Nüvədi
daş yazıları və bəzi qeydlər...
Nüvədinin (Qərbi Zəngəzurun)
qısa tarixi
Doğma
kəndimizi itirməyimizin 31 ili tamam oldu.
Tuneldə isə işıq ilğıma bənzər...
Nüvədi, adına antik şairimiz BİDA HƏMMƏDANİNİN 3200 il bundan qabaq yazılmış şeirində rast gəldiyimiz ARAZ (ARAKS onun yunan variantıdır) çayının sol sahilində Zəngəzur sıra dağlarının cənub ətəklərindəki lokal Dinis - Çannpeki və Zərdəböyrü-Miyanbutun dağ silsilələri arasında yerləşmiş qədim yaşayış məskənidir.
Bida Həmmədaninin Kür və Araz barədəki sətirləri belə səslənir:
“ƏRİDƏ UDSIZ KÜR DEYƏ Kİ, ARAZU DEYƏ,
GƏLƏ EDƏ SAVAB, HUNCA DEYƏ, BARI, HUNCA DEYƏ...”.
Şairə bizim kimi doğulduğu Kür-Araz ovalığına olan həsrətinin əriməsini arzu edir BARIDAN - ALLAHDAN.
Əfsus ki, kəndin tarixi barədə, dəqiq yarandığı əsr və ya il barədə də məlumatımız yoxdur. Vaxtilə qocalarımızın nağıllarına görə, Nüvədi onun ətrafında mövcud olmuş KAZIMLI, KASILI, QAREYSİMAN, QƏRÇİNİK, KƏND ÇAYI, TERVƏNİT, COVGİT, ANGİZET, ATAMAN və SULTAN SƏLMƏ kəndlərinin əhalisinin müxtəlif səbəblərdən öz qədim yaşayış məskənlərini tərk etmək məcburiyyətində qalaraq gur və sərin, sağlam suyu olan DƏHNƏ qırağında köç salmışların yaratdığı kənddir. Və ona görə də ora NOU VADİ adlanıb.
Rəsmi arxeoloji qazıntılar aparılmasa da, elə kəndin yenilənən dövründə evlərin demək olar 80%nin inşasında bilavasitə iştirak etmiş kəndin sakini bənna atam Usta Vəlinin özünün dağ belini 7 metr dərinliyində yararaq Ülə dərəsinin (Sələnc çayı) suyunu aşırıb, örən dərədə cənnət bağlar saldığı və bu amacla gələcək bağ üçün yeri qədim məzarlardan təmizləyərkən Qareysimandakı qazıntılar zamanı (~1924-1930) dağın döşündə aşkar etdiyi bir çox qəbirin açıldığından həmişə söhbət salardı. Və danışardı ki, “Onların çoxu küp qəbirlər idi və iri küplərin içərisində isə yarıuzanmış formada insan çəpərələri, sümüknəşləri və ya skeletləri olurdu”. Və bu o demək idi ki, bu ərazi ən qədim insan məskənlərindən biri olub.
Amerika alimi məşhur şumerşünas Samuel Noy Kramerin gil yazılardan etdiyi bir tərcüməyə 1994-də Sietldə rast gələndə ayaqlarım yapışdı yerə. Mixi yazılı mətndə HARALI adlı yerdən söhbət gedirdi. Orada deyilir:
“TÜKRİŞ TORPAĞI SİZƏ HARALIDAN QÜVVƏTLİ MİS GÖNDƏRƏ BİLƏRMİ?
MAĞAN (MUĞAN - T.A.) TORPAĞI SİZƏ LAPİS LAZURİ (Lazurit minearlı) GÖNDƏRƏ BİLƏRMİ?”
Dediyim kimi, tərcümə Amerikanın dünyaboyu tanınmış alimi S.N.Kramerindir. Və onun tərcüməsində Nüvədinin “TÜKRİŞ” - TÜRKİŞ - TÜRK torpağı olduğunu və bizim HARALIDA hələ 4-5 min il bundan qabaq da MİS çıxarıldığı faktından danışır.
