Türk dünyasının böyük şairi-Bəxtiyar
Vahabzadə
B.Vahabzadə sənətinin, xüsusilə şeir
anlayışının Azərbaycanda əsrlərlə davam
edən milli özünüdərk və müstəqillik
uğrunda mübarizələrinin sənət sahəsində
əks olunması kimi qiymətləndirmək
mümkündür
Bir il ərzində
türk dünyası ikinci çinarını itirdi:
Çingiz Aytmatovun itkisindən sonra bir ulu
çinarımızın biri də bu dünyaya "əlvida"
dedi. Bu dəfə böyük şairimiz Bəxtiyar Vahabzadənin
ölüm xəbəri ilə sarsıldıq. Hər ikisi ilə
eyni vaxtlarda tanış olmuşdum. Eyni duyğuları
Çingiz Aytmatov nəsrdə, Bəxtiyar Vahabzadə isə
poeziyasında dilə gətirirdi.
Öz–özümə:
"Bu oxşar dünyagörüşünə necə malik
oldular? Necə eyni qəliblərlə ifadəetmə qabiliyyəti
qazana bildilər?", – deyə var–gəl etdim.
Bir gün Çingiz
Aytmatovun "Gün var əsrə bərabər" adlı
romanı ilə Bəxtiyar Vahabzadənin:
Qoy zaman
ölçüsü zamanın olsun,
Bu ölçü tərs
düşər istəyimizə.
Gün var ki, ildən də
uzundur uzun,
İl var ki, gündən
də qısadır bizə.
misraları
ağlıma gəldi. Bu ifadələr onların eyni
qaynaqlardan bəhrələndiklərinin ən bariz nümunəsi
idi. Ç.Aytmatovun "Dişi qurdun yuxusu"nda toxunduğu
mənəvi kasadlığın yaratdığı ictimai bəlanı
B.Vahabzadə "Ləyaqət" adlı şeirində
çatdırır. Habelə, Ç.Aytmatovun romanlarında
vaxtaşırı yer verilən mədəni
soyqırımı və assimilyasiya məsələsi
B.Vahabzadənin üzərində dayandığı
mövzular arasında idi. Məsələn, şair
"İki qorxu" adlı şeirində məsələni
olduqca tənqidi bir üslubda dilə gətirir:
Guya saz avazı, guya tar
səsi,
Ulu dədələrin
ulu nəğməsi
Uyuşmur zamanın
öz ahənginə.
Əsrimiz
sığışmaz saz ahənginə,
Uyduq uzun illər caz ahənginə,
Bir soran olmadı, a
qardaş, nədən?
Bütün türk
dünyasında olduğu kimi, Türkiyədə də milli
şüura malik hər kəs tərəfindən tanınan
və böyük pərəstişlə oxunan Vahabzadə ədəbi
dairələrdə də, xüsusilə türk dili
arealının yaşayan ən böyük şairi kimi qiymətləndirilirdi.
Şübhəsiz ki,
onun bu qədər tanınması və sevilməsində
milli təəssübkeşliklə türk dünyası
uğrunda apardığı mübarizənin böyük rolu
olub. Belə ki, xüsusilə müstəqillik əldə
ediləndən sonrakı yaradıcılığında milli
özünüdərki və bununla əlaqədar
"türk" anlayışını həmişə
öndə tutmağı vəzifə hesab edən şair
"Mən türkəm" adlı şeirində:
Əslimi, nəslimi
tanıyıram mən,
Qarışıq deyiləm,
özümdən hürkəm.
Sən kimsən, sən
nəsən, özün bilərsən,
Mən ilk
qaynağımdan türk oğlu türkəm!
şəklindəki
misralarla türk olmağı ilə qürur duyan sənət
və mədəniyyət xadimi kimi qarşımıza
çıxır.
