“Əsrin müqaviləsi”- Azərbaycanı
qlobal dünya iqtisadiyyatının tərkib hissəsinə
çevirən layihə
Əli Həsənov
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
İctimai-siyasi məsələlər
üzrə köməkçisi
Azərbaycan
tarixinə qızıl hərflərlə yazılaraq
xalqımızın və dövlətimizin taleyində
mühüm rol oynayan “Əsrin müqaviləsi”nin
imzalanmasından 25 il ötür. 1994-cü il sentyabrın 20-də
Bakıda Azərbaycan Respublikasının Dövlət Neft
Şirkəti ilə dünyanın 11 aparıcı neft şirkəti arasında “Azəri”,”
Çıraq” və “Günəşli” yataqlarının birgə
işlənilməsi və hasilatın pay bölgüsü ilə
bağlı “Əsrin müqaviləsi” imzalandı. Bunun
ardınca sonrakı illərdə dünyanın 19 ölkəsini
təmsil edən 41 neft şirkəti ilə daha 26 saziş
imzalanmışdır. Avrasiyanın yeni geoiqtisadi xəritəsini
müəyyənləşdirən bu hadisə həm də
yenicə müstəqillik əldə etmiş Azərbaycanın
gələcək inkişafının və dünya birliyi ilə
tərəfdaşlığının ən həlledici
amilinə çevrildi.
AZƏRTAC 25 il öncə
imzalanmış müqavilənin tarixi əhəmiyyəti ilə
bağlı Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
İctimai-siyasi məsələlər üzrə köməkçisi
Əli Həsənovun “Əsrin müqaviləsi” - Azərbaycanı
qlobal dünya iqtisadiyyatının tərkib hissəsinə
çevirən layihə” sərlövhəli məqaləsini
təqdim edir.
“Əsrin müqaviləsi”nə
gedən yol müxtəlif çətinliklərdən və
maneələrdən keçərək, Azərbaycan
xalqının Ümummilli Lideri, görkəmli siyasi və
dövlət xadimi Prezident Heydər Əliyevin dəmir iradəsi
və möhkəm dövlətçilik əzminin, qətiyyətli
və ardıcıl siyasətinin nəticəsi
olaraq reallaşdı. 1990-cı illərin əvvəllərində
dövlət müstəqilliyini bərpa etdikdən sonra Azərbaycanın
qarşısında dayanan əsas məsələlərdən
biri ölkənin gələcək inkişafı
üçün hava və su kimi tələb olunan maliyyə
vəsaiti - ilkin kapital əldə etməkdən ibarət idi.
Xəzər dənizinin zəngin karbohidrogen
ehtiyatlarının işlənilməsi və dünya
bazarlarına çıxarılması, əldə edilən
vəsaitin ölkənin mövcud ehtiyaclarına, gələcək
sosial-iqtisadi inkişafına yönəldilməsi o zaman
üçün bəlkə də yeganə
çıxış yolu hesab olunurdu. Lakin
1991-1993-cü illərdə Xəzər-Qara dəniz hövzəsi
və Cənubi Qafqaz bölgəsində hökm sürən
regional qarşıdurma, qeyri-sabit mühit, o cümlədən
respublikanın daxilində yaşanan xaos və anarxiya, hakimiyyətdə
olan siyasi qüvvələrin yarıtmaz və səriştəsiz
siyasəti və digər səbəblərdən
dünyanın aparıcı neft şirkətlərini Azərbaycanın
zəngin enerji resurslarının hasilatı və ixracına
cəlb etmək, bu sahədə qarşıya çıxan
maneələri dəf etmək o qədər də asan məsələ
deyildi. Hətta bəzi analitiklər o dövrdə Xəzər
dənizinin Azərbaycana məxsus sektorundakı neft və qaz
layihələrinin beynəlxalq konsorsiumun iştirakı ilə
həyata keçirilməsini əfsanə sayır və
qeyri-mümkün hesab edirdilər.
