Yazıçının
tutmayan fəlsəfi calağı
Herman
Hessenin hind poeması
– “Siddhartha” romanı haqqında
Oxucuya əvvəl
elə gəlir ki, müəllif bu əsərdə Buddanın
ömür yolunu qələmə alıb. Oxuduqca görürsən,
yox, Siddhartha böyük
müəllim Qautama Şakyamuninin özü deyil, adaşıdır, onunla bir dövrdə
yaşamış əkiztayı,
oxşarıdır. Bu baxımdan
“Siddhartha” romanı Buddanın
paralel, daha doğrusu, alternativ tərcümeyi-halı sayıla
bilər.
Hessenin başqa
əsərlərində olduğu
kimi bu, özü demiş, “hind poeması”nda da traktat elementləri çoxdur. Əsər bədii mətnlə fəlsəfi risalənin sərhədində yazılıb,
adamda elə təəssürat yaranır
ki, müəllifin məqsədi
bədii əsər yaratmaqdan çox tapındığı təlimin
əyninə bədii
don biçmək olub.
Əgər keçmiş
zamanlarda qələmə
alınsaydı, bu gözəl mətni buddizmin kanonik kitablarına salardılar.
Təsadüfi deyil
ki, induist-buddist arealda,
ən çox da bu qohum təlimlərin
vətənində Hessenin
adı az qala müqəddəslər
sırasında çəkilir.
Onun “hind poeması” Hindistanın hətta bir çox yerli dilinə də tərcümə olunub.
***
Sağlam, gözəl, ağıllı
brahman oğlu Siddharthanı
xoş, rahat, dinc, tox gələcək gözləyir. Onun nüfuzlu atası, mehriban anası, Qovinda adlı sadiq dostu var. Fəqət bütün bunlar onu qane
eləmir. Siddhartha xoşbəxt
deyil, çünki onu düşündürən
suallara atası qarışıq dövrün
heç bir müdriki, heç bir induizm kahini
cavab verə bilmir.
Bu səbəbdən həqiqət
aşiqi, bilik təşnəsi cavan oğlan rahat ev-eşiyindən olub çöllərə düşür,
öz gerçək Məninin axtarışına
çıxır, özünü
ziyarətə gedir. İnsan yalnız həqiqi, daxili Mənini kəşf eləməklə, yəni
ruhunu tapmaqla yalançı mənliyini,
yəni nəfsini əynindən soyunub ata bilər, özlüyünə, özümlüyünə
qovuşa bilər. Eyni diləklə yaşayan dostu da bu səfərdə ona qoşulur.
Bir müddət keçmiş
dostlar samanlara – gəzərgi rahiblərə,
asketlərə qoşulurlar.
Budda haqqında rəvayətlərdə
də onun cəlayi-vətən olandan
sonra bənzər icmaya yan aldığı,
özünü aclıqla
sınağa çəkdiyi,
günə bir düyü dəniylə keçindiyi deyilir. Ancaq zaman keçdikcə
o (yəni həm əfsanəvi Budda, həm
də Hessenin qəhrəmanı) anlayır
ki, tanrılara mal-mülk,
can qurban verməklə,
pəhriz saxlamaqla, ac-susuz qalmaqla, əkməyib-becərməyib qapılara
düşməklə, dünya
nemətlərini nəfsinə
haram buyurmaqla həqiqətə
çatmaq olmaz.
Belə deyilsə,
bəs nədən bu saysız-hesabsız brahmanların, meşələr
dolusu samanların biri nirvana məqamına ucalmayıb? Niyə indiyə qədər bunlardan birinin də beyni, ağlı nurlanmayıb?..
***
Üç ili bu minvalla yola
verəndən sonra dostlar nirvanaya çatmış tək insan olan Qautama
Budda haqqında eşidirlər.
Onlar samanlardan qopub bu müqəddəs
insanın ziyarətinə
gedirlər. Siddhartha Buddanı
çox yüksək
qiymətləndirir, onun
ucaldığı zirvədən
yuxarısı olmadığını
düşünür, bununla
belə onun yanında qalıb itaətkar şagirdlərindən
biri olmaq istəmir. Səbəbi çox sadədir: həqiqətə elliklə
yetişmək olmaz, haqqa aparan yolu
hər kəs öz ayağıyla getməlidir. Bu baxımdan
fərdiyyətçi, tərki-dünyaçı
Şərq təlimləri
(daosizm, buddizm) kollektivçi monoteist dinlərdən, platonizmin hər üzündən,
o cümlədən sufizmdən
ciddi fərqlənir.
