Erməni qriqoryan kilsəsi və yaxud
dini-etnik ekstremizm yuvasının fitnəkarlığı
Mütərəqqi dini dəyərlərdə
sülh və insanların sivil birgəyaşayış şəraitində
yaşamasına böyük əhəmiyyət verilir və
onların təmin olunmasında din xadimlərinin üzərinə
mühüm vəzifələr düşür. İslam,
Xristianlıq, Yəhudilik, Buddizm kimi dünya dinlərinin
müqəddəs kitablarında dini dözümlülük və
insanpərvərlik təşviq edilir, fərqli dinlərə
qarşı düşmənçiliyin yolverilməzliyi
göstərilir. Bunun əksinə olaraq, Erməni
qriqoryan kilsəsinin katolikosu II Qaregin dini-etnik ekstremist
mövqe tutaraq erməniləri Azərbaycanla müharibədə
iştirak etməyə çağırır ki, bu da təsadüfü
deyildir. Çünki tarixən erməni katolikoslarının
fəaliyyətinin əsasında erməni millətçiliyi
(erməniçilik) və müstəsnalığı,
eqoizmi, türk-müsəlman əhalisinə qarşı
düşmənçilik dayanmışdır ki, II Qaregin də
öz sələflərinin bu yolunu davam etdirir. Əgər erməni
kilsənin yarandığı vaxtdan indiyə kimi göstərdiyi
fəaliyyətə nəzər salsaq görərik ki, onun əsas
məqsədi dini-etnik münaqişələr yaratmaq,
erməni terrorizmini dəstəkləmək, türk-müsəlman
əhalisini etnik təmizləməyə və deportasiyaya məruz
qoymaq olmuşdur. Erməni kilsəsinin göstərişi
ilə törədilmiş terror aktları xüsusi qəddarlığı
ilə fərqlənmiş, bunun nəticəsində
uşaqlar və qadınlar da daxil olmaqla mülki əhali
kütləvi qətliama və soyqırıma məruz
qalmış, yaşayış məskənləri, mədəni
və dini abidələr məhv edilmişdir.
Hələ erməni dövlətinin mövcud
olmadığı dövrdə kilsə erməni
icmalarının yalnız dini deyil, həm də siyasi himayəçisi
vəzifəsini yerinə yetirirdi. Erməni kilsəsi
tarixi şəraitin dəyişməsindən asılı olaraq
öz mövqeyini möhkəmləndirmək
üçün böyük hiyləgərliklə daim
hansısa xarici qüvvəyə sığınırdı.
Belə ki, xilafət dövründə bu kilsə ərəb
xəlifələri ilə sövdələşmə aparıb
Bizansa qarşı çıxdı və yaranmış vəziyyətdən
istifadə edib Qafqaz Albaniyasının dağlıq ərazilərində
yaşayan alban-xristian əhali arasında
qriqoryanlığı yaymağa başladı.
Xilafət dövründə erməni
kilsəsinin dini təsir dairəsi Cənubi Qafqaza doğru
genişləndikdən sonra tarixin sonrakı mərhələlərində
bu bölgə ermənilərin törətdiyi dini-etnik toqquşmalar
və soyqırımları məkanına çevrildi. Ərəb
xilafətinin zəifləməsindən sonra
erməni kilsəsi Azərbaycan dövlətləri olan
Qaraqoyunlu, Ağqoyunlu və Səfəvilərə, sonralar isə
Osmanlı imperiyasına sığındı. Qaraqoyunlu
dövlətinin müxtəlif etnoslara və dinlərə dözümlü
münasibətindən sui-istifadə edən erməni kilsəsi
1441-ci ildə öz mərkəzini qədim Azərbaycan
torpağı olan Eçmiədzinə
köçürdü. Ağqoyunlu və Səfəvi
hökmdarları da Qaraqoyunlu dövlətinin siyasətini davam
etdirərək erməni kilsəsinə tolerant münasibət
göstərdilər. Lakin çox keçmədi ki, bu kilsə
həmin dövlətlərə də xəyanət etməyə
başladı.
