ZÜLM NƏDƏN BAŞ
VERİR?
Bismilləhir-Rahmənir-Rahim!
Yaşadığımız
bugünkü dünya - mükalimə dünyasıdır,
dialoq dünyasıdır. Bu gün dünya
müxtəlif mədəniyyətlərin, müxtəlif
sivilizasiyaların, müxtəlif dünyagörüşlərin
və əxlaqi-fəlsəfi məktəblərinin mükalimə
meydanıdır. Gözəllik bundan ibarətdir
ki, 14 əsr bundan qabaq bu mükaliməni, dialoqu başlayan əziz
Rəsulallahımızın (s) arzuları bu gün həyata
keçir. Dünya bu gün yetişib o mədəniyyətə
ki, intellektual səviyyədə, şüurlu, əqlani tərzdə
bir masa arxasında oturub tərəf müqabilini dinləyir və
tərəf müqabilinin söylədiklərini
saf-çürük edib bəhrələnir.
Bu gün
praqmatizm dünyasıdır. Bir əsrdir,
zamandır, vəziyyətdir ki, dünyada kimsə konkret nəsə
real bir şeylə ortalığa, meydana çıxara bilirsə,
istər-istəməz onu qəbul edirlər. Əgər hansısa məktəb, düşüncə,
təfəkkür öz iddiaları ilə ortalığa
çıxdıqda bu iddiaları əsaslandırıb,
müdafiə edə bilirsə, o məktəbi qəbul edirlər.
O məktəbi üstün məktəb bilirlər. Belə olan vəziyyətdə mübarək
dinimizin gözəl mahiyyətini dünyaya çatdırmaqla
bağlı hamımızın üzərində müəyyən
məsuliyyət var.
Ya ifrat, ya təfrit
Son illər ərzində
böyük sayda insan əziz dinimizə gəlib. Onların gəlişinin
əsl səbəbi - mübarək İslam dininin konkret
kateqoriyalara əsaslanmasındadır. Mübarək
dinimizin hansısa mücərrəd, nəzəri kitablarda
yazılan kimi deyil, insanın necə real
yaşamasının, necə real kamilləşməsinin, bu
dünyada nəyi edib, nəyi etməməsini ən gözəl
tərzdə müəyyənləşdirməsi səbəbindəndir
bu gəliş. Bu baxımdan biz aktual
mövzulara nəzər yetirəcək, mübarək dinimizin
bəşəriyyət üçün son dərəcə
aktual olan mövzulara aid baxışlarına diqqət edəcəyik.
Öncəki bəhslərdə
biz mübarək dinimizin azadlıq məfhumu ilə
bağlı nəzərlərinə bir qədər
toxunmuşduq.
Dünyanın bugünkü hala gəlib
çatmasında fövqəladə əhəmiyyəti olan
inancımızın - bu sivilizasiyanın, bu mədəniyyətin,
bu düşüncə tərzinin, bu
dünyagörüşünün, bu İlahi vəhyin
insanın azadlığı və insanın hüquqları
haqqında nə söylədiklərinin mahiyyətinə bir
qədər varmışdıq. Bu gün
bu mövzu ətrafında düşüncələri davam
etdirəcəyik.
Biz
görürük dünya həmişə bu məsələlərdə
ya ifrata gedib, ya da təfritə. Ya fərdin eqoist təfəkkür
sistemi qalib gəlib, ya da əksinə - cəmin toplum eqoizmi
qalib gəlib. Amma mübarək dinimiz
ayrıca nə fərdi, nə də toplumu abstrakt azadlıq məfhumunun
əhatəsində qəbul etmir. Mübarək
İslam dini insan azadlığını ən ortimal, ən
mötədil, ən ədalətli bir formada qəbul edir.
Ümumiyyətlə, dinimiz insanın
yaşamının ədl üzərində olmasına təkid
edir. İnsanın nə tək olaraq
eqoizmini, nə də toplumun toplum olaraq eqoizmini qəbul edir.
