Qəlblərdə
yaşayan istedadlı alim və şəxsiyyət
(Görkəmli alim, professor Aida
İmanquliyevanın anadan olmasının 80 illiyinə həsr
olunur)
Dünyada elə insanlar var ki, onlar
bütün qəlbi ilə bu və ya digər sahəyə
bağlanır, ömrünü ona həsr edir. Və zaman keçdikcə onların bu
zəhməti böyük bir cərəyanın,
məktəbin əsasını təşkil edir. Bu mənada Azərbaycan öz ziyalıları,
alimləri ilə, sözün həqiqi mənasında,
öyünə bilər. Biz belə
insanları daim xatırlamalı, onları təbliğ
etməli, gənc nəslə tanıtmalıyıq. Və əlbəttə ki, bizi
fərəhləndirən əsas məqam odur ki, bu ziyalı
həm də qadındır və o, elə bir
məsələnin təməlini qoyur ki, illər sonra bu problem
dünyanın aktual mövzusuna çevrilir.
Müasir dövrdə, qloballaşma
şəraitində dünyanı düşündürən
məsələlərdən biri də ortaq mənəvi
dəyərlərin yaranmasıdır. Aida İmanquliyevanın
yaradıcılığında Şərq-Qərb
mədəniyyətlərinin qarşılıqlı
təsiri və əlaqələri əsas yer tutmuşdur. Onun elmi fəaliyyətində sivilizasiyaların yeni
inkişaf mərhələsinin mədəni təməlini
formalaşdıran amillər hazırda müasir dünya elmini
düşündürən problemlərdəndir. Sivilizasiyaların qovuşağında
yerləşən Azərbaycanın zəngin
mədəni-mənəvi irsə və tolerantlıq
ənənələrinə malik olması beynəlxalq
aləmdə etiraf edilən həqiqətlərdəndir.
Bu gün ölkəmizdə mədəni,
linqvistik, etnik rəngarəngliyin qorunmasına
yönəldilən və uğurla həyata keçirilən
dövlət siyasəti multikulturalizm sahəsində
əsrlərdən bəri toplanmış böyük tarixi
təcrübənin xüsusi qayğı ilə əhatə
olunmasını, zənginləşdirilməsini,
cəmiyyətdə bu istiqamətdə qazanılmış
unikal nailiyyətlərin beynəlxalq aləmdə
təbliğinin gücləndirilməsini zəruri edir. Məhz bu baxımdan Aida İmanquliyevanın
yaradıcılığı çox dəyərlidir.
Aida İmanquliyeva bu sahənin tədqiqini
davam etdirərək bir neçə qiymətli əsər
yaratmışdı. “Qələmlər birliyi və Mixail
Nüaymə”, “Cübran Xəlil Cübran”, “Yeni ərəb
ədəbiyyatı korifeyləri” kimi dəyərli
əsərləri ilə Qərblə Şərq arasında
mövcud olan bu körpünü daha da möhkəmlətmişdi.
Şərqşünaslıq tarixində xüsusi yeri olan
görkəmli alim, professor Aida İmanquliyevanın
həyatı, elmi və yaradıcılıq fəaliyyəti
ilə daha yaxından tanış olduqca, haqqında
xatirələri oxuduqca gözlərimiz önündə
xeyirxah, nəcib və mütəfəkkir bir insan,
mədəni-intellektual qadın obrazı canlanır. Aida
Nəsir qızı İmanquliyeva 1939-cu il oktyabrın
10-da Bakı şəhərində, ziyalı ailəsində
anadan olub. Atası görkəmli jurnalist, pedaqoq,
Əməkdar elm xadimi Nəsir İmanquliyev Azərbaycan
mətbuatının bünövrəsini qoyanlardan biri olub,
uzun müddət “Bakı” və “Baku” qəzetlərinin
baş redaktoru işləyib. Anası
Gövhər İmanquliyeva (Sultanzadə) Şamaxıda
əsilzadə ailəsində anadan olub.
Aida xanımda Azərbaycan
qadınlarına xas olan ən nəcib keyfiyyətlər
təcəssüm edirdi. Onun ömür yolu
həyatın, varlığın əsasında duran
mənəvi bağları qurmağa, tamlığa,
vəhdətə can atan bir insan idrakının, bir ana, bir
qadın ruhunun təcəssümü olub. Onun bütün elmi-bədii
yaradıcılığı, ictimai fəaliyyəti də
bütövlüyə, vəhdətə can atan xarakterin ifadəsi
olub. Bəlkə də, elə bu
xarakterin ifadəsidir ki, xalqımızın tarixində ilk
azərbaycanlı qadın ərəbşünas - elmlər
doktoru olan bu böyük alim öz həyatını
xalqının tarixinin, ənənələrinin minillik
dərin köklərlə bağlı olduğu Şərq
mədəniyyətini və ədəbiyyatını
öyrənməyə sərf edib və özünün
şəxsiyyəti və yaradıcılığı
timsalında dünənimizlə bu günümüz
arasındakı əlaqə bağlarını bərpa
etməyə çalışıb.
