“Anam həmişə
deyirdi ki, sən də əsərlər yaz”
Onun “Ailədə
məhkəmə”, “Məhəbbət,
şeytan və lambada”, “Məşuqələr”,
“Ah, qadınlar, qadınlar”, “Qısqanc ürəklər”, “Məhəbbət
əzabları”, “Amerikalı
kürəkən” və
başqa pyesləri müxtəlif teatrlarda səhnələşdirilib. Haqqında
söhbət açacağımız
sənətkar ömrünün
böyük hissəsini
mədəniyyətimizə xidmət etməklə keçirib desək, yanılmarıq. Bu sənət fədaisinin xəmiri demək olar ki, incəsənətlə
yoğrulub. Atası-Xanlar
Haqverdiyev Azərbaycan
və Türkmənistan
Respublikalarının əməkdar
artisti, Opera və Balet Teatrının solisti olaraq “Əsli və Kərəm” (Kərəm),
“Aşıq Qərib”
(Aşıq Qərib),
“Şah İsmayıl”
(Şah İsmayıl),
“Leyli və Məcnun”da Məcnun
və İbn Salam kimi əsas
rollarla tamaşaçıların
görüşünə gəlib.
Anası, şairə-dramaturq
Cahan Əfruz bir çox şeirlər və poemalardan ibarət kitabların müəllifidir.
1970-ci illərdə Moskvada
“Qanqın böyük
dalğası”, “Tahirin
aqibəti” və başqa dram əsərlərini səhnələşdirən
ilk qadın şairədir.
Müsahibimiz yazıçı-dramaturq
və ssenarist Marat Haqverdiyev uşaqlıqdan rəsmə
böyük maraq göstərib. Bu marağı onda oyadansa valideynlərinin rəssam dostlarının
bacarığına və
ünvanına söylədikləri
təriflər olub. Məhz bu təriflər
sonradan onu memarlıq sənətinin
ardınca getməyə
sövq edib. O, bu uğurla kifayətlənməyib, qələminin
kəsərini yazılarda
da sınamaq qərarına gəlib.
“Yeni Azərbaycan”
əsərləri demək
olar ki, bütün teatrlarda səhnələşdirən ssenaristlə
müsahibəni təqdim
edir:
-İki sənətkarın
ailəsində böyüdünüz,
yəqin ki, uşaqlıq illəriniz maraqlı keçib...
- 1938-ci ilin 21 iyulunda
Bakıda dünyaya göz açmışam.
Ailədə iki uşaq idik. Mən də, məndən üç yaş kiçik qardaşım Zaur da çox maraqlı
uşaqlıq illəri
yaşadıq. Ata-anamızın
dostları da sənət adamları idi. Bizə gələnlər kimlər
idi? Şairlər, yazıçılar, aktyorlar,
rejissorlar... Əlbəttə,
belə ailədə böyüyüb ədəbiyyatı,
teatrı, incəsənəti
sevməmək mümkünsüz
idi.
- Uşaqlıqdan rəssamlığa
maraq göstərmisiniz.
Bəs, sənət seçərkən memar olmaq qərarını verməyinizə səbəb
nə oldu?
- Bakıdakı 74 nömrəli
orta məktəbi
1956-cı ildə bitirdim.
O zaman Azərbaycanda
Rəssamlıq İnstitutu
yox idi. Bu sahədə ali təhsil almaq üçün Moskvaya, ya da Leninqrada (Sankt Peterburqa-red.) getmək lazım idi. Ancaq atam-anam dedilər ki, səni gözümüzdən uzağa
buraxa bilmərik. Elə memarlıq da rəssamlığa yaxın
sənətdir. Ona görə
də sənədlərimi
Azərbaycan Politexnik İnstitutuna verdim. İnstitutun memarlıq fakültəsinə daxil oldum. Tələbəlik illərində
incəsənətə olan
sevgim, marağım daha da artdı. İnstitutun xalq çalğı alətləri
ansamblı və estrada orkestrinin solisti kimi keçmiş
Sovet respublikalarında
qastrol səfərlərində
oldum.