Erməni kilsəsinin satqınlığı
Çar Rusiyası Cənubi Qafqazda
işğalçılıq müharibələrinə
başladıqda bir daha özünü göstərdi. Kilsənin təşkilatçılığı
ilə ermənilər silahlı dəstələr yaradıb
Rusiya qoşunlarının tərkibində Azərbaycana və
Osmanlı dövlətinə qarşı hərbi əməliyyatlara
qoşuldu. Çar Rusiyası ermənilərə dəstək
verərək onları Osmanlı dövlətinin və
İranın ərazisindən kütləvi
şəkildə Şimali Azərbaycana, xüsusilə İrəvan,
Qarabağ, Şirvan, Bakı, Gəncə və
Naxçıvan xanlıqlarının ərazilərinə
köçürdü. 1813-cü il Gülüstan və
1828-ci il Türkmənçay müqavilələri ilə
Rusiya imperiyası Azərbaycan torpaqlarını işğal
etdikdən sonra erməni katolikosları yaranmış vəziyyətdən
yararlanmağa çalışıb, Çar Rusiyasına
bölgədə sədaqətlə xidmət edəcəklərinə
söz verdilər. Həmin dövrdə erməni kilsəsinin
əsas məqsədi Alban apostol kilsəsinin irsini ələ
keçirmək idi ki, buna da hiyləgərcəsinə nail
oldu. Belə ki, I Nikolayın 1836-cı il 11 mart tarixli Fərmanı
ilə Alban apostol kilsəsinin maddi-mədəni irsi erməni
qriqoryan kilsəsinə verildi. Rusiya imperatorunun bu addımı
Cənubi Qafqazdakı Alban mədəniyyətinin ermənilər
tərəfindən məhv edilməsinə şərait
yaratdı. Alban kilsəsi memarlığının daxili və
xarici tərtibatı, divar yazıları və ikonlar erməniləşdirildi.
Alban kisəsindəki əlyazmaların orijinallarının
hamısını erməni katolikosları məhv etdilər və
onlardan yalnız az bir qismi erməni dilinə tərcümə
olundu. Erməni kilsəsinin saxtakarlığının nəticəsidir
ki, Alban kilsələrində demək olar ki, alban dilində
yazı nümunəsi qalmamışdır.
XIX əsrin əvvəllərindən
başlayaraq 1873-cü ilədək Çar Rusiyası Cənubi
Qafqaza əsasən, Şimali Azərbaycan torpaqlarına 334.242
nəfər erməni köçürmüşdü.
1886-cı ildə Cənubi Qafqaza köçürülən
ermənilərin sayı 690.615 nəfərə, 1897-ci ildə
786.447 nəfərə, 1916-cı ildə isə 1.211.145
nəfərə çatdırıldı. Bununla bağlı
rus alimi N.N.Şavrov 1911-ci ildə yazırdı: “Zaqafqaziyada
yaşayan 1 milyon 300 min nəfər erməninin 1 milyonu yerli
deyildir. Onlar həmin vilayətə bizim tərəfimizdən
köçürülüblər”.
Ermənilərin Azərbaycan torpaqlarına
köçürülməsinin əsas təşkilatçılarından
biri olan A.S.Qriboyedov Rusiya imperatoruna yazırdı: “Əlahəzrət,
olmaya mərkəzi rus torpaqlarında ermənilərin məskunlaşmasına
icazə verəsiniz. Onlar elə tayfadırlar ki, bir neçə
on il yaşadıqdan sonra dünyaya hay-küy salacaqlar ki, bura
bizim qədim dədə-baba torpaqlarımızdır”. Beləliklə, Çar Rusiyası erməni kilsəsi
ilə sövdələşməyə gedərək Cənubi
Qafqazın dini-etnik mənzərəsində məqsədli
şəkildə dəyişiklik yaratdı, xüsusilə
tarixi Azərbaycan torpaqlarında bilərəkdən erməniləri
məskunlaşdırdı.
