“ÖLÜM CƏZASINI
BƏRPA ETMƏKLƏ HEÇ NƏYƏ NAİL OLA BİLMƏRİK”
İlham Rəhimov: “Bu,
bizi dünyanın gözü qarşısında çox pis vəziyyətdə qoya bilər”
Parlamentin
ötən iclaslarından birində Azərbaycanda ölüm
cəzasının bərpası ilə bağlı təkliflər
səsləndirildi. Bundan sonra hüquq aləmində bu məsələ
ətrafında müzakirələr başlayıb. Belə
bir vaxtda mübahisələrə aydınlıq gətirməsi
üçün əməkdar hüquqşünas, dünyaca
məşhur azərbaycanlı iş adamı, professor
İlham Rəhimovdan müsahibə götürdük
- İlham müəllim, öncə
sizi bir daha əməkdar hüquqşünas adı
almağınız münasibəti ilə təbrik edirik.
-
Çox sağ olun.
- Söhbətimiz də daha
çox hüquqla bağlı olacaq. Sizdən öncə bir
xahişim var, mümkünsə hüquqi terminlərdən
mümkün qədər az istifadə edilsin, çünki hər
bir insan bu müsahibəni oxuduqda məsələnin mahiyyəti
ona aydın şəkildə çatsın.
-
Çalışaram.
- Bu yaxınlarda Azərbaycan
parlamentində ölüm cəzasının bərpası ilə
bağlı təşəbbüs qaldırıldı və
bunun ətrafında müəyyən diskussiyalar var. Təcrübəli
hüquqşünas kimi, necə hesab edirsiniz, Azərbaycanda
ölüm hökmünün bərpası doğru
olarmı? Bu cəzanın tətbiqi doğrudanmı
insanları cəzadan uzaqlaşdırar, yaxud da cinayətkarlığın
qarşısının alınmasında hansısa müsbət
təsiri ola bilərmi?
- Bu
diskussiya yeni deyil. Ölüm cəzası ümumiyyətlə
hər zaman mübahisə predmeti olub. Cəza
cinayətə cavab kimi ortaya çıxandan
- qədim filosoflardan tutmuş
indiyə qədər bu
məsələ mübahisəlidir. Bunun hər zaman tərəfdarları da
olub, əleyhidarları da.
Məsələnin indiki
vaxtda ortaya atılması isə həm təəccüblüdür,
həm də adi görünür.
Çünki dediyim kimi, bunun ətrafında həmişə
dartışma gedib, araşdırması
olub. Cəza haqqında fikirləşəndə
ilk öncə ağıla bu gəlir ki, bu lazımdır, ya yox? Bu cəmiyyətə hansı
faydanı verə bilər, əhəmiyyəti nədir? Əgər
faydası varsa, bu başqa məsələ. Yox,
əgər sübut olunubsa ki, bunun
heç bir xeyri yoxdur, onda
bunun təkrar müzakirəsinə ehtiyac da yoxdur.
Ölüm cəzasının
bərpası məsələsinin ortaya atılması mənim üçün təəccüblüdür.
