Folklorşünas: “Novruz sırf müsəlmanların
bayramı deyil”
“Kosa və Keçəlin pomadalı, kloun kimi səhnəyə
çıxmasının əleyhinəyəm”
“Bu il yaz fəsli
20 mart saat 20:15:30-da daxil olacaq”
Qarşıdan Novruz bayramı gəlir. Novruz bayramının gəlişi ilə kosa, keçəl personajları, papaqatdı kimi bir sıra adət-ənənələrin müzakirəsi yenidən gündəmə gəlib. Həmçinin, ilaxır çərşənbə ilə bayramın üst-üstə düşməsi də insanlarda çaşqınlıq yaradıb. Hətta buna görə Naxçıvan bölgəsində Boz ayın girdiyi gün, yəni fevralın 20-si ilk çərşənbə - Su çərşənbəsi kimi qeyd edilib.
İnsanlarda sual yaradan bu kimi qaranlıq məqamlara aydınlıq gətirmək üçün Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Folklor İnstitutunun Mərasim folkloru şöbəsinin böyük elmi işçisi, fəlsəfə doktoru Atəş Əhmədliyə müraciət etdik.
- Novruz bayramının tarixinə nəzər salsaq,
bunu sırf müsəlmanların bayramı adlandıra bilərikmi?
Ümumiyyətlə, bu il bahar ölkəmizə nə vaxt qədəm
qoyacaq?
- Bunun astronomik əsası var. Yerin Günəş ətrafındakı hərəkəti məsələsi var, bu 365-366 gün olur ki, bunun da müxtəlif formalarda astronomik hesablamaları var. Yaz bərabərliyi nöqtəsi var ki, bu 23 dərəcə 27 dəqiqədir. Amma yuvarlaq götürülərək buna bəzi hallarda 23 dərəcə 30 dəqiqə də deyirlər. Çünki yerin quruluşu elips formasındadır. Ona görə də Günəşin ekvator kəsişmə nöqtələrindən keçdiyi günlərin də sayı fərqlidir. Məsələn, ekvator xəttinin birinci dövriyyəsi 186 gündür. 365 günü yarı bölsək 186 gündən sonra ilin başlanğıcı sayılır. İlin başlanğıcını da qədim dövrlərdə martın 21-dən götürüblər. Bizim eramızın 325-ci ilində Nikey kilsə məclisində Yuri Sezarın təqvimi əsas götürülür və 21 mart ilin başlanğıcı hesab edilir. Sonrakı dövrlərdə də bu əsas götürülüb. Biz deyirik ki, bu bayram yeni il kimi müsəlman dünyasının bayramıdır. Xeyr, qədim zamanlardan dünya üzrə belə hesablanıb ki, 21 mart Yeni ilin başlanğıcıdır.
- Axır çərşənbənin bayramla
üst-üstə düşməsi hadisəsi neçə
ildən bir təkrar olunur? İnsanlar axır çərşənbə
ilə bayramı birlikdə qeyd etməlidir, yoxsa...
- Bayram bəzən
martın 20-nə, bəzən də 21-nə
düşür. Axı fevral ayı da həmişə 29-dan olmur. 3 il 28
gün, 4-cü il isə 29 gündən ibarət olur. Bunun da məsələyə təsiri var. Hər ildən
5 saat 48 dəqiqə 46 saniyə yığılır. 4 dəfə bunu hesabladıqda bu 24 saat edir. Bu
24 saat 3- il ərzində
yığılır və 4-cü ili fevral 29 gündən
ibarət olur. Yəni bayramın axır çərşənbə
ilə üst-üstə düşməsini heç kim müəyyənləşdirmir, bu sırf
astronomik hadisədir. Bu il yaz fəsli
ölkəmizə 20 mart saat 20:15:30 saniyədə daxil olacaq.
