Nizami olmaq
Bu il dəyərli
ziyalımız, görkəmli
dilçi-ədəbiyyatşünas alim, əziz qardaşım Nizami Cəfərovun 60 yaşı
tamam olur. 60 yaş həyatın hansısa mərhələsinin
yekunlaşdığı, irəlidə
gələn növbəti,
daha məsul dövrə adlanılacaq həlledici keçid
məqamı - insanın
özü və yaşadığı cəmiyyət
qarşısında verəcəyi
ilk hesabat anıdır. Yəni bu yaşa qədər
necə yaşayıb,
hansı yolu tutub, hansı əməllər sahibi olub, vətəninə, xalqına nə kimi xeyir verib
və sair və ilaxır. Düşünürəm, bu
sarıdan Nizaminin deməyə, hesabat və əməl dəftərçəsini qürur
və alınaçıqlığı
ilə doldurmağa kifayət qədər sözü var.
Bir həqiqətlə razılaşmalıyıq ki,
bu gün ölkənin elm, mədəniyyət, təhsil
sahəsində yaşananlar,
dil, ədəbiyyat müstəvisində qarşılaşdığımız
acı mənzərələr,
tragikomik olaylar hər birimizi dərindən düşünməyə
vadar edir. Zənnimcə, təhsilimizin inkişafı,
kitaba, mütaliəyə
marağın artırılması,
oxucu zövqünün
formalaşdırılması və sair bu
kimi tədbirlərlə
uzun-uzadı uzanan bu xilas yollarının
ən işlək və etibarlı olanlarından biri savadlı, bilikli İnsanımızın - Peşəkarın
müstəsna dəyərini anlamaq, dediyi sözün əhəmiyyətini dərk
etməkdir.
Söhbət bu il yubileyini qeyd etdiyimiz belə bir nadir simadan
- şüurumuza, düşüncəmizə
illər uzunu dirildici ziya, aydınladıcı təfəkkür
axını ötürən,
bu gərgin, müqəddəs və şərəfli işdən
usanmayan savadlı, bilikli İnsanımızdan
- akademik Nizami Cəfərovdan gedir.
İndi, yubileyi ərəfəsində
yazdığım bu yazıyla mən heç də alimin mükəmməl dil və ədəbiyyat
bilgisindən, dilçilik
və filologiya elminin nəzəri və praktik sahəsində xidmətlərindən,
dil və ədəbiyyatın tədrisinə,
klassik və müasir milli ədəbi prosesin tədqiqinə verdiyi saysız-hesabsız töhfələrdən söz
açıb oxucunu yormaq istəmirəm. Niyyətim, sadəcə, ömrünün əlamətdar
mərhələsinə çatmış
İnsanımızın özəl
dəyərini anlatmaq,
onunla bağlı təəssüratlarımı bölüşməkdir.
İlk əvvəl ondan
başlayaq ki, Nizami Cəfərov Azərbaycan ədəbi tənqid tarixinin parlaq yetirməsi, bu tarixi mütərəqqi
fikir və ideyalarıyla qurub-yaratmış,
onun formalaşması
və inkişafında
əvəzsiz xidmətləri
olmuş böyük alimlər pleyadasının
- Mirzə Fətəli
Axundov, Əli Nazim, Firidun bəy Köçərli,
Mir Cəlal, Məmmədkazım Ələkbərli,
Mustafa Quliyev, Məmməd Cəfər,
Arif Dadaşzadə, Kamal Talıbzadə, Məsud Əlioğlu, Yaşar Qarayevin layiqli davamçısı,
eyni zamanda, bu mötəbər Fikir Müstəvisini bədii sözə sevgi və sədaqətlə
zənginləşdirən,
milli ədəbiyyatın
yönləndirilməsi və
dəyərləndirilməsi ənənəsini müstəsna
baxışları, əsərə,
ədəbi mətnə
yeni, fərdi yanaşması ilə təzələyən novator-alimdir.
Nizaminin bu yeni təhlil metodunu ənənəvi elmi-ədəbi
tənqiddən fərqləndirən
mütərəqqi özəllik
- predmetin özü vasitəsilə özünütəhlili,
ayrı sözlə desək, yazılanın, yazanın yazdığıyla
izahıdır ki, milli ədəbi tənqidimizdə yeni yanaşma - ədəbiyyatın,
bədii əsərin
gizli şifrəsini açmağa, yazıldığı
anı öz hərarətində ötürməyə
qadir yeni ədəbi tənqid mədəniyyəti kimi diqqət çəkir. Müfəssəl elmi araşdırmaya,
dərin fəlsəfi
izah və əsaslandırmalara ehtiyac
duymayan, oxucunu qəliz, yorucu nəzəri baxışlardan
azad edib, yazıçıyla məhrəm
təmas, yaradıcı
anlaşma mühiti yaradan bu yanaşma
“yeni ədəbi tənqid” də adlandırıla bilər.
İlk baxışda kimlərəsə
sadə və asan görünən bu təhlil üsulu əsərin məziyyətlərinə və
qüsurlarına varmayan,
heç bir elmi-nəzəri əsaslara,
düstur və ehkamlara söykənməyən
ötəri baxış
bucağı təsiri
bağışlasa da,
bir qədər dərinə varsaq, bunun, əslində, ciddi elmi-yaradıcı
iş, fitri ədəbi duyum və istedad tələb edən çətin bir yol - mətnlə mükəmməl işləmək
bacarığı, dərdi
çarədən ayırmaq,
səbəb və nəticə paralelliyini dəqiq aparmaq qabiliyyəti, bir sözlə, xüsusi peşəkarlıq və
ustalıq tələb
edən əlahiddə
Yozum Yolu olduğunu anlayarıq.