- Uzun illər memarlıq sahəsində çalışdınız...
- Bəli.
İnstitutu bitirdikdən
sonra on il tikinti sahəsində işlədim.
Baş mühəndis oldum.
Ömrümün otuz
beş ilini memarlığa sərf etdim. O vaxtlar Mədəniyyət Nazirliyinin
tabeliyində fəaliyyət
göstərən Tarix
Mədəniyyət Abidələrinin
Bərpası İdarəsində
müxtəlif vəzifələrdə
çalışdım. Respublikada
1000-ə yaxın abidənin
bərpası ilə məşğul oldum. Onların arasında tarix və mədəniyyət
abidələrimiz, eləcə
də Opera və Balet Teatrı, Rəşid
Behbudov adına Mahnı
Teatrı, muzeylər,
məscidlər, mədrəsələr,
qala və türbələr var idi.
- Belə
demək olar ki, bədii yaradıcılıq
istedadı sizə ananızdan keçib?
- Bəli.
Ümumiyyətlə, mən
uşaqlıqdan Opera Teatrına
tez-tez gedirdim. Atam uzun illər çalışdığı, solisti olduğu Opera və Balet Teatrının
səhnəsində müxtəlif
baş rolları ifa edirdi. Mən
də həmin tamaşalara baxırdım.
Anam isə əsərlər
yazırdı. Biz - qardaşım
Zaur və mən belə bir mühitin
içərisində idik.
Ona görə də belə olmalı idi. Qardaşım Zaur sonralar mühəndis oldu. Ancaq o da ədəbiyyatı, teatrı
ürəkdən sevirdi.
- Əsərlər
yazırdınız. Amma ədəbiyyata
tərcüməçi kimi
gəldiniz...
- 1970-ci illərdə anamın şeirlərini, poemalarını
rus dilinə çevirdim.
- Bədii
yaradıcılıqla məşğul
olduğunuzdan ananızın
xəbəri var idi?
- Anam həmişə deyirdi ki,
sən də əsərlər yaz. Mən yazırdım, ancaq anama deməyə
utanırdım.
- O, bunu heç vaxt bilmədi?
- Yox, bilmədi... Ümumiyyətlə,
valideynlərimiz bizə
heç nəyi qadağan etmirdilər. Ancaq onların sayəsində biz kiçik
yaşlarımızdan sənətin
dəyərini, məsuliyyətini
anlayırdıq. Ona görə
həmişə deyirəm
ki, atamın yanında
oxumağa, anamın yanında yazmağa utanırdım. Onların
sənətə sevgiləri
kimi, tələbləri
də çox yüksək idi.
- Əsərləriniz
1990-cı illərin əvvəllərində
səhnələşdirildi, dramaturq kimi tanındınız...
- Əməkdar
incəsənət xadimi,
Lənkəran Dövlət
Dram Teatrının baş
rejissoru Baba Rzayev həmin
teatrda anamın iki əsərini səhnələşdirdi. Tamaşaya
hazırlıq zamanı
o, mənə dedi ki, görürəm, sən çox xəbərdarsan,
niyə özün yazmırsan? O qədər
israr etdi ki, mən bədii yaradıcılıqla məşğul
olduğumu ona söylədim. Onun təklifi ilə bir pyes yazdım.
İlk dram əsərim - “Ailədə
məhkəmə” komediyası
Baba Rzayevin quruluşunda
tamaşaya qoyuldu və uğur qazandı. Dedi ki, sən yazmalısan. “Məhəbbət, şeytan və lambada” əsərini qələmə
aldım. Səhnələşdirildi
və çox populyar oldu. Bundan sonra bir
çox teatrlarımız
mənimlə yaradıcılıq
əlaqələri saxlamağa
başladılar.
Akademik Milli Dram Teatrının o vaxtkı direktoru Həsənağa Turabov tamaşaya baxdı, tanış olduq. O, mənə dedi ki, siz istedadlı
adamsınız, niyə
bizə də pyes yazmırsınız?
