İmam və Qəssabbaşı
Şərqin nəhəng
alimləri, hakimləri, sərkərdələri yetişən
ali məktəbin özəllikləri...
... Ötən
yazıda qeyd etdik ki, Səmərqəndin mərkəzi
meydanı olan Registanda üç ecazkar mədrəsə
üz-üzə durur. Onların üçü də
bir-birindən əzəmətli, bir-birindən fərqli və
bir-birinə bənzərdir.
III yazı
Əmir Teymurun nəvəsi, alim- hökmdar Uluqbəyin mədrəsəsi bu üç mədrəsənin ən qədimidir. Uluqbəy bu mədrəsəni 3 ilə tikdirmiş və ömrünün sonuna qədər orada dərs demişdir.
Təsəvvür edirsinizmi... Hökmdar - Müəllim! Hökmdar - elmə dünya çapında töhfə vermiş alim! Analoqu olmayan olay budur.
Bənzərsiz Uluqbəy haqda ayrıca söhbət açacağam, amma indi mədrəsələrə dönək. Uluqbəydən 200 il sonra, 17-ci əsrdə Səmərqənd hakimi olmuş Yalangtuş Bahadur Uluqbəy mədrəsəsi ilə üz-üzə, Şir-Dor mədrəsəsini tikdirir. Sonra tən ortada duran Tillo Karı mədərsəsini inşa etdirib ərazini üç tərəfdən dövrəyə aldırır.
Babil və Roma şəhərləri ilə yaşıd olan Səmərqəndin Registan meydanında əvvəl gündən müqəddəs mədəblər, qutsal movzoleylər olmuşdur. Registan, demək olar ki, bütün gəlib keçmiş dinlərin oylağı olmuş, burada zamanın və ya istilaçıların hökmü ilə əski tikililər yıxılmış, yenə həmin yerdə dəfələrlə ən şəhanə binalar ucaldılmış, şəhərin gəlmiş, keçmiş bütün hakimləri bu qutsal yerə töhfə verməyi özlərinə mənəvi borc saymışlar.
Əmir Teymur zamanında Şir-Dor mədrəsəsinin yerində Şəqrin ən böyük günbəzli mavzoleyi olmuşdur. Deyilənə görə, Əmir bu məqbərəni 6-cı imam Cəfər Sadiqin məzarı üzərində tikdirmişdir.
Şir Dor mədrəsəsində iki maraqlı məzara rast gəldim. Onlardan birinin, qeyd etdiyim kimi, İmam Cəfər Sadiqə aid olduğunu dedilər. Təəccübləndim. Çünki məzarın üstündə burada İmamın oğlunun yatdığı yazılmışdı. Həmsöhbətim deyirdi, əslində burada imamın özü yatır. 2 il öncə Azərbaycandan bura iki alim gəlibmiş. Məşhəddə onlara İmam Cəfər Sadiqin məzarı Səmərqənddədir, deyiblər. Alimlər həmin soraqla gəlmişdilər və bu qənaətdə idilər ki, həzrətin müqəddəs nəşi elə bu məzardadır. Keçmişlərdə belə məzarları diqqətdən yayındırmaq üçün, eləcə də nişanə itməsin deyə müqəddəslərin məzarını vaxtsız dünyasını dəyişmiş övladlarının adları ilə adlandırırmışlar.
6-cı imam Cəfər Sadiq kimdir, sualının ictimai şüurdakı cavabı qeyri müəyyən və yetərsizdir. Təəssüf ki, qurulan ağlaşmalar, savadsız mollaların şaxsey-vaxseyləri, mərsiyəxanların uydurduqları nöhə nağılları bu suala doğru-düzgün cavab verməyə və bu böyük adamı olduğu kimi tanıtmağa imkan vermir.
Registan
qoruğunun müdiri Behruz Marufi ilə
İmam Cəfər
Sadiq dövrünün mütərəqqi alimi, müəllimi,
dini cəhalətə və dinin siyasətə alət edilməsinə
qarşı vuruşan bir insan, “insanların ən elmlisi və
fiqh məsələlərində ixtilafları bilən şəxsdir”.
Onun tələbələri arasından fəlsəfə və
kimya elminə böyük töhfələr vermiş
ünlü alimlər çıxmışdır. Zamanın ən
nüfuzlu alimləri uzaq ölkələrdən onu dinləməyə
gələrmişlər.
İmam Cəfər
Sadiq hakimlərin və ruhani təbəqənin təbliğ
etdiyi İslama müxalif olmuşdur. Həqiqi İslamın
onların təqdim etdiyi və faydalandığı dindən
uzaq olduğunu demiş, xalqı öz haqlarını tələb
etməyə təşviq etmişdir. Müasir dillə desək,
İmam Cəfər Sadiq ədalət uğrunda mübarizə
aparan müxalif lider olmuşdur. Hakimiyyətdə iştirak təklifindən
iki dəfə imtina etmiş, din pərdəsi altında siyasi
oyunlara bulaşmamışdır. Xalq arasında böyük
nüfuz sahibi olduğundan dəfələrlə uzaq diyarlara
sürgün edilmişdir.
