İlahi
razılığı əldə etməyin 2 zəruri şərti
Bismilləhir-Rahmənir-Rahim!
Ən çox işlənən əxlaqi ibarələrdən biri - İlahi razılıq, Allah razılığı ibarəsidir. Bu bəhsimizdə çalışacağıq ki, bu mühüm mövzu üzərində danışaq. Allahın razılığını əldə etməyin şərtləri nədir və nədən bilmək olar ki, bizlər İlahi razılığı əldə etmişik, ya yox? Bu, çox mühüm mövzudur. Bəzən elə gündəlik həyatımızda da bu sualla qarşılaşırıq. Biz Allah razılığı üçün çalışdığımızı düşünürük. Bəs Allah razılığı üçün çalışmağın şərtləri nədir? Nə bilək Allah razılığını əldə edə bilmişik, ya yox?
Kimin
razılığı?
Dünyada yaşayan kifayət qədər böyük sayda insan üçün bu mövzunun ümumiyyətlə heç bir əhəmiyyəti yoxdur. Kimin razılığı, nəyin razılığı onu maraqlandırmır. Onu ancaq maraqlandıran - öz nəfsinın razılığıdır. Başını aşağı salıb, nəfsi hara aparırsa, oraya da gedir. Bu da ayrı bir müsibətdir. İnsan qəflətdədir, özünü hələ tanımayıb. Bu mövzular onun üçün önəmli də deyil. Bu kimi mövzularda düşünməyi səmərəsiz, mənasız vaxt itkisi hesab edir. Bu günlə, dünya ilə yaşamağın daha münasib olduğunu düşünür. Bu kimi mövzuları əhəmiyyətsiz bilir, nəfsinin istədiklərini əsas prioritet sayır. Belə insanlar zahirən yaxşı işlər görəndə də, nəfsi istədiyi üçün edir. Birinə bir köməklik edəndə, nəfsinin tələbatını ödəmək üçün edir, bundan ləzzət alır. Bu, elə bir yaşayışdır ki, burada ancaq nəfsani hisslər var, pak həyat tərzi yoxdur.
Allah
razılığı üçün zəruri olan 2 şərt
Bəzi insanlar da var ki, iman gətiriblər, etiqad əldə ediblər. Onlar düzəlmək istəyir, islah olmaq istəyirlər. Belə insan təbii olaraq düşünür ki, əməl və davranışlarında nə etsin, necə etsin ki, Allahın razılığını qazana bilsin? Nədən bilsin ki, Allahın razılığını əldə edə bildi, yoxsa yox? Əxlaq mütəxəssisləri Allahın razılığını əldə etmək üçün bir əməlin zəruri iki şərtinin birlikdə olmasını vacib sayır. Terminoloji dillə desək, bildirirlər ki, iki hüsn baş tutmalıdır - hüsnü-feli və hüsnü-faili. Bir feldə hüsn, gözəllik olmalıdır, əməlin dürüstlüyü, doğruluğu, səhihliyi baş verməlidir. Bir də əməli edənin, failin niyyəti, ruhiyyəsi hüsn, gözəl olmalıdır.
Bəli, İlahi
razılıq üçün iki şərt var.
Birincisi budur ki, əməl özü gözəl olmalıdır. Biz fellərdə hüsndən danısşaq, deyə bilərik ki, əməl özü düz olmalıdır, düz həyata keçirilməlidir. Yəni, əməl səhih, doğru tərzdə həyata keçirilməlidir. Edilən əməl şəriətə uyğun olmalıdır, insanı Allaha yaxınlaşdırmaq tutumuna malik olmalıdır. Bu, birinci şərtdir. Şəriət baxımından, din baxımından, İslam baxımından batil əməl hər nə qədər Allaha yaxınlaşmaq niyyəti ilə həyata keçirilsə belə, insanı Allaha tərəf yaxınlaşdırmaz və insanı Allaha tərəf aparmaz. Biri deyə bilər ki, mən pis iş görürəm, amma Allaha yaxınlaşmaq niyyəti ilə edirəm.
Kimsə cahilliyindən belə düşünə
bilər. Dinimiz
belə bir şeyi qəbul etmir. Dinimiz bəyan edir ki,
İslamın nəzərində bir əməlin Allah
razılığına səbəb olması
üçün əməl şəri, İslam
baxımından səhih, mötəbər, Allah dərgahında
şəri baxımından normal əməl olmalıdır.