1993-cü ildə Ümummilli
Lider Heydər Əliyevin hakimiyyətə
qayıdışından sonra ölkədə vətəndaş
qarşıdurmasına son qoyulması, ictimai-siyasi sabitliyin bərqərar
olması, qonşu ölkələrlə kəskin münasibətlərin
qismən yumşaldılması, xarici sərmayələrə
ciddi dövlət təminatının verilməsi və
s. Qərbin ən böyük neft şirkətlərinin
diqqətini yenidən Xəzər dənizinə yönəltdi
və haqqında bəhs olunan transmilli müqavilənin
hazırlanaraq imzalanmasına əlverişli şərait
yaratdı. Prezident Heydər Əliyev uzaqgörən və qətiyyətli
siyasət yürüdərək bəzi qonşu
və beynəlxalq dairələrin Xəzər dənizinin
statusu ilə bağlı mövcud olan problemi qabartmaq yolu ilə
“Əsrin müqaviləsi”ni pozmaq planlarını puça
çıxardı. O, müdrikcəsinə bütün
narazı tərəfləri inandıraraq sübut etdi ki, Azərbaycan
bu addımla heç bir ölkənin iqtisadi-siyasi maraqlarına
toxunmur, əksinə, bölgədə hamı
üçün bərabər əməkdaşlıq və
tərəfdaşlıq şəraiti yaradır.
Ulu Öndər həm də xarici neft şirkətləri
ilə Azərbaycanın imzalayacağı bütün neft-qaz
müqavilələrinin şərtlərini bizim milli maraqlara
maksimum dərəcədə uyğunlaşdıra bildi. Həmin
dövrdə cənab İlham Əliyevin ARDNŞ-in
vitse-prezidenti təyin edilməsi Onun müdrik və uzaqgörən
addımlarından biri oldu. Xarici neft şirkətləri
ilə aparılan danışıqlarda birbaşa iştirak edən
cənab İlham Əliyev imzalanacaq bütün neft-qaz
müqavilələrinin xalqımızın milli maraqlarına
cavab verən şərtlər çərçivəsində
hazırlanmasını yüksək səriştə və
bacarıqla təmin etdi.
2002-ci ildə Ümummilli Lider
Heydər Əliyevin davamlı səyləri nəticəsində
“Əsrin müqaviləsi”ndə nəzərdə tutulan, lakin
yenə də bəzilərinin əfsanə və ya
“kağız üzərində kəmər” hesab etdiyi əsas
ixrac kəmərinin - Bakı-Tbilisi-Ceyhanın təməli
qoyuldu. Müasir dövrdə xüsusi qlobal əhəmiyyət
kəsb edən bu kəmər Azərbaycanın dünya
bazarlarına alternativ enerji ixracı siyasətində
mühüm amil oldu.
2005-ci il mayın 25-də Prezident
İlham Əliyevin iştirakı ilə Bakı-Tbilisi-Ceyhan
neft kəmərinin açılış mərasimi
keçirildi, 2006-cı ildə Türkiyənin Ceyhan
limanından Azərbaycan neftinin nəqlinə
başlanıldı. 2007-ci ildə isə “Şahdəniz”
qaz-kondensat yatağından hasil edilən təbii qaz
Bakı-Tbilisi-Ərzurum marşrutu üzrə Cənubi
Qafqaz qaz boru kəməri ilə Türkiyə sərhədlərini
aşaraq qardaş ölkənin qaz kəmərləri sisteminə
daxil oldu.
Beləliklə, Azərbaycan nəinki
zəngin neft və qaz yataqlarının işlənilməsinə
və enerji resurslarının hasilatına, həmçinin
onların dünya bazarına çıxarılması
üçün yeni ixrac marşrutlarının işə
salınmasına və enerji nəqlinin şaxələndirilməsinə
nail olmuşdur.
Müqavilənin əsas beynəlxalq
geosiyasi və geoiqtisadi əhəmiyyəti ondan ibarət idi
ki, bu tarixi razılaşma əsasında Xəzər dənizində
ilk dəfə beynəlxalq əməkdaşlığın,
region dövlətlərinə məxsus karbohidrogen
ehtiyatlarının alternativ istehsalı və ixracının,
yeni transmilli enerji və kommunikasiya layihələrinin
gerçəkləşməsinin təməli qoyuldu.
“Əsrin müqaviləsi” Azərbaycan
dövlətinə, ölkənin ictimai-siyasi və iqtisadi
institutlarına xarici ölkələrin maliyyə və
texnoloji resurslarından geniş istifadə etmək imkanı
qazandırdı. Bu müqavilə çərçivəsində
həyata keçirilən transmilli layihələr Cənubi
Qafqaz və Xəzər hövzəsinin digər dövlətləri ilə müqayisədə Azərbaycanın
beynəlxalq aləmdə geosiyasi və geoiqtisadi dəyərini
artırdı, xarici ölkələrlə tərəfdaşlıq
münasibətlərinin inkişafına və dərinləşməsinə
mühüm təsir göstərdi.