Ədl üzərində necə
yaşamağı insana öyrədir ki, burada həm fərdin
azadlıqları nəzərdə tutulur, həm də
toplumun. Harada həm fərdin haqları və
hüquqları qorunur, həm də toplumun ümumi mənafeləri,
hüquqları qorunur.
Xaliq olaraq qəbul edirlər, rəbb olaraq problemləri
yaranır
Məsələnin
kökünə vardıqda, ədl bəhsi insanın
dünyagörüşünə qayıdır. Ədl -
İlahi dünyagörüşünün əsaslarındandır.
Mahiyyətcə etiqadın əsasıdır
ki, insan həyatını ədalətlə yaşasın,
zülm etməsin. Buna bir qədər sonra
qayıdacağıq.
Bəhsimizdə
ilk olaraq onu qeyd etməliyik ki, insanlar ümumi halda Allahı
Xaliq olaraq qəbul edirlər. Əksəriyyət qəbul
edir ki, Yaradan var, mövcud hər şeyi yaradıb - bu
baxımdan heç bir çətinlik yoxdur. İnsanlar Xaliqi, Yaradanı rahat qəbul edirlər.
Xaliq qəbul etmək baxımından heç
bir çətinlikləri yoxdur. Çətinlik
yaranır insanlar tərəfindən Rəbbin qəbul edilməsində.
Allah Təalanı Rəbb kimi qəbul etməyin bir tərəfi
odur ki, insan başa düşür ki, hər an
vücud alır, həyatı, nəfəs alması ilə,
ürəyinin döyünməsi ilə möhtacdır Rəbbinə.
Amma vəzifə müəyyən etmək, məsuliyyət
müəyyənləşdirmək baxımından Rəbbi
qəbul etmək məsələsinə gəldikdə,
insanların bir çoxunda daxili problemlər yaranır. Rəbb kimi qəbul edəndə, insan nə yeməsini,
nə yeməməsini, necə rəftar edib-etməməsini,
necə oturub-durmasını, nələrə
baxıb-baxmamasını, nəyi eşidib-eşitməməsini,
nəyin ticarətini edib-etməməsini necə gəldi edə
bilmir artıq. Bir məsələyə
qarşıya çıxanda, insan artıq baxıb
görür ki, bu halda Rəbbi ona nə buyurur. İnsan nə etməli məsələsini Rəbbinin
buyuruşlarına uyğun həll etməyə
başlayır.
Bugünkü
dünyada insanların əksəriyyəti Xaliq kimi Allahı
rahat qəbul edir. Hətta bunun təzahürünü həftədə
bir dəfə dünyanın bir çox yerlərində
görmək olur. Bir çox insanlar ya
cümə günləri məscidə gedir, ya şənbə
günləri sinaqoqa gedir, ya da bazar günləri kilsəyə.
Niyə? Xaliqi, insanı
yaradan Allahı yad etməyə. Amma məsciddən,
sinaqoqdan, kilsədən çölə çıxır -
faktiki olaraq deyir ki, Xaliqimlə bağlı üzərimə
düşən vəzifəm sona çatdı. Bunu belə
bir formada söyləmək olar ki, sanki insan həftədə
bir dəfə gedib Xaliqi məsciddə, kilsədə,
sinaqoqda ziyarət edir, amma
gündəlik həyatında, həftənin qalan altı
günündə Xaliqi “qalır” məsciddə, kilsədə,
sinaqoqda. Gündəlik həyatında, real həyatında
Xaliqin Rəbbliyini dərk etmir. Daha
doğrusu, dərk etmək istəmir.
Realist məntiq
Amma məsələnin
mahiyyətinə vardıqda, insanı insan edən məhz onun
vəzifə daşımasıdır. Digər məxluqları
Xaliq necə yaratmışsa, gündəlik həyatda elə
o cür yaşayırlar. Amma insanlar onlara
verilən azadlıqdan irəli gələn seçim edirlər.
İnsan - iradə və ixtiyar sahibidir,
şüur sahibidir. İnsana azadlıq,
seçim imkanı verilib. İnsana
Allahı Rəbb kimi qəbul etmək qabiliyyəti verilib.
Əgər o cür qəbul etsə - iradəsini,
şüurunu, əqlini düzgün yerə istiqamətləndirər.
