Şahi-Zində... yox-yox, Şəhidi-Zində
Bu
ortaçağ dalanında bir əbədiyyət, bir dirilik
qoxusu dolaşır
Ən qədim
şəhərlərlə - Rum, Afina, Babillə həmyaşıd
olan Səmərqəndi “Dünyanın parlayan ulduzu”, “Şərqin
Rumu”, “Müsəlman dünyasının qutsal
varlığı” adlandırmışlar.
6-cı yazı
Bu gün... Səmərqəndin başqa bir qutsal məkanına, Əfrasiyab təpəsinin güney yamacında yerləşən Şahi-Zindəyə gəldik.
Şah, məlum, zində - o da məlum, diri deməkdir. Bizim ölkəmizdə də bu adda yerlər var. Məsələn, Xıdır-zində. Yəni diri Xıdır, Xıdır-İlyas, Xızır peyğəmbərin qutsal yeri.
Faziləddin hoca ara-sıra təkrar edir; əslində bu yerin adı Şahi-Zində deyil, Şəhidi-Zindədir. Şəhid sözü zamanla təhrif olaraq, şah həddinə düşüb. O deyir, mən heyrət içində ətrafa baxıb dinləyirəm. Nə qədər heyrətdə olsam da, gördüyümü, eşitdiyimi kəsdirə bilməsəm də, deyəsən, hocam bu dediyini artıq yeddinci dəfə sözarası israr edir; şəhid-zində, şəhid zində... görünür o, bu təhriflə heç cür barışa bilmir.
Qəbul edirəm, şah niyə diri olsun ki, şah şəhid olarsa, bu başqa məsələ, diri sayıla bilər. Məntiq bu israrı qəbul edir.
Yaxşı, bəs diri olan bu şəhid kimdir?
Peyğəmbərimizin əmisi həzrət Abbasın
oğlu Kusam ibn Abbas.
Mənbələr yazır, fəzilət və təqva sahibi olan Kusam Səid Osmanla birlikdə Səmərqənd səfərinə qatıldı və orada şəhid oldu. Başqa bir hədisdə deyilir; Peyğəmbərimiz dedi, Kusam, zahirən və qəlbən başqalarından daha çox mənə bənzəyir. Daha başqa bir hədisdə deyir; atası həzrət Abbas oğlunu əzizlərkən dedi; ey üstünlüyün və seçkinliyin uca sahibi peyğəmbərimizə bənzəyən Kusam.
Beləcə, Üstün və Seçkinə bənzər Kusam ağır səfərə - Turan ellərinə İslamı yaymağa yollanır. Amma məkanın öz dini, öz imanı vardı, qolay-qolay vaz keçəsi deyildi minillik inancından.
Çox yerlərdə olduğu kimi Səmərqənd atəşpərəstləri də öz ocaqlarını müdafiə etmək üçün yeni din, yeni üsul gətirən, ‘bundan belə o cur yaşama, bu cür yaşa’ deyən, yadellilərə müqavimət göstərirdilər.
Bu qarşıdurmada Kusam şəhid olur. Onun şəhidliyi
haqqında 7-ci əsrdən bu günə müxtəlif rəvayətlər,
əfsanələr, inanclar mövcuddur. Hətta...
o, döyüşdə ölmədi, dedilər, başına
qılınc enən anda qadir Allah önündəki qayadan
üzünə bir qapı açdı, o qapıdan içəri
girib cənnətə keçdi. Bəziləri
də dedilər, yox, Kusam başını itirdi, amma
özünü itirmədi, bir quyuya enib qeyb oldu. O
qayıdacaq.
Xalq bu
inancları sözü, könlü ilə bəsləyib dildən-dilə,
nəsildən-nəslə, əsrdən-əsrə
ötürmüş və 1400 il
yaşatmışdır. Çox ciddi sürəcdir.
Xalqın inanclarına isə istəyirsən inan, istəyirsən
inanma, bu, heç nəyi dəyişmir. İnananlar və
inanmayanlar gəlir, gedir. Hipotez qalır.
Hadisənin
təqvimi 676-cı il kimi göstərilir.
Həmin tarixdən 400 il sonra, ilk dəfə
məzar abadlaşdırılaraq, üstündə məqbərə
tikilir. Sonrakı dövrlərdə gələn
hakimlər də İslama xidmətini sərgiləmək
üçün bu yeri abadlaşdırmışlar.
... Pillələr qələbəlikdi. Bütün ziyarətgahlarda, bütün muzeylərdə
olduğu kimi yerlilər gəlmələrdən çoxdur.
Amma bu nağıl dalanda hər kəsə yer var, hər kəsə
pay var...