“Əsrin müqaviləsi” nəticəsində
Azərbaycan öz gələcək inkişafı
üçün lazım olan maliyyə vəsaiti və
qabaqcıl texnologiya əldə etdi ki, bunun sayəsində də
ölkəmiz qlobal dünya iqtisadiyyatının tərkib hissəsinə
çevrildi.
İlkin hesablamalara görə,
“Azəri-Çıraq-Günəşli” (AÇG) yataqlarının
çıxarıla bilən neft ehtiyatı 511 milyon ton olsa da,
sonralar yeni qiymətləndirmələrə əsasən bu
göstərici 1.072 milyard ton həcmində müəyyən
edilmişdir. 2017-ci ilə qədər bu yataqlardakı neft və
qaz ehtiyatlarının işlənilməsinə təxminən
33 milyard dollar investisiya qoyulmuş və bu günə qədər
3,2 milyard barrel neft hasil olunmuşdur. Həmçinin AÇG
yataqlar blokundan ümumilikdə 30 milyard kubmetr səmt qazı
hasil edilərək Azərbaycan hökumətinə təhvil
verilmişdir.
2001-ci ildən ötən dövr ərzində
neft və qaz sazişləri çərçivəsində
Azərbaycan Respublikası Dövlət Neft Fonduna daxilolmalar
bütövlükdə 148.3 milyard ABŞ dolları təşkil
etmişdir. Bu vəsaitin 95.61 milyard dolları dövlət
büdcəsinə transfert olunmuş, 9.3 milyard dolları
strateji, infrastruktur və sosial layihələrə yönəldilmişdir.
Hazırda ARDNF-in aktivləri 42.5 milyard dollar təşkil edir.
2006-cı ildən başlayaraq
enerji ixracı nəticəsində Azərbaycana daxil olan
böyük maliyyə resursları sürətli iqtisadi tərəqqiyə,
müasir sosial-iqtisadi və mədəni infrastrukturların
yaradılmasına, respublika həyatının bütün
sahələrinin yenilənməsinə, iqtisadiyyatın
şaxələndirilməsi və qeyri-neft sektorunun
dinamik inkişafına yönəldilmişdir. Bunun nəticəsində,
son 25 il ərzində Azərbaycanda ümumi daxili məhsul
istehsalı 216 dəfə, adambaşına düşən məhsul
162 dəfə artmışdır.
Son 15 ildə isə ölkəmizdə
ümumi daxili məhsul istehsalı 3,2 dəfə, o cümlədən
qeyri-neft sahəsində ÜDM 2,8 dəfə, sənaye məhsulu
istehsalı 2,6 dəfə, o cümlədən qeyri-neft sənayesi
2,2 dəfə, kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalı 2 dəfəyə yaxın
çoxalmışdır. Bu dövrdə
dövlət büdcəsinin gəlirləri 13,5 dəfə,
ölkənin strateji valyuta ehtiyatları isə 28 dəfə
artaraq 45 milyard ABŞ dollarını ötmüşdür.
2003-2018-ci illərdə ölkə iqtisadiyyatına 250 milyard
ABŞ dollarına yaxın investisiya
yatırılmışdır ki, bunun da təxminən
yarısı xarici sərmayədir. Ümumi investisiya
qoyuluşunun 60 faizdən çoxu qeyri-neft sektorunun
inkişafına yönəldilmişdir.
İndiyədək regionların
inkişafına dair 4 dövlət proqramı qəbul
olunmuş və onlardan üçü artıq uğurla icra
edilmişdir. Dövlət proqramları çərçivəsində
regionlarda bütün köklü problemlər həll
olunmuş, müasir infrastruktur
formalaşdırılmış, əhalinin məşğulluq
səviyyəsi yüksəldilmişdir. Ümumilikdə, bu
illər ərzində regionların inkişafına 67 milyard
manatdan çox vəsait yönəldilmiş,
yaradılmış 2 milyondan çox yeni iş yerinin 75
faizi regionların payına düşmüşdür.
Aqrar sahədə həyata
keçirilmiş sistemli tədbirlər, o cümlədən
son iki ildə kənd təsərrüfatının
ayrı-ayrı sahələrinin inkişaf etdirilməsi
ölkəmizin ərzaq məhsulları üzrə
özünütəminetmə səviyyəsini yüksəltmiş,
ixrac potensialını genişləndirmişdir.
