Ölkəmizi
muğamsız, muğamı isə Azərbaycansız təsəvvür
etmək olmaz
Azərbaycan xalq musiqisinin qüdrətli
bir şaxəsi olan muğamın bütün formaları xalq
arasında eyni dərəcədə populyardır və eyni dərəcədə
sevilir
“Muğam Azərbaycanın
milli sərvətidir”. Prezident İlham Əliyev bu sözləri
“Muğam dünyası” Beynəlxalq festivalın
açılış mərasimində deyib. Doğrudan da,
ölkəmizi muğamsız, muğamı isə Azərbaycansız
təsəvvür etmək çətindir. Azərbaycan xalq
musiqisinin qüdrətli şaxəsi olan muğamın
bütün formaları - “Rast”, “Şur” və “Segah”, “Qatar” və
“Bayatı Kür”, “Heyratı”, “Qarabağ şikəstəsi”,
“Kəsmə şikəstə” və s. xalq arasında eyni dərəcədə
populyardır və eyni dərəcədə sevilir. Lakin sənətşünaslar,
muğam biliciləri hesab edirlər ki, “Segah”, onun müxtəlif
variantları bizim milli ruhumuza daha yaxındır. Yəqin ki,
bunu deyənlər haqlıdırlar.
Dərin fəlsəfi məna
daşıyan poeziyaya əsaslanan hər hansı muğamı
diqqətlə dinləyin, Füzuli, Nəsimi, Seyid Əzim
Şirvani, Vahid və başqa şairlərin qəzəllərinin
mənası üzərində düşünün... Sizə
elə gəlmirmi ki, bu musiqini dinlədikcə sehrli bir aləmə
dalırsınız, keçirdiyiniz hisslər həmin
muğamın musiqi obrazlarına uyğun gəlir? Əgər
belə deyilsə, deməli, bu, sizin muğamınız deyil.
Siz öz muğamınızı axtarın və hökmən
onu tapacaqsınız.
Azərbaycanın birinci
xanımı, Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, YUNESKO və
İSESKO-nun xoşməramlı səfiri, milli mədəniyyətimizin
və xalq sənətinin, o cümlədən, Şərqin ən
qiymətli incisi sayılan muğamın qorunub saxlanmasında
və inkişaf etdirilməsində çox böyük xidmətləri
olan Mehriban xanım Əliyeva muğam barədə fikirlərini
təxminən bu şəkildə ifadə edib.
Muğam hər bir azərbaycanlının
həyatına az qala doğulduğu andan daxil olur. Bu heyrətamiz
musiqi bütün hallarda bizim daxili ovqatımıza uyğun gəlir.
O, həmişə yerinə düşür-kədərli və
qüssəli anlarımızda da, sevinc və sevgi
duyğuları aşıb-daşanda da. Bəli, muğam bizi
həyatımızın əvvəlindən sonuna qədər
daim müşayiət edir. Muğam fenomeni də məhz ondan
ibarətdir ki, o, əsrlər boyu insanı müşayiət
etmiş, ona ruhi saflıq və ucalıq bəxş edərək,
ən qədim dövrlərdən bu günə və gələcəyə
körpü olmuşdur. Muğamın ən yaxşı
ifaçılarının və bilicilərinin fikirlərini
xatırlayaq.
Vaxtilə Azərbaycanda
ən tanınmış muğam ifaçılarından olan
Seyid Şuşinski muğamı bütöv bir ümmana bənzədirdi.
Xan Şuşinskinin fikrincə, muğam yaralı ürəklərin
məlhəmi, insanlara təsəlli verən, onları ruhən
yüngülləşdirən bir sənətdir. Həqiqətən,
bu böyük sənətkarların ifasında səslənən
muğam məhz belə təsirə malik idi. Xalqımızın
əhval-ruhiyyəsini, onun xarakterini ifadə edən ecazkar
muğam melodiyalarını dinlədikcə insan sanki
saflaşır, qürur hissi keçirir. Təsadüfi deyil
ki, akademik Vasim Məmmədəliyevin dediyi kimi, musiqimizin
Quranı olan muğam Avropa və Amerikada özünə
yüzlərlə, minlərlə pərəstişkar
tapmışdır. Azərbaycan muğamlarının bənzərsiz
ifaçısı Alim Qasımovun xarici ölkələrdəki
çıxışlarının necə qəbul edilməsi
buna əyani sübutdur.
