BÖYÜK MİLLİ XADİM
Dünən, avqustun
16-da Azərbaycanın görkəmli dövlət xadimi
Şıx-Əli Qurbanovun doğum günü idi. Onun anadan
olmasından 85 il keçdi. Milli Məclisin sabiq üzvü, mərhum
tənqidçi-ədəbiyyatşünas Mürşüd Məmmədli
2005-ci il, yanvarın 5-də bu böyük azərbaycanlının
80 illik yubileyi münasibətilə yazı
yazmışdı. “Böyük milli xadim” adlı həmin
yazını təqdim edirik.
***
Şıx-Əli
Qurbanov 60-cı illər Azərbaycanının
"qırmızı qaranlıqları" (Əlibəy
Hüseynzadə) içərisində bir meteor kimi parlayıb
söndü. O, parlaq zəkası, nurlu düşüncələri
ilə kommunist totalitar gecələrinin zülmətini əritmək
vəzifəsini Tanrıdan gələn sifariş kimi qəbul
etmişdi.
Onun coşqun
ictimai-siyasi və ədəbi-elmi fəaliyyəti
Xruşşov hakimiyyətinin totalitar mühitə bir
mülayim ab-hava gətirdiyi, Brejnevin ölkəni durğunluq
bataqlığına saldığı dövrə təsadüf
etmişdi. Onu müasirlərindən fərqləndirən,
heysiyyət və ləyaqət baxımından
çağdaşlarından bir neçə pillə
yuxarı qaldıran ümdə bir keyfiyyəti vardı. O,
heç bir üstünlüyü, imtiyazı,
maaşı-muzdu olmayan, əksinə, fədakarlıq və məhrumiyyət
tələb edən vətəndaşlıq vəzifəsini
daşıdığı titulların hamısından
yüksək tuturdu.
Şıx-Əli
Qurbanov gündəlik fəaliyyətində
- çoxsaylı görüşlərdə,
yığıncaq və konfranslarda dövlət adamı kimi
yox, millət xadimi kimi çıxış edirdi. Çünki
onun dövləti yox idi, o, bu həqiqəti
yaşıdlarından xeyli əvvəl dərk etmişdi. Tale
onu axına qarşı getməyə, donuq ehkamları və əski
qəlibləri sındırmağa məhkum etmişdi. O, bu məhkumluqda
nəsə tapmışdı.
Mən indi artıq illərin
dumanları arxasında qalmış 1967-ci ildə orta məktəbdə
müəllimlik edirdim. Səhv etmirəmsə, martın əvvəlləri
idi. Xəbər yayıldı ki, Mərkəzi Komitənin
katibi şəhərə gəlib. Bu xəbər
günün günorta çağlarında səmada
çaxan ildırım, şimşək rəqsinin effektini
yaratdı. Hamı onun gəlişinin təsadüf,
sıradan, adi görüş olmadığını bilirdi.
Dram teatrında partiya-sovet fəallarının
yığıncağında o, şəhər rəhbərliyinə
(rəhbərlikdə rus və erməni funksionerlər yetərincə
idi) milli kadrları yüksək vəzifələrə irəli
çəkmək barədə tövsiyələrini verdi. Belə
bir göstəriş aşırı və saxta beynəlmiləlçilik
xəstəliyinə tutulanlar üçün gözlənilməz
oldu. Alovlu vətənpərvər milli düşüncə
və duyğularını açıq şəkildə dilə
gətirirdi.
Az sonra böyük vətəndaşın
təşəbbüsü ilə Novruz bayramı dövlət
səviyyəsində qeyd olundu. Xalq tonqalların
işığında özünün tarixi yaddaşına -
kökünə, mənşəyinə, ilkinliyinə və
bütövlüyünə qayıtmağa başladı. 1967-ci
ilin Novruz tonqalları yalnız küçə və
meydanları yox, həm də ən başlıcası illərin
dözülməz ağırlığı altında
sıxılan, boğulan, mühitin qaranlıqlarına
bürünən ürəkləri, beyinləri
işığa qərq etdi. Tonqaldan ayrılan
qığılcımlar xalqda öz gələcəyinə təminatlı
inam, ümid yaratdı. Üstəlik, Odlar yurdunda qalanan
tonqallar qara əllərin, qara yellərin
söndürdüyü milli şüur ocaqlarını
alovlandırdı. Tarix və milli vicdan müasirliyin
divanında yenidən sınağa çəkildi, dəyərlərin
yenidən dəyərləndirilməsi prosesinə təkan
verildi.
Xalqın, toplumun millətə
çevrilməsi işi yeni sürət və vüsət
götürdü. Lider vaxtın nəbzini tuta bilmişdi.
