Azərbaycan dövləti hər zaman
öz sosial siyasətini uğurla
həyata keçirir
İlham Əliyev: Bizim siyasətimizin
mərkəzində Azərbaycan vətəndaşı
dayanır
Ötən 2019-cu il müasir həyatımızın
bütün sahələrində qazanılan yüksək
nailiyyətlərlə və uğurla gerçəkləşdirilən
dərin islahatlarla əlamətdar olub. Belə ki, ölkə
Prezidenti cənab İlham Əliyevin ardıcıl həyata
keçirdiyi sistemli siyasi, iqtisadi, sosial, struktur və kadr
islahatları sayəsində Azərbaycanın bütün
parametrlər üzrə davamlı inkişafı təmin
edilib. Təsadüfi deyil ki, Dünya Bankı da “Doing Business
2019” hesabatında Azərbaycanı dünyanın ən
çox islahat aparan ölkəsi elan edib. Eyni
zamanda, məmnunluq hissi ilə qeyd etməliyəm ki,
müzakirəmizə təqdim olunan “Azərbaycan
Respublikasının 2019-cu il dövlət büdcəsinin
icrası haqqında” qanun layihəsi və müvafiq hesabat
“Büdcə sistemi haqqında” Qanuna əsasən yüksək
peşakarlıqla hazırlanıb. Bu barədə
fikirlərimi komitəmizin - İqtisadi siyasət, sənaye və
sahibkarlıq komitəsinin son iclasında da bildirmişəm və
bir daha qeyd etmək istəyirəm ki, hesabat 2019-cu ildə Azərbaycanda
formalaşmış makroiqtisadi mühiti, dövlət maliyyəsinin
idarə olunmasının təkmilləşdirilməsini, o
cümlədən yeni büdcə
qaydasının tətbiqi və onun nəticələrini,
ötən il dövlət büdcəsində nəzərdə
tutulan gəlir və xərclərin icra göstəricilərini,
il ərzində dövlət borclanmasına dair vəziyyəti
və digər zəruri məlumatları özündə əks
etdirir. 2019-cu ilin dövlət büdcəsi
dövlət başçısının müəyyən
etdiyi strateji inkişaf prioritetləri və sosial-iqtisadi siyasət
istiqamətləri ilə uzlaşdırılaraq qlobal
iqtisadiyyatda gedən proseslərin icmal və dövlət
büdcələrinin əsas parametrlərinə ehtimal olunan təsirləri
nəzərə alınmaqla icra olunub. Xüsusilə
də vurğulamaq vacibdir ki, 2019-cu ildə makroiqtisadi sabitliyin
daha da möhkəmləndirilməsi, iqtisadi artımın
sürətləndirilməsi və fiskal
dayanıqlılığın gücləndirilməsi fonunda
ölkədə əlverişli xarici iqtisadi mövqe
formalaşıb, qeyri-neft sektorunun ixrac potensialı genişlənib.
Milli valyutanın mübadilə məzənnəsinin sabitliyi
qorunub, təkrəqəmli inflyasiya səviyyəsinə nail
olunub, bütövlükdə iqtisadiyyatda 2,2 faiz real
artımla 81,7 milyard manat dəyərində ümumi daxili məhsul
(ÜDM) istehsal edilib. Adambaşına düşən
ÜDM-in həcmi isə 8247,0 manat təşkil edir.
İqtisadiyyatın qeyri-neft sektorunda 2018-ci illə müqayisədə
3,5 faiz real artım əldə edilib. Qeyri-neft
ÜDM-inin tərkibində aparıcı rola malik kənd təsərrüfatında
7,3 faiz, turizmdə 6,4 faiz, nəqliyyat sektorunda isə 1,0 faiz
real artım müşahidə olunur. Ötən il ÜDM-in
pay bölgüsündə ən böyük (41,4 faiz) çəkiyə
malik sənayedə 33,8 milyard manatlıq, kənd təsərrüfatı,
meşə təsərrüfatı və
balıqçılıqda 4,7 milyard manatlıq (xüsusi
çəkisi 5,7 faiz), tikintidə 5,9 milyard manatlıq
(xüsusi çəkisi 7,3 faiz) əlavə dəyər
istehsal edilib. Xidmət sahələrinin
istehsalında yaranan əlavə dəyər ÜDM-in 36,9
faizini təşkil edib. Əhalinin nominal gəlirlərinin həcmi
2018-ci ilə nisbətən 7,4 faiz artaraq 57,0 milyard manata
çatıb, hər nəfərə düşən gəlir
6,5 faiz artaraq 5758,6 manat olub ki, bu da orta hesabla ayda 479,9
manata bərabərdir. Ölkə üzrə orta aylıq əməkhaqqı
2018-ci illə müqayisədə 16,6 faiz artaraq 634,8 manat təşkil
edib. Bununla yanaşı, dövlətin valyuta
ehtiyatlarının həcmi hesabat ilində 6,6 milyard ABŞ
dolları artaraq 2020-ci ilin 1 yanvar tarixinə 51,1 milyard ABŞ
dollarına çatmaqla ümumi daxili məhsulu 6,3 faiz üstələyib.
