İndi ana rollarını oynamağımın
vaxtıdır
Xalidə
Quliyeva: Mənim üçün aktyorluq həyəcan, ehtiras
dolu hissləri yaşamaq, ideallarıma yaxınlaşmaq
arzusudur
Xalidə Camal
qızı Quliyeva 1952-ci il sentyabr ayının 24-də
Bakı şəhərində dünyaya göz açıb.
Uşaqlıqdan sənətə olan böyük
marağı onun yolunu 1970-ci ildə Azərbaycan Dövlət
İncəsənət İnstitutundan salır. Və Xalidə
xanım universitetin dram və kino aktyorluğu fakültəsinin
məzunu olur. 1973-cü ildən institutun nəzdində fəaliyyət
göstərən “Səda” Tədris Teatrında aktrisa kimi
çalışmağa başlayır. 1972-ci ildən bu
günə kimi “Azərbaycanfilm” kinostudiyasında aktrisa kimi fəaliyyət
göstərir.
X.Quliyeva Azərbaycan
kino tarixində öz yeri olan “Qızıl qaz” filmində Validə,
“Nəsimi”də Fatimə, “Bakıda küləklər əsir”
ekran əsərində Solmaz, “Tütək səsi”ndə
Milli, “Şahid qızı” filmində tibb bacısı,
“Xoşbəxtlik qayğıları” filmində isə Xalidə
rolunu oynayıb.
Kinoaktrisa kimi fəaliyyəti
ilə paralel olaraq peşəkar dublyaj işi ilə də məşğuldur.
Bir neçə il “Lider” TV-nin həyata keçirdiyi
çoxseriyalı bədii televiziya və sənədli filmlərin
dublyajında fəal iştirak edib. Hazırda İTV-nin Dublyaj
redaksiyasında çalışmaqdadır. Bundan başqa,
Xalidə xanım Azərbaycan Kinematoqrafçılar
İttifaqının üzvüdür.
- Xalidə xanım, bir
çox sənət nümayəndələrində
olduğu kimi, aktrisa olmaq sizin də uşaqlıq arzunuz idi?
- Üçüncü
sinifdə oxuyanda müəlliməmiz “Kim nə olmaq istəyir”
adlı bir imla yazdırmışdı. İbtidai sinif
şagirdi üçün bu haqda nəsə danışmaq
çətin olsa da, sinif yoldaşlarımdan bəziləri həkim,
çoxu mühəndis və fəhlə yazmışdı.
Mən isə bağban olmaq istədiyimi yazmışdım.
- Maraqlıdır, nə
üçün məhz bağban?
- Bu peşə mənə
hədsiz maraqlı gəlirdi. Çünki
gül-çiçək, ağaclar, bunlar hamısı bir
gözəllikdir. Mən də gözəllik vurğunu idim.
Aktyor sənəti də bir növ gözəllik rəmzi
sayılır. Şüuraltı da olsa, məndə bu sənətə
məhəbbət hələ uşaq ikən yaranıb. Uşaqlığımdan
söz düşmüşkən, məktəbdə hər
zaman fəallığım ilə seçilmişəm.
Müxtəlif idman növləri ilə məşğul
olurdum. Sonradan yüngül atletika, basketbol, voleybol oynamağa
üstünlük verirdim. Rəqs və ifaçılıq
sahəsinə də böyük marağım var idi.
Biz NZS qəsəbəsində
yaşayırdıq. Qonşularımızla
yığışıb hər həftə məhəlləmizdə
konsert təşkil edirdik. Azyaşlı olsam da, mütləq
o konsertdə iştirak etməliydim. Ya səhnəcikdə oynayardım,
ya da şeir deyərdim. II sinifdə oxuyanda isə Mədəniyyət
Sarayında ifaçılıq üzrə məktəblərarası
müsabiqə keçirilirdi. Müsabiqəyə qatılaraq
“Bəxtiyar” filmindən məşhur bir mahnı oxumuşdum.
