Təbriz
Əli Tudənin xatirələrində
Onun üçün
Vətənin müstəqilliyi,
millətin azadlığı
sözün müqəddəsliyindən
keçirdi. Bütöv
Azərbaycanı illər
boyu yaradıcılığında,
kitablarında, şeirlərində,
ümumiyyətlə, düşüncəsində
yaşatmışdı. Haqqında
danışdığımız şəxs Azərbaycan ədəbiyyatında özünəməxsus
yeri olan şairlərimizdəndir. Söhbət
görkəmli şair
Əli Tudədən gedir.
Əvvəli ötən
sayımızda...
Səhər işə
getdim. Günorta çağı təbrizli
şair dostlarımdan
biri yanıma gəldi. Dedi ki, bu axşam
Sovet mədəniyyət
evində təntənəli
iclas olacaq. İclas Sovet Ordusunun faşizm üzərində qələbə
çalmasının birinci
ildönümünə həsr
ediləcəkdir. Şairlər
şeir oxuyacaqlar. Sən də çıxış edəcəksən.
Şair dostum getdi. Fikirləşdim ki, yaxşı olardı belə əzəmətli yığıncaqda
təzə bir şeir oxuyum. Axı təbrizlilər şeir sərrafıdırlar.
Həmişə mətbuatda
çıxan şeirləri
diqqətlə izləyirlər.
Yaxşısına da,
pisinə də açıq-aydın, mərd-mərdanə
qiymət verirlər. Qəribədir ki, yaxşısını da əzbərləyirlər, pisini
də. Tərif etməkdə səxavətli
olan təbrizlilər yumorsuz da yaşaya
bilmirlər. Qapını
arxadan bağlayıb masamın arxasında əyləşdim. “May səhəri” adlı şeirimi yazmağa başladım. Bir azdan şeiri tamamladım. İki dəfə oxudum. İstədim ki, bir qələm dostuma da oxuyum.
Ancaq bu mümkün olmadı. Nə mən işdən çıxa bildim, nə də şair yoldaşlarımdan yanıma
gələn oldu. Axşam şeiri cibimə qoyub iclasa yollandım. Sovet mədəniyyət evi Gülüstan bağında yaraşıqlı,
əzəmətli, səliqəli
bir imarətdə yerləşirdi. Bu bağ doğurdan da öz adına
layiq idi. Təbrizin həmişəbahar
bir guşəsi idi. Bağın yaşıl ağaclarının
da sakit kölgəsində əyləşib
dincələn insanlar
dumduru sulara baxdıqca özlərinin
də düşüncələri
durulardı, duyğuları
təmizlənərdi, ürəkləri
sərinləyərdi. Mən
həm ana Vətənim Azərbaycanın,
həm də başqa diyarların neçə-neçə bağını,
parkını, meydanını
görmüşəm. Qoynunda
dincəlib hüsnünə
tamaşa etmişəm.
Lakin Gülüstan bağı həmişə
xəyalımda öz
hüsnü ilə başqa bağlardan seçilmişdir! Təsadüfi
deyil ki, Azərbaycanda xalq inqilabı qələbə
çalandan sonra milli qəhrəman Səttarxanın heykəlini
harada qoymaq məsələsi müzakirə
edildikdə Gülüstan
bağı ən gözəl ünvan olmuşdu.
Bu bağ ölməz sərkərdənin
büstünün açılışında
Milli hökumətin baş naziri S.C.Pişəvərini unudulmaz
qəhrəmana hörmətlə
dolu odlu nitqli ilə çıxış etmiş,
şairlər Sərdara
həsr etdikləri hərarətli şeirlər
oxumuşlar.
O zaman mən heykəlləşən Səttarxana
baxırdım. Məğrur
babamın dodaqlarındakı
təbəssümü qalın,
uzun, eşmə bığları örtə
bilmirdi. O, bizim gözlərimizdəki sevincə
tamaşa etdikcə gülürdü. Bəlkə
də qolları olsaydı, əlini qaldırıb qürurlar eşmə bığlarına
çəkərdi. Sonra
da üzünü görüşünə gəldiyi
insanlara tutub deyərdi: - Baxın, bu gözüyaşlı güllərə yaxşı
baxın, görün
sevincdən necə ağlayırlar! Bu güllər sizin pardaxlanmış arzularınızdır!
Bu gülləri sevin, oxşayın, əzizləyin! Ən ümdəsi, düşmənlərin
zəhərli nəfəsindən
qoruyun!
Mən o zaman “Gülüstan bağı”na
hərarətlə yazdığım
şeiri məmnuniyyətlə
xatırladım:
Biz ömrün
dadını odlu fişənglə
Vətənə azadlıq
gələndə duyduq.
Daş heykəli
atdıq...Şehli çələnglə
Yerində Sərdara
tunc heykəl qoyduq.
