Konstitusiyamız milli maraqlara və dövrün çağırışlarına tam cavab verir
1995-ci il noyabr
ayının 12-də keçirilən referendumda
xalqımızın böyük əksəriyyətinin dəstəyi
ilə qəbul olunmuş ölkənin Əsas Qanunu mükəmməlliyi
ilə seçilir
Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının qəbul
olunmasından 14 il ötdü. 1995-ci il noyabr ayının
12-də keçirilən
ümumxalq səsverməsi
- referendumda xalqımızın
böyük əksəriyyətinin
dəstəyi ilə qəbul olunmuş ölkənin Əsas Qanunu mükəmməlliyi
ilə seçilir, dövrün çağırışlarına tam cavab verir. Bu
da təsadüfi deyil. Çünki Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının hazırlanmasına
birbaşa xalqımızın
Ümummilli lideri, böyük dövlət xadimi, dahi şəxsiyyət
Heydər Əliyev rəhbərlik edib. Konstitusiyanın bir dövlətin
gələcək taleyində
rolunu, ümumiyyətlə,
dövlətçiliyin inkişafındakı
əhəmiyyətini dəqiq
qiymətləndirən Ümummilli
lider Heydər Əliyev bu prosesə həddindən artıq məsuliyyətlə
yanaşır, çıxışlarında
“bu mühüm sənədin qəbul olunması üçün gələcək nəsillərin qarşısında
cavabdehlik” məsələsinin
məhz Onun üzərinə çox
böyük məsuliyyət
qoyduğunu vurğulayırdı.
Məhz bu diqqətin nəticəsi olaraq, Azərbaycanda Avropa və beynəlxalq aləmdə qəbul olunmuş əsas hüquqi aktların tələblərinə, milli maraqlarımıza tam cavab verən Konstitusiyamız qəbul olundu. Müstəqil Azərbaycan dövlətinin
tarixində ilk olan bu sənəd
qəbul edilərkən
məhz bu niyyətlər ifadə edilib:
Azərbaycan dövlətinin
müstəqilliyini, suverenliyini və ərazi
bütövlüyünü qorumaq;
Konstitusiya çərçivəsində
demokratik quruluşa təminat vermək;
vətəndaş cəmiyyətinin
bərqərar edilməsinə nail olmaq;
xalqın iradəsinin
ifadəsi kimi qanunların aliliyini təmin edən hüquqi,
dünyəvi dövlət qurmaq;
ədalətli iqtisadi və
sosial qaydalara uyğun olaraq hamının layiqli həyat səviyyəsini
təmin etmək;
ümumbəşəri
dəyərlərə sadiq olaraq bütün dünya
xalqları ilə dostluq, sülh və əmin-amanlıq şəraitində
yaşamaq və bu məqsədlə qarşılıqlı
fəaliyyət göstərmək.
İslahatlar Konstitusiyanın inkişafına və
daha da təkmilləşməsinə xidmət edir
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyası qəbul edildikdən sonra iki dəfə
islahatlar həyata keçirilib. Əsas Qanuna dəyişikliklər
edilməsi ilə bağlı ilk referendum 2002-ci il avqustun 24-də
keçirilib və ümumxalq səsverməsində Əsas
Qanunun mətninə cəmiyyətin inkişafından
doğan və Konstitusiyanın, qanunların,
bütövlükdə, hüquq sisteminin təkmilləşdirilməsi,
demokratikləşdirmə proseslərinin dərinləşdirilməsi,
həmçinin, insan hüquqlarının daha səmərəli
müdafiə edilməsi zərurətindən irəli gələn
bir sıra dəyişikliklər edilib. Bu dəyişikliklər
bütövlükdə ölkəmizin İnsan
hüquqlarının və əsas azadlıqların
müdafiəsi haqqında Avropa Konvensiyasına
qoşulmasından, məhkəmə islahatlarının həyata
keçirilməsindən irəli gələn öhdəliklərə
əməl edilməsi, Milli Məclisin fəaliyyətinin və
seçki sisteminin təkmilləşdirilməsi, insan
hüquq və azadlıqlarının daha səmərəli
müdafiəsi və dövlət hakimiyyəti orqanları
arasında fəaliyyətin və qarşılıqlı əlaqənin
Konstitusiya mexanizmlərinin daha da təkmilləşdirilməsi
zərurətindən irəli gəlib və sadalanan məqsədlərə
xidmət edib. Lakin dəyişən zaman fonunda ölkəmizdə
əsas hüquqi normaları müəyyənləşdirən
bir sıra qanunlara yenidən dəyişikliklər edilməsi
zərurəti meydana çıxdı və 7 il sonra yenidən
Konstitusiya islahatları gündəmə gəldi. Hakim Yeni Azərbaycan
Partiyasının təklifi ilə Milli Məclisdə
müzakirəyə təqdim olunan Konstitusiyaya əlavə və
dəyişikliklər edilməsi haqqında qanun layihəsi
millət vəkillərinin böyük əksəriyyətinin
səs çoxluğu ilə qəbul edildi və xalqın
müzakirəsinə çıxarıldı. Qeyd edək ki,
Konstitusiyaya təklif olunan əlavə və dəyişikliklər
29 maddəni əhatə edirdi. Konstitusiyanın 12-ci maddəsində
dövlətin ali məqsədi göstərilirdi. Bu dəyişikliyə
qədər qüvvədə olan variantda həmin maddənin
birinci hissəsində göstərilirdi ki, insan və vətəndaş
