Estradanın şəriksiz şahı
Ağ royal və ağ smokinq...
Müslüm Maqomayevin ölümündən
əvvəlki və son müsahibəsi
EPOXA
(İXTİSARLA)
MÜSLÜM
MAQOMAYEV: “Milis məni indiyə kimi tanıyır, mənsə
hərdən güzgüyə baxıram, təəssüf, çox vaxt
heç özümü
tanımıram” . Bu
sözlər Müslüm Maqomayevə həsr olunmuş
mahnıdan götürülüb, onu Paxmutova və Dobronravov
yazıblar, Tamara Sinyavskaya oxuyub; bu gün o sözlər
ayrı məna daşıyır.
Ağ
royal və ağ smokinq; süzgün qara
gözlər məftunedici və nüfuzedicidir, adamı
tilsimləyir, sanki onun hər hüceyrəsində bariton
var...
O 1963-ci
ildən bəri estradada şəriksiz şahlıq etdi;
Müslüm Maqomayev sakitcə getdi, necə deyərlər, ulduzların
“Rusiya” kinokonsert zalının qarşısında təntənəli
təməlqoyma və yolasalma mərasimindən qəti şəkildə
imtina edərək səhnədən ingilissayağı səssiz-küysüz
getdi. Hər halda, o, hələ 19 yaşında “Oqonyok”
jurnalına verdiyi ilk müsahibəsindəki vədinə
sadiq qaldı:”...səsimin bir balaca
“yırğalandığını” hiss etdimsə, dərhal səhnəni
tərk edəcəm...”
Vaxtilə
sovet qızları öz evlərinin divarlarını
kağız “oboylar” əvəzinə Müslümün şəkilləri
ilə bəzəyirdilər, ona sevgilərini binaların
giriş qapılarında, liftlərdə, həyət
darvazalarında yazıb ifadə edirdilər. Ona
Baş katiblər və nazirlər pərəstiş edirdilər,
hökmlü və güclü vilayət katibləri isə
mehmanxana dəhlizlərində saatlarla onun havaxt yuxudan
oyanmasını gözləyərdilər. Onun
“qüsurları”nı təkcə əfsanəvi “xaç
anası” Furtsova yox, hamı bağışlayırdı:
xasiyyətcə idarəolunmazlığını, burjua kəpənək-qalstuku
taxmasını, yüksək tribunalardan və səhnələrdən
“Xaç atası” filmindən ifa etdiyi mahnıları, ideoloji
cəhətdən yad olan bütün digər şlyagerlərin
musiqilərini, partiya biletinin olmamasını, xaricdə qohum-əqrabasının
yaşamasını... hər şeyi! Maqomayevi
taleyin ərköyünü adlandırır, ona seks-simvol və
“cənab Yox” deyirdilər. Çünki o,
istəmədiyi şeyi etməzdi, ona qətiyyətlə
“yox!” deyərdi. Bəli, böyük sənətkar
öz qiymətini bilirdi. “Mənim boğazımda
böyük bir sərvət var” deyirdi Müslüm; və
doğrudan da iqtisadi
baxımdan bu “boğaz” SSRİ-yə
Bakıdakı neft buruqlarından daha çox valyuta gətirə
bilərdi. Təkcə bunu demək kifayət edər ki,
Müslümün Krasnodarda yerli filarmoniyadakı dörd
konserti dörd milyon rubl gəlir gətirmişdi və
filarmoniya bu pulla simfonik orkestrin yarımillik əmək
haqqını ödəmişdi; Rostovda verdiyi altı konserti
imkan vermişdi ki, Kuban kazaklarının Ansamblı
üçün yeni kostyumlar tikilsin...Amma bir
çoxlarının düşündüyünün əksi
olaraq, müğənni
özü milyoner olmamışdı; əvvəla, qonorar məsələsində
dövlət artistə qarşı çox xəsislik edirdi,
onun rəsmi qonorarını işsizə verilən müavinətlə
müqayisə etmək olardı. İkincisi,
Müslüm dostlarına və sənət yoldaşlarına
qarşı çox səxavətli idi. Yaxın
dostlarının dediyinə görə, onun qaldığı
hotel otaqlarında pullar hara gəldi səpələnərdi,
qapıları heç vaxt bağlı saxlamazdı; elə həmin
musiqiçi dostları da günün istənilən
saatında içəri girib ondan borc götürə bilərdilər
