“Əfrasiyabla
Əfrasiyaba”
Yazıçı-publisist
Mehriban Vəzir Özbəkistanda olub və oradan
hazırladığı yazıları musavat.com saytına təqdim
edib. Mehriban Vəzirin Özbəkistandan
hazırladığı 2-ci yazını təqdim edirik:
****
Daşkəndlə
Səmərqəndin arası 300 km-dir. Səhər
tezdən şəhərlərarası Əfrasiyab sürət
qatarı ilə yola düşdüm. Çox rahat imiş,
hızlı, geniş, hər tərəf gül kimi,
yaxşı xidmət, gülərüz bələdçilər,
sanki Avropadasan... keks, çay, qəhvə... xüsusilə
yuxulu sərnişinlər üçün isti qəhvə
göydəndüşmə olur. Qiymətlər də
münasib; gediş haqqı xidmət daxil, 10 dollar. Bu, bəlkə
də biz turistlərə aid qiymətlərdir. Çünki
yerli vətəndaş üçün bir çox qiymətləri
3-4 dəfə ucuz gördüm.
Bu qatarı çox bəyəndim, niyə
bundan bizdə olmasın? Onlar Əfrasiyab deyir, biz Şabran deyərik. Biz də
öz batmış şəhərimizin adını verərik
sürət qatarımıza. Qardaş
Özbəkistan qədər deyilikmi?
Dünyada
yaxşı nə varsa ölkəmdə olmasını istəyirəm,
yəqin hər kəs bunu istəyər...
... 6-da
oyanıb, 7-də qəhvəaltı edib, 8-də hoteli tərk
edən biri kimi qatarda yarıyuxulu, yarioyaq pəncərədən
dışarı baxırdım. Görüntü sürətlə
dəyişir, çöl çölü, köy
köyü, ev evi təqib edirdi. Tikililərin
çoxu, az qala hamısı çiy kərpicdən
idi. Həyətlərdə palçıqdan,
samandan yeni kəsilmiş, günəşə sərilmiş
qəliblər qalaqlanıb. Yolboyu heç
bir təmtəraqlı, hasarlı, daşlı-divarlı
malikanəyə rast gəlinmir. Kəndlərin, qəsəbələrin,
iç yolların halından kasıbçılıq
yağır. Anlaya bilmirəm, bu durum həqiqətən
yoxsulluqdandı, yoxsa mentalitetdən gəlir. Çünki bizim kimi qəliz yerlərdə
görüntü gerçəkliklə uyğun gəlməyə
bilər.
Özbəkistandan fərqli olaraq, Azərbaycanda
Bakıdan çıxdınsa yolboyu hər addımda təmtəraqlı
evlərə rast gəlirsən. Villavari evlər, mərtəbəli
imarətlər, tağlı, çardaqlı həyət-bacalar
sıra-sıradır. Amma bizə bəllidir
ki, bu, heç də xalqın rifah içində olması demək
deyil. Sadəcə, mentalitet budur,
kasıbından tutmuş zəngininə, hətta idarəetməsinə
kimi sərvətimizi daşa, torpağa, suvağa, asfalta,
hasara... və bütün bunları təkrar-təkrar
söküb tikməyə verən qövmük. Bu səbəbdən bizlərin görüntü hər
zaman mahiyyəti ehtiva etməz.
Əmir Teymurun başkəndi Səmərqəndə
girməzdən əvvəl onu deyim ki, bütün mənbələr
bu şəhərin üç dəfə viran
qaldığından yazır. İzninizlə, mən
Səmərqəndin üç dəfə deyil, dörd dəfə
tar-mar edildiyini qeyd edim.
Yazılı tarixə məlum birinci dağıntı
miladdan əvvəl olub. Makedoniyalı İskəndər Səmərqəndin
sələfi və antik Romanın müasiri olan
Əfrasiyabı yerlə yeksan edib, əhalisini qılıncdan
keçirib. İskəndərin əvvəli-sonu
görünməyən qoşunu bu qalanı çəyirtkə
kimi basıb və torpağın üzərində nə
varsa hamısını udub. Elə udub ki,
bir daha bu şəhər özünə gələ bilməyib.
İndi Əfrasiyabdan Səmərqəndə bitişik
bir təpə qalıb. Bu təpənin altında qala
divarları, saraylar, məbədlər, mavzoleylər
qalaqlanır.
Səmərqəndə
İskəndərdən 1100 il sonra, ən
böyük bəlanı 8-ci əsrdə ərəblər gətirib.
Yadellilərə qarşı yenə müqavimət
göstərən şəhər İslam bayrağı
altında əsir alınaraq xarabalığa çevrildi.
Səmərqənddə atəşpərəstliyin
ünlü məbədləri, Zərdüştü
xatırladan bütün nişanələr yer üzündən
silindi. Avestanın dəri üzərində qat-qat
yazıları müsəlmanlar tərəfindən tonqala
atıldı, atəşpərəst səmərqəndlilər
qılıncdan keçirildi. Bəzi yerlərdə
əhali öz ocaqlarını qorumaq üçün bir
çox məbədləri torpaq altında basdırıb ərazini
kurqana çevirdilər.