Təşəbbüskarlığımın
nəticəsi olaraq hələ orta məktəb dövründən
çoxlu medallarım olub. Dərslərimi yaxşı
oxuduğuma, özümü tərbiyəvi
apardığıma görə həmişə təltif
olunmuşam. Hətta yüksək əhval-ruhiyyəyə
görə də diplomum var. Rəhmətlik anam həmişə
mənə dəstək olardı. Evimizin divarlarını
qazandığım diplomlar və təltif bayraqları ilə
bəzəyərdi.
- Çox
maraqlıdır, görəsən, yüksək əhval-ruhiyyə
üçün diplom verərkən hansı kriteriyaları əsas
götürüblər?
- (Gülür). Yəqin,
dərslərdə fəal olduğuma görə. Bilirsiniz,
müəlliməmiz deyəndə ki, imla yazarkən xətti
daha yaxşı olacaq şəxs yüksək qiymətləndiriləcək,
mən həvəsə gəlirdim. Ən yaxşı xətt
mənim olsun və birinci olum deyə böyük həvəs
ilə yazmağa çalışırdım. Amma nəticədə
Lətifə adlı sinif yoldaşım qalib olurdu. O zaman
başa düşdüm ki, mən də səhv edə bilərəm.
Özümlə bağlı fikirlərimdə müəyyən
yanlışlığa yol verə bilərəm. İndi təşəbbüskarlığım
mənə məişət problemlərinin həllində
çox kömək edir. Bir də ki, mən məntiqə
daha çox üstünlük verirəm. Çünki məntiqə
əsaslanan işin nəticəsi də uğurlu olur.
10-cu sinfə yenicə
keçmişdim. Məktəbimizdə dram dərnəyi
açılmışdı və mən də ora
yazılmışdım. Ədəbiyyatdan dərs deyən
Hacıağa müəllim “Qorxulu yol” adlı bir pyes yazaraq səhnələşdirmişdi.
O vaxt aktrisalıq haqqında heç bir məlumatım yox
idi. Bir məktəbli üçün tamaşanın
nümayişi uğurlu keçmişdi. Tamaşadan sonra rus
dili müəlliməmizin mənə yaxınlaşıb “Sən
aktrisa olmalısan” söyləməsi taleyimi həll
etmişdi. Amma buna qədər də qeyri-peşəkar səviyyədə
olsa da, bir sıra tamaşalarda rol almışdım.
Belə ki, 8-ci sinifdə
oxuyarkən indiki Xətai Mədəniyyət Sarayında dram
dərnəyi fəaliyyət göstərirdi. Mən də
ora yazılmışdım. Görkəmli
rejissorlarımızdan rəhmətlik Məmmədkamal
Kazımov dərnəyin rəhbəri idi. Orada “Solğun
çiçəklər”də Sara, “Vaqif” tamaşasında
Xuraman, M.Qorkinin “Həyatın dibində” əsərində Nataşa
kimi gözəl rollar oynamışam. 10-cu sinifdə oxuyanda isə
Xalq Teatrına getməyə qərar verdim. Rəhmətlik
Lütvi Məmmədbəyov da teatrın rəhbəri idi. Orada
ard-arda tamaşalar hazırlandıqca mənə daha
böyük rollar həvalə olunurdu. İndi daha
yaxşı anlayıram ki, insan nəyəsə nail olmaq istəyirsə,
onu ürəkdən istəməlidir. Sənətimi,
sözün əsl mənasında, sevmişəm. Bu sənətə
bir məbəd, qida kimi baxmışam.
Teatrda
çalışan dövrdə sənədlərimi İncəsənət
Universitetinə hazırladım. İmtahan götürülən
zalda Ədil İsgəndərov, Müxlis Cənizadə kimi
gözəl sənətkarlarımız əyləşmişdi.
Qabiliyyət imtahanlarında üç dənə beş
aldım. Səhnə danışığından isə rəhmətlik
Müxlis müəllim mənə beş yazmadı. “S” hərfini
qüsurlu səsləndirdiyimi deyib mənə “yaxşı”
yazdı. Universitetdə oxuduqca ən çox vurğunu
olduğum müəllimlərimdən biri də Müxlis Cənizadə
oldu.
İnstituta daxil olan il
20 nəfər tələbəni ixtisaslara böldülər.
Mən kino aktyorluğu fakültəsinə düşdüm.