Şamaxı rəsədxanasının alimi Xıdır
Mikayılov dedi ki, bayramla çərşənbənin
üst-üstə düşməsi heç bir əsas vermir
ki, çərşənbələrin yeri dəyişilsin. Bu hesablamalar da səmanın birbaşa müşahidəsi
əsasında aparılmış dəqiq hesablamalardır.
Bilirsiniz ki, qış təqvimi xalq təqvimidir,
bölgüləri xalq aparır. Bu il
Boz ay fevralın 20-i çərşənbə
axşamına düşdü və bunu Naxçıvanda su
çərşənbəsi kimi qeyd etdilər. Bu da düzgün deyil. Bayramla
axır çərşənbənin üst-üstə
düşməsi heç bir əsas vermir ki, çərşənbələrin
yeri sürüşdürülsün. 2008-ci
ildə də bu baş verib. O zaman hətta bayramla
çərşənbə ayın 21-ə
düşmüşdü. 10 il keçdi
və bu yenidən baş verdi. Yəni çərşənbə
ilə bayramın üst-üstə düşməsi
mümkündür.
- Çərşənbələrin
adlarının və sıralanmasının zamanla dəyişdiyi
və ünsürlərlə əvəz olunduğu deyilir. Bu, doğrudurmu?
- Çərşənbələrin
qeyd edilməsi məhəlli və qlobal səviyyədə həyata
keçirilir. Məsələn, 1-ci çərşənbəyə
xalq arasında yalançı, əzəl, su çərşənbəsi
deyilib. Bilirsiniz ki, dünyanın
yaranmasında dörd əsas ünsür var. O ünsürlərlə
çərşənbələrin bağlanması da
çox maraqlı bir haldır. Məsələn,
mifologiyada bununla bağlı kiçik bir rəvayət var. Bu
mifdə deyilir ki, hələ dünyada Allahdan başqa
heç kim yox idi və yer üzü
başdan başa su ilə örtülü idi. Sonra Günəş,
od, istilik çıxdı. Yavaş-yavaş
su qurumağa başladı və torpaq üzə
çıxdı. Sonra yellər əsdi və dünya cana gəldi.
İndi biz deyirik ki, 3-cü
torpağın üzə çıxmasıdır. Amma hazırda
torpaq çərşənbəsi axırıncı qeyd
edilir. Bunun da müəyyən səbəbləri
var. Təbiət qışda ölür, yazda dirilir. İnsan yazda təbiətin dirilməsini bu 4 cisimlə
bağlayır. Hər çərşənbəni
də bir cismin oyanması kimi izah edir. Qədim
nəzəriyyəyə görə insan oddan keçirsə,
özünü oda qurban verir. Oddan
çıxırsa, artıq dirilib çıxmış olur.
Bu indi simvolik bir şeydir. Amma qədimdə
bu simvolik ola bilməzdi. İndi
biz buna əyləncə kimi baxsaq da, vaxtilə insan
inanırdı ki, oddan keçə bilsə, yeni gələn
ilə təzə ruhla girəcək və ona uğur gətirəcək.
Oddan tullananda deyir “sarılığın səndə,
qırmızılığın məndə”,
“ağırılığım, uğurluğum odda
yansın”. Görürsünüz ki, insan
ağırlığını da, uğurunu da oda qurban verir.
Çünki od insanın həyatında
elə bir element idi ki, insan o oddan paklığı
götürür, yeni ilə yeni ruhla daxil olmaq istəyirdi. Ona görə də bu çərşənbələrin
indi müxtəlif adlarla adlandırılması məhəlli
məsələlərdir və bu mədəniyyətimizə
heç bir xələl gətirmir. Bəzi
alimlər çərşənbələrin bizi türk mədəniyyətindən,
türk dünyasından ayırmağa xidmət etdiyini deyir.