Bəlkə də Kramerin tərcüməsinə görə, Amerika ədəbiyyatı “Azərbaycanı dünyada tarixdə ilkin mis istehsal edən ölkə” kimi təqdim edir. Bu məlumatı da, adətən adımızı heç yerdə çəkməyən xarici ədəbiyyatda görəndə sevincimin həddi-hüdudu olmadı.
Daha maraqlı bir fakt da diqqəti cəlb etməyə bilmir. Haralıdan az yuxarı SƏTİ DALANI adlı toponimin varlığı da adamı xəyal dünyasına qərq edir. Əgər Şumer dövrü HARALIDA mis, lazurit mineralı çıxarılıb Babilana aparılırdısa, niyə ondan sonra, eradan əvvəl 1290-1279-cu illərdə taxtda oturmuş 19-cu firon İ SETİ bu təbii vardan imtina etməliydi ki? Məlumdur ki, Misir fironu İİ RAMZESİN atasının adı SƏTİ (SETİ) olub. Və son dövrlərin DNT, haploqrup analizləri sübut edir ki, guya Misir fironları türkəsilli olublar. Lap türk olmasaydı da, SƏTİ də Şumer ulularımız kimi Haralıdan mis, molibden və lazuri mineralı çıxarıb at-qatırla Qara dəniz limanlarından birinə qədər (Poti) daşıtdırar, oradan isə yelkənli gəmilərlə Misirə çatdıra bilərdi. Öz adını isə NODidə - Nüvədidəki SƏTİ DALANI (orada fəhlə qullar üçün taxtapuşlar tikilə bilərdi) adında saxlayıb.
Fironun üstündə bərq vuran, tacını bəzəyən qiymətsiz daş-qaşlar NODUN-NUHADİNİN HARALI, SƏTİ DALANI VƏ TAXTALARdan daşıyıb apardığı təbii filizlər hesabına idi şübhəsiz.
Nüvədinin Haralı ərazisindəki daha bir coğrafi quruluş düşüncəni rahat buraxmır. Haralının və Səti dalanının arxasındakı TAXTALAR adlı yerin qəribə strukturu. Adından göründüyü kimi, TAXTALAR, gerçəkdə, sanki dağın döşünə 20-yə qədər “taxtanın” pilləkən formasında düzülmüş azman səkilərdən ibarət bir yerdir.
TAXTALAR (daima taxıl əkilən ən iri zəmi sahəsi olub) özünün qəribə səthinin quruluşu ilə bizləri təəccübdə buraxardı. İndi zənnimə bir ideya gəlir ki, deyək tarixin Şumer və ya Seti dövründə oranın səthində dağ-mədən işləri aparılmış və bu yer o cür terrasvari şəkil almışdır. Çoxsaylı terraslar təbiətin tektonik sıxılmasının nəticəsinin deyil, məhz insan əlinin və ağır əməyinin məhsulu təsirini bağışlayır və tarixin işartı dövrlərində orada mis, molibden və digər əlvan metallar istehsal edildiyi qənaətini gücləndirir. Oxşar texnologiya ilə işlənmiş yerlərə qonşu Aldərə kəndinin dağlarında TAXTALI adlanan (adların eyniliyinə fikir verin) ərazisində də rast gəlinir.
Taxtaların qarşısında
- təqribən 1 km şimalda Məmədemin adlı bir dərədə,
onun arxasındakı Kənd çayı
qabağındakı dağda, Nığrıda və
Küşgü Böyrüdə hər biri 130-150 metr
uzunluğunda mövcud olan əllə açılmış
horizontal şaxtaların (mağaralar) varlığı, həqiqətən
də bu yerlərin əlvan metallarla zənginliyindən xəbər
verir. Bu
şaxtalar isə vaxtilə Fransa prezidenti Marşal De-Qollun
babası De Qolla məxsus idi.
