Hidayətin “Burdan
min atlı keçdi”
kitabından
Həsən Səfərov
(1930-1983) və ya daha bir qurban
“Paklıq kitabı”nın müəllifi Şeyxülislam
Fazil İrəvani, Ağa Məhəmməd şah Qacarın müəllimi və vəziri olmuş Hacı Mirzə Ağası İrəvani,
İranın Tiflisdə,
İstanbulda, Peterburqda
səfiri olmuş Mirzə Rza xan İrəvani,
1776-cı ildə İrəvanda
doğulmuş, çox
keçmədən diplomat və dövlət xadimi kimi tanınmış
Fəxri Mirzə Abbas İrəvani kimi haqq-ədalət keşiyində duran hüquq fədailərimiz
hələ XVIII-XIX yüzilliklərdən
bəlli idi tarixə. Qahirədən Peterburqadək hər
yerdə tanınmış
və ad qazanmışdılar.
Ruslaşdırma, erməniləşdirmə, etnik
təmizləmə siyasətinin
amansız təzyiqlərinə
baxmayaraq, Ermənistanda
sovet hakimiyyəti illərində də Azərbaycan türklərinin
sayılıb-seçilən bir nəsli qanun keşiyində mərdlik və mətanətlə dayanmışdır. Əli Tağızadə
və Səfər Alməmmədov ədliyyə
naziri Bala Əfəndiyev daxili işlər nazirinin müavini, Şükür
Məmmədov Ali Məhkəmənin
üzvü olublar.
Hüseyn Babayev, Manaf Babayev, Hüseyn Allahverdiyev, Əhməd Məmmədov
müxtəlif vaxtlarda
müxtəlif rayonlarda
prokuror vəzifəsində
işləmişlər. Hüquqşünaslıq
mərtəbəsinə ucalan
digər soydaşlarımız
da az
olmayıb. Onların hər biri haqqında ayrıca əsər yazmağa, film
çəkməyə dəyər.
Lakin bu mərtəbəyə ucalan
sədaqətli, zəhmətsevər,
millətsevər, dəyanətli
və səxavətli
hüquqşünaslardan da
ancaq biri ilə-Həsən Şamil
oğlu Səfərovla
yaxından tanışlıq,
eyni vaxtda, eyni qarışıq və mürəkkəb mühitdə, eyni şəhərdə yaşamaq,
onunla ülfət bağlamaq, daxili aləmindən baş qaldıran səssiz nidanı dinləmək mənə nəsib olub.
Həm həlim,
həm də sərt xasiyyətli bu insan haqqında
ideal qəhrəman obrazı
yaratmaq niyyətində
deyiləm. Həsən Səfərovun heç
buna ehtiyacı da yox idi.
Onun öz yaşam fəlsəfəsi,
öz həyat yolu, öz əməlləri
və əqidəsi yaşanmış, etiraf olunmuş bir qəhrəmanlıqdır, uydurma
və qondarma, şişirdilmiş və
üfürdülmüş deyil, gerçək qəhrəmanlıq!
...Abovyan rayonunun Nurnus kəndində anadan olub. Doğma kənddə
4-cü sinfi bitirib.
Sonra doğulduğu kənd də, oxuduğu məktəb də qürbətdə qalıb.
Ailə repressiya qurban olub, səfalı dağ kəndindən Mirbəşir rayonuna köçürülüb. Olmazın çətinliklərə baxmayaraq
təhsilini davam etdirib. 1950-ci ildə Bakı Dövlət Universitetinə
qəbul olub. 1955-ci ildə universitetin
iki fakültəsini qurtarıb, hüquqşünas
və iqtisadçı
kimi iki diplom alıb. Bakıda ali
məktəblərdən birinə
müəllim təyin
ediblər. Ancaq doğulduğu torpağa,
ana yurduna olan məhəbbəti onu çəkib yenidən Qərbi Azərbaycana gətirib.
1955-ci ildən İrəvanda Ermənistan
komsomolunun Mərkəzi
Komitəsində məsul
təşkilatçı vəzifəsində
işləyib. 1962-ci ildə Respublika Ali Məhkəməsi kollegiyasının
üzvü seçilib.
1982-ci ildə Ermənistan
SSR Ali Sovetinin sessiyalarınında
bu vəzifə dörd dəfə dalbadal Həsən Səfərova etibar edilib. İşgüzarlığı, qanunları, erməni
dilini mükəmməl
bilməsi, prinsipiallığı
və eyni zamanda, son dərəcə
insanpərvər olması
respublika hüquq-mühafizə
orqanları işçiləri
arasında ona qarşı bir tərəfdən ehtiram, digər tərəfdən
də qısqanclıq
hissi yaratmışdı.
Respublikaya gələn qonaqları
qarşılamaq Həsən
Şamiloğluna tapşırılmışdı.
Moskvaya plenuma gedənlərin siyahısında birinci onun adı yazılırdı.
Ağır, həm də
çox mürəkkəb
işlərə baxmaq
ona həvalə olunurdu. Hüquq məsləhətçilərindən,
vəkillərdən daha
çox insanlar Həsən Səfərova
müraciət edir, ondan cavab gözləyirdilər.
İyirmi il
ərzində Ermənistanda
Ali Məhkəməyə işi
düşən heç
bir azərbaycanlı onun diqqətindən yayınmamışdı. Obyektivliyini
əldən verməsə
də, comərdliyini,
səxavətini, insana
bağlı pak mehrini əsirgəməz,
tez-tez təkrarlardı:
Səxavət insanın ilkin vəzifəsidir. Comərd o kəsdir ki, ürəyində kimsəyə
qarşı kin bəsləmir.
