Avropada Heydər Əliyev uğrunda
mücadilənin lideri...
Alman alimi Hans Peter Ahmet Şmide
Alman
şərqşünas, vəkil, tərcüməçi
Prusya əslli Hans Peter Şmide (19 yaşında müsəlmanlığı
qəbul etdiyinə görə özünə Əhməd
Şmide adını götürmüşdü) Azərbaycanın
dostu idi. Uzun illər Azərbaycanın nəinki Almaniya ilə,
eləcə də Türkiyə ilə mədəni
bağlantılarının qurulmasında çox
mühüm işlər görmüşdü.
Ömrünü Azərbaycan mədəniyyətinin Almaniya və
Türkiyədə daha dərindən tanınmasına həsr
etmiş Şmide, az qala, böyük sələfi Henrix Fridrix
fon Dits kimi türkləşmiş bir alman idi. Alman şərqşünaslığının
ən parlaq isimlərindən Annemarie Şimmelin də
ayrıca dəyər verdiyi böyük bir türkoloq-şərqşünas
idi. Bəxtiyar Vahabzadə ilə dostluq edirdi. Sovetlər
dönəmində on dəfə Bakıda olmuş, milli
mücadilənin körüklənməsində müstəsna
xidmətlər göstərmişdi. 1975-ci ildən
başlayaraq, “Dədə Qorqud” boylarını, Azərbaycan
nağıllarını alman dilinə çevirmiş və
onları Qərbi Berlində, Ankarada nəfis şəkildə
nəşr etdirmişdi. Vaqifin, Aşıq Ələsgərin
Türkiyədə tanıdılmasında böyük işlər
görmüşdü. XV yüzilə aid “Oğuznamə”nin
fotosurətini Berlin Dövlət Kitabxanasından Bakıya
göndərmişdi, Azərbaycanca Azərbaycan alimlərindən,
Türkiyə türkcəsində türk alimlərindən
daha üstün bir yazı üslubuna malik, yuxularını
belə türk dilində görən alman, Almaniyada uzun illər
Azərbaycanın tək dostu, Türkiyənin təəssübünü
çəkən yeganə qərbli intellektual.
Bəs
ona “Heydər Əliyev İli”ndə diqqəti cəlb etməyimin
səbəbi nədir?
Şmide
həm də Heydər Əliyev uğrunda mübarizlərdən
biriydi, xüsusən, 1993-cü ildə Türkiyənin milliyyətçi
kəsimi arasında Heydər Əliyev şəxsiyyətinin
daha dərindən tanınmasında onun təbliğlərinin,
haqlı təpkisinin böyük rolu olmuşdu. Heydər
Əliyev Prezident seçiləndən on gün sonra - 13
oktyabr 1993-cü ildə Əhməd Şmide Berlindən
İstanbula - Türkiyə milliyyətçilərinin liderlərindən
biri, “Azerbaycanın Türkiyede tanınmasına çeyrek
asrdan beri önderlik yapmış” Ahmet Kabaklıya bir məktub
ünvanlayır: “Pek möhtərəm hocam! Bir süredir
içimi burkan, içimi fena halde sıkan bir maseleyi
zatialinizin ittilaına sunmak ihtiyacını duyuyorum. Malumunuz,
Azerbaycanda iyi niyyetli, fakat talihsiz bir cümhurbaşkanı,
kendi acizliğini idrak ederek, terki vazife etmiş, yerine Meclis
Başkanı Haydar Aliyev, bir süre Cümhurbaşkanlık görevini
tadvir ettikden sonra Azerbaycan Türk Halkı tarafından
oyların büyük çoğunluğu ile devletin en
üst kademesine getirilmiştir. Azerbaycan konusunda - acizane
vükuf ve ihtisas sahibi olduğum zatialinizin malumudur. Bu
vüqufuma istinad ederek tam mesuliyetle derim ki, bütün
şanssızlıklara rağmen Azerbaycan Türkleri Aliyevi
seçmekle düşünülebilecek en isabetli tasarrufta
bulundular... Aliyev demokratik yolla hakimiyete geldi. Buna rağmen bazi medyalar genellikle Aliyevi eski
komünist diye kötü puanlamaktadırlar... Ne bilsinler,
işin zahiri manzarası böyledir.