1992-ci ildə “Ah, qadınlar, qadınlar” komediyasını yazıb
Həsənağa Turabovun
özünə təqdim
etdim, çox bəyəndi. Həsənağa
Turabov yalnız sənətkar deyildi, həm də böyük şəxsiyyət
idi. O, rejissor Mərahim Fərzəlibəyovu
çağırdı. Dedi
ki, bu əsəri
oxumuşam, apar oxu. Akademik Milli
Dram Teatrının səhnəsində Mərahim
Fərzəlibəyov “Ah,
qadınlar, qadınlar”
əsərini tamaşaya
qoydu. Baş rolda Siyavuş Aslan və Firəngiz
Mütəllimova oynadılar.
Tamaşa maraqla qarşılandı. Bir ildən sonra “Qısqanc ürəklər”
komediyam yenə də bu teatrda
Mərahim Fərzəlibəyovun
quruluşunda tamaşaçılara
təqdim olundu. Yaşar Nuri və Arif Quliyev
tamaşada elə oynadılar ki, səsi hər yandan gəldi.
- Bu komediyanızın
sorağı Türkiyədən
də gəldi...
- Bəli, “Qısqanc
ürəklər” komediyam
Türkiyənin İstanbul
şəhərindəki Sarıyer
bələdiyyə teatrının
yaradıcı heyəti
tərəfindən tamaşaya
qoyuldu. 2000-ci ildə məni İstanbula tamaşanın premyerasına
dəvət etdilər.
Premyera hörmət əlaməti olaraq, adətən, dövlət
tədbirlərinin keçirildiyi
“Çırağan” sarayında
təqdim edildi və yüksək səviyyədə keçdi.
Orada məndən başqa əsər istədilər, “Ah, qadınlar, qadınlar” pyesini verdim. Hər iki əsər
Türkiyənin bir çox teatrlarında-İstanbulun
Çemberlitaş teatrı,
Sarıyer bələdiyyə
teatrı, Fatih Universitetinin teatrında səhnələşdirildi.
- Dram əsərləri
ilə yanaşı, maraqlı ssenarilərin də müəllifisiniz...
- Rejissor Lütfi
Məmmədbəyov mənim
ssenarim əsasında
“Səninlə və sənsiz” bədii televiziya filmini çəkdi. Film Azərbaycan
Dövlət Televiziyası
ilə dəfələrlə
göstərildi. “Səni
gözləyirəm” əsərimi
Lütfi Məmmədbəyov
ekranlaşdırdı.
- Yaradıcılığınızın
sonrakı mərhələsində
ölkəmizin ictimai-siyasi
həyatını əks
etdirən əsərlər
yazmağa başladınız.
“Qarabağ şikəstəsi”,
“Fədakarlıq”, “Üç
dəniz əfsanəsi”
əsərləri ən
yaxın tariximizdə
baş verən hadisələri əks etdirir...
- 1993-cü ildə vəziyyət
hələ də çox ağır idi. Müharibə gedirdi. Həmin dövrü xatırladıqca,
yaşadığımız mürəkkəb ictimai-siyasi
vəziyyətlərdən daim qalib kimi
ayrılan bir şəxsiyyətin parlaq
obrazı gözlərimin
önündə canlanır.
Bu, xalqımızın
ümummilli lideri Heydər Əliyevdir. Elə buna görə
də mənim yaradıcılığımın böyük bir hissəsi Ümummilli Liderimizə həsr olunub.
O çətin günlərdə
Heydər Əliyev xalqı Vətəni qorumağa çağırdı.
Onun bu çağırışı
mənə böyük
təsir etdi. “Qarabağ şikəstəsi”
əsərini yazdım.