Şəriət baxımından, din
baxımından qəbul olunmayan bir əməl və
davranış, hər hansı niyyətlə edilməsindən
asılı olmayaraq, heç cür İlahi
razılığa apara bilməz. Yəni
diqqət etməliyik ki, əməlin özü şəri
baxımından Allahın nəzərində normal bir əməl
olmalıdır. Deməli, Allah
razılığına səbəb olmaq üçün ilk
növbədə əməlin özü dini standartlara cavab
verməlidir. Bir adam haram musiqiyə,
ğinaya qulaq asıb Allah razılığını qazanmaq
barədə düşünə bilməz. Yaxud
rüşvət alıb, haqq basıb, Allahın
razılığı iddiasında buluna bilməz. Dinimizin nəzərində belə bir şey yoxdur.
Allahın bəyənmədiyi bir şeylə
Allahın razılığına çatmaq kimi məsələ
yoxdur.
İkinci şərt budur ki, əməlin həyata
keçirilmə niyyəti gözəl olmalıdır. Əməl
iman və İlahi motivasiya ilə, qürbət qəsdi ilə
həyata keçirilməlidir. Allaha
yaxınlaşmaq niyyəti ilə həyata keçirilməlidir.
Bu iki şərt birlikdə olsa, o əməl
Allahın razılığını qazanmaq üçün
artıq demək olar ki, hazır vəziyyətə gəlib
çatar. Birincisi əməlin özü
dürüst olmalıdır, ikincisi əməl gözəl
niyyətlə həyata keçirilməlidir.
Allahın razılığı
müqabilində insanın mükafatı
Allah Təala Qurani-Kərimin “Nəhl” surəsinin 97-ci ayəsində
açıq-aydın şəkildə bu məsələyə
vurğu edir.
Ayədə buyurulur: “Hər kim - kişi
yaxud qadın - imanı olan halda yaxşı iş görsə,
onu şübhəsiz, (dünyada) pak bir həyatla yaşadacaq
və (axirətdə) mükafatlarını çox gözəl
olan əməllərinin müqabilində verəcəyik”. Ayədən
göründüyü kimi, əgər bir insan imanla, doğru
niyyətlə yaxşı bir iş görərsə, Allah Təbarəkə
və Təala ondan razı olar və ona bəyəndiyi, pak
bir həyat nəsib edər. Bu
razılığın müqabilində Allah ona axirətdə
də gözəl mükafatlar nəsib edər. Yetər ki, insan bütün əməllərini təqvalı
şəkildə, imanlı halda, qürbət (Allaha
yaxınlaşmaq) qəsdi ilə etsin. Allah
həmin kəsdən razı olar, insana xüsusi bir pak həyatı
bəxş edər. Əsas budur ki, insan
iki şərti eyni zamanda yerinə yetirsin.
Allahın
razılığının nişanələri
İnsan hansısa yaxşı əməli edir və o əməldən
ruhlanır, enerji alır. Ruhlandığı
üçün, motivlənir və daha çox əməl
yerinə yetirmək, daha çox yaxşı işlər
görmək istəyir, pozitiv impuls alır. Əməl səbəb olur ki, daha çox, daha
gözəl əməllər etməyə tofiqat yaransın.
Tofiqat odur ki, Allah əməlin yerinə yetirilməsi
üçün insana yol açır, əməlin
mümkünlük potensialını reallığa doğru
yönləndirir. Bu, Allahın insandan
razılığının göstəricilərindəndir,
insan tərəfindən Allahın
razılığını qazanmağın nişanələrindəndir.
Bir var ki, insan bir yaxşı əməl edir,
daha heç nə etmək istəmir, ikinci dəfə o
yaxşı işi görməyə həvəsi olmur. Allah razılığını qazanmağın
nişanələrindən biri budur ki, insan gözəl,
yaxşı bir əməli etdikdən sonra daha da çox
gözəl əməl etmək üçün ruhlansın.
Bu əməli etdikdən sonra, daha gözəl əməllər
etmək üçün tofiqatı meydana gəlir. Allahın razılığının bir əlaməti
budur.