Bu illər ərzində Azərbaycanda
müasir nəqliyyat infrastrukturu
formalaşdırılmış, bu məqsədlə 7 hava
limanı inşa olunmuş, 14 min kilometrdən çox
müasir yollar çəkilmiş, ölkəmizin xarici ticarət
əlaqələrinin inkişafına və tranzit
imkanlarının genişləndirilməsinə mühüm
töhfə olan Bakı Beynəlxalq Dəniz Ticarət
Limanı və Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu xətti inşa
edilərək istifadəyə verilmişdir. Azərbaycan
“Şərq-Qərb” və “Şimal-Cənub” beynəlxalq nəqliyyat
dəhlizlərinin fəal iştirakçısına
çevrilmiş, həmçinin tranzit daşımaları
sahəsində ölkəmizin potensialının yüksəlməsində
önəmli rol oynaya biləcək Çinin “Bir kəmər,
bir yol” təşəbbüsünə qoşulmuşdur.
Azərbaycanın enerji
resurslarından əldə etdiyi gəlirlər həm də əhalinin
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi və
xalqın rifahının yüksəldilməsi istiqamətində
ardıcıl dövlət siyasətinin həyata keçirilməsini,
inqilabi qərarların qəbulu və icrasını təmin
etmişdir. Ümumilikdə son 15 ildə
Azərbaycanda əməkhaqları 7,5 dəfə, pensiyalar isə
10 dəfədən çox artırılmışdır.
2003-2018-ci illərdə ölkədə işsizlik səviyyəsi
49 faizdən 5,4 faizə, yoxsulluq səviyyəsi isə 5 faizə
enmişdir. Ölkə üzrə bütün sosial
infrastruktur yenilənmiş və müasir tələblər
səviyyəsində yenidən qurulmuşdur.
Azərbaycan Prezidentinin 2019-cu ilin
əvvəlindən başlayaraq təsdiq etdiyi sosial paketlər
əsl inqilabi xarakter daşımışdır. Əhalinin
bütün kateqoriyalarını əhatə edən və
maaşların, pensiyaların, təqaüdlərin əhəmiyyətli
dərəcədə artırılmasını nəzərdə
tutan bu paketlərin ümumi dəyəri 2019-2020-ci illər
üçün 5,3 milyard manat əlavə vəsait cəlb
etməklə 4,2 milyon insanı əhatə edəcəkdir. Nəticədə
Azərbaycanda minimum pensiya MDB məkanında
alıcılıq qabiliyyəti üzrə birinci, minimum əməkhaqqı
isə bu göstərici üzrə ikinci olmuşdur.
Müasir Azərbaycanın
nümunəsi əyani şəkildə bir daha təsdiq etdi
ki, Ümummilli Lider Heydər Əliyevin müəllifi
olduğu və 25 il bundan əvvəl imzalanan “Əsrin
müqaviləsi” ilə Azərbaycanda yeni neft strategiyası
başlanmış və ötən müddətdə
uğurla həyata keçirilmişdir. Bu
strategiya ölkəmizin müstəqil gələcəyini,
dünya dövlətləri ilə strateji tərəfdaşlığını,
iqtisadi inkişafının uğurlu nəticələrini,
beynəlxalq və regional aləmdəki aparıcı rolunu təmin
etmiş və Azərbaycanın dünyanın qabaqcıl
ölkələri sırasına çıxmasına təkan
vermişdir.
“Əsrin müqaviləsi” Azərbaycanın
siyasi və iqtisadi qüdrətini artıraraq, sonrakı illərdə
onun təşəbbüsü və liderliyi ilə regionun və
Avropanın enerji təhlükəsizliyini təmin edəcək
neçə-neçə yeni transmilli enerji və nəqliyyat
layihələrinin həyata keçirilməsinə şərait
yaratmışdır. Qeyd edilməlidir ki,
2010-cu ildə “Ümid” və “Babək”, 2011-ci ildə isə
“Abşeron” yatağında böyük qaz ehtiyatları
aşkar edildikdən sonra, nəhəng “Şahdəniz” qaz
yatağı da nəzərə alınmaqla Azərbaycanın
təsdiq olunmuş təbii qaz ehtiyatı 2,6 trilyon kubmetrə
kimi artmışdır. Bu isə o demək idi ki, Azərbaycan
təkcə neft deyil, həm də yaxın gələcəkdə
dünyanın böyük həcmdə qaz ixrac edən əsas
ölkələrindən birinə çevrilmək
potensialına malikdir.
