İlham
Əliyevin Prezidentliyi
dövründə Azərbaycanın
uğurları və nailiyyətləri
20 il əvvəl,
2003-cü il oktyabrın
15-də İlham Əliyev
ilk dəfə Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti seçilib.
O, atası Ümummilli
Lider Heydər Əliyevin daxili və xarici siyasət uğurlarını
genişləndirmək və
dərinləşdirmək kursunu tutaraq hakimiyyətə gəlmiş
və onun Azərbaycan Prezidenti kimi praqmatik fəaliyyəti ilkin mərhələdə siyasi
davamlılıq tendensiyalarını
əks etdirdi.
Onun
prezidentliyi faktiki olaraq böyük Əliyevin idarəçilik
yanaşmalarını yenidən aktivləşdirdi, əhəmiyyətli
dərəcədə gücləndirdi və effektivliyini
artırdı.
Hakimiyyətdə
olduğu illər ərzində indiki dövlət
başçısı səmərəli və
balanslaşdırılmış idarəetmə, yaxud BMT
terminologiyası ilə desək, “good governanc” (yaxşı
idarəçilik) üçün güclü zəmin yarada
bildi. Bu gün Azərbaycanın siyasi-hüquqi
sistemi faktiki olaraq heç bir daxili problemlə
üzləşmir və
geniş spektrli risklərə müqavimət
göstərir.
Bu göstərici,
adətən bəzi ekspertlər arasında müzakirə olunan yerli müxalifətin zəifliyinin, qütbləşməsinin
və disfunksionallığının
nəticəsi kimi deyil, daha çox
İlham Əliyevin çox səmərəli
idarəçilik keyfiyyətlərinin
təzahürüdür. Bu
isə dövlətin
rəhbərliyi altında
beynəlxalq münasibətlərin
balanslaşdırılmasının, düşünülmüş, bir-birini tamamlayan və bir-birini gücləndirən iqtisadi,
sosial, hüquqi, humanitar, ekoloji siyasətin uğurlu tətbiqinin, ictimai sferanın demokratikləşməsinin,
ələlxüsus da
geniş ictimaiyyətin
yüksək etimadının
nəticəsidir.
Hazırkı liderin
hakimiyyəti birçox
nüanslarla yanaşı,
Azərbaycanın iqtisadi
göstəricilərinin tarazlığında
və davamlı artımında əks olunan daxili siyasi
sabitliyin simvolu olmaqla bərabər, həm də ölkənin beynəlxalq
nüfuzunun necə gücləndirə biləcəyinin
nümunəsinə çevrilib.
Azərbaycan Prezidentinin
uğurları və nailiyyətləri sırasında
xarici KİV və beynəlxalq analitiklər,
bir qayda olaraq, milli səviyyədə
siyasi sabitliyin və təhlükəsizliyin
qorunub saxlanması və möhkəmləndirilməsini,
eləcə də milli iqtisadiyyatın keyfiyyətcə yüksəlişini,
iqtisadiyyatın inkişafını
və Azərbaycan xalqının mənəvi
irsinin qorunmasını,
dirçəldilməsini və
sairəni xüsusi qeyd edirlər.
Aşağıda qeyd
olunanları da İlham Əliyevin geniş ictimaiyyət tərəfindən qəbul
olunmuş uğur və nailiyyətləri arasında göstərmək
olar.
Birinci və ən mühüm nailiyyət: Ölkənin
ərazi bütövlüyünün
bərpası, İkinci
Dağlıq Qarabağ
müharibəsində qazanılan
hərbi uğurlar, eləcə də ölkədə sabitliyin və təhlükəsizliyin
təmin edilməsi.
Bir tərəfdən,
Azərbaycan ordusu
2020-ci ildə İkinci
Dağlıq Qarabağ
müharibəsində mühüm
nailiyyətlər əldə
etdi və nəticədə Azərbaycanın
əvvəlki onilliklər
ərzində erməni
qüvvələrinin işğalında
olan ərazilər üzərində nəzarəti
bərpa etməsi;
Digər tərəfdən,
Azərbaycanın müdafiə
büdcəsi əhəmiyyətli
dərəcədə artıb
ki, bu da
onun hərbi potensialının gücləndirilməsinə,
Silahlı Qüvvələrin
uğurla modernləşdirilməsinə
və orduda aparılan islahatlara şərait yaradıb. Əgər 2003-cü ildə
müdafiə büdcəsi
təxminən 175 milyon
ABŞ dolları idisə,
2020-ci ildə 2,3 milyard
olmuş, 2024-cü ildə
3,78 milyard ABŞ dolları
təşkil edəcək.
