Yazıçının tutmayan fəlsəfi calağı
Herman
Hessenin hind poeması
- “Siddhartha” romanı haqqında
Əvvəli ötən
sayımızda…
Hərçənd o bu nəhrin kənarına həqiqəti eşitmək,
ya özünə qayıtmaq üçün
yox, özünü öldürmək üçün
gəlmişdi. Yorğun-üzgün
canını yuxu saranda böyür-başında
zəhərli ilanlar mələşdiyini, vəhşi
heyvanlar dolaşdığını
düşünməyə halı, macalı olmamışdı.
Gözünü açanda
yuxusuna sarı əbalı bir gəzərgi buddist rahibin keşik çəkdiyini görür.
Siddhartha köhnə dostu
vəfalı Qovindanı
tanısa da, Qovinda əvvəl-əvvəl onun
kimliyini sezmir. Dostlar mehriban görüşürlər, ancaq
onların yolu artıq çoxdan ayrılıb; Qovinda rahib yoldaşlarına çatmağa tələsir,
Siddharthanın isə
bu çayın yaxasından özgə gedəcək yeri qalmayıb. Çay onun
son mənzili, son ünvanıdır.
Qovinda anlayır ki,
Siddhartha Buddanın yetişdiyi
məqama çatmağa
can atır.
İyirmi ildən
sonra Siddhartha qayıqçı
Vasudeva ilə yenidən
görüşür. Bahalı
libasını qayıqçıya
bağışlayıb əvəzində
onu özünə köməkçi götürməsini
xahiş eləyir, qayıqçının komasında
yaşamağa başlayır.
Vasudeva onu inandırır ki, hələ də gec deyil, o yenə
də çayla ünsiyyət qura bilər, bir şərtlə ki, fikrini-zikrini
cəmləyib çayın
ruhuna dala bilsin. Qayıqçı deyir çay həm dayanmadan axır, zamanı yerdə güzgüləndirir,
həm də daim indiki zamanda
yaşayır. Çay eyni
vaxtda həm mənbəyində, həm
mənsəbində, həm
dağda, həm də düzdə, həm şəlalədə,
həm qıjovda, həm enişdə, həm yoxuşda, həm dənizdə, həm bulaqda, həm dərində, həm dayazda ola bilir. Çaydan dərs almaq lazımdır, çünki
həyat da çay kimidir.
***
Müqəddəs insanı
ziyarət eləmək
arzusuyla ev-eşiyindən
cüda düşüb
Buddanın axtarışına
çıxan Kamala çay
sahilində Siddhartha ilə
tapışır. Ötən
müddətdə qadının
Siddharthadan bir oğlu olub, Kamala oğluna atasının adını qoyub.
Çay qırağında Kamalanı
zəhərli ilan çalır, qadını
xilas eləmək mümkün olmur. Bundan sonra oğlu
atasının yanında
qalır. Siddhartha onunla
nə qədər mehriban davranmağa çalışsa da, on bir
yaşlı oğlan ipə-sapa yatmır, atasının yaşadığı
kimi yaşamaq istəmir. Onu içindən
çıxdığı mühit özünə çəkir, buna görə
də həm atası, həm də onun qayıqçı
dostuyla kobud davranır.
Bir sözlə, Sansara Siddharthanı daha bir oyuna çəkir,
həm də əvvəlkilərdən qat-qat qəliz oyuna. Bu dəfə fələk onun üstünə ən ağır silahıyla hücuma keçir, onu sansara zəncirinin ən möhkəm halqasına keçirir. Uşaq lap ağını
çıxaranda müdrik
Vasudeva dözməyib dilə
gəlir, Siddharthanı
başa salır ki, oğlunu öz qıçına bağlamağı
onun səhvidir, bu da bir cür
zorakılıqdır. Ata heç
öz övladının
da taleyini dəyişə
bilməz, onun yerinə seçim eləyə bilməz, onu Sansaranın caynağından qopara bilməz.
Siddhartha xatırlayır ki, bir
zaman özü də
atasından, atasının
ona biçdiyi taledən, cızdığı
ömür yolundan ayrılıb öz Məninin, kimliyinin, azadlığının sorağına
çıxmışdı. O zaman onu dünyalarca sevən brahman atası oğlunu çətinliklə
də olsa anlayıb Siddharthaya xeyir-dua vermişdi.
İndi növbə onundur,
o da övladına özünü
tapmaq imkanı, azadlıq verməlidir.
Bundan sonra
Siddhartha oğlunun izinə
düşməkdən vaz
keçir, onu sərbəst buraxır.
Bir vaxt doğma atasına nələr çəkdirdiyi ona yalnız indi əyan olur.
Vasudevanın dediyi üsulla suları dinşəyən Siddhartha, nəhayət,
çaydan o sehirli nidanı eşidir.
Çay ona həyatın
başlıca sirrini pıçıldayır. Siddhartha bütün yaranmışların
birliyini dərk eləyib dinclik tapır, kosmik sükunətə dalır,
vahid mənbəyə
qovuşur.
