“ERMƏNİLƏR
ŞUŞADAKI BÜLBÜL MUZEYİNİ ONA GÖRƏ DAĞITDILAR
Kİ...”
Ölməz
sənətkarın həyat yoldaşı Adeliada
Məmmədova: “İndi oradan əsər-əlamət
qalmayıb, bunlar insanı o qədər ağrıdır
ki...”
Ermənistanın
işğalı nəticəsində Azərbaycan təkcə
torpaq və maddi sərvətlərin dağıdılıb
talan edilməsi ilə yox, həm də misilsiz mədəniyyət
nümunələrinin itkisi ilə üzləşib. Azərbaycan
incəsənətinin beşiyi sayılan Şuşa 19 ildir
düşmən işğalı altındadır və 19
ildir ki, Şuşa ölkəmizə mədəniyyət, incəsənət
xadimləri bəxş etmir. Bu itkini Üzeyir, Cabbar, Niyazi,
Bülbül kimi dahilərin xatirələrini anmaqla təsəlli
tapmağa çalışırıq. Bugünlərdə vəfatından
50 il ötən görkəmli vokalçı, misilsiz səsinə
görə “Bülbül” ləqəbi qazanmış Murtuza Məşədi
Rza oğlu Məmmədovu da onun ev muzeyində
xatırlayıb şuşalı günlərə
qayıtmağa çalışırıq.
“400 eksponat
Şuşadakı muzeydə itdi. Oğlum Polad (Polad
Bülbüloğlunu nəzərdə tutur - S.T.)
işğaldan sonra düz iki dəfə orada olub. Muzeydən əsər-əlamət
qalmayıb. Qapı-pəncərələr
sındırılıb, Bülbülün büstü
dağıdılıb. Bunlar insanı o qədər
ağrıdır ki...” Ölməz sənətkar
Bülbülün ev muzeyində həyat yoldaşı, eyni
zamanda muzeyin direktoru Adeliada Məmmədova ilə söhbətləşirik.
Sentyabrın 26-da ölümünün 50-ci
ildönümü qeyd edilən dahi vokalçının
keçmişi, yaşadığı ömür yolu, sənəti
ilə bağlı danışmaq üçün
Şuşanın düşmən işğalı altında
olduğu bir vaxtda yəqin ki, onun Bakıdakı ev muzeyindən
ideal məkan tapılmazdı.
Bülbülün
xatirə muzeyi içəriyə ayaq basan dəqiqədən
etibarən böyük sənətkarın həyatını
özündə əks etdirirdi. 4 otaqdan ibarət muzeyin hər
otağı onun ömür yolunun bir hissəsinə
işıq salırdı.
Orda bir muzey var, uzaqda - Şuşada
görmədiyimiz Bülbül muzeyində nələr var idi?
Amma
müsahibimlə Bakıdakı ev muzeyini gəzmədən
öncə bizim, eləcə də çoxlarının
görmədiyi, bələd olmadığı
Şuşadakı ev muzeyindən danışırıq. Erməni
işğalı nəticəsində məhv olan muzeyin təsvirini
Adeliada xanımın dilindən dinləyirik: “Onu deyim ki,
1992-ci ilə qədər Bülbülün Şuşada yerləşən
ev muzeyi onun Bakı şəhərindəki memorial muzeyinin
filialı idi. Ev iki otaq və eyvandan ibarət idi.
Bülbül bu evdə anadan olmuşdu. Uşaqlıq illərini
burada keçirmişdi, ilk dəfə də burada musiqi aləminə
qədəm qoymuşdu. Həmin muzeydə Bülbülün
uşaqlıq illərindən bəhs edən şəkillər
saxlanılırdı. Bundan başqa, şəxsi əşyalarından
bəziləri, o cümlədən qavalı da nümayiş
etdirilirdi. Divarda Bülbülün 1925-1926-cı illərdəki
konsert afişaları asılmışdı. Ekspozisiyada
Bülbülün Azərbaycanda 1920-ci illərdə Gəncədəki
fəaliyyəti, mədəni inqilab illərində Azərbaycanda
musiqi quruculuğunda fəal iştirakı əks
etdirilmişdi. Vitrinlərdə Bülbülün komsomol və
həmkarlar ittifaqındakı fəaliyyətindən
danışan sənədlərin foto surətləri,
Bakıdakı ifaçılıq fəaliyyəti, Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasında və İtaliyada təhsili
haqqında sənəd və materiallar, italyan jurnalı ”Arte
Nostra"da Bülbülün böyük portreti və onun
haqqında məqalə, dostları və ailəsi ilə
şəkilləri nümayiş etdirilirdi. Foto şəkillərlə
yanaşı burada Bülbülün əlyazmaları, dərc
edilmiş məqalə və məruzələri də var idi.