O, Azərbaycan Elmlər Akademiyası
Şərqşünaslıq İnstitutunda kiçik elmi
işçilikdən bu elm ocağının direktoru vəzifəsinədək
yüksəlib. Aida İmanquliyeva
Azərbaycanda ərəb filologiyası üzrə ilk
qadın elmlər doktoru, professor idi. O,
keçmiş SSRİ-də Şərqşünaslıq
Cəmiyyəti rəyasət heyətinin, Şərq
Ədəbiyyatının Tədqiqi üzrə
Əlaqələndirmə Şurasının üzvü
idi. Uzun illər pedaqoji fəaliyyətlə
də məşğul olan Aida xanım Sovet İttifaqında
və Azərbaycanda yeni ərəb ədəbiyyatı
kursunun əsas yaradıcılarından biri olmuşdu.
Aida İmanquliyeva elmi-təşkilati
fəaliyyətində yüksəkixtisaslı
ərəbşünas kadrların hazırlanmasını
diqqət mərkəzində saxlayıb. Akademik Ziya Bünyadov görkəmli
şərqşünasın elmi-pedaqoji fəaliyyətinin bu
cəhətini xüsusi vurğulayıb. O qeyd edirdi
ki, Aida xanım həmişə öz dərin elmi biliyini
gənc alim və aspirantlarla bölüşür,
əlindən gələn köməyi onlardan
əsirgəmirdi. Onu tanıyanlar Aida
xanımın böyük zəhmətkeş və
özünə qarşı həddindən ziyadə
tələbkar bir alim olduğunu yaxşı bilirdilər.
AMEA-nın müxbir üzvü, fəlsəfə
elmləri doktoru Zakir Məmmədov isə öz
tələbə yoldaşı haqqında bu fikirləri
bildirmişdir ki, Aida İmanquliyeva tədqiqatında ana
yurdundan mühacirət edən, əksəriyyəti Amerikada
məskunlaşan, öz dilini, mədəniyyətini
qorumağa və təbliğ etməyə çalışan
ərəb ziyalılarının həyatını,
fəaliyyətini işıqlandırıb: “Ərəb
xalqının o dövrkü ictimai-siyasi cəhətdən
ağır məhrumiyyətlərə məruz
qalmasını, cəhalətdən yaranmış
faciələri və itkiləri ürək ağrısı
ilə qələmə alan bu ziyalıların fəaliyyəti
onun 3 monoqrafiyası ilə, məqalələrində
dolğun şəkildə öz ifadəsini
tapmışdır.
O, çoxsaylı elmi əsərlərində (3
monoqrafiya, 70-dən çox elmi məqalədə)
Şərq və Qərb ədəbi-mədəni
əlaqələri, ərəb ədəbiyyatında
mövcud olan mühacir (məhcər) ədəbiyyatının
inkişaf tarixi, ədəbi prosesdə baş verən janr,
forma, metod təkamülünü analitik təfəkkür
prizmasından keçirərək təhlil edib. Aida xanım tədqiqatları davam etdirərək
dünya ərəbşünaslığında ilk
dəfə olaraq ərəb-Amerika, Qərbi Avropa və rus
ədəbi əlaqələrinə toxunur, dünya ədəbiyyatının
müxtəlif ədəbi cərəyan və
üslublarının yeni ərəb ədəbiyyatına
təsirini müəyyənləşdirir. O, aktiv
bir vətəndaş-alim, elmi ictimaiyyətin hörmətini
qazanmış nüfuzlu elm xadimi idi. Keçmiş
SSRİ-də ümumittifaq Şərqşünaslar
Cəmiyyəti Rəyasət Heyətinin, Şərq
ədəbiyyatlarının tədqiqi üzrə
ümumittifaq Koordinasiya Şurasının üzvü idi. Azərbaycan şərqşünaslar
məktəbinin nümayəndəsi kimi, Moskvada, Kiyevdə,
Sankt-Peterburqda, Poltavada, Hamburqda, Düşənbədə,
Tbilisidə və başqa şəhərlərdə
keçirilən elmi konqreslərdə, simpoziumlarda, sessiyalarda
məruzələr etmişdir.