İlham Əliyevin
dövründə Azərbaycanda
daxili sabitlik və milli təhlükəsizlik
təmin edilib. Bakı münaqişələrin
azaldılmasına, siyasi
iğtişaşların, böhranların
yaranmaması və qarşısının alınması
üçün fəal
şəkildə çalışır,
investisiyalar, biznesin inkişafı, ümumilikdə
vətəndaşların, cəmiyyətin və dövlətin davamlı inkişafı üçün
əlverişli şərait
yaradır.
Bu prioritet vəzifənin həyata keçirilməsinə Bakının
həyata keçirdiyi
balanslaşdırılmış və dinamik xarici siyasət, müxtəlif ölkələr
və beynəlxalq təşkilatlarla strateji tərəfdaşlıq əlaqələrinin
qurulması, Türk Dövlətləri Təşkilatı
(Türk Dövlətləri
Parlament Assambleyası)
və TÜRKSOY Beynəlxalq
Təşkilatı çərçivəsində
əməkdaşlığın gücləndirilməsi də
şərait yaradıb.
Belə ki, ölkə regional təşəbbüslərdə böyük rol oynamış, həm Qərb, həm də Şərq dövlətləri ilə
bərabərhüquqlu diplomatik
münasibətlər saxlamışdır.
Xüsusilə, İlham
Əliyevin sülhə
nail olmaq üçün ilk növbədə diplomatik
səylərə (güc
vasitəsinə deyil)
əsaslanan bu siyasəti nəinki beynəlxalq miqyasda tanınır, həm də Cənubi Qafqaz regionunda təhlükəsizliyin və
sabitliyin təmin edilməsinə, qonşu ölkələr arasında
etimad münasibətləri
və əməkdaşlığın
yaranmasına, dövlətin
inkişafına real töhfə verir.
Bu, xüsusilə
keçmiş sovet respublikaları ilə münasibətlərdə özünü
büruzə verir, bunu müvafiq statistika və göstəricilər də
təsdiqləyir. Belə
ki, 2022-ci ildə Azərbaycan ilə MDB ölkələri arasında
ticarət dövriyyəsi
təxminən 30 faiz,
2023-cü ildə isə
daha 20 faizdən çox artıb. Bir çox MDB ölkələri Şərq-Qərb
və Şimal-Cənub
nəqliyyat dəhlizləri
vasitəsilə Azərbaycanın
tranzit imkanlarından fəal istifadə edirlər. Məlumdur ki, Bakının bu dəhlizlərin imkanlarını daha da genişləndirmək səyləri nəqliyyat təhlükəsizliyinin gücləndirilməsinə
və ölkələr
arasında ticarət dövriyyəsinin artmasına
kömək edəcək.
İkinci uğur:
davamlı iqtisadi artım və diversifikasiya
Beynəlxalq iqtisadi analitiklər, məsələn,
Beynəlxalq Valyuta
Fondu və Dünya Bankı
İlham Əliyevin komandasının
davamlı iqtisadi artımın təmin edilməsində və iqtisadiyyatın neft-qaz sektorundan kənarda şaxələndirilərək inkişaf etdirilməsindəki
uğur və nailiyyətlərini yüksək
qiymətləndirir və bunu müsbət dəyərləndirirlər. Belə
ki, “Doing Business” indeksinə görə Azərbaycan, biznesin aparılması üçün əlverişli
şəraitin yaradılması
sahəsində ən
islahatçı iyirmi
ölkə sırasındadır.
Bu xüsusda:
• Azərbaycanın
ÜDM-nin 2003-cü ildəki
9 milyard dollardan 2022-ci
ilədək 78,2 milyardadək
sabit artımı var,
yəni, adambaşına
düşən ÜDM 12,3 dəfədən çox
artıb - 884 dollardan
(ABŞ) 6 387 min dollara (ABŞ);
• Azərbaycan
sənaye, turizm, kənd təsərrüfatı
və s. kimi sektorlarda bum yaşadı.
Əgər 2003-cü ildə
qeyri-neft sektorunun payı ÜDM-də iqtisadiyyat təqribən
24 faiz təşkil
edirdisə, sonrakı
2023-cü ilin yanvar-sentyabr
aylarında ÜDM-in 41,6 faizi
sənayenin, 6,4 faizi kənd təsərrüfatı,
meşə təsərrüfatı,
balıqçılıq, 2,3 faizi turizm sektoru
və ictimai iaşənin payına düşüb.
Üçüncü uğur:
şəhər və
infrastrukturun inkişafı
Birincisi, beynəlxalq
ekspertlər Bakıda
və ölkənin regionlarında 100 ildən
artıqdır ki, bu ölkədə müşahidə
olunmayan müasir binaların sürətlə
tikintisini, eləcə
də yol-nəqliyyat şəbəkəsinin inkişafını,
şəhərlərin, kəndlərin
yeni infrastrukturunu müsbət
qiymətləndirirlər. Belə
ki, yalnız 20 il ərzində
30 milyon kvadratmetrdən
çox təkcə yaşayış mənzili
istifadəyə verilib.