İkinci cəhəti budur ki, insan gözəl əməl
edir, ardınca mütəali, yüksək ruhiyyə əldə
edir və həmin ruhiyyə onu bəndəlik müstəvisində,
Allaha bəndə olmaq müstəvisində daha da çox hərəkətə
gətirir. O əməl
nəticəsində insan daha da gözəl əməllərə,
işlərə, bəndəliyə ruhlanır. Ali bir ruhiyyə qazanır. Bu da
Allahın razılığını qazanmağın əlamətlərindən,
nişanələrindən biridir. İnsan
yaşadığı həyatında əgər ayıq, diqqətli
olsa, görər ki, vəziyyəti necədir. Allah ondan razıdır, ya yox? Əslində
əgər bütün ibadətlərimiz Allahın
razılığına səbəb olmuşdusa, gərək
bizim ibadətlərimiz daha da böyük ruhiyyə ilə həyata
keçirilsin. Misal üçün, əgər
bizim mübarək Ramazan ayında etdiyimiz ibadətlərin
Allah razılığına nə qədər səbəb
olduğunu bilmək istəyiriksə, gərək öz
durumumuza nəzər salaq. Mübarək ayda əldə
etdiyimiz ali ruhiyyəni qoruyub saxlaya
bilirikmi?
Ali ruhiyyəyə necə
çataq?
Həzrət
İmam Səccad (ə) duasında buyurur: “Ey Allahım! Qane olmayan nəfsdən, doymaq bilməyən
qarından, yumşaq və huşu halında olmayan qəlbdən
Sənə pənah gətirirəm”. Biz arxayın
olmamalıyıq ki, nəfsimiz özü qaydaya düşəcək,
biz ali ruhiyyəyə yiyələnə
biləcəyik. İnsanın mövcudiyyəti
dövründə nəfsin istəkləri yekunlaşmır.
Nəfs qane olmur. Təmin
olunur, daha da çox istəyir. Nəfsin
istəkləri bitmir. İstənilən təzahürü,
istənilən forması bu cürdür. İnsan
elə bir ruhiyyədə olmalıdır ki, qane olmayan nəfsdən
Allaha pənah aparsın. Gərək insan
bu ruhiyyədə olsun ki, Allaha pənah apara bilsin. Pənah aparmaq budur ki, insan öz aciz durumunu dərk
və etiraf edir, Rəbbindən yardımlarını istəyir.
Nəfsin ciddi təzahürlərindən biri -
doymayan qarındır. Doymaq bilməyən
qarından Allaha pənah aparmaq lazımdır.
Ali ruhiyyəyə yiyələnmək üçün ən
mühüm rolu qəlb oynayır. Mütəali ruhiyyə
qəlbin vəziyyətini göstərir. Qəlbimiz
nə durumdadır? Bərk qəlbə, qəsavətli
qəlbə malik olan adam özü
üçün yaşayır, heç nəyi vecinə
almır, davranışları, hərəkətləri,
addımları onun üçün xüsusi əhəmiyyət
kəsb etmir. Hərəkətlərinin,
davranışlarının necə olması belə insanı
narahat etmir. Amma qəlb Allah bəndəliyi,
təvazökarlıq ruhiyyəsi ilə dolu olsa, insan öz
davranışlarına, hərəkətlərinə diqqət
edər. İnsan özündə hiss etsə ki,
yumşaq və huşu halında qəlbə malik deyil, deməli
səmərəsiz vəziyyətdədir.
Qəlbin Allah
razılığını qazanmaqda rolu
Allahın buyuruşlarını rahat şəkildə qəbul
etmək və əməl etmək, bununla da Allah
razılığını əldə etmək
üçün gərək qəlbimizin halı həssas
olsun. Həzrət
İmam Sadiq (ə) buyurur: “Ürəyin (qəlbin) bədəndəki
mövqeyi, imam və rəhbərin camaat arasında mövqeyi
kimidir”. Bu məsələyə iki aspektdən
yanaşmaq olar. Birincisi, aydın olur ki,
toplumda imam və rəhbər olmasa, məsum insanın mənəvi
rəhbərliyi olmasa, toplum azğınlaşar. Vilayət nuruna bağlantı olmasa, toplum
azğınlığa düçar olar. Ayrı-ayrı
epizodlarda uğurlar müşahidə olunsa da, irəliləyiş
kimi görsənsə də, bəşəriyyətin
halı düzəlməz. Bəşəriyyətin
halı o zaman düzələr ki, İmamın mənəvi
rəhbərliyi qəbul olunsun. Bu olmayanda,
cəmiyyətin halı çox pis olar.