(və o borcu isə bir qayda olaraq heç vaxt
qaytarmazdılar). Maqomayevin vaxtilə milyon-milyon tirajla buraxılan kaset və
valları bu gün əntiq olub, internet-auksionlar? çıxarılır və satılır;
onun Kann Beynəlxalq festivalında aldığı iki
“Qızıl disk”inə isə “Melodiya” firması öz
ağır möhürünü vurub (ondan gələn gəlir
vallarının satışından gələn gəlirə
bərabərdir). Maestro ömrünün ən gözəl
çağlarında qastrollarda olduğu 130 gün ərzində
sayı-hesabı bəlli olmayan konsertlər verib, buna görə
ona çoxlu ordenlər veriblər, lakin o, Rusiyada təqaüd
haqqını ala bilmədi, bütün bu illər ərzində
moskvalı qadınla evlənib bu şəhərdə
bakılı kimi yaşasa da, lap bu yaxınlara kimi paytaxtda
qeydiyyata düşməmişdi. Əgər Azərbaycanın
mərhum Prezidenti Heydər Əliyev ona və həyat
yoldaşı Tamaraya rəsmi dövlət yardımı kimi təqaüd
verməsəydi ömrünün son illərində
Müslüm Məhəmməd oğlunun nə cür
yaşayacağı sual altında qalardı. Bu yardım Heydər Əliyevin oğlu İlham
Əliyev tərəfindən indi də davam etdirilir. Müslümün sözlərinə görə, əlbəttə,
məbləğ bir elə böyük deyil, lakin Böyük
Teatrın solistinin pensiyasından çoxdur.
Furtsovanın himayədarlığı ilə hakimiyyət
nümayəndələri Maqomayevə demək olar ki, hər
şeyi keçirdi. Son vaxtlar SSRİ xalq artisti tərki-dünyalıq
olmuşdu, əsl zahid kimi yaşayırdı; bayıra
çıxmırdı, banket və qonaqlıqlardan imtina edir,
hətta ərzaq üçün mağazalara belə getmirdi,
əyin-başını belə evə gətirirdilər.
Səhər saat altıdan siqaret çəkirdi
(hər gün çəkdiyi bir qutu siqaretin
üçünü!) və sonra otururdu not-book-nun qabağında.
Onun dünyaya pəncərəsi internetdəki
şəxsi saytı idi, bura hər gün yüzlərlə
pərəstişkarı daxil olurdu. Doğrudur,
prinsipinə görə müğənni ona yazılan suallara
cavab vermirdi, çünki öz dediyinə görə,
prinsipcə bütün sualların cavablarını
yazdığı “Melodiya-mənim sevgim”adlı kitabından
tapmaq olar. O, canlı olaraq yalnız bir neçə dostu
ilə, çoxdan tanıdığı yaxın
dostlarıyla təmas qururdu, hətta Moskva ətrafındakı
bağına da getmirdi. Görünür, bu, 21 yaşında
onun başına bomba kimi yağan
qulaqbatırıcı şöhrətə qarşı bir
reaksiya idi. Görünür, o da Vatikandakı
müqəddəslərin mərmərdən yonulmuş,
inanclılar tərəfindən öpülən və sonra
silinən heykəlləri kimi milyonların heyrətli
baxışlarından və ona toxunan həris barmaqlardan
yorulmuşdu. Maqomayev hətta ona uzun illər
himayədarlıq etmiş Heydər Əliyevin dəfn mərasiminə
də getmədi - səhhətindəki problemlərinə
görə. Obıvatellərdən kimsə
buna görə onu məzəmmət etməyi də
unutmadı, lakin mən əminəm ki, onlar Müslümü
mühakimə etməyə layiq deyillər. Mənim
müsahibim üçün hətta ən xırda
saxtalıq belə əzablıdır, bunu anlamaq
üçün gərək sənin mükəmməl fəhmin
və duyumun ola; onun ağrısını
hiss etmək üçün gərək sənin ürəyin
də onun ürəyi kimi açıq ola. Avqust
ayında Müslüm Maqomayevin 66 yaşı tamam oldu, lakin
onun səsini heç korporativ gecələrdə də
eşitmək mümkün olmadı. O gülümsəyərək
zarafat edirdi: “İstəyirəm məni oxumağımla yadda
saxlasınlar, xırıldamağımla yox!”