• şəhərlərin
və digər yaşayış məntəqələrinin
abadlaşdırılması və əhalinin rifahını təmin edilməsi;
• regionlarıın
iqtisadiyyatını, ümumi
iqtisadiyyatın, qeyri-neft
sektorunun dinamik inkişafı, xüsusilə
tikinti materialları istehsalının inkişafına
şəraitin yaradılması;
• əlavə
iş yerlərinin yaradılması, əhalinin
mənzillə təmin
olunması kimi uzun illərdir ki, mövcud olan sosial məsələlərin
həllinə xidmət.
İkincisi, hökumət
infrastruktur layihələrinə,
o cümlədən yollar,
körpülər, şəhərlərin
abadlaşdırılması və iqtisadiyyata əhəmiyyətli töhfə
verən tikinti sektoruna böyük sərmayə qoyub.
Dördüncü uğur:
enerji müstəqilliyinin
təmin edilməsi.
Azərbaycan Prezident
İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə enerji istehsalı və enerji infrastrukturunun inkişafı sahəsində
dünyada özünü
əsas oyunçu kimi uğurla təsdiq edib, enerji ehtiyatlarını əhəmiyyətli dərəcədə
inkişaf etdirib və şaxələndirib,
regionun enerji təhlükəsizliyinə və
sabitliyinə töhfə
verib, ölkənin qlobal enerji birliyinə
inteqrasiyasını təmin
edib.
Birincisi, neft və qaz hasilatı
2003-cü ildəki təxminən
15,3 milyon ton olduğu
halda, 2022-ci ildə
32,5 milyon tondan çox bir səviyyəyə çatmışdır.
Dünya Bankının hesablamalarına
görə, təbii sərvət ixracının
artması da ölkənin
orta ÜDM-nin əhəmiyyətli dərəcədə
artmasına səbəb
olub. Daxil olan vəsait iqtisadiyyatın daha da şaxələndirilməsi,
sosial və humanitar sahələrin inkişafı sahəsində
mühüm layihələrin
həyata keçirilməsinə
yönəldilib.
İkincisi, Bakı
irimiqyaslı beynəlxalq
neft-qaz layihələrini
həyata keçirə
bildi, əsas ixrac boru kəmərləri,
xüsusən Bakı-Tbilisi-Ceyhan,
Bakı-Tbilisi-Ərzurum
və Bakı-Supsa xətti işə salındı.
2023-cü ilin dekabrında Serbiya-Bolqarıstan qaz interkonnektoru işə salındı.
Bakının təşəbbüsü
və həyata keçirdiyi ən mühüm enerji infrastrukturu layihələri
Avrasiyanın enerji xəritəsini əhəmiyyətli
dərəcədə dəyişmiş,
Azərbaycan qazının
Avropa və digər dünya (o cümlədən Aralıq
dənizi və Qara dəniz) bazarlarına nəqlini asanlaşdırmış
və ölkənin qlobal enerji arenasında
rolunu gücləndirmişdir.
Xüsusilə, uzunluğu
3500 kilometr olan və təxminən 40 milyard dollara başa gələn “Cənub Qaz Dəhlizi” Avropanın enerji təhlükəsizliyinə
böyük töhfə
verməkdədir.
Bu layihələrin mürəkkəb
geosiyasi şəraitdə
ətraf mühit baxımından minimum risklərlə
həyata keçirilməsi
çox vacib bir məsələdir. Bu məsələdə isə
rəsmi Bakının
siyasi məharəti və diplomatik addımları, iqtisadi qüdrəti, beynəlxalq
banklarla əlaqələri
xüsusi rol oynamışdır. Bu gün
Aİ və Avropa ölkələrinin yüksək
vəzifəli şəxsləri,
siyasi elitası Azərbaycanı etibarlı
tərəfdaş və
ümumavropa qaz tədarükçüsü kimi,
sadiq, vədlərini yerinə yetirən, sözlərini əməlləri
ilə təsdiqləyən
dövlət kimi qəbul edirlər.
Üçüncüsü, İlham Əliyevin
komandası mənbə
potensialı quruda 37 QVt külək və günəş enerjisi, Xəzər dənizinin Azərbaycan sektorunda isə 157 QVt külək enerjisi olan Azərbaycanın
bərpa olunan enerji sektorunun inkişafına xüsusi diqqət yetirir.
