“BU GÜN AŞIQ SƏNƏTİ
SAHİBİNİ AXTARIR”
Aşıq
Əli Quliyev: “Hər nə qədər desək də ki,
aşığı el saxlayır, dövlət
qayğısı bir ayrı məsələdir”
“O
vaxtlar toylar aşığın Tanrıya duası ilə
açılırdı”
Damarında
türk xalqının qanını daşıyan elə bir
insan olmaz ki, o, sazın sehrinə düşməyə. 8
yaşından bu sehirli dünyaya qədəm qoyan həmsöhbətim
ustad aşıq Əli Quliyevi daha çox “Dilqəmi”
havası ilə tanıyırlar. Saz-söz aşiqləri
deyir ki, “Dilqəmi” heç bir aşığın
ifasında onun çalğısındakı kimi yanıqlı
səslənmir. Öz dediyinə görə xiridarların
eşitdiyi səs onun ürəyinin yanğısından
yaranır. Ancaq indi aşıq Əlinin ürəyi təkcə
“Dilqəmi” havasının hekayəsinə yox, həm də
Azərbaycan aşıq sənətinin halına yanır.
Oğuz yurdu, saz-söz məkanı Tovuz elində doğulan
Aşıq Əli Quliyev Azərbaycan aşıq sənətinin
ağır günlər yaşadığını deyir. Niyəsini
söhbətimizi oxuyanlar biləcək.
- Əli
bəy, axır çağlar muğam sənətinə
xüsusi dövlət qayğısı göz
qabağındadır. Sizcə, niyə belə bir
qayğı aşıq sənətinə göstərilmir?
- Muğam çox böyük, dərin
sənətdir. Mən çox şadam ki, bu gün Azərbaycanda
muğama belə ciddi dövlət qayğısı var. Ancaq
mən saz, söz aşiqi kimi belə münasibətin
aşıq sənətinə də göstərilməsini
necə arzulamayım? Qopuzun, sazın səsi türkün
ruhuna hopub. Mən 8 yaşından sazın sehrinə
düşmüşəm. O gün bu gündür saz mənim
yarım, yoldaşımdı. Allah məni saza elə bir
eşqlə bağlayıb ki, torpağa qarışana qədər
mən sazdan-sözdən ayrıla bilmərəm.
Türkün sazı, türkün qılıncı,
türkün atı - bu üçlük türkün
varlığıdır. Sazın arxa plana keçməsi məni
çox ağrıdır. Səbəbi hər nə olursa
olsun, bu gün dib ocağımıza
soyuqlaşmağımız yaxşı əlamət deyil.
-
Sovet dönəmində belə - ötən əsrin
60-cı, 70-ci illərində aşıq sənəti
çox üzdə olub. Səməd Vurğun, Hüseyn Arif,
İsmayıl Şıxlı bu sənətə sanki yiyə
durub. Sizcə, harda kəsildi bu saza, sözə dayaq durmaq?
- Doğrudan da aşıq sənətinin
çox yüksəldiyi dönəmlər vardı. İndi
estrada müğənniləri 3-5 adamı yığıb
deyir “konsertimiz anşlaqla keçdi”. Onlar aşıqların
Filarmoniyadakı konsertini görsəydilər nə deyərdilər,
mənə maraqlıdır. İnanın, çöldə
içəridəkindən çox adam olurdu. Saatlarla insanlar
heç olmasa bir aşığı dinləmək
üçün içəri keçmək istəyirdilər.
Festivallar keçirilərdi. Mən sazımla dünyanın
yarısını gəzmişəm - harda Azərbaycan mədəniyyət
günləri keçirilsə, saz başda olurdu. Televiziyada,
radioda aşıq sənəti ilə bağlı ayrıca
verilişlər olurdu. Aşıq havalarımızın ən
gözəl ifaları Qızıl Fond üçün
yazılırdı. Ancaq 1986-87-dən sonra aşıq sənəti
tənəzzül etdi.
- Siz 86-87
deyirsiz, amma mən Elçibəyin prezidentlik dönəmində
Azərbaycan dövlət televiziyasında aşıq sənətinin
çox geniş təbliğ olunduğunu yaxşı
xatırlayıram. O zaman teleradio verilişləri şirkətinin
rəhbəri elə sizin eloğlunuz Məmməd
İsmayıl idi...
