Stalin üçün
yazılmış əsər?
Mixail Bulqakovun “Master və Marqarita”
romanına bir yöndən baxış
Bu kitab
ətrafında söhbətə dahi alman şairi Hötenin fəlsəfi dastanından başlamaq lazımdır. Voland
Mefistofelin, Master Faustun, Marqarita isə
özündən yüz il
əvvəl əbədiyyət qazanmış
adaşının varisidir. Romanın
epiqrafı da “Faust”dan gəlir - qəhrəman it
cildində qəfil yanında peyda olmuş Mefistofeldən kimliyini
soruşanda İblis ona belə cavab verir: “Mən hər zaman
şər diləyən, ancaq xeyir törədən qüdrətin bir parçasıyam”. Bir
Şərq filosofunun söylədiyi kimi, xeyirlə şər Allahın iki qüdrət barmağının
arasındadır.
Şərq demişkən, klassik alman filosofu
Hegelin sistemində də mükəmməl
ifadə olunmuş bu dialektik düşüncə Hötedən,
Hegeldən altı yüz il
əvvəl böyük sufi
şair, mütəfəkkir Mövlana Cəlaləddin Ruminin
təlimində əksini tapmışdı. “Şeytan
söz meydanında” adlı essedə bu məsələyə toxunduğum
üçün həmin abzasları olduğu kimi nəzərinizə
çatdırmaq istəyirəm:
“Mövlana Cəlaləddin Rumi deyirdi ki, Allah xeyiri də, şəri də özü yaradıb, fəqət yalnız xeyirə razı olur. O, fikrini belə xırdalayır: xeyiri buyurmaq, şəri yasaqlamaq üçün şər törətmək istəyən bir kimsənin olması şərtdir. Belə bir varlığın olmasını istəmək əslində şərin özünü istəmək deməkdir. Bəli, bu mənada Allah şəri də istəyir, ancaq yalnız buna görə istəyir ki, xeyirin şər üzərində qələbəsini aləmlərə nümayiş etdirsin. Hədislərin birində Tanrının dilindən belə deyilir: “Mən gizli bir xəzinəydim, özümü tanı(t)maq üçün aləmləri yaratdım”.
Daha sonra
Mövlana bir neçə
örnək gətirir: müəllim biliksiz
adamların olmağını arzulayar, ancaq onların savadsız qalmasını istəməz,
yoxsa öyrətməyə də can atmazdı; həkim xəstənin
olmasını arzulayar, ancaq
xəstəliyin xəstəyə güc
gəlməsini istəməz, yoxsa xəstəni
sağaltmağa da cəhd
göstərməzdi; sərkərdə düşmən ordusunun gəlməsini arzulayar,
ancaq düşmənə
basılmağı istəməz, qələbə çalmağa çalışar. Hər üç hal insanın (konkret situasiyalarda müəllimin,
həkimin, sərkərdənin) özünü
dərk eləməsi, öz gücünü, varlığını təsdiqləməsi
prosesidir. Dolayısıyla şərin ortaya çıxması, xeyirin
şəri yenməsi də Allahın özünü
tanıması, öz qüdrətini təsdiqləməsi
prosesidir.
Məsələnin bu cür qoyuluşundan
Mövlana çox cəsarətli,
çox da mübahisəli
nəticələr çıxarır: xeyir
üçün şərdən gərəkli,
iman üçün
küfrdən vacib heç
nə yoxdur. Şəri şər olduğu üçün
diləmək çirkindir, fəqət
şəri xeyir üçün
diləmək çirkin deyil. Tanrının yaratdığını məhv
eləmək şərdir, fəqət cüzi
şərdir; bunun
qarşılığında, tutalım, bir
xalqı, bir eli
ölümdən qurtarmaq böyük
xeyirdir”.
***
Bulqakovun romanına çox yöndən yanaşmaq olar. Bunlardan ən vacibi, zənnimcə, belə bir sualın çözümünə çalışmaqdır: doğrudanmı xeyir şərsiz keçinə bilməz, doğrudanmı şər vasitələri yardıma çağırmadan xeyir zəfər çala bilməz? Onda belə çıxır ki, yer üzündə şərin kökü kəsilsə, xeyirin də ömrü başa çatacaq? Belə çıxır şər xeyirin alternativi yox, ikinci üzüdür? Eləysə insan nəyin uğrunda mübarizə aparır, yaxud aparmalıdır? İblis Tanrının buyruqlarını yerinə yetirən casusdursa, halal, dürüst bəndələrə quyu qazan şeytan nökərləridəmi haqqın keşiyini çəkirlər?.. Klassik idealist düşüncə sistemi bu kimi təzadlarla, paradokslarla doludur.