Artıq 2023-cü ilin
oktyabrında Xəzər
və Qafqaz regionlarının ən böyük günəş
elektrik stansiyası olan 230 MVt gücündə
Qaradağ Günəş Elektrik
Stansiyası istifadəyə
verilmiş, Qarabağda
və Şərqi Zəngəzurda ümumi gücü 170 MVt olan su elektrik
stansiyaları istifadəyə
verilmişdir. Yaxın
gələcəkdə Azərbaycanda
bərpa olunan mənbələrdən enerji
istehsalının 10 QVt-a
çatacağı və
ölkənin “yaşıl”
enerjinin, o cümlədən,
hidrogen enerjisinin mühüm ixracatçısına
çevriləcəyi gözlənilir.
Beşinci uğur:
sosial təminat proqramlarının həyata
keçirilməsi.
Hökumət həssas
qruplara xüsusi yardım da daxil olmaqla ünvanlı sosial rifah proqramlarını
həyata keçirmişdir.
Təhsil və səhiyyənin yaxşılaşdırılması
təşəbbüsləri vətəndaşların rifahını
yaxşılaşdırmaq üçün düşünülmüş
səylərin bir hissəsidir.
Sosial sektora dövlət xərcləri
əhəmiyyətli dərəcədə
artmışdır (təxminən
5,4 dəfə): 2003-cü ildə
ÜDM-in təxminən 4 faizdən
2023-cü ildə ÜDM-in 21,8 faizinə qədər. Azərbaycan hakimiyyəti
1,4 milyondan çox sabit iş yeri
yaratmağa nail olmuşdur.
Belə ki, mütəmadi
olaraq vətəndaşların
rifahının yaxşılaşdırılmasına,
yoxsulluqla mübarizəyə,
səhiyyə və təhsilin yaxşılaşdırılmasına
yönəlmiş sosial
rifah proqramları həyata keçirilir.
İlham Əliyevin dövründə
başlanmış dövlət
xidmətlərinin göstərilməsi
sistemində islahatlar,
o cümlədən təhsilin
inkişafına verilən
önəm xüsusi diqqətə layiqdir. Beləliklə, Azərbaycanda
3 mindən çox məktəb və digər mühüm sosial infrastruktur obyektləri tikilmişdir.
Sosial proqramların,
ilk növbədə, səhiyyə
və təhsil sahəsində həyata keçirilməsi nəticəsində
Azərbaycanın İnsan
İnkişafı İndeksi
(İİİ) üzrə göstəriciləri xeyli
yüksəlmişdir. 2003-cü ildə Azərbaycanın
İİİ 0,662 idisə, 2022-ci ilə qədər 0,745-ə
yüksəldi (191 ölkə
və region arasında
91-ci yerdədir). Bu göstərici
isə Azərbaycanda gözlənilən çoxömürlülük,
səhiyyənin, təhsilin
inkişafında və
əhalinin rifah səviyyəsində müsbət
meyilləri əks etdirir.
Altıncı uğur:
texnoloji tərəqqi,
eləcə də elektron hökumətə keçid.
Beynəlxalq ekspertlərin
və Beynəlxalq Telekommunikasiya İttifaqının
fikrincə, Azərbaycan
hökuməti texnoloji
irəliləyişlərə, müxtəlif sektorlarda innovasiyaların və rəqəmsallaşmanın təşviq
edilməsinə, sənayenin
inkişafına və
yüksək texnologiyalar
parkının yaradılmasına
əhəmiyyətli investisiyalar
qoyub. Texnologiyaya qoyulan bu investisiyalar
ölkənin irəliləyişində
və tərəqqisində
əsas rol oynamışdır:
Birincisi, Azərbaycanda
internet istifadəçilərinin sayı 2003-cü ildəki
təqribən 42.000 nəfərdən
2023-cü ilin əvvəlinə
görə 8,93 milyon nəfərdən çox
artıb bir səviyyəyə (yəni
internetə daxil olma səviyyəsi 86,0 faizə çatıb, halbuki dünyada bu, orta göstərici
64,4 faiz təşkil edir);
İkincisi, Azərbaycanda
e-hökumət təşəbbüslərinin
həyata keçirilməsi
və rəqəmsal texnologiyaların fəal şəkildə təşviqi
təkcə modernləşmə
istəyindən xəbər
vermir, bu həm də dövlət xidmətlərinin
strukturuna ciddi təsir göstərir. Nəticə olaraq rəqəmsal platformalara bu keçid səmərəliliyi artırmış,
bürokratiyanı azaltmış
və vətəndaşların
dövlət xidmətlərinə
daha asan çıxışını təmin etmişdir.
BMT ekspertlərinin fikrincə,
Azərbaycan “Elektron hökumət” yolu ilə ən sürətlə gedən
ölkələr sırasındadır.