Siddhartha nirvanaya çatmış
müqəddəs insana
gedişinin səbəbini
təxminən belə
izah eləyir: əgər bizim məqsədimiz öz mənimizdən (yəni eqomuzdan, qürurumuzdan, təkəbbürümüzdən, nəfsimizdən) arınmaqdırsa,
burada bu məqsədə çatmaq
alınmayacaq, çünki
bu insanların arasında mənim mənim bir az da böyüyəcək,
bütöv bir icma, sekta, din miqyası alacaq. Buradan da o məna hasil olunur ki, əgər mən təkadamlıq mənimin
uçuq-sökük çəpərini
basıb keçə
bilmirəmsə, yüz
minlərlə, milyonlarla
adamdan ibarət mənimin hündür, qalın hasarını necə aşaram?..
Həqiqətən də, hansısa bir dini icmanın, təriqətin, sektanın
tərkibində olan adam heç vaxt öz taleyinə
azad sərəncam verə, sərbəst qərar qəbul eləyə bilməz. Heç bir dindar deyə bilməz ki, mən də öz peyğəmbərimə, allahıma
bənzəmək istəyirəm,
mən də eynən onlar kimi, bacarsam, hələ onlardan da üstün olmaq istəyirəm. Belə arzu heç bir dindara bağışlanmaz,
dərhal küfr elan olunub cəzalandırılar.
Halbuki hər bir ideal ona bənzəmək,
ona dartınmaq, onun kimi olmağa
can atmaq üçündür.
Buddanın əli hansı ucalıqlara dəyirsə dəysin, onu yamsılamaqla onun çatdığı
məqama yetişmək
olmaz. Böyük Müəllimin şagirdləri
bunu qanmırlar, ustadı kor-koranə təqlid eləməklə
haqqa qovuşacaqlarını
düşünürlər. Qovinda da bu icmada
qalmağa üstünlük
verir, ondan ötrü həqiqət yolçuluğunun ən
son mərtəbəsi budur.
Siddhartha isə fərdiyyətçidir,
o, Buddanın yolunu bəyənir, fəqət
o yolu kiminsə ətəyindən yapışmadan
fərdi qaydada getmək istəyir. Başqa sözlə, Qovinda din-təriqət, qulluq, köləlik yolunu, azadlığını
könüllü təhvil
verib rəhbərə
sözsüz təslim
olmaq yolunu, Siddhartha isə azad mənəvi
təkamül, yalquzaq
kimi yalqız dolanmaq, mənəvi nemətlərlə təkbaşına
bəslənmək yolunu
seçir.
***
Yeganə dostundan ayrılıb tək-tənha yola düzələn Siddhartha bir
müddət çölü-düzü
məqsədsiz dolaşa-dolaşa
özünü ələkdən
keçirir. Ona əyan
olur ki, indiyəcən
özündən ayrı
yaşayıb, özünü
özgələrə – ağaclara,
quşlara, heyvanlara, hətta murdar çaqqal leşinə sürgün eləyib, həyata qıraq ünvanlardan, kənar gözlərdən baxıb,
fəqət özü
olmayıb, özünə
yad kəsilib. Bütün
bunlar başqasında
təcəlla eləmək
deyil, özündən,
özlüyündən, özümlüyündən
qaçmaqdır. Başqasına
qovuşmaq özünü
azdırmaqla yox, öz eqonun sərhədini aşmaqla mümkün olar. Əslində, gerçək
Mənini tapan adamın başqa nəsə axtarmağa ehtiyacı da qalmayacaq, çünki başqası
deyilən nə varsa, o Mənin içindən çıxacaq.
Öz Mənini tapan kəs adına Atman deyilən cəmi varlığı,
varlığın cövhərini
tapmış olacaq, bununla da nirvanaya çatmış olacaq…
Bunları anlayandan
sonra Siddhartha dünyaya
bir ayrı gözlə baxmağa başlayır, bütün
gördüklərindən bacardıqca zövq almağa çalışır.
Dünya həmin dünyadır,
fəqət ona baxanın baxışları
dəyişib; baxışlar
dəyişibsə, demək,
dünya da dəyişib.
Bu məqam dahi filosof Edmund Hüsserlin fenomenologiya nəzəriyyəsini
(intensionallıq, obyektin
zahiri cəhətlərini
mötərizəyə alıb
mahiyyətinə nüfuz
eləmək) xatırladır.
Enli çayın yaxasında
Siddhartha müdrik qayıqçı
Vasudeva ilə rastlaşır.
O zamanlar böyük körpü salmaq sənəti hələ icad olunmadığından
Vasudeva adamları çayın
bir yaxasından o biri yaxasına adlatmaqla ruzi qazanır. Qayıqçı
Siddharthanın xoşuna
gəlir, o, bir az da müqəddəs Qautamanı xatırladır.