Aliyev
vaktiyle Azerbaycan KGB şefliğini, KP Birinci Katibliğini ve
esbak Sovyetler Birliğinin Başbakan Birinci
Yardımcılığını yapmış adamdır.
İşin içinde iş olduğunu bilmeyenler, elbette
kendisinden “eski komünist” diye bahsedecektir”.
Şmide
məktubunda məsələlərə aydınlıq gətirmək
üçün Azərbaycanın tarixi taleyini təhlil edir,
rus imperiyasının Azərbaycana münasibətinin siyasi
şərhini verir, Rusiyanın Azərbaycan siyasətinin mahiyyətində
dayanan həssas məqamların təfərrüatını,
“Gülüstan” müqaviləsindən tutmuş, neft
kontraktlarına qədər məsələləri politoloji
incəliklə şərh edirdi: “Rus yönetiminin ve ahalisinin
empreyalist zihniyetine gore Azerbaycan da, diğer eski Sovyetler
Birliği Cümhuriyetleri de Rusiya Anacığın
helalıdır. Bu anlayıştan onu kendisinden kuvvetli bir
askeri güç vazgeçirebilir. Bu askeri potansiyel mevcut
olmadığına gore köprüyü geçinceye kadar
ayıya “dayı” demekten başka care yok. Aksi halde kayet kısa
bir sure sonra İvan sizin de kapınıza dayanır. Şunu
unutmayalım: Gerek çarlık Rusya ve gerek kızıl
emperyalizm yıllarında ruslar hep Azebaycanlıların
“delidomrulluğundan” belli ölçüde ihtiyat
etmişlerdir. Halbuki şu andaki ermeni gailesi rusa da
nümayiş ettirmişdir ki, Azeri türkleri hiç de
korktukları kadar “deli dumrul” değilmiş, duşmandan hatta
kaçarmış, ondan - megerse ihtiyat etmeğe gerek
yokmuş”.
1993-cü
ildə belə bir durumda olan Azərbaycanda Heydər Əliyevi
dəstəkləməyi Şmide türk ictimai fikrinə təlqin
edirdi. Çünki Heydər Əliyev işin əslini bilən
yeganə siyasətçiydi. Məktubda maraqlı olan
başqa bir məqam da var. Alman Şmide hətta o dönəmdə
vəziyyətin düşünüldüyündən də
kritik olduğunu anladığına görə, “Adriyatik
sahilinden Çin seddine kadar Türk dünyası
rüyasından ayılmağı, Rusiyanın kütlevi
cazibesindən” qurtulmağın optimal yollarını müəyyənləşdirməyi
düşünürdü. “Vətən-Millət-Sakarya”
“düttürüsü”nün zamanı
olmadığını, hadisələrə romantik deyil,
gerçəkçi gözlə baxmağı təşviq
edirdi. Şmide bilirdi və dönə-dönə
xatırladırdı ki, İkinci Dünya savaşında zəbt
etdiyi minicik Kuril adalarını belə əsl sahibindən əsirgəyən,
fevc-fevc küçələrə tökülüb, “Kurili
naşi” (Kuril bizimdir) deyə avaz-avaz bağıran bu
müdhiş əjdaha (yəni Rusiya) yeraltı və
yerüstü zənginlikləri bol Azərbaycandan asanlıqla
vaz keçməyəcəkdi. Şmideyə görə, Azərbaycanı
rus imperializmindən tamam xilas etmək üçün Heydər
Əliyevin siyasi zəkasına ehtiyac var idi.