Şükür
Allaha, musiqiçilərimiz üçün onun bir çox
televiziya çıxışları, valları və diskləri
yadigar qalıb və bu disklərin birində bariton səsli
şöhrətli müğənni yazmışdır:
“Əvvəllər müğənnilər ulduz olmaq istəyirdilər,
indi isə ulduzlar müğənni olmaq istəyir”
“MƏNDƏ
HEÇ VAXT “DAHA HƏR ŞEYƏ NAİL OLMUŞAM,
BƏSDİ!” KİMİ SÖZLƏR DEMƏK
İSTƏYİ OLMAYIB”
- Bir dəfə
İosif Kobzon məndən soruşdu: “Sovet İttifaqında ən
populyar estrada artisti kim olub, bilirsən? Səncə,
Puqaçova? Yox, elə deyil, Müslüm qədər
şöhrəti olan heç bir müğənni
olmayıb!” Hə, yeri gəlmişkən, mərhum Yuri
Baqatikov da sizin adınızı çəkərkən həmişə
heyrətdən gözlərini geniş açaraq deyirdi:
“Müslüm - gücdür, qüvvədir!” Deyirlər,
Odessada sizin pərəstişkarlarınız mindiyiniz
avtomobili pamadalı dodaqlarıyla öpə-öpə
qaldırmış və onu əllərində konsert
zalından “Krasnaya” mehmanxanasına kimi üç kilometr
aparmışlar...
- (Gülür). Hə, pamada
olub, amma avtomobili bir neçə kilometr əlində
aparmağa heç bir pərəstişkarın gücü
çatmaz. Əslində bu hadisə
Moskvada baş verib. Maşın gəldi,
Yuri Vasilyeviç Silantyev (Ümumittifaq Radio və Mərkəzi
Televiziyası estrada-simfonik orkestrinin rəhbəri və
baş dirijoru) arvadı və uşağıyla (o hələ
balacaydı) arxada oturdu, mən də qabaq oturacaqda. Biz
aradan çıxmağa hazırlaşırdıq...
- bir qayda olaraq!...
- ...birdən
bir qrup gənc çıxdı qarşımıza... Bizi dövrəyə aldılar. Kimsə ideya verdi: “Qaldırın onu!” Biz
üstüaçıq yekə bir ZİS-də oturmuşduq,
o maşınla stadionlara gedirdik. Maşını
qaldırdılar və bu vaxt Silantyev qışqırdı,
onun arvadı Olqa çığırmağa başladı...
Gənclər maşını təxminən beş
metr apardılar, qışqırıqlar isə daha da
artırdı, onlar görünür tale ilə oyun oynamaqdan
vaz keçdilər və yaxşı ki, avtomobili
tullamadılar, astaca yerə qoydular. Belə bir hadisə həqiqətən
olub...sonradan bu fakt fantastik detallar və təfərrüatlarla
yayılmağa başladı...
- Sizin
yerinizdə kim olsaydı, misal
üçün, yaxşı tərbiyə görməmiş
və həm də şöhrətdən yolunu azmış
birisi olsaydı, yəqin ki, dəli olardı. Xoşbəxtlikdən
sizi Allah qoruyub...
- Bilirsiz,
Dima, əvvəla, mən heç vaxt yalan
danışmıram (özü də əgər məsələ
mənimlə bağlıdırsa), ikincisi, hər zaman
özümü böyük müğənnilərə tən
tutmuşam. Masştab çox böyük idi və
buna görə də məndə heç vaxt “daha hər
şeyə nail olmuşam, bəsdi!” kimi cazibəli sözlər
demək istəyi yox idi. Can atmağa
çalışdığım əlçatmaz zirvə fəth
olunmamış qaldı: belə deyək də, mən
anladım ki, Tito Qobbi kimi heç vaxt oxumayacam və buna
görə də dərhal opera səhnəsindən
“sürüşüb” düşdüm. Özünüz
fikirləşin: opera səhnəsində maksimum 20 dəqiqə
qalırsan, lakin bu mənə azlıq edirdi, özü də
eyni şeyi təkrar-təkrar oxuyursan, səhnə mizanı
dübbədüz hey təkrar olunur, özün nə qədər
yaradıcı olsan da, yenə eyni şeyi edirsən. Axı mən
mahiyyətcə improvizatoram; bu gün mahnını belə
oxumaq istəyirəm, sabah ayrı cür.