İkinci otaqda Bülbülün ailəsi, dostları, həmkarları
ilə şəkilləri ekspozisiya edilmişdi".
A.Məmmədovanın
sözlərinə görə, muzeyin ikinci otağında
Bülbülün ailəsi, dostları, həmkarları ilə
şəkilləri nümayiş etdirilirdi. Bundan başqa,
burada Bülbülün iştirak etdiyi opera
tamaşalarının afişaları, yaratdığı
obrazları, ayrı-ayrı premyera və yubiley
tamaşalarından səhnələri əks etdirən şəkillər,
məruzələr... də göstərilmişdi: “Muzeyə
gələnlərin diqqətini dərhal divarda
Bülbülün heykəltəraş Arif Qazıyev tərəfindən
yaradılmış bürünc barelyefi cəlb edərdi.
Bülbülün Elmi-Tədqiqat Kabinetindəki
”Bakşteyn" royalı da elə bu otaqda yerləşərdi.
Otağın mərkəzindəki şüşə vitrində
Bülbülün 1928-ci ildəki frakı
asılmışdı. Həmin muzeydə xalq şairi
Süleyman Rüstəmin və şair Tofiq Bayramın
Bülbülə həsr etdiyi şeirlərinin foto əksi də
var idi".
“Şuşa alınanda o muzey əvvəlkindən
də gözəl olacaq”
Müsahibim
deyir ki, Şuşa vaxtilə beynəlxalq kurort olduğu
üçün muzeyə də hər zaman xarici qonaqlar,
turistlər gəlib. Bülbülün sənətkarlığı
haqda eşidənlər onun barəsində daha çox bilmək
üçün bu muzeyə üz tutublar: “Biz
Bülbülün muzeyi ilə üzbəüz ev
tikmişdik. İnanın ki, heç bir gün də
yaşamadıq orada. Azərbaycanın incilərindən biri
idi Şuşa. Görməyənlər bilməz - amma
Şuşaya cəmi bir yol var. Onu satmasaydılar, almaq
mümkün olmazdı. Biz Şuşa ilə birgə
çox şey itirdik. Eləcə də böyük bir sənətkarın
sənət arxivini. Ermənilər hər zaman maraqlı
olublar ki, bizim böyük insanlar barədə dünyada daha
az bilsinlər. Bizim böyük sənətkarlara kölgə
salmağa, onların əsərlərini mənimsəməyə
çalışıblar. Bülbülün
Şuşadakı ev muzeyini dağıtmaqla onlar həm də
buna nail olmaq istəyiblər”.
Amma A.Məmmədova
inanır ki, gec-tez Şuşa geri alınacaq və oradakı
bir çox əmanətlərimiz kimi Bülbülün ev
muzeyi də xalqa geri qaytarılacaq: “Bəlkə də mən
həmin günü görməyəcəyəm. Amma tarixdə
qalacaq. İnanıram ki, muzey əvvəlkindən də
gözəl olacaq”.
Muzeyin 4 otağı - biri sərgi,
üçü xatirə...
İndi isə
Bakıdakı muzeydə kiçik bir gəzintiyə
çıxırıq. Ekskursiyaçı Lalə Həsənovanın
müşayiəti ilə 4 otaqlı muzey barədə bilmədiklərimizi
də elə burada öyrənirik. Məlum olur ki, otaqlardan
üçünü xatirə kimi saxlanılıb, biri isə
sərgi otağıdır. Bu mənzildə Bülbül
1937-ci ildən ömrünün son günlərinədək,
yəni 1961-ci ilin sentyabr ayının 26-dək yaşayıb
yaradıb. Muzeyə gələnləri vestibüldə
Bülbülün büstü qarşılayır. Sol divarda
respublika rəhbərlərinin, SSRİ Böyük Teatrı
ustalarının iştirakı ilə Bülbülün
memorial muzeyinin təntənəli
açılışının fotoşəkilləri və
görkəmli mədəniyyət və incəsənət
xadimlərinin böyük müğənni haqda fikirləri
yazılmış lövhələr asılıb. Yadigar əşyalardan
ibarət sağdakı divarda haşiyəli güzgü
asılıb. İkinci otaqda - 1914-cü ildə indiki Gəncə
şəhərində Bülbülə verilmiş pasport
ekspozisiya olunub. Otağın sol divarında Bülbülün
xaricdə yaşadığı müddətdə çəkdirdiyi
şəkillər asılıb. Vitrində isə nadir və
maraqlı materiallar nümayiş etdirilir: Bülbülün
İtaliyaya qastrol səfərini əks etdirən rəsmi sənədləri,
xarici pasportu, Milan şəhərinin məlumat
kitabçası...