1993-cü
ildə, təbii ki, indiki kimi Türk birliyi modeli
qurulmamışdı, Azərbaycan torpaqları hələ
yenicə, həm də müqavimətsiz olaraq erməni
işğalına məruz qalırdı və bu səbəbdən
hələ zamanı yetişənə qədər ayıya
“dayı” deməyin, hətta lazım gələrsə MDB-yə
daxil olmağın qaçılmaz olduğunu xatırladan
Şmide Heydər Əliyevin əslində kim olduğunu,
türk dünyası üçün hansı dəyərə
sahib olduğunu Türkiyə cəmiyyətinə
anlatmağı özünə mənəvi borc bilirdi və
üzünü Ahmet Kabaklıya tutub, onun, yəni Azərbaycanla
bağlı həqiqətlərin gerçək mahiyyətini
bilməyən türk milliyyətçilərinin təsəvvürünə
1970-ci illərdə Azərbaycanı yönəldən
Heydər
Əliyevin siyasi portretini həkk edir, Türkiyədəki Heydər
Əliyev imajı haqqında düşüncələrini
bölüşürdü: “Çeyrek asırdan beri
türklük ve müsülmanlık uğrunda, bazen çok,
bazen az, fasiləsizce çalıştığımı,
Siz hocamdan daha iyi bilen kimse yoktur. Bunun ecrini insanlardan değil,
Cenabi-Mevladan bekliyor ve niyaz ediyorum... Tahmini yirmi beş otuz
yıldır bu faaliyeti sürdürmedeyiz. Bu zaman dilimi
zarfında, bolşevikliyin en şedid olduğu devrlerde
Azerbaycan KP-nin I Sekretari Haydar Aliyevin şahsen tasvibi ile (uyğun
bilməsi ilə) on kere Azerbaycana gide bildim. Ne yuvanın
kuşu olduğumu, neye hizmet etdiğimi, Azerbaycanda bolşevik
rejimin mühalifleriyle ünsiyyet kurduğumu, gelişlerimle,
sohbetlerimle onlara cesaret verdiğimi bu adam çok iyi biliyordu.
Bildiğini de ben, bana karşı olan şahsi tavrından
(davranışından) biliyordum... Aliyev gerçekçidir,
genellikle Azerbaycan türk milletinin hayrına
çalışmıştır. Azerbaycanda bolşevik
aleyhdarı en önemli edip ve düşünürleri Aliyev, kendi
pozisiyonunu tehlikeye düşürmemekle, himaye etmiş, milli
mefkure doğrultusunda (istiqamətində)
çalışmalarına imkan vermiş, en azından göz
yummuştur... Bu adam milletini və kültürünü her
zaman sevmiş, imkan hasil olduqca (tekrar ediyorum, kendi pozisyonunun
tehlikeye düçar etməmek şartıyla bolşevik
fikriyyatın mühalifi olup, tutumlarını cemiyet
hayatnın çeşitli düzeylərinde şu ve ya bu
şekilde tecessüm etdiren Azerbaycanlı aydınları
korumuştur.
Öte
yandan Azerbaycan bu gün ürek ağrıtan bir vaziyettedir.
Ülke genelinde milli çöküm müşahide ediliyor.
Devlet torpaklarının % 20-si düşman işğali altındadır.
Buna rağmen, durumun gerektirdiği milli vahdet yerine milli nifak
alıb yürümüş, her kes her kesin
şaytanıdır. Böyle bir ortamda, yani 30-40 siyasi partinin
30-40 ayrı istikamete çekmesi neticesinde ahalinin gitdikce
güçten, takattan düşmekte olduğu bir ortamda,
devletin başına professional, dirayetli, dinamik bir liderin gelmesi,
alkışlanacak bir durum, taleyin iyi bir jestidir.
Emin ola
bilirsiniz ki, bolşevik zamanında bele bu derecede milli
çöküm idrak etmemiş olan Azerbaycanı bu gün
Aliyevden başkası kurtaramaz. Azerbaycan halkının % 96 bu
gün bu kaanata geldikten sonra hissiyyata kapılıb belli
hülyaların iflas etmesi karşısında Aliyevi
kötüleyenler ancak hasmın ekmeğine yağ
sürüyorlar (düşmənin çörəyinə
yağ sürtürlər)”.
