Əmir Teymurun sirli Yəşim Taxtı
4-cü yazı
Stalin Teymurləngdən niyə
qorxurmuş...
Səmərqəndin bilinən tarixi
də, bəlli inciləri də, dürrləri də əsasən,
Teymur və Teymurulərlə bağlıdır. Gur-Əmir - Əmir Teymurun dəfn edildiyi yer -
Əmirin goru Orta Asiyanın ən ünlü ziyarətgahlarından
biridir. 600 ildən çoxdur ki, bu məkana axın var.
Dünyaya gəlmiş-getmiş ünlü hökmdarlar,
görkəmli alimlər, şairlər, tacirlər, sufilər,
dərvişlər... adı bilinən, bilinməyən kimlər...
kimlər...
Kimlər burada olmayıb?
Bu məqbərə dəfələrlə tənəzzülə
uğrayıb, zamanın sınaqlarında sarsılıb...
suvağı, divarı uçub... himi, tiri, dirəyi
çöküb... və yenidən dikəlib.
Çox ünlü hökmdarlar bu məqbərəni
abadlaşdırmaq üçün külli miqdarda maya qoyub. Hətta,
dinsiz, imansız Stalin belə məqbərənin bərpasına
sovet büdcəsindən qorxunc vəsait xərcləyib.
Elə bir miqdar ki, həmin vəsaitə
altmış tank almaq olarmış. Özü
də elə bir zamanda ki, bir medalyonun iki üzü olan sovetlərlə
faşistlər müharibə edirdi.
Müharibəyə pul... pul... pul... lazımdır.
O zaman niyə?
O dar macalda,1943-də, Əmir Teymur məqbərəsinin
bərpasına səbəb nə idi?
Bilən bilir, bilməyən heç bilməsin, Stalin
Əmir Teymurdan qorxmuş, onun ruhu qarşısında
sarsılmışdı.
Gur-Əmirin son bərpa işləri isə İslam Kərimov
dövrünə aiddir. Bu, konu qalsın, bu barədə uzun bir
söhbətimiz olacaq.
Əmir Teymurun məzarının sirri barədə hər
kəs bilir. Bu barədə çox yazılıb, çox
deyilib. Ümumiyyətlə, Əmir Teymur haqqında o qədər
yazılıb... Hətta adam əlinə qələm
alıb söz açmaqdan qorxur. Əmir Teymur, Topal Teymur,
Teymur Ləng, Axsaq Teymur, Tamerlan adları altında salnamələr,
romanlar, pyeslər, monoqrafiyalar... Əmirə məhəbbətlər,
nifrətlər... sayı-hesabı olmayan qədər
yazılıb, deyilməyən nə qalıb ki sən də
yazırsan... Amma belə deyil.
Bu konuda
fikrim həm də budur; dünya durduqca Əmir Teymurdan
yazılacaq, bəşərin nəfəsi gedib gəldikcə
Uca Əmir öyrəniləcək... Lakin bu
böyük insanın əsil mahiyyəti, şəxsi kimliyi,
gizliləri, sirləri, xəzinələri sonadək
açılmayacaq.
...Əmir Teymur ilə Çingiz xanın təbiətlərində
və hərəkətlərində oxşarlıqlar
vardır. Onların heç biri qurulu taxta
çıxmayıb. Heç biri heç
kimi devirməyib və ya hazır varislik almayıb. Öz taxtlarını özləri qurub, öz
dövlətlərini, öz ordularını, öz
iqtisadiyyatlarını, öz mədəniyyətlərini -
öz sistemlərini özləri yaradıblar və dünyaya
ağalıq etməyi sıfırdan - yoxsulluqdan, əsarətdən,
tərk edilməkdən, məğlubiyyətlərdən və...
yenilməz mərdlikdən başlayıblar.