Dədə Qorqudun dediyi kimi, Tanrı istəməyincə
insanın başına qəza gəlməz. Bu da yəqin, mənim
alın yazım idi. Kinonun nə olduğunu bilmədiyim, kino
aktyorluğu peşəsinə yiyələnmədiyim bir
vaxtda 16 yaşımdan ard-arda filmlərə dəvətlər
almağa başladım.
Rejissor Fərəməz
Məmmədov Kinostudiyada diplom işi çəkirdi. Mənə
də V.İ.Lenindən bəhs edən filmdə baş qərhəraman
- “xalça toxuyan qız” rolu verildi. Rəhmətlik Ədil
İsgəndərov əvvəlcə filmə çəkilməyimə
razılıq verməmişdi. Demişdi ki, instituta yenicə
girib, nə bilir, aktyorluq nədir?. Peşəkar aktrisa
tapmağı məsləhət görmüşdü. Amma Fərəməz
Məmmədov öz seçimində qərarlı idi və
məni Ədil müəllimdən xəbərsiz filmə
çəkdi. Ədil müəllim filmə baxandan sonra
demişdi ki, “Qadam, Xalidə lap aktrisadır ki”. Bu söhbəti
illər sonra bilmişəm. Ümumiyyətlə,
yaradıcı qrup ilə sadəcə, filmə çəkildiyim
müddət ərzində təmasda olurdum. Çəkiliş
bitəndən sonra əlaqələrim soyuyurdu. Öz
rahatlığımı həmişə sevmişəm. Bəlkə,
elə buna görə kino sənətini seçdim. Çünki
kinoda özünü sənətə tam olaraq qurban etmirsən.
Kino teatr sənəti kimi deyil. Teatr bir
evdir. Bir ailə kimi bir-birilə ünsiyyət
qurmalısan. Bu çox çətin və
qəliz məsələdir. Şəxsən
mən bunu bacarmazdım.
- Sizin üçün
aktyor peşəsi nə deməkdir?
- Mənim
üçün aktyorluq həyəcan, ehtiras dolu hissləri
yaşamaq, ideallarıma yaxınlaşmaq arzusudur. Dövrümüzdə
insanlar ideallar ilə yaşayırdı. Mənim teatr sənətində
bir aktrisa kimi idealım Hökümə Qurbanova olub. Onun sənətinin
pərəstişkarı, təkrarolumaz səsinin vurğunu
idim. Ümumiyyətlə, kino mənim üçün bir
möcüzə idi. Uşaqlıqdan kinoya baxmağı
çox sevirdim. Ekranda bədii film yazılan zaman sehrli bir aləmə
düşürdüm. Elə ki, filmin sonu
yazılırdı, mənim üçün eləbil həyat
da bitirdi. Uşaq olanda elə bilirdim ki, əsl həyat
kinodadır və kinodakı kimi olmalıdır. Real həyat
mənə maraqlı gəlmirdi. Kinoda gördüyüm
xarakterləri real həyatda görə bilmirdim. Hər zaman qəhrəman
axtarışında olmuşam. Qəhrəman
obrazlarını çox sevmişəm. Mübariz və cəmiyyətdəki
axına qarşı gedə bilən insan obrazları mənim
üçün böyük maraq kəsb edib.
- İdeallıqdan,
dövrün ideallarından danışdınız. Sizcə,
müasir dövrümüzdə ideallaşdırılacaq bədii
əbədiyyat və ya film qəhrəmanları yoxdur?
- Əslində, ideal
insan yoxdur. Hətta belə bir tendensiya var ki, yaxşı və
pis deyil, ağ-qara gün var. Müasir dövrümüzdə
çox az olsa da, yaxşı insanlar var. Sualınıza
qaldıqda isə, təəssüf edirəm ki, bu gün gənclərimizin
özünü bənzətmək istəyəcəyi əsər
və film qəhrəmanları yoxdur. Hər kəs kimi səhv
edə bilən, güzəştə getməyi bacaran, girova
çevrilə bilən sadə insan obrazları isə
çoxdur. Çox sevdiyim bir söz var - ləyaqət.
