20 fevral 2024
Povestdə meşə,
təbiət həyatın
baş qəhrəmanı
kimi təqdim olunur. İnsanlara elə gəlir meşə onların mülküdür, onu istədikləri kimi alıb-sata bilərlər,
ancaq əslində insan təbiətin yox, təbiət insanın yiyəsidir. Meşə anasına güllə atan hər kəsi analıqdan məhrum eləyir. Ovçu gərək, Vaqif Səmədoğlu demiş,
ayının gözüylə
də özünə
baxmağı bacarsın.
Şübhəsiz, meşə
ayıdan baxanda özünü daha yaxşı görür, quşların səsi, qarışqaların səssizliyi
ana təbiəti insan ağlından daha dəqiq, daha sərrast ifadə eləyir. Ovçu meşənin insan üzünə çoxdan bağlanmış
harmoniyasına yol tapmağa çalışır,
ancaq təbiətə
tuşladığı hər
güllə onu qoynuna dalmaq istədiyi panteistik cənnətdən, özünü
təbiətdə əritmək
zövqündən bir
addım da uzaqlaşdırır. Saf təbiətin simvolu ayını öldürəndən
sonra sivilizasiya meşəyə hücum çəkir, yeniyetmə
qəhrəmanın bir
zaman ov ovlamaq üçün hüzuruna yeridiyi, xeyir-duasını aldığı
meşəni onun gözü baxa-baxa doğrayırlar, canlı
ağaclar cansız materiala çevrilir.
F.Uğurlunun “Günəşin
qatilliyi” yazısından
Uilyam Folknerin “Ayı” povesti haqqında
Aristokrat ailəsindən
çıxsa da, Folkner, ali təhsil
bir yana qalsın, düz-əməlli
orta təhsil də almamışdı.
Əvəzində özü
özünə yaxşıca
dərs vermişdi, antik müəlliflərdən,
qədim dini mətnlərdən tutmuş
yaşıdlarına qədər
hamıdan, hər şeydən xəbəri
vardı, hərçənd
mütaliəli olduğunu
danmaqdan, özünü
dünyadan xəbərsiz
sadə kəndli kimi aparmaqdan gizli bir zövq
alırdı.
1949-cu ildə Nobel mükafatına
layiq görüləndə
əlli iki yaşlı Uilyam Folkneri ABŞ-da, demək olar, tanımırdılar, adını
unutduğum bir tədqiqatçının Amerikanın
cənub ştatlarında
yazıb-yaradan müəlliflər,
ortaya qoyulmuş ədəbi nümunələrlə
bağlı kitabında
onun adı belə çəkilməmişdi.
Halbuki Avropada onun başına and içirdilər, Jan-Pol Sartr onu
“söz tanrısı”
adlandırmışdı, Alber Kamü onun “Rahibə üçün rekviyem” əsərini səhnələşdirmişdi.
Bir sözlə, Folknerin şöhrəti öz vətəninə yalnız sivil dünyanı dolaşandan
sonra yetişmişdi.
Bu şöhrəti
yazıçı asan
qazanmamışdı. Otuz
yaşına çatanacan
yazdığı iki romanla hələ özünü, öz yolunu tapa bilməmişdi.
O illərdə yaşca
ondan böyük dostu, arabir görüşüb
söhbətləşdiyi yazıçı
Şervud Anderson Folknerə dəyərli məsləhətlər verirdi.
Belə məsləhətlərdən
biri də bu idi ki,
tanıdığı insanlardan,
bələd olduğu
həyatdan yazsın, savaş səhnələri
yaratmaq, Nyu-York bogemasının işinə
qarışmaq onluq deyil. Bundan sonra
Folkner öz evinə qayıtdı, kiçik vətəninin timsalında ustadı Balzak sayağı xəyali bir ölkə yaratdı. Ölkəsinin adını
Yoknapatofa qoydu – bir hindu qəbiləsinin
dilində bu, “düzənlik boyu sakit axan çay”
deməkdir.
Onun ölkəsinin
ağdərili, qaradərili,
qırmızıdərili əhalisinin
cəmi sayı təxminən on beş min nəfərdir.
Folkner onların hamısına eyni şəfqətlə, mərhəmətlə,
bəzən də qəzəblə – eynən
təsəvvüründəki Allahın öz yaratdıqlarına baxdığı
kimi baxır. Hətta Yoknapatofanın xəritəsini də çəkmişdi. Heç
kimə sirr deyil ki, qaradərili
əhalinin çoxluq
təşkil elədiyi
bu cənub əyalətinin prototipi müəllifin öz dədə-baba yurdudur.