Çərşənbələrin
ünsürlərlə bağlanması guya qədim türk ənənəsində
olmayıb və bu 90-cı illərdə uydurulub. Hər
il bununla bağlı müzakirələr
olur. Bəzi alimlər deyir ki, qərb bölgəsində
çərşənbələr yalançı, xəbərçi,
ölü və ilaxır çərşənbə
adlandırılıb. “Azərbaycanı öyrənmə”
jurnalının 1928-ci ildə çapdan çıxan ikinci
sayında Əhməd Paşabəylinin bu barədə bir məqaləsi
var. O qeyd edir ki, Şirvan, Şəki, Qutqaşın ərazisi,
Göyçay qəzası üzrə insanlar hər həftə
çərşənbələrdə bir cismin adına tonqal
qalayar və bunu qeyd edərdilər. Əhməd Paşabəylinin
sıralanmasında belədir: 1-ci havaya, 2-ci suya, 3-cü
torpağa, 4-cü isə ağaca. Ağac
türk düşüncəsində çox müqəddəs
hesab edilib və nəsil, inkişaf deməkdir. Ağac üçlü dünya modelini özündə
ehtiva edir.
Kökü yeraltı
dünyanı, gövdəsi yer üstü dünyanı,
budaqları isə göyü, səmanı əks etdirir. Hər çərşənbədə
tonqal qalanması odun olduğunu, ancaq çərşənbə
kimi qeyd edilmədiyini göstərir. Axı
bu bayramın qeyd edilməsi havanın isinməsi, günəşin
şimal yarımkürəsinə keçməsi halı ilə
qeyd edilir. Deməli, bu bayramın əsas
atributu Günəşdir. Günəşin
də yerdəki simvolu oddur. Məsələn bəzi
adamlar deyir ki, bizim bölgəmizdə ilk çərşənbə
od çərşənbəsidir.
Naxçıvanda isə od axırıncı
çərşənbə kimi qeyd edilir. Ancaq
hazırda qeyd edilən 4 ünsür dünya tərəfindən
qəbul edilib və dünyanın, insanın yaranmasında əsas
bu 4 ünsür dayanır. Torpaq və yer
çərşənbəsinin yerinin son dövrlərdə dəyişməsi
əkinçilik həyatı ilə əlaqədar
götürülüb. Bu sıralanmada
müəyyən fərqlər olsa da, bu tarixdə, ədəbiyyatımızda
olub. Məsələn, indi ikinci çərşənbəyə
bəzi yerlərdə xəbərçi, Bakı ətrafında
isə üskü çərşənbə deyirlər.
Üskü od mənasındadır. Məsələn 3-cü çərşənbəyə
bəzi yerlərdə ölü çərşənbə,
Qarabağ zonasında isə gül çərşənbəsi
deyirlər. Bu çərşənbədə
qəbir üstünə gül apardıqları
üçün bu cür adlandırırlar.
- Papaqatdı adətinin
ləğvi məsələsi də zaman-zaman səsləndirilir,
bunun sonradan yaranmış bir ənənə olduğu və
kişinin papağını yerə atmasının bir təhqir
olduğu bildirilir.
- Qədim ənənədə
papaqatma olmayıb. Qədimdə papaq yox,
qurşaq, şal, torba atıblar. Papaq məsələsi
bizim mədəniyyətimizə sonradan gəlib. Məsələn, Göyçay bölgəsində
buna yaylıq atdı deyərdilər. Biz əl
yaylığının dörd tərəfini düyünləyərdik
və içərisinə daş qoyub atardıq. Naxçıvan zonasında da buna şal atdı,
qurşaq atdı, şimal, qərb bölgəsində isə
torba atdı deyirlər. Bu “Dəli Kür” filmində də
var. Zaman keçdikcə etnoqrafik fon dəyişir.
Yəni köhnə geyim vasitələrinin
sıradan çıxması ilə bağlı yeni geyim
növləri əmələ gəlir. Cavan
oğlanlar o vaxt bellərinə qurşaq
bağlayırdılar. İndi o qurşaq
yoxdur. Hətta o vaxtlar kişilərin də
şala bənzər çalma papaqları olub. Bu geyim növləri sıradan çıxıb.
