Türkçülük
məfkurəsinin böyük
carçısı...
Əli bəy Hüseynzadənin anadan olmasından 160 il ötür
“Mən türkəm,
qafqazlı bir türkəm, türk bir müsəlmanam, müsəlman bir insanam, demək ki, mən bu
dörd sifətlə
dünyaya gəldim, bu dörd sifətlə
yaşamaq məcburiyyətindəyəm...”
Əli bəy Hüseynzadə
Əli bəy Hüseynzadə təkcə
Azərbaycanda deyil, bütün türk dünyasında ictimai fikrə aydınlıq gətirmiş şəxsiyyətdir.
O, insanlara yeni istiqamətlər verərək
onları ətalətdən,
qəflət yuxusundan,
zülmətdən uzaqlaşdırmağa,
həmrəyliyə, birliyə
əsaslanan istiqlal yoluna xidmət etməyə çağırırdı.
Məhz bu mənada Əli bəy Hüseynzadə Azərbaycan ictimai fikrində yeni mərhələ sayılır.
Əli bəy Hüseynzadə milli özünüdərkin və
istiqlal düşüncəsinin
yaradıcısı, türk
dünyasının mücahidi
idi.
Bu gün böyük mütəfəkkirin
anadan olmasından 160 il ötür. O, 24 fevral
1864-cü ildə anadan
olub. Kiçik yaşlarında ikən ailəsi ilə Tiflisə köçüb.
Atasını erkən
itirən Əli bəy o zaman Qafqaz şeyxülislamı olan babası Şeyx Əhməd Səlyaninin himayəsində böyüyüb.
Əli bəy Hüseynzadə Tiflis gimnaziyasında
təhsil alıb. Uşaqlıq və tələbəlik illərində
türk, fars, ərəb və rus dillərini öyrənib.
Əli bəy babası Şeyx Əhmədlə onun dostu, Azərbaycan dramaturgiyasının banisi,
ictimai xadim Mirzə Fətəli Axundovun söhbətlərindən faydalanıb
və onların tərbiyəsi altında zamanının ədəbi
çevrəsini tanıyıb.
Yəni Əli bəy Hüseynzadədə
gimnaziyada təhsil aldığı dövrdən
etibarən türkçülük
fikrinin yaranmasında və türkçülüklə
bağlı fikirlərin
formalaşmasında babası
Şeyx Əhməd Səlyaninin və Mirzə
Fətəli Axundovun böyük təsiri olub. O, 1885-ci ildə Peterburq Universitetinin riyaziyyat fakültəsinə
daxil olub. Burada həm də şərqşünaslıq
fakültəsində görkəmli
professorların mühazirələrini
dinləyib. Dövrün
məşhur elm xadimləri
- Dmitriy Mendeleyev, Yeqor Vaqner,
Nikolay Menşutkin, Nikolay Beketov,
Valentin Jukovski və başqalarından
dərs alan Əli bəy Hüseynzadə imperiyanın
paytaxtında gedən
ictimai-siyasi proseslərlə
də yaxından tanış olub, “xaçlılar” hərəkatına
rəğbət bəsləyib.
O zaman Sankt-Peterburqda yaranmış
vəziyyətə görə,
bir sıra inqilabçı tələbələr
kimi, o da Sankt-Peterburqdan
uzaqlaşmaq məcburiyyətində
qalıb. Rusiya imperiyasının paytaxtındakı
ictimai-siyasi təlatümlərlə
əlaqədar olaraq Türkiyəyə, İstanbula
gedib və orada əsgəri-zibbiyyə
fakültəsində tədris
almaqla dəri-zöhrəvi
xəstəliklər üzrə
mütəxəssis ixtisası
və yüzbaşı
hərbi rütbəsi
qazanıb.
1897-ci ildə o, Qırmızı
Aypara Cəmiyyəti heyətinin
tərkibində İtaliyaya
gedib. Üç ildən sonra geri qayıdaraq müsabiqə yolu ilə İstanbul Darülfünununda
əsgəri-tibb fakültəsində
professor köməkçisi vəzifəsinə təyin
edilib. O, burada da inqilabçı gənc türklər hərəkatına
qoşulduğuna və
İttihad Tərəqqi partiyasının
ilk özəyini yaradanlardan
biri olduğuna görə təqib olunub.