- Düz deyirsiniz. Ancaq elə o
çağlar aşıq sənətinin təbliğinin bəlkə
də axır çağları oldu. Ondan sonra dövran dəyişdi.
- Saza sahib
çıxanlar içərisində Zəlimxan Yaqubu da
gördük. Allah can sağlığı versin, onun Heydər
Əliyevlə yaxşı münasibətləri vardı. Bəs
nə əcəb Zəlimxan Yaqub yuxarılarla
yaxınlığından istifadə edib aşıq sənətinə
dövlət qayğısı təmin edə bilmədi?
- Zəlimxan
Yaqubun xidmətləri çox
olub. Rəhmətlik Heydər Əliyevin
dönəmində Aşıq Ədalətə prezident təqaüdü verildi.
Bir neçə nəfər prezident təqaüdünə namizəd idi. Ancaq Heydər Əliyevin
ömrü bu işə
çatmadı. Yaşına, sənətinə görə
Azərbaycanda prezident təqaüdü almağa layiq
aşıqlarımız var. Bilirsinizmi, hər nə qədər desək də
ki, aşığı el
saxlayır, dövlət qayğısı bir
ayrı məsələdir. Dövlət sənətkara
qayğı göstərəndə elə sənətə
qayğı göstərmiş olur.
Aşıq sənəti bu gün yiyəsini axtarır. Birincisi
sənətkar özünün, sənətinin
qiymətini bilir, ikincisi,
xalq görür ki, dövlət sənətə, sənətkara
necə qayğı göstərir, o da həvəslənir. Ancaq
indi durum elədir ki, aşıq yaşamaq üçün bu sənəti
anlamayanların yanında özünü
də, sənətini də aşağılamalıdır.
Niyə? Çünki həyatın bizdən
asılı olmayan qanunları var. Biz
yaşamalıyıq, ailəmizi saxlamalıyıq, evimizə
gələn qonaq-qaranı layiqli
qarşılamalıyıq. Aşıq eldə-obada
tanınar, gücünü-qüvvətini də eldən-obadan
alar. Düzdü, tarix boyu haqq
aşıqları gəzərgi olub. Ancaq onların da
ocağı olub. Dönüb-dolanıb ocağa qayıdıblar, enerjini
ordan alıblar. Aşığın gərək
meydanı ola. Bizim elə bil
meydanımız qəfil daraldı. Azərbaycanda aşıq
sənətinin əsas yurdu, məkanı
Qərb bölgəsi olub. İrəvan
mahalı, Göyçə viran qaldı,
köç başladı, işğal başladı, yurd-yuva
dağıldı. Biz qısa zaman içərisində çox
aşıqlarımızı itirdik.
Çoxları dözə bilmədi, ürəyi
partladı öldü.
- Kimlər getdi
o illərdə?
- Kəlbəcərdən
Qəmkeş var idi, çox eşqli
aşıq idi. Göyçədən
Hacı kiçi var idi, köçdən sonra
onlar uzun yaşaya bilmədilər. Tovuzda
Mikayıl Azaflı getdi, onun
ardınca aşıq Əkbər, aşıq İmran
getdi, Qədir kişi
getdi, Qara Vəli getdi. Bu kişilərin hər
biri böyük ustadlar idi. Qısa bir zaman içərisində
biz bu qədər ustad itirdik. Allah bilən məsləhətdi, ancaq bu itkilərdən sonra aşıq sənəti dirçələ
bilmədi elə bil. Aşıq yurdu boş qaldı. Ocaq yerinin dolması 4-5 ilin məsələsi deyil,
axı. Aşıq sənəti Allah vergisidir, buna söz yox. Ancaq
bu sənəti öyrənməyə, inkişaf etdirməyə ocaq
lazımdır.
- Ancaq siz varsız,
Aşıq Ədalət var, Şirvan məktəbinin
davamçıları Aşıq Əhliman, Aşıq Əhməd
var...
