Rəsulzadənin Hitler
və marşal
Pilsudski ilə
münasibətləri
Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
Almaniyanın 1932-1945-ci illərdəki dövlət
başçısı Adolf Hitlerlə birbaşa
görüşü və münasibəti olmayıb. Onun Almaniya
hökuməti ilə əlaqələri Şərq
Nazirliyinin SSRİ Millətləri üzrə Baş İdarəsinə
başçılıq edən professor Qerhard Von Mende və
Almaniyanın sabiq Moskva səfiri, Xarici İşlər
Nazirliyinin təmsilçisi Şulenberq vasitəsi ilə
olub.
M.Ə.Rəsulzadənin Almaniya hökuməti
ilə əlaqə qurmaqda başlıca məqsədi sayı
70 minə qədər olan azərbaycanlı əsirləri
xilas etmək və Azərbaycanın müstəqilliyinin
Almaniya hökuməti tərəfindən qəbul edilməsi
idi. Bununla əlaqədar o, Almaniyada olarkən “Milli Azərbaycan
Komitəsi”ni yaratmış, Almaniya hökuməti ilə
danışıqlar aparmışdı. Lakin Hitler “komitələr”
deyil, məhdud səlahiyyətli “milli komissiya”lar yaratmağa üstünlük
vermişdi.
Hitlerə və onun faşist ideologiyasına olan
münasibətini isə M.Ə.Rəsulzadə belə
bildirirdi: “Hitlerçilik hər şeydən əvvəl
kommunizm demaqogiyasına qarşı çıxış etmək
üçün yaranmış bir ideyadır. O, faşizm kimi
öz müxaliflərindən diktatorluq fikrini
götürmüş, lakin oradakı beynəlmiləlçiliyi
millətçiliklə əvəz etmişdir”.
Almaniyada 1932-1934-cü illərdə nəşr edilən
“Demokrasi və Sovetlər” məqaləsində isə
M.Ə.Rəsulzadə faşizmə münasibətini belə
açıqlayırdı: “Daxildə xaricdəki düşmənlərinin
qənaətincə, Hitlerizm demokrasi rejiminin müxalifi olaraq
iş başına gəlmiş, təsisinə
başladığı idarə İtaliyada olduğu kimi, faşist
diktatorluğu imiş”.
Marşal
Pilsudski ilə münasibətləri
Qeyd edək ki, 1920-ci illərin ortalarından başlayaraq
M.Ə.Rəsulzadə, Ə.M.Topçubaşov və M. Vəkilli
Polşa rəsmiləri ilə məktublaşırdılar.
Polşa dövlətinin arxiv sənədlərində
M.Ə. Rəsulzadənin Polşanın Xarici İşlər
Nazirliyi və
Marşal Pilsudski ilə şəxsi
yazışmaları qorunub saxlanılır. Həmin
məktubların biri azərbaycanlı zabitlərin Polşa
ordusunda hərbi xidmətə cəlb edilməsi ilə
bağlıdır. Türkiyənin İstanbul şəhərindən,
1923-cü ilin 31 martında J. Pilsudskiyə
ünvanlanmış bu məktubun böyük tarixi əhəmiyyəti
vardır:
“Zati-aliləri Marşal Pilsudski
Polşa Ali Baş Komandanı cənab Marşal!
1920-ci il aprel ayında sovet ordusu tərəfindən
Azərbaycanın işğal edilməsindən və milli
hökumətin hakimiyyətdən
uzaqlaşdırılmasından sonra Azərbaycan ordusunun
intizamlı zabitlərinin böyük bir hissəsi
qırmızı qəsbkarların vəhşi
intiqamlarından xilas olmaq üçün ölkəni tərk
etmək məcburiyyətində qalmış və həmsərhəd
ölkələrə köçmüşlər.
Bunlardan 10 nəfər zabit-hansı ki, milli orduda
mühüm vəzifələr tutmuş və düşmən
Qızıl ordunun silahlı qarşıdurmasına müqavimət
göstərmişdilər-daha sonra isə Qızıl Ordunun
dözülməz özününküləşdirmə
boyunduruğuna qarşı bir sıra kütləvi
üsyanlarda çıxış etmişdilər,
hal-hazırda Konstontinopolda (İstanbulda) mühacir kimi
yaşayırlar.