Erməni terror təşkilatlarının
meydana gəlməsində və formalaşmasında erməni
kilsəsi birbaşa iştirak etmişdir. XIX əsrdə
Çar Rusiyası, Fransa və İngiltərə regionun gələcəyi
ilə bağlı geostrateji planlarının həyata
keçirilməsi üçün erməni kilsəsindən
vasitə kimi istifadə edirdi. “Böyük Ermənistan”
xülyası ilə zəhərlənmiş erməni millətçiləri
XIX əsrin sonlarında erməni qriqoryan kilsəsinin
xeyir-duası ilə daha mütəşəkkil fəaliyyətə
başladılar. 1885-ci ildə yaradılmış “Armenakan”
adlı təşkilatın əsas məqsədi Vanda və
onun ətrafında yaşayan müsəlman-türk
əhalisinə qarşı terror və təxribatlar törətmək
olmuşdur. 1886-cı ildə yaradılmış “Qnçak”
(“Zəng”) təşkilatı Osmanlı dövlətinə
qarşı terror vasitəsilə mübarizə
aparacağını bildirirdi. 1890-cı ildə
yaradılmış Daşnaksütyun Partiyası
“Böyük Ermənistan” mifinin reallaşmasına nail
olmağı əsas məqsədi elan edərək Azərbaycana
və Türkiyəyə qarşı çoxsaylı terror hadisələri
törətməyə başladı.
“Daşnaksütyun”un rəhbərliyi
Qafqazda partiyanın fəaliyyətini gücləndirmək məqsədilə
1905-ci ilin oktyabrında “Qafqaz layihəsi”ni qəbul
etmişdir. 1905-1907-ci illərdə daşnaklar erməni kilsəsinin
çağırışı ilə azərbaycanlılara
qarşı kütləvi qırğın törətdilər.
Həmin dövrdə ermənilərin terrorçu əməlləri
daha da azğınlaşmağa başladı. Ermənilərin
qanlı cinayətləri demək olar ki, Azərbaycanın
bütün ərazisini əhatə etdi. Nəticədə
minlərlə azərbaycanlı vəhşicəsinə
öldürüldü və yüzlərlə yaşayış
məntəqəsi dağıdıldı. Bu qətliamları
törədənləri erməni kilsəsi silah-sursatla təmin
etmişdir.
Erməni kilsəsi xarici havadarlarının
köməyi ilə qeyri-müsəlmanlara qarşı
dini-etnik düşmənçiliyin yaranmasında xüsusi
canfəşanlıq göstərirdi. Erməni patriarxı
Levon (Gevond) Turyan bununla bağlı bildirirdi: “Uzun
müddət dini icmalar erməni inqilabçı
partiyalarının mərkəzi idi, burada ən dəhşətli
proqramlar hazırlanmışdı. Dini mərkəzlər
danışıqlarla və yazı ilə xalqı üsyana
çağırırdı. Çıxışlarda
yüksək sözlər və İncilin doktrinaları
xatırlanmırdı. Sədaqət və düzgünlük
yerinə üsyana, insanlıq yerinə nifrətə və
qisasa, əxlaq yerinə alçaqlığa və
rüsvayçılığa çağırışlar
eşidilirdi”. Məlumdur ki, L.Turyanı həmin mövqeyinə
görə 1933-cü ildə “Daşnaksütyun”
terrorçuları erməni kilsəsinin göstərişi
ilə Nyu-Yorkda qətlə yetirmişdir.
Ermənilərin azərbaycanlılara
qarşı terrora əl ataraq kütləvi qırğın
törətməsinin növbəti mərhələsi
1918-1920-ci illəri əhatə edir. Həmin dövrdə
Çar Rusiyası tənəzzülə
uğramışdı və dünyanın geosiyasi mənzərəsində
ciddi dəyişikliklər baş verirdi. Erməni silahlı
birləşmələri Cənubi Qafqazda azərbaycanlıların
məskunlaşdığı bütün yaşayış məntəqələrinə
basqınlar edir, dinc əhaliyə qarşı xüsusi qəddarlıq
göstərirdilər. Erməni-daşnak quldur dəstələri
Şərqi Anadoluda, Şimali və Cənubi Azərbaycan ərazilərində
qanlı faciələr törətdilər. Naxçıvan,
İrəvan, Zəngəzur, Qarabağ, Urmiya, Salmas, Xoy, Maku və
digər yaşayış məntəqələrində
yüz minlərlə azərbaycanlı, o cümlədən
uşaqlar, qadınlar və qocalar xüsusi amansızlıqla
qətlə yetirildi. 1918-ci ildə daşnak S.Şaumyan və
erməni qriqoryan kilsəsinin birgə təşkilatçılığı
ilə Azərbaycanın əksər bölgələrində,
o cümlədən Bakı, Şamaxı, Göyçay,
Kürdəmir, Quba, Salyan, Lənkəran və başqa yerlərdə
azərbaycanlılar soyqırımına məruz qaldı.