Təbii
ki, bu iki nəhəngi fərqləndirən cəhətlər
də az deyil. O fərqlərdən biri də
budur; yetim Çingizdən fərqli olaraq, tayfa
başçısı Əmir Tarağayın oğlu Teymur
yaxşı müəllimlərdən yaxşı dərs
almışdı, böyük mürşidlərdən
elm-irfan öyrənmişdi, yenilməz
döyüşçülərin təlimləri ilə cəngavərlik
məktəbi keçmişdi.
Kimsə onun kimi qılınc çala bilməz, kimsə
onun kimi at belində savaşa bilməz, kimsə onun kimi elmin və
sənətin qiymətini bilə bilməzdi. Eləcə də,
kimsə onun kimi müharibələrin, dövlətlərin,
hakimlərin, qəhrəmanların, millətlərin, tayfaların
tarixini, tarixin coğrafiyasını, coğrafiyanın tarixini
bilə bilməzdi.
Əmir alimlər ilə söhbət etməyi sevirdi. Dəməşqi
işğal edən Teymurun həmin vaxt dövlət adamı
İbn Xəldunla görüşü tarixə
düşmüşdür. Çağdaş
tarix elminin, sosiologiyanın, iqtisadiyyatın banilərindən
sayılan, 14-cü əsr filosofu, dövlət xadimi İbn Xəldun
Əmir Teymurun tarix biliklərinə təəccüblənmişdir.
...Hələ
qapı ağzındayam. Hüzura girməyə
ürəyim gəlmir. Nəhayət,
Allah-Allah deyib Gur-Əmir qatına qədəm qoyuram. Girəcəkdə, mavi çadır altında sənduqə
kimi iri, hamar, naxış cızılmış bir daş
qoyulub. Əmir Teymurun saraylarından birindəki
taxtı bu daşın üzərində qurulurmuş.
O, bu daşın üstündə bardaş qurub oturur, fərmanlar
verir, imperiya idarə edir, dünyanı yönləndirirdi.
Uca sayqı və körüklənmiş duyğu ilə
Əmirin oturduğu bu daşı ötüb keçirəm.
Günbəzli odada yan-yana, baş-başa dayanmış
doqquz məzar var. Bu məzarların səkkizi Əmir ailəsidir. Yan tərəfdəki
tək məzar, doqquzuncu məzar Əmirin piri-mürşidi
Seyyid Bərəkənin oğludur. Qan baxımından
yad sayılan bu adam ailə məzarlığında
dəfn edilib. Niyə? Yəqin
bu da bir nişanədir. Seyyid Bərəkə
Əmir üçün o qədər qiymətlidir ki, onun
oğlu Əmirin oğulları, nəvələri, nəhayət
özü ilə bir məqbərədə uyuyur.
Lakin məsələ bu yaxınlıqla bitmir. Əmir
Teymurun zamanında, ondan əvvəl və sonra da belə bir
inanc var ki, müqəddəslərin qəbri toxunulmazdır.
Onların yatdığı yerə heç kəs,
hətta düşmən belə əl uzatmaz. Uzadarsa, kimsə qudurub belə azğın fikrə
düşərsə cəzasını Allahdan alar. Bu səbəbdən əliqanlı hökmdarlar
öz şəcərələri ilə birgə böyük
pirlərin, mürşidlərin, seyidlərin ayaqları
altında dəfn olunmağı vəsiyyət edirdilər.
Əslində isə bu müqəddəs məzarların
arxasında barınırdılar. Düşməni
çox olanlar bununla öz məzarlarını sığorta
etməyə çalışır və edirdilər də.
Bu səbəbdənmi Seyid Bərəkənin oğlu
Teymur ailəsi ilə birgə uyuyur? Yoxsa Əmir
piri-mürşidinin oğlunu öz oğlu kimi bilirdi? Bilmirəm, düzünü Allah bilir.
Əmir Teymurun və 7 nəfər oğul və nəvələrinin
qəbrini seyid məzarından kiçicik, mərmər bir
çəpər ayırır. Seyidin qəbrinin böyrünə
tuğ sancılıb. Tuğ, bu məzarda müqəddəs adam yatır mənasını anladır.