Krım Tatar Parlamentinin təmsilçisi və prezidenti
cənab Cəfər Seydəhməd öyrənmişdir ki,
Siz onun başçılığı ilə nümayəndə
heyətinin Varşavada sonuncu səfərində azərbaycanlı
zabitlərin cəsur Polşa ordusu sıralarında xidmət
etmək təklifini, onların hərbi biliklərini genişləndirmək
arzusunu çox səmimiyyətlə qəbul etmisiniz.
Onların təmənnasız qəbuluna Sizin
razılığınız mənə bu lütfkar vəziyyətdən
istifadə etmək və Sizin şəxsinizdə zati-alilərindən
bu mövzuda lazımi müsbət qərarları əldə
etmək xahişini etmək iznini verir.
Mən əminəm ki, nəcib polşa
xalqı tərəfindən göstərilən xidmət
bizim tarixin bu çətin dövründə qəbul ediləcək
və Türkiyə tərəfindən Azərbaycanın qiymətləndirilməsi,
çox illərdən bəri bizim millətimiz arasında
mövcud olan parlaq dostluq əlaqələrinin sübutuna xidmət
edəcəkdir.
Sizə dərin təşəkkürümü
bildirərərk, Sizə bəslədiyim yüksək ehtiramımı
zat-alilərindən qəbul etməyinizi xahiş edirəm.
M.E. Rəsulzadə Azərbaycan Milli Birliyin Prezidenti
Konstontinopol, 31 mart 1923
Əlavə: zabitlərin siyahısı". M.Ə.Rəsulzadənin bu məktubu fransız dilində
yazılmışdı.
Qeyd edək ki, Qafqazdan olan müqaviləli zabitlərin
vəziyyəti ilə
Marşal Pilsudski birbaşa özü məşğul
olur, onları ciddi diqqətdə
saxlayırdı.
M.Ə.Rəsulzadənin məktubuna cavab olaraq Marşal
Pilsudski yazırdı: “Zati-aliləri cənab M.Ə.Rəsulzadəyə,
Azərbaycan Milli Mərkəzinin prezidentinə, Konstontinopola
Cənab Prezident!
Mən Sizin 31 mart 1923-cü il tarixli
Azərbaycan ordusunun öz istəklərini nümayiş etdirən
zabitlərinə aid olan məktubunuzu təsdiq edirəm.
Mənim ən böyük arzum Azərbaycan
ordusunun igid zabitlərini qoruya bilmək və eyni zamanda
onları bizim orduya qəbul etməkdir.
Hazırda hərbi məktəblərimizdə
kifayət sayda yer olmadığından bu sualın qəti həllinə
1923-cü ilin payızına qədər cavab verməmək məcburiyyətindəyəm.
Cənab Prezident! Sizə olan dərin
ehtiramımı qəbul etmənizi arzu edirəm.
Polşa Ordusunun
Ali Baş Komandanı Marşal Pilsudski" .
Qeyd edək ki,M.Ə. Rəsulzadənin
Polşa və polyaklar mövzusunda yazdığı məqalələr sırasında
Marşal Jozef Pilsudski haqqındakı yazısı xüsusi
yer tutur. “Qurtuluş” jurnalının 1935-ci ilin
may-iyun aylarının 7-8-ci sayında çap edilən bu məqalənin
böyük əhəmiyyəti vardır. Müəllif öz xalqının
azadlığı uğrunda yorulmadan mübarizə aparan bir
şəxsiyyətin maraqlı obrazını yaratmış,
onun mənalı həyatı ilə bağlı maraqlı məqamları
əks etdirə bilmişdir. Məqalə
Marşal Pilsudskinin ölümü münasibətilə
yazılsa da, bədbinlik ruhundan uzaqdır. M. Ə. Rəsulzadə
Pilsudskinin ölümünün yalnız polyaklar
üçün deyil, eləcə də, bütün
azadlıqsevər xalqlar üçün ağır itki
olduğunu göstərir. Və qeyd edir ki, bu
insanın ölümündən bütün polyak xalqı kədərli
və üzüntülüdür. Müəllif
yazır: “Lehistan (Polşa) qaralara bürünmüş,
lehlilər milli bir matəm yaşayırlar.
Milli Qəhrəman Marşal Pilsudski həyata
vida etmişdir.