Bəli,
İslam realist bir məntiqi, realist bir fəlsəfəni qəbul
edir. Bu günə kimi İslamın adını qoyurdular
idealizm. Bu İslamı təhrif etmək cəhdindən
başqa bir şey deyil. Allah rəhmət
etsin Əllamə Təbatəbaiyə, Allah onun ruhunu qəni-qəni
şad etsin. Bu böyük alim iyirminci əsrin
ən güclü bir filosofu kimi, bir müfəssiri, Quran təfsirçisi
kimi irəli çıxdı və İslamın realist bir fəlsəfə,
realist bir dünyagörüşü olmasını
dünyaya təqdim etdi. İslam həqiqəti
olduğu kimi görür. İslam hər
şeyi obyektiv görür.
Məsələ
burasındadır ki, həqiqəti olduğu kimi təqdim etmə
- İslamın zatındadır. İslamın nəzərində
həqiqəti gizlətmək olmaz. İslam
bəyan edir ki, həqiqəti gizlətmək küfrdür.
Kafir nədir, küfr nədir? Küfr həqiqəti gizlədən deməkdir.
Küfr, yəni realizmdən qaçmaq. Küfrün də mərhələləri var.
Müqəddəs Kitabımızda təqribən 525 dəfə
bu köklə bağlı sözlər gəlib. Hamısının bir ana mənası var - realizmi, həqiqəti
gizlətmək.
Quran məntiqində
kafir o kəsdir ki, həqiqəti gizlədir. Bəs azadlıq kafirin nəzərində
necə ola bilər? Təbii
ki, qeyri-həqiqi. Həqiqi azadlıq kafir
tərəfindən gizlədilir. Bəs
zalımların nəzərində azadlıq nədir? Zülmlə bağlı sözlər Quranda 315 dəfə
gəlib. 315 dəfə Quranda müxtəlif
formalarda, müxtəlif modellərdə zülm kökü ilə
olan sözlər gəlib. Görək
zülm nədir? Zülm bir şeyin öz
yerində olmaması. Ədl nədir?
Hər şeyin öz yerində olması. Niyə Rəsulallah (ə) ədlin simvoludur? Niyə Həzrət Əli (ə) ədlin simvoludur?
İslam özü niyə ədalətin
simvoludur? Çünki Rəsuli-Əkrəmdə (s), Həzrət
Əlidə (ə), İslamda hər şey öz yerindədir.
İmam Əlinin (ə) həyatına nəzər
salsaq, görərik ki, həyatın bütün səhnələrində
o Həzrətdə (ə) hər şey öz yerindədir.
Döyüş meydanında da öz yerindədir,
elmdə də, səbirdə də, ibadətdə də.
Yetim görəndə Əlinin (ə) dizləri
əsir. Meydanda əlində
Zülfüqar vuruşan Əlidir (ə). İmam
Əli (ə) - ədlin simvoludur. Lazımdır iyirmi beş il səbir edib gözləyəsən -
Həzrət Əli (ə) oturub səbir edir. Lazımdır
meydana çıxasan - Əli (ə) Rəbbinə görə
əlində Zülfüqar meydana çıxır. Yetim görəndə lazımdır dizlər əsə
- Əlinin (ə) dizləri əsəcək. Dərdini bir yerə söyləmək imkanın
olmayanda dərdini quyuya söyləyəsən - İmam Əli
(ə) orada da öz vəzifəsindədir. Kamil insan elə budur. Rəsuli-Əkrəmin
(s) həyatına da nəzər salsaq budur. İncidirlər, təqib edirlər - Rəsul (s)
hidayətlə məşğuldur. Rəsulun
(s) rəftarı öz yerindədir. Lazımdır
hicrət etmək - hicrət olur. Lazımdır
Bədrdə döyüşmək - döyüşmək əmrini
verir və s.