Bəzi mənbələr
onun sürgünlərdən sonra Məkkəyə
qayıdıb gizli adla yaşadığını və orada
dəfn edildiyini yazır. Bəziləri isə
ömrünün son illərini Səmərqənddə
yaşadığını, zəhərlənərək
öldürüldüyünü, Şir Dor mədrəsəsindəki
tənha qəbrin onun öz məzarı-şərifi
olduğunu bildirir.
İmam Cəfər
Sadiq böyük alim olduğu qədər mahir natiq və təbliğatçı
olmuşdur. Onun cazibəsi və nüfuzu hakimlərin
taxtını sarsıtdığından müsəlman
hökmdarlar bu peyğəmbər övladını öz ölkələrində
arzulamır, “Xalq ona heyrandır” - deyən paxıl üləmalar
Rəsulun bu mötəbər övladını öz həndəvərlərində
görmək istəmirdilər.
Təəssüf
ki, İmam Cəfər Sadiqə bir ömür əzablar
yaşadan, sürgünlərə göndərən, zəhərləyib
öldürən cəhalət bu gün də onun yaxasından
əl çəkməməkdə, ondan öz riyakar siyasətləri
üçün faydalanmaqdadır.
...
Şir Dor’da başqa bir tənha məzar da diqqətimi çəkdi.
Peyğəmbər övladı ilə bir məkanda... Bu
hansı imamdır, deyə maraq etdim. Cavab aldım ki, bu adam
Yalangtuş Bahadırın hakimiyyəti dövründə Səmərqənddə
qəssabbaşı olmuşdur.
Qəssabbaşımı?
İmamlarla bir məkanda?!
Bəli.
Onun adı Xoca Məhəmməd Katanqu idi.
Katanqu nə
edib ki, burada dəfn edilib?
... Demək,
hal-qəziyyə budur:
Günlərin
bir günü Registanda “duyduq-duymadıq deməyin” deyə car
çəkilir; Uca Hakim Yalangtuş Bahadur fərman verib!
Uçulub dağılmış yaşıl günbəzin
yerində yeni inşa başlayacaq! Uluqbəy mədrəsəsi
ilə üz-üzə, elə onun şərafətində
bir mədrəsə tikiləcək! O mədrəsədə
dünyanın hər yerindən gəlmiş ustad alimlər dərs
verəcək, ölkəmiz üçün böyük
alimlər, əməlisaleh hakimlər, ürəkli sərkərdələr
yetişdirəcək!
Beləcə,
durmadan işə başlanır. Dünyanın hər yerindən
memarlar, ustalar, işçilər gətirilir. Çünki
bu yeni mədrəsə Uluq bəyin misilsiz mədrəsəsi
ilə üz-üzə durmağa layiq olmalı idi. Şir Dor
mədrəsəsinin inşası dünyanın ən
ünlü memarlarına həvalə edilir, şöhrətli
Təbriz nəqqaşları mədrəsənin baş
tağlarının naxışlarını, ön
divarlarını işləyirlər.
O
tağlara diqqətlə baxın, bizim rəmzlərimizi
görəcəksiniz; arxasından günəş doğan
aslan - günəş tale, aslan hakimdir, yəni bəxti yar
olmuş hökmdar. Bu, Şah İsmayılın, Səfəvilər
dövlətinin bayrağında olan nişanələrdir.
Sonradan bu rəmzləri Nadir şah da, Qacarlar da öz
bayraqlarına gətirdilər. Qarabağ, Gəncə, Şəki
xanlarının bayraqlarında və sancaqlarında da bu cizgilər
əksini tapıb. Bu, davamiyyətə və varisliyə
işarə idi.
Təbriz
rəssamları Şir Dor (şir elə şir, dor qapı
deməkdir) abidəsində bizi layiqincə təmsil
etmişdilər. Ustadlara salam olsun!
Beləliklə,
qəssabbaşı, şəhərin hörmətli sakini, zəngin
Katanqu carçıların yaydığı xəbəri
eşidir. Durub Yalangtuşun hüzuruna gəlir. Deyir, bu
işdə sənə kömək edəcəm, istəyirəm
bu qazanda mənim də duzum olsun. Yalangtuş gülür,
deyir, qəssabbaşı, sən bu ağır işə necə
kömək edə bilərsən axı? Katanqu cavab verir; bu
inşada çalışanlar üçün bişən
yeməyin ətini verərəm.
Yalangtuş
heyrət edir. Katanqu əlini ağır daşın altına
qoymuşdu.
Beləcə,
iş başlayır. Qəssabbaşı kamil bir nizamla hər
səhər inşaata ət göndərir.
Bu arada
işlər də yaxşı getmir, inşaat düz 17 il
uzanır. Zəngin qəssabbaşı bu yolda müflis olur.
Elə müflis ki, bütün mülkiyyətini hərraca
çıxarmalı olur. Günlük qazancı yalnız evinə
bir öynə yemək üçün ət aparmağa
yetir. Qəssabbaşı o əti evinə deyil, hər gün
Şir Dor inşaatçılarına aparır.