İnsan düşdüyü şəraitdən, tutduğu vəzifədən
asılı olmayaraq ləyaqətini itirməməlidir. İndiki
dövrümüzdə insanlar müxtəlif standartlarla
yaşayır. Elə dünənki kino ilə bugünkü
kinonun da fərqi böyükdür.
- Bu fərq nədən
ibarətdir?
- Fərqi ondadır ki,
keçmiş kinolar ümumbəşəri meyarlardan bəhs
edirdi. Bugünkü kino isə maddi marağa söykənir.
Kino böyük təbliğat gücünə malik olduğu
üçün vacibdir ki, ümumbəşər dəyərləri
qaytaraq. Bu gün hamının biri-birinə arxa çevirdiyi
məqamda, yalanın normal sayıldığı zamanda kino
çox şeyi dəyişə bilər.
- Qadın xoşbəxtliyini
nədə görürsünüz?
- İlk növbədə
ailədə. Ailəm mənim üçün hər
şeydən qiymətlidir. Ailə xoşbəxtliyi olduğu
təqdirdə qadın xoşbəxtdir.
- Sənətinizi
çox sevdiyinizi deyirsiniz. Əgər çox sevdiyiniz bu sənət
vaxtilə şəxsi həyatınıza mane olsaydı,
seçim qarşısında qalsaydınız, seçiminiz
necə olardı?
- Həyat yoldaşım, balalarım mənim üçün birincidir. İnsanın çətin günündə, ağır məqamında ailəsi dayaq durur. Nə kinoların, nə də peşən ailəndən daha yaxın ola bilməz. İnsan həyata insan ünsiyyəti üçün gəlib, peşə üçün gəlməyib.
- Xalidə xanım, necə oldu ki, “Nəsimi” filmində çəkilməyə dəvət aldınız?
- 1972-ci ildə Tofiq Tağızadə məni “Qızıl qaz” filmində Validə roluna çəkdi. Filmdə Şahmar Ələkbərov, Həsənağa Turabov, Həsən Məmmədov, Leyla xanım Şıxlinskaya kimi gözəl sənətkarlarımızla tərəf-müqabili oldum. Bu filmi izləyəndən sonra Həsən Seyidbəyli məni “Nəsimi”yə dəvət etmişdi. Bir gün universitetdən çağırıb Kinoittifaqa gəlməyimi istədilər. Həsən Seyidbəylinin məni gözlədiyini dedilər. O vaxt dalımca gələni tanımırdım. O, filmin ikinci rejissoru rəhmətlik Əşrəf Mamayev idi. Həmin gün ittifaqa birinci gəlişim idi. Həsən Seyidbəyli ilə tanışlığım da o vaxt oldu. Məni ortaboylu, şən əhval-ruhiyyəli bir insan qarşıladı. Həsən Seyidbəyli olduğunu anladım. Ssenarini mənə təqdim edib, özümə rol seçməyimi məsləhət gördü. Evdə ssenarini oxuyanda şoka düşdüm. Nəsiminin soyulma səhnəsində artıq göz yaşlarımı saxlaya bilmədim. O qədər təsirlənmişdim ki, səhərə kimi yata bilməmişdim. Səhər birbaşa Kinoittifaqa getdim. Həsən müəllim hansı rolu bəyəndiyimi soruşdu. Mən də “Fatimə” söylədim. Dedi ki, özü də məni məhz o rola uyğun görüb. Yaradıcı heyətlə birlikdə 6 ay məşq etdikdən sonra filmin çəkilişlərinə başladıq. İsa Hüseynovun qələmi öz sözünü demişdi, filmin ssenarisi elə yazılmışdı ki, çox rahatlıqla oynayırdıq. Obrazın hiss və həyəcanını elə oynayırdım ki, eləbil yaşanan hər şey öz başıma gəlmişdi. Bununla da, gözəl kino həyatını yaşamağa başladım. Ümumiyyətlə, peşəkarlığa kinoya çəkilə-çəkilə yiyələndim. 17 yaşından kameranın nə olduğunu, onun sirlərini və texnikasını bildim. Kino texnikasına yiyələnə bilsəm də, həyat texnikasına hələ də yiyələnə bilməmişəm. Hərdən mənə deyirlər ki, eləbil uşaq kimisən. Üzünüzdə uşaq marağı var.