***
Bu səbəbdən
onun əsərlərini
şimal-cənub münaqişəsi
kontekstində izah eləməyə çalışanlar
çox olub. Vətəndaş müharibəsinə
qədər Amerikanın
cənubu quldarlığın,
feodalizmin, aristokratizmin,
mühafizəkarlığın, şimalı isə kapitalizmin, burjuaziyanın,
texnoloji tərəqqinin,
praqmatizmin rəmzi sayılırdı. Bunlar arasında mübarizə də köhnəliklə
yeniliyin, durğunluqla
inkişafın savaşı
kimi qələmə verilirdi. Folknerin əsərlərinə də
bu savaş kontekstində baxmaq tendensiyası vardı, elə indi də
var. Belə baxış Folkner yaradıcılığına yanaşmanın
ən asan, ən bayağı, həm də ən səmərəsiz üsuludur. Onun mənəvi boyunu bu arşınla ölçmək olmaz.
Eynən sələfi
Balzakı da sosial orqanizmin tədqiqatçısı, ictimai
münaqişələr salnaməçisi
kimi təqdim eləyənlər çox
olub. Bunu deyənlər Folknerlə
Steynbekin, Heminqueylə
Fisceraldın fərqini
bilməyənlərdir. Yazıçı
özü də əsərlərinə vulqar
sosioloji baxışın
tərəfdarı deyildi.
“Emili üçün
qızılgül” adlı
məşhur hekayəsinin
Amerikanın cənubuyla
şimalı arasındakı
barışmaz münaqişənin
rəmzi kimi qələmə alındığını
iddia eləyən tənqidçilərə o, belə
cavab vermişdi: “Heç kim havadan asılı deyil, hər kəs öz keçmişinə söykənir,
hamı həm keçmişinin, həm
də gələcəyinin
məhsuludur. Cənubla
şimal arasındakı
mübarizə, heç
şübhəsiz, mənim
bunu hara qədər dərk eləməyimdən asılı
olmayaraq mənəvi irsimin, qazandığım
təcrübənin mühüm
bir hissəsidir. Yazıçı içində
olduğu mühitdən,
adamlardan danışır,
bildiklərini söyləyir.
Əgər kişinin
şimalı, onu öldürən qadının
isə cənubu təmsil eləməsində
rəmzi məna varsa, mən burada belə yanaşmanın, belə simvolikanın olmadığını
deyə bilmərəm.
Amma bu, müəllifin şüurlu
cəhdi deyil. Yazıçı öz qarşısına belə
bir məqsəd qoymamalıdır ki, bax, mən indi
xarakterlərdən birinin
şimalı, o birinin
isə cənubu təmsil eləyəcəyi
bir hekayə yazmaq istəyirəm. Buradakı münaqişə
daha çox şimalla cənub arasında yox, bəlkə də Allahla Şeytan arasında gedən bir münaqişədir…”
Gerçəkdən də, əsərdəki sosial fon başqadır,
müəllifin sosial problemlərin həllinə
girişməsi bir başqa. Diqqətli oxucu sezməmiş deyil ki, mən
bu silsilədən olan yazılarımda hələlik sosial təfəkkür, ictimai düşüncə yiyəsi
olan şair-yazıçı-filosofların
yaradıcılığına baş vurmağa cəhd göstərməmişəm.
Belə müəlliflər
həm sayca çoxdur, həm də onların əsərləri daha çatımlıdır. Mənim
indiyəcən haqqında
danışdığım müəlliflərin hamısı
ya poetik, ya da mistik
təfəkkür sahibləridir.
Folknerin yaradıcılığında
da sosial mənzərə yalnız
fon rolunu oynayır; başqa sözlə, onun yaratdığı, məsələn,
zənci, ya hindu obrazları Amerikada qaradərili, yaxud qırmızıdərili
əhalinin problemlərinin
həllinə (tutalım,
Biçer-Stounun “Tom dayının koması” romanında, Fenimor Kuperin silsilə romanlarında olduğu kimi) diqqət çəkmək, onların
siyasi azadlığına
töhfə vermək
məqsədi güdmür
(hərçənd Folknerin
əsərlərindən də
o cür humanist nəticələri dolayısıyla
çıxarmaq olar),
insan acılarının,
travmalarının, qorxularının
psixoloji, bundan da ötə psixoanalitik mənzərəsini
yaratmaq niyyətinə
xidmət göstərir.