*
İNCİL YAZIR Kİ, ADAMIN BÖYÜK OĞLU Torpaqda
əkib becərən KAİN (XAİN. Yəhudicə
“əldə olunmuş” mənasındadır PAXILLIQDAN
KİÇİK QARDAŞI ABELİ (ƏBİLİ)
ÖLDÜRƏNDƏN SONRA, (guya Allah ona daha çox diqqət
yetirirmiş - Əbil qoyunçuluqla məşğul
imiş), ALLAH ONU EDEN bağlarından şərqdə yerləşən
NOD adlı zəhərli ilan çiyanlarla dolu, daşlı,
qayalı, susuz, ilan bağıran bir dərəyə
sürgün edir. İncil dediklərimi belə yazır:
“4.15. Then
the Lord put a mark on Cain so that no one who found him would kill him. 16. So
Cain went out from the Lord`s and lived in the land of NOD, east of Eden”.
17. Cain
lay with his wife, and she became a pregnanat and gave birth to Enoch. Cain was
then building a city, and he named it after his son Enoch. 18. To Enoch was
burn Irad, and Irad was the father of Mehjael, Mehujael was the father of
Lamech.
(The Holy
Bible New Intl Version, Zonderwan Bible Publishers GrandRappids, Michigan,
1984, s. 6.).
Kəndimizin Baş dərə mənasını verən
SAR DƏRƏSİNƏ açılan uzun dərələrdən
biri həqiqətən susuzluğuna görə
İLANBAĞIRAN DƏRƏSİ adlanır. Qədim kənd
yeri QƏRÇİNİYİ - əslində QAR
ÇİNNİYİ (Cinlər mağarası, Cinlər dərəsi
mənasında) kəsib keçir. Ora həmişə
xoflu dərə idi. Çoxları orada
cin gördüklərini söylərdi.
“BU
VADİDƏ YEGANƏ YAXŞI ŞEY ORANIN
ÇEŞİDLİ, DADLI və ƏTİRLİ
MEYVƏLƏRİ İDİ” - deyə, İNCİL əlavə
edir.
Susuz Nüvədidə yetişdirilən meyvələr
çeşidliliyi və təmi ilə doğrudan da ayrı
aləm idi.
Xainin sürgün olunduğu yer - adı ilə də,
bütün təbii təsviri ilə də bizim
NÜVƏDİYƏ = NUH VADİYƏ = NUHADİYƏ tamam
uyğun gəlir.
*
Vaxtilə dünya alimləri hesab edirdilər ki,
İncildə yazılanların çoxu mifdir. Sonralar müəyyən
etdilər ki, yox, əslində, İncil tarixin müəyyən
hadisələri üçün kompasdir. Orada
yazılan şəxslər, yer adları doğrudan da
mövcud olub, hadisələr baş verib. Və
bunun hesabına çox tarixi nəsnələr aşkar olundu,
olunur.
*
Nüvədini itirəndən sonra (8 avqust 1991) mənim
təşəbbüsümlə Nüvədinin yer
adlarını toplamağa başladıq, xəritəsini
hazırladıq. Mən topladıqlarımı və çəkdiyim
süni xəritəni göndərib, Bakıda yaşayan
qardaşım rəssam Fəxrəddin Vəliyə
tapşırdım ki,
“-Sən
allah qardaş, hələ ki, bu yerləri tanıyanlar dünyalarını dəyişməyiblər,
kəndimizin toponimlərini tamamla. Xəritəni
daha təkmil buraxdır. Biz dönsək
yaxşı, dönəmməsək ata yurduna, gələcək
nəsillər qayıdacaqlar, qoy yer adlarını bərpa edə
bilsinlər. Əllərindəki
yazdığımız qəbalə ilə. Nəsillərarası bağ qırılmasın.
Hər halda bizə rəhmət oxuyanları
tapılar”.
Sağ
olsun Fəxrəddin bəy (indi isə Min Rəhmət!), bir
azdan sonra Nüvədidəki 700-ə qədər adları
ciggəbəciggə topladı. Əlyazmasındakı
siyahının bir surətini də, nəşrdən
buraxdığı xəritənin bir dənəsin də mənə
göndərdi. Mən də
hamısını kompüterə yığdım.
