Qədim teatrlardan dini ayinlərə
İbtidasında, özülündə saf niyyət, ruhaniyyət olan bütün din və inancların kütləviləşdikcə siyasiləşməsi qaçılmazdır. Çünki kütləni birləşdirən
və onu idarə edə bilən hər hansı inancdan mütləq sui-istifadə
olunur. Magik gücü ilə
kütləni ağzıbir
edə bilən bu cür inanclar
xalqdan qopuq siyasi hakimiyyətlər üçün lap göydəndüşmə
olur. Həm genetika, həm
də ənənəylə
ötürülən dini
inanclar xalq arasında məsəllər,
əhvalatlar və pritçalar formasında şifahi qaydada dolaşdığından insanlardan
xüsusi savad tələb eləmir.
Buna görə hər bir sadəlövh
insan ətrafında formalaşmış inancların
girovuna, necə deyərlər, “alıcısına”
çevrilə bilir.
Təbii
ki, əsrlərlə
hafizədən-hafizəyə adlayan istənilən din ilkin fəlsəfəsini,
missiyasını, mahiyyətini,
formasını asanca itirə bilir. Odur ki, zaman keçdikcə
kütləviləşən din forma və məzmununu itirərək müxtəlif
məzhəblərə parçalanır
və ayrı-ayrı
dairələrin inhisarında
yaşayası olur.
Sadə
bir misal deyim: İsa Məsihin katolik kilsəsindəki obrazı
ilə pravoslav kilsəsindəki təsviri
xeyli fərqlidir. Əsrlərlə davam edən
mübahisələrdən sonra hərə özünün yaratdığı
İsaya tapınası
olub. Katoliklərin
İsasının üzündə
çarmıxa mismarlanmış,
dost tərəfindən satılmış
insanın əzabları
var, pravoslavların İsasının üzündən
isə məmnunluq, insanlara sevgi yağır. Katoliklər İsanı dörd
mismardan, pravoslavlar isə üç mismardan asırlar. Katoliklər İsanın ayaqlarını
heydən düşmüş
adamın ayaqları kimi aşağıya sallanmış təsvir edirlər, pravoslavlar isə peyğəmbər
əzab çəkməsin
deyə çarmıxın
aşağısında onun
ayaqları altına dayaq əlavə ediblər. Beləcə, əsrlərdir bu
iki kilsə bir-birinə “sən əsl İsanın simasını gizlədirsən”
deyə irad tutub dalaşır.
İslam dini də belədir,
yaranandan indiyə kimi mübahisələri əskik olmayıb. Qutsal kitab,
tarixi hadisələr,
dini mətnlər, rəvayətlər ayrı-ayrı
din adamları tərəfindən
müxtəlif cür
yozulur, fərqli məzmunlarda təfsir olunur.
Ümumiyyətlə, siyasiləşən, siyasətdə
istifadə olunan istənilən dinin möhtəkirlər tərəfindən
dəyişikliyə uğraması,
təhrif olunması qaçılmazdır. Siyasiləşən
din ilkin mahiyyətini,
əsas missiyasını
itirərək eybəcərləşir
və nəticədə
ondan istifadə edən qüvvəyə ciddi imic, dividend qazandırmır. Yəni, dini
qaydalarla idarə olunan, dini islahatlardan
qaçan, öz insanını orta əsr qanunlarının məngənəsində saxlayan
dövlətlərin müasirliyə
inteqrasiyası ləngiyir,
nəticədə ölkə
sivil dünyanın arxasınca sürünəsi
olur.
Qədim Romada arenalar, amfiteatrlar qurular, orada müxtəlif döyüş səhnələri,
tamaşalar nümayiş
etdirilərdi. Döyüşlərdə cəsurluq göstərən
qəhrəmanlar haqda
ssenarilər yazılar,
onların döyüş
səhnələri müharibədə
iştirak etməyən
tamaşaçı kütləsinə
aktyorlar vasitəsilə
təqdim edilərdi.
Göründüyü kimi, real həyat
olaylarının səhnələşdirilməsi
hələ antik dövrdə ənənə
halını almışdı.
Yadınızdadırsa, Şeksprin “Hamlet” əsərində də baş qəhrəman atasının qətlini ssenariləşdirərək səhnəyə
çıxarır.
Sonralar da müxtəlif müharibələrdə,
çoxsaylı xaç
yürüşlərində şücaətləri ilə
seçilən qəhrəmanlar
haqda əsərlər
yazılar, onların həyatı səhnələşdirilərək
həmin amfiteatrlarda xalqa nümayiş olunardı. İndiki televiziyaları, kitabları
və KİV-ləri əvəz edən həmin amfiteatrlar istənilən qəhrəmanın
adını populyarlaşdırmaq,
onun şəxsiyyətini
hörmətə mindirmək,
müqəddəsləşdirmək üçün böyük
imkanlar yaradırdı.