- Düz deyirsiniz, ancaq biz çox
deyilik, həm də
arxa-dayağımız güclü deyil. Muğam sənətinin
Əlibaba Məmmədov kimi, Arif Babayev kimi
ustadları var, şükür
olsun Allaha. Onlar canlı məktəb olmaqla
yanaşı, həm də sözükeçən kişilərdir.
Muğama bu gün arxa duran,
dayaq duran, onu rəsmi şəxslərin gözündə
qaldıran, dövlətin qayğısını təmin edən
bu adamlardır. Mən özüm
boyda od-alov olum, tək heç nə
edə bilmərəm, mənim arxamda gərək
dövlət dayana. Allah
təkdi, insan tək ola
bilməz. Dədə-babadan kim sözün düzünü
söyləyib, ona dəli deyiblər.
- Axır illər musiqi
sənətində bir cırlaşma getdiyi deyirlər. Elə aşıq sənətində
də. Sizcə, bu, haqlı fikirdimi?
-
Haqlıdır. Aşıq ağır batman
sənətdir, yüngüllük sevməz.
Saz gərək aşığın sinəsində
üzü haqqa dayana. Ancaq indi
görürsən aşıq sənətindən, onun müqəddəsliyindən xəbəri olmayan sazı üzü pula sarı tutur, sazı
maddiyatın qarşısında endirir. Bu sənətə xəyanət elə burdan başlayır. Məni bir
də narahat edən saz
havalarının aranjemanıdır. Mən bunun
qəti əleyhinəyəm. Hər dəfə deyirəm ki, a bala,
siz bu 72 aşıq
havasından biri kimi musiqi əsəri yaradın, o
yaratdığınızı da ürəyiniz
istəyən kimi aranjeman
edin, yüzillərdir qoruyub
saxladığımız havalara dəyməyin.
- Bunun çağla
ayaqlaşmaq olduğunu
düşünənlər də var...
- Zaman dəyişir, adətlər dəyişir.
Ancaq elə qaydalar var ki, onları qorumaq vacibdi. Fəda olum Allaha, hanı bizim o
çağlarımız ki, yemək bir mağarda, musiqi bir mağarda
olardı. İnsanlar yemək yeyib bu dünya
ilə işlərini bitirəndən sonra
keçərdilər o biri
mağara, ruhlarını
qidalandırmağa. Toylar
aşığın Tanrıya duası ilə
açılırdı. Qədim zamanlarda
aşıq elin-obanın güzgüsü
idi. Aşığın paltarı təzə,
xrom çəkmələri par-par parıltılı olanda
hər kəs bilirdi ki,
o camaatın vəziyyəti
yaxşıdır ki, el
aşığını saxlaya bilir. Aşığın şalvarının
ütüsü ülgüc
kimi olmayanda, kəməri,
çəkməsi yamaqlı olanda deyirlər
ki, o elat
kasıbdı - aşığı gör
nə gündədi. Ağır batman
kişilər toyda oynamazdılar, bir dəfə durub qol qaldırardılar. İndi
Allah göstərməsin,
işıqları da keçiblər,
düşürlər ortaya. Belə dünyada hansı sənətdən
danışaq? Mənə təklif gəlir ki,
gəl məclisə 2-3 hava çal. Ancaq mən o 2-3 havanı çalmaq üçün bir kənarda
oturub hansısa səsi, sənəti, geyim mədəniyyəti olmayan
bir sarıdimdiyin çıxış eləməyini
gözləməliyəm.
- Telekanallardan
birində aşıq sənəti ilə bağlı veriliş gedir.
Aşıq Zülfiyyənin aparıcılığı ilə.
Siz bir zamanlar
Azərbaycan televiziyasında, radiosunda gedən
“Bulaq”, “Klassik irsimizdən”
verilişlərinin daimi qonaqlarından idiniz. İndi telekanallara dəvət
alırsınızmı?
-
20-30 il qabaq Teleradio Verilişləri Şirkətinin Ədəbi
Dram Verilişləri baş
redaksiyasının baş redaktoru
rəhmətlik Mailə Muradxanlı məni çox
tez-tez verilişlərə
çağırırdı. Mənim qızıl fonddakı
ifalarım da o illərin
yadigarıdır.