Aida İmanquliyevanın elmi yaradıcılığı
ilə yaxından tanış olduqda onun Qərb-Şərq
mədəniyyətlərini, ümumiyyətlə, dünyada
mövcud olan fəlsəfi, ədəbi, ictimai-siyasi fikir
sistemlərini, ideya axınlarını, onların mənşə
və mahiyyətini, tətbiq səviyyələrini çox
dərindən bildiyi məlum olur. Onun elmi
fəaliyyətinə və ərəb xalqları ilə,
Şərq-Qərb elmi əlaqələrinin
genişlənməsi, həmçinin digər mədəni
əlaqələrin inkişafı yolundakı
fəaliyyətinə dövrünün ən məşhur
alimləri Ziya Bünyadov, İosif Bradinski, Anna Dolinina, Valeriya
Kripçenko, Rüstəm Əliyev kimi dünya
şöhrətli şərqşünaslar yüksək
qiymət vermişlər.
Göründüyü kimi, Aida
İmanquliyeva elmin zirvəsini fəth edincə uzun və
şərəfli bir yol keçmişdi. Mənsub olduğu nəslin nüfuzundan əsla
istifadə etməyərək bu yolu öz əməyi ilə
qət etmişdi. Bu gün onun
şərqşünaslıq elmi üçün yetişdirdiyi
onlarla tələbəsi və saysız-hesabsız xeyirxah
əməlləri yadigar qalır. Ərəb
məhcər ədəbiyyatının, bu
ədəbiyyatın Cübran Xəlil Cübran, Mixail
Nüaymə, Əmin ər-Reyhani, İlya Əbu Mazi kimi
görkəmli nümayəndələrinin həyat və
yaradıcılığına həsr etdiyi tədqiqatlar
öz orijinallığını, zənginliyini, nəzəri
dərinliyini, konseptuallığını daim qoruyub saxlayan,
buna görə də mütəxəssislərin
stolüstü kitablarına çevrilmiş
əsərlərdir. Cəsarətlə
demək olar ki, Aida xanım bu gün ərəb məhcər
ədəbiyyatının beynəlxalq miqyasda ən
görkəmli, ən sanballı
tədqiqatçısıdır. Bunu
nəinki Azərbaycan və əski sovet
ərəbşünasları, hətta Avropa
şərqşünasları və ərəblərin
özləri belə etiraf edirlər.
Məhcər ədəbiyyatının əsas
xüsusiyyətləri, onun çoxəsrlik zəngin
ərəb ədəbiyyatı ilə oxşar və
fərqli cəhətləri, Qərb və rus
ədəbiyyatları ilə əlaqələri,
bütövlükdə ərəb ədəbiyyatına
gətirdiyi yeniliklər, müasir ərəb
ədəbiyyatı üçün açdığı
üfüqlər və digər ümdə
məsələlər Şərq-Qərb sintezində öz
doğru-düzgün elmi həllini məhz Aida İmanquliyevanın
çoxsaylı fundamental tədqiqatlarında tapmış,
onun gəldiyi nəticələr beynəlxalq elmi
ictimaiyyət tərəfindən yüksək
qiymətləndirilərək nüfuzlu elmi fikirlər kimi
qəbul edilmişdir.
Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə də
xatirələrində Aida İmanquliyevanın elmi
fəaliyyətini yüksək qiymətləndirib: “Mən
Aida xanımla əsərləri vasitəsilə tanış
olmuşam. Onun yaradıcılıq yolunu
səhifələyərkən gözümüzün
önündə sistemli, problemin məntiqi konturlarını
aydın sezən, elmi təfəkkürü ilə bədii
təfəkkürü harmoniya təşkil edən
mədəni-intellektual qadın obrazı canlanır. Bu yüksək intellektə, mənəvi-əxlaqi
kamilliyə malik, erudisiyalı, yaradıcı Azərbaycan
xanımı həm də mənəviyyat simvolu idi. Daxili aləminin zənginliyi, zəkasının
itiliyi və zahiri gözəlliyi tam harmoniya təşkil
edirdi”.