*
İndi bir neçə gündür fikirləşirəm,
əgər İNCİLİN Kainlə bağlı dedikləri
bizim kəndlə uyğun gəlirsə, o zaman bizim yer
adları arasında mütləq XAİNİN adını
saxlayacaq toponim qalmalıdır. Niyə də qalmasın, kənd ki,
öz ismini qoruyub saxlayıb... Və 700 toponimi
gözdən keçirdim. Bütün
dünya alimləri belə edir. Və sonda
həqiqəti ortaya qoyurlar.
Doğrudan da, Nüvədidən 7-8 km şimalda qədim
kənd yeri olmuş KƏND ÇAYININ qabağında
XƏNCAVAR adlı bir dərə mövcuddur. Neçə
illərdir onun nə demək olduğunu araşdırıram.
Mən onu Xəncərvari - Xəncərə bənzər
kimi açıram.
Amma bəlkə də, o, XAİNİN adı ilə
bağlıdır.
Ondan bir az yuxarıda kəndin SAR
DƏRƏSİNƏ açılan dərə, əslində
“XAİN CİVAR” olub. Min illər ərzində
X/K/AİNCİVAR>XƏNCAVAR şəklinə
düşüb. Təbiidir. İnsan
övladının yaşadığı ?u
dərə azacıq suludur. Yazda bol olub Sələng
çayına qarışsa da, yayda dərə
ağzındakı dərin qumsallıqda batır, quruyur.
Ancaq dərə öz adını orada məskən
salmış XAİNDƏN ala bilərdi. Ona görə
ora XAİN CİVAR deyiblər ona. Yəni: XAİNİN
MƏHƏLLƏSİ, YERİ, XAİNƏ MƏXSUS
KƏNDƏTRAFI YER, QONŞU XAİN, YAXINLIQDAKI XAİN və
s. (Civarın mənalarıdır) Covgit yaylağına (vaxtilə
kənd olub) gedən vaxt, biz bu dərədən keçir, sərt
Ombeli zəmisi dağını qalxır və oradan Covgit
ayağındakı QILQILA adlanan bulağa yellənirdik. Oralarda su yerdən pıqqıldayıb
çıxır, çoxlu mis paxırı (CuSO 4) ilə
Covgitin bol Dəhnə suyuna qarışırdı.
Xain orada arvadı ilə yatır deyə, kitab əlavə
edir. Onun bir oğlu olur, adını Enok (Ön ok - ox-
T.A.) qoyurlar. “Kain onun adına orada
şəhər salır”. İndi vəzifə,
Ön Ok-a bənzər şəhərin yerini tapmaqdır.
Deyirəm
bəlkə ANGİZET kəndi elə İncilin
yazdığı ENOX şəhəridir?(?)
*
SAR DƏRƏDƏ “PEYĞƏMBƏR İZİ”
adlı sal qayalar yatırdı yerdə. Güman etmək
olar ki, bu izlər Bəşərin Ulu Atası ADAMIN, Kainin və
ya Enokun bədən izləri olub. Allah
özü onların qüdsal izlərini min illərə
yadigar qoya bilərdi. Uşaqlıqda bu izlərə
baxmaqdan, üstündə uzanmaqdan doymazdıq. Sanki bir xətt
boyu düzülmüş üç daş üstündə
uzanmış nəhəng
bir Adamın baldırları aşağıdan birincidə,
dal yançaqları ikincisində və kürəyi ilə
başının arxa hissəsi sonuncu daşda əks
olunmuşdu. Yorulub su sərinliyində azacıq
mürgüləmiş azman boylu (Oğuz boylu) peyğəmbərin
izlərinə müqəddəs varlıq kimi baxırdıq.
(Dünya turistləri üçün cəlbedici
obyekt idi).
Kaini sürgünə göndərəndə, o, Allaha
gileylənir - “Verdiyin cəza çox böyükdür. Onu çəkməkmi
olar? Sən məni torpaqdan da, özündən
də qovursan. Sürgün həyatı yaşayacam, sərgərdan
olacam, bundan sonra kim məni görsə
öldürəcək bu an”.