O cümlədən
də, bizim daxilimizdə vəziyyət bu cürdür. Qəlbimiz
sağlam olmasa, qəlbimiz bədənimizi ali
ruhiyyə ilə idarə etməsə, bizi istiqamətləndirməsə,
ayrı-ayrılıqda əzalarımızın fəaliyyəti
zahirdə yaxşı görsənsə də belə,
heç bir bərəkəti olmaz, insanı düzəltməz.
Qəlbdə bəndəlik ruhiyyəsi olmasa,
insanın fiziki mövcudiyyəti Allaha tərəf aparmaz.
Sağlam qəlb - dünya sevgisindən
paklanmış qəlbdir
Həzrət
İmam Sadiq (ə) buyurur: “Sağlam qəlb odur ki,
sağlamlığını dünya sevgisindən qorusun”. İnsanın dünyanı, dünya olaraq sevməsi
onu məhvə, Allah razılığından
uzaqlaşmağa doğru aparır. Dünya,
dünya olaraq sevilsə, burada insan özünü artıq nəfsani
istəklərə bağlamış olur. İnsanın mövcudiyyətini ən ciddi şəkildə
zədələyən məsələ budur ki, insan
dünyanı dünya olaraq sevsin. Bir var
ki, insan dünyanı tanıyır, dünyadan o qədər
bəhrə götürür ki, bu bəhrənin onun aqibətinə
xeyri olsun. Elə ki, insan dünyadan
dünyanın özü olaraq ləzzət almağa
başlayır, artıq özünü Allah
razılığından uzaqlaşmağa başlayır.
Və əksinə. Bir var
ki, insan təhsil alır ki, Allaha yaxınlaşsın. Bu işin özü də salehdir, niyyəti də
salehdir və Allah razılığını qazanmaq
üçün artıq bu əməl hazır duruma gələr.
Bir də var ki, insan təhsilini dünya
üçün, karyera üçün almaq istəyir.
Bu zaman onun digər varlıqlardan çox az
fərqi olacaq.
Dünya sevgisi - hansısa mücərrəd məsələləri
sevmək demək deyil. Dünya sevgisi insanın bu həyatda
bütün fəaliyyətini Allaha yaxınlaşmaq niyyətindən
kənar həyata keçirməsidir. Bu
dünya sevgisi insanın olan-qalan Allah sevgisini, Allaha itaətini,
Allaha bəndəçiliyini də aradan aparar. Əgər
işə ruzi qazanmaq niyyəti ilə yanaşırdısa,
iş artıq onun üçün daha çox qazanmaq vasitəsinə
çevrilər, onu dini vacibatlarını yerinə yetirməkdən
belə, uzaqlaşdırar. Ona görə də,
sağlam qəlb gərək özünü dünya sevgisindən
qorusun.
Nə zaman ki, insan bir xəstəliyə tutulur, tez bir
zamanda özünü müayinə etdirir. Nə
lazımdırsa edilir ki, əvvəlki
sağlamlığı geri qayıtsın. Amma bəzən insan öz mənəvi, qəlbi
sağlamlığının müayinəsini etmir, o ki qala.
Beləliklə də xəstəlikləri
artır və bir gün artıq sağalmaz duruma gəlir.
Necə ki, insan fiziki qida almasa ölər, eləcə
əgər ruhu mənəvi qidalar almasa, bir gün öləcək.
Qəlb sağlam olsa, bədən də
sağlam olacaq, durum da sağlam olacaq. Qəlbin
təvazökar halı, bədənin təvazösünə
səbəb olar. Qəlbin huşu
halında olması, bədənin huşu halına olmasına
gətirib çıxardar.
Allahım, bizlərə Sənin
razılığına uyğun işlər, əməllər
etməyi nəsib et!
Allahım, bizləri Sənin
razılığından kənar bütün işlərdən
çəkindir!
Allahım, bizlərə
Sənin razılığının nişanəsi olan ali
ruhiyyə nəsib et! Amin!
Yeni Müsavat. - 2015.- 21 avqust.-
S.14.