Belə
bir Azərbaycançı, belə bir Azərbaycanşünas,
eyni zamanda tariximizin ən ziddiyyətli çağlarında
birmənalı şəkildə Heydər Əliyev uğrunda
mücadilə verən və o illərdə Avropada bu məsələdə
bəlkə də tək olan Ahmed Şmide, 1997-ci ildə
Bakı Dövlət Universitetinin fəxri doktoru seçilmiş
ilk alman alimiydi. 1997-ci il martın 3-də BDU fəxri doktoru
seçilməsi münasibətilə Bonnda söylədiyi
nitqində Hans Peter Ahmet Şmide bir daha Heydər Əliyev
mövzusuna qayıdır və deyirdi ki: “Daha Sovyetler
Birliğinin çetin şartları altında otuz yıldan
çok bir süre önce ilk kez bir taraftan Azerbaycan ile Almaniya
ve öte tarafta Türkiye ile Azerbaycan arasında temelinin
atılmasına muvaffak olunan o harikulade dostluk münasebetlerini,
coğrafi ve etnik açılardan birbirlerine bu kadar yakın
olmasına rağmen şerir bir kıskançlıkla
birbirlerinden uzak tutulan Azerbaycan ve Türkiye türkleri
arasındakı ilk edebi mübadeleleri, gerek o zamanlarda, gerekse
bugün devletinin başında duran bir adama medyunuz (borcluyuq).
Bir devlet adamının uzak
görüşlülüğü ile olsun, akıllı
düşünüp taşınmaktan olsun, veya vatansever bir
temel görüş veya duygudan ileri gelen his şevki ile olsun -
her ne sebepten olursa olsun, Haydar Aliyev bu ilişkleri her vakit korumuş
ve hiç değilse o zamanki sisteme uyğun gelmeyen bu
faaliyetlerin aktörlerini zaman zaman başgösteren şiddetli
ve tehlikeli saldırılara karşı himaye etmiştir. Bu,
inkar edilmez bir gerçektir. Blokların
yıkılışından sonraki zamanlarda yine da Aliyeve
karşı beslediğim sempati ve şükran duygularımdan
dolayı beni kınayanlar olmuştur. Şu kinayelere cevabım
hep böyle olmuştur: çetin şartlar altında, pek vahim
bazi durumlarda dostlarımı, kendimi ve o nefis kültürler
arası ilişkileri olası zararlara karşı koruyan eli ben
ısırmam. Bende olan bu anafikiri, Prusya kralı Büyük
Frederikin kabacanlı ifade tarzı ile dile getirmek gerekirse: “Ein
Hundsfott wer Gutes mit Schlechtem vergilt!” Güzelim Azerbaycan
Türkçesi ile ayni düşünce, ifadesini her halde
şöyle bulmalıdır: “Yahşılığın
evezinde yamanlık eyleyen eclaftır!” veya Türkiye Türkçesi
ile “İyiliği kötülükle mükabele eden
alçaktır!”
1993-cü
ildə türklərə “Adriyatik sahilinden Çin seddine
kadar Türk dünyası rüyasından ayılmağı”
tövsiyə edən, Türkiyəli aydınlara, türk millətçilərinə
bəlli situasiyada Heydər Əliyevə dəstək
olmağı tövsiyə edən Şmide, artıq 1997-ci ildə
Bakı Dövlət Universitetinin fəxri doktoru seçilərkən,
fərqli bir inamla alman cəmiyyətinə səslənirdi:
“Muhatabımız bir tek Türkiye değildir. Türkiyenin
yanında Azerbaycan, Türkmenistan, Kazakıstan,
Kırgızistan, Özbekistan ve diger Türk dilli ve kökenli
devletler yer almışlardır. Harıtaya
baktığımızda, Güney doğu Avrupadan Orta
Asyanın doğusuna kadar uzanan muazzam bir ülke kompleksi
gözümüze çarpıyor. Artık yalnız
Türkiye yok, yuvarlak hesapla çeyrek Milyar nüfuslu Türk
Dünyası var. Gözlerinde sabit nokta olarak Türkiyenin
durduğu bu büyük kitle, şimdiye kadar kendilerinden
esirgenen kimliğini bulma yolundadır. Bu kendi kendisini
bulmanın heyecanını günden güne daha çok
yaşamakta, idrak etmektedir”.