Türkiyədəki təqiblərdən
sonra Azərbaycana qayıdan Əli bəy Hüseynzadə
“Kaspi” qəzeti ilə
əməkdaşlığa başlayıb, publisistik yazılarını dərc
etdirib və “Gənc türkçülük
nədir?” adlı məqaləsi ilə türk tənzimat hərəkatının mahiyyətini
açıqlayıb, islahatçı-reformist
ideya adamı kimi tanınıb. Az sonra o, dövrünün məşhur teoloq alimi, ictimai xadim və publisisti
Əhməd bəy
Ağaoğlu ilə birlikdə
milyonçu Hacı Zeynalabdin Tağıyevin maliyyəsi
ilə “Həyat” qəzetinin nəşrinə
başlayıb. Bu qəzet
Əli bəy Hüseynzadəni Azərbaycana
“ağır başlı”
filosof, “ağla qida verən sözlər” söyləyən
mütəfəkkir kimi
tanıdıb. Onun səhifələrində əsərlərini
dərc etdirməklə
ictimai-mədəni mühitə
yeni ab-hava gətirib, ümumxalq dünyagörüşünün
məntiqi əsaslarını
yeni prinsiplərlə zənginləşdirməyə
çalışıb. Əli
bəy Hüseynzadənin
fəlsəfi mühakimələri
bu mənada çox maraqlıdır. Məsələn, o deyirdi:
“Türklər ya ölər, ya hicrət edərlər, fəqət qul olmazlar,” “Hər kəsə uşaqlıqda
ədəb və tərbiyə verilməsə,
böyüklükdə onun
nicatı ola bilməz,”
“Qalib olmaq haqqı o camaatındır ki, həyata
açıq gözlə
nəzər salar, zəmanənin ruhunu, icabatını anlar, dərk edər...”.
Dövrün ziddiyyətli,
mədəniyyət, dil
və türkçülüyün
problemli olduğu bir tarixi şəraitdə,
“türk” kəlməsinin
dilə gətirilmədiyi
tarixi bir məqamda Əli bəy Hüseynzadə “Həyat” qəzetinin səhifələrində çap
etdirdiyi “Türklər
kimdir və kimlərdən ibarətdir?”
adlı əsəri ilə türk xalqlarına, o cümlədən
Azərbaycan türklərinə
üz tutaraq deyirdi: “Biz ki, türk oğlu türkük, biz
ki, millətlərin ən
qədimi və ulusuyuq”. Bəzi mətbuat orqanlarında Çingiz xanın və Əmir Teymurun monqol kimi göstərilməsini
tənqid edir, onların türk olduqlarını və nəsillərindən olan
şəxsiyyətlərin də adlarını çəkərək onların
hər zaman türkcə
danışdıqlarını və türkcə yazdıqlarını bildirirdi.
Məşhur Amerika tarixçisi
Tadeus Svyatoxovski Azərbaycan
tarixi ilə bağlı araşdırmalarında
xüsusi olaraq qeyd edir ki, “XX əsrin əvvəllərində
türk xalqlarına kimliyini bildirən bir nəfər var idi, o da Əli Bəy Hüseynzadə idi”.
Çətinliklər çox
idi. Bir yandan da ermənilərin “Həyat”
qəzeti barədə
xəyanətləri bitib-tükənmirdi.
Onların tələbi
ilə Qafqaz canişini təcili olaraq “Həyat”ın sərlövhəsində “türk”
sözünün “tatar”
sözü ilə əvəzlənməsini tələb
edirdi. Təzyiqlərə
dözməyən “Həyat”ı
bağlamaqdan başqa
bir yol qalmadı...
Çox keçmədi
ki, böyük maarifçi,
xeyriyyəçi Hacı Zeynalabdin Tağıyevin maliyyə yardımı ilə “Füyuzat” jurnalı nəşrə başladı.
Nəticədə, Əli
bəy “Həyat”da başladığı türkçülük
ideyalarını “Füyuzat”da
da davam etdirərək
türkçülüyün siyasi proqramı olan “türkləşmək,
islamlaşmaq, avropalaşmaq”
formulunu bitkin bir sistem halına
gətirdi. “Füyuzat” jurnalı eyni
zamanda Azərbaycan ədəbiyyatında yeni bir istiqamətin
- ədəbi məktəbin yaranmasına səbəb oldu.
O, “Füyuzat”
jurnalında nəşr olunan məqalələrinin birində
yazırdı: “Bizə fədai lazımdır! Türk
hissiyyatlı, İslam etiqadlı, müasir qiyafəli fədai!”.
Bu fikir füyuzatçı mətbuat orqanları tərəfindən
təkmilləşdirildi və “Tazə həyat”,
“İrşad”, “Tərəqqi”, “İqbal”, “Açıq
söz”, “Qurtuluş”, “Azərbaycan” və digər mətbuat
orqanları tərəfindən “Türkləşmək,
islamlaşmaq, müasirləşmək” - azərbaycançılıq
şəklində formulə edilərək təbliğ
olundu.
Əli bəy
Hüseynzadə müasirimizdir. Onun müdrik tövsiyələri,
bəşəri ideyaları bu gün də həmvətənlərinə
milli birlik uğrunda mübarizədə kömək olur.
Bütün türk dünyasında yazıçı,
publisist və siyasi xadim kimi tanınan Əli bəy
Hüseynzadənin zəngin irsi doğma vətənində dərindən-dərinə
öyrənilir, əsərləri nəşr olunur, adı əbədiləşdirilir.
Xatırladaq ki,
Ə.Hüseynzadənin 150 illiyi Prezident İlham Əliyevin sərəncamı
ilə dövlət səviyyəsində qeyd olunub, müxtəlif
simpoziumlar, elmi konfrans və tədbirlər keçirilib.
Yeganə
BAYRAMOVA
Yeni Azərbaycan.-2024.-
24 fevral, ¹36.- S.8.