Rəisicumhur (ölkə
başçısı) İ. Moiseyski yayılan matəm bəyannaməsində
“Lehistan tarixinin ən böyük insanını qeyb etdi” -
deyir. Bu böyük insan leh vətənpərvərliyinin
parlaq bir timsalı idi. Bir timsal ki, tabutu
önündə ayrılıq nitqi söyləyən rahib onun
haqqında “Tanrı onu özünə bənzədərək
yaratmış və qəhrəman başına
krallarınkından da şərəfli bir tac qoymuşdur”
demişdi.
İşdə, milyonların qəlbinin ən incə
tellərinə toxunan, sevgi və təəssüb içərisində
Krakovda, Lehistanın bu əski paytaxtında krallarla milli qəhrəmanların
yaratdıqları Lehistan əzizlərinin türbəsinə
təslim olunan Pilsudskinin Lehistan tarixindəki əhəmiyyət
və tutduğu yerini göstərən biri siyasi, o biri dini
olmaq üzrə iki tərifdi.
Bu tərifləri mübaliğəli sayanlar belə
inkar edə bilməz ki, əsirlikdən sonra yenidən
hürriyyət və istiqlalına qovuşan bir millətin
öldükdən sonra diriliyini göstərən bir simvol
olmaq üzrə Pilsudskinin adı dünyalar durduqca duracaq və
millətlərini zülmdən qurtarmış tarixin ən
böyük isimləri arasında məxsus bir minnət və
hörmətlə anılacaqdır" .
Sonra müəllif Pilsudskinin
inqilabçı fədakar xüsusiyyətlərindən
danışır. Göstərir ki, mənsub olduğu
siyasi partiyanın proqramına da Polşanın istiqlalı
ideyasını məhz o daxil etmişdi. M.Ə.Rəsulzadə
məqaləsində Pilsudskinin vətənpərvər
inqilabçı olmasının səbəbini də
açıqlayır. Qeyd edir ki, Pilsudskinin
ailəsi də üsyan və inqilab ənənəsinə
bağlı olmuşdur. 1863-cü il üsyanından sonra sürgün
edilənlər arasında onun
da doğmaları var idi. Jozef Pilsudskinin “çökən imperatorların
yerində Lehistan Cümhuriyyəti” fikrini təqdir edən məqalə
müəllifi göstərir ki, 1920-ci ildə Varşavanı
işğal etmək istəyən rus ordularına
qarşı polyaklar onun başçılığı
altında böyük savaş açdılar. Bununla da Pilsudski yalnız Polşanı deyil, həm
də Avropa mədəniyyətini bolşevizmdən qoruyub
saxladı.
Müəllif qeyd edir ki, yeni və
güclü idarəçiliyi olan Polşa dövlətinin
formalaşmasında J. Pilsudskinin danılmaz xidmətləri
vardır. Polşa aparılan doğru
xarici siyasət nəticəsində Avropada bir güc mərkəzinə
çevrilməkdədəir. Müəllif yazır:
“Müttəfiqi Fransanın Sovet Rusiyası ilə
oynamasına qarşı o, öz mənfəətini Almaniya
ilə anlaşmada tapır. Rus ordularının
nə məqsədlə olursa-olsun Lehistan yolu ilə keçməsi
ehtimalının Varşavada nə kimi bir ciddiyyətlə rədd
edildiyi məlumdur”.
Müəllif Pilsudski haqqında yürüdülən
“diktator” fikrinə isə belə münasibət
bildirir: “Pilsudskini hərb sonu Avropasında yetişən
diktatorlar zümrəsində saymaq bir adətdir. Fəqət diktatorluq mənəvi qüvvətə
dayanan, şəxsi bir hakimiyyətdirsə, Pilsudski həqiqətən
də bir diktatordu. Sözün mənəvi
mənası ilə onu biz yeni Lehistanın yeganə sahibi
olaraq qəbul edə bilirik. Bu mənəvi
üstünlüyünü o, yalnız bütün
varlıqları ilə özünə bağlı olan
legionerlər üzərində deyil, geniş xalq kütlələri
üzərində də qurmuşdu. Hər türlü
yaşayışdan uzaq Belveder sarayına çəkilən
və xalqca ”baba" deyə anılan bu “dərvişin” rəsmi
mövqeyi sadə hərbiyə naziri ikən, mənəvi
nüfuzunu sezməyən bir lehli tapılmaz.