Mövlananın konsepsiyasını əsas
götürsək, Makedoniyalı İsgəndərdən, Yuli Sezardan, Çingiz xandan tutmuş Napoleona, Hitlerə
qədər bütün cəlladlara, o cümlədən Stalinə asanlıqla bəraət
qazandırmaq olar. Uzağa getməyib həmin
meyarlarla Stalini dəyərləndirək:
yüz minlərlə insanı güllələdib,
milyonları sürgünlərdə qul
yerinə işlədib, əvəzində aqrar
bir ölkənin bazasında zavodları,
fabrikləri, elektrik stansiyaları, dəmir
yolları, metroları, təyyarələri, gəmiləri,
kanallarıyla birgə nəhəng sənaye dövləti
yaradıb; milyon-milyon pud
insan ətiylə faşist
toplarının ağzını yumub, əvəzində
cahan müharibəsini udub,
nüvəylə silahlanmış qüdrətli ordu qurub... Zatən yeni dünya düzəni
də Hitlerin
özbaşınalığı nəticəsində
yaranıb, belədə ona da bəraət düşür.
Hə, bax burada
bir incəlik var:
şərin qiyamı, püskürtüsü
xeyirin dirçəlişinə, tərəqqiyə
dolayısıyla, yalnız dolayı yolla
təkan verir, birbaşa
yox. Yəni, əlbəttə,
Hitler quyruğunun
üstünə qalxıb böyük alman xalqını hipnoz vəziyyətinə
salınmış bir ovuc
şüursuz kütlə halına (eynən
Volandın varyetedə moskvalıları saldığı vəziyyətə)
gətirəndə məqsədi əsla liberal
islahatlardan güc alan yeni dünya
düzəninin yaranmasına, beynəlxalq
institutların formalaşmasına, insan
haqlarının müqəddəs elan
olunmasına dəstək vermək deyildi;
onun paslı xəyalında ayrı bir düzən, ayrı bir
dünya vardı. Bununla
belə yanlış yolun dalana
dirənməsi insanlara doğru
yolu tanıtdı.
Bu, bir daha
deyirəm, haqqın intibahına, xeyirin
dirçəlişinə birbaşa yox, dolayı köməkdir, çünki
dünya-aləm belə qurulub, bu cür qurulub,
bu qanunlar
üstündə qurulub; şər xeyirə
müttəfiq deyil, müxalifdir,
xeyir şərlə ittifaqda
yox, onunla savaşda ucalır. Mövlananın
(eləcə də Platondan Tolstoya qədər bütün
böyük idealistlərin)
konsepsiyasına qalsa, Allah
dünyanı Şeytanla əlbir idarə
eləyir, onların arasındakı ədavət gözdən
pərdə asmaqdır. Şair demiş, mələk də sənin
balandı, şeytan da,
Allah...
***
Məşhur rus ədəbiyyatşünası
Dmitri Bıkov “Master və
Marqarita”nı Stalin üçün
yazılmış, bir az
da dəqiqləşdirsək, amansız tirana bəraət qazandırmaq niyyətilə
qələmə alınmış roman
sayır. Yəni, ey ulu rəhbər, sən, əlbəttə, qəddarsan,
misli görünməmiş zalımsan, ancaq bu alçaqlara,
fırıldaqçılara, möhtəkirlərə,
yalançılara, pozğunlara nə eləyirsənsə
düz eləyirsən, onlara
elə belə lazımdır. Əvəzində sən sənətin,
sənətkarın qayğısına qalırsan,
yaxşılara haqqın dərgahında rahat
yer ayırırsan, çünki
sən əslində Tanrı elçisi, onun buyruqlarını sədaqətlə yerinə
yetirən ilahi missionersən. Doğrusu, Bıkovun bu
fikirləriylə ən azı qismən razılaşmamaq
çətindir.
Gerçəkdən də, Bulqakov İblisi kainatın bir üzü şəfqət, bir üzü qəzəb saçan mərhəmətli ağası, şərbətlə ağunu insanlara bir qabdan içirən könüllər sultanı kimi qələmə verir. Məlumdur ki, Stalin özü də ziyalılara çox amansız davranmağına baxmayaraq bəzi sənətkarları onların qanına yerikləyən istedadsızların zəhərli oxlarından qoruyurdu. Ellər atasının ədəbi zövqü pis deyildi, işığa çıxan maraqlı bədii əsərləri adətən oxuyurdu, dövri mətbuatı izləyirdi, tamaşalara baxırdı, bununla belə onun rəğbət seçimlərinin yalnız hansısa estetik prinsiplərdən, humanizm mülahizələrindən asılı olduğuna şəxsən mən az inanıram; zənnimcə, burada daha çox subyektiv amillər rol oynayıb.