Operada isə belə şeylər olmaz, partiyanı müəllifin
düşündüyü, fikirləşdiyi kimi
oxumalısan.
- Hələ
kostyumlar da var... ağır, hərəkətə
mane olan əyin-baş...
- Bunun bir
elə əhəmiyyəti yoxdur. Kamzol Fiqaronun kostyumu kifayət
qədər yüngül və münasibdir, amma
Skarpianınkı çox ağır... Bütün hallarda...
Estradada mən improvizə edə bilirdim və bəstəkara
öz traktovkamı təklif edə bilirdim...
-
Maraqlıdı, siz özünüzü bir nömrəli
sovet superulduzu hiss edirdinizmi?
-
Düzünə qalsa, bu məni narahat etmirdi, superulduz - super
deyil: mən görürdüm ki, insanlar məni sevirlər və
heç kimə də həsəd aparmırdım.
- Sadəcə,
axı heç kim yox idi həsəd
aparmağa!
-
Görünür, beləydi... Şöhrətdə
mənə rəqib görünmürdü. Ümumiyyətlə,
məndə heç kimə qarşı qara həsəd hissi
yox idi, heç ağ həsəd də
yox idi. “Ah, bax bu müğənninin yüksək
tonlu səsi nə gözəldi! Məndə belə
alınmaz! Allah verməyib, amma başqalarına
səxavətlə paylayıb!” Belə
şeyləri heç ağlıma gətirməzdim.
- Uğur
üçün vacib olan hər şeyiniz - möhtəşəm
səs, tembr, hündür boy-buxun, gözəl xarici
görünüş, temperament... hamısı olub sizdə.
- Hə də,
belə demək olar...
- Bəs
öz fenomenal populyarlığınızı necə izah
edirsiniz? Bu sirr, müəmma nə idi belə?
- Əsas odur ki, bu olub. Buna görə də mən “Bu olub,
olub...” adlı teleproqrama getməkdən qətiyyətlə imtina
etdim. Mən bu verilişi heç sevmirdim. Amerikada Frank
Sinatrdan danışanda nədənsə verilişin
adını çəkmirlər...
- Amerikada
səlahiyyətini başa vurmuş prezidentə də
“keçmiş prezident” demirlər, onu “eks prezident” kimi təhqiredici
adla da çağırmırlar...
- İndi
televiziya işçiləri yeni bir proqram hazırlayıblar -
mən buna baxmaq
belə istəmirəm! Bir neçə müğənni
çıxarırlar ortalığa - 20 il bundan qabaq populyar
olan müğənniləri, göstərirlər; yəni demək
istəyirlər ki, bunlar olub, sanki var imişlər və
çıxıb gediblər..
- Miskin mənzərə!
- Axı
niyə belə edirlər? Niyə? Əgər
onlar yaxşı formadadılarsa, gözəl
görünürlərsə, “bu olub!” kimi damğanı
yapışdırmaq nəyə lazımdı, qoy oxusunlar
da...
“MƏN
HEÇ VAXT BALKONDAN PUL TULLAMAMIŞAM”
-
Uşaqlıq çağlarımdan yadımda qalan bir
xırda epizod... Hansısa bayram süfrəsi başında
oturub yeyib-içirdik; ağ-qara ekranlı televizorda
İttifaqlar Evinin Sütunlu salonundan konsert translyasiya olunurdu,
birdən... aparıcı Svetlana Morqunova elan etdi: “Oxuyur
Müslüm Maqomayev!” və mənə elə gəldi ki,
televizor da qadın qışqırtısı və
çığırtısından silkələndi... Vəcdən
eynilə belə bir şivən ekranın bu üzündən,
yəni evdən gəldi: qadınlar yerlərindən dik
atılıb o sehrli televizor qutusunu dövrəyə
aldılar, az qala ekranı öpəcəkdilər...
Siz bir canlı insan kimi bu dəli ajiotajı necə
yaşayırdınız?