Siyasi müxalifləri onu proqramsızlıqda ittiham
edirlər, ətrafındakı zümrənin bir firqə
deyil, bir qəsd olduğunu irəli sürürdülər.
Ölümündən bir az əvvəl
bitirmiş və rəsmən qəbul etdirmiş olduğu
yeni qanunu-əsaya görə o, həqiqətən də firqəçi
olmadığını, firqələri və firqə
proqramlarını inkar etdiyini göstərmişdir. Onun yeganə proqramı qüvvətli Lehistandır
və yeganə taktikası da bu məqsədi təmin edən
icraatdır. Müvəffəqiyyət dərəcəsi,
təcrübəylə anlaşılacaq bu sisteminin binası
ilə, demək olar ki, Yeni Lehistanın qurucusu öz ciddi fəlsəfəsinin
bir xülasəsini vermişdir.
Öyla ya!.. O, nəzəriyyədən
ziyadə bütün həyatında yalnız bir hərəkat
və aksion adamı olaraq qalmışdır. Bir aksion ki, tək
bir qayəsi, tək bir istəyi vardır: - Müstəqil və
qüvvətli Lehistan!.."
Müəllif göstərir ki, indi
hamını düşündürən, narahat edən
Pilsudskidən sonrakı Polşanın-Lehistanın taleyidir. İndi nə baş verəcək? Polşanın işləri necə gedəcək?
Sonra müəllif bir həqiqətin və
reallığın mövcudluğunu ortalığa qoyaraq
Polşanın irəli gedəcəyini əsaslandırır;
o da Pilsudski kimi böyük bir qəhrəman yetişdirən
xalqın necə ağır olsa da, hər çətinliyə
dözə biləcəyidir. Digər tərəfdən,
Lehistan idarəçiliyinin mövcud intizamı, Polşa
xalqının dünyanı heyrətdə qoyan intizamı da,
polyakların Pilsudskisiz də yaşaya biləcəyini
sübut edir. Bir həqiqət isə indidən
özünü göstərməkdədir: Pilsudski yoxsa da, Pilsudskiçilik
vardır və yaşayır".
M.Ə.Rəsulzadə Polşanın qəhrəman
oğlu Pilsudski haqqında olan məqaləsini
belə yekunlaşdırır: “Mənalı
yaşadığı kimi, dünyadan getməsini də
yaxşı bilən marşalın vətəndaşlarına
buraxdığı vəsiyyət diqqəti cəlb edir:
ürəyinin Vyanada anasının ayaqları altında
basdırılmasını, beyninin tədqiqat
üçün elm adamlarına verilməsini, vücudunun da
Vaveldəki tarixi türbəyə götürülməsini
istəməklə o, adətən demək istəmişdir
ki, hər Lehli qəlbi ilə
anasına, beyni ilə elmə, vücudu ilə də milli
tarixinə verilməlidir.
Sadə bir lehlimi?.. Xeyir!
Pilsudski kimi qəhrəmanlar bütün
milliliklərinə rəğmən bəşəridirlər. Onların öz millətlərinə etdikləri
müraciət, bütün insanlara, hələ bənzər
vəziyyətdə olan millətlərə edilmiş bir
müraciətdir.
Bilxassə, Lehistan qəhrəmanının
müraciəti ki, bütün həyatını Rusiya
imperializmi kimi, bizim də düşmənimiz olan bir qüvvətə
qarşı mücadilədə keçirmiş və bizim
tanıdığımız milliyyət ilahəsınə
ibadəti özünə din olaraq qəbul etmişdir.
Leh millətinin itkisi böyükdür. Matəmi ölçüyəgəlməzdir.
Biz də böyük itkidəyik. Bizim millətlərimiz də təəssürdədir.
Lehlilər milli böyük bir qəhrəman
itirdilər. Başları sağ olsun.
Biz də əsir millətlərin mənəvi
bir rəhbərini itirdik. Böyük
acıda onlarla ortağız.
Lehli vətənpərvərlər
çalışacaqlar ki, Lehistan daima qüvvətli və
böyük qalsın. Biz də mücadiləmizdə
davam edəcəyik ki, millətlərimiz qurtulsun, bir müstəqil
dövlət olsunlar!"
Yeni
Müsavat.- 2014.- 14 fevral.- S.10.