Təxminən 70 illik
yaradıcılığında milli duyğu və
düşüncə çərçivəsində qələmə
aldığı 40–a qədər şeir kitabı, dram əsərləri
və elmi işləri ilə türk millətinə xidmət
edən şairin saçdığı işıq əsrlərdir
müstəqillik uğrunda mübarizə meydanına
çevrilən Azərbaycanda milli şüurun oyaq
qalmasında mühüm rol oynayıb. Sovet
İttifaqının dağılması ərəfəsində,
1990–cı ildə müstəqillik yönündə fəaliyyətlərə
böyük dəstək verən B.Vahabzadə sonrakı
dövrdə 5 dəfə millət vəkili seçilib. Xalqın
ona göstərdiyi bu etimad insanlarla hansı səviyyədə
bütövləşdiyinin, onların duyğu və
düşüncələrinə hansı dərəcədə
tərcümanı ola bildiyinin də ən böyük
göstəricisidir.
B.Vahabzadə sənətinin,
xüsusilə şeir anlayışının Azərbaycanda əsrlərlə
davam edən milli özünüdərk və müstəqillik
uğrunda mübarizələrinin sənət sahəsində
əks olunması kimi qiymətləndirmək
mümkündür. Belə ki, şairin "Təzadlar"
adlı poemasında həkim dostu Cavanşirə ithaf etdiyi,
"Bəşərin cismani ağrıları siz həkimlərin,
mənəvi ağrıları isə qələm sahiblərinin
ürəyindən keçir" şəklindəki ifadəsi
olduqca mənalıdır. Bir sənətkar kimi əvvəlcə
bəşəriyyətə, daha sonra isə öz
insanlarına qarşı hiss etdiyi məsuliyyət onun sənətini
formaya salan ən mühüm amillər sırasındadır.
Şair xalqının dərdi ilə həmdərd
olmağın ağırlığını bilir. Lakin bu
ağırlıq, eyni zamanda, sənətkarı sənətkar
edən, onu ucaldan əsas amillərdən birini təşkil
edir: "Dərd ucaldır, dərd qocaldır".
Yaradıcılığa başladığı illərdə
dövrün çətinliklərinə görə bir
müddət səsini çatdıra bilməyən B.Vahabzadə
Azərbaycan və dolayısı ilə türk milləti
üzərində oynanılan oyunlara qarşı ilk
etirazını "Gülüstan" adlı poeması ilə
bildirib. İllər əvvəl çar Rusiyası ilə
İranın Azərbaycan torpaqlarına qarşı
yürütdükləri parçalama siyasətinin ifşa
edildiyi əsərdə ikiyə bölünmüş
torpaqlarda baş verən faciəyə qarşı duyulan qəzəb
var. 1959–cu ildə çap olunmamışdan çox qabaq
xalqın dilində və qəlbində özünə yer
tapan bu əsər, eyni zamanda, sənətkarın
özünü daxildən gəmirən, qəlbinə
sığmayan duyğu və düşüncələrin
partlayışı səviyyəsində bir əsərdir. Sözügedən
poemanın nəşr olunması təbii olaraq onu bir çox
çətinliklərlə üz–üzə qoymuş,
şair bir müddət universitetdən
uzaqlaşdırılıb. Ancaq ürəyi alovlu azadlıq
eşqi ilə yanan şairin bu şəkildə
susdurulması mümkün olmayacaqdı. Belə ki, müqəddəs
hesab etdiyi yolda axıra qədər mübarizə
aparmağı əsas prinsip kimi qəbul edən şair,
"Həyat və ölüm" poemasında Hüseyn
Cavidin:
Ölüm var ki, həyat
qədər dəyərli,
Həyat var ki,
ölümdən də zəhərli...
şəklindəki
beytində ilhamla ölümün də
"yaxşısı, pisi, şərəflisi, şərəfsizi"
olduğunu göstərmək istəyir.