Cənnətə gedən yolun
mütləq cəhənnəmdən keçməli olduğuna (məsələn, Dostoyevskinin
“Cinayət və cəza” romanındakı kimi)
inam - təhlükəli etiqaddır. Bu inanc, bu
etiqad haqq süfrəsində
satqınların, dönüklərin, əqidəsizlərin
yuxarı başa keçirilməsi üçün ideoloji zəmin,
saxta dəlil istehsal
eləyir. Guya bu
dönüklər əzab çəkiblər,
başlarını şeytanın daşına döyüblər,
cəhənnəm odunda yanıblar, indi bunlara rəhm eləmək,
haqq süfrəsinin səkil tikələrini
yedizdirmək lazımdır. Bu süfrədən ömür boyu əlini çəkməyənlərsə
dözərlər, onlar həmişə
haqqın nemətləriylə bəsləniblər, onun səxavətindən
xımır-xımır bəhrələniblər, heç vaxt ac qalmayıblar, indi
acların onlardan çox
yeməsinə, onlardan hörmətli
tutulmasına dözməlidirlər. Axı satqınlar
haqqın yolunu azmış itkin balalarıdır, axı onlar
əzab çəkiblər!
Əgər İblisin
missiyası yaxşılara yaxşılıq, pislərə pislik eləmək olsaydı, ona
İblis deməzdilər, bir
ayrı ad tapardılar. Anlayıram ki, bu halda
Şeytan Tanrının bir
qolu, ilahi
administrasiyanın əks-kəşfiyyat xidmətinin rəisi kimi dərk olunur. Yaxşı, bəs onda İblisin əlində oyuncağa
dönən, hər cür alçaq əməllər törədən,
dirsəyə, boğazacan qan,
çirkab içində olan
günahkar bəndələr
canlarındakı şər sellərinin, nifrət
qasırğalarının, tamah sunamilərinin
mənbəyini haradan götürüblər?
Azad seçim
imkanları olmayıbsa, onların günahı nədir?..
***
Bulqakovun fəzası Kafkanın kainatı kimi allahsız deyil, onun allahı Nitsşenin tanrısı kimi ölməyib də, ancaq sanki qocalıb, özü əbədi şahlıq taxtına oturub, dünyanın ixtiyarını verib baş vəzirinə - yəni İblis həzrətlərinə. Fəqət pravoslav ilahiyyatçılar atası da din alimi olmuş ustad yazıçının bu konfiqurasiyasını bəyənmirlər, onu dinə yad-yabançı sayırlar. Onların fikrincə, İeşua Həzrət İsanın obrazı olmaqdan çox uzaqdır, xristianlığın əzabkeş banisi burada Tanrının oğlu qismində yox, adi insan kimi təqdim olunur.
Bəziləri hətta bu
fikirdədirlər ki, ona
işgəncə verən cəlladları “xeyirxah
insan” adlandıran İeşua
Qa-Nosrinin sözü,
əməli xristianlığın ümumbəşəri məhəbbət
konsepsiyasına parodiyadır. O yöndən yanaşılsa, onda Voland da
Mefistofelə parodiyadır; çünki Hötenin
dastanında tarixin altından vurub üstündən çıxan, Allahla mübahisəyə, mərcə girən,
əzəli-əbədi fəlsəfi suallarla
uğraşan İblis
Bulqakovun romanında mənzil məsələsiylə,
xırda Moskva çinovniklərinin
fırıldaqlarıyla, hətta varyete bufetçisinin müştərilərə
keyfiyyətsiz qida sırımasıyla məşğul
olur. Guya nəhəng
bir imperiyanın mərkəzində mənəvi
mühitin pozulmasına bu
ikiayaqlı həşəratlar cavabdehmiş.
Doğrudur, müəllif mühakimə olunan
peyğəmbərin metafizik aləmlə
bağlı olduğuna işarələr
vurur, di gəl, bu bağlılıq prokuratorun
başının ağrıdığını bilməkdən
uzağa getmir, halbuki belə sirləri Moskvanı
çaxnaşdıran iblis Volandın nəinki
özü, hətta məiyyətindəki
əcaib tox pişik də
çox gözəl bilir.