Hava əcaib xoşdur, günəş və rüzgar həmahəng
olaraq bu cənnət məkanın da, sənin də xidmətindədir. Biri isidir, o
biri sərinlədir. Əbədi dirilər
ruhunu dindirir.
Ətraf əfsanələr ələmidir, hansı səmtə
baxırsan bax, zamanını tapmazsan, sanki orta
çağlardasan.
Başı dalan olan bu zaman zolağını bir-birindən
tac-tağlar ayırır, sanki dərəcələrə
bölür.
Hər dərəcənin öz sakinləri var.
İrəliləyirəm...
hər tərəf işıqlı, hər tərəf
naxışlı... sakit və təmiz...
Demişdim axı, özbəklər səs-küyçü
deyillər. Üzləri daş kimi ifadəsiz görünür
bəzən; amma dindirərsənsə ilıqlıq,
istiqanlıq görəcəyinə əmin ol.
Bir yerdə
dalanın kəlləsinə, şəhid Kusamın uca məqbərəsinə
yürüməkdəyik...
Şəhidin məzarına ziyarətçiləri 40
pillə qaldırır. İşin içini bilənlər gedəndə
və dönəndə bu pillələri sayır. İnanca görə eyni rəqəm alınarsa niyyətin
hasil olacaq.
Pillələri yanaşı çıxdığım
insanlar, uşaqlı-böyüklü inadla sayırdılar;
bir, iki, üç... iyirmi yeddi... otuz doqquz... hər kəsin
gözü təkidlə basamaqlara dikilib.
Hər kəs inamla saymaqdadı. Hər kəs sayda caymaqdan üşənir...
Mən də
onlara qoşuldum, addım-addım... saydım-saydım...
mahiyyətimiz niyyətlərimizdə deyilmi...
...13-cü
əsr monqol yürüşlərində cah-cəlallı
Türküstan şəhərlərinin yerində arpa əkildi.
Qalalar viran edildi, abadlar bərbad oldu, əziz məbədlər
dağıdıldı. Yerli camaatın
ruhani nəyi vardısa tar-mar edilirdi. Bu
istilanın mahiyyətinə zidd olsa da, monqollar Kusam ibn
Abbasın məzarına toxunmadılar. Allahın
intiqamındanmı qorxdular? Bilmirəm.
Görünür, yerli inanc o qədər güclü olub və
elə geniş bir alana yayılıb ki,
heç nəyi saymayan, heç nədən qorxmayan
moğollar bu inancla hesablaşıblar.
... Əmir Teymurun üstünlüyü elm-irfan, bilik
sahibi olduğu kimi həm də böyük inanc sahibi
olması idi. O, etiqadlı bir müsəlman olduğu qədər
Turanın əski türk-moğol ənənələrinə
bağlı idi. Onun qələbə məclislərində
müqəddəs kəlmələr səslənməklə
yanaşı içki də içilirdi. Əmir
millətlərin məişət vərdişləri,
örf-adətləri, daşlaşmış inancları
üzərindən qara xətt çəkəcək qədər
sadəlövh deyildi. O, universallaşmanın,
uzlaşmanın ustadı idi, idarəetməsi də bu təməl
üzərində idi.
Şəhid Kusamın məzarı ilk dəfə
Əmir Teymurun zamanında şahanə abadlıq
görür.
Əmir hərb yürüşlərindən
geri dönərkən sarayına girməzdən öncə Səmərqəndin
bir neçə məkanını ziyarət edərdi. Yürüşlərə o yerlərdən gedər,
o yerlərdən dönərdi. Həmin
müqəddəs yerlərdən biri Kusamın məzarı
idi. Bu möhtərəm yerdə Əmir
bacılarını, xanımı Tümən əkəni,
süd anasını da dəfn etmişdi.
... İynə atsan yerə düşməz. Sanki
şəhər bütünlükdə burada - Yer
üzünün bu misilsiz ortaçağ dalanındadır...
Dalan pillə-pillə ucalır, basamaq-basamaq yoxuşa
qalxır. Ora bir getmək, bir də qayıtmaq var, sağı,
solu, duracağı, dönəcəyi yoxdur. Şərafətli məqbərələr,
ehtişamlı qapılar, mavi naxışlı günbəzlər
önündən keçib gedirsən. Qapılardan
içəri boylanarsansa, bəyaz sərdabələrdə
uyuyanlara salam edib yubanmadan yoluna davam edəcəksən.
Nəhayət, başda və sonda Şəhid Kusamın
sərdabəsi əzəmətli təhri ilə səni
gözləyir. Bu əzəməti görmək
üçün öncə alçaq, dar qapıdan əyilib
keçəcəksən. İçəridə avazla
quran oxunur... sən də bu havaya donacaqsan... harada olduğunu,
nə baş verdiyini anlamayacaqsan...