“Böyük Ermənistan” mifi,
qondarma “erməni soyqırımı” haqqında iddialar erməni
kilsəsinin təbliğatında əsas yer tutur ki, bu da erməni
terrorçularını daim Azərbaycanın və Türkiyənin
ictimai-siyasi xadimlərinə qarşı qanlı aksiyalar
törətməyə sövq etmişdir.
“Daşnaksütyun”un 1919-cu ildə keçirilmiş IX
qurultayında “Nemesis” (“Cəza”) xüsusi terror qrupunun fəaliyyətə
başlaması haqqında qərar qəbul edilmişdir.
“Nemesis”in siyahısına Azərbaycanın və Türkiyənin
qətlə yetirilməsi nəzərdə tutulan 650 siyasi və
dövlət xadiminin adı daxil edilmişdi. Bu qrupun həyata
keçirdiyi terror nəticəsində Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin görkəmli xadimləri Nəsib bəy
Yusifbəyli, Fətəli xan Xoyski, Həsən bəy
Ağayev və b. qətlə yetirilmişdir. Osmanlı
hökumətinin daxili işlər naziri və daha sonra hərbi
naziri olmuş Tələt Paşa 1921-ci il martın 15-də
Berlində öldürülmüşdür.
Erməni kilsəsi həmişə bir-biri ilə
düşmən olan ölkələr arasında manevrlər
edərək öz məqsədinə çatmağa
çalışmışdır. Bu kilsə müxtəlif
tarixi dövrlərdə Çar Rusiyası, Böyük
Britaniya və Fransadan dəstək almışdır. Həm
SSRİ, həm də Hitler Almaniyası ilə eyni vaxtda əməkdaşlıq
etmişdir. II dünya müharibəsində erməni kilsəsinin
tövsiyəsi ilə erməni terror təşkilatları
Almaniyada faşist rejimi ilə sıx əməkdaşlıq etmişlər.
Bu məqsədlə hətta faşist Almaniyasında “Erməni
milli şurası” təşkil olunmuşdur.
Erməni katolikosları Çar Rusiyası
dövründə olduğu kimi, SSRİ dövründə də
Azərbaycana qarşı əsasız ərazi iddialarından
əl çəkməmişdir. Məsələn, 1956-cı
il mayın 12-də erməni katolikosu II Vazgen Moskvada SSRİ
Nazirlər Sovetinin sədri Nikolay Bulqaninlə
görüşü zamanı ona iki məktub vermişdir. Həmin
məktublarda Azərbaycanın torpaqları hesabına Ermənistan
ərazisinin genişləndirilməsi tələbi irəli
sürülmüşdür. Məktublarda Şimali Qafqaz, Orta
Asiya, Azərbaycan və Gürcüstanda yaşayan ermənilərin
mənəvi həyatının “yaxşı
olmadığı” barədə qeyri-obyektiv məlumatlar
verilmişdir. Erməni katolikosu Azərbaycanın
Dağlıq Qarabağ, Naxçıvan MSSR və
Gürcüstanın Axalkalaki bölgəsində yaşayan
ermənilərin problemlərlə üzləşdiyini
bildirmiş və bu ərazilərin Sovet Ermənistanına
verilməsini təklif etmişdir. II Vazgen demişdir ki, erməni
diasporu hər il 30-40 min erməninin xaricdən Ermənistana
köçürülməsi üçün sovet hökumətindən
repatriasiya proqramı hazırlamağı xahiş edir: “Təbii
ki, onlara müvafiq ərazinin verilməsi və proqramın həyata
keçirilməsi məqsədilə yaşayış evlərinin
tikilməsinə xeyli vəsait, ləvazimat lazımdır”.
Göründüyü kimi, sağalmaz millətçilik və
dini şovinizm xəstəliyinə yoluxmuş ermənilər
həmişə regionda qonşu xalqlara qarşı əsassız
ərazi iddiaları irəli sürməklə münaqişələr
yaratmağa çalışmışlar. Həm Eçmiədzindəki
kilsə və onun tabeliyində olan kilsələr, həm də
Livandakı erməni katolikosluğu ermənilərin dini-etnik
separatçı hərəkətlərini ört-basdır
etməyə çalışmışdır.
