Teatr sənətinin İftixarı
Milli teatr mədəniyyətimizin orijinal bir səhifəsini
yazan, öz sənəti və parlaq yaradıcılıq yolu
ilə seçilən görkəmli incəsənət xadimlərimizdən
biri də İftixar Piriyevdir. İ.Piriyevin səhnədə əbədiləşən
sənəti onun əbədi eksponatıdır. Onun bu əbədi
eksponatında həm həyatı, həm də taleyi
yaşayır. O, müasir Azərbaycan teatrı
prosesinin uğurlarını yenilikçi
axtarışları ilə təmsil edən simalardan biridir. İlk dəfə səhnədə
İlyas Əfəndiyevin “Xurşudbanu Natəvan” əsərində
səssiz bir rolu oynamaqla özünə bünövrə
tapmağa başlayıb. Sonralar onun yeni
teatr fəaliyyəti “Billur sarayda”, “Bizim qəribə
taleyimiz”, “Şeyx Xiyabani”, “Gecə döyülən
qapılar”, “Mənsiz dünya”, “Lənkəran xanının
vəziri”, “Torpağa sancılan qılınc”, “İblis”, “Bəxtsiz
cavan”, “Medeya”, “Vaqif”, “Sokratı anma gecəsi”, “Kral Lir”, “Yayda
qartopu oyunu” və s. əsərlərdə
oynadığı rollarda öz əksini tapıb.
Onun oynadığı hər bir
rolda öz məxsusi, təkrarsız fərdiyyətini
tapmağa, bədii idrak və ifadə üsulunun yeni formalarını
axtarmağa, bədii-estetik cəbhəxanasını
genişləndirməyə çalışdığı və
buna nail olduğu qabarıq şəkildə təzahür
edir. Bu cəhətlər İftixarın sənətdə
özünəməxsus orijinal mövqeyini göstərməklə
yanaşı, həm də onun sənətə sədaqətindəki
sabitliyini təsdiq edir. İftixarın şair, publisist,
dramaturq kimi bədii istedadının sənətinə
güclü təsiri də öz bəhrələrini
verə bilmişdi.İftixar teatr sənətində öz
istedadının fərdiliyini təmin etməklə həm də
təsdiq etmişdir.
Belə ki, mədəniyyət
tarixində özlərinə məxsus fərdi xüsusiyyətlərinə
görə seçilən, görkəmli teatr xadimləri
İsmayıl Dağıstanlı, Rza Təhmasib, Əliabbas Qədirov
kimi qüdrətli sənətkarlardan aldığı sənət
dərsləri onun bütün yaradıcılığına
güclü təsir etməklə yanaşı, həm də
İftixarı səhnə sənətimizin ən fəal yaradıcılarından
birinə çevirmişdir.
İ.Piriyevin təkcə aktyor kimi deyil, həm
də dramaturq, publisist, şair, alim kimi çoxcəhətli
yaradıcılığı ilə də ədəbi-mədəni
mühitdə özünəməxsus mövqeyi və
xüsusiyyətləri vardır. Bu istedadlı sənətkar
eyni zamanda bir dramaturq kimi də diqqəti cəlb edir. Onun
dramaturq kimi pyesləri Azərbaycan dramaturgiyasının ənənələri
və teatr prosesinin tarixi ilə də möhkəm
bağlıdır. Onun “Dan yeri söküləndə”,
“Körpü”, “Məngənə və ya kor
aşığın işığı”, “Eşqin tikan dairəsi”,
“Qarışqalar yuvasını dəyişmir”, “Arı
yuvası”, “Canavar dişi”, “Süsən və Osman”,
“Qurtuluşa gedən yol”, “Kəlbəli xan Kəngərli” və
s. pyesləri özünəməxsusluq təşkil edən
əsərlərdir.
Onu bir dramaturq kimi səciyyələndirən ən
parlaq xüsusiyyətlərindən biri də “Haqq mənəm”
pyesindəki müdrik fəlsəfi düşüncə təzahürüdür.
Müəllifin uğurlu sənət əsərlərindən
biri olan pyesin sonunda Əmir Teymur üzünü tərəfdarlarına
tutub, Nəsimi ideya və fəlsəfəsini təsdiq edərək
deyir: “Gün gələcək bütün bəşəriyyət
Nəsiminin qəzəllərini söyləyəcək, ancaq
sizlərin heç birinin adını xatırlayan belə
olmayacaq. İnsanlar bir kərə mənim fatehliyimi dilə gətirəndə,
min kərə Nəsiminin qəzəllərini dilə gətirəcəklər.