Hər kəs
kənardan ona sitəm edir, əl çək bu işdən,
deyir, böyük külfətin ət üzünə həsrət,
səbzə-filanla baş girləyirsən... Qəssabbaşı
deyir: söz vermişəm... Deyirlər, söz verəndə
varidat sahibi idin, indi Allah şahiddir ki, yoxsulsan, sözündən
geri çəkilərsənsə kimsə səni qınamaz.
Yalangtuş belə sənə tənə edə bilməz.
Deyir, bilirəm, amma verdiyim sözə əməl etməsəm
özüm özümü qınayaram.
Vaxt
keçir... yaşlanmış qəssabbaşı Katanqu
dünyasını dəyişir, Şir Dor’un
inşasının başa çatmasını görmür.
Səmərqənd
hakimi Yalangtuş Bahadurun əmri ilə əhdə vəfalı
Katanqu Şir Dor mədrəsinin həyətində, İmam Cəfər
Sadiqlə bir məkanda dəfn edilir.
O hadisədən
400 il keçir. Qəssabbaşı o qiymətli
yatağında rahatca uyumaqdadır. Dünyaya bir insanlıq
hekayəti, əhdə vəfa risaləsi bəxş edib
getmiş adam... xoş halına. Sənə də Allahın
salamı olsun.
Dünyanın
hər yerindən Registana axışan turistlər bu əhvalatı
dinlədikcə gözlərdə işıq, üzlərdə
təbəssüm oynaşır. Qəssabbaşının bərəkəti
davam edir... bu gün də gəlib-gedəni belə bir nemətlə
qidalandırır.
Beləcə,
Səmərqəndin bu ünlü Registanından bir neçə
məqamı qələmə aldıq. Amma bu məkanın,
bu mədrəsələrin hər hücrəsində, hər
çilləxanasında nə sirlər yatır. Öyrənilməli,
öyrədilməli nələr var...
Mədrəsələrin
həyətlərini bir-bir gəzirəm... həqiqətən
yuxu kimidir, nəyi nədən sonra gördüyünü
xatırlamırsan. İndicə gördüyünü bir an
öncə görmüş ola bilərsən, yaxud nəyisə
heç görməyib, heç bilməyə bilərsən.
Yaddaşına nəyin düşüb düşməyəcəyi,
nəyin qalıb, nəyin silinəcəyi bəlli deyil...
...
Açıq olan hər qapını açıram, hücrələrə
- 2-4 nəfərin yaşadığı yataqxana odalarına,
sinif otaqlarına bir-bir baxıram, bizdə gördüklərimdən
fərqlidir; hər hücrənin iç qatları, zirzəmisi,
anbarı, ocağı, isidici kalafa, hətta kitab rəfi belə
vardır.
Bu mədrəsələrdə
tələbələrə azuqə, ayaqqabı, paltar,
çanta, qış vaxtı odun, kiçik cibxərcliyi, eləcə
də dəftər, qələm, mürəkkəb, kitab,
kitabaltlığı və s. verilərmiş. Təhsil pulsuz
imiş.
Yetər
ki, OXU!
Lütfən,
diqqət edin; tələbəyə zəruri hər şey
verilir! Təhsil pulsuzdur!
Müəllimlər
yaxından, uzaqdan gətirilmiş mötəbər alimlərdir!
Onlara böyük maaşlar verilir!
Və
bütün bu ehtiyaclar hökmdarın - dövlətin xəzinəsindən
ödənir!
Tək Səmərqənddə
30-dan çox mədrəsə vardı. Hər mədrəsədə
ilboyu 50-100 arası tələbə təhsil alırdı.
Ən yaxşı tələbələr mədrəsəni
bitirdikdən sonra ali dərəcəli təhsilə
keçirdilər. Həmin ali məktəblər “Maxutayi
Mulloyon” adlanırdı. Bu ali məktəblərdən Şərqin
nəhəng alimləri, hakimləri, sərkərdələri
çıxırdı.
Maraqlıdır ki, dövrün zəngin insanları öz şöhrətlərini artırmaq üçün daha çox mədrəsə tikdirirdilər. Ona görə də Səmərqənddə mədrəsə məsciddən çoxdur. Mədrəsə tağları məscid günbəzlərindən hündürdür. Minarələr mədrəsələrə bitişikdir, sanki məscidlər mədrəsələrin nəzdində fəaliyyət göstərirmiş... elm daha üstün imiş...
Əlbəttə, desək ki, dövr cənnət imiş, yalan olar. Lakin doğru olan odur ki, dövr təhsil üçün, elm üçün cənnət idi. Məhz Türküstanın ortaçağ intibahı da, türk dövlətlərinin yüksəlişi də bu təhsil, bu elm üzərində dayanırdı.
Registana heyran olub ayrılıram. Heyranların ayrılığı yaman olur... amma yolumuz bu elm cənnətini yaradan Böyük Əmirə - Əmir Teymura sarıdır... nəhayət, Əmirin ziyarətinə səmtlənirəm...
Mehriban VƏZİR
Yeni Müsavat.- 2017.- 12 may.- S.10.