Onların fikrincə,
Prezident İlham Əliyev
rəqəmsal tendensiyaların
və rəqəmsallaşma
texnologiyalarının inkişafına
üstünlük verərək
uzaqgörən strateji
baxış nümayiş
etdirib. Bu isə həmçinin innovasiya ekosisteminin formalaşmasına
və texnoloji sahibkarlıq üçün
əlverişli mühitin
yaradılmasına da öz
töhfəsini vermişdir;
Üçüncüsü, bu illər ərzində Azərbaycan kosmosa üç peyk çıxararaq, qlobal kosmik klubun tanınan
üzvlərindən birinə
çevrilərək özünün
kosmos sənayesini dinamik şəkildə inkişaf etdirmişdir. Bu
peyklərin Azərbaycan
mütəxəssisləri tərəfindən idarə
olunması və dünyanın 45 ölkəsinə
xidmət göstərməsi
faktını qeyd etmək isə xüsusilə vacibdir.
2023-cü ilin oktyabrında Bakıda “Qlobal Çağırışlar və
İmkanlar: Kosmosa şans verək” mövzusunda 74-cü Beynəlxalq
Astronavtika Konqresi keçirilmiş, onun çərçivəsində bir sıra konfranslar,
190-dan çox texniki sessiya və sərgilər təşkil
edilmişdir. Qeyd edək ki, sözügedən
tədbirdə kosmik agentliklərin, dövlət
sektorunun, özəl kosmik şirkətlərin,
yerli və beynəlxalq media strukturlarının
nümayəndələri və
investorlar iştirak ediblər.
Bu mötəbər beynəlxalq
forum kosmik sənayenin
gələcəyini formalaşdıran
yeni ideyalar və innovativ həllər, habelə kosmik innovasiyalar sahəsində
qlobal tendensiyalar, tərəfdaşlıq və
əməkdaşlıq haqqında
fikir mübadiləsi üçün açıq
platformaya çevrildi.
Onu da qeyd etmək vacibdir ki, ÜKA tarixində
ilk dəfə olaraq Bakı Konqresi zamanı 55 təşkilat
eyni vaxtda Beynəlxalq Astronavtika Federasiyasına, 132 ölkənin
nümayəndəsi isə
tədbirə qatılıb.
İştirak edən
5404 nümayəndənin 50%-ni yaşı 35-dən aşağı olan gənclər təşkil
edirdi. Bütün bunlar həm də onu göstərir
ki, Bakı ardıcıl
olaraq dünyanın tanınmış astronavtika
mərkəzlərindən birinə çevrilir.
Yeddinci uğur:
birbaşa xarici investisiyaların sabit artımı
Birbaşa xarici investisiyalar (BXİ) Azərbaycanın
inkişafında həlledici
rol oynamışdır.
Azərbaycanda yaradılmış
əlverişli investisiya
mühiti ümumi
BXİ-nin 2003-cü ildəki
3,8 milyard ABŞ dollarından
2020-ci ilədək 36 milyard
ABŞ dollarından çox
olması Azərbaycanın
iqtisadi potensialına beynəlxalq inamın artmasına imkan verib.
Ümumiyyətlə, son iyirmi
ildə Azərbaycan iqtisadiyyatına 310 milyard dollardan çox sərmayə qoyulub ki, bunun da 190 milyard dollardan çoxu qeyri-neft sektorunun payına düşür.
Təkcə 2023-cü ilin
yanvar-sentyabr aylarında
Azərbaycan iqtisadiyyatına
BXİ 4,5 milyard dollar, 2022-ci ildə isə 6,275 milyard ABŞ dolları (il
ərzində 30,9% artım)
təşkil edib. Bundan başqa, 2022-ci ildə cari əməliyyatlar hesabının
profisiti 2021-ci illə
müqayisədə 2,83 dəfə
- 8,3 milyard dollardan
23,5 milyard dollara
(ÜDM-in 29,8 faizi) artıb.
Bu isə ölkədəki
əlverişli investisiya
mühitinin nəticəsidir.
Beynəlxalq ekspertlərin
fikrincə, bütün
bunların son 20 ildə
Azərbaycanın ümumi
daxili məhsulunun 4 dəfə, büdcə gəlirlərinin 30 dəfədən
çox, xarici ticarət dövriyyəsinin
10 dəfədən çox
artması, birbaşa xarici borcun həcminin
ÜDM-in təxminən 10 faizinə
qədər azalması
fonunda baş verməsi xüsusilə vacibdir. Üstəlik, ölkənin valyuta ehtiyatları xarici borcun həcmindən 10 dəfə çoxdur.
Səkkizinci uğur:
turizm sektorunun davamlı inkişafı
Azərbaycanda turizm sektorunun genişlənməsi
2003-cü ildən 2023-cü ilə qədər olan dövr ərzində əsaslı
dəyişiklik ifadə
edir. Bu müddət ərzində əcnəbi
turistlərin sayı xeyli artmışdır. Xüsusilə, 2023-cü ilə
qədər mehmanxana və mehmanxana tipli müəssisələrin
sayı 727-yə çatıb.
