Alban kilsəsində
“Kürmük oba” bayramı
Gürcülər, avarlar, ingiloylar, saxurlar, laklar Qaxa yığışırlar
Məqalə “Azərbaycan Respublikasının
Medianın İnkişafı
Agentliyi”nin maliyyə dəstəyi ilə “Dini və milli
tolerantlıq, millətlərarası
münasibətlərin inkişaf
etdirilməsi” istiqaməti
üzrə hazırlanmışdır
Bu gün sizinlə
birgə Qax rayonunda, Kürmük çayının sahilində,
Əmbərçay kəndinin
yaxınlığında, dəniz
səviyyəsindən 590 metr
yüksəklikdə yerləşən
Alban məbədinə səyahət
edəcəyik. Budur, Qaxa daxil olarkən ən hündür təpədən,
yaşıllıqlar içərisində
Alban kilsəsi bizi qarşılayır. Tolerant
və multikultural dəyərlər burada özünü daha çox büruzə verir. Qafqazda xristianlığın rəsmi din kimi strukturlaşmasının tarixi
Alban kilsəsindən başlayır.
Qədim
qaynaqlar sübut edir ki, tək
Azərbaycanın deyil,
bütün Qafqazın
dini-mədəni həyatında
silinməz izlər qoymuş Alban kilsəsi xristian dünyasında ən qədim kilsələrdən biridir
və apostol mənşəlidir. Alban kilsəsinin qədimliyini təkcə tarixi faktlar yox, həm
də mövcudluğunu
dövrümüzə qədər
qoruyub saxlamış qədim alban məbədləri təsdiqləyir.
Tarixi vərəqləsək
görərik ki, Azərbaycan memarlıq tarixində məbədlərin
xüsusi yeri var. Azərbaycanın müxtəlif
yerlərində yerləşən
qədim alban məbədləri indinin özündə də qorunmaqdadır. Əsrlər boyu xalqımızın
inanc, sayğı yeri olan məbədlərin
sırasında Kürmük
məbədinin ayrıca
yeri var. Kürmük kilsəsinin tarixini araşdıran tədqiqatçılar
bildirir ki, bu abidə-məbəd Azərbaycanda dinlərin sinkretizmi nümunəsidir.
Haqqında danışdığımız məbəd
1-3-cü əsrlərdə Qax rayonunda mövcud
olmuş qədim Alban
məbədinin qalıqları
üzərində 19-cu əsrdə
Çar Rusiyası tərəfindən tikilib.
Abidəyə həm də
“Aya sitayiş” məbədi deyilir. Buna səbəb isə
alban tayfalarının
əksəriyyətinin Ay Tanrıçasına
sitayiş edilməsi ilə bağlıdır.
İndiki kilsənin yerində
Albaniyada Ay ilahəsi Selenanın şərəfinə
“Ay ilahəsi məbədi”
inşa olunub.
1836-cı ildə Rusiya
imperiyası tərəfindən
alban məbədlərinin
fəaliyyəti dayandırılıb. Buna görə albanlar pravoslav və ya qriqoryan kilsəsinə
getməyə məruz
qalıblar. 1873-cü ildə isə Kürmük məbədinin
yerində gürcü
pravoslav kilsəsi inşa olunub. Həmin kilsə müqəddəs
Georgi kilsəsi kimi fəaliyyət göstərib. Məbəd 1884-cü ildə məhv edilsə də, 1894-cü
ildə yerli sakinlər tərəfindən
bərpa edilib.
Hər il may və
noyabr aylarının
ilk həftəsinin son günü
burada “Kürmük oba” və ya
Müqəddəs Georgi
Günü qeyd olunur. “Kürmük oba” bayramı mərasimə həm xristian, həm də islam
dini elementləri daxil edilsə də, bayram Kürmük çayının
şərəfinə, onun
daşma mövsümündə
keçirilir. Kürmük çayı bəzən dağıdıcı olduğundan,
yerli əhali arasında onun gücünə inam yaranmış, buna görə də ildə iki dəfə
- yazda və payızda çayın daşma dövründə
Kürmük çayının
şərəfinə mərasim
icra olunub.
Buraya gürcülər, avarlar,
ingiloylar, saxurlar, laklar və Azərbaycanın digər
bölgələrində yaşayan
müxtəlif etnosların
nümayəndələri “Kürmük oba” bayramı günü ibadətgaha gələrək
niyyət edib, ərazidəki ən hündür qayanın başına çıxaraq
dualar edərlər. Gələnlər məbədi ziyarət
etdikdən sonra burada ailəlikcə istirahət edirlər.
2006-cı ildə bu yerin cənub
ərazisində aparılan
arxeoloji qazıntılar
zamanı məbədin
mərhələli şəkildə
4 dəfə müxtəlif
əsrlərdə yenidənqurma-bərpa
işlərinə məruz
qalması məlum olub.
Alban kilsələri - tariximizin qədim izləri
Məlumat üçün
bildirək ki, Qafqaz
Albaniyası xristianlığın dünya
üzərində yayıldığı ilk
ölkələr sırasındadır. Tarixi
mənbələrə görə eramızın I
yüzilliyində bu ərazilərə
Yerusəlim və Suriya xristian
missionerlərinin gəlişi burada ilk xristian
icmalarının yaranmasına səbəb olub.
Bu barədə məşhur Alban tarixçisi Musa Kalankatlının Alban
hökmdarı Cavanşirin göstərişi
ilə yazdığı “Alban ölkəsinin tarixi”
əsərində daha detallı bilgilər
verilir. Əsərdə Şəkidə Kiş məbədini tikdirərkən: “Bu, bizim mənəvi
mərkəzimiz, ziya
aldığımız ilk məkanımızdır”
dediyi qeyd edilir. Əsərdə xristianlığın Albaniyada ilk təbliğatçısı
olmuş Yeliseyin Şəki
şəhəri yaxınlığında öldürüldüyü
və orada dəfn olunduğu
da bildirilir.
Xristianlığın Qafqaz
Albaniyasında Ermənistan məfhumundan xeyli
əvvəl yayıldığı erməni katolikosu
Avraamın albanlara
ünvanladığı məktublarından birində də öz əksini tapır.
MÜŞFİQƏ
Yeni Azərbaycan.- 2022.- 3 sentyabr.-
S.6.