Cəfər
Cabbarlının doğum
günüdür...
Otuz beş illik qısa ömürdə yaşananlar,
görülən işlər
saysız-hesabsız məqalələrə,
kitablara sığmazmış.
XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının nəhəng
simalarından biri olan Cəfər Cabbarlı haqda danışarkən ilk olaraq bunu düşünür
insan. Görkəmli yazıçı-dramaturq Cəfər
Cabbarlının yaradıcılığı
əsasən, Xalq Cümhuriyyəti dövrünün,
sonradan isə sovet dövrü ədəbiyyatşünaslığının
elmi düşüncəsinin
diqqət mərkəzində
olmuşdu. Cəfər
Cabbarlı istedadı
ilə ədəbi-mədəni
mühitə gətirdiyi
yeniliklərlə çox
gənc yaşlarından
diqqəti cəlb etmişdi. Elə o vaxtlardan haqqında dəyərli fikirlər söylənilməyə və
yazılmağa başlanılmışdı.
...Bu gün görkəmli dramaturqun anadan olmasından 125 il ötür.
O, 1899-cu il martın 20-də Bakının 110 km-də yerləşən Xızı
kəndində yoxsul bir kəndli ailəsində anadan olmuşdu. Cəmisi 35 il ömür sürsə də, böyük bir yaradıcı irsi xalqına miras qoya bildi...
Yaradıcılığına həsr
olunmuş ilk yazı...
Onun yaradıcılığından
bəhs edən birinci yazı 107 il bundan qabaq işıq
üzü gördü.
Həmin vaxtlar Abbas
Mirzə Şərifzadənin rəhbərliyi ilə Cəfər
Cabbarlının “Ədirnə
fəthi” pyesi tamaşaya qoyulmuşdu. “Tamaşaçı” imzası
ilə “Açıq söz” qəzetinin 1917-ci
il 18 dekabr taixli sayında dərc edilən resenziyada da “Ədirnə fəthi”ndən
bəhs olundu. Müəllifinin görkəmli
tənqidçi Seyid
Hüseyn olduğu güman
edilən yazıda əsərin doğurduğu
təəssüratlar diqqət
çəkirdi. Müəllif
dekabrın 15-i, cümə
günü sənət
məktəbinin tələbələrindən
biri - Cabbarlının
yeni yazmış olduğu
“Ədirnə fəthi”
adlı pyesinin Aktyorlar İttifaqı tərəfindən birinci
dəfə tamaşaya
qoyulduğunu yazırdı:
“...Bu pyes o qədər
şirin, o qədər
ruh qabardacaq bir üslub ilə yazılmışdır
ki, doğrudan da, bu vəqtə qədər səhnəmiz şirinlik və ruh yüksəkliyi
cəhətindən böylə
bir əsər görməmişdir”.
O zaman
çox gənc olmasına baxmayaraq, C.Cabbarlı artıq “Vəfalı
Səriyyə”, “Solğun çiçəklər”, “Nəsrəddin
şah”, “Ulduz” pyeslərini yazmışdı. “Ədirnə fəthi”ndən
sonra da ədəbi-mədəni mühitdə maraqla
qarşılanan neçə-neçə dram əsərinin
müəllifi oldu. Bu pyeslər xalqımızın teatr
epopeyasının formalaşmasında mühüm rol
oynadı.
Dramaturgiya
yaradıcılığında xüsusi yer tutsa da, Cəfər
Cabbarlı istedadı yalnız bir sahədə məhdudlaşmadı.
Onun yaradıcılıq yolu zəngin və məhsuldar oldu.
Gözəl şair olan Cəfər Cabbarlı həm lirik, həm
də satirik şerlərin müəllifidir.
Azərbaycan
sovet dramaturgiyasının banisi
Sovet hakimiyyəti
onun cümhuriyyət dövründə və sonralar göstərdiyi
ictimai-siyasi fəallığı unutmadı. Buna görə
təqiblərə məruz qaldı, iki dəfə həbs
edildi. Şübhəsiz ki, 1937-ci ilin repressiya burulğanı
Cəfər Cabbarlıdan da yan keçməyəcəkdi.