Sonra haqqımda sənədli filmlər
studiyasında film də çəkildi. Ancaq indi dəvət edən
də çox maraq
göstərmirəm. Çünki 2-3 hava bilib təlxəklik eləyənlər
başda olur.
- Dediniz ki, məclislərə
getmirsiniz... Bəs, necə
dolanırsız?
-
Yaxşı dostlar sağ
olsun. Bizi köməksiz
qoymurlar. Ancaq illərini
sənətə verən bir adamın ömrünün axır çağında zəhmətinin
bəhrəsini görməsi bir
ayrıdır. İndi sazı sinəmə
basanda elə bilirəm 18 yaşında cavanam. Ancaq yaş öz sözünü deyir
axı. Aşığın biləyi cavanlıqdakı tək
dolanmayanda, barmaqları qıc olub tərpənməyəndə zamanın keçdiyini anlayır. Allaha
şükür olsun,
mən hələ sağlamlığımdan ciddi
şikayətçi deyiləm. Ancaq zaman keçir, bizim artıq bildiyimizi
ötürmək zamanıdır.
- Prezident
təqaüdü alanlar içərisində
aşıqlar azdı. Bildiyim qədər
ancaq Aşıq Ədalət belə bir imtiyazdan istifadə edir?
- Düz deyirsiniz. Ancaq bu gün
tək-tük qalan ustad
aşıqların hamısı buna layiqdir, məncə. Bilirsiniz,
bu, çox
ağır sənətdir. Xanəndə 4-5 qəzəl
öyrənsə, məclisi yola verə
bilər. Ancaq aşıq gerçək
aşıqdırsa dastan
danışmalıdır, deyişməlidir. Bu
hər zehinin işi deyil.
- Şəyirdiniz
varmı?
- Var. Şəhriyar adında çox
layiqli bir şəyirdim
var. Bu il
Mədəniyyət və İncəsənət Universitetini Bitirib Vətənə
borcunu ödəmək üçün
əsgərliyə gedib.
Çalğı, zehin, görkəm -
aşıqda bunlardan biri
olmasa, o, aşıq deyil. Şəhriyarda bunların üçü də var.
Allah mənə ömür
versin. Ürəyimdən keçənlər
var ki, onları Şəhriyara
öyrətmək istəyirəm.
Aşıq
Əli ilə söhbətimiz uzun çəkir
- söhbətinə dastanlardan misallarla, aşıq havalarının tarixini danışmaqla bal
qatır ustad. Hər nədən
danışsa da sözü-söhbəti
dönüb-dolaşıb ustadının üzərinə gətirir,
onu rəhmətlə anır: “Tovuzlu Aşıq Mirzə Bayramın şəyirdi
ustad Aşıq Qəmbərlə çəpər
qonşusu idik. Allah rəhmət eləsin. ”Divarqanlı Abbas", “Əmrah və Səlvinaz”
dastanlarını, “Novruzun
dastanını” mən o kişidən
öyrənmişəm. Folklor olmasa, yazılı ədəbiyyat hardan ola bilər? Bizim söz sənətimizin
də, saz sənətimizin də
kökündə Dədə Qorqudun o qopuzudur.
O da yansın
Od düşsün
o da yansın.
O ki məni yandırdı,
Od alsın o
da yansın.
Bir mənanı açmaq üçün
qalın-qalın kitablar yazılır. Ancaq gör
babalarımız necə sadə sözlərlə necə böyük mənaları çatdıra bilib. Belə bir sənəti,
belə bir gözəlliyi sevməmək,
ona yiyə durmamaq
olarmı, a dərdin alım? Bilmək olmaz bu dünyanın işini. Bir də gördün zaman elə dəyişdi ki,
bu sənət yenə göylərə
qalxdı. Bax o zaman aşıqların cərgəsində ağayana dura bilmək üçün bu sənəti
yar-yarımçıq yox, hər incəliyi
üstündə əziyyət çəkərək öyrənmək
lazımdı".
Aygün MURADXANLI
Yeni
Müsavat.- 2013.- 13 yanvar.- S.13.