Yadımdadı, şəhərdə söz-söhbət
yayılmışdı, deyirdilər
Həsən Səfərov
erməniləri çox
sevir, ermənilər də onu sevirlər. Burada bir
qəbahət görmürdüm.
Ancaq çox keçdi dedilər, yox, Həsən Şamiloğlu
heç bir azərbaycanlını əliboş
qaytarmır. Erməni qısqanclığı,
kin-küdurətinin bir
səbəbi də elə bu olmuşdu.
...Axşamçağı şəhərdən
kənara çıxmışdıq.
Süfrə başında da
o çox səmimi, çox comərd idi. Dedim: -Qapınızı çox
döyürlər, bəlkə
elə bu söz-söhbətin səbəbi
budur? Özünəxas
bir təbəssümlə
üzümə baxdı,
güclü, bir az da ədalətli yumşaq əli ilə əlimi bərk-bərk sıxdı. Dinmədi, əlimi də
buraxmadan fikrə getdi. Sonra asta və usta
bir ahənglə Şeyx Nəcməddindən
bir misal gətirdi:
- Şeyxin xanəgahına
gələn-gedən çox
olarmış, yolu düşən qonaqlar gecə arxayın-arxayın
yatar, yuxuya gedərmişlər. Şeyx səhərəcən yatmaz, onların çirkinləşmiş, toz
basmış paltarlarını
öz əli ilə tərtəmiz yuyub-qurudar, yuxudan oyananda qonaqlara təqdim edib, gülə-gülə yola
salarmış. O qonaqlardan
heç birinin adı tarixə bəlli deyil, minmi, on minmi müsafir gəlib-gedib bu xanəgaha, kim bilir?!
Amma Şeyx Nəcməddinin adı yaddaqalan olub...
Elə bu mənalı yaşam fəlsəfəsinə,
bu sədaqəti, bu comərdliyinə görə də indi mən Həsən
Səfərovun xatirəsini
iftixarla yad edir, onun barəsində
ürək sözlərimi,
ehtiramımı əvəzsiz
bir istəklə qələmə alır, dilə gətirirəm. Onu yad etməyə, xatırlamağa səsləyən
bir maqam, bir vicdan hökmü
də var. Elə bil, Ermənistan türkünü imtahana çəkməkdən daim
həzz alıb tarix dövran. 1948-1953-cü illərdə 150
min türklə birlikdə
atası Şamil kişinin ailəsini də doğma ocağından didərgin
saldılar ermənilər.
Çox
keçmədən oğlu
Həsəni də əzizləyə-əzizəyə mərtbəbəyə qaldırdılar,
sonra da əzizlədiklərindən oradan
götürb daha dərin quyuya atmaq istədilər.
Mərkəzi Komitənin
Bürosuna çağırıb,- nə hünər
nə cürətlə
son büronun qərarına
qarşı çıxıb,
Hrazdan trestində baş vermiş cinayətkarlıq barəsinda
subyektiv hökm veribsən? Həsənsə naşı hüquqşünas
deyiləm mən.
Qanuna ədalətə əməl
etmişəm, bunu indi də israr
edirəm. Büronun qərarın
qarşı çıxanlar
isə Mərkəzi Komitənin İnzibati Şöbəsinin Mavr Davtyandır, Ali Məhkəmənin
sədri Qriqor Koçaryan və onun birinci müavini
İlya Ağbaşyandır.
Obyektiv qərar verməyə istəyirsinizsə...
Həsən büroda
çox sərt çıxış elədi,
bu çıxış göylərdə
gedən K.Dəmirçiyanı (o, məsələnin
müzakirəsinin lap əvvəlində
təklif edirdi ki, H.Səfərov
partiyadan çıxarılsın) bir az yumşal-maq
məcburiyyətində qoydu. Lakin bununla belə, Mərkəzi
Komitənin Bürosunun qərarı ilə
Həsən Səfərov Ali Məhkəmə
kollegiyasının üzvlüyündən geri
çağırıldı, üç gün sonra onu respublika prokurorluğunda prokuror təyin
etməli oldular. Və Ali
Məhkəmənin kollegiya üzvü vəzifəsinə erməni
seçdilər. Beləliklə, Həsən Səfərov Ali Məhkəmənin kollegiyası tərkibində
sonuncu azərbaycanlı oldu.
1983-cü ildə o, ədalətsizliyə,
keyfiyyətə və bütün
soydaşlarımıza qarşı aparılan kəskin
ayrı-seçkilik siyasətinə, təqiblərə tab gətirməyərək həyatla əbədi
vidalaşdı.
Erməni klassikinin İrəvan
Azərbaycan Teatrında uzun müddət uğurla göstərilən məşhur “Daha bir qurban”
əsərində harınlamış ailədə törənən
faciənin kökləri əks olunur. Həsən
isə harın erməni şovinizmin daha bir qurbanı oldu. Beş il sonra həyat
yoldaşı, bir oğlu,
iki qızı İrəvandakı ata ocağından didərgin salınaraq,
Bakıya üz tutmalı oldular.
İrəvanda sonuncu görkəmli hüquqşünas soydaşımızın da taleyi belə sona yetdi. Faciə bir ailənin deyil, min bir ailənin faciəsi
idi. Ermənistana, İrəvana ana vətən deyən yüz
minlərlə Azərbaycan türkünun
faciəsi!
Yeni Azərbaycan 2023.- 8 avqust.- S.5.