Vaxtilə bəstəkar
Əfrasiyab Bədəlbəyli tamamilə haqlı olaraq
muğamatı Azərbaycan musiqi dilinin lüğət fondu,
musiqimizin təməli kimi səciyyələndirmişdir. Dahi
Üzeyir Hacıbəyli Şərqdə ilk opera olan “Leyli və
Məcnun”u məhz muğam əsasında yazıb. Sonrakı
dövrdə Azərbaycan bəstəkarları
xalqımızın milli musiqi xəzinəsini dərin məzmunlu,
bənzərsiz melodiyaları ilə seçilən əsərlərlə
zənginləşdiriblər. Niyazinin “Rast”, Fikrət Əmirovun
sözün həqiqi mənasında sensasiyaya
çevrilmiş “Şur”, “Kürd ovşarı”,
“Gülüstan-Bayatı Şiraz” əsərləri o vaxta qədər
mövcud olmayan simfonik muğam janrının ilk nümunələri
kimi bütün musiqi dünyasını heyran edib. Sonralar
Süleyman Ələsgərovun “Bayatı Şiraz”, Vasif
Adıgözəlovun “Segah”, Tofiq Bakıxanovun “Nəva”,
“Humayun” və başqa əsərləri yaranıb. Xalq
çalğı alətləri orkestri və simfonik orkestr,
arfa, orqan və fortepiano üçün yazılmış əsərlər
arasında Asəf Zeynallının “Çahargah”
simfoniyası, Aqşin Əlizadənin “Muğam
melodiyaları”, Fərəc Qarayevin “Xütbə, muğam və
surə” kimi orijinal bəstələri xüsusi yer tutur. Firəngiz
Əlizadənin vətən və xalq məhəbbəti
duyğuları ilə dolu “Habilsayağı”,
“Muğamsayağı”, “Azərbaycan pastoralı” və
başqa əsərləri xüsusi qeyd edilməlidir. Bəstəkar
bu əsərlərdə xalqımızın milli cizgilərini
təcəssüm etdirməyə, muğamı müasir bəstəkarlıq
texnikası ilə əlaqələndirməyə nail olub. Yəqin
elə buna görədir ki, dünyanın ən yaxşı
musiqiçiləri Firəngiz Əlizadənin əsərlərini
dinləyicilərə şövqlə təqdim edir, məhz
bu səbəbdən onun musiqisi bütün ölkələrdə
böyük maraqla qarşılanır. Firəngiz xanım
özü muğamı Azərbaycanın genetik kodu, ümumbəşəri
irs adlandırıb.
Elə buna görə də,
muğam ilə cazın sintezi ilk dəfə ölkəmizdə
həyata keçirilib. Bu işin təməlini Azərbaycanın
istedadlı cazmeni Vaqif Mustafazadə qoyub, sonra isə Rafiq
Babayev, Əzizə Mustafazadə, Şahin Növrəsli bu ənənələri
çox uğurla davam etdirərək özlərinin
muğam-caz improvizələri ilə məşhurlaşıblar.
Son illərdə
İngiltərə, Fransa, Almaniya, Yaponiya və ABŞ-da
muğama maraq xeyli artmışdır, bu ölkələrdə
muğamı çox yüksək səviyyədə qəbul
edirlər. Görünür, bu fakt onunla izah edilməlidir ki,
qədim Azərbaycan muğamı bu əsrin əvvəlinə
qədər milli ənənələri xalis şəkildə
qoruyub saxlayıb və mütəxəssislərin fikrincə,
kifayət qədər inkişaf etmiş, mədəni dəyərlərin
yüksək bədii ifadə formasına çevrilib. Elə
buna görə də, 2003-cü ildə muğam YUNESKO-nun bəşəriyyətin
şifahi və qeyri-maddi irsi inciləri siyahısına daxil
edilib. Bu hadisə, ilk növbədə, bizim
özümüzün muğam sənətinə münasibətimizi
dəyişməyə əsas verib, başa
düşmüşük ki, muğam sənətinin əhatə
dairəsi yerli mədəniyyət hüdudlarından
çox-çox genişdir. Lakin onu da deməliyik ki, dövlətimizin,
şəxsən Prezidentin, eləcə də, ölkəmizin
birinci xanımının rəhbərlik etdiyi Heydər Əliyev
Fondu və Azərbaycan Mədəniyyətinin Dostları Fondu
kimi nüfuzlu ictimai təşkilatların dəstəyi
olmasaydı, muğam irsinin qorunub saxlanmasına və
inkişaf etdirilməsinə yönəlmiş ciddi, geniş əhatəli
tədbirlər görülməsəydi, bunlar bəlkə də
baş tutmazdı. Heç də təsadüfi deyil ki, birinci
Beynəlxalq “Muğam dünyası” festivalı məhz Azərbaycan
paytaxtında, haqlı olaraq, İslam mədəniyyəti
paytaxtı seçilmiş Bakıda keçirildi.
Muğam biliciləri bu
festivala toplaşaraq incəsənətin çox özünəməxsus
bir növü barədə fikir mübadiləsi edib,
muğamın qorunub saxlanması və inkişaf etdirilməsi
yollarını nəzərdən keçiriblər. Azərbaycanda
bu sahədə görülmüş işlər muğama
marağı xeyli artırıb, muğamın sirlərinə
yiyələnmək istəyənlərin sayı qat-qat
çoxalıb. Bu, zəruridir, çünki muğamı Azərbaycan
xalqının fəlsəfi yaddaşında donub
qalmış səslər kimi təsəvvür etmək
olmaz, muğam daim dialektik inkişafdadır.