Zülmün 3 forması
Deməli,
zülm tək o mənada deyil ki, adət üzrə işlədilir. Düzdür
ki, zülmün bir forması lənətlik yezidlərin,
müaviyələrin törətdiyi işlərdir. Bu, ictimai zülmdür. Amma
ümumilikdə zülm - bir şeyin öz yerində
olmamasıdır. Böyük mütəfəkkirlər
zülmü üç yerə bölüblər. Biri budur ki, insanın Allaha nisbətdə zülmü.
İnsan Allahla münasibətində zülm edər.
Yəni Allahla münasibəti o cür ki,
lazımdır o cür ki, olmalıdır - elə olmaya.
Bu halda insan nə edir? Allahla
öz arasındakı münasibətlərə zülm
etmiş olur.
İkincisi
budur ki, insan insanlara münasibətdə zülm edər. İnsanlar
arasında münasibətlərin özünün tərzi,
qaydası var. Ondan kənara çıxmaq - insanlara zülm
etməkdir.
Üçüncüsü
- insanın özünə zülm etməsidir. İnsanın
özünə münasibətdə, özünün idarəsində
də bir tərzi, bir qaydası var. Əgər insan onu yerinə
yetirmiş olmasa, özünə zülm etmiş olar. Məşhur “Kumeyl” duasında da bu nöqtə
gedir. “Ya Rəbbim, mən
özüm-özümə zülm etdim”.
Zülm elə
özü də küfrə qayıdır. Bir qədər
açıqlayaq. Birincisi, insanın Allahla
münasibətdə zülm etməsi. Ədl budur ki,
insan bəndə ola Allahına. Bəndə nə etməlidir? İbadət
etməlidir. Pərəstiş etməlidir,
Rəbbinin buyuruşlarına riayət etməlidir. Bunları etməyəndə nə edir? Münasibətlərə zülm edir.
Misal
üçün biz görürük bir kəs Allahı inkar
edir. Nə etmiş olur? Həqiqəti
gizlətmiş olur və münasibətlərinə zülm
etmiş olur. Bu adam həm kafirdir, həm
zalımdır. Kafirdir nə baxımdan? Kafirdir o baxımdan ki, olan bir şeyi gizlədir.
Zalımdır nə baxımdan? O
baxımdan ki, zülm edir bəndə ilə Yaradanın
münasibətində.
Ya digər
nümunə - şirk. Yəni insan Allahla bərabər başqa
bir məbuda, başqa bir nəyəsə pərəstiş
edə, özü də Allahla paralel səviyyədə.
Buna da deyirlər şirk. Müşrik
bir kəsdir ki, həm Allaha pərəstiş edir və həm
də Allaha şərik qoşur, bir başqa nəyəsə
də pərəstiş edir. Bu da nədən
əmələ gəlir? Həqiqəti
ört-basdır etməkdən. Həqiqət
nədir? Odur ki, insan yalnız Allaha pərəstiş
etməlidir. Bu, küfrün nümunəsidir
və bəndə ilə Rəbb münasibətlərinə
də zülm edilir. Bu baxımdan olur
zalım.
İnsanlara zülm nədən
baş verir?
İkincisi qeyd
etdik ki, insanın insanlara zülm etməsidir. Bu, nə zaman
baş verir? O zaman baş verir ki, bilməyəsən
insanlarla münasibət necə olmalıdır. Yaxud biləsən, amma nəyisə gizlədəsən,
öz istədiyin kimi edəsən. Bu halda
da insan zülm etmiş olur. Fərdin fərdlə
münasibətlərində zülm, ailə münasibətlərində
zülm, valideynlə övladlar arasında münasibətlərdə
zülm, yaxud toplumda insanlar arasında bir-birinə zülm.
Toplumda daha geniş mənada ictimai zülm də
buraya aiddir. Toplumda bir təbəqə
insanlar digər təbəqəyə münasibətində
haqqı, hüququ basarsa, təmin etməzsə, bu, zülm
olar. Bunu edən zalım olar, bu hala
düşən məzlum olar. Bu, nədən
baş verir? Həqiqəti
ört-basdıq etməkdən. Həqiqət
elə təqdim edilir ki, o cür olmalı deyil. Ört-basdır olanda küfr olunmuş olur. Nəticədə də zülm olunmuş olur.