Xalq yazıçısı Elçinin Aida xanım
haqqında söylədiyi fikirlər öz qəribəliyi
və müdrikliyi ilə seçilir: “Elə insanlar var ki,
haqq dünyasına köçərkən, elə bil,
hərarətlərini, təbəssümlərini,
qayğılarını bu dünyada qoyub gedirlər,
bəlkə də, o hərarəti, təbəssümü, o
qayğını, sadəcə olaraq, özləri ilə apara
bilmirlər, çünki yaxınlarını,
əzizlərini bu dünyada qoyub gediblər və heç
olmasa, yaxınları, əzizləri o hərarətdə
azacıq da olsa, qızınsınlar, o təbəssüm
onların içində tamam boş qalmış yaralı
yerə azacıq bir işıq saçsın, o qayğı
yüngül bir meh kimi həmişə onların
üstündən ötsün. Mənə
elə gəlir ki, Aida İmanquliyeva da haqq dünyasına
vaxtsız köçüb getmiş o insanlardan biri idi və
mən başa düşürəm, olsun ki, bu hissiyyatda bir
mistika var, amma mistika nədir - hissiyatın ifadəsi deyilmi?” Tanınmış
alim Vasim Məmmədəliyev isə onun zəngin elmi
fəaliyyəti ilə yanaşı, insani
keyfiyyətlərini önə çəkərək qeyd
edirdi ki, “Aida xanım gözəl həyat yoldaşı,
mehriban ana, qayğıkeş nənə, vəfalı dost,
olduqca zərif bir qadın idi. Yüksək
vəzifələr, elmi titullar, ictimai həyatda fəallıq
onu bu ümdə insani keyfiyyətlərdən əsla
məhrum edə bilməmişdi. Allah-təala
Aidanı xoş saatında yaratmış, bir qadın kimi ona
hər bir gözəlliyi vermişdi. Şahanə
gözəllik, qədd-qamət, zəriflik, yüksək
zəka, əməksevərlik, mehribanlıq,
qayğıkeşlik, həssaslıq, dostcanlılıq,
səmimiyyət, həlimlik, şirin dil,
əliaçıqlıq, yüksək əxlaq - bütün
bunlar Aida xanıma xas olan keyfiyyətlərin natamam
siyahısıdır. Söz yox ki, milli jurnalistikamızın
patriarxlarından olan Nəsir İmanquliyev kimi bir
ziyalının evində dünyaya göz açmış,
Mir Cəlal kimi məşhur yazıçının, alimin
və pedaqoqun ailəsinə gəlin gəlmiş, taleyini,
ömrünü akademik Arif Paşayev kimi gözəl bir
insanla, dünya şöhrətli alimlə, səmimi bir dostla
bağlamış Aida xanım elə bu cür də
olmalı idi. Aida evinin əsl xanımı
idi. Ona səliqə-sahmanından qalmayan
yüksək zövqlü xanımlıq da, önlük
taxıb ev işlərində
çalışmaq, mətbəxdə yemək hazırlamaq
da çox gözəl yaraşırdı. Əli
duzlu, özü də cəld idi. Beş
dəqiqənin içində gözəl süfrə
açar, bişirdiyi yeməkləri səliqə ilə onun
üstünə düzər, arada nəvələrinə
qulluq göstərər, telefona cavab verər, şirin
zarafatlarından da qalmazdı. Mən
onun bu qədər işi eyni vaxtda tez görə bilməsinə,
sözün həqiqi mənasında, təəccüb
edərdim. Aida İmanquliyeva həddindən artıq
əliaçıq adam idi. Mən onun neçə-neçə kasıb
tələbəyə əl tutduğunun,
neçə-neçə xəstəyə tapılmayan
dərmanlar tapdığının, bununla da onları
ağır dərddən xilas etdiyinin şahidiyəm”.
Bu böyük insanın
çoxşaxəli, zəngin irsi təkcə onun
yaradıcılığına aid olmayıb, eyni zamanda,
həm də ailəsinin, övladlarının
varlığında yaşayır. Gündəlik gərgin
iş rejimi Aida xanımı xanımlıqdan məhrum edə
bilməmişdi. O, hər şeydən əvvəl öz
ailəsini, həyat yoldaşını çox sevən
gözəl qadın, qayğıkeş bir ana idi. Aida xanım sevimli qızları Nərgizin və
Mehribanın təlim-tərbiyəsi ilə çox ciddi
məşğul olardı. Aida xanım elmi-inzibati
işlərlə həddindən çox
yüklənməsinə baxmayaraq, sevimli nəvələrini
bir an unutmaz, onların qayğısını və
nazını çəkərdi. Azərbaycanın
böyük ziyalılarından biri, ölkəmizdə ilk
Milli Aviasiya Akademiyasının yaradıcısı, akademik,
hörmətli Arif Paşayevlə bərabər böyütdüyü
qızları - M.Lomonosov adına Moskva Dövlət
Universitetinin Bakı filialının rektoru Nərgiz xanım
Paşayeva və ölkənin birinci
xanımı, Respublikanın Birinci vitse-prezidenti, Heydər
Əliyev Fondunun prezidenti, İSESKO və UNESKO-nun
xoşməramlı səfiri Mehriban xanım Əliyeva bu
gün vətənpərvər və xeyirxah ziyalılar kimi
mənsub olduqları nəslin gözəl
ənənələrini yaşadaraq Azərbaycanın
ictimai-siyasi həyatında xüsusi fəaliyyətləri
ilə fərqlənirlər. Bu ailə
üzvlərinin gözəl xüsusiyyətlərindən
biri də onların özlərinə və
ətraflarındakı insanlara ciddi tələbkarlıqla,
yüksək meyarlarla yanaşmaları, hər bir işdə
peşəkarlıq nümunəsi göstərmələri,
mənəvi harmoniyaya nail olmalarıdır. Aida
xanımın böyük qızı Nərgiz
Paşayevanın anası haqqında dediyi fikir bir
övladın yaşadığı ağır itkinin
acısı və bir alimin digər alimin
şəxsiyyətinə verdiyi dəyərdir. Nərgiz
xanım qeyd edir: “O, (yəni Aida xanım)
göründüyü kimi olmağı bacaran və olduğu
kimi görünməyi bacaran insanlardan idi. Əfsuslar olsun ki,
ömür vəfa etmədi və o, indi aramızda yoxdur.