1993-cü ildə yazdığım
bu əsərdə böyük siyasətçinin
Azərbaycanın ağır
günündə hakimiyyətə
qayıdışından, ölkənin
xilası naminə tarixi xidmətlərindən
bəhs edilir. Bu ssenari əsasında
Mərahim Fərzəlibəyov
ikiseriyalı bədii
televiziya filmi çəkdi. Film Azərbaycan
Dövlət Televiziyası
ilə nümayiş etdirildi və səs-səda saldı. Ümummilli Lider haqqında ikinci əsərim “Fədakarlıq”
adlanır. Həmin əsərin ssenarisi əsasında “Fədakarlıq”
bədii televiziya filmi çəkildi. Sonra bu ssenarinin
pyes variantını yazdım. Əsər Sumqayıt Dövlət Musiqili Dram Teatrında
səhnələşdirildi, premyerası isə Akademik Milli Dram Teatrında uğurla keçirildi.
- Bakı-Tiflis-Ceyhan neft kəmərinin tikintisindən bəhs edən “Üç dəniz əfsanəsi” pyesinizi yaradıcılığınızın
zirvəsi adlandırırsınız...
- Azərbaycanın yeni
tarixində çox mühüm hadisələr
baş verib. Bakı-Tiflis-Ceyhan neft kəməri belə nəhəng layihələrdən
biridir. Bu möhtəşəm layihə
Azərbaycanın dünyadakı
mövqeyini möhkəmləndirən,
bugünkü və gələcək inkişafı
üçün vacib
olan layihədir. Bakı-Tiflis-Ceyhan neft kəmərinin tikintisindən
bəhs edən “Üç dəniz əfsanəsi” pyesini yazarkən müxtəlif sənədlərlə, rəsmi
materiallarla tanış
oldum. Sənədlər
üzərində çalışdım
və Heydər Əliyevin necə böyük siyasətçi,
dövlət xadimi olduğunu bir daha gördüm. Azərbaycan dövlətçiliyini
istəməyən qüvvələr
Bakı-Tiflis-Ceyhan neft
kəmərinin çəkilişinin
qarşısını almağa
çalışdılar. Onların
məkrli planlarının
qarşısını yalnız
Heydər Əliyev kimi müdrik, qətiyyətli siyasətçi
ala bildi. Ona görə də üçüncü
dəfə bu dahi şəxsiyyətlə
bağlı mövzuya
müraciət etdim.
- “Üç dəniz
əfsanəsi”nin səhnəyə gəlişi
niyə bu qədər uzun çəkdi?
- Mən qəti
mövqeyi olan bir ziyalı, bir vətəndaş kimi hesab edirəm
ki, Ulu Öndərimizin
və onun layiqli davamçısı
Prezidenti İlham Əliyevin respublikanın inkişafı və xoşbəxt gələcəyi
naminə gördükləri
işlər, həyata
keçirdikləri irimiqyaslı,
qlobal layihələr mədəniyyət sahəsində
də layincə işıqlandırılmalıdır. Bu baxımdan ulu öndər Heydər Əliyevin xatirəsinə həsr edilmiş Azərbaycan neft strategiyasından, ölkəmizin tarixində
misilsiz nailiyyət olan neft kəmərinin
tikintisindən bəhs
edən “Üç dəniz əfsanəsi” dramını və bədii film ssenarisini yazdım. Bu əsər üzərində çox
işlədim. “Üç
dəniz əfsanəsi”
dramını beş ilə yazdım. Pyes müvafiq şöbələrdə oxunub
bəyənildikdən sonra,
Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinə göndərildi və nazirliyin 2013-cü il üçün təsdiq
etdiyi repertuar planına əsasən, Gəncə Dövlət Dram Teatrında səhnəyə qoyuldu. Gəncə Teatrının
kollektivindən çox
razıyam. Quruluşçu
rejissor, Əməkdar
artist Ramiz Vəliyev başda olmaqla bütün yaradıcı və texniki heyət tamaşa üzərində
ürəklə çalışdı.
Amma teatrın maddi bazası zəif, kadrları az idi. Ona
görə də əsər tam şəkildə səhnədə
əks olunmadı.
Söhbətləşdi:
Yeganə BAYRAMOVA
Yeni Azərbaycan.-2024.-
10 yanvar, ¹3.- S.7.