Əlbəttə, məlum ki, bu məqbərənin bu
qatında olanlar rəmzi məzar daşlarıdır. Əsil qəbirlər
eyni düzənlə məqbərənin zirzəmi
qatındadır.
Əmirin rəmzi məzarının üzərində
tünd yaşıl nefrit - yəşim daşı durur. O qədər
yaşıldır ki, gözə qara görünür. Yəşim, zatən, qiymətli daşdır, bu
boydası isə yəqin dünyanın nadir nüsxəsidir.
Deyirlər, Əmir bütün yürüyüşlərinə
bu daşı özü ilə apararmış, səfərlərdə
bu daş üzərində taxt qurdurar, üstündə
bardaş qurar, bəzən isə elə oradaca uyuyub
qalarmış.
Əmir bu ağır yükü niyə özü ilə
dünyanın o başından bu başına
daşıyırdı? Üç il, beş il, yeddi il
çəkən səfərlər, min-min ağac yollar, susuz
səhralar, xəncər kimi kəsən çovğunlar, nəfəs
təntidən bürkülər... hələ tək bircə
dəfəsində Toxtamışın ardıyca dörd ay
sürünmələr... yorğun düşmüş ordu,
tükənmiş azuqə...
Əmirin Yəşim Taxtının bir hekayəsini
danışım bu yerdə; deyirlər, Nadir Şah Avşar
Əmir Teymuru çox diqqətə alarmış, hətta
özünü onunla qiyaslarmış. Onun fəthlərini,
gedişlərini, vərdişlərini öyrənər, onun
yerişini yeriyərmiş... Nadir şah öz
şöhrətini Əmir qədər tarixə nəqş
etmək üçün hətta Hindistana belə hücum
çəkmişdi.
Nadir Teymurun adı dillərə dastan Yeşim Taxtı
haqqında çox eşitmişdi.
Günlərin
bir günü idi... Əmir Teymurun bu dünyaya gəlib getməsindən
artıq 250 il keçirdi. Türküstan
bizim Nadirin ayaqları altında qalmış, teymurilər
taxtdan və gözdən düşmüşdü. Şöhrətinin zirvəsinə yetən Nadir
şah Avşar bir gün hökm verir; Teymurun Yəşim
Taxtı - o qiymətli və nəhəng nefrit daş
hüzuruma gətirilsin.
Ləbbey. Gətirilir.
Nadir
şah adına yaraşan dəbdəbədə
törən qurur. Əyan, əşrəf, əsnaf,
üləma dörd dövrəsini sarır. Qara qullar Əmir Teymurun Yəşim Taxtını təxti-rəvan
içində hüzura gətirirlər. Sarayın
ortasında düşürüb əlvan xalının üzərinə
qoyurlar. Hər kəsin gözü
Əmirin taxtına dikilir. Eyy gidi dünya!
Yaltaqlar
bir-birinə aman vermir, mədhiyyələr deyilir,
şahın ucalığından bəhs edilir; Şahım, o
bir əmir idi, sən cahan şahısan! -deyə
ulaşırlar. Nadir şah muradına
yetmiş, əhdini almış bir təkəbbürlə Yəşim
Taxta sarı yeriyir. Baxışlarında
böyüklüyünün, yenilməzliyinin əzmi var.
Üzünü Yəşim Taxta tutub Əmir Teymura səslənir;
- Ey
qüdrətli Əmir Teymur! Bumudur sənin
taxtı-rəvanın. Dünyanın bu
başından o başına daşıdıb
apardığın Yəşim Taxt? Eşit! İndi bu
cahanın hökmdarı mənəm! Sənin taxtın mənim
ayağımın altındadır!
Həşəmətli Nadir şah bu sözləri deyib
yenilməz bir vüqarla ayağını Yəşim Taxta
basır.
Həmin
an Yəşim Taxt dəhşətli bir gurultu ilə
parçalanır Bu partlayışdan sanki sarayın
sütunları qopub başlara tökülür, günbəzlər,
tağlar, himlər yerə enir, elə bil göy guruldayır,
ildırım çaxır...