Bu sahədə əhəmiyyətli
artım uğurlu marketinq strategiyalarının,
təkmilləşdirilmiş turizm infrastrukturunun inkişafının, eləcə
də ölkənin mədəni, tarixi və təbii baxımdan cəlbediciliyinin
nəticəsidir.
Doqquzuncu uğur:
mədəni diplomatiya
və yumşaq gücdən (soft power) istifadə,
Bakının beynəlxalq
mədəniyyət və
idman təşəbbüsləri
Azərbaycanın mədəniyyət
diplomatiyasının uğurları
zəngin tarixə və irsə əsaslanır, beynəlxalq
tədbirlər və
mədəni mübadilələrlə
dəstəklənir. Bu, yumşaq
gücü gücləndirməyə
və bütün dünyada ölkənin müsbət imicini təşviq etməyə
kömək edir.
Azərbaycan tarixi yerlərin bərpası, həmçinin Birinci Avropa
İdman Oyunları,
“Formula 1” Qran Prisi və “Evrovizia” Mahnı Müsabiqəsi kimi beynəlxalq tədbirlərin təşkili
də daxil olmaqla bir sıra
mədəni təşəbbüslər
həyata keçirib.
Onuncu uğur:
Azərbaycanda konstitusiya,
hüquq və qanunvericilikdə islahatlara
dəstək
Dünya ölkələrinin təcrübəsindən
göründüyü kimi,
istənilən islahatlar
möhkəm konstitusiya-hüquqi
əsaslara, xalqın nümayəndələri tərəfindən
qəbul edilən və əhali tərəfindən dəstəklənən
ədalətli qanunlara
söykənərsə, davamlı
olacaqdır.
Müstəqil Azərbaycanın
da bu sahədə böyük təcrübəsi
var. Xüsusilə, son 20 ildə
milli qanunvericiliyin Avropa
standartları səviyyəsinə
qədər təkmilləşdirilməsi
üçün səmərəli
mexanizm hazırlamağa
başlayıb.
Ekspertlərin fikrincə,
bu gün ölkədə 6550-yə yaxın
hüquqi akt, o cümlədən, 21 məcəllə,
3380-dən çox qanun, Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin
900-dən çox fərmanı
və Nazirlər Kabinetinin 1800-dən çox
qərarı var ki, onların
da böyük əksəriyyəti
İlham Əliyevin prezidentliyi
dövründə qəbul
edilib.
Bundan başqa,
əgər sovet dövründə Azərbaycan
SSR-də 4 Konstitusiya qəbul edilmişdisə,
müstəqil Azərbaycanın
Konstitusiyası 1995-ci il noyabrın
12-də ümumxalq səsverməsi
yolu ilə referendum yolu ilə qəbul
olunmuşdur. Sonradan dövlətin tarixi inkişaf mərhələsini
nəzərə alaraq,
aparılan islahatların
tələbləri və
ölkənin beynəlxalq
öhdəlikləri, insan
və vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının müdafiəsinin
təkmilləşdirilməsi və s. dəyişikliklər
və əlavələr
2002, 2009 və 2016-cı illərdə
üç dəfə
referendum yolu ilə Konstitusiyanın mətninə
daxil edilib (yəni onlardan ikisi İlham Əliyevin prezidentliyi dövründə
həyata keçirilib).
Birincisi, 2002-ci il referendumunun
nəticəsi olaraq Konstitusiyanın 23 maddəsinə
39 dəyişiklik və
əlavə, o cümlədən:
• hər
bir vətəndaşa,
məhkəmələrə və insan hüquqları
üzrə müvəkkillərə
bilavasitə Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya
Məhkəməsinə şikayət
vermək hüququnun verilməsi, habelə Azərbaycan Respublikasının
Baş Prokuroruna qanunvericilik
təşəbbüsü hüququnun verilməsi;
• proporsional
partiya siyahısı üzrə parlament seçkilərinin ləğv
edilməsi, habelə prezident seçkilərinin
nəticələrinin səs
çoxluğu ilə
hesablanması prosedurunun
tətbiqi yolu ilə seçki qanunvericiliyinin təkmilləşdirilməsi;
• vergilər
və dövlət büdcəsi, amnistiya və əfv məsələsi, habelə
seçilməsi, təyin
edilməsi və ya təsdiqi olan vəzifəli şəxslərin seçilməsi,
təyin edilməsi və ya təsdiqi
kimi referendumun keçirilməsi mümkün
olmayan məsələlərin
siyahısının müəyyən
edilməsi; müvafiq
olaraq qanunvericilik və (və ya) icra hakimiyyəti
orqanını məsuliyyətidir
(3-cü maddənin III hissəsi);
• vətəndaşların
məhkumluğu, müddətli
həqiqi hərbi xidmətə zidd olduqda müddətli həqiqi hərbi xidmətin alternativ xidmətlə əvəz
edilməsinin mümkünlüyü
(76-cı maddənin II hissəsi)
və s.