Edilən ədalətsizlikləri,
duyğu və düşüncələrini xalqı ilə
bölüşmək təşvişlərini gələcək
nəsillərə çatdırmaq məqsədini əsərlərində
əks etdirməyə çalışan B.Vahabzadə
"Gülüstan" poemasından sonra oxucusunu daha çox
simvolik mənalarla başa salmağa istiqamətlənir. Bu
metod, əslində, keçmişdə oxşar vəziyyətlə
qarşılaşan şair və yazıçıların
tez–tez baş vurduqları bir üsuldur.
Məlum olduğu kimi,
yaxın keçmişdə, Stalinin dövründə Azərbaycanın
mədəniyyət həyatında bir çox
yazıçı ya qələmini atmaq məcburiyyətində
qalmış, ya üslub dəyişdirmiş, ya da onları
sürgün, həbs və edam kimi cəzalarla
neytrallaşdırılmağa çalışmışlar.
Milli şüur çərçivəsində fəaliyyət
göstərən ziyalıların "qəsdçi",
"zərərli", "trotskiçi",
"pantürkist", "panislamist" kimi damğalarla
günahlandırılması mədəniyyət sahəsində
böyük təsir buraxmış, yüzlərlə elm, mədəniyyət,
sənət xadimi hər hansı formada passivləşdirilməklə,
mədəniyyət, ədəbiyyat və elm sahələrində
böyük dağıntıya səbəb olub.
Həmin bu illərdə
ölkəsinin dilini, tarixini, gələcək perspektivlərini
yaxşı bilən elm və mədəniyyət xadimləri
duyğu və düşüncələrini dolayı bir
şəkildə sətiraltı çatdırmağa yönəlmişlər,
əksər hallarda simvolik ifadələrə, uzaq mənalara
baş vurmuşlar. Bu baxımdan ortaya qoyulan əsərlərdə
bəzən Yaxın Şərq ölkələrində cərəyan
edən müstəqillik hərəkatları tədqiq edilib,
bəzən də Abdulla Şaiq, Cəfər Cabbarlı, Yusif
Vəzir Çəmənzəminli, Cəlil Məmmədquluzadə,
Süleyman Sani Axundov və Məmməd Səid Ordubadi kimi
mövzular daha çox tarixi hadisələrdən, fərqli həssaslıqdan
seçilərək işlənib.
Bəxtiyar Vahabzadənin
"Gülüstan" poemasından sonra yazdığı ədəbi
əsərlərin bir çoxunda da bu ənənədən
istifadə etdiyini görürük. Üzləşdiyi
çətinliklərə rəğmən, şair
"Ağlar güləyən", "Yollar –
oğullar", "Təzadlar", "Mərziyyə",
"Fəryad" kimi əsərlərində eyni psixologiya
ilə milli iztirablarını dilə gətirib. "Azadlıq"
axtarşışını bəzən, "Fəryad"
pyesində olduğu kimi, Nəsiminin dili ilə səsləndirib,
bəzən "Yollar – oğullar" poemasında olduğu
kimi, başqa xalqların azadlıq hərəkatlarını
gözdən keçirib, tarixi cəhəti ilə, əslində,
"Azadlıq" duyğularının bir xülasəsi
olduğuna eyham vurub. Bəzən də yenə "Mərziyə"
əsərində oduğu kimi, Güney Azərbaycanda
aparılan milli özünüdərk mübarizəsinə
yönəlib. Eyni şəkildə şair "Ağlar
güləyən"in "Üsyan" hissəsində
Sabir və Səhhət dialoqunda bütünlüklə
öz duyğularını dilə gətirməyə
çalışıb:
Min arzu bəsləyirəm
Mən, axı, hər nəfəsdə.
Qanadım var,
göyüm yox,
Necə uçum qəfəsdə?
Artıq bütün qəfəslərdən
uzaqsan, ey ulu çinar! Könlün istədiyi qədər,
istədiyin yerə uç, uça bildiyin qədər. Ruhun
şad olsun!
Fikrət TÜRKMƏN,
Türk Dünyası Araşdırmaları
İnstitutunun direktoru, professor
Türkiyə – İzmir.
Yeni Azərbaycan .-2009.- 21 fevral.- S. 9.