Əsərin alt qatında
gizlənənlərin dəyilib-toxunulmadan,
şərhsiz və əlavəsiz, üst qatıyla açılması,
oxucuya sirr qalanların, ədibin nə vaxtsa, haradasa səsləndirdiyi fikir və qeydləri
ilə izahı - yaradıcı fərd və onun müstəsna
dərdi olan yaradıcılığı üzərində
aparılmış ciddi
diaqnostik araşdırma əməliyyatından xəbər
verir, müəllifin əksər hallarda özünə də məlum olmayan gizli niyyətinin, şüuraltı qatlarda yaşanan sirli nəsnələrin asanlıqla
qavranılmasına geniş
imkanlar yaradır, bu təhlilin ideya müəllifinə isə “analitik düşüncə sahibi”
adı qazandırır.
Nizaminin nailiyyətlərini təkcə bu yeni təhlil modeli ilə - elmi-nəzəri fikrin sadələşdirilib, aydınlaşdırılıb,
oxucu üçün
əlçatan şəklə
salınması, oxucu-yazıçı
münasibətlərindəki yarıqaranlıq, keçilməz
sədlərin, örtük
və pərdələrin
“qəribə bir rahatlıqla” aradan qaldırılmasıyla məhdudlaşdırmaq
olmaz. Alimin özəl uğurları
sırasında onun zamanın axarıyla mövzu və məzmun çalarları
üzrə daim hərəkətdə olan
Ədəbiyyat və
onun adamlarıyla birgə, necəsə dəyişib-yenilənmək, yaxud
özü özünü
yeniləmək qabiliyyəti,
yazıçı baxışını,
eyni yaradıcı nəfəslə, şair
uçuşlarını,
eyni ruhsal çəkisizliklə davam
etdirmək bacarığı
da dayanır ki, bu keyfiyyətlər
alimin, həm də bədii istedadından, fərqli yaradıcı potensialından
xəbər verir.
Bu müstəsna
fərqliliyi eynilə
işıqlı ziyalımızın
dilçilik fəaliyyətinə,
bu sahəyə verdiyi töhfələrə
də şamil etmək olar. Nizami burada da
fitri istedad sahibi, yaradıcı-novatordur.
Sanki sözü, onun yaranışı, qaynağı,
ömür yolu, tarixi inkişaf mərhələləri, istifadə
mədəniyyətilə bağlı
aldığı bilgilərdən
daha əvvəl, lap qədimlərdən tanıyır, dili, onun norma və
qaydalarının fövqündə,
gizli şüuraltı
yaddaşla duyur, əslini saxtasından zərgər dəqiqliyi
ilə seçib ayırır.
Beləcə, alimin insan, müəllim,
dost, natiq və digər fərqliliklərindən də
söz açmaq, bəlkə də, bir kitaba yerləşəcək
uzun-uzun təhlillər
aparmaq olar. Qısaca olaraq, keçilən bu altmışillik həyat və yaradıcılıq yoluna
nəzər salanda bu dəyərli İnsanımızın milli
ədəbi fikrin keşiyində duran fədakar alim, haqqı nahaqqa verməyən vicdanlı vətəndaş, fikrini sərbəst ifadə edən səmimi siyasi xadim, qələmə, sözə tapınan
əhli-qələmi də
bəzən qanadı
altına alıb, rəhmli yazılarıyla
ovudan böyük mərhəmət sahibi, ən çətin məqamlarda dostunu darda qoymayan cəfakeş dost kimi nizamlı və şərəfli bir ömür yaşadığının şahidi
oluruq.
İslamda, eləcə
də qədim sufi baxışlarında dost - insanlıq tarixində bütün mövcud dəyərlərin
zirvəsi, arxa, dayaq, qoruyucu, anlayan, xilaskar mənasının daşıyıcısıdır.
Bu baxımdan Nizami, ilk növbədə,
Azərbaycan dilinin və ədəbiyyatının
böyük dostu, arxa-dayağı, qoruyucusudur.
Son illərin “Orfoqrafiya
lüğəti savaşlarında”
- dilimizin saflığı
uğrunda gedən söz döyüşlərində
sona qədər bizimlə çiyin-çiyinə
dayanan, qarşı tərəfdən atılan
zərbələri sərrast
cavab atəşləriylə
havadaca susduran bu qüdrətli Söz Sərkərdəsini,
elə bilirəm, qarşıda hələ daha böyük qələbələr
gözləyir.
Var ol, əziz qardaşım! Adın kimi Nizami olmaq hünəri
hər kəsə nəsib olan xoşbəxtlik deyil. Şükür ki, varsan! Dilimizə arxa oldun, onun
uğrunda savaşlarda
bizi meydanda tək qoymadın. Millətin ziyası, maariflənməsi yolunda bütün etdiklərinə
və edəcəklərinə
görə yüz yaşa!
Afaq Məsud
Yeni Azərbaycan.-
2019.- 18 sentyabr.- S.6