İkincisi, 2009-cu il referendumunun
nəticələrinə görə
Azərbaycan Konstitusiyasının
29-cu maddəsinə insan
hüquqlarının və
sosial dövlətin müdafiəsi mexanizminin daha da gücləndirilməsi
ilə bağlı 41
dəyişiklik və
əlavə edilib və aşağıdakıları
nəzərdə tutur:
• Azərbaycan
Respublikasının səsvermə
hüququna malik olan 40
min nəfərdən ibarət
vətəndaş qrupunun
qanunvericilik təşəbbüsünün
təmin edilməsi. Eyni zamanda, 148-ci maddə qanunvericilik sisteminin aşağıdakı
hüquqi aktlardan ibarət olduğunu göstərir: Konstitusiya;
referendumla qəbul edilmiş aktlar; qanunlar; fərmanlar; Azərbaycan Respublikası
Nazirlər Kabinetinin qərarları; mərkəzi
icra hakimiyyəti orqanlarının normativ xarakterli aktları; Azərbaycanın beynəlxalq
müqavilələri;
• insan
hüquq və azadlıqlarının daha
da möhkəmləndirilməsi, o cümlədən. ailənin
konstitusiya əsaslarının
təkmilləşdirilməsi və uşaqların hüquqlarının müdafiəsi
yolu ilə (uşaq əməyinin qadağan edilməsi, onların həyatına, sağlamlığına və
ya mənəviyyatına
təhlükə yarada
biləcək fəaliyyətə
cəlb edilməsi, maddə 17). Bundan əlavə, 25-ci maddə
Konstitusiya bərabərlik
və bərabərlik
hüququ prinsipinin həyata keçirilməsinə
dair müddəa ilə tamamlanır, burada deyilir ki, “hüquq və vəzifələrlə bağlı
qərarlar qəbul edən dövlət orqanları və dövlət hakimiyyətinin
sahibləri ilə münasibətlərdə hər
kəsə bərabər
hüquqlar verilir. “ 32-ci maddədə şəxsi toxunulmazlığın
və şəxsi həyatın qorunmasının
təminatları, habelə
vətəndaşların ekoloji
hüquqlarının təminatları
(39-cu maddə) əhəmiyyətli
dərəcədə genişləndirildi;
• Konstitusiyanın
15-ci maddəsinin (I hissə)
Azərbaycanın müxtəlif
mülkiyyət növlərinə
əsaslanan sosialyönümlü
iqtisadiyyatın inkişafını
təmin etməsi, bu da vətəndaşların
sosial hüquqlarının
təminatçısı kimi
çıxış edən
normanın daxil edilməsi;
• yerli
özünüidarənin konstitusiya
statusunun və bələdiyyələrin müstəqilliyinin
təkmilləşdirilməsi. Konstitusiyanın 146-cı maddəsi
Azərbaycan dövlətinin
suverenliyinə xələl
gətirmədən bələdiyyələrin
öz səlahiyyətlərini
həyata keçirməkdə
müstəqilliyini, bələdiyyələrin
məhkəmə müdafiəsinin
təminatlarını, bələdiyyələrin,
dövlət orqanlarının
qərarları nəticəsində
yaranan əlavə xərclərin ödənilməsini
və s. müəyyən
edən dörd yeni bölmə ilə genişləndirilib.
Üçüncüsü, 2016-cı il referendumunda Konstitusiyaya 23 maddəyə 34 dəyişiklik
və əlavə, o cümlədən Əsas
Qanunun strukturunu dəyişdirən 6 yeni maddə
daxil edilib və o cümlədən:
• insan
hüquq və azadlıqlarının o cümlədən
müdafiəsi üçün
konstitusiya bazasının,
beynəlxalq insan hüquqları hüququnun
müddəa və normalarını, müvafiq
universal və regional hüquqi
aktları nəzərə
almaqla daha da təkmilləşdirilməsi. 24-cü maddə (I hissə) insan ləyaqətinin qorunması və hörmət edilməsi, habelə ayrı-seçkiliyə
yol verilməməsi prinsipini ehtiva edir. 25-ci maddədə (VI
hissə) əlillərin
hüquqlarının müdafiəsi
qaydaları öz əksini tapıb, insan hüquq və azadlıqlarının
inzibati və məhkəmə təminatının
gücləndirilməsi məqsədi
ilə 60-cı maddə
yeni redaksiyada verilib.