Unutmayın, həşərat ölərkən, həşərat
kimi ölür, insan insan kimi. Siz hamınız həşərat
kimi gəbərəcəksiniz. Nəsiminin ölümü də
yaranışa bərabər bir möcüzə kimi tarixdə
qalacaq, itilin gözümdən... Yolun açıq olsun, Nəsimi!...”
Pyesdəki bu obraz həm də Əmir Teymurun
xarakterini vermək səciyyəsi baxımından da olduqca
maraqlıdır. İ.Piriyevin müəllifi və rejissoru
olduğu ən uğurlu səhnə əsərlərindən
biri də “Soyqırım tarixinin dastan”dır. O,
tarixin inkaredilməz və danılmaz həqiqətlərini zəngin
faktlar və eyni zamanda yaşadığımız
dövrün gerçək hadisələri əsasında erməni
şovinizminin əsl mahiyyətini açmaqla, həm də
öz vətəndaşlıq mövqeyini ifadə edir. Əsərin
uğurlu xəttini təşkil edən
digər bir cəhət isə Nuru paşanın türk
bayrağı altında öz qoşunu ilə Azərbaycanı
xilas etməyə gəlişi səhnəsidir ki, bu da öz
növbəsində əsərin ideya məzmununu zənginləşdirir.
İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrı bu
tamaşa ilə qardaş Türkiyənin bir sıra
şəhərlərində qastrol səfərlərində
olmuş və çox böyük coşğu ilə
qarşılanmışdır.
İ.Piriyevin qırx ilə yaxın bir
dövrünü əhatə edən ədəbi-mədəni
fəaliyyətində teatr və sənət pozulmaz vəhdət
təşkil edir. Bu xüsusiyyət onun aktyorluq sənəti
üçün də səviyyəvidir. Onun
“Xilaskar” (A.Babayev), “İşıqlı, nurlu sabah”
(İftixar), “Qurtuluş dastanı” (İftixar), “Burdan min
atlı keçdi” (Hidayət), “İrəvanda xal qalmadı”
(Hidayət) və s. əsərlərində ictimai məsuliyyəti,
ağır bədii yükü olan obrazları səhnəmizdə
uğurla ifa etməsi bunu bir daha təsdiq edir. Sənətkarı bir tərəfdən sənətinin
zirvəsinə yüksəldən oynadığı
obrazların daxili aləminə nüfuz edib bütün
varlığı ilə yaşamasıdırsa, digər tərəfdən
isə oynadığı surətin nitqinin öz xarakterinə
uyğun aydın, ifadəli və canlı
olmasıdır. İftixarın
da Azərbaycan səhnəsinin simaları sırasında
özünə yer almasına zəmin yaradan da məhz bu
keyfiyyətlərdir. İ.Piriyev özü bu
barədə yazır: “Əgər aktyor oynadığı
rolları məharətlə canlandıra bilmirsə,
obrazları tamaşaçının hafizəsində uzun
müddət yaşamırsa, tamaşaçını yenidən
onu görmək üçün intizarda saxlaya bilmirsə, deməli
aktyor məharət və ustalıq göstərə bilməmişdir”.
Bu fikirlər bir prinsip kimi, həm də
İftixarın teatr sahəsindəki ümumi fəaliyyətinin
əsas motividir.
İftixarın teatr sənətindəki
özünəməxsusluq, onun ədəbi-bədii
yaradıcılığında da özünəməxsus səciyyəvi
xüsusiyyətləri ilə seçilməkdədir. Onun nəşr olunmuş “Yaşadığım bir
ömür” (1998), “Nə qəribə yuxuymuş” (2004),
“Böyük Turanın himni” (2004), “Bağımsız vətənin
mimarı” (2013), “Sevgilim” (2014) və s. bədii əsərləri
İftixarın geniş yaradıcılıq potensialına
malik olduğunu, kamil bədii nümunələr yaratmaq
bacarığını, həmçinin şeirlərində
fikir aydınlığının, təravətliliyin, səmimiliyin,
poetik hisslərin nəzərə çarpdığı
qabarıq şəkildə özünü göstərir.
Görkəmli sənətkarımızın
ədəbi-bədii yaradıcılığını əhatə
edən, onun həyat və yaradıcılıq yolu barədəki
yazılan məqalələri sənətkarın
altmış illik yubileyi ərəfəsində bir daha diqqətlə
nəzərdən keçirdim. Məndə belə qənaət
hasil oldu ki, o teatr sənəti və bədii
yaradıcılıqla məşğul olmasaydı belə bir
alim kimi də onun elmi sferada siqlətinə söz ola bilməzdi.