Məlumdur ki,
muğamı necə qavramağımız xeyli dərəcədə
onun necə ifa edilməsindən asılıdır. Lakin
muğam repertuarında elə melodiyalar var ki, onlar özünəməxsus
musiqi formasına malikdirlər. Təsniflər, rənglər
buna misal ola bilər. Üzeyir Hacıbəyli bu formaları
ifaçıların bəstəkarlıq
yaradıcılığı sahəsini təşkil edən
melodiyalar kateqoriyasına aid edirdi. Bu gün də ifa edilən
təsniflərin çoxu XX əsrin Cabbar
Qaryağdıoğlu, Seyid Şuşinski, Xan Şuşinski,
Hacıbaba Hüseynov, Arif Babayev, İslam Rzayev, Əlibaba Məmmədov
kimi görkəmli xanəndələrinin
yaradıcılığının bəhrəsidir. Ötən
əsrin görkəmli tarzənləri Əhməd
Bakıxanov, Mənsur Mənsurov, Bəhram Mənsurov, Əhsən
Dadaşov, Hacı Məmmədov, Kamil Əhmədov və
başqalarının repertuarı klassik muğam nümunələrindən
ibarət idi.
Əlbəttə, muğam ifaçılığının
əsas keyfiyyət meyarı xanəndənin peşəkarlığıdır.
Lakin mütəxəssislər haqlı olaraq hesab edirlər
ki, xanəndənin ustalığı, onun muğam ifa edərkən
dinləyicini başqa bir aləmə aparmaq bacarığı
da az rol oynamır. Muğam sənətinin
ecazkarlığı, sehri məhz bundadır. Burada səsin
gözəlliyi çox vacib amildir. Yaxşı deyiblər ki,
muğamda dinləyicini ovsunlayan birinci amil ifaçının
gözəl səsidir. Ruhu oxşayan ifa dinləyicinin qəlbində
ülvi duyğular oyadır, onu xəyallar aləminə
aparır, ruhlandırır...
Yuxarıda qeyd etdik ki,
muğam müsəlman mədəniyyəti fenomeni kimi
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Bu səbəbdən
yəqin ki, muğamın fəlsəfi əsasını da
Quranda axtarmaq lazımdır. Qurana görə hər bir
yaradıcılıq bu və ya digər əsərin müəllifinin
mənəvi səviyyəsini əks etdirir. Deməli, musiqidə
də yalnız ülvi hisslərlə yaşayan insan bu
duyğuları ifadə etməyə, onları dinləyiciyə
çatdırmağa, onu kamilləşdirməyə qabildir.
Beynəlxalq “Muğam
dünyası” festivalı çərçivəsində
muğama həsr edilmiş elmi simpoziumda xor sənəti məsələsinə
də toxunulub. Xanəndələr çox güclü səsə,
virtuoz ifa texnikasına, bəstəkar təfəkkürünə
malik olan peşəkar muğam ifaçılarıdır,
lakin kollektiv ifa onları da özünə cəlb edir. Dünya
musiqi mədəniyyətində yeni janr olan xor
muğamlarının yaranmasının şahidi olmuşuq. Xorun
ifasında muğam ilk dəfə dahi Üzeyir Hacıbəylinin
davamçısı bəstəkar Cahangir Cahangirovun “Azad”
operasında səslənib. Bu operada xor “Çahargah” ifa edir.
Sonra Nazim Əliverdibəyovun xor üçün “Bayatı
Şiraz” əsəri, daha sonra Vasif Adıgözəlovun
“Qarabağ şikəstəsi” oratoriyası yaranıb. Bu oratoriyanın
nadirliyi bundadır ki, onun əsasını təşkil edən
ritmik muğam əvvəllər heç vaxt vokal-simfonik, xor
ifasında istifadə edilməyib.
Bizim bəstəkarlar və
şairlər üçün tükənməz ilham mənbəyi
olan muğam təsviri sənət ustalarına da ruh verir. Ən
yaxşı rəssamlarımız muğam mövzusuna
müraciət edib. Məsələn, Toğrul Nərimanbəyovun
“Muğam” tablosu bu rəssama dünya şöhrəti
qazandırıb.
Təbii ki,
muğamın əhəmiyyəti bizim burada söylədiklərimizdən
qat-qat artıqdır. Axı, muğam bizim həyatımızın,
varlığımızın bir hissəsidir. Mehriban xanım Əliyeva
muğamı obrazlı şəkildə çox dəqiq səciyyələndirib:
“Biz muğamı gələcək nəsillərə qəlbimizin
və ruhumuzun bir hissəsi kimi miras qoyuruq. Məhz muğam
bizim varislərimizdə köklərə bağlılıq,
milli ləyaqət, qürur, emosional zənginlik, iztirab çəkməyi
və başqalarının iztirabına şərik
olmağı bacarmaq, muğamın özünün malik
olduğu mənəvi kamillik, tamlıq kimi keyfiyyətlər
aşılamağa qadirdir”.
Yeni Azərbaycan.- 2009.- 3 aprel.- S.3.