Buddistlər icmasının
çox hörmətli,
təcrübəli rahiblərindən
sayılmasına baxmayaraq
hələ də axtarışda olan Qovinda yenə onun yanına gəlir. Siddhartha dostuna deyir ki, bildiklərini hansısa təlimin ehkamlarına yiyələnməklə,
elm-mərifət kəsb
eləməklə yox,
həyatın içinə
girməklə, təcrübə
toplamaqla, yıxılıb-durmaqla
qazanıb. Biliyi başqasından ala bilərsən,
amma müdrikliyi özün
qazanmalısan...
***
“Siddhartha” fəlsəfi pritça,
roman-alleqoriyadır, əsər
başdan-ayağa qəhrəmanın
öz içinə səyahəti, özünü,
gerçək Mənini
ziyarətidir. Özündən
əvvəlki Şopenhauer,
özündən sonrakı
Selincer kimi Herman Hesse də induizmdən, buddizmdən, daosizmdən həm çox təsirlənib, həm də çox yararlanıb. Ancaq böyük yazıçı
Şərq fəlsəfəsinə,
nə qədər olmasa, Qərb insanının gözüylə
baxır, dolayısıyla
da olsa, onu xristianlıqla ortaq məxrəcə gətirməyə,
induizmin Atmanı ilə monoteist dinlərin Allahını eyniləşdirməyə çalışır.
Bəlkə də yanılıram, ancaq hər halda mənə belə görünür. Vasudevanın,
ardınca da Siddharthanın
həyatın obrazı
kimi qavradığı
çayı vəhdəti-vücud
vadisitək qələmə
verməyi, məncə,
bir o qədər dəqiq təsbit deyil.
Buddizm tənhaların
dinidir; əslində,
din də deyil, psixoloji-meditativ təcrübələr
toplusudur, ömrün
gəldi-gedərliyini, həyatın
faniliyini, varlığın
yoxluğunu vəsf eləyən pessimist poeziyadır.
Avropalılar bunun adına “tanrısız
din” deyirlər.
Hind düşüncəsinə görə,
nirvanaya çatmış
Buddanın məqamı
(yerli-məhəlli) tanrıların
məqamından ucadır.
Buddizm məbədlərində
rahiblər bir araya gəlsələr də, hər kəs ayrıca adadır, hər bir zahid Buddanın
keçdiyi yolu öz ayağıyla getməlidir, əks halda, Hessenin də yazdığı kimi, insanın mənəvi yüksəlişinə
ümid bağlamaq olmaz. Dao, Budda məbədlərindəki
topluluq fəlsəfi-psixoloji
xarakterinə görə
kilsədəki, məsciddəki
cəmliyin eyni deyil, bu tapınaqlardakı
birlik, şair Salamın təbirincə desək, “təklərin cəmi” deyimiylə ifadə oluna bilər.
***
Siddharthanın ali mənəvi instansiyanı
ziddiyyətlərin barışıb
qovuşduğu məkan
kimi təsəvvürə
gətirməsi antik yunan idealizmindən bəhrələnmiş klassik
alman fəlsəfəsinin, ələlxüsus hegelizmin
qədim hind-çin zahidliyinə, panteizmin mistik monizmə, individualizmin kollektivizmə
calaq olunmasıdır.
Belə calaq bar verməz. Buddizmdə (elə daosizmdə də) ziddiyyətlərin
toqquşması onların
birliyinə, sintezinə,
vəhdətinə yox,
aradan qalxmasına gətirib çıxarır.
Yəni tutalım, müsbət beşlə mənfi beşi toplayanda cavab on eləmir, sıfır eləyir.
Buddizmin (elə
daosizmin də) hədəfi sağ qoluyla müsbət emosiyaları, sol qoluyla mənfi emosiyaları sonsuzluğa qədər dartıb uzadan mənəvi-psixoloji koordinat
xəttinin tam ortası,
həmin o sıfır
nöqtəsidir. Əgər
xristianlığın (eləcə
də bütün başqa dərvişanə
təlimlərin, fəlsəfələrin)
idealı azad, ruhani cəmiyyətdirsə,
buddizmin (eləcə də bütün başqa zahidanə təlimlərin, fəlsəfələrin)
idealı azad, ruhani fərddir.
Nirvanaya çatan
fərdin ruhu sonsuz doğuluşların,
səbəb-nəticə ardıcıllığının
sansara zəncirini qırıb fələyin
təsir dairəsindən
kənara çıxır.
Bundan sonra o ruha materiyanın cazibəsi əsər eləmir, torpağın dişi batmır. Saf ruh şəklinə
qayıdan fərd buddizmin ali məqsədinə
çatmış sayılır,
bu dünyaya bir də gəlməyə
daha onun marağı olmur.
Hərçənd bu dünyanı da, bu dünyada yaşadığı
ömürləri də
çox yaxşı xatırlayır. Necə
ki, Budda özü yer
üzünə cürbəcür
donda gəlib keçirdiyi beş yüz qırx yeddi həyatın hamısını bircə-bircə
yadında saxlamışdı.
***
Bir buddist rahibə sual verirlər: nirvanaya çatandan sonra Budda necoldu?
Rahib cavabında
deyir: bu, ona bənzəyir ki, şamın alovunu söndürəndən sonra
soruşasan, bəs sönmüş alov hara qeyb oldu?..
F.Uğurlu
Yeni Azərbaycan.-2024.-
2 mart, ¹41.- S.7.