Hazırda papaq atma ənənəsinin heç 100 il tarixi yoxdur. Bəlkə də
bu 30-50 ilin məsələsidir. Qədim
dövrdə bu ənənəyə kasa saldı mərasimi də
deyilib. Əllərində kasa tutan adamlar
qara geyinər, üzlərini də örtərdilər.
Əslinə qalanda papaq atanda insanın üz
görünməməlidir. Amma indi bunun əhəmiyyəti
itib və əyləncəyə çevrilib. Amma bunun ritual əsası ruhun imitasiya edilməsi
idi. Həmin ili dünyasını dəyişmiş
insanların payını yığmaq üçün gəlirdilər.
Verilən pay da dənli bitkilərdən ibarət olardı -
buğda, arpa, noxud və s. Bu paylar məhsuldarlıq bol olsun
deyə, aparılıb yeni əkiləcək sahələrdə
dualar oxunaraq səpilərdi. Həmçinin bu
bayram təkcə dirilərin deyil, həm də ölülərin
bayramı idi. Qədim təsəvvürdə
onlar ölü deyildi, dünyasını dəyişmiş
insanlar idi. Hazırda etnoqrafik fon dəyişib,
məsələnin mahiyyəti itib və bu gün onu əyləncə
şəklində həyata keçirirlər. Mən
təklif vermişdim ki, bu papaqlar novruz torbaları ilə əvəz
oluna bilər. Bir iş adamı bunu üzərinə
götürsə, gəlir əldə edə bilər. Üzərində Novruz atributlarının şəkli
əks olunan bu cür torbaların hazırlanması sifariş
edilə və satışa çıxarıla bilər.
Bunun qiymətini də ucuz edə bilərlər
ki, insanlar ala bilsin. Bunu etsələ,r
papaq atma yğışdırılar və əvvəlki ənənə
yaşayardı.
- Şaxta baba pay
verir, Kosa və Keçəl isə nimdaş paltarda pay
yığır, bu personajların bizə utanc gətirdiyini, hətta
onları dilənçi adlandıranlar var. Bu məsələyə
münasibətiniz necədir?
- Əslində bu da məhsuldarlığın
bir nişanəsidir. Məsələn, Diyarbəkirdə
Kosa qapıya gəlməsə, insanlar narahat olur və
düşünürlər ki, kosa gəlmədisə, xeyir bərəkət
də olmadı. Kosanın qapıya gəlib pay aparması o
qapıya ruzi-bərəkət arzulanması kimi
anlaşılır. Bu rəmzlərin paltarlarının
nimdaş olması məsələsi də qabardılır. Hər
kəs bilir ki, qış yoxsulluğun, soyuğun simvoludur.
Onun geyiminin də cır-cındır içində olması
o yoxsulluğu ifadə edir. Keçəl obrazının
ölüb dirilməsi məsələsi də imitasiya məsələsidir.
Bu da təbiətin ölüb, qış fəslindən yaz
fəslinə keçməsi məsələsidir. Bunu teatr
vasitəsilə obrazlı şəkildə xalqa
çatdırırlar. Burada arxaik və teatr mədəniyyəti
var. Keçəlin burada funksiyaları çoxdur. Bəzən
deyirlər ki, onun başının keçəl olması,
işıq saçması günəşi təmsil edir. Kosa
sanki o səhnəni qurur, Keçəl isə ona köməkçi
olur. Buna qətiyyən utancverici bir ünsür kimi baxmaq
olmaz. Bu bizim teatr mədəniyyətidir. Ancaq bu ünsürlərin
pomadalı, rumiyanalı şəkildə kloun kimi səhnəyə
çıxmasının mən də əleyhinə
olmuşam. Burada təqdimat yerində olmalıdır. Məsələn
“Yeddi oğul istərəm” filmində Kosa və keçəli
gözəl klassik formada veriblər. Bu personajlar kloun
formasında yox, insanlarda ikrah oyatmayacaq, düşündürə
biləcək formada təqdim edilməlidir".
Günel
Manaflı
Yeni
Müsavat.- 2018.- 26 fevral.