Bir sözlə,
Yoknapatofa Amerikanın
yox, bütövlükdə
dünyanın, onun əhalisi də ABŞ xalqının yox, cəmi bəşərin simvoludur. Folknerin Balzakdan əxz elədiyi bu üsuldan (şəbəkə
üsulu – personajların
müxtəlif əsərlərdə
əsas, yaxud da epizodik rollarda
zühur eləməsi)
sonralar Selincer, Markes kimi böyük
yazıçılar da
yararlanacaqdılar.
***
“Ayı” povestini
də dediyim cür bayağı üsullarla izah eləməyə cəhdlər
göstərilib. Guya Folkner təbiət-cəmiyyət
qarşıdurmasında tərəf
tutur, guya yazıçı sivilizasiyaya,
tərəqqiyə qarşıdır,
təbiətin, Bazarov
demiş, məbəddən
emalatxanaya çevrilməsiylə
heç cür barışmır. Folkner özü bu məsələyə münasibət
bildirəndə demişdi
ki, bunlar havayı söhbətlərdir,
tərəqqiyə qarşı
çıxmağın nə
mənası, nə də faydası var, tərəqqi dayanarsa, dünya məhv olar. Bununla da, əslində,
əsərinin bu yönümdə yozulmasına
etirazını bildirmişdi.
Folknerin “Ayı”dan on il sonra yazılmış
“Qoca və dəniz” povesti haqqında dediklərini eynilə onun öz əsərinə də aid eləmək
olar. Folkner deyirdi ki, Heminquey
özünün şah
əsərində, nəhayət,
Allahı tapıb, buna qədər onun qəhrəmanları vakuumda, çəkisizlikdə
dolaşırdılar; Allah
balığı da, qocanı da, akulaları da eyni dərəcədə
sevir, onların hamısına eyni dərəcədə acıyır.
O da “Ayı” povestində meşəyə,
meşə sakinlərinə,
insanlara özünün
tapındığı, inandığı
Allahın gözüylə
baxmağa çalışıb.
Ayı heyvanları, insanlar ayını ovlayırlar. Hər biri də özlüyündə
haqlıdır. Başqa
sözlə, insanın
təbiətdə ona
əlahiddə status verməli olan xüsusi üstünlükləri
yoxdur, yəni insan məxluqatın əşrəfi, kainatın
mərkəzi-filan deyil,
yer üzündə belə bir mərkəz
ümumiyyətlə yoxdur.
Folknerin allahı
panteistik tanrıdır.
Təbiətə qovuşmağa,
meşələrdə azmağa,
torpağa qarışmağa
bütün varlığıyla
can atan “oksfordlu zahid”in panteizm duyğusu bu əsərdə özünün ən dərin ifadəsini tapıb. Panteistik allahın olmağıyla olmamağının elə
bir fərqi yoxdur, ancaq hər
halda ümid verməsi baxımından
olmağı olmamağından
azca üstündür.
Belə tanrı yaratdıqlarının ağrılarına,
əzablarına biganədir,
onların səsini, yalvarışlarını eşitməz.
Onu qəddar fələkdən, demək
olar, heç nə ayırmır.
Folknerin yeniyetmə
qəhrəmanı meşəni
özünə vətən
bilir, öz cənnətinə baş
vurub heyvanlarla, quşlarla, ağaclarla arasından sərhədi götürmək istəyir.
O düşünür ki,
meşə heç kimin şəxsi mülkü ola bilməz, o hamınındır,
onu alıb-satmaq olmaz. Xüsusi ayinlərdən sonra təbiətin qapı-pəncərəsi,
darvazaları gəncin
üzünə açılır,
meşə onu övladlığa götürür,
ancaq günün birində sivilizasiyanın
rəhmsiz maşınları
o darvazaları əzib
keçib ana təbiətin sərhədlərini
də, qaydalarını
da pozur. Meşə məbəddən,
ana qoynundan emalatxanaya, fabrikə çevrilir, meşə sakinləri sığınacaqsız,
müdafiəsiz qalırlar…
***
Folknerin başqa
əsərlərində olduğu
kimi bu povestin
də süjeti hamar, düzxətli deyil, təhkiyə anaxronikdir. Ondan on altıya, on altıdan on səkkizə, on səkkizdən iyirmi birə qədər müxtəlif
yaşlarda səhnəyə
çıxan baş qəhrəman oxucuya üçüncü şəxsin
təkində təqdim
olunsa da, müəllif hər şeyə, hər kəsə, bütün hadisələrə onun gözüylə baxır.
