Qoy onlar bizi cavan kimi
xatırlasınlar
Əvvəli
ötən sayımızda…
Müslüm
Maqomayevin son müsahibəsi
EPOXA
Gözəl insan idi, əntiqə söhbətlər,
tarixçələr danışardı; lakin bir dəfə
- bunu yəqin bilirəm - siz onunla möhkəm mübahisə
eləmisiz, küsülü qalmısız. Sirr deyilsə,
nəyin üstündə?
- Hə,
elə bu məsələnin üstündə! Kremlin
qurultaylar Sarayında hökumət konserti gedirdi, hansısa
növbəti ildönümünə həsr olunmuşdu... Səhnəyə
çıxmamışdan qabaq balerinaların qrim
otaqlarının yanında gördüm Mahmud dayanıb, kiminləsə
qızğın söhbət edir, ətrafına da xeyli adam yığışıb. Məni
görən kimi sevindi. “Bu da
Müslümün özü! De görüm,
sənin millətin nədir?” elə belə də soruşdu.
Dedim “Azərbaycanlıyam!”. Hamı xorla
Mahmuda: “Gördün?”. O isə coşdu, mənə:
“Bura bax, sən çeçen olduğuna görə qürur
duymursan?” dedi. “Bu hardan ağlına gəldi?
Məgər bilmirsən ki, mənim ulu babam
hardandı, hansı kökə bağlıdı? Bu bir. İkincisi,
bağışla, mənim nənəm tatar
qızıdır, anamda isə Allah bilir neçə millətin
qanı var, indi, de görüm, mən özümü
hansı millətdən hesab etməliyəm? Allahıma
şükür edirəm,- deyə söhbətə
yekun vurdum,- şükür edirəm ki, məni belə
yaradıb, buna görə də, mən qatı beynəlmiləlçiyəm,
hansı millətdən olmağımın fərqi yoxdu mənimçün!”
- Mahmud
incidi?
-
İncidi də sözdü! Mənimlə uzun müddət
danışmadı, sonra, əlbəttə,
bağışladı məni, bilirsiz bu ha vaxt baş verdi? Çeçenistanda...
- ... onun evi bombardman ediləndən sonra? Bütün rəsm
əsərləri, antikvar şeyləri, səhnə
kostyumları darmadağın olunandan sonra, hə?
- Bəli.
Bundan sonra tamam başqa adam olmuşdu. Bir dəfə
pərdə arxasında rastlaşdıq, birdən məni
qucaqladı, öpdü, dedi: “Müslüm, gəl hər
şeyi unudaq!” Çox kövrəldim, dedim: “Mahmud, mən
artıq çoxdan unutmuşam! Mənim
üçün əsas odur ki, sən gözəl insansan, əla
rəqqassan, ikinci belə rəqqas olmayacaq dünyada və
burda hansı millətdən olmağının qəti fərqi
yoxdu!”
- Bilirsiz,
elə məhz o Çeçenistanda baş verən faciəli
günlərdə, Viktor Stepanoviç Çernomırdin (o
vaxt Rusiya hökumətinin sədriydi) süfrəsinin
başına incəsənət xadimlərini
yığmışdı, Mahmuddan xahiş edib ki, bir tost
desin. Mahmud da etiraz edib, “Yox, istəmirəm!”.
Çernomırdin bir də xahiş edib, təkidlə
xahiş edəndən sonra Yesambayev əlində bakal ayağa
durub və deyib: “İstəyirəm ki, Qraçov
ölsün!” Məclisdə ölü bir
sükut yaranıb. Mahmud da bir qədər susandan sonra əlavə
edib: “Kim içməsə, qoy o da ölsün!”
- (Gülür). Aman Allah, dəhşət! Məsələ təkcə
Qraçovda deyildi... Keçmiş müdafiə naziri sadəcə
axmaqlamışdı, demişdi: icazə verin Qroznıya
girim, orda bir aya qayda-qanun yaradaram!
- Amma əvvəlcə
bildirmişdi ki, paraşüt-desant polkunun gücüylə
Qroznını iki saata alacaq, sonra nə düşünübsə,
dəqiqləşdirərək deyib: iki günə alaram!..
- Belə
şeyləri ya möhkəm içkili halda deyərlər,
ya da çiyinlərinin üstündə başları olmayan
adamlar deyər. Məgər sən bilmirsən
ki, onlar dağ adamlarıdı? Elə
bilib ki, elə çeçenlər küçədə cərgəyə
düzülüb bunun gəlişini gözləyəcəklər,
hə?
- Axı
onlar dağları öz evləri kimi bilirlər...
- ... və
sən heç vaxt onları tuta birməzsən!
