövründə Naxçıvan Dövlət
Universiteti” (1998), “Xalq şairi Məmməd Araz” (1999), “Ustad Məhəmmədhüseyn
Şəhriyar” (1999), “Cəlil Məmmədquluzadə” (2002),
“Heydər Əliyev və Naxçıvan
Dövlət Universiteti” (2002), “Məmməd Araz” (2002), “Mollanəsrəddinçi
karikatura ustası Oskar Şmerlinq” (2002), “XX əsrin əvvəlləri
Azərbaycan yazıçıları” (2004), “Ədəbiyyat
və mətbuat cəbhəsində” (2006), “Mustafa Kamal
Atatürk və Naxçıvan” (2006), “Ədəbi-tarixi
yaddaş və müasirlik” (2008), “İntibahın 15 ili” (2010), “Böyük ədəbiyyat nəhəngi
Məmməd Səid Ordubadi” (2012), “Heydər Əliyev dövlətçilik
təlimi və müasir dövr” (2013) və s. kitablar,
ümumtəhsil məktəbləri üçün “Ədəbiyyat”
dərsliyi, yüzlərlə məqalələr bu illərin
yaradıcılıq məhsullarıdır. Və təbii ki, onların sırasına İsa Həbibbəylinin
tərtibçisi olduğu kitabları ona görə
ayrıca daxil etmək lazımdır ki, həmin kitabların
nəşrə hazırlanmasına, bunu mütəxəssislərə
izah etməyə ehtiyac yoxdur, bəzən bir monoqrafiya qədər
zəhmət (və istedad enerjisi) sərf olunur: Cəlil Məmmədquluzadənin “Cümhuriyyət”i
(2002), Abbas Zamanovun “Seçilmiş əsərləri” (2003),
Mirzə Cəlil və Məmmədquluzadələrin “Məktublaşma”sı
(2003), “Müasirləri Abbas Zamanov haqqında” (2003), Cəlil Məmmədquluzadənin
dördcildlik “Əsərləri” (2004) və ayrıca
“Seçilmiş əsərləri” (2004),
Məhəmməd Tağı Sidqinin “Əsərləri”
(2004), Məhəmmədhüseyn Şəhriyarın
“Seçilmiş əsərləri” (2004), Məhəmmədağa
Şahtaxtlının “Seçilmiş əsərləri”
(2006), “Taleyi və sənəti” silsiləsindən Hüseyn
Cavid (2007), Məhəmmədağa Şahtaxtlı (2008),
Akademik Məmməd Cəfər (2009), Cəlil Məmmədquluzadə
(2010), Əliqulu Qəmküsar (2011) və s.
Akademik İsa Həbibbəylinin yalnız
insan-şəxsiyyət olaraq deyil, həm də alim-humanitar
olaraq ən böyük üstünlüklərindən biri
doğulub boya-başa çatdığı diyara -
Naxçıvana sonsuz övlad məhəbbətidir. O, bu
tarixi diyarın üzdə yox, bəşəri
hissiyyatların dərinliklərindən gələ biləcək
bir səviyyədə intellektual təəssübkeşidir. Və
belə təəssübkeşlik təkcə o kəslərə
xasdır ki, onlar bütün dünyanı doğulduqları
diyar, doğulduqları diyarı bütün dünya qədər
sevməyi bacarırlar.
İsa Həbibbəylinin saysız-hesabsız əsərlərindən
çoxunun adında “Naxçıvan” sözü var. Və mən bu saysız-hesabsız əsərlərin
müəllifini yaxşı tanıyan həmkarı kimi əminliklə
deyə bilərəm ki, o, “Naxçıvan” deyəndə təsəvvürünə
(və təxəyyülünə) dünyanın mifik
tarixinin Nuhdan sonrakı ən müqəddəs mənəvi
məkanı gəlir... Və mənim ağsaqqal dostuma
yeni bir Nuh missiyası verilsəydi, heç şübhə
etmirəm ki, bütün bəşəriyyəti gəmisinə
doldurub məhz Naxçıvana gətirərdi ki, yenidən
haqq-nahaq imtahanına çəksin.
2010-cu illərin əvvəllərində
İsa Həbibbəyli öz yaradıcılığının
ikinci mərhələsini başa vurub üçüncü
mərhələsinə qədəm qoyur ki, bu mərhələnin
ilk əsərləri həmmüəllifi olduğu
çoxcildlik “Naxçıvan tarixi”, Azərbaycan, rus və
ingilis dillərində nəşr olunmuş “Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutu” və bir də
yazıçı-publisist Rəşad Məcidə həsr
olunmuş “Bütün yönləri ilə
yaradıcı”dır. Bunlardan sonra isə “Akademik Səməd
Vurğun Vəkilov” (2015), “Nuhçıxandan
Naxçıvana” (2015), oncildliyin ilk cildləri, “Müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı” ikicildliyindəki
(2016) orijinal oçerklər... gəlir. Və təbii ki, yenə
də yüzlərlə məqalələr, məruzələr,
çıxışlar...
Əlbəttə, İsa Həbibbəyli
yaradıcılığının hər bir mərhələsi
əvvəlkinin məntiqi davamı olmaqla yanaşı, həm
kəmiyyət, həm də keyfiyyətcə zənginləşməsi,
inkişafıdır. Və həqiqi istedadın təkamül
yolu da, əslində, bundan ibarətdir... Odur ki,
mənə elə gəlir, görkəmli ədəbiyyatşünasın
bu günlərdə çapdan çıxmış, ancaq yəqin
ki, elmi yaradıcılığa başladığı ilk illərdən
bu günə qədərki axtarışlarının nəticələrinin,
düşüncələrinin zərrə-zərrə
yığıldığı, ümumiləşdiyi, ideya-metodoloji (və fəlsəfi) məzmun kəsb
etdiyi “Azərbaycan ədəbiyyatı: dövrləşdirmə
konsepsiyası və inkişaf mərhələləri”
monoqrafiyasının onun yaradıcılığının
üçüncü mərhələsinin fakt-hadisəsi
olması şərtidir. Çünki müəllif bu
fundamental əsər üzərində, əslində,
yaradıcılığının hər mərhələsində
çalışmışdır. Və ona da şübhə
etmirəm ki, “Dövrləşdirmə konsepsiyası”na müəyyən
mənada akademik İsa Həbibbəylinin ümumən bu
günə qədərki ədəbiyyatşünaslıq
axtarışlarının elmi-nəzəri (və metodoloji!)
yekunu kimi baxmaq olar. Burası da var ki, bu cür
geniş ideya-məzmun tutumuna malik əsərlərin nə
bir müəllif, nə də bir epoxa (gizlətmək istəmirəm,
get-gedə daha çox əmin olmağa başlayıram ki,
“Azərbaycan ədəbiyyatı: dövrləşdirmə
konsepsiyası və inkişaf mərhələləri”
müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
şah əsəri olmağa ən layiqli namizəddir) səviyyəsində
nə son cümləsi, nə də son nöqtəsi olmur.
Müəllif (və epoxa!) Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin yenidən dövrləşdirilməsinin
aşağıdakı səbəblərdən irəli gəldiyini
göstərir:
1