Folkner elə bil bizə yeni
bir əhvalat danışmır, eşitdiyimiz,
bildiyimiz nələrisə
xatırladır; üstəlik
də, müəllif kimi hadisələri idarə eləmir, prosesin arxasınca gedir, ona şahidlik
eləyir.
1877-ci ilin payızında
on yaşlı Ayzek Makkaslin özündən on altı yaş böyük əmisi oğluyla meşəyə
ova gedir. Bir pəncəsi tələyə düşdüyündən
şikəst olmuş
Ben adlı nəhəng qoca ayı illərdir ovçuların girinə
keçmir, kimsə onu nə ovlaya,
nə tuta bilir. Qoca Ben
meşənin həm simvolu, həm padşahıdır. Çikeso
adlı hindu qəbiləsinin sonuncu nümayəndəsi, yetmiş
yaşlı ovçu
Sem Fazers oğlana ovçuluğun
qaydalarını, rituallarını
öyrətməyə başlayır.
Ustadı ona anladır ki, fermerlərin, ovçuların
başına illərdən
bəri oyun açan Qoca Beni tutmaq üçün
onlara yaxşı, igid bir ov
iti lazımdır. Əlbəttə, düşərgədə
it çoxdur, ancaq onlar ayı
ilə döşləşməyə
yaramır.
Ənənəyə görə, ov mövsümünün bir
günü nəhəng
ayının izlənməsinə
həsr olunmalıdır.
Ovçular mövqelərini
tutandan sonra Ayzek hiss eləyir ki, Qoca Ben haradansa onu izləyir. Fəqət ayının harada olduğunu, haradan baxdığını
kəsdirə bilmir, anlayır ki, Beni vurmaq heç vaxt ona qismət olmayacaq. Onda belə təsəvvür yaranır
ki, Qoca Ben ölməzdir.
Meşə padşahının
nəzərlərini öz
üzərində duyması
yeniyetmə oğlanın
təbiətlə kontaktının
alındığına işarədir.
Növbəti ilin iyununda Ayzek mayor de Speynin düşərgəsinə
yenidən qayıdır.
Mayorla dostları dincəlməkdəykən oğlan
gizlicə Qoca Benin sorağına çıxır.
Hamı elə bilir ki, Ayzek yaxınlıqda dələ
ovlayır, yalnız
Sem Fazers onun niyyətindən duyuq düşür, uşağı
inandırır ki, əlitüfəngli
gedəcəksə, Qoca
Ben özünü ona
göstərməyəcək. Ertəsi gün Ayzek tüfəngini düşərgədə qoyub
yalın əllə meşənin dərinliyinə
baş vurur. Meşədə saatını,
kompasını da bir ağacdan asıb, ana təbiətin qoynuna tam “təmizlənmiş”, “anadangəlmə”
şəkildə girir,
başqa sözlə,
təbiəti diksindirməmək,
meşəni ürkütməmək
üçün sivilizasiya
əlamətlərini məbəddən
eşikdə saxlayır.
Bundan sonra əliyalın, köməksiz
uşaq qoca ayının izinə düşür, yol-riz tanımadan cəngəllikdə
qarasına hərəkət
eləyir. Az keçmiş
Qoca Ben özünü
oğlana göstərir,
sonra da balıq səssizcə dəryaya qərq olan kimi qımıldanmadan, tərpənmədən meşənin
dərinliyində əriyib
itir. Balıqdan ötrü dərya nədirsə, Qoca Bendən ötrü də orman odur.
Meşənin ağsaqqalı
cəngəllikdə azmış
məsum uşağa doğru yolu nişan verir, oğlan ağlasığmaz
bir fəhmlə start mövqeyinə qayıdır.
Ayzekə elə gəlir gördüyü
ovçular hər il bu düşərgəyə
ov ovlamaq, quş quşlamaq üçün yox, bir pəncəsi zədəli ayını ziyarət eləmək üçün gəlirlər.
Özləri də yaxşı bilirlər ki,
Qoca Beni ələ keçirmək onlara heç vaxt müyəssər olmayacaq.