... Getdiyin kimi geri dönməlisən.
Dalandan çıxışa aparan yolda «ustadına bərəkallah»
dedirdən məqbərələr sıralanıb. Bu məqbərələrdəki
sərdabələrin içində minilin ölüləri
yatır. Amma bura ölü bir yer deyil.
Qətiyyən qəbiristanlıq halında deyil
bura. Burada sükunətin, dincliyin, faniliyin
işarəti belə yoxdur. Burada zamansız
bir həyat var. Buralar həyatın qaynadığı,
eşqli və həyəcanlı qəlblərin
dolaşdığı yer kimi görünür.
Demək, şah diridir, deyirlər, hoca; şəhid
diridir, deyir. Baxıram ətrafa, sanki bu yerin özü diridir,
şahı ilə, şəhidi ilə, hətta məzarları
ilə. Buraya gələn insanların üzlərində
o qədər əminlik var ki...
Yox, bu yerin özü canlıdır. Hər şeyi ilə,
günəş şüaları altında bərq vuran
göy-mavi naxışlarıyla belə bu yer nəfəs
alıb nəfəs verirdi...
Bu
körüklənən nəfəslərin içində bir
təşnə nəfəs də sezilməkdə idi;
Uca Əmir zəfər yürüşündən
dönmüşdü. Yorğun və məmnundu.
Əldən düşmüş qoşun qənimətilə
yüklənərək yolboyu köyünə, evinə
dağılıb. Minbaşılara, tümənbaşılara,
sərkərdələrə «mürəxxəs» deyilib.
Yollar yorğunu, illər yorğunu Əmir sarayına,
taxtına, rahatlığına tələsmir. Sevimli Səmərqəndindən
öncə şəhid Kusamın hüzuruna gəlib.
Bu ehtişamlı dalanda üzüyuxarı
yürüyür.
Əzəmətli və axsaq ayağı mərmər
basamaqlara külüng kimi vurulur.
Dünya-aləmin baş əydiyi Əmir şəhidə
baş əyməyə yüksəlir.
Əmir
40-cı pilləni çıxır... şəhidə
müjdə gətirir... deyiləcək sözü,
qılınacaq namazı, ediləcək duası var...
Böyük
qənimətdən bu yerin ayrıca payı var...
... Şəhidə yaxın səmtdə Əmir
Teymurun ailəsindən bir neçə nəfər dəfn
edilib. Əmirin bacıları, xanımı Tümən
əkə, dövrünün məşhur din xadimi Xoca
Əhməd...
25 məqbərə varmış. 1400 ilə cəmi 25 nəfərə
ehsan edilib bu yer...
Teymurun sərkərdəsi Burunduk.
Burunduk son dərəcə şücaətli və
yenilməz döyüşçü olub. Əmir ona
inanar, güvənər, xətrini əziz tutarmış.
O, Teymur əyanlarının ən zəngini imiş.
Görünməmiş
səxavət sahibi Əmir döyüşlərdən gətirdiyi
qənimətdən ona ürəkli bəxşişlər edərmiş...
Lakin onun məzarı bu cəh-cəlalın içində
ən sadələrindən biridir.
Bəlkə bu sadəlik Burundukun öz vəsiyyəti
olub.
Başqa
səbəblər də var; heç bir məqbərə
şəhidin məqbərəsindən zəngin və uca ola bilməzmiş.
Əmirdən sonra Səmərqəndin hakimi Uluqbəy
Şahi-Zindənin girəcəyində əzəmətli
piştağ - alaqapı tikdirir. O, da şəhidə və
yanaşı yatanlara ehtiramını ifadə edir.
Eləcə də burada, ən aşağı başda əziz
dostunu, nücum alimi Rumini dəfn edir. Alimin məqbərəsini
bütün məqbərələrdən uca yapdırır,
hətta şəhidin məqbərəsindən belə.
Bəli,
məhz, Şahi-Zindənin bütün məqbərələrindən
alimin məqbərəsi uca olur..
Böyük dini bilikləri olan, azyaşlarından hafiz
olan Uluq bəy, bunu İslamın təməl qanunlarına əsaslanaraq
etmişdi. O
qanun belə idi;
Peyğəmbərimiz
dedi; mənim varislərim alimlərdir.
Belə! Həqiqi İslamın, eləcə də Əmir Teymurun, alim-hakim Uluqbəyin alimə verdiyi qiymət bu yerdə bu sayaq rəmzləşib!
Şahi-Zində dünyada misli olmayan, özündə zamanları yaşadan qutlu və mutlu bir məkandır. Burada, bu ortaçağ dalanında bir əbədiyyət, bir dirilik qoxusu dolaşır...
Mehriban VƏZİR
Yeni üsavat.- 2017.- 16 may.- S.10.