Masterin Ponti Pilat haqqında
yazdığı romanın qəhrəmanı İeşua Qa-Nosri
yalnız prokuratorla söhbətində nə
vaxtsa qeysərlərin
ağalığına son
qoyulacağını, yer üzündə
dövlətsiz, hakimiyyətsiz ədalət səltənəti
qurulacağını, zora-gücə ehtiyac
qalmayacağını deyəndə peyğəmbərlik mərtəbəsinə
ucalır. Qalan məqamlarda onun surəti İsa Məsihin
İncildəki əzəmətli obrazından çox
geri qalır.
Volandın (yaxud da Masterin roman içində romanındakı Ponti Pilatın) ellər atası Stalinin obrazı olduğuna şübhə yoxdur, ancaq gəncliyində ruhani seminariyasında oxumasına, dinin içini də, çölünü də bilməsinə baxmayaraq, çəkməçi oğlunun göylərlə əlaqə saxladığına, onun Tanrının diktəsiylə addım atdığına inanan yəqin tək-tək tapılar. Bu, Mixail Afanasyeviçin oxucularına miras qoyduğu şirin xəyaldan, dadlı ümiddən başqa bir şey deyil. Möhtəşəm əsərinin mətnaltı diliylə o özünü Stalinə (Masteri Volanda) tapşırır, həm də çox yuxarıdan yapışmır, “işıq” mərtəbəsinə iddia eləmir, eləcə “dinclik” istəyir.
Ancaq anlaya bilmirsən: istər Ponti Pilat haqda
kitab yazan Master olsun, istərsə də
“Master və Marqarita”
romanını yazan Bulqakov
olsun - nədən öz
peyğəmbərindən kitab bağlayan yazıçı o
peyğəmbərin ayaqları altında yatmağa,
onun kölgəsində məqam tutmağa layiq
görülməsin? Bulqakov təvazökarlıq göstərib özünü
vur-tut “din?lik” məqamına
layiq görür (hərçənd
Master belə bir qəlb
sakitliyini dəlixanada da
tapmışdı), fəqət onun
yalnız dinclik umduğu
İblis dincliyi də
ona çox görür, əsərlərini dönə-dönə
oxuduğu, tamaşalarına təkrar-təkrar
baxdığı yazıçını ömrünün
son illərində ağır xəstəliklə,
ehtiyacla, zillətlə baş-başa
buraxır. Bıkovun məntiqindən yola
çıxsaq, Bulqakovun atdığı oxun hədəfə dəyib-dəyməməsi
haqqında belə deyə bilərik: məktub yetişmədi.
***
Masterlə Marqaritanın “dinclik” məqamındakı əbədi
birliyinə gedən yol da
Şeytanın körpüsündən keçir.
Əgər Marqarita ifritə olmağa razılıq verməsəydi,
Volandın cəhənnəm sakinlərini yuvasından
çıxardığı möhtəşəm balda İblisin
xanımı qismində iştirak eləməsəydi,
sevgililərin həmişəlik qovuşması da mümkün
olmayacaqdı. Niyə? Axı bütün
ifritələr, fahişələr, ər-oynaş,
bacı-qardaş, uşaq-körpə qatilləri
hamısı Volandın qapısına açar
saldığı cəhənnəmdən çıxır. Necə olur ki,
ömrünü insan
cildinə bürünmüş ifritə
kimi yaşayanlar cəhənnəm
odunda yanır, Şeytanla
faktiki kəbin kəsdirən, əhd bağlayan Marqarita isə sevgilisinin heç vədə
onu qovub özündən
uzaqlaşdıra bilməyəcəyi bir
cənnətlə mükafatlandırılır? Belə
mərhəmətli, ədalətli İblisdən kim qaçar? Bu dəqiqə müqaviləsini göndərsə,
şəxsən mən gözüyumulu qol çəkərəm.
Əfsus ki, böyük Mixail Afanasyeviçin arzusu nə sağlığında, nə də ölümündən sonra çin çıxdı. Onun həyatı, aqibəti ortaya atdığı konsepsiyaya bir növ cavab oldu. Əsərində Masterin əlyazmasını Şeytan xilas eləyir, həyatında isə onun ana kitabını sevimli qadını qorudu. Belə bir əfsanə var ki, ötən əsrin qırxıncı illərində yazıçının üçüncü zövcəsi, Marqarita obrazının prototipi Yelena Sergeyevna romanın bir nüsxəsini hansısa yolla Stalinə çatdırıb. Stalin əsəri oxuyubmu, oxuyubsa nə fikirdə olub - bilinmir. Bu əfsanədə həqiqət payının nə qədər olduğu da kimsəyə bəlli deyil. Çox güman ki, belə bir şey baş verməyib. Bulqakov şah əsərinin əlyazmasının ələ düşəcəyindən çox qorxurdu, ömrünün son aylarında romanı bitirmək üçün Tanrıdan möhlət istəyirdi (ixtisasca həkim olduğuna görə yəqin vəziyyətinin ciddiliyi ona əyan imiş), hətta Yelena Sergeyevnadan romanın bütün mətnini əzbərləməyi tələb eləyirdi.