Şaşırmış Nadir heyrətlər içində
geri çəkilir. Nə baş verdiyini anlamayan əyanlar, əşrəflər,
əsnaflar, üləmalar... sarsılmış halda
sarayın arxa divarlarına sığınırlar. Bəziləri
heyrətdən diz çöküb səcdəyə
qapanır, bəzilər əllərini göyə
açıb Allahı imdada çağırır...
Nadir şah böyük təşviş və pərtlik
içində pozulmuş törəni tərk edir.
Ertəsi gün Əmir Teymurun Yəşim Taxtı
haqqında Nadir şah Avşarın ikinci fərmanı
duyulur; Yəşim Taxt Səmərqəndə geri
qaytarılsın və toxunulmaz elan edilsin.
Beləliklə, Əmirin Yəşim Taxtını gətirib
Səmrəqəndə, dəfn edildiyi məqbərənin
üst qatına, məzarının tuşuna qoyurlar.
Bu dastan dünyaya yayılır. Nadirdən sonra gəlib
getmiş, Səmərqəndə sahib çıxmış,
xəyallarında Uca Əmirlə bəhsə girmiş hakimi
mütləqlərdən kimsə Yəşim Taxta əl
uzatmağa cəsarət etmir.
Gur-Əmirdə dayanan o daşa diqqətlə baxın;
bir necə yerdən sarsılıb, lakin yenidən calanaraq
Əmirin xidmətinə geri dönüb.
Əmir üçün Yəşim Taxtın dəyəri
nədə idi? Maliyyətindəmi? Çox
böyükdür, Yer üzündə misli yoxdur, dedik.
Amma Əmirin sərvəti önündə bu nə qiymətdir
ki... Bəlkə başqa bir səbəb...
Yəşim daşının - nefritin özəlliyi
çoxdur, Avropada ona bel daşı və ya böyrək
daşı deyirlər. Kürəyi, beli, böyrəyi
ağrıyanlar bu daşdan üzük, bilərzik, yaxalıq
taxır. Orta Asiya - Türküstan xalqları bu
daşı mərdlik rəmzi saymışlar. Mərdlikləri
sarsılmasın deyə onu özləri ilə gəzdirmişlər.
Uzaq Şərq xalqlarının inancına
görə Yerdəki fövqəltəbi halları səmadan
Nefrit imperatoru idarə edir, bu daşı sinəsində gəzdirənlər
idarəetmədə cəsur və qorxmaz olur. Çinlilər nefriti evlərində
paklığı qorumaq üçün saxlayırlar.
Daha nələr... daha gizlilər... yəşim
aşırıya qaçan duyğuları dəngələyir...
qəzəbi soyudur, ağıllı qərar verməyə
sövq edir.
Yəşim...
ədalət, cəsarət və müvazinət
duyğuları verir...
Yəşim...
nitqi cilalayır... zehni açır... natiqlər və hocalar
bu daşı boyunlarında gəzdirərmişlər...
Yəşim
böyük qələbələrin, hədsiz zənginliyin,
hakimiyyətin təkəbbür gətirməsindən xilas
edir insanı...
Yəşim
insanı öz zəhərindən təmizləyir...
Əcəba, Böyük Əmir, qitədən qitəyə
hakim, ən güclü, ən zəngin, ən üstün...
bu yolla, bu üsulla özünə nəzarət edirdimi, nəfsinin,
hirsini qəzəbinin, arzularını
nizamlayırdımı?
Bilmirəm. Düzünü Allah bilir.
Bu konuda bildiyim
budur; dünya durduqca Əmir Teymurdan yazılacaq... bəşərin
nəfəsi gedib gəldikcə Uca Əmir öyrəniləcək...
lakin bu böyük insanın əsil mahiyyəti, şəxsi
kimliyi, gizliləri, sirləri, xəzinələri sonadək
açılmayacaq.
Mehriban Vəzir
Yeni Müsavat.- 2017.- 13 mart.- S.10.