Ümumiyyətlə, 2019-cu ildə dövlət büdcəsinin
gəlirləri 23168,0 milyon manat proqnoza qarşı 24218,1
milyon manat təşkil edib. Proqnozla müqayisədə
1050,1 milyon manat və ya 4,5 faiz, 2018-ci illə müqayisədə
isə 1709,2 milyon manat və ya 7,6 faiz çox icra təmin
olunub. Büdcənin gəlirlərinin 7672,3
milyon manatı və 31,7 faizi İqtisadiyyat Nazirliyi yanında
Dövlət Vergi Xidmətinin, 4408,6 milyon manatı və ya
18,2 faizi Dövlət Gömrük Komitəsinin xətti ilə
daxilolmaların, 11364,3 milyon manatı və ya 46,9 faizi Azərbaycan
Respublikasının Dövlət Neft Fondundan dövlət büdcəsinə transfertin, 772,9 milyon
manatı və ya 3,2 faizi digər gəlirlərin (578,9 milyon
manatı büdcə təşkilatlarının ödənişli
xidmətlərindən, 182,6 milyon manatı sair daxilolmalardan,
11,4 milyon manatı dövlət əmlakının, özəlləşdirilən
dövlət müəssisə və obyektlərinin altındakı torpaqların icarəyə verilməsindən
daxilolmalardan) payına düşür. Dövlət
Neft Fondundan dövlət büdcəsinə transfert nəzərə
alınmadan 2019-cu ildə dövlət büdcəsinin gəlirləri
12853,8 milyon manat təşkil edib ki, bu da 2018-ci illə
müqayisədə 1303,9 milyon manat və ya 11,3 faiz
çoxdur. Ötən il dövlət büdcəsinin xərcləri
25190,0 milyon manat proqnoza qarşı 24425,9 milyon manat və ya
97,0 faiz icra edilib. 2018-ci ilə nisbətən bu göstərici
1694,3 milyon manat və ya 7,5 faiz çoxdur. Bununla
belə, 2019-cu il dövlət büdcəsi xərclərinin
13528,9 milyon manatı və ya 55,4 faizi cari xərclərə
(2018-ci illə müqayisədə 1974,5 milyon manat və ya
17,1 faiz çox), 9372,2 milyon manatı və ya 38,4 faizi əsaslı
xərclərə (2018-ci illə müqayisədə 430,6
milyon manat və ya 4,8 faiz çox), 1524,8
milyon manatı və ya 6,2 faizi dövlət borcuna və
öhdəliklərinə xidmətlə bağlı xərclərə
yönəldilib. Sevindirici və təqdirəlayiq
haldır ki, 2019-cu il dövlət büdcəsi xərclərinin
31,8 faizi və ya 7761,3 milyon manatı sosialyönlü xərclərin
maliyyələşdirilməsinə yönəldilib və bu
2018-ci illə müqayisədə 564,8 milyon manat və ya 7,8
faiz çoxdur. Ölkə əhalisinin sosial müdafiəsinin
daha da möhkəmləndirilməsi istiqamətində
2019-cu ildə bir sıra mühüm qərarlar qəbul
edilib, sosial müavinət və təqaüdlər orta hesabla
92,0 faiz, minimum pensiyanın məbləği 72,0 faiz, minimum əməkhaqqı
92,0 faiz artırılıb. Eyni zamanda, məcburi
köçkünlər və onlara bərabər tutulan şəxslər
üçün yemək xərci müavinəti, kommunal və
digər xidmətlər üzrə dövlət büdcəsindən
ödənişlər əvəzinə müəyyən
edilmiş vahid aylıq müavinətin məbləği
2019-cu il aprel ayının 1-dən 50 faiz
artırılıb. Bu sosial tədbirin maliyyə
təminatı 83,0 milyon manat olmaqla, 500 min nəfər əhalini
əhatə edib. 2019-cu
ildə Azərbaycan Respublikası Prezidentinin ehtiyat fondundan
296,7 milyon manat vəsait istifadə olunub. İstifadə
olunmuş vəsaitin 237,3 milyon manatı və ya 80,0 faizi əsaslı
vəsait qoyuluşu xərclərinin, 59,4 milyon manatı və
ya 20,0 faizi cari xərclərin maliyyələşdirilməsinə
yönəldilib. Cari xərclərə yönəldilən vəsaitin
14,5 milyon manatı və ya 24,4 faizi
sosialyönlü tədbirlərin maliyyə təminatına sərf
edilib.