Vasudeva müdriklik dərsini
çaydan alıb, hər gün sinəsini yara-yara o tay-bu taya üzdüyü
çay ona pıçıldayıb ki, hər
şey dövr eləyir, hər kəs qayıdır. Odur
ki, Siddhartha onu çaydan
pulsuz adlatmağı xahiş eləyəndə
qayıqçı qərib
yolçunu naümid qoymur, bilir ki, bir gün o da hərlənib-fırlanıb bu
yerlərə qayıdacaq.
***
Getdiyi kənddə
Siddhartha Kamala adlı kurtizan
qadınla, eşq tanrıçasıyla tanış
olur. Kamala həm çox gözəl, həm də varlı xanımdır, yalnız pullu kişilərə xidmət
göstərir. Siddhartha ondan
sevgi dərsi almaq istəyir, amma bu xidmətin haqqını ödəməyə
pulu-parası yoxdur.
Kamala onu Kamasvami adlı varlı tacirin üstünə göndərir. Siddharthanın
ağıllı, savadlı,
bilikli olması tacirin də, özünün də karına gəlir, tacir ona mühüm
işlər tapşırır,
köməkçisinə yaxşı
pullar qazandırır.
Siddhartha bu işinə əyləncə kimi baxır, çünki alver prosesi ona
çoxlu yeni şeylər
öyrədir, ticari səfərlər hesabına
o, yeni torpaqlara ayaq açır, yeni insanlar tanıyır. Bir sözlə,
bu müddətdə Siddharthanın həyat təcrübəsi də,
sərvəti də görünməmiş dərəcədə
artır. Qazancını
isə o, Kamalaya xərcləyir, yəni çoxlu pul qazansa da, puldan asılılığı yaranmır.
Yekə-yekə kişilərin
var-dövlət düşkünlüyü,
uşaq sayağı gözü gördüyünü
qamarlamaq hərisliyi onda mərhəmət qarışıq heyrət
doğurur.
Bununla belə
qüdrətli Sansara sözünü deyir,
Siddhartha yavaş-yavaş dəyişməyə
başlayır. Bütün
canlıları tamahından
tora salan çərxi-fələk onu
da qarmağına keçirir,
brahman oğlu yaşamaq
ehtirasına aludə olur, həzz dəryasına baş vurur. Evindən, ailəsindən nə niyyətlə ayrıldığı,
hansı məqsədlə
çöllərə düşdüyü,
kimi, nəyi axtardığı yadından
çıxır. Ehtiras,
tamah burulğanında
gicəllənən, sərvət,
könül ovçusuna
çevrilən Siddhartha sözün
həm müstəqim,
həm məcazi mənasında dünyayla
aşıq-aşıq oynamağa
girişir, həyatını
qumara qoyur, təkcə udmaqdan yox, hətta uduzmaqdan da şeytani zövq alır.
Günün birində
duyuq düşür
ki, Sansaranın amansız
pəncəsində çabalayır.
Bu vaxt köhnə təcrübəsi onun karına gəlir, meditasiyaya dalmaqla fələyin dəmir barmaqlarını yaxasından
qoparır. Bundan sonra həyatın bər-bəzəyi onun gözündə sönür,
Siddhartha var-dövlətini, cah-cəlalını atıb
varlığın rəmzi
kimi durmadan axan çayın sahilinə dönür. Ən böyük həqiqəti ona çay pıçıldayacaq,
çay onu yenidən özünə
qaytaracaq.
***
Hərçənd o bu nəhrin kənarına həqiqəti eşitmək,
ya özünə qayıtmaq üçün
yox, özünü öldürmək üçün
gəlmişdi. Yorğun-üzgün
canını yuxu saranda böyür-başında
zəhərli ilanlar mələşdiyini, vəhşi
heyvanlar dolaşdığını
düşünməyə halı, macalı olmamışdı.
Gözünü açanda
yuxusuna sarı əbalı bir gəzərgi buddist rahibin keşik çəkdiyini görür.
Siddhartha köhnə dostu
vəfalı Qovindanı
tanısa da, Qovinda əvvəl-əvvəl onun
kimliyini sezmir. Dostlar mehriban görüşürlər, ancaq
onların yolu artıq çoxdan ayrılıb; Qovinda rahib yoldaşlarına çatmağa tələsir,
Siddharthanın isə
bu çayın yaxasından özgə gedəcək yeri qalmayıb. Çay onun
son mənzili, son ünvanıdır.
Qovinda anlayır ki,
Siddhartha Buddanın yetişdiyi
məqama çatmağa
can atır.