“NƏ
ELÇİLİK-FİLAN? NƏDİ,
MƏGƏR BİZ AULDA YAŞAYIRIQ? PYEXA İLƏ
EVLƏNMƏK İSTƏSƏYDİM, ELƏ BİRBAŞA
DEYƏRDİM: “DİTA, MƏNƏ ƏRƏ GƏL!”“
- “Baharın on yeddi anı” filmindəki məşhurlaşmış
mahnını əvvəlcə siz oxumalıydınız, hətta
məncə, oxumuşdunuz artıq, niyə sonda o
mahnını İosif Kobzon oxudu?
- Rejissor Tatyana Lioznova mənim tembrimi bəyənmədi;
düzünə qalsa, mənim ona qarşı heç bir
incikliyim də yoxdu. Filmə baxandan sonra anladım ki, mənim
səsim Tixonova uyğun deyil, eynilə çəkildiyim
“Nizami” filmində onun da məni səsləndirməyə
uyğun olmadığı kimi. Çox istəyirdim ki,
bu filmdə məni Smoktunovski dublyaj etsin, lakin aktyor məşğul
idi, rejissor Eldar Quliyev isə qərara aldı ki, gözləməsin,
Tixonovu dəvət elədi. Nəticə də, gözlədiyim
kimi, məni məyus etdi...
- İcazənizlə qadın mövzusuna toxunum. Cavanlıqda
siz tələbə yoldaşınız Ofeliya ilə evlənmisiniz.
Sizin bu ni?ahdan Marina adlı
qızınız da dünyaya gəlib, indi Birləşmiş
Ştatlarda yaşayır; lakin mən təsəvvür edirəm
xanımlar sizi necə dövrəyə almışdılar;
sizin populyarlığınıza və yaraşıqlı
olmağınıza vurulub kəpənək kimi
üstünüzə qonurdular. Yəqin ki, təkcə sizinlə
tanış olmaq üçün yox, həm
də sizinlə yatağa girməyə, sizdən uşağa
qalmağa belə can atırmışlar. Bütün
bunlarla necə mübarizə aparmısız, ya da əksinə,
şansınızı necə əldən buraxmısız?
- Nə
cür mübarizə aparmışam ki? Küçələrdə
gəzmirdim axı! Lakin mən nə etmişəmsə,
yalnız əsl qadınlarla etmişəm.
- Edita Pyexa mənə danışırdı ki, əri
Aleksandr Broneviçki sizi ona möhkəm
qısqanırmış. Onun sözlərinə görə,
qastrollarda əri gecənin bir yarısı qəfil gələ,
arvadının qaldığı mehmanxana otağına soxulub
qışqıra bilərmiş: “Hanı o Maqomayev, harda gizlənib?”
- (Təəssüflə). Son vaxtlar Dita həddən
artıq uydurur. O qədər uydurur ki! Bir
dəfə də bildirib ki, guya mən ona elçilərimi
göndərmişəm. Məcbur oldum ona qəzet vasitəsilə
cavab verim: hansı zamanda yaşayırıq ki, mən ona
elçilərimi göndərim? Hə, biz saatlarla telefonda
danışa bilərdik, onun tanış
telefonçu qızı vardı, bundan o yana bir şey
olmayıb... Yox!
-
Müslüm Məhəmmədoviç, axı roman olub...
- Yox əşşi,
bizim aramızda heç bir roman-zad olmayıb!
- Məncə,
siz bu sözləri təəssüflə dediniz...
- Mən
onu sadəcə bir müğənni, artist kimi sevirdim,
yaxşı dost kimi... Elçilik necə ola
bilərdi axı, nədi, biz aulda yaşayırdıq bəyəm?
Əgər ona evlənməyi təklif etmək istəsəydim,
şəxsən özünə birbaşa deyərdim: “Dita,
xahiş edirəm mənə ərə gəl!”
- ... elə
indi...
- Hə
(gülür), elə bax bu dəqiqə! Yeri gəlmişkən,
Broneviçki məni onun çarpayısı altında
axtarmayıb. Lakin o, doğrudan da qəflətən
Parisə gəlmişdi, biz onunla “Olimpiya” konsert salonunun
çıxış qapısında rastlaşdıq.
-
Yaxşı ki, otaqda rastlaşmamısız...
- (Alnını qırışdırır). Məgər
biz hotelin qarşısında rastlaşmalıydıq? Dita hoteldə mənim otağımda olmurdu, onun
öz otağı vardı. İnanın, Dima, bizim
aramızda heç nə olmayıb, bunlar hamısı
yalandı; bilmirəm, Ditaya bunu uydurmaq nə üçün
lazım olub!