Haşiyə:
Yeri gəlmişkən, qeyd edək ki, qutsal məbədləri
düşməndən gizlətmək üçün
üstünü torpaqlayıb kurqana çevirmək əski
bir ənənədir. Keçmişlərdə
bir çox məbədləri, eləcə də müqəddəs
məzarları istilaçıdan bu üsulla qoruyublar. Buxarada və Xivədə İslam yürüşlərindən
torpaq altında saxlanmış, əsrlər sonra
tapılmış atəşpərəst məbədləri
vardır. Çingiz xanın
yürüşlərindən gizlədilmək
üçün üstü torpaqlanıb hündür bir təpəyə
çevrilmiş kurqanların altından İslam məbədləri
çıxmışdır. Azərbaycanda
Bakı ətrafında, Cəlilabad ərazisində, eləcə
də bir çox regionlarımızda dolma təpələr
var ki, onların altında nələr yatdığını
bilmək tarix elmimiz üçün son dərəcə
maraqlı olardı.
Beləliklə, qayıdaq Səmərqəndin
üçüncü fəlakətinə.
13-ci əsrdə Çingiz xan Səmərqəndə
yürüyür. Şəhərin müqavimətindən
qeyzə gəlmiş Böyük Xan şəhər
qalasını istila etdikdən sonra bütün hikkəsini Səmərqəndin
tikililərinə tökür. Daşı
daş üstdə qoymur, gözə görünən nə
varsa yandırıb külünü göyə sovurur.
Səmərqənd yer üzünün növbəti bir
böyük adamının tapdağında tar-mar olur.
Ah,
böyüklər!!!
Dördüncü isə rus istilasıdır. Son 200 ildə
Türküstanın tarixi-mədəni abidələrini
dönəm-dönəm, hissə-hissə dağıdan bu fəlakət
barədə vikipediyalarda, ensiklopediyalarda, sorğu
materiallarında rast gəlməyəcəksiniz. Artıq müstəqil olmalarına baxmayaraq, Orta
Asiya dövlətlərinin də bu nəhəng itki barədə
elmi araşdırmaları rastınıza çıxmayacaq.
Çünki Kreml hələ də postsovet
ölkələrinin tarix elmini, arxeoloji araşdırmalarını
nəzarətdə saxlaya bilir.
Putunin sovetləri bərpa etmək iddiası həm də
bizim kimi keçmiş kölələrin öz tarixi bilməzliyində
batıb qalması, təhsilin sınıq-salxaq olması,
elmin tənəzzülü və əhalinin rus dilini
yadırğamamasından keçir. Bu baxımdam, Kreml
Özbəkistanda da məmnundur; elmə böyük sərmayə
qoyulmur, tarix gərəkən yöndə
araşdırılmır, rus məktəbləri ölkənin
orta məktəblərinin 40%-ni təşkil edir.
Amma
dünyanın, eləcə də Özbəkistanın
vicdanlı alimləri var ki, onlar sizə Səmərqəndin
rusların bolşevik lideri Frunze tərəfindən
bombalandığını, şəhərin uçqunlar
altında qaldığını, əhalinin göydən
yağan od-alovda tələf olduğunu, sağ qalanın
canını qaçırıb şəhəri tərk
etdiyini, bu gün abad gördüyünüz abidələrin
xarabalığa çevrildiyini və saysız-hesabsız
tarixi, mədəni memarlıq incilərinin yerlə yeksan
olduğunu, bu günə izinin, tozunun belə
qalmadığını deyəcəklər. Hətta
dünya mədəniyyətinin misilsiz nüsxələri
olmuş o yapıların indi bostan əkilmiş yerlərini
belə sızlaya-sızlaya sizə nişan
verəcəklər.
Səmərqənd qalası da rus
işğalçıları tərəfindən
dağıdılıb. O minillik qala divarlarının salnamələrdəki təsvirindən
başqa bir yadigarı qalmayıb.
... Ağlaşma qurulanda hamı bir yerdə ağlasa da
hər kəs öz dərdinə ağlayar, deyiblər.
Səmərqəndin, Buxaranın, Xivənin Frunze tərəfindən
bombalanması, bu yurdlarımızda baş verən
böyük fəlakətlər, qırğınlar, müsibətlər,
saysız-hesabsız ölüm-itim haqqında acı söhbətləri
dinlədikcə, mən də... Bakını
düşünürəm... Leninin Şaumyana vurduğu
teleqram yadıma düşür; əks halda, Bakını
yandırın -yazırdı Lenin... Yəqin bütün
qansterlərinə eyni məzmunlu teleqramlar göndərirmiş;
əks halda Səmərqəndi bombalayın... əks halda,
Buxaranı, Xivəni yandırın...