Allah dedi
- “Qoy Kaini öldürən hər kəs özünün
yeddi dəfə daha ağır cəzasın alsın”.
Və Kain Allahdan uzaqlaşıb NOD adlı sürgün
yerinə getdi.
Orada Kain öz arvadı ilə yatdı. Onların bir oğlu oldu. Adını
Enox qoydular. O bir şəhər salıb, adını
oğlunun şərəfinə Enox qoydu.
*
İNCİL yazır ki, EDEM bağlarının
yanından PİSON və QİXON çayları
axırdı.
Adlar yəhudicədir. İngilis alimi
DEVİD ROL isə FİSON`un JEYHUN və
QİXONUN ARAZ olduğu qənaətinə gəlir. O, cənnət
bağları EDEMİN indiki TƏBRİZ şəhərinin
altındakı münbit torpaqda batdığı
konsepsiyasını tarixi dəlillərlə sübut edir.
Bunları
nəzərə alsaq, Allahın Xaini Cənnət
bağlarından azca şimali- şərqdə yerləşmiş
CƏHƏNNƏM dərəsinə (Nüvədidə
dərələrdən birinin adıdır -
CƏHƏNNƏM DƏRƏ - Araza açılır)
sürgün etməsi ağlabatandır. Bununla, Yaradan,
ona ikiqat cəza verirdi. Və bu dəlil də NOD`un bizim NUHADİ (NÜVƏDİ) olduğuna
inamı artırır.
Təqribən
1982-ci ildə müəllim, şair və tədqiqatçı
qardaşım Həmzə Vəli (Əliyev) Nüvədinin
güney qarşısında ucalan təqribən 1000 metr
hündürlüyündəki sıldırım qayalarla zəngin,
çılım-çılpaq Qarqa daşı adlanan
dağında Səngər adlı alt zirvəsinin arxasında
yazılı daşlar silsiləsi aşkar etmişdi. Nüvədiyə səfəri zamanı digər
qardaşım Fəxrəddin Əli kitabələrin
olduğu yerə qalxmış Həmzə müəllimlə
birgə onların keyfiyyətli fotolarını çəkmişdi
(aşağıda).
Yazının
Orxon-Yenisey runi əlifbası əsasında sağdan sola
transkripsiyası Həmzə Vəlinin zənnincə belədir:
“ON
ÜÇ OK ERİNC AY ES. VƏ ERİNC ES ƏR ODSAN,
ÖGÜN!
EN ƏR
AZ. EKÜC BEK ERİNC ƏR AZ EL. BERT”
Açılışı:
1. On
üç ok (tayfasıdır) de, dost. Dedi, elədir, dostum.
Ər, Odsan, ögün.
2. Alisən
Ər Az. Bəy Az elinin varlığı
ilə öyündü. (Bert - hədiyyə)*.
IX-XII əsrlərin ərəb səyyahları Azərbaycan
və onun bəzi yerləri barədə qısa məlumatlar
verirlər. Onlardan biri bizim üçün əlahiddə
maraqlıdır. X əsr ərəb səyyahı
Əbu Duləf Misər öz yazılarının birində
Tiflisdən gəlib Ərdəbilə getdiyi yolun Zəngəzur
bölgəsindən keçdiyini xatırlayır: “Tiflisə
səfərdən sonra, mən, geri, Ərdəbilə
qayıtdım. Ərdəbilə yol
üstündə bir neçə dağdan, məs, Vayzur
(indiki Hayotzor - T.A.), Qaban, Xaçin, Ərrub, Həndən (əslində
orada indi də kənd kimi duran Hənddən demək istəyib
- T.A.) və Bəzzeyindən (Qafanın vaxtilə Gəzbel
adlanmış qala dağından - T.A.) keçdim. Yaxından Araz çayı axır və bu çay
axarı boyunca o vaxta qədər heç yerdə görmədiyim
əla nar bağlarına rast gəldim”.