Bildiyiniz kimi, regionların davamlı
inkişafının təmin olunması Azərbaycanın
son 17 ildəki siyasətinin əsas
prioritetlərindəndir. Odur ki, bu istiqamətdə
inkişafın təmin olunması, ən əsası ölkə
iqtisadiyyatının neft sektorundan
asılılığının mərhələlərlə
azaldılması, müasir tələblərə uyğun
infrastrukturların yaradılması, əhalinin rifah
halının, qaçqınların və məcburi
köçkünlərin həyat şəraitinin
yaxşılaşdırılması, ölkədə sosial
xidmətlərə olan tələblərin ödənilməsi
və dövlətin digər funksiyalarının həyata
keçirilməsi üzrə qəbul olunmuş dövlət
proqramlarının və tədbirlərin icrası 2019-cu ildə
də davam etdirilib və həmin məqsədlərə 5270,5 milyon manat vəsait yönəldilib.
2019-cu ildə dövlət büdcəsinin yerli gəlirləri
738,8 milyon manat proqnoza qarşı 884,9 milyon manat məbləğində
və ya 19,8 faiz çox icra olunub. 2018-ci ilə nisbətən
isə yerli gəlirlər 166,5 milyon manat və ya 23,2 faiz
çox olub. Dövlət büdcəsinin yerli xərcləri
isə 842,8 milyon manat proqnoza qarşı 802,6 milyon manat və
ya 95,2 faiz olub. 2019-cu il üzrə yerli xərclərin məbləği
2018-ci ilə nisbətən 103,6 milyon manat və ya 14,8 faiz
çox olub. Hesabata əsasən, 2019-cu ilin
dövlət büdcəsində 207,8 milyon manat məbləğində
kəsir (defisit) yaranıb ki, bu da proqnozlaşdırılan
2022,0 milyon manat kəsirdən 1814,2 milyon manat və ya 9,7 dəfə
azdır. 2020-ci il 1 yanvar tarixinə vahid xəzinə
hesabının sərbəst qalığı 2342,2
milyon manat, o cümlədən manatla 952,8 milyon manat və
xarici valyutaların manat ekvivalenti ilə 1389,4 milyon manat təşkil
edib. Həmçinin 2019-cu il icmal büdcənin gəlirləri
29234,8 milyon manat proqnoza qarşı 16,2 faiz çox və ya
33966,7 milyon manat, xərcləri isə 27370,9 milyon manat məbləğində
olmaqla proqnozun 96,8 faizini və ya 26506,1 milyon manatını təşkil
edib. Bundan əlavə, 2019-cu ilin icmal büdcəsi 1863,9
milyon manat büdcə artıqlığı (profisit) ilə
proqnozlaşdırılsa da, faktiki artıqlıq 7460,6 milyon
manat və ya ÜDM-in 9,1 faizi həcmində (proqnoza nisbətən
6,8 faiz-bənd çox) olub. Dövlət Neft Fondunun gəlirləri
nəzərə alınmadan icmal büdcədə 11570,0
milyon manat kəsir qeydə alınıb, bu da 2019-cu ilin
ÜDM-inin 14,3 faizini təşkil etməklə,
proqnozlaşdırılmış həddən 3,0 faiz-bənd
azdır.
Bir sözlə, 2019-cu ildə
dövlət büdcəsinin uğurlu icrası 2020-ci ilin
sürətli iqtisadi inkişafı üçün də
mühüm zəmin yaratdı. Ancaq gözlənilmədən
baş verən, bütün dünyanı qəfildən
yaxalayan və cənginə alan pandemiya şəraiti iqtisadi
inkişaf tempimizə təsir etsə də, bu ilin ilk 5
ayının büdcə gəlirlərinin proqnozdan artıq
500 mln. manat icra edilməsi mühüm uğur
sayılmalıdır. Suveren iqtisadi ehtiyatlara sahib olan Azərbaycan
dövlətinin hazırkı dövrdə atdığı
operativ iqtisadi addımlar Azərbaycan iqtisadiyyatının bu
çətin şəraitdən minimum itki ilə
çıxmasına və postpandemiya dövründə
iqtisadi inkişaf tempini bərpa etməyə imkan verəcək.
Buna ölkəmizin potensialı, təbii və insani
resursları tam imkan verir. Ən əsası isə ölkə
Prezidentinin iradəsi ortadadır!
Ağalar Vəliyev,
Milli Məclisin
deputatı
Yeni Azərbaycan.- 2020.- 30 iyun.- S.6.