İ.Piriyev bu sahədə də yorulmaq bilmədən
coşğun və uğurlu fəaliyyət göstərir. O, 2012-ci ildə “Müstəqillik dövrü
teatrının inkişafında Elçin
dramaturgiyasının mövqeyi” adlı namizədlik
dissertasiyasını uğurla müdafiə edərək sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru elmi dərəcəsinə
layiq görülmüşdür. Sənətşünaslıq
sahəsində müstəqil mövqeyi, özünəməxsus
üslubu ilə seçilən alimin “Hidayət və teatr”
adlı monoqrafiyası da İ.Piriyevin gərgin
yaradıcılıq axtarışının bəhrəsidir.
O “Hidayət və teatr” adlı əsərində
görkəmli ictimai-siyasi xadim, şair-dramaturq Hidayətin
parlaq şəxsiyyəti, ədəbi-mədəni fəaliyyəti,
vətəndaşlıq mövqeyi, indiki “Ermənistan” adlanan
qədim yurdumuzda onun milli və siyasi iradəsi sayəsində
erməni şovinizmi əhatəsində fəaliyyət
göstərən Azərbaycan teatrının
inkişafı haqqında dolğun təsəvvür
yaradır. Hidayətin teatr-estetik görüşləri,
dramaturgiyası və yaradıcılığının sənətkarlıq
məziyyətləri tədqiq və təhlil olunur.
“İrəvan Dövlət Azərbaycan
Dram Teatrının tarixi”, “Müstəqillik dövründə
teatrımızın inkişafında Elçin
dramaturgiyasının mövqeyi” adlı fundamental tədqiqat əsərləri,
“Qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin teatr sənətində
sinergetik adaptasiyası” istiqamətində apardığı
ardıcıl və sistemli araşdırmaları
yuxarıda qeyd etdiyimiz fikirlərin əyani ifadəsidir. Dərin
elmi təfəkkür, yetkin qələm sahibinin ərsəyə
gətirdiyi həmin əsərlər həm də onun zəngin
və çoxcəhətli fəaliyyət arealını
göstərir. İ.Piriyevin ədəbi-bədii
fəaliyyəti publisist, dramaturq, teatr və səhnə sənəti
və s. yaradıcılığı barədə müxtəlif
vaxtlarda professor İlham Rəhimli, professor Qurban Bayramov,
professor Məryəm Əlizadə, professor Rüstəm Kamal,
professor Gülşən Əliyeva Kəngərli, xalq artisti,
professor Ağakişi Kazımov, dosent Azad
Şükürov, filologiya elmləri doktoru Vaqif Yusifli, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru Nərminə Ağayeva, əməkdar
mədəniyyət işçisi Rafiq Salmanov və başqa
tanınmış elm və mədəniyyət xadimləri
fikir və mülahizələrini, öz qənatələrini
bildirmiş, onun elmi və bədii
yaradıcılığı təqdir olunaraq yüksək dəyərləndirilmişdir.
İ.Piriyev həm də bacarıqlı teatr təşkilatçısıdır.
O iyirmi ildir ki, vaxtilə Ermənistanda fəaliyyət
göstərən, burada yaşayan azərbaycanlıların
ruhi-mənəvi və mədəniyyət mərkəzinə
çevrilən, eyni zamanda erməni şovinizmi əhatəsində
soydaşlarımızın yaşadığı taleyi, aqibəti,
zülmü yaşayan sənət məbədinə ləyaqətlə
rəhbərlik edir. İ.Piriyev vaxtilə İrəvanda 1968-1984-cü illərdə
bu sənət ocağına rəhbərlik etmiş, erməni
şovinizmi əhatəsində milli teatrımızın
yaşaması üçün, onu xəbis və məkrli
düşmənlərimizdən milli və dönməz iradəsi
ilə qoruyan, teatrın sütunu olmuş, onu keçmiş
ittifaqın nümunəvi teatrları
sırasına yüksəldən görkəmli ictimai-siyasi
xadim, şair-dramaturq Hidayətin vətəndaşlıq
mövqeyini əsl sənət fədaisi kimi uğurla davam
etdirir. İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram
Teatrının bu uğurlu fəaliyyətinə görə
İ.Piriyev dövlətimiz tərəfindən Əməkdar
mədəniyyət işçisi və Prezident təqaüdünə
layiq görülmüşdür.
İftixarın istər səhnə,
istərsə də yaradıcılıq fəaliyyətinə
diqqətlə nəzər saldıqda görürük ki,
onun sənəti mahiyyətcə vətəndaşlıq
mövqeyinin bədii ifadəsi olmaqla yanaşı, yüksək
milli ideallara xidmət edir. Milli ideallara xidmət edən
sənət isə ölməzdir, əbədidir.
Cəlal
Allahverdiyev
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
Yeni Azərbaycan.- 2020.- 5 sentyabr.-
S.7.