Ona görə ki, prinsip etibarı ilə Azərbaycanda
bu indiki halda mümkün olası deyil. Çünki bunun həm siyasi, həm hüquqi, həm də
müəyyən qədər mənəvi-fəlsəfi səbəbləri
var. Siyasi səbəb odur ki, biz konvensiyaya
qol çəkmişik. Düzdür,
orada iki halda - ölkə
müharibə vəziyyətindədirsə və müharibə
başlanması təhlükəsi olduqda
ölüm hökmünün
bərpası mümkün hesab olunur. Amma
faktiki olaraq hazırda
bizdə bu iki səbəbin heç biri yoxdur. Ona
görə də bunun ortaya atılması
məntiqsizdir. Prinsipcə, ölüm cəzasının tərəfdarları
hər zaman belə bir əsas gətirirlər ki,
bu, müəyyən qədər
ağır cinayətlərin qarşısını ala bilər. Yəni insan həyatını itirəcəyini
bildiyi üçün
psixoloji baxımdan ağır cinayəti
törətməkdən çəkinir. Amma bunun
başqa bir tərəfi də var, indiyə qədər heç bir dövlətdə sübut olunmayıb ki, ölüm cəzası qüvvədə
olduğu vaxtla, onun ləğvindən sonrakı müddətdə
həmin tip cinayətlərin
statistikasında dəyişiklik olsun. Müqayisə üçün, 1996-cı ildən Azərbaycanda
ölüm cəzası
ləğv olunub. Düzdür,
1992-ci ildən buna moratorium
qoyulmuşdu, amma de-yure 96-cı ildən tətbiq olunmur. 15 ildir bizdə ölüm cəzası yoxdur, amma onun
mövcud olduğu dövrlə bu 15 ili müqayisə etdikdə görürük
ki, ağır cinayətlərin baş vermə tempində heç bir dəyişiklik yoxdur. Bu rəsmi statistikadır. Biz
bu gün ölüm cəzasını
geri qaytarsaq, statistikada heç bir dəyişiklik olmayacaq. Kimsə hansısa bir
dövlətin praktikasından
sübut eləsə ki, filan ölkədə
ölüm hökmü
yox idi, sonra onu bərpa
elədilər, bundan sonra
orada ağır cinayətlər
azalıb, onda əlimi
qaldırıb təslim olardım. Amma heç yerdə belə bir statistika yoxdur. İndiki vaxtda ölüm cəzasını tələb edənlər
bilirsiniz kimə bənzəyir?
Bu saat hamı
bilir ki, Günəş
yox, Yer öz oxu ətrafında
fırlanır. Elm bunu sübut
edib, bunun əleyhinə çıxmaq
ağılsızlıq olardı. Amma elə adamlar var ki, deyir
Yer fırlanmır, sübut
mənim öz gözlərimdir,
görürəm ki, mən
yerimdə durmuşam,
Günəş fırlanır. Ölüm hökmü məsələsində höcətlik edənləri
də onlara bənzədirəm. Ölüm cəzasının tərəfdarları
fikirlərini həm də belə əsaslandırırlar ki, bunu əhali
istəyir. Doğrudur, bu
gün küçəyə
çıxıb insanlardan soruşsaq, əksəriyyət deyəcək ki, istəyirik.
- Sizcə, insanlar niyə belə
düşünür?
- Ona
görə ki, əhalinin istədiyi odur ki, ağır cinayətlər
baş verməsin. Sadə insanlar hesab edirlər ki,
ölüm cəzası ilə buna nail ola bilərik. Lakin
fakt, elm, statistika ayrı şeydir. Tarixdə elə olub ki,
kimisə ölüm hökmünə məhkum ediblər,
sonra başqa problemlər üzə çıxıb. Ümumiyyətlə,
tarix boyu ölüm cəzası ən müxtəlif
formalarda tətbiq olunub. Bir vaxtlar Avropa ölkələrində
oğrunu meydana çıxarıb başını kəsirdilər,
əhalini də tamaşaya çıxarırdılar, məqsəd
qorxu yaratmaq, oğurluğa meylləri azaltmaq idi. Hamını
yığırdılar tamaşaya, camaat qətlə baxanda,
başqa oğrular elə oradaca qarmaqarışıqlıqda
insanların ciblərini soyurdular. Buyurun, bu da baş kəsməyin
təsiri. Qorxu yaratmaq üçün ölüm cəzasını
bərpa etməklə heç nəyə nail ola bilmərik. Cəza
həm də müəyyən bir məna kəsb etməlidir.
İnsanı cəzalandırmaqla onun hansısa
hüquqlarını məhdudlaşdırırsan. Məsələn,
adamı 5 il müddətinə azadlıqdan məhrum edirsən.
Bu müddət başa çatandan sonra o bilir ki,
hüquqları özünə qaytarılacaq, bu bir psixoloji məqamdır.