***
On üç yaşının
tamamında Ayzek Makkaslin artıq təcrübəli ovçudur.
Günün birində
oğlan ustadı Sem Fazerslə birgə Qoca Beni pusquya salır. Özünə güvənən ağılsız
ov köpəyi ayının üstünə
cumanda Ayzek iti qurtarmaq üçün
irəli atılır,
Qoca Ben ürküb hadisə yerindən uzaqlaşır. Bundan sonra ustadla şagird
ayıya güllə atmadıqlarına görə
bir-birini qınayır.
Oxucuda belə təəssürat yaranır
ki, onlar şüursuz
şəkildə bu oyunu bitirmək, meşə padşahını
taxtından salmaq istəmirlər.
Növbəti ilin yay tətilində Ayzek yenə yaşadığı
əyalət şəhərindən
düşərgəyə yollanır. Artıq
o, bir maral ovlayıb. Qoca Sem qədim hindu ovçuluq ənənəsinə uyğun
olaraq maralın qanını onun üzünə yaxır, belə demək olarsa, artıq Ayzeklə meşənin nikahı bağlanır, ana təbiət onu köynəyindən keçirir. Sonra o, bir ayı da
ovlayır.
Bir gün də düşərgə
yaxınlığından dayça
leşi tapılır.
Kimi dayçanı bəbirin, kimi canavarın, kimi də Qoca Benin
yırtıb-dağıtdığını
güman eləyir. Ancaq təcrübəli ovçu Sem Fazers leşin üstündəki izlərdən
anlayır ki, at balasını vəhşi it öldürüb. Üç
gün ərzində qoca hindu köpəyi
pusquya salıb dama qatır, onu uzun müddət
ac-susuz saxlayıb yavaş-yavaş ələbaxım
öyrədir. Aslan adı verdiyi bu bədheybət köpəyin köməyilə
Sem Qoca Beni ovlamaq niyyətindədir.
Noyabrda Ayzek də aralarında olmaqla ovçular komandası yenidən düşərgəyə toplaşır.
Bu dəfə dəstədə Bun adlı zalım, duyğusuz bir nəfər də peyda olur. Bədheybət
köpək qısa vaxtda ona mehir
salır, hətta onunla bir komada,
bir yataqda gecələyir. Aslan Qoca Benin izinə
düşürsə də,
çaya çatanda izi itirir. Bir
il sonra köpək ayının yolunu kəsə bilir, ancaq Bunun
güllələri hədəfdən
yayındığına görə
Qoca Benə aradan çıxmaq müyəssər olur. Sonrakı il ov mərasimi dekabra qədər uzanır. Nəhayət, ovçular ayını pusquya sala bilirlər.
Aslan ləqəbli köpək Qoca Ben ləqəbli ayını boğazlayır,
ayı isə caynağını itin qarnına keçirir. Köpəyin köməyinə
çatan Bun bıçağını ayının
kürəyinə saplayır.
Qoca Ben canını tapşırır,
bir neçə gün sonra ağır yaralı it də ölür.
Qoca Benin zərər vurduğu əlliyə qədər adam Aslanı təntənəylə dəfn
eləyir. Ovun qızğın yerində
qəfil yıxılan
Sem Fazers də bərk xəstələnir, hərçənd
həkim onun sağlam olduğunu, həyatına ciddi bir təhlükə görmədiyini söyləyir.
Həkimin optimist proqnozuna baxmayaraq az sonra qoca
Sem də Aslanın yanında torpağa tapşırılır.
Elə bil onun da canı
Qoca Ben ləqəbli ayıda, Aslan ləqəbli köpəkdəymiş.
Ayının zədəli
pəncəsini də
onların yanına gömürlər. Bu dünyada bir-birinə qənim kəsilmiş üç seçkin varlıq əbədi sülh şəraitində
dinc yanaşı yatır. Hər üçü panteistik tanrının bu dünyada onların boynuna qoyduğu missiyanı ləyaqətlə
yerinə yetirib: Qoca Ben – ayıların,
Aslan ləqəbli köpək – itlərin, Sem Fazers – ovçuların
ən yaxşısıdır.
Folkner bununla təbiətdə düşmənçiliyin
üzdə olduğunu,
əslində bütün
canlıların bir başlanğıcdan törəyib
eyni kökə, qaynağa qayıtdığını
bizə əyani şəkildə göstərir.