hüquqlarının və azadlıqlarının təmin
edilməsi dövlətin ali məqsədidir. Amma bu bəndə
əlavədə “Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarına
layiqli həyat səviyyəsinin təmin edilməsi” də
dövlətin ali məqsədi kimi qeyd olunub. 15-ci maddəyə
isə (iqtisadi inkişaf və dövlət)
“sosialyönümlü iqtisadiyyatın inkişafına şəraitin
yaradılması” fikri əlavə edilib. Konstitusiyanın 17-ci
maddəsinə bu müddəa da əlavə olunub ki, 15
yaşına çatmamış uşaqlar işə
götürülə bilməzlər. Uşaq
hüquqlarının həyata keçirilməsinə
dövlət nəzarət edir. 19-cu maddəyə təklif
olunan dəyişikliyə əsasən isə, Milli Bank Mərkəzi
Bank adlandırıldı. Konstitusiyada azadlıq hüququnu təsbit
edən 28-ci maddənin 3-cü bəndinə belə bir əlavə
təklif olunurdu: “Azərbaycan Respublikasının ərazisindən
kənarda olan Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarının
Azərbaycan dövlətinin köməyindən və himayəsindən
istifadə etmək hüququ var”.
Səsvermədən
sonra bu məsələlər də Konstitusiyada təsbit
olundu. Eləcə də 101-ci maddənin 5-ci bəndinə
olunan dəyişikliyə əsasən, “Müharibə şəraitində
hərbi əməliyyatların aparılması Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti seçkilərinin keçirilməsini
mümkün etmədikdə Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin səlahiyyət müddəti hərbi əməliyyatların
sonunadək uzadılır. Bu barədə qərar seçkilərin
(referendumun) keçirilməsini təmin edən dövlət
orqanının müraciətinə əsasən, Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsi tərəfindən
qəbul edilir”.
2009-cu il martın 18-də
keçirilmiş referendumda Azərbaycan xalqı bu dəyişikliklərin
lehinə səs verdi. Məhz bu dəyişikliklərdən
sonra Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyası daha
mükəmməl və daha demokratik hüquqi akt kimi
qarşıya çıxdı.
İnsan hüquqlarının yüksək səviyyədə
təmin olunması dövlətin ali məqsədidir
Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası öz demokratikliyi və
insan hüquqlarına sadiqliyi baxımından yüksək
qiymətləndirilir. Təsadüfi deyil ki, hələ Ana
Yasamız qəbul olunarkən və bu gün də
bütün beynəlxalq təşkilatlar bu sənədi
hüquq və azadlıqların qorunması istiqamətində
dolğun və əhatəli hüquqi akt kimi qiymətləndirirlər.
Konstitusiyamızda yer alan maddələrin təxminən 1/3-dən
çoxu sırf bu məsələlərə həsr olunub. Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının ikinci bölməsi isə
yalnız əsas hüquqlar, azadlıqlar və vəzifələri
əhatə edir. Bu bölmədə insan hüquq və
azadlıqlarının həyata keçirilməsinin əsas
şərtləri təsbit olunub. Bildirilir ki, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının və bu Konstitusiya Qanununun
heç bir müddəası dövlət orqanları, təşkilatlar
və ya ayrı-ayrı şəxslər tərəfindən
insan və vətəndaş hüquqlarının və
azadlıqlarının ləğvinə və ya Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasında və bu Konstitusiya Qanununda nəzərdə
tutulduğundan daha artıq dərəcədə məhdudlaşdırılmasına
yönəlmiş fəaliyyət və ya hərəkətlər
üçün hüquqi əsas yaradan müddəa kimi
şərh edilə və ya başa düşülə bilməz.
Eyni zamanda, qeyd olunur ki, heç kəs öz
hüquqlarından və azadlıqlarından sui-istifadə etməməlidir.
Konstitusiyanın 12-ci maddəsi isə bəyan edir ki, “insan və
vətəndaş hüquqlarının və
azadlıqlarının təmin edilməsi dövlətin ali məqsədidir”.
Bu bölmədə yer
alan digər maddələrdə isə məhdudlaşdırılması
qadağan olunan insan hüquqları, qanun əsasında insan
hüquqlarının və azadlıqlarının məhdudlaşdırılmasına
dair tələblər şəxsin tutulmasına, həbsə
alınmasına və ya azadlıqdan məhrum edilməsinə
qoyulan məhdudiyyətlər şəxsin insan
hüquqlarını və azadlıqlarını pozan
qanunvericilik, icra və məhkəmə hakimiyyəti
orqanlarının qərarlarından, bələdiyyə
aktlarından Konstitusiya Məhkəməsinə şikayət
vermək hüququ, məhkəmələrin Konstitusiya Məhkəməsinə
müraciət etmək hüququ və s. məsələlərə
yer ayrılır, bu məsələlərin əsil hüquqi
sütunları müəyyənləşdirilir.
