Azərbaycan adlı səhranın
bəyaz günəşi
Rüstəm İbrahimbəyovun 75 yaşı tamam oldu
Bir millətin sərvəti neft ola bilməz. Neft əvvəl-axır tükənir. Tükənən bir nəsnə gerçək sərvət sayıla bilməz. Milli sərvət heç zaman tükənməyəcək bir nemət olmalıdır. Belə sərvət millətin üzə çıxartdığı ziyalılardır. Onlar özləri fani olurlar, lakin yaratdıqları qalır, yaşayır və sevilir. Üzeyir Hacıbəyov, Qara Qarayev dünya durduqca qalacaq və seviləcəklər. Sənətə, elmə xidmət etmək, qeyri-adi istedad sahibi olmaq ölməzliyə yol açır.
Azərbaycandan kənara
çıxdıqda, neftlə qürur duymuruq. Bu barədə
heç düşünmürük də. Nefti milli sərvət
adlandırmağa hətta utanırıq da. Lakin fəxrlə
“bizim Rüstəm İbrahimbəyov kimi ziyalımız var”
deyə hayqıra bilirik. Bir anlığa
təsəvvür edək ki, Rüstəm İbrahimbəyov,
Müslüm Maqomayev, Çingiz Hüseynov kimi
ziyalılarımız olmazdı. Biz kiminlə fəxr edəcəkdik
- bazarda qərənfil satan soydaşımızla, yoxsa adi, boz
kütlədən heç nə ilə seçilməyən
orta statistik vətəndaşımızla?!
R.İbrahimbəyov o
ranqlı simalardandır ki, onun bir kəlməsi ictimai rəyi
dəyişməyə qadirdir. Seçkilər öncəsi
bunun şahidi olduq. Dünya şöhrətli
yazıçının hakimiyyət əleyhinə
çıxışları iqtidarda zəlzələ effekti
yaratdı. Yalnız sanballı ziyalının
sözünün çəkisi bu dərəcədə təsirli
ola bilər.
Görünür,
ziyalılara avtoritar hakimiyyətlərdə olan nifrətin
kökündə elə bu amil dayanır. Elə bu amilə
görə, Almaniyada ikinci cahan savaşı öncəsi
üçüncü reyx Albert Eynşteynin
varlığından narahat idi.
Belə bir zamanda,
1933-cü ildə, A.Eynşteyn Almaniyanı tərk edərək
ABŞ-a köçdü. Tezliklə dünya şöhrətli
fizik etiraz əlaməti olaraq, Almaniya vətəndaşlığından
imtina edərək, Bavariya Elmlər Akademiyası
üzvlüyündən istefa verdi. Bundan itirən
A.Eynşteyn olmadı, fizikin xatirəsi önündə bu
gün də ziyalılar ehtiramla baş əyirlər. Lakin
indi nə Hitleri xoş sözlərlə xatırlayan var, nə
onun hakimiyyətini. Elmə xidmət edən şəxsiyyətin
hörməti də daimi olmalı idi. Bu bir ilahi nizam göstəricisidir.
* * *
Bu gün 75
yaşını qeyd edən Rüstəm İbrahimbəyov da
yarım əsrdən çoxdur ki, sözə xidmət edir və
bu baxımdan, hakimiyyətin ona qarşı apardığı
təbliğat bumeranq effektinə çevrilir.
Seçki öncəsi
yazıçıya qarşı aparılan təbliğatı
bu sətrilərin müəllifi belə ifadə etmişdi:
“R.İbrahimbəyovla döyüş metodları sanki
ağır çəkili bir sumo güləşçisi ilə
başında aerodrom kepka, əlində təsbeh tutan ”tində
duran cayılı"ın “razborkası”na bənzəyir". Ona qarşı qara “piar” aparanlar
çox güman ki, yazıçıdan bir cümlə belə
oxumayıblar. Əgər oxusaydılar, bir qədər
insaflı olardılar.
* * *
Rüstəm
İbrahimbəyovun əsərləri özündə Şərqi
və Qərbi birləşdirir. Yazıçının
dünyasında Şərqlə Qərbin qovuşması,
köklü mədəniyyətin təzahürləri, mətnlərin
çoxqatlı müəmmasını onun dahiliyinin təsdiqidir.
İncə, parlaq, cazibədar “Səhranın bəyaz Günəşi”,
nəğmə, bayatı ruhlu “Eşqin ərazisi - Urqa”,
Rusiya kinosuna yeni nəfəs gətirən “Sibir bərbəri”,
kəskinliyi ilə seçilən “Köçəbə”...
bir-birilərindən köklü surətdə fərqlənirlər.
R.İbrahimbəyovun
ssenarilərinə çəkilən filmlər bir qayda olaraq əsərlə
müqayisədə zəif olur. Hətta son dərəcə
uğurlu alınmış filmlər belə ssenarinin
yanında olduqca zəif təsir bağışlayır. “Səhranın
bəyaz Günəşi” ssenarisinin yanında SSRİ
dövrünün ən güclü filmlərindən olan
eyni adlı kino az qala multfilmə bənzəyir. Hətta
olduqca güclü rus kinematoqrafiyası da R.İbrahimbəyovun
əsərlərini olduğu kimi səhnələşdirməkdə
aciz qalır. Bircə bu amil kifayət edir ki,
soydaşımızın dəyərini dərk edə bilək.