Üçüncüsü
də çox mühümdür. İnsanın
öz-özünə zülm etməsi. Rəbbi
tərəfindən bəndə üçün müəyyən
olunmuş yaşamaq hüdudlarını gözləməmək.
Bəndə onları o yan-bu yan edəndə
olur zülm. Kimə zülm edir? Özünə. O cür ki, olmalıdır o
cür etmir, bu halda küfr edir. O şeyin ki, öz yeri var, onu
yerbəyer etmir. Məsələn, bəndə
namaz qılmalıdır, qılmırsa özü
özünə zülm edir. Məsələn,
bəndə hicab örtməlidir. Örtməyəndə
kimə zülm edir? Özünə.
Bəndə yeməyinə fikir verməlidir,
baxmalıdır ki, haram nədir, halal nədir. Haram yeyəndə kimə zülm edir? Özünə. Yaxud bəndə
robot olmalı deyil. Belə olmalı deyil ki, iradəsini əldən
versin, mühit onu o yan-bu yana salsın. Özünü robot halına salanda kimə zülm
edir? Özünə.
Görək
Quran zülmlə, küfrlə bağlı nə deyir. Allah Təalamızın
hidayət üçün insanlara göndərdiyi sonuncu
kitabda, “Bəqərə” surəsinin 254-cü ayəsində
buyurur: “Ey iman gətirənlər, nə
alış-verişin və nə də dostluq və şəfaətin
olmayacağı gün gəlməmişdən qabaq sizə
ruzi olaraq verdiklərimizdən (Allah yolunda) xərcləyin. Kafirlərdir zalımlar!”
Göstərilir
ki, o kəslər ki, kafirdir - onlar zalımdırlar. Deməli
küfr etmək - elə zülm etməkdir. Bunlar bir-biri ilə bağlıdır. Yaxud
başqa bir yerdə biz görürük “İsra” surəsinini
99-cu ayəsində buyurulur: “Məgər onlar göyləri və
yeri yaradan Allahın onlar(ın
dünyadakı cismləri) kimisini (axirətdə də)
yaratmağa (və onların eynilə Bərzəx ruhunu ora
daxil etməyə) qadir olduğunu və (həmçinin)
onlar üçün (dünya həyatında və Qiyamət
gününədək Bərzəxdə) barəsində
heç bir şəkk-şübhə olmayan müəyyən
bir müddət qoymasını bilmədilər?! Lakin bu zalımlar inkar və küfrdən başqa hər
bir şeydən boyun qaçırdılar”.
Zalımlar
küfr və inkardan başqa heç nə qəbul etmirlər. Bir yerdə
deyilir kafir - elə zalımdır. Digər
yerdə deyilir zalım elə kafirdir. Yəni
bunlar bir-biri ilə çox bağlıdır. Deyilir ki, zalımlar küfr və inkardan başqa
heç nə qəbul etmirlər. Niyə?
Çünki küfru qəbul etməsə, həqiqəti
gizlətməsə, realist olsa - o, zülm etməz. O
vaxt ki, həqiqəti gizlətməyi qəbul edir, nə
baş verir? Zülm baş verir.
İndi yenə
toxunaq azadlıq bəhsinə. Azadlıq zalımın nəzərində
necə ola bilər? Bu cür olacaq ki,
zalım adam öz rəftarlarında,
düşüncəsində, dərrakəsində ya Allahla
münasibətlərinə zülm edəcək, ya insana
zülm edəcək, ya özünə zülm edəcək.
Bütün bunu biz bir kəlmədə çıxara
bilərik. İnsanın
azadlığı zalımın nəzərində nə
olacaq? Elə zülmün özü
olacaq. Azadlığın özünə
də zülm ediləcək. O azadlıq o cür ki,
olmalıdır, azadlığın özünün
hüququna, azadlıq anlayışının özünə
də zülm ediləcək.
Uca Allahdan duamız budur ki,
bizləri həqiqi azad olanlardan qərar versin, inşallah!
Hacı İlqar İBRAHİMOĞLU
Yeni müsavat.- 2011.- 11 mart.- S. 14.