- Əgər
SSRİ-nin bütün qadınları Müslüm Maqomayevə
vurulmuşdusa, onda elə kişilər də - bunu dəqiq
bilirəm! -Tamara Sinyavskaya, qeyri-adi səsi və gözəlliyi
ilə seçilən qadına vurulmuşdu. Necə
oldu ki, taleyinizi birləşdirdiniz? Necə
oldu ki, siz, dünya səviyyəli iki opera nəhəngi, ailə
qurdunuz və hələ üstəlik də onu qoruyub saxlaya
bildiniz?
- Çətindi
demək, yəqin bax ordan gəlir hamısı (yuxarıya
baxır)...
-
Düzdürmü ki, sizi Əliyev tanış
edib?
- Yox.
- Axı
o, sizin evlənməyinizi istəyib?
- Heydər
Əliyeviçin xəbəri yox idi və biz evlilik qərarı
barədə ona sonra məlumat verdik. Hər şey Allahın
izniylə oldu... Biz tanış olanda Tamara
ərdəydi, sonra başladıq görüşməyə
və...
- Sizin tərəfdən
bu, ilk baxışdan sevgiydi, hə?
- Yəqin
ki...
-
Sinyavskaya ilə münasibətlərinizin
korlandığı pik vaxtında ayrılmaq qərarına gəlmisiniz.
Paxmutova və Dobronravov iki təsirli mahnı
yazıb. Sizin üçün “Melodiya” (Sən - mənim
melodiyam, mən sənin sadiq Orfeyin...”),,
Tamara üçün isə “Əlvida, sevgilim!”
mahnılarını yazıblar (Bütün aləm qu nəğməylə
dolub, əlvida, sevgilim, əlvida, mənim əvəzolunmaz...”)
- Dəfələrlə
ayrılmaq istəmişik, cavanlıq idi də... Hətta bir
dəfə Heydər Əliyeviçə dedim, daha dözə
bilmirəm, ayrılmaq istəyirəm, o, qulaq asdı mənə
və dedi: “Bax! Əgər bir dəfə evlənib
səhv etmisənsə, ikinci dəfə boşanıb səhv
buraxma”. Müdrik adam idi rəhmətlik!
-
Düzdürmü ki, Tamara İliniçna evdə sizi Mitya,
Kutya, Tyapa çağırır?
- Bizim o qədər
ayamalarımız olub ki... bir neçəsini artıq
unutmuşam. Daim təzələyirik...
“ADAMLARIN
ARTİSTİN VƏ ONUN SƏSİNİN NECƏ QOCALMASINI
GÖRMƏSİNİ LAZIM BİLMİRƏM, QOY ONLAR
BİZİ CAVAN KİMİ XATIRLASINLAR”
- Sizin
heyrətamiz səsiniz var, bu gün də o səs yerindədi
və hər dəfə də təkrar edirsiniz: “Mən
öz sözümü deyib qurtarmışam” və səhnəyə
çıxmaqdan qətiyyətlə imtina edirsiniz. Sizcə, bu düzdürmü?
- Tamamilə
düzdü. Adamların artistin və onun səsinin
necə qocalmasını görməsini lazım bilmirəm,
qoy onlar insanların yaddaşında cavan kimi qalsınlar.
Bəli, mən elə indi də oxuya bilərəm,
yaxşısı budur oxumayım, artıq mənim zamanım
deyil... Mənim bəzi sənət yoldaşlarım hesab edirlər
ki, formadadılar... Misal üçün,
götürək Lev Leşenkonu. Gözəl
və əla görünür və indiki gəncliklə
onlar arasında heç bir fərq də görmürəm.
Amma mən uşaqların yanında oxumaq istəmirəm.
Hələ beş il bundan qabaq səhnəyə
konsert verməyə çıxanda həmişə xahiş
edirdim ki, “məni əvvələ salın, sonra gəncləri...”
Mənə deyirdilər: “Sizdən qabaq yalnız baletdir”, o
zaman pərdə arxasında sütül oğlan və
qızları gördüm, məni tər basdı.
Düşündüm: “İlahi, görəsən nə
üçün burdayam? Axı burda mənim nə
işim var?”
- Siz nə
vaxtsa belə demisiniz: “Mən, müqayisəyə görə
üzr istəyirəm, bülbül kimiyəm, istəsəm-
oxuyuram, istəməyəndə- oxumuram”. Amma,
bağışlayın, Sovet İttifaqı xalq artisti Mark
Reyzen 90 yaşında Böyük Tea?rın
səhnəsinə çıxırdı...
- Əvvəla, o Böyük Teatrın artisti idi, orda isə
belədi-əgər səsin yerindədisə, nə qədər
istəsən işləyə bilərsən. Həmin Lemeşev də 70
yaşında oxudu, məncə, Lenskini oxuyurdu...
- Yenə
səslənir, hə?