Doğrudur, bu sahədə
ədəbiyyat, illah da onun çevik və operativ janrı
olan poeziya xeyli iş görmüşdü. Ancaq milli
özünüdərkin formalaşması məsələsinə
Mərkəzi Komitənin, xüsusilə onun rəhbərlərindən
birinin müdaxiləsi o vaxtın görünməmiş hadisələrindən
sayılmalıdır. Şıx-Əli Qurbanova qədər
Azərbaycanın partiya nomenklaturasında belə bir cəsur
addımı atana, kişilik və ləyaqət səviyyəsində
fədakarlıq göstərən ikinci bir vəzifə
sahibinə rast gəlinməmişdi.
Millətin belindən gəlmiş,
çoxillik ağrılarından doğulmuş MK katibi,
şair, dramaturq və elmlər doktoru bu addımı
ömrü bahasına atmışdı. Az sonra bəzən
gizli, bəzən açıq şəkildə o, təqib
olunmağa başladı. Nömrəsiz maşınlar,
mülki geyimli şəxslər onu nəzarətə
götürür, izləyir, əməlləri sayaq qara
adamlar milli fikir öndərini qarabaqara təqib edirdilər. Onu
balaları və ömür-gün yoldaşı ilə
sevincini-dərdini bölüşdüyü, birgə nəfəs
aldığı bu dünyadakı mənzilindən
ayırıb gedər-gəlməzə - son mənzilə yola
salmağa hazırlaşırdılar.
Şərin xaç
atası, müasir dövrün Ponti Pilatı öz vəzifəsini
yüksək peşəkarlıqla yerinə yetirdi. Namərd
diş həkiminin əlləri ilə başdan-başa enerji
və işıq mənbəyi olan bir insanın, vətəndaşın
və millət oğlunun ömrünə nöqtə qoyuldu.
Həmin ilin (1967-ci ilin may ayı) çiçək fəsli
bizim üçün faciə mövsümü ilə əvəzləndi.
Ömrümüzün uzaq sahillərində qalmış o
ilin hüznlü may günlərində Şıx-Əli
Qurbanovun həyatının son akkordu olan "Sənsiz"
dramı tamaşaya qoyuldu. Şıx-Əli itkisindən - sənsizliyindən
doğan ağrını xalq təkrarən yaşadı.
O illərin yadda qalan,
ağızlarda dolaşan, dodaqları yandıran bir
şeirinin faciəvi qəhrəmanı da Şıx-Əli
Qurbanov oldu. Şeirin müəllifi görkəmli sənətkarımız
Nəriman Həsənzadə idi. Gizli şəkildə
yayılan və dərdli rekviyemin havasında köklənən
şeirin mahiyyətinə rəhbər və öndərin qətlindən
doğan tragik ovqat hakim kəsilmişdi. Üzünü
qatil-həkimə tutan şair deyirdi:
...Yox mənim inamım dediklərinə,
Ünvanın hər yerdən pozulmalıdır.
Müalicə edən həkim yerinə,
Öldürən baş həkim
yazılmalıdır.
Hökmünüz de, necə yazıldı, qansız
Ürəkmi, beyinmi dözər bu oda?
Bir azəri oğlu azaldı, qansız
Üç yetim, bir də dul artdı dünyada...
...Aman, bu sözümü bir duya bilin,
Fəxri Xiyaban son təsəllimiz.
Ağıllı başları qoruya
bilin
Zərli başdaşların
əvəzinə siz.
Acı da olsa etiraf
etmək gərəkdir
ki, biz öz taleyimizə biganə xalqlardanıq. Biganəlik isə sosial-fəlsəfi
anlamda cinayət kimi qiymətləndirilir.
Kütlə, xalq öz böyüklərini, həqiqi
övladlarını qorumağı
bacaranda millətə
çevrilir. Təəssüf
ki, biz böyük hərflərlə yazılan
millətlərdən ola bilmədik. O da həqiqətdir ki, bizləri on illər boyu qondarma bütlərə əl çalmağa, onların qarşısında
ağlamağa öyrətdilər.
Şıx-Əli Qurbanov elə şəxsiyyətlərdən idi ki, onun
işığında qaranlıq
gecədə iynə saplamaq olardı. Mən onu
qiyabi tanısam da bədii-elmi yaradıcılığına yetərincə
bələd idim.
Onun əsərlərində yenilikçi
bir ziyalının gərgin mənəvi-intellektual
axtarışlarını görməmək,
sezməmək mümkün
deyildi. O, elm və
mədəniyyətimizə çox şeylər verəcəkdi, milli-mənəvi
intibahımız üçün
çox işlər görəcəkdi. Ancaq
"sapı özümüzdən
olan baltalarımız"
- xəbis
salyerilərimiz buna imkan vermədilər.
Təsəllimiz odur ki, Şıx-Əli
Qurbanov ölümündən
sonra həyat qazanmış unikal, yeri həmişə görünəcək bir
millət xadimi kimi sözü və ruhu ilə
birlikdə daima bizimlə olacaq. Onun qəbrinə uzanan
yolları heç zaman ot basmayacaq.
Yeni müsavat.- 2010.- 17 avqust.- S. 10.