- Sizin
hekayənizi dinləyərkən gülməli bir tarixçə
yadıma düşdü. Bu, televiziya ilə
translyasiya edilən növbəti solo konsertlərimin birindən
sonra baş verib; deməli, dostum şair Anatoli Qroxov məni
evinə dəvət etmişdi və demişdi ki, konsert
qurtarandan sonra dərhal min maşına, gəl bizə.
Onlara qalxanda liftdə səhvən başqa düyməni
basdım və ayrı mərtəbədə peyda oldum. Qapının zəngini
vurdum (o zamanlar hamıda standart zəng düymələri
vardı) və eşidirəm ki, içəridən səs gəlir:
“Aaaa, bu da Maqomayevin özü!”
Qapı açılır və baxıram ki, kandarda tanış olmayan qadın sifəti var. “Kim
lazımdı?” qadın soruşur, az qala bayılaraq
soruşur. “Qroxovgilə gəlmişəm!” dedim. Və
qadının səsi zəiflədi: “O, bir mərtəbə
yuxarıda olur”. Yuxarı qalxıram. “Bura bax, səhv gəlmişdim, sənin qonşunu
da yaman qorxutdum!” Sonradan həmin qadın Tolyaya
demişdi. “Mənə elə gəldi ki, dəli
olmuşam, ya da qara basır məni. Axı indicə
Maqomayevi televizorda görmüşdük, heyran olmuşduq, vəcdə
gəlmişdik: necə də gözəl oxuyur! Və birdən görürəm ki, elə o Maqomayev
qapımızın zəngini basır. Necə
olarsan, hə? Təbii ki, bir anlıq mənə elə
gəldi ki, yəqin dəli olmuşam, ora - dəlilər evinə
getməyimin vaxtıdı...”
-
Qadınlar sizə toxunmağa can atırdılar, hətta
paltarlarınızı belə cırırdılar, eləmi?
- Hə,
belə şeylər olurdu...
- ...və siz də azğın pərəstişkarlardan
qaçıb canınızı qurtarırdınız?
- Mənim öz metodlarım olurdu. İndi hər yanda cangüdənlər-filan var, elə hey eşidirsən ki, mühafizəçilər, cangüdənlər... O zamanlar heç bir cangüdən-filan yox idi, biz də onlarsız ötüşürdük. Çox vaxt arxa qapılardan gizli çıxırdıq, sakitcə...Hərdən də elə olurdu ki, ikinci mərtəbədən tullanıb qaçırdıq...
- Ay aman! Yəni belə də olub?
- Əlbəttə! Yaltada dirijor Niyazi ilə birlikdə konsertdən sonra izdiham zalı mühasirəyə almışdı, çıxmaq mümkün deyildi. O zaman təklif elədim ki, gəlin qrim otağımdakı pəncərədən tullanaq. Ordan yerə təxminən üç metr yarım olardı, aşağıda otluq vardı. “Uzaq başı, otluğa düşəcəyik!” dedim. Mən dərhal aşağı tullandım, dalımca köməkçim. Və biz ikimiz yerdən Niyaziyə kömək elədik, axı o, çəlimsiz, arıq bir adam idi! Beləliklə, biz qaça bildik... Mən artıq bunun yolunu tapmışdım. Deməli, konsert idman Sarayında olanda, maşın birbaşa içəri girirdi, stadionda olanda isə bəzən maşınla dövrə vurmalı olurduq, ilişirdik! Bir dəfə bizi əməlli-başlı dövrəyə aldılar; camaat tribunalardan üstümüzə cumdu; əvvəlcə bir tribuna, sonra ikincisi, üçüncüsü... hər tərəfdən tökülüşüb bizi sadəcə mühasirəyə aldılar... Nə isə... birtəhər ötüşdük...
Kiyev-Moskva-Kiyev
(Oktyabr-Noyabr, 2008-ci il.
Müsahibə Kiyevdə “Bulvar Qordona” həftəlik jurnalında dərc olunmuşdur)
Tərcümə etdi: Kamran Nəzirli
Bakı, 18 avqust 2022-ci il
Ardı növbəti sayımızda…
Dmitri
Qordon,
Ukrayna
jurnalisti
Yeni Azərbaycan.- 2022.- 23 avqust.- S.6.