Sən yerin başında əlvan örtüksən,
Tarixdə azadlıq
yaşındır sənin.
Sanki bağ deyilsən, nəhəng üzüksən,
O heykəl qiymətli
qaşındır sənin.
Hər gün işdən sonra nə qədər adam
Tələsik yollanır
doğma gülzara.
Ay Səhəndin
üstdə doğanda
axşam,
Kim hesabat vermir şanlı Sərdara?
Sərdar yaxşı görür axşam çağları
Toplaşan dostların
görüşlərini.
Gizlədə bilməyir
eşmə bığları
Qalın dodağının
gülüşlərini.
Deyirəm ki, Sədi-böyük
sənətkar
Görsəydi hər güllü xiyabanını,
Kim bilir, bəlkdə də ölməz nəğməkar
Sənə həsr
edərdi “Gülüstan”ını.
Gözəlsən! Baxışın
yaz səhəridir,
Çox da nə çayın var, nə də
kəhrizin.
“Gülüstan” Sədinin
şah əsəridir,
Yeri var, desəm ki, sən də Təbrizin!
Mədəniyyətin evinin işıqlı iclas salonu Təbrizin
ən böyük salonlarından biri idi. İclası Təbrizin qocaman maarif xadimlərindən biri şair Məmmədli Səfvət
açdı. O, bəstəboy,
enlikürək bir kişi idi. Yaşı ötsə də ağ çöhrəsində ağ
zanbaq təravəti var idi. Səhnədə
rəyasət heyətinin
masası arxasında dayanıb salondakılara müraciət edən Məmmədəli Səfvətin
dümağ saçları
Ay işığında
parıldayan Səhəndin
peşmək qarına
bənzəyirdi. Təbəssümlə
dolu mehriban gözlərində hikmət
çeşmələri çağlayırdı.
O, Təbrizdəki Sovet-İran
mədəni əlaqələr
cəmiyyətinin yaradıcılarından
biri idi. Məmmədəli Səfvət
Sovet Ordusunun bəşəriyyəti faşizm
taunundan xilas etməsindəki böyük
xidmətlərindən ürək
dolusu danışdı.
Sürəkli alqışlar
altında çıxışını
tamamlayan məruzəçidən
sonra söz şairlərə verildi. Mən də rəyasət heyətində
əyləşmişdim. Burada
sənət yollarında
saç-saqqal ağartmış
şairlərlə yanaşı,
Təbrizin gənc şairləri də əyləşmişdilər. İclası
aparan Məmmədəli
Səfvətin bir yanında Azərbaycan Milli Məclisinin sədri Hacı Mirzəəli Şəbüstəri,
bir yanında isə mədəniyyət
evinin müdiri Əhəd Bağırzadə
əyləşmişdi. Mən
salona baxırdım. Salon ağzına qədər adamla dolu idi. Qabaq
sıralarda nazirlər,
generallar, rəislər
əyləşmişdilər. Büllür çil-çıraqdan
axan nur damcıları Təbriz gözəllərinin mavi gözlərində bərq
vururdu. Şəvə
saçlarında ağ
çiçəklərə dönürdü. Maraqla dolu baxışlar intizarla səhnənin qırağındakı kürsüyə
dikilmişdi. Doğrusu,
yaman həyəcan keçirirdim.
Bəli! Bir zamanlar Ərdəbilin yollarında, küçələrində,
meydanlarında şah
sərbazlarının sinəmə
tuşladığı müsəlsəl
qabağında qorxunun
nə olduğunu bilmədən hərarətlə
şeirlər oxusam da, indi rahat
bir salonda çıxış etməkdən
çəkinirdim. Niyə?
Ona görə ki, Ana Təbriz
təkcə yetirdiyi böyük şairlərlə
məşhur deyil, özü də başdan-başa elə şeiriyyətdir! Hələ
bu qədim şəhərin ecazkar mənzərəsi bir yana qalsın, bəs onun könüllər
ovlayan məlahətli
gözəlləri, insanlara
qayğıyla yanaşan
mehriban baxışlı
gəncləri, ağlı
heyran qoyan sinədəftər qocaları
hikmət dolu canlı şeir deyilmi? Mən bu haqda düşünərkən
adımın çəkildiyini
eşitdim. Bəli! Söz mənə verilmişdi. Yerimdən qalxıb titrək addımlarla sürəkli
alqışlar altında
kürsüyə doğru
getdim. “May səhəri” şeirimi oxumağa başladım. Şeir heca vəznində yazılmışdı.