- Əlbəttə,
axı bu teatrdı! Estrada ayrı şeydi.
Özü də axı, mənim
mahnılarım sevgidən idi. Başqa
mövzuda olsaydı, yenə düşünmək olardı,
lakin ötmüş hislər barədə, hansısa
peşmançılıq hisləri barədə bu yaşda
oxumağın adı yoxdu.
-
Düzdürmü ki, bir vaxtlar Aleksandr Zarxi sizə “Anna
Karenina”da Vronskini oynamağı, Leonid Qayday isə Ostap Bender
rolunu təklif edib?
- Təkliflər
həqiqətən çox olub; misal üçün Qriqori
Roşal Karl Marks haqqında filmdə şair Herveqin rolunu
oynamağa çağırdı, bir ildən sonra bu film “Həyat
kimi bir il” adında ekrana
çıxdı.
- İmtina etdiniz?
- Bəli.
Mənim işim deyildi, mən heç vaxt belə
filmlərdə çəkilməmişəm. İndi bəzi
kinolara baxıram, xatırlayıram: “Bax, bu filmdə gərək
baş rola çəkiləydim”. Axı bu qədər
gözəl kinoaktyorlar ola-ola niyə gedəydim çəkilişlərə,
özümü sınayaydım? Nizami rolu
isə mənim ürəyimcə oldu, çünki sakit, fəlsəfi
film idi. Orda at sürmək, tullanmaq yox idi.
Məndən yalnız səhərdən
axşamadək ağıllı sima nümayiş etdirmək
və müdrik sözlər demək tələb edilirdi.
- Allah sizə
çoxlu istedad və qabiliyyət bəxş edib: musiqi
yazırsız, heykəlciklər düzəldirsiz, rəsm
çəkirsiz, internetdə “gəzib-dolaşırsız”...
Bunları necə çatdırırsız?
- Yaxşı ki, darıxmalı olmuram. Məsələn, heç vaxt ağlıma gəlməzdi ki, kompüteri öyrənə bilərəm. Mənə dedilər: “Özünüzü sınayın, sadəcə maraq üçün”... İlk vaxtlar proqram qurdum ki, musiqi yazım: “makintoş” klavişlərə birləşdirilib, bütün alətləri əvəz etməyə qabildir. Sonra yavaş-yavaş internetə girdim.
- Ümumiyyətlə, müasir adamsız. Müslüm Maqomayevdən bir sitat gətirirəm: “İçkini həmişə sevmişəm, kəskin, acı yeməkləri də sevirəm. Gündə üç paçka siqaret çəkirəm”. Sizin bu zərərli adətləriniz ilahi səsinizə tərs mütənasibdi. Uyğun gəlmir axı?
- (Gülür) Uyğun gəlib!
- Özünüzdən muğayat olun, Müslüm Məhəmmədoviç! Sonuncu sualım: Siz həmişə demisiniz ki, mənim həyat prinsipim var: “Gözləmə, qorxma, istəmə!”. Hələ də bu prinsipə riayət edirsinizmi?
- Mən kimdən nə istəyim ki? Və nə
üçün istəyim axı? Bu mənada mən qürurlu
adamam. Allah mənə
çox şey verib - hər gün bunu düşünür,
yada salıram, dua edirəm və Ona deyirəm: “Sağ ol!” Buna görə də O məni darda qoymaz.
- Bilirsiz,
mən qəti əminəm ki, dahi və böyük sənətkarın
özü barədə yaxşı sözlər eşitməyə
haqqı çatır, öləndən sonra yox,
sağlığında deyilməlidir, düz
gözünün içinə deyilməlidir bu sözlər.
Mən də fürsətdən istifadə edib bu sözləri
milyonların adından sizə çatdırıram, onlar hələ
də sizə heyrandılar...
- Bunu
sonra yaza bilərsinizmi? Yəni, mən olmayanda?
Sizə də təşəkkür edirəm! Sizinlə
təmasda olmaq hər zaman mənim üçün xoşdur.
Sizinlə Kiyevdə
görüşümüzü məmnunluqla
xatırlayıram. Və Moskvada da, daim
sizin saytınıza girirəm, sizin müsahibələrinizi
izləyirəm. Sizə can sağlığı
arzulayıram. İndi isə, gəlin nahar etməyə bir yerə
gedək...
Kiyev-Moskva-Kiyev
(Oktyabr-Noyabr,
2008-ci il.
Müsahibə
Kiyevdə “Bulvar Qordona” həftəlik jurnalında dərc
olunmuşdur)
Tərcümə
etdi: Kamran Nəzirli
Dmitri Qordon,
Ukrayna jurnalisti
Bakı, 18 avqust
2022-ci il
Yeni Azərbaycan.- 2022.- 27 avqust.- S.6.