İndi deyin görüm, ölüm cəzasında sonra nəyi
geri qaytarırıq? Heç nəyi, ölür hər
şey bitir. Amma cəza mahiyyətinə görə hər
zaman nəyisə qaytarıb geli almaq anlamını
daşımalıdır, yəni nəyisə alırsan, sonra
geri qaytarılır. Ölüm cəzasında bu yoxdur. Bundan
başqa, insana ölüm cəzasına məhkum olunub,
hökm icra olunub, bir müddət sonra bəlli olub ki, bu cinayəti
o törətməyibmiş, artıq insan da yoxdur. 1986-cı
ildə Özbəkistanın daxili işlər naziri Uzmanova
ölüm hökmü kəsildi. Bir neçə ildən
sonra bəlli oldu ki, o, bu cinayəti ümumiyyətlə
törətməyibmiş. Amerikada 1900-1985-ci illər ərzində
çıxarılan ölüm cəzalarından 350-si
yanlış olub. Hətta lap yuxarı instansiya da hələ
həqiqət deyil. İnsan faktoru var, insan səhv edə bilər.
Lakin bu səhvə görə hansısa bir insan günahı
olmadan həyatını itirir. Tomas Mor hələ 16-cı əsrin
əvvəllərində deyib ki, insan həyatı heç nəylə
qiymətləndirilə bilməz. Bu da var axı. Əgər
ölüm cəzasına alternativ kimi ömürlük cəza
varsa, birincini bərpa etməyə nə ehtiyac var? Tutaq ki,
biri günahsız ömürlük cəza alıb, 20 il sonra
günahsızlığı üzə çıxıb. Bu
zaman heç olmasa ondan üzr istəyib, kompensasiya vermək
mümkündür. Bu da var. Ömürlük cəzanın
üstünlüyü bundan ibarətdir.
- İlham müəllim, belə rəylər
də var ki, ölüm cəzası ömürlüklə
müqayisədə yüngül cəzadır...
- Mənim
doktorluq dissertasiyam cəza ilə bağlıdır. Mən
ölümə məhkum olunanlarla da söhbət eləmişəm,
ömürlük cəza alanlarla da. Onlara bu sualı vermişəm.
Həqiqətən də ömürlük cəzaya məhkum
olanlar deyirlər ki, ölüm cəzası bundan
yüngüldür. Hər gün beynində olan budur ki,
ömrünü burada keçirməlisən. Özü də
ömürlüklərin cəzaçəkmə şəraiti
daha ağır olur axı. Hər gün eyni cür
ağır həyat keçirirsən. Amma burada bir məqam da
var ki, ömürlük cəzanı nə zamansa bir az
yüngülləşdirmək, 20 ilə endirmək olar. Elə
dövlətlər var ki, orada ömürlük cəza
almış şəxslər ağır xəstəliyə
düşərsə, tutaq ki, həkimlər onun
ömrünün sonuna 6 ay qaldığına dair rəy verərlərsə,
həmin müddətdə onu azad edirlər. Burada başqa,
müqayisələr də var, məsələn, kimsə
düşünür ki, azadlığa çıxmaq, əfv
olunmaq şansı var və sair. Prinsip etibarı ilə isə
törətdiyi cinayətə görə heç zaman əfv
olunmayacağını, heç bir şansı
qalmadığını bildikdə, bəli, deyirlər ki,
öldürsəydilər, canım qurtarardı. Bu tendensiya
var.
- Yeri gəlmişkən,
Macarıstanda ömürlük həbs cəzası alan
zabitimiz Ramil Səfərovla bir müddət öncə
görüşünüz olub. Siz onun cəzasını Azərbaycanda
çəkməsi üçün
çalışırsınız. Bir şans varmı?
(ardı növbəti
sayımızda)
Elşad MƏMMƏDLİ
Yeni Müsavat.- 2011.- 10 may.- S. 5.