Bu
yazını yazdıqca düşünürəm: Kifayət
qədər praqmatik düşünən bir alman mütəfəkkiri
necə olub ki, bu miqyasda bir türkçüyə
çevrilib. Hələ üstəlik, İslam dinini qəbul
edib, Peter ve Erna Schmiedelərin oğlu Hans Əhmədə
dönüb, anasına Fatimə adını verib,
oğlanları Həsən və Hüseyn olub...
Bəxtiyar
Vahabzadənin atamla məktublaşmalarında Şmidenin
adı çox keçir: “Dekabrın sonunda çox güman
ki, alman dostum Şmide Bakıya gəldi. Sənə xəbər
edəcəyəm. Hörmətlə, Bəxtiyar. 5 dekabr
1974”. Hans Əhməd Şmide isə Vahabzadəyə
yazdığı bir məktubda sovetlər dönəmində
Bəxtiyarın qonağı olduğu günləri
xatırlayıb, “Nə gözəl günlərdi! Akifi
oxuyaraq ağlaşardıq: “Doğacaktır sana vadettiği
günler hakkın. Kim bilir belki yarın, belki yarından da yakın”.
Dışarıda sovet ruzgarları əssə də, içəridə
Məhməd Akif Ərsoyun şeirini oxuyub
ağlaşırdılar.
Nəhayət,
bu yazını yazdıqca Ahmed Şmideni Neftçaladakı
evimizdə xatırlayıram. Özü demişkən,
bolşevikliyin şedid olduğu illərin birində Bəxtiyar
Vahabzadə əziz qonağı ilə bizə də gəlmişdi.
Şmide həmin gün atama Tevfiq Fikrətin “Rübabi-şikəstə”
kitabını, bir də Qərbi Berlində nəfis tərtibatla
nəşr olunmuş “Qurani-Kərim”i bağışladı.
İndi evimizin relikviyasına çevrilmiş
“Rübabi-şikəstə”nin titul vərəqinə
Şmide öz xətti ilə bu sözləri yazdı:
“Muhterem kardeşimiz Abilzade İmamverdiye yadigar. Dostluk olan yerde
benlik ortadan kalkar: “Tecelli eylemezsin perdede ben var iken, //
Şarti-izhari vücudumdur adim olmak bana”. II Sultan Mehmet Fatihin
“Avni” mahlası ile yazdığı bu manalı sözle
büyük Osmanlı şairi Tevfik Fikretin bu kitabı
dostluğumuzun, kardeşliyimizin nişanı olsun. H.Ahmed
Şmide”.
***
Heydər
Əliyevi Atatürklə bir sırada görən, onu
özünün ali güvənc yeri hesab edən, Heydər
Əliyevi dörd minillik türk dövlətçilik tarixində
ölməz lider hesab edən Əhməd Şmideni “Heydər
Əliyev İli”ndə yad etməliydik. Millətimizin təmənnasız
dostu, böyük azərbaycanşünas, türkoloq,
Türkiyədə Heydər Əliyevlə bağlı milli
istiqamətlərin sabitləşməsinə və dərinləşməsinə
vəsilə olmuş, Avropada ermənilərin anti-Azərbaycan
təbliğatlarına qarşı misilsiz dirəniş
göstərmiş, hələ 1975-ci ildə Dədə
Qorquddan başlayaraq, Azərbaycan mədəniyyətini
Avropaya tanıtmaqda müstəsna rolu olan Əhməd
Şmideyə vəfa borcumuz var...
Azər Turan
Yeni Azərbaycan.- 2023.- 13 iyun. S. 4.