- “Nəsimi” filmini vizit kartınız adlandırmaq olar?
- Bəli, “Nəsimi” filmindən sonra kino dünyasında mənim üçün bir növ “yaşıl işıq” yandı. Ard-arda filmlərə çəkildim. Rəhmətlik Rasim Ocaqov da “Nəsimi”dən sonra məni “Tütək səsi” filminə dəvət etdi. Filmdəki Milli obrazı çox ürəyimcəydi. Milli obrazı mənəvi və əxlaqi dəyərləri özündə təcəssüm etdirən, Azərbaycanın milli xüsusiyyətlərinin fəlsəfi çalarlarını özündə daşıyan, dərdini içində çəkən bir qızdır. Əgər filmin rejissorluğunu mənə həvalə etsəydilər, Millini baş qəhrəman kimi təqdim edərdim. Çınki Milli nümunəvi bir obrazdır.
İkinci Dünya Müharibəsi illəri, ön cəbhədə
qanlı-qadalı mübarizə gedir. Arxa
cəbhədə isə onun mənəvi
ağırlığı daha dəhşətlidir. Milli məktubları qorxduğu üçün gizlətmirdi.
O, özü də bəd xəbərə inanmırdı. Əslində, bəd xəbərləri kənd
camaatına çatdırmaq uşağın işi deyildi.
Bu onun üçün bir stress idi. Bu vəzifəni
yeniyetmənin çiyninə qoymaq humanistlikdən uzaq bir
addım olsa da, müharibənin fəsadlarından biri idi.
Milli əsgərin qayıdacağına
inanırdı. Əsgərin
qayıtması da qalibiyyət deməkdir. Finalda
da Millinin “əsgər gəlir” deyə
qışqırmağı da qalibiyyəti əks etdirirdi.
Oynadığım obrazların çoxu qəhrəmanlığı
sevən, mübariz obrazlardır. Mövlüd
Süleymanlının “Çətirimiz buludlardır” filmində
Bənövşə də sevdiyi adama qovuşmaq
üçün mübarizə aparır. Haqqını
tapdalayanlara qarşı çıxıb öz istəyinə
nail olur. Rüstəm İbrahimbəyovun
ssenarisi əsasında Rasim İsmayılovun çəkdiyi
“Anın quruluşu” filmində oynadığım Sona rolu da
ürəyimcədir. Filmdə tərəf-müqabilim
Hacı İsmayılov olub. Orada da Sona
öz məhəbbəti uğrunda mübarizə aparır.
Bu baxımdan oynadığım obrazların
hamısı böyük məna yüklü olub.
- Qəhrəmanlığı sevdiyinizi söyləyirsiniz, bəs mənfi obrazların da öhdəsindən belə uğurla gələ bilərdiniz?
- İndi pis anlayışı yoxdur, axı. Bir də görürsən ki, filmdə an dəyişir, o, pis adamın atdığı addıma çaşıb qalırsan. Yaxşılığını görüb pis adam olmasına təəccüb edirsən.
Bəzi obrazlarım olub ki, tamaşaçı onların hərəkətlərinə haqq qazandırmayıb. Sonda obrazı elə qurmuşam ki, tamaşaçını öz tərəfimə çəkmişəm. Bilirsiniz, axı, mənfini də mənfi kimi oynamaq olmaz. Tamaşaçıya mənfi obrazın pis addım atmasının səbəbini göstərmək lazımdır. Müsbət obrazları nə qədər orqanik oynayırsansa, mənfi obrazı qat-qat artıq məsuliyyət və səmimiyyət ilə oynamaq lazımdır. Yalnız belə olduğu halda, rolunu sevdirmək, haqq qazandırmaq olar.
- Bir az da son illərdə çəkildiyiniz filmlərdən danışaq...
- Ötən il Qarabağ həqiqətlərini əks etdirən iki filmə çəkilmişəm. Bunlardan biri Elxan Cəfərovun “Etiraf” adlı 12 dəqiqəlik musiqili sənədli filmi idi. Film Qarabağda şəhid olan Fərhad Atakişiyevin xatirəsinə həsr olunub. Filmdə onun anasını - Səidə obrazını oynamışam.