Bu ərazidə “Araz boyu kəndlər”dən yalnız
NÜVƏDİDƏ və onun qarşısında Arazın
bu tayında olan ÜŞDÜBÜNDƏ zəngin şirin
nar bağları olub tarixən, var bu gün də. Bu cümlə özü
göstərir ki, Misər bizim kənddə də olub: “...o
vaxta qədər heç yerdə görmədiyim nar
bağlarına RAST GƏLDİM” (böyütmə mənimdir-T.A.).
Demir ee,
nar bağları barədə eşitdim. Açıq
deyir “rast gəldim”. Bu, o deməkdir ki,
müəllif o yerlərə ayaq basıb.
I Şah
Abbas dövründə Nüvədi C. Azərbaycandakı
Qaradağ mahalının Astamal bölgəsinə tabe imiş. Bu,
bizim ulu babamız Məlik Əbilin məhkəməsinin
Astamal xanı İbrahim xan tərəfindən qurulması,
dar ağacına qaldırılanda bizə gəlib
çatmış Nüvədiylə bağlı çəkdiyi
4 bayatısı ilə təsdiq olunur.
1890-da bizim yerlərə ekspedisiyaya göndərilmiş
bir rus zabiti Tiflisdə nəşr olunan “Kavkazskiy vestnik qəzetində
yazır ki, Meğri, Əldərə, Astazur təbii bol
suları ilə yaşayış üçün yararlı
vadilərdir, lakin su çatışmazlığından
Nüvədidə yaşamaq olduqca çətindir.
*
Fransız mənşəəli İsveçrə rəssamı,
səyyah, arxeoloq, etnoqraf və naturalist Dyübua de Monpere
1840-cı ildə çəkdiyi əsərə “Selenie Nuqadi
v doline Alaqez, Grivanskoe xanstvo” adını versə də, şəkildəki
kəndin bütün tamlığı ilə bizim
NÜVƏDİ olduğuna şübhə yoxdur. Əsər
sanki kəndin fotosudur. O vaxt kəndimiz rus
bölgüsünə görə, artıq Cəbrayl qəzasının
Zəngilan mahalına tabe idi.
Bu unikal əsər
bizi 180 il qabaqkı doğma kəndimizə
aparır.
Onun
ön plandakı Pir(i) Dərəsi məhəlləsi,
Ağıl Düzündəki günəşləndiyimiz
Sarı qayalığı, sağda Quzey məhləsi və ~
Örüşü və zirvədə Dinis dağı, dərənin
sol tayında uzaqda Kəlbeli məhləsi və nəhayət,
soldakı Səngər və Qarqa Daşı adlanan
dağı və lap uzaqda Kəhirz bağları üsündəki
Zərdəböyrü aşırımı ilə yüz
faiz bizim N?VƏDİDİR.
İsveçrəli rəssam qeydlərində yeri səhv salıb. Amma çox özəl, gözəl və dəyərsiz yadigar qoyub bizə.
*
Ədəbiyyat:
1. Tariyel Əliyev, Həmzə Əliyev, “Nüvədi qarqa daşı daş yazılı abidələri”, “Elm və həyat” jurnalı, 1985, N 11, səh. 11-16.
2. Həmzə Vəli, “Nüvədi kitabələri”, Bakı, Oğuz eli, 1998, səh. 20-21, 53 səh., azərbaycanca.
3. Həmzə Vəli - “Babək Xürrəmdinin son taleyi”, Bakı, Oğuz eli, 1998, 94 səh., azərbaycanca.
4. Əli Vəlioğlu, “Nüvədi və nüvədililərin tayfa dəcərəsi”, Bakı, “Günəş” nəşriyyatı, 2009, 74 səh, azərbaycanca.
5. Tariyel Vəli Nüvədili, Fəxrəddin Əli, “Ağrılı Nüvədi”, Seattle, “Tariyel V. Ali İnc.”, 2000, 56 s., azərbaycanca.
TARİYEL
AZƏRTÜRK (Əliyev)
Yeni Azərbaycan.- 2022.- 18 avqust.-
S.4.