***
Üstündən bir
neçə il də keçəndən
sonra gənc Ayzek Makkaslin köhnə ovlaqları gəzməyə gedir, ustadı qoca Semin, Aslan adlı
köpəyin yatdığı
yamacı ziyarət eləyir. Oğlan duyur ki, Sem
onun gəlişindən
xəbərdardır. Onda
belə bir möhkəm qənaət
yaranır ki, təbiətin qoynunda, meşədə ölüm
yoxdur, bu torpağın altında yatanlar puça çıxmayıblar, eləcə
öz əzəllərinə,
mənbələrinə, vətənlərinə
dönüblər. Onlar
haldan-hala düşə-düşə,
dondan-dona girə-girə,
rəng alıb rəng verə-verə daim hərəkətdədirlər,
onlar dan işığıyla oyanıb
gün uzunu ormanda min biçimdə
zühur eləyir, gecəylə yuxuya dalıb dinclik tapırlar. Əlbəttə,
Folknerin ruhun ölməzliyinə, fərdi
əbədiyyətə inandığını
söyləmək üçün
əlimizdə tutarlı
dəlil yoxdur, ancaq onun panteistik
cənnətə ümid
bəslədiyi ən
azı bu əsərini oxuyan kəsdə şübhə
doğurmaz.
Mayor de Speyn ovlaq yerlərini
meşə təsərrüfatıyla
məşğul olan şirkətə satıb.
Kəsik ağaclar meşənin ortasından
çəkilmiş dəmiryolla
sivilizasiya mərkəzinə
daşınır. Orman
bir xeyli seyrəlib, keçəlləşib.
Adamlardan, texnikadan ürkən zavallı ayı hələ mişar dəyməmiş
bir ağacın başında otuz altı saat ac-susuz daldalanıb sivilizasiyanın gözündən
yayınmağa çalışır.
Ağacdan-ağaca atılan
dələlər böyür-başındakı
ağaclar kəsildiyindən
tək qalmış bir evkalipt ağacının
üstündə aşağı-yuxarı
qaçışırlar, qırxa
qədər dələ
həyəcanla öz
sonunu gözləyir.
Ağacın altında
oturmuş zalım Bun – Qoca Benin
müxənnət qatili
öz xidməti müqabilində artıq sivilizasiyadan, kapitalist dünyasından payını
qoparıb – onu şirkətə mühafizəçi
götürüblər. Sökük
silahının hissələrini
çəkiclə döyəcləyən
Bun gözünü yerdən qaldırmadan dələlərə işarəylə
quduz bir tərzdə bağırır:
“Rədd olun buralardan! İşiniz olmasın onlarla! Birinə də barmağınız dəyməsin!
Hamısı özümündür,
hamısı mənimdir!”
***
Folkner təsəvvüründəki
Allahın yaratdığı
dünyanı olduğu
kimi qəbul eləyir, onu dəyişməyə, söküb
yenidən qurmağa çalışmır. Onun
fəlsəfi yanaşmasından
belə nəticə çıxara bilərik: biz bu dünyanın,
həyatın, yaradılışın
mənasını anlamaqda
acizik, nəyin nədən, kimin kimdən üstün olduğunu, xeyirin harada, şərin harada olduğunu heç vədə qanmayacağıq, ona görə də bu dünyaya gəlişimizi xoş təsadüf, uğurlu qismət kimi qəbullanıb təbiətə,
təbii qanunlara uyğun ömür sürməliyik.
O yolu ki biz getməliyik, onsuz da gedəcəyik;
ya könüllü gedəcəyik, ya da sürüyə-sürüyə
aparacaqlar. Təbiət
bizim taleyimiz, valideynimiz, biz də onun bir
parçası, zərrəsiyik.
Yaxşı olar taleyimizin pişvazına könüllü çıxaq,
onun görüşünə
öz ayağımızla
gedək, ona sözsüz təslim olaq, yoxsa o gec-tez
bizi cəzalandıracaq.
Təbiəti öyrətməyə
yox, ondan öyrənməyə çalışaq.
Onun qisası amansız olur.
Bu mənada Uilyam Folkner çox dərin, çox da yetkin
bir stoik, sivilizasiyaya pəncərədən
baxan zahiddir. Öz ömrünü də bu qədim,
müdrik təlimin qaydalarına uyğun yaşayıb.
Fəxri Uğurlu
Yeni Azərbaycan.-2024.-
16 fevral, ¹30.- S.7.