Son filmlərindən biri də İran kinematoqrafı Həsənağa Nəcəfinin “İtkin pay” filmidir. Filmdə baş qəhrəman Zeynəbi oynamışam. Zeynəb dağılmaq ərəfəsində olan ailəsini başına yığan, düzgün yol göstərməyi bacaran iradəli bir qadın obrazıdır. Bu film Beynəlxalq Fəcr və bir çox festivallarda nümayiş olunub. Türkiyə də daxil olmaqla 6 dövlət tərəfindən alınıb.
- Hazırda çəkildiyiniz bir film varmı?
- Təxminən 5-10 günə yeni bir filmin müqaviləsi bağlanacaq. Həsənağa Nəcəfi məni növbəti filminə dəvət edib. “Göyün səkkizinci qatı” adlanan filmin çəkilişləri İranda aparılacaq. Bu obraz mənim üçün yazılıb. Filmdə azərbaycanlı bir qadın - Xalidədən bəhs edilir. Artıq ikinci dəfədir ki, mənim üçün məxsusi rol yazırlar. Birinci film Həsən Seyidbəylinin “Xoşbəxtlik qayğıları” olub.
- Yəqin ki, yeni filmin ssenarisi ilə tanışsınız. Filmdə öz həyatınızdan məqamlar görürsünüzmü?
- Əslində, obraz oynamıram, özümü oynamağa çalışıram. “İtkin pay” filmində də başqa birini deyil, ananı oynamışam. Həyatda necə mehriban və tələbkar anayamsa, rolumu da elə oynamışam. Çünki kino elə sənətdir ki, yalan danışmaq olmur.
Ana ola-ola niyə başqa ananı oynamalıyam. Hətta “İtkin pay” filminin premyerasında mənə yaxınlaşıb deyənlər oldu ki, Xalidə xanım, elə bildim, öz anamı gördüm. Deməli, səmimi oynamışam. Çox xoşbəxtəm. İlk növbədə anayam, sonra aktrisa. Əgər yaxşı ana olmasaydım, ana rollarını oynamağı uyğun görməzdilər. Vaxtilə cavan qızları oynamışam. İndi ana rolları oynamağımın dövrü gəlib çatıb.
- Azərbaycan kinosunun bugünkü vəziyyəti sizi qane edirmi, bu sahədə nə kimi problemlər var?
- Milli
kinomuzun əsas problemi ondan ibarətdir ki,
- Səbəb nədir?
- Rəhmətlik
Səməndər Rzayevin “Bəyin oğurlanması” filmində
söylədiyi kimi - “Bu kino ki var,
çox qəliz məsələdir”. O pilləyə
çatmaq üçün peşəkar kadrlar yetişdirməliyik.
Peşəkarlarımız az da olsa var. Gənc
kinorejissorlar, kinooperatorlar və qrim ustalarını xaricdə
təcrübə keçməyə göndərməliyik. Kinoda vacib rol oynayanlardan biri də quruluşcu rəssamdır.
Quruluşcu rəssam filmin ab-havasını,
zamanını yaradır. Deyirlər, pul
azdır, ona görə kino çəkmək olmur. Bu yalandır. Elə xarici rejissorlar
tanıyıram ki, az miqdarda pulla gözəl
filmlər çəkiblər. Deməli, əsas
peşəkarlıqdır.
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi tərəfindən
gənc rejissorlar və ssenari müəlliflərindən
istedadlılarını üzə çıxarmaq məqsədilə
müxtəlif müsabiqələr keçirilir. Sabahımız bu gün gördüyümüz
işlərdən asılıdır. Prezident
İlham Əliyevin “Azərbaycanda kino sənətinin
inkişaf etdirilməsi haqqında” imzaladığı Sərəncamda
öz əksini tapan müddəaların icrasından sonra
milli kinomuz yaxın zamanlarda dünyada tamaşaçı
auditoriyası qazanacaq. Bu baxımdan
kinomuzun gələcəyini nikbin görürəm.
- Maraqlı müsahibə üçün təşəkkür edirik!
Turanə QADİR
Yeni Azərbaycan.-
2009.- 4 iyul.- S.8.