Bir faktı xatırlamaq yerinə
düşər ki, Cənub Qaz Dəhlizi istiqamətində
2000-ci ilin ortalarından Avropanın müxtəlif
strukturları tərəfindən irəli sürülən
bir neçə layihə, o cümlədən NABUCCO layihəsi
ətrafında aparılan müzakirələr heç bir nəticə
verməmiş və nəticədə Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin irəli sürdüyü və
bütün tərəfdaşlar tərəfindən dəstəklənən
“Cənub Qaz Dəhlizi” layihəsi həyata vəsiqə
almışdır. 2011-ci ildə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti və Avropa Komissiyasının sədri
tərəfindən “Cənub Qaz Dəhlizi” layihəsi
ilə bağlı Birgə Bəyannamə, 2012-ci ilin iyununda
Azərbaycanla Türkiyə arasında TANAP layihəsinə
dair Saziş, 2013-cü ilin fevralında TAP layihəsi üzrə
Albaniya, İtaliya və Yunanıstan arasında Dövlətlərarası
Saziş, 2013-cü ilin dekabrında isə Bakıda “XXI əsrin
müqaviləsi” kimi tarixə düşən
“Şahdəniz-2” üzrə Yekun İnvestisiya Qərarı
imzalanmışdır. Ötən dövr ərzində Azərbaycanın
liderliyi ilə həyata keçirilən “Cənub Qaz Dəhlizi”
layihəsinin üç seqmenti - “Şahdəniz-2”, Cənubi
Qafqaz Qaz Boru Kəməri və TANAP üzrə bütün
işlər tamamlanmış, dördüncü seqment
olan TAP isə artıq yekunlaşmaq mərhələsindədir.
Əminliklə demək olar ki,
yaxın gələcəkdə Cənub Qaz Dəhlizi Azərbaycan
iqtisadiyyatının inkişafında mühüm amilə
çevrilərək, ölkəmizin regionda və Avropada
geoiqtisadi əhəmiyyətini bir qədər də
artıracaq, Avropanın enerji təchizatının şaxələndirilməsində
və enerji təhlükəsizliyinin təmin
olunmasında ciddi faktora çevriləcək. Prezident
İlham Əliyevin söylədiyi kimi, Azərbaycan fəal və
məqsədyönlü enerji diplomatiyası yürüdərək,
öz tərəfdaşları ilə birlikdə nəinki
regionun, həm də Avrasiyanın enerji xəritəsini yenidən
tərtib etməyə nail olmuşdur.
2017-ci il dekabrın 23-də
SOCAR-la BP-nin əməliyyatçısı olduğu Azərbaycan
Beynəlxalq Əməliyyat Şirkəti (ABƏŞ)
arasında Xəzər dənizinin Azərbaycan sektorunda yerləşən
AÇG yatağındakı işlərin davam etdirilməsi
üçün Niyyət Protokolu imzalandı və bununla da
“Əsrin müqaviləsi”nin müddəti 2050-ci ilə qədər uzadıldı. Yeni müqaviləyə
əsasən SOCAR-ın AÇG-dəki iştirak payı
11,65 faizdən 25 faizə qaldırıldı. Həmçinin
beynəlxalq tərəfdaş şirkətlər Azərbaycan
Dövlət Neft Fonduna 3.6 milyard dollar bonus ödəmək
barədə öhdəlik götürdülər.
Müasir dövrdə dövlətlərin
gələcək inkişaf perspektivlərini yalnız
onların malik olduğu zəngin təbii sərvətlər
deyil, həm də ölkənin elmi-mədəni, intellektual
potensialı və eyni zamanda, bütün bunlardan yüksəkdə
dayanan insan kapitalı müəyyənləşdirir. Ona görə də Azərbaycan özünün
inkişafında yalnız təbii sərvətlərin gətirdiyi
gəlirlərə deyil, həm də neft kapitalının
insan kapitalına çevrilməsinə böyük əhəmiyyət
verir, bu istiqamətdə məqsədyönlü dövlət
siyasəti aparılır.
Yeni Azərbaycan.-
2019.- 20 sentyabr.- S.3