İyirmi ildən
sonra Siddhartha qayıqçı
Vasudeva ilə yenidən
görüşür. Bahalı
libasını qayıqçıya
bağışlayıb əvəzində
onu özünə köməkçi götürməsini
xahiş eləyir, qayıqçının komasında
yaşamağa başlayır.
Vasudeva onu inandırır ki, hələ də gec deyil, o yenə
də çayla ünsiyyət qura bilər, bir şərtlə ki, fikrini-zikrini
cəmləyib çayın
ruhuna dala bilsin. Qayıqçı deyir çay həm dayanmadan axır, zamanı yerdə güzgüləndirir,
həm də daim indiki zamanda
yaşayır. Çay eyni
vaxtda həm mənbəyində, həm
mənsəbində, həm
dağda, həm də düzdə, həm şəlalədə,
həm qıjovda, həm enişdə, həm yoxuşda, həm dənizdə, həm bulaqda, həm dərində, həm dayazda ola bilir. Çaydan dərs almaq lazımdır, çünki
həyat da çay kimidir.
***
Müqəddəs insanı
ziyarət eləmək
arzusuyla ev-eşiyindən
cüda düşüb
Buddanın axtarışına
çıxan Kamala çay
sahilində Siddhartha ilə
tapışır. Ötən
müddətdə qadının
Siddharthadan bir oğlu olub, Kamala oğluna atasının adını qoyub.
Çay qırağında Kamalanı
zəhərli ilan çalır, qadını
xilas eləmək mümkün olmur. Bundan sonra oğlu
atasının yanında
qalır. Siddhartha onunla
nə qədər mehriban davranmağa çalışsa da, on bir
yaşlı oğlan ipə-sapa yatmır, atasının yaşadığı
kimi yaşamaq istəmir. Onu içindən
çıxdığı mühit özünə çəkir, buna görə
də həm atası, həm də onun qayıqçı
dostuyla kobud davranır.
Bir sözlə, Sansara Siddharthanı daha bir oyuna çəkir,
həm də əvvəlkilərdən qat-qat qəliz oyuna. Bu dəfə fələk onun üstünə ən ağır silahıyla hücuma keçir, onu sansara zəncirinin ən möhkəm halqasına keçirir. Uşaq lap ağını
çıxaranda müdrik
Vasudeva dözməyib dilə
gəlir, Siddharthanı
başa salır ki, oğlunu öz qıçına bağlamağı
onun səhvidir, bu da bir cür
zorakılıqdır. Ata heç
öz övladının
da taleyini dəyişə
bilməz, onun yerinə seçim eləyə bilməz, onu Sansaranın caynağından qopara bilməz.
Siddhartha xatırlayır ki, bir
zaman özü də
atasından, atasının
ona biçdiyi taledən, cızdığı
ömür yolundan ayrılıb öz Məninin, kimliyinin, azadlığının sorağına
çıxmışdı. O zaman onu dünyalarca sevən brahman atası oğlunu çətinliklə
də olsa anlayıb Siddharthaya xeyir-dua vermişdi.
İndi növbə onundur,
o da övladına özünü
tapmaq imkanı, azadlıq verməlidir.
Bundan sonra
Siddhartha oğlunun izinə
düşməkdən vaz
keçir, onu sərbəst buraxır. Bir vaxt doğma
atasına nələr
çəkdirdiyi ona yalnız indi əyan olur.
Vasudevanın dediyi
üsulla suları dinşəyən Siddhartha,
nəhayət, çaydan
o sehirli nidanı eşidir. Çay ona həyatın başlıca sirrini pıçıldayır. Siddhartha
bütün yaranmışların
birliyini dərk eləyib dinclik tapır, kosmik sükunətə dalır,
vahid mənbəyə
qovuşur.
Buddistlər icmasının
çox hörmətli,
təcrübəli rahiblərindən
sayılmasına baxmayaraq
hələ də axtarışda olan Qovinda yenə onun yanına gəlir. Siddhartha dostuna deyir ki,
bildiklərini hansısa
təlimin ehkamlarına
yiyələnməklə, elm-mərifət
kəsb eləməklə
yox, həyatın içinə girməklə,
təcrübə toplamaqla,
yıxılıb-durmaqla qazanıb.
Biliyi başqasından
ala bilərsən, amma müdrikliyi özün qazanmalısan…
***
“Siddhartha” fəlsəfi
pritça, roman-alleqoriyadır,
əsər başdan-ayağa
qəhrəmanın öz
içinə səyahəti,
özünü, gerçək
Mənini ziyarətidir.