Şübhəsiz ki,
bütün bunlar Azərbaycan dövlətinin humanizminin, insan
hüquq və azadlıqlarına olan hörmətinin,
demokratik cəmiyyət quruculuğu prosesinə sədaqətinin
göstəricisidir. Eyni zamanda, cəmiyyətdə ədalət
prinsiplərinin sütunlarının möhkəmləndirilməsinə
xidmət edir. Nəzərə almaq lazımdır ki,
yalnız o cəmiyyətlərdə inkişaf baş verir ki,
orada hüququn aliliyi təmin olunsun. Azərbaycan da
Konstitusiyada təsbit olunduğu kimi, məhz bu yolla uğurla
addımlamaqdadır.
Dövlət idarəçiliyinin 3 istiqaməti
Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası həm də dövlətin
inkişaf istiqamətlərini, siyasi institutlar və dövlət
institutları, dövlət idarəçiliyi istiqamətində
hüquqi bölgünü müəyyənləşdirən
sənəddir. Təsadüfi deyil ki, Ana Yasanın III bölməsi
də məhz dövlət hakimiyyətinə həsr olunub. Bu
sənəddə dövlət idarəçiliyinin 3 istiqaməti
müəyyənləşdirilib:
Qanunvericilik hakimiyyəti;
İcra hakimiyyəti;
Məhkəmə
hakimiyyəti.
Azərbaycan Respublikasında
qanunvericilik hakimiyyətini Milli Məclis həyata keçirir.
Milli Məclis 125 deputatdan ibarətdir və deputatlar majoritar
seçki sistemi, ümumi, bərabər və birbaşa
seçki hüququ əsasında sərbəst, şəxsi
və gizli səsvermə yolu ilə seçilirlər. Milli Məclisin
hər çağırışının səlahiyyət
müddəti 5 ildir. Müharibə şəraitində hərbi
əməliyyatların aparılması Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisinə seçkilərin
keçirilməsini mümkün etmədikdə Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin
çağırışının səlahiyyət müddəti
hərbi əməliyyatların sonunadək uzadılır. Bu
barədə qərar seçkilərin (referendumun)
keçirilməsini təmin edən dövlət
orqanının müraciətinə əsasən Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsi tərəfindən
qəbul edilir. Milli Məclisin hər
çağırışının seçkiləri hər
beş ildən bir noyabr ayının birinci bazar günü
keçirilir. Eyni zamanda, bu bənddə Milli Məclisin
bütün hüquq və vəzifələri, səlahiyyətləri
aydın şəkildə göstərilir.
Konstitusiyamızın
99-cu maddəsində isə İcra hakimiyyətinin mənsubiyyəti
təsbit olunub. Burada vurğulanır ki, Azərbaycan
Respublikasında icra hakimiyyəti Azərbaycan
Respublikasının Prezidentinə mənsubdur. Digər maddədə
isə prezidentliyə namizədlərə aid tələblər
əks olunub və qeyd olunur ki, yaşı 35-dən
aşağı olmayan, Azərbaycan Respublikasının ərazisində
10 ildən artıq daimi yaşayan, seçkilərdə
iştirak etmək hüququna malik olan, o cümlədən,
ağır cinayətə görə məhkum olunmayan,
başqa dövlətlər qarşısında öhdəliyi
olmayan, ali təhsilli, ikili vətəndaşlığı
olmayan Azərbaycan Respublikasının vətəndaşı
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti seçilə bilər.
Bu bölmədə yer alan digər maddələrdə isə
qeyd olunur ki, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
ümumi, bərabər və birbaşa seçki hüququ əsasında
sərbəst, şəxsi və gizli səsvermə yolu ilə
5 il müddətinə, səsvermədə iştirak edənlərin
yarısından çoxunun səs çoxluğu ilə
seçilir. Bu bölmədə, ümumiyyətlə, Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin səlahiyyətləri, vəzifələri,
hüquqları təsbit olunub.
Konstitusiyanın 125-ci
maddəsində isə göstərilir ki, Azərbaycan
Respublikasında məhkəmə hakimiyyətini ədalət
mühakiməsi yolu ilə yalnız məhkəmələr həyata
keçirirlər. Məhkəmə hakimiyyətini isə
Konstitusiya Məhkəməsi, Ali Məhkəmə, apellyasiya
məhkəmələri, ümumi məhkəmələr və
digər ixtisaslaşdırılmış məhkəmələr
həyata keçirirlər. Məhkəmə hakimiyyəti
Konstitusiya, mülki və cinayət məhkəmə
icraatı vasitəsilə və qanunla nəzərdə
tutulmuş digər vasitələr ilə
reallaşdırılır.
(ardı var)
Aqşin ŞAHİNOĞLU
Yeni Azərbaycan.- 2009.- 13 noyabr.- S.5.