Otaqda
Bülbül ömrünün yadigarları - servant, royal,
saat, mebel, əlvan metaldan dolçalar, büllur vazlar qoyulub.
Bülbülün
elmi və pedaqoji fəaliyyətinə aid bir çox
materiallar üçüncü otaqda - kabinetində ekspozisiya
edilib.
Diqqəti cəlb edən daha bir divar vitrini. Bülbülün sovet ordusu döyüşçüləri ilə dostluğunu, eləcə də sovet ordusu hissələrinə
səfərini əks
etdirən sənədlər
gözə dəyir.
Ekskursiyaçı danışır ki, həmin günlərdə Bülbül
tank hissələrinə və
döyüşçülərin uşaqlarına kömək
məqsədilə Dövlət
Müdafiə Fonduna öz şəxsi hesabından 200 min manat pul keçirib.
İki tarixi məktub
- biri Stalindən, o biri Nazim Hikmətdən
Maraqlı məktublar... Bir tərəfdə İosif
Stalinin, o biri tərəfdə isə yaralı döyüşçülərin
Bülbülə ünvanladığı
təşəkkür məktubları.
Bu da ölməz Nazim Hikmətin öz xətti ilə yazdığı namə: “Sovet insanlarına və böyük insanlığa
gözəl şarkılarını
uzun illər boyu şakı Bülbülüm şakı...”
Bülbülün royalı, olduğu kimi saxlanan yataq otağı, qurultaylardakı
fotoları, 8 mindən
çox sənəd və materialın əsli...Muzey sözün birbaşa mənasında Bülbülün
ruhunu yaşadır.
Amma direktorun müəyyən narazılıqları
da var. Deyir, Azərbaycana gəlib bu gözəlliklərlə
tanış olmaq istəyən insanların işi çətinləşib. Çünki biletlər bahadır və onlar da
bu cür gözəlliklərdən məhrum
olublar. Amma müsahibimiz ümid edir ki, “Eurovision 2012" Bakıda keçiriləcəyi
üçün ölkəmizə
gələn qonaqların
da sayı artacaq:
”Bu müsabiqə mədəniyyətimizi
dünyaya yenidən tanıtmaq üçün
bir fürsətdir. O zamana qədər Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyi yəqin ki, tədbirlər planı hazırlayacaq, xarici qonaqların gəzməsi
üçün muzeylərin
siyahısını tərtib
edəcək. Ümid
edirik ki, Bülbülün Ev Muzeyi də həmin siyahıda olacaq və gələnlər bütün bu sənət nümunələri,
Azərbaycan sənətinin
bir hissəsi olan Bülbül sənəti ilə tanış ola biləcəklər".
“Rəssamlar İttifaqı bizə mane
olur – həyətdən
də muzeyə giriş olar?”
Adeliada xanımla söhbət zamanı mətbuatda tez-tez hallandırılan mövzuya,
muzeyə girişin Rəssamlar İttifaqından
keçməsinə toxunduq. Müsahibimiz dedi ki, həqiqətən
də muzeyə giriş Rəssamlar İttifaqının içərisindəndir.
Rəssamlar İttifaqının
bəzi üzvləri
isə bu qapını bağlamağa
çalışırlar: “Təsəvvür edin ki, muzeyə giriş binanın ”podyezd"indəndir. Yəni insanlar muzeyə həyətdən girirlər.
Həyətdən də muzeyə
giriş olar? Kimin pulu var, istədiyini
edir. İndi bu adamlar istədikləri vaxt qapını açırlar,
istəmədikləri vaxt
bağlayırlar. Bülbüllə yanaşı, Məmməd
Səid Ordubadi, Süleyman Rüstəm də bu binada
yaşayıb. Bu insanların ruhuna, sənətinə hörmət
əlaməti olaraq bu əməlləri aradan qaldırmaq lazımdır".
Müsahibimiz məhz bu problem sayəsində 4 ildir ki, muzeyin
tanıtım lövhəsinin
də olmadığını
dedi. Onun sözlərinə görə,
ziyarətçilərin azlığı
da çox vaxt buna görə
olur: “Ümid edək ki, gələn ilə qədər bütün problemlər həll olunacaq. Vaxtilə
YUNESKO heç bizimlə
maraqlanmırdı. Amma indi
dövlətin qayğısı
nəticəsində bu
qurum Azərbaycandakı
mədəni proseslərlə
yaxından maraqlanır.
Gərək biz də buna
uyğun olaraq işləyək”.
Sevinc TELMANQIZI
Yeni Müsavat.- 2011.- 30 sentyabr.- S.10.