Özündən əvvəlki
Şopenhauer, özündən
sonrakı Selincer kimi Herman Hesse
də induizmdən, buddizmdən, daosizmdən həm çox təsirlənib, həm də çox yararlanıb. Ancaq böyük yazıçı
Şərq fəlsəfəsinə,
nə qədər olmasa, Qərb insanının gözüylə
baxır, dolayısıyla
da olsa, onu xristianlıqla ortaq məxrəcə gətirməyə, induizmin
Atmanı ilə monoteist dinlərin Allahını eyniləşdirməyə
çalışır. Bəlkə
də yanılıram,
ancaq hər halda mənə belə görünür.
Vasudevanın, ardınca
da Siddharthanın həyatın obrazı kimi qavradığı çayı vəhdəti-vücud
vadisitək qələmə
verməyi, məncə,
bir o qədər dəqiq təsbit deyil.
Buddizm tənhaların
dinidir; əslində,
din də deyil, psixoloji-meditativ təcrübələr toplusudur,
ömrün gəldi-gedərliyini,
həyatın faniliyini,
varlığın yoxluğunu
vəsf eləyən pessimist poeziyadır. Avropalılar bunun adına “tanrısız din” deyirlər.
Hind düşüncəsinə
görə, nirvanaya çatmış Buddanın
məqamı (yerli-məhəlli)
tanrıların məqamından
ucadır. Buddizm məbədlərində rahiblər
bir araya gəlsələr də, hər kəs ayrıca adadır, hər bir zahid
Buddanın keçdiyi
yolu öz ayağıyla getməlidir,
əks halda, Hessenin də yazdığı kimi, insanın mənəvi yüksəlişinə ümid
bağlamaq olmaz. Dao, Budda məbədlərindəki
topluluq fəlsəfi-psixoloji
xarakterinə görə
kilsədəki, məsciddəki
cəmliyin eyni deyil, bu tapınaqlardakı
birlik, şair Salamın təbirincə desək, “təklərin cəmi” deyimiylə ifadə oluna bilər.
***
Siddharthanın ali
mənəvi instansiyanı
ziddiyyətlərin barışıb
qovuşduğu məkan
kimi təsəvvürə
gətirməsi antik yunan idealizmindən bəhrələnmiş klassik
alman fəlsəfəsinin,
ələlxüsus hegelizmin
qədim hind-çin zahidliyinə, panteizmin mistik monizmə, individualizmin kollektivizmə
calaq olunmasıdır.
Belə calaq bar verməz. Buddizmdə (elə daosizmdə də) ziddiyyətlərin toqquşması
onların birliyinə,
sintezinə, vəhdətinə
yox, aradan qalxmasına gətirib çıxarır. Yəni
tutalım, müsbət
beşlə mənfi beşi toplayanda cavab on eləmir,
sıfır eləyir.
Buddizmin (elə
daosizmin də) hədəfi sağ qoluyla müsbət emosiyaları, sol qoluyla mənfi emosiyaları sonsuzluğa qədər dartıb uzadan mənəvi-psixoloji
koordinat xəttinin tam ortası, həmin o sıfır nöqtəsidir. Əgər
xristianlığın (eləcə
də bütün başqa dərvişanə
təlimlərin, fəlsəfələrin)
idealı azad, ruhani cəmiyyətdirsə,
buddizmin (eləcə də bütün başqa zahidanə təlimlərin, fəlsəfələrin)
idealı azad, ruhani fərddir.
Nirvanaya çatan
fərdin ruhu sonsuz doğuluşların,
səbəb-nəticə ardıcıllığının
sansara zəncirini qırıb fələyin
təsir dairəsindən
kənara çıxır.
Bundan sonra o ruha materiyanın cazibəsi əsər eləmir, torpağın dişi batmır. Saf ruh şəklinə
qayıdan fərd buddizmin ali məqsədinə
çatmış sayılır,
bu dünyaya bir də gəlməyə
daha onun marağı olmur.
Hərçənd bu
dünyanı da, bu dünyada yaşadığı ömürləri
də çox yaxşı xatırlayır.
Necə ki, Budda özü yer üzünə cürbəcür donda gəlib keçirdiyi beş yüz qırx yeddi həyatın hamısını
bircə-bircə yadında
saxlamışdı.
***
Bir buddist rahibə sual verirlər: nirvanaya çatandan sonra Budda necoldu?
Rahib cavabında deyir: bu, ona bənzəyir
ki, şamın alovunu
söndürəndən sonra
soruşasan, bəs sönmüş alov hara qeyb oldu?..
Fəxri
Uğurlu
Yeni Azərbaycan.-2024.-
1 mart, ¹40.- S.6.