Salondakılara mövzu
da, vəzn də, hiss də
təzə idi. Sanki illər boyu əruz vəznində yazılmış
qəliz ərəb-fars
tərkibləri ilə
doldurulmuş şeirləri
diləməkdən yorulmuş
qulaqlar indi dincəlməyə imkan tapmışdı. Sanki salondakılar Ana Vətənin doğma sinəsindən çağlayıb
axan saqraq çayların, şəlalələrin,
bulaqların səsini
eşidirdilər. O axarlar
bu adamlara məhrəm idi. Hiss edirdim ki,
salondakılar diqqətlə
qulaq asırlar. Arada gözlərimi bir anlıq vərəqdən ayırıb
qarşımdakı adamlara
baxırdım. Mənə
dikilən gözlərdə
maraq, sevinc, heyrət bir-birinə qarışmışdı. Demək
doğma Azərbaycan dilində də sadə, aydın, dərin şeirlər yazmaq olarmış! Mən şeiri oxuyub qurtardım. Salonda isə daşlaşmış sükut
hökm sürməkdə
idi. Sanki adamlar öz xəyallarında hələ
şeirin dəyərini
müəyyənləşdirmək istəyirdilər. Birdən
hamı qəti bir rəyə gəldi. Yaxşıdır!
Doğma dildə yazılan şeir doğurdan da gözəldir! Hərarətli
əllərdən qəfil
pərvazlanıb uçan
alqışlar daşlaşmış
sükutu parçaladı,
sükut əridi, təlatümlü ümmana
dönüb çağladı...
Keçib öz yerimdə əyləşdim.
Ancaq alqışlar susmaq bilmirdi. Bir neçə dəfə yerimdən qalxaraq minnətdarlıqla
salona baş əyib təşəkkür
etdim.
Rəyasət heyətində
məni tanıyanlar da, tanımayanlar da ürəkdən gələn sözlərlə
çıxışımı təbrik edirdi. Hətta tanımayanların
çoxu məni təbrik etməklə kifayətlənməyib haralı
olduğumla, nə iş gördüyümlə,
harada yaşadığımla
da maraqlanırdı. İclas gedirdi... Mən rəyasət heyətində Məmmədəli
Səfavətin arxasında
əyləşmişdim. Ona
görə də həm Hacı Mirzəəli Şəbüstəriyə,
həm də Əhəd Bağırzadəyə
yaxın idi. Hər ikisi ilə çoxdan tanış idi. Hacı Mirzəəli Şəbüstəri azca
çiyni üstə
qanrılaraq mənə
pıçıldadı ki,
arada bir vaxt tapıb Milli Məclisə gəlim, görüşək,
söhbət edək.
Mehriban çöhrəsi
həmişə təbəssümlə
işıqlanan Əhəd
Bağırzadə isə
məni sabah mədəniyyət evindəki
kabinetdə gözləyəcəyini
bildirdi. İclas qurtarandan sonra uğultuyla dolu salona endim. Tanıdığım,
tanımadığım adamlar
məni mehriban baxışlarla araya aldılar. Təbriklər
təzədən başlandı.
Təvazökarlıqdan uzaq
olsa da deməliyəm
ki, sanki o şeir gecəsində təbrizlilər yeni bir şair kəşf
etmişdilər. Həm
öz kəşflərinə,
həm də şairin uğuruna sevinirdilər. Radioda işləyən bir qələm dostum elə oradaca həmin şeiri məndən aldı ki, sabahkı verilişdə oxusunlar. Bu zaman adamları
yara-yara Həsən Cövdət mənə yanaşdı. O indi Təbrizdə yaşayırdı.
Əmək naziri idi. İftixarla mənə: - Sağ ol, Tudə! Ərdəbillilərin üzünü
ağ, başını
uca elədin!-dedi. Dərhal
düşündüm ki,
Milli hökumətin qurulduğu ilk günlərdə Ərdəbildə
mənim işsiz, pulsuz, mənzilsiz qaldığımı Vilayət
firqə komitəsinin
sədri Həsən Cövdət bəs niyə görmürdü?
Üzümü Həsən
Cövdətə tutub
təbəssümlə: - Ağayi
Cövdət! Mən yalnız Ərdəbilin deyil, bütün Azərbaycanın övladıyam!
Həmişə övladın
anaya, ananın da övlada ehtiyacı olmuşdur. Sizə isə ehtiyacınız olan adam gərəkmiş! - dedim. Deyəsən mənim bu kövrək
uğuruma şərik
çıxmaq istəyən
Həsən Cövdət
fikrimi başa düşdü. Sanki həqiqət kəsərli
dilim ittiham mizrabına dönüb nazirin ürəyinin sarı siminə dəymişdi. O heyrətdən
yerində donmuşdu.
Mən qollarıma girən qələm dostlarımın əhatəsində
papiros tüstü-dumanı
ilə dolmağa başlayan salondan Ay işığından yuyulan təmiz havalı xiyabana çıxdım...
Yeni Azərbaycan.-2024.-
27 fevral, ¹37.- S.7.