Amma böyük millətsevər o vaxtadək yaşamadı.
1935-ci ildə vəfat edən sənətkarın
ölümü ilə bağlı yazılmış dövlət
nümayəndələrinin rəsmi
başsağlığında ondan “Azərbaycanın sevimli
yazıçısı, Zaqafqaziyanın böyük
dramaturqu”, “təvazökar və sosializm quruluşu işinə
sadiq adam” deyə bəhs olundu. Buna baxmayaraq, bütün
yaradıcılığı, əsərləri təqdir
olunmadı. Çünki onların bir çoxunda
C.Cabbarlının yolunda canından keçməyə
hazır olduğu ideyalar əksini tapmışdı. Sovet
dövründə lazımınca tədqiq olunmasa da, bir
sıra əsərləri gizlədilsə də, bəzilərinin
üzərindən sükutla keçilsə də, Cəfər
Cabbarlı unudulmadı. Bu, mümkün də deyildi. Ona
görə ki, C.Cabbarlısız Azərbaycan teatr sənəti
solğun, kasıb görünərdi. Dövrün
ideologiyasına uyğun olaraq onu “Azərbaycan sovet
dramaturgiyasının banisi” kimi təqdim etdilər.
Cəfər
Cabbarlı haqqında geniş məzmunlu elmi-tənqidi məqalələr,
həyat və yaradıcılığına həsr
olunmuş memuarlar yazıldı. 1917-ci ildən başlayaraq
sovet hakimiyyətinin ilk illərinədək Seyid Hüseynlə
yanaşı, Abdulla Şaiq, Xəlil İbrahim, Abbas Mirzə
Şərifzadə, Hacıbaba Nəzərli,
Böyükağa Talıblı, Əziz Şərif, Hənəfi
Zeynallı, Mustafa Quliyev və dövrünün digər
tanınmış ziyalıları
cabbarlışünaslığın yaranmasında,
formalaşmasında fəal iştirak etdilər.
Müstəqillik
illərində Cabbarlışünaslıq...
Ötən əsrin
sonlarında Azərbaycan yenidən öz müstəqilliyinə
qovuşdu. Həmin illərdən başlayaraq əksər sahələr
kimi, ədəbiyyatşünaslıqda da canlanma
müşahidə olundu. Cabbarlışünaslığa
sanballı töhfələr olan əsərlər
yazıldı, sənətkarın həyat və
yaradıcılıq yolu araşdırıldı. Ədəbiyyatşünas
alimlərimizdən professorlar Timuçin Əfəndiyev
“C.Cabbarlı və romantik dramları” (1999), Elçin “Cəfər
Cabbarlı. Şəxsiyyəti və
yaradıcılığı haqqında düşüncələr”
(2000), “Şəxsiyyət və istedad” (2000), Səlahəddin
Xəlilov “Sıxılmış zaman və ya Cabbarlı
fenomeni” (2000), “Cavid və Cabbarlı. Müxtəlifliyin vəhdəti”
(fəlsəfi etüdlər) (2001), Teymur Əhmədov
“Böyük sənət baharı” (2001), Alxan Bayramoğlu “Azərbaycan
Demokratik Respublikası dövründə ədəbiyyat”
(2003), Asif Rüstəmov “Susmaz duyğuların səltənətində”
(2002), “Cəfər Cabbarlı: həyatı və mühiti”
(2009), bu günlərdə nəşr olunmuş “Cəfər
Cabbarlı və cabbarlışünaslıq” kitabları bu qəbildəndir.
Hər zaman müasirliyini, aktuallığını saxlayan ədəbi-bədii
nümunələr bütün dövrlərdə ədəbiyyatşünaslığın
diqqətini cəlb edir. Azərbaycan ədəbiyyatında
öz dəstxətti olan Cəfər Cabbarlının zəngin
bədii irsi də bu cəhətləri ilə həmişə
ədəbiyyatşünaslar, tədqiqatçılar
üçün maraqlı olaraq qalacaq və tədqiq ediləcək...
Yeganə
BAYRAMOVA
Yeni Azərbaycan.-2024.-
20 mart, ¹52.- S.8.