Əlbəttə, o, bizim ailəmizin və
başımızın tacı olub. O, bizim
ürəyimizin məlhəmi olub. Onun yoxluğu zaman
kəsiyində həsrəti azaltmayıb. Çünki Anaya
olan həsrəti heç bir zaman azalda bilməz. Yaxşı
dosta olan həsrəti heç bir uzun zaman azalda bilməz.
Sevimli insana olan həsrəti ən böyük zaman azalda
bilməz”. Mehriban xanım Əliyeva isə Aida xanımın
onun bir şəxsiyyət kimi yetişməsində,
kamilləşməsində rolundan bəhs edərək,
bildirib: “Məsuliyyət hissini, hər bir
işin əvvəlindən maksimum nəticə əldə
etməyə çalışmağı, özünə
tələbkar və intizamlı münasibəti mənə
anam - nəcib, parlaq, prinsipial, istedadlı, məğrur, son
dərəcə gözəl bir xanım olan Aida
İmanquliyeva aşılayıb. Hər bir
ədalətsizliyə qarşı barışmaz
mövqedə dayanan, işinə, elmə və pedaqoji
fəaliyyətə hədsiz sədaqətli olan anam öz
qısa həyatında inanılmaz zirvələri fəth
etdi. O, müasir ərəb ədəbiyyatının
tədqiqi sahəsində öz yeni elmi məktəbini
yaratdı, Azərbaycan Elmlər Akademiyasının
Şərqşünaslıq İnstitutunun ilk qadın
direktoru oldu. Anam dünya şöhrətli alim idi, onun
əsərləri bu gün də elmi dairələrdə
yüksək qiymətləndirilir. Lakin bununla yanaşı, o,
hər zaman adı böyük hərflərlə yazılan
əsl Qadın olaraq qalırdı. Onun böyük sevən
ürəyi, incə və səxavətli qəlbi var idi”.
Onu da deməliyik ki, bu gün Aida
xanımın arzu və əməlləri Nərgiz xanım
Paşayevanın, Mehriban xanım Əliyevanın timsalında
əzmlə davam etdirilir. Biz fəxrlə deyə bilərik
ki, Aida xanım İmanquliyevanın ailə
ənənələri bu gün onun nəcabətli övladlarının
timsalında yaşayır və nəsildən-nəslə
keçərək əbədilik qazanır.
Həyat sınaqlardan
ibarətdir. Kim bu sınaqlardan şərəflə
çıxırsa, bax əsl insan da odur. Belələrinə
Allah hər iki dünyada əbədi səadət bəxş
edir. Aida İmanquliyeva da həyatın bütün
sınaqlarından şərəflə
çıxmış məhz belə bir insan idi.
Ədəbiyyatçı, şərqşünas, alim,
tərcüməçi, ən əsası isə, xeyirxah
insan. Onun həyatdan vaxtsız gedişi
hamı üçün gözlənilməz oldu, lakin zaman
göstərdi ki, böyük alim və insan zamanı
qabaqlayıb özünəməxsus ideyaya və onu ifadə
etmək qabiliyyətinə, elmi düşüncəsinə
görə yeni əsrin adamı ola bilir və yaddaşlarda
əbədi yaşayır.
Hicran Hüseynova
Yeni Azərbaycan.- 2019.- 10 oktyabr.- S.7