Türklərdə isə belə
tamaşaları qəhrəmanlıq
dastanlarını, eposları
böyük el yığıncaqlarında
qopuzun, sazın müşayiətilə söyləyən
ozan məclisləri əvəz edirdi. Həmin ənənələr tam qorunub
saxlanmasa da, xoşbəxtlikdən çox
da dəyişikliyə
uğramayıb, toy məclislərində
dastan danışan aşıqların, yaxud “Manas”çıların ifası
şəklinə düşüb.
Sonrakı yüzillərdə bu ənənə ərəblərə
də gedib çatdı. İslamda ən çox
səhnələşdirilən və populyarlıq qazanan tamaşa 680-ci ildə 54 yaşında Kərbəlada qətlə
yetirilmiş İmam Hüseynin döyüş
tarixçəsinə həsr
olunmuş dini misteriya, başqa sözlə, şəbihdir.
İmam
Hüseyn üsyanının
qısa tarixçəsi
belədir: dördüncü
xəlifə İmam Əli sui-qəsd nəticəsində öldürüldükdən
sonra tərəfdarları
onun böyük oğlu İmam Həsəni xəlifə
elan etmək istəyirlər. Lakin Müaviyə öz
qohumu xəlifə Osmanın öldürülməsində
Əlini suçlu bildiyinə görə tərəfdarları ilə
üsyana qalxaraq Həsənin xəlifə
olmasına imkan verməyəcəyini bəyan
edir. Tərəflər arasında qırğın
düşməsin deyə
İmam Həsən Müaviyənin xəlifəliyi
ilə razılaşıb
onunla sülh müqaviləsi bağlayır.
Qardaşına görə İmam
Hüseyn də Müaviyənin xəlifəliyini
qəbul eləyəsi
olur. Həmin sazişdə Müaviyədən
sonra xəlifəliyin
İmam Həsənə,
o, həyatda olmazsa qardaşı İmam Hüseynə ötürüləcəyi
haqda bənd də olur. Bu arada Müaviyə
İmam Həsənin
arvadını qızıl
pulla yoldan çıxarır və onu oğlu Yezidə
alacağı vədi
ilə öz tərəfinə çəkərək
İmam Həsəni zəhərlədib öldürdür.
Əhdə xilaf çıxan Müaviyə ölümündən əvvəl xalqdan biət toplayaraq özündən sonra oğlu Yezidi xəlifə elan edir. O öləndə İmam Hüseyn Yezidin hakimiyyətə gəlməsinə etiraz edir və Kufənin narazı xalqına arxalanaraq tərəfdarlarını yığıb Məkkədən Kufəyə gedir. Yezidin zülmündən qorxan kufəlilər, eləcə də Hüseynin tərəfdarlarının çoxu onun arxasından qaçır. Beləliklə, İmam Hüseyn əqidəsindən dönmədən 72 nəfərlə Əməvi ordusunun qarşısına çıxır, döyüşün nə ilə nəticələnəcəyini bilsə də, haqsızlığın qarşısında geri çəkilmir.
Şiə məzhəbli müsəlmanlar hər il İmam Hüseyn başda olmaqla, Kərbəla şəhidlərini adına şəbih deyilən ayinlərlə yad edirlər. Səhnələşdirilmiş döyüş epizodlarında İmam Hüseynin özünün, övladlarının, qardaşının, qardaşı balalarının, tərəfdarlarının qəddarcasına qətlə yetirilməsi canlandırılır. İmam Hüseyn aşiqləri bu tamaşalardan təsirlənərək Kərbəla döyüşündə iştirak edirmiş kimi canlarına cəfa verir, özlərinə xətər yetirirlər.
Dediyimiz kimi, dinlər, inanclar zaman keçdikcə öz mahiyyətindən, mənasından nə qədər uzaq düşürsə, dini ayinlər və rituallar da bir o qədər saparaq əzəli məntiqindən kənara çıxır. Düşünürəm ki, bu gün aşura mərasimində özünü zəncirlə döyən, başını xəncərlə yaran inanclı adamdan tutduğu əməlin səbəbini, mahiyyətini soruşsan, məntiqli cavab verə bilməyəcək. Azyaşlı uşaqların bu cür rituallara cəlb edilməsi isə absurdun, məntiqsizliyin yekəsidir.
Ancaq bu
cür əzadarlıq təkcə islam dininə xas deyil, xristianlıqda da belə
ayinlər var. Məsələn,
əhalisinin mütləq əksəriyyəti mühafizəkar
katolik olan Filippin adalarında İsa
Məsihin ağrı və əzablarını dərindən
hiss etmək üçün
hər mövsümdə özünü
çarmıxa çəkən adamlar var. “Əzabkeş” adlandırılan bu inanclılar əllərini, ayaqlarını
xaç şəkilli taxtaya mıxlayaraq bir
müddət eləcə asılı vəziyyətdə
qalıb əzab çəkirlər. Bir qism əzabkeşlər də
yarılmış bambuk ağacı ilə,
yaxud ucuna iti bıçaqlar bənd olunmuş
zəncirlə özlərini döyüb
İsanın ağrılarını bölüşürlər...
Murad
KÖHNƏQALA
Yeni Azərbaycan.- 2022.- 12 avqust.- S.5.