Rüstəm
İbrahimbəyovun 50-yə yaxın ssenarisi ekran təcəssümünü
tapıb. “Rəsul Həmzətov -
etiraflar” ssenarisinə Rüstəm İbrahimbəyovun
yaxın qohumu Murad İbrahimbəyov quruluş verib.
R.İbrahimbəyov yalnız sevdikləri və istedadına
inandığı simalarla çalışır, yalnız bu
halda gördüyü işdən ləzzət ala bilir.
Yazıçıya yalan içində fəaliyyət
göstərmək ölümə bərabərdir. Elə bu
səbəbə R.İbrahimbəyov başdan-ayağa riyakar
hesab etdiyi hakimiyyətdən üz çevirdi. R.İbrahimbəyov
səmimi olmayanlarla bir yerdə ola bilməzdi. Bu, öncədən
bəlli idi. R.İbrahimbəyov üçün siyasət də
bir yaradıcılıqdır. Özü bəyan edir ki,
komandada kim varsa, hamısına bütövlüklə etimad
göstərməlisən, əks təqdirdə, heç nə
alınmayacaq. Etimadsızlıq bitən yerdə
yazıçının imkanları da bitir. “Oskar”ın sahibi
gördüyü işin düzgünlüyünə sonsuz
inam bəsləyir. İnamını itirəndə isə
artıq o işin içində olmur. Bu, birmənalıdır.
Bəri başdan
yazıçını anlamaq lazım idi. Rüstəm
İbrahimbəyov texniki ixtisas sahibidir, vaxtilə Kibernetika
İnstitutunun aspirantı olub. Texniki ixtisas sahiblərinin
proseslərə baxışı romantika üzərində qurulmur,
daha rasional olur, dəqiq hesablamalara üstünlük verilir.
Texniki elmlər barədə
təsəvvürü olanlar təsdiq edir ki, R. İbrahimbəyovun
əsərlərində mütləq fəlsəfi-riyazi məzmun
olur. O, sadəcə hərfləri ardıcıllıqla
düzmür. R.İbrahimbəyovun əsərləri nüvə partlayışı
effektini yaşadır. Onu tənqid edənlər, təhqirə
məruz qoyanlar əgər yazıçının bircə əsərini
oxusaydılar, bilərdilər ki, R.İbrahimbəyovun
yaradıcılığı ilə tanış olarkən,
öncə heç bir şey hiss etmirsən, oxumağa
başlayandan sonra şahidi olursan ki, adi sözlərdə,
proseslərdə “gizli nəsnə” yatır.
Yazıçının
əsərləri də ictimai fəaliyyəti kimidir. Uzun
müddət onu müşahidə edirsən, lakin “gizli nəsnə”ni
tapa bilmirsən, anlamağa çətinlik çəkirsən
- “harada, nə gizlənib”. Onun əsərlərini oxuyanda oxucuda
belə bir fikir yarana bilər ki, yazıçı heç
özü də tam başa düşmür ki, “gizli nəsnə”
harada gizlənib. R.İbrahimbəyovu dərk etmək çətindir.
Onun hər bir yeni əsəri ayrıca bir dünyadır.
Gizli, ziddiyyətli və cəlbedicidir. Duyulan yalnız budur
ki, R.İbrahimbəyov öz prinsiplərini çoxdan və həmişəlik
müəyyənləşdirib, onları heç kəsə
güzəştə getməyəcək. Hər bir əsərində
R.İbrahimbəyov eyni zamanda özünü təsvir edir. Hətta
“Bağlı qapı arxasındakı qadın”dan tutmuş
“Anın quruluşu”na kimi R.İbrahimbəyovun bir hissəsi əsərlərindəki
“gizli nəsnə”yə çevrilib. Onun
yaradıcılığı ilə tanış olanlar dərk
edirlər ki, R.İbrahimbəyov öz qəhrəmanının
qaynar daxili yaşantıları içindən keçirməsə,
yaza bilməz. Elə bu səbəbə R.İbrahimbəyova
“Azərbaycanın Marsel Prustu” deyirlər.
R.İbrahimbəyovu
ssenarist, rejissor, prodüser, siyasətçi kimi təhlil
etdikdə, bir məqam üzə çıxır - onun
müəmmalı şifrləri üzərində rəqibləri,
bədxahları hələ çox baş
sındırmalı olacaq. Ən “gizli nəsnə” isə o
olacaq bədxahları düşünəcəklər -
Rüstəm İbrahimbəyov nəyi gizlədir?
R.İbrahimbəyovun
çılpaqlığı ilə yazdığı bəlkə
də yeganə əsəri “Dalğaların quruluşu”
povestidir. Ən çox maraq doğuran bu povestin müəllifi
bundan yüz il sonra da xatırlanacaq.
Saysız-hesabsız əsərlərin
müəllifi miqyasına görə o dərəcədə
böyükdür ki, ona qiymət verə bilməkdən
ötrü yazıçı ilə eyni dövrdə deyil, ən
azı bir əsr sonra yaşamalısan. Rüstəm
İbrahimbəyov zamanı qabaqlayan bir
yazıçıdır. Azərbaycanda yaşayıb, onu qiymətləndirə
bilmək elə də asan deyil. R.İbrahimbəyov Azərbaycan
adlı səhranın bəyaz günəşidir...
Azər RƏŞİDOĞLU
Yeni Müsavat.- 2014.- 6 fevral.- S.9.