Türküstanın,
içi Azərbaycan qarışıq, Türk
dünyasının son 200 illik tarixinin bütöv şəkildə,
bir can kimi öyrənilməsi, ictimailəşdirilməsi,
gerçəklərin ictimai şüura
köçürülməsi Türk millətinin
qarşısında duran MİSSİYAdır. Bu
yüksək missiya öz sahibini gözləyir. Kim kimi gözləyir, özü bilər, öz
haqqıdır, mən də o görəvlə dünyaya gələcək
o Böyük Adamı, öz böyüyümüzü
gözləyirəm.
... Bəli, Səmərqənd! Türk
dünyasının ortaq tarixini özündə cəmləyən,
bütün türklərin məbədi olan Səmərqəndə
dönək.
...Səmərqənd
ən abad dövrünü Əmir Teymurun dövlətinin,
Türküstanın, Mavərənnəhrin başkəndi
olanda yaşadı. Bu, Turanın intibahı oldu.
Səmərqənd elm, sənət məbədinə
çevrildi, dünya elminə misilsiz töhfələr verdi, böyük alimlər yetirdi, elmlər və
sənətlər akademiyası adını aldı.
Türküstan hakimi, dövləti, hökmü və
tüzüyü (qanun) ilə elmin, təhsilin dayağı
oldu.
Səmərqənd böyük qurucu Əmir Teymurun
hökmü ilə Makedoniyalı İskəndərin,
İslam yürüşlərinin, Çingiz
istilalarının yaratdığı xarabalar üzərində
dikəlib ayağa qalxdı. Səmərqənd
bütöv bir qitənin, ucsuz-bucaqsız Asiyanın
paytaxtına çevrildi. Saysız
-hesabsız ölkələrin, xalqların, hökmdarların
yazısı Səmərqənddə yazıldı.
Əmir Teymur Səmərqənddə nələr
yaratdı, bu mövzuda bəhs edəcəm, amma indi Əmirin
sevimli Səmərqəndində saldığı bağlar
haqda ikicə kəlmə deyim. Bu
bağça-bağlar Səmərqəndin belinə
yaşıl qurşaq kimi dolanmışdı. 240 km məsafəni əhatə edirdi. O qədər
əngindi ki, salnaməçilər yazır; bir dəfə
memarın atı Teymurun bağlarında azır, o atı
yalnız bir aydan sonra tapırlar.
Əmir Teymurdan sonra Səmərqənd əldən ələ
keçir. Bir çox hakim sülalələrin başkəndi
olur. Hətta 1925-30-cu illərdə sovetlərin
cızdığı Özbəkistan xəritəsində belə
başkənd kimi yer alır.
Qayıdaq bugünkü Səmərqəndə.
Səmərqənd turu reqistandan başlayır. Reqistan meydan deməkdir, bu
söz qumluq alan mənasını verir. Qədimlərdə
şəhər meydanlarına qum tökərmişlər,
bunun bir çox səbəbləri varmış, bir səbəb
də yağış yağanda palçıq olmaması
imiş.
Bütün Türküstün şəhərlərinin
registanı vardı. Şəhər həyatı o meydanda
qaynayır, dövlət işləri oradan car çəkilir,
bazar günü bazarları orada qurulur, xəbərlər, bəyanlar,
fərmanlar oradan qanadlanır, bayramlar, təltiflər, edamlar
orada səhnələnirdi.
Səmərqəndin registanında bu şəhərin rəmzi
olan 3 ünlü mədrəsə yerləşir. Onlardan ən
qədimi 15-ci əsrdə tikilmiş Uluq bəy mədrəsəsidir.
Onunla üz-üzə duran 17-ci əsrə aid
Şir-Dor mədrəsəsidir. Ortadakı isə yenə
17-ci əsrə aid Tilla-Karı mədrəsəsidir.
Fikir
verin; mədrəsə, mədrəsə, mədrəsə...
Teymurilər dövründə yalnız Səmərqənddə
30-dan çox mədrəsə varmış. Bu mədrəsələr
dövlət adamları, ruhanilər, alimlər, filosoflar,
memarlar, sərkərdələr, diplomatlar yetişdirirdi.
Dövləti idarə edənlər təhsili
stimula çevirmişdi. Əmir Teymur təhsilə
böyük vəsait xərcləyir, dünyanın hər
yerindən ünlü alimləri, filosofları,
riyaziyyatçıları, memarları bu mədrəsələrdə
və ali məktəb sayılan
Maxutayi-Mulloyonda dərs verməyə gətirdirdi.
Hakim ailə üzvləri ciddi təhsil alır, təhsillərini
davam etdirmək üçün aylarla, illərlə sürən
səfərlərə çıxırdılar.
Turanın
bütün yüksəlişi bu mədrəsələrin
üzərində idi...
Mehriban Vəzir
Yeni Müsavat.- 2017.- 11 may.- S.10.