Bundan əlavə,
68-ci maddənin (“Özbaşınalıqdan
və layiqli rəftar hüququ”) adı dəyişdirilib, bu da normalarla (I hissə) əlavə edilib: “Hər kəsin dövlət orqanları tərəfindən
ləyaqətlə rəftar
olunmaq hüququ var, özbaşınalıq istisna
olmaqla” və (IV hissə) “dövlət özünün qulluqçuları
ilə birlikdə qulluqçularının qanunsuz
hərəkətləri və
hərəkətsizliyi nəticəsində
insan hüquq və azadlıqlarına dəymiş ziyana, onların təminatlarının
pozulmasına görə
onlarla birlikdə məsuliyyət daşıyır”;
• sahibkarlığın
azadlığının və
müdafiəsinin təmin
edilməsi. 59-cu maddədə
(II hissə) “dövlət
sahibkarlıq sahəsində
yalnız dövlətin
mənafelərinin, insanların
həyat və sağlamlığının müdafiəsi
ilə bağlı tənzimləməni həyata
keçirir” qaydası
daxildir;
• hakimiyyətlərin
bölünməsi prinsipinin,
hakimiyyət qolları
arasında “yoxlama və tarazlıq” mexanizminin, habelə siyasi idarəetmənin və yerli özünüidarəetmə
sahəsində fəaliyyətin
daha da təkmilləşdirilməsi.
Belə ki: prezidentin səlahiyyət müddəti
beş ildən yeddi ilədək artırılıb; yaşı
35-dən az olmayan ölkə vətəndaşının
Azərbaycan prezidenti seçilə bilməsi ilə bağlı müddəalar Konstitusiyadan
çıxarılıb; birinci
vitse-prezident vəzifələri
təqdim edilib prezident və vitse-prezidentlər; ölkə
vətəndaşlarına parlamentə seçilmək
hüququ əvvəlki
kimi 25 yaşından deyil, 18 yaşından verilir; prezidentə əlavə olaraq Milli Məclisi (ölkə parlamentini) buraxmaq və dövlət başçısına növbədənkənar
seçkilər elan etmək
hüququ verilir və s.
Beynəlxalq hüququn
hüquqşünası kimi
ümumiləşdirsək qeyd edə bilərik
ki, Azərbaycanın müasir
Konstitusiyası konstitusionalizmin
klassik ideyalarını
əks etdirir: insan hüquq və azadlıqlarının
prioritetliyi; siyasi plüralizm; səlahiyyətlərin
bölünməsi; konstitusiya
nəzarəti institutu
və s. Konstitusiya “ictimai müqavilə” olmaqla dövlət, cəmiyyət və şəxsiyyət arasında
münasibətləri müəyyən
etmiş, insan hüquqlarının prioritetini
müəyyən etmişdir
(Konstitusiyanın 12-ci maddəsində
“hüquq və azadlıqların təmin
edilməsi” insan və vətəndaşın,
vətəndaşların layiqli
həyat səviyyəsi
dövlətin ali məqsədidir”). Belə
ki, ölkənin Əsas
Qanunu insan hüquqlarına dair beynəlxalq hüququn müddəa və prinsiplərinə uyğundur.
Konstitusiyaya əlavə
və dəyişikliklərlə
bağlı təkliflərin
formalaşdırılması və təşkilati tədbirlərin həyata
keçirilməsi üzrə
Konstitusiya Komissiyasının
sədri kimi qeyd etmək istəyirəm ki, 2022-ci ildə
Azərbaycanın bu sahədə müsbət
təcrübəsi 2023 il Özbəkistanda
konstitusiya islahatları
zamanı bu sahə üzrə alim və mütəxəssislərimiz
tərəfindən də
öyrənilib və
nəzərə alınıb.
Ümumiyyətlə, xarici dövlət xadimləri və beynəlxalq ekspertlər İlham Əliyevi
müdrik və təcrübəli dövlət
xadimi, zəmanəmizin
görkəmli siyasətçilərindən
biri, həmvətənləri
arasında və beynəlxalq aləmdə layiqli nüfuza malik, məlumatlı və uzaqgörən, ən çətin vəziyyətlərdə
belə vacib qərarlar verməyə qadir bir şəxs
hesab edirlər.
Prezident İlham Əliyevə
xalqın etimadının
davamlı olaraq yüksək olması onunla izah olunur
ki, onun hakimiyyətinin
iyirmi ili ərzində seçki kampaniyaları zamanı verilən vədlər uğurla həyata keçirilib. Regional layihələr
tam icra olunub, dövlət gəlirləri
artmaqda davam edir, yeni iş yerləri açılır,
sosial problemlər sürətlə həll olunur. Azərbaycan regionda faktiki lider statusunu layiqincə qazanıb, yeni
tendensiyalar müəyyən
edilib.
Akademik A.X.Saidov,
Özbəkistan Respublikası Ali Məclisi Qanunvericilik palatasının vitse-spikeri,
İnsan Haqları
üzrə Milli Mərkəzin direktoru
Yeni Azərbaycan.-2024.-
3 fevral, ¹21.- S.5-6.