Özünə olmasa
da, romanın taleyinə vurulmuş
düyünün
açıldığını görmək zövcəsinə
qismət oldu. Əllidən də az yaşayan müəllifin
1928-ci ildən 1940-cı ilə qədər - ta
öldüyü günədək
üstündə əsdiyi “Master və Marqarita” yalnız 1966-cı ildə, hərçənd
müəyyən ixtisarla, “Moskva” jurnalında dərc olundu.
Bununla da romanın bütün planeti ayaqdan keçirən odisseyasının təməli
qoyuldu. Əsər iyirminci
əsr dünya nəsrinin qızıl fondunda layiqli yerini tutdu.
***
Gec də olsa,
Bulqakovun misilsiz
romanı yazıçı-tərcüməçi Saday Budaqlının əməyi sayəsində
Azərbaycan ədəbi prosesinə də kölgə
saldı. Mən bu əsəri həm orijinalda, həm də Sadayın tərcüməsində
oxumuşam. “Master və
Marqarita”nın dünya roman
sənətinin incilərindən olduğuna
ürəkdən inanıram. Ancaq Bulqakovun dünyagörüşünə, fəlsəfi
baxışlarına şərik çıxmamaq
haqqını da özümdə bərk-bərk
saxlayıram.
Yeri gəlmişkən deyim ki, bu kiçik yazıda mən cahanşümul romanın sənətkarlıq xüsusiyyətlərinə, forma-üslub sahəsində gətirdiyi yeniliklərə toxunmadım. Həm ona görə ki, bu barədə çox deyilib, çox yazılıb, həm də ona görə ki, bu kimi məsələlərin üstündə durmaq hədsiz çox vaxt alardı. Təkcə elə (Bulqakovun yazdığı) romanla (Masterin yazdığı) roman içindəki romanın arasında paralellər aparmaq üçün ayrıca bir elmi iş, ya da azı bir məqalə yazmalısan...
Hər bir böyük əsər bir fəlsəfi sistemdir, hər bir böyük qələm adamı yazdığı kitabla, yaratdığı obrazlarla bizə mesajlar ötürür, dünya, həyat, varlıq haqda fikirlərini, ideyalarını, ideallarını bizimlə bölüşür. Bulqakovun (eləcə də “Faust”un, Hegelin) ideallarında mənə yad gələn məqamlar çoxdur, xüsusən o məqamlar ki, Tanrının İblis üzərində ali, mütləq qələbəsinə yetişmədən (heç can atmadan belə) İblislə Tanrını barışdırır, Allahla Şeytan arasından fərqi götürür, Allahı Şeytanın cinayətlərinə bulaşdırır, yəni İblisi Tanrıya şərik çıxarır. Hegelin sözləriylə desək, Kantın dualizmini aradan qaldırır. Şəxsən məndən ötrü belə baxış heç vaxt məqbul sayıla bilməz.
Xeyirdən xeyir, şərdən
şər törəyir. Biri o birinə yalnız dolayısıyla (təkrarçılıq
olmasın) təkan verə bilər. Məsələn,
elektrik enerjisini kəşf
eləyən alim bu cahanşümul ixtirasıyla dünyanı
işıqlandırmaq məqsədi güdüb,
ancaq təəssüf ki,
belə parlaq bir ixtira bəzən insan
ölümünə də səbəb olur.
Əminəm ki, heç
bir böyük elm adamı üstündə edam cəzasının icra
olunduğu elektrik stulunu qidalandırmaq naminə belə bir kəşfin sorağına
çıxmazdı.
Fəqət bir məsələ
var ki, mən onunla çox həvəslə
razılaşıram. “İşıq” mərtəbəsi, əlbəttə,
“dinclik” məqamından ucadır. “Dinclik” - şairlərin (poetik
təfəkkür sahiblərinin), “işıq” - peyğəmbərlərin
(mistik təfəkkür yiyələrinin)
məqamıdır. Bulqakov özünə
yalnız “dinclik” arzulasa
da, mən “Master və
Marqarita” müəllifinin
“işıq”lı mərtəbədə özünə əbədi
dinclik, sevinc,
rahatlıq tapdığına ürəkdən inanıram.
F.Ugurlu
Yeni Azərbaycan 2023.- 12 avqust.- S.7.