1970-ci illərin əvvəllərində
yaradılan ASALA terror təşkilatının əsas məqsədi
“erməni soyqırımı”nın dünya ictimaiyyəti tərəfindən
tanınmasına nail olmaqdan və türklərə
qarşı terror aktları törətməkdən ibarət
olmuşdur. Digər erməni terror təşkilatları
kimi ASALA-nın da fəaliyyətini erməni kilsəsi istiqamətləndirir.
1975-1985-ci illərdə ASALA-nın terror aktları nəticəsində
42 türk diplomatı qətlə yetirilmişdir. Ümumiyyətlə,
1972-1991-ci illərdə erməni terrorçuları tərəfindən
Avstriya, Fransa, Yuqoslaviya, İsveçrə, Avstraliya,
Belçika, Bolqarıstan, Danimarka, İspaniya, ABŞ və
s. ölkələrdə türk diplomatları, siyasətçiləri
və biznesmenlərinə qarşı 300-dən çox
terror aktı törədilmişdir.
Terrorizmə dəstək vermək,
bütün erməniləri qondarma “erməni
soyqırımı”na görə qisasa çağırmaq,
erməni terror qruplaşmalarına yerinə yetirmələri
üçün cinayət planları hazırlamaq, onlara maddi
yardım göstərmək, tarixi hadisələri
saxtalaşdırmaq, erməni xalqının “qədimliyi” və “əzabkeşliyi” haqqında
müxtəlif miflər yaratmaq erməni kilsəsinin fəaliyyətində
xüsusi yeri tutur. 1987-ci ildə Eçmiədzindəki erməni
kilsəsinin katolikosu I Vazgen ABŞ-a və Kanadaya səfərində
orada yaşayan ermənilərlə görüşü
zamanı “Böyük Ermənistan” naminə bütün erməniləri birləşməyə,
dünya ermənilərini qondarma “erməni
soyqırımı”nın BMT tərəfindən
tanınmasına nail olmağa çağırırdı.
Erməni katolikosunun bu cür irqçi və dini-ekstremist
çağırışlarının nəticəsi idi ki,
bir ildən sonra kilsənin fəal dəstəyi ilə
Ermənistanın ərazisindən 250 mindən çox azərbaycanlı
deportasiya olundu və bununla da ermənilərin Azərbaycana
qarşı işğalçılıq planları
açıq mərhələyə keçdi. Hətta erməni
kilsəsi, onun təmsilçiləri azərbaycanlılara
qarşı hazırlanan və törədilən terror
aktlarında bilavasitə iştirak etməyə
başladılar. Məsələn, 1988-ci ilin
iyun ayında Makaravan monastırının baş
keşişi Stepan üç butulka fitilli yandırıcı
və əldəqayırma fin bıçağı ilə
Bakıda milis tərəfindən saxlanılmışdı.
Bundan başqa, ermənilər Azərbaycanın ərazisindəki
erməni kilsələrindən silah anbarı kimi istifadə
edirdi. Azərbaycanın keçmiş Dağlıq Qarabağ
Muxtar Vilayətinin Əsgəran rayonunun Kılıçbak kəndindəki
erməni kilsəsində 6 minaatan, 16 əldəqayırma
mina, 130 əldəqayırma əl qumbarası və s.
aşkar olunmuşdu. Qarşısına Azərbaycandan
Dağlıq Qarabağı qoparmaq məqsədini qoymuş
Ermənistan sovetlər ittifaqının süqutundan istifadə
edərək işğalçılıq siyasəti həyata
keçirməyə başladı. Bu siyasətin nəticəsində
Azərbaycanın ərazisinin 20 faizi Ermənistan tərəfindən
işğal olundu, 1992-cı il fevralın 25-dən 26-na
keçən gecə ermənilər XX əsrin ən
qanlı cinayətlərindən biri olan Xocalı
soyqırımını törətdi.
Ermənilər nəinki Azərbaycan, Türkiyə
və Gürcüstana qarşı ərazi iddiaları irəli
sürür, eləcə də Rusiya Federasiyasının
daxilində etnik separatizmə əl atmaq da onların niyyətlərindən
biridir. Belə ki, Şimali Qafqazda yaşayan ermənilər
1993-cü ildə erməni qriqoryan kilsəsinin xeyir-duası
ilə “Milli azadlıq cəbhəsi” adlı təşkilat
yaradıb, Rusiya və Ermənistan prezidentlərinə,
ABŞ senatına və BMT-yə, Ermənistandan kənarda
yaşayan ermənilərə, habelə Rostov vilayəti,
Stavropol və Krasnodar diyarlarının rəhbərlərinə
müraciət etmişlər. Onlar Rusiyanın Rostov vilayəti,
Stavropol və Krasnodar diyarlarının ərazisində erməni
muxtariyyətinin yaradılması tələbini irəli
sürmüşdülər. Həmin dövrdə
Rusiya KİV-ləri ermənilərin “Milli azadlıq cəbhəsi”nin
iclasları barədə məlumat yayaraq bildirmişdir ki, təşkilatın
tədbirlərində Şimali Qafqaz torpaqlarının Ermənistana
məxsus olduğuna dair “tarixi fakt”lara əsaslanan
materialların əvvəlcə yerli mətbuatda, sonra isə
vilayət və respublika qəzetlərində müntəzəm
şəkildə dərc ediləsi barədə qərar qəbul
olunmuşdur.
1993-cü ilin sentyabr ayında Livandakı iki
erməni kilsəsində erməni partiyalarının, həmçinin
PKK və ASALA terror təşkilatları rəhbərlərinin
iştirakı ilə 150 nəfər erməni gənci ilə
görüş keçirilmişdir. Həmin tədbirdə
bildirilmişdir ki, Ermənistanın ərazisi Azərbaycanın
Dağlıq Qarabağ regionundakı döyüş əməliyyatları
nəticəsində genişlənir və “qədim erməni
torpaqlarının azad olması üçün” Ermənistana
xaricdən mənəvi, maliyyə və texniki dəstək
gücləndirilməlidir. Qeyd
edilmişdir ki, Türkiyənin ərazisini parçalayaraq
onun bir hissəsində kürd dövləti yaratmalı, digər
hissəsi isə Ermənistana birləşdirilməlidir. 2002-ci
ildə Rumıniyadakı erməni dini mərkəzində
keçirilən tədbirdə də ermənilər təcavüzkar
planlarını müzakirə etmiş, Azərbaycana və
Türkiyəyə qarşı yeni terror aktlarının həyata
keçirilməsini qərara almışdılar. Bundan əlavə,
dünyanın bir çox ölkələrindəki erməni
ictimai birlik və fondlarının fəaliyyətlərinin əlaqələndirilməsində
də erməni kilsəsi yaxından iştirak edir.
Erməni kilsəsi bir tərəfdən
erməniləri dünyaya məzlum görkəmdə
tanıtmağa səy göstərir, digər tərəfdən
başqa dövlətlərə qarşı ərazi
iddialarının irəli sürülməsinin,
türk-müsəlman əhalisinə qarşı qanlı
terror aktlarının həyata keçirilməsinin təşəbbüskarı
kimi çıxış edir. Erməniçiliyin faşizmi təbliğ
edən tezisləri də erməni katolikosları tərəfindən
hazırlanır. Erməni kilsəsinin Azərbaycana və
Türkiyəyə qarşı dini-etnik ekstremizmi təşkil
etməsinə, terrorizmə maddi və mənəvi dəstək
verməsinə dair saysız-hesabsız faktlar mövcuddur. Erməni
katolikoslarının həmişə dini-etnik şovinizmi təbliğ
etməsi regionda sülhün və sabitliyin təmin
olunmasına maneçilik törətmişdir ki, bu vəziyyət
indi də davam edir.
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti, Ali Baş Komandan İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə sentyabr ayının 27-dən başlanan müharibə
xalqımızın şanlı qələbəsi ilə
başa çatdı. Cəmi 44 gün davam edən bu
savaşda işğal altında olan tarixi torpaqlarımız
azad edildi. Bu müharibənin getdiyi günlərdə
erməni kilsəsinin başçısı II Qaragen yenə
də fitnəkar çağırışları ilə “fərqləndi”.
Ancaq onların fitnəsi iflasa uğradı.
Səlimov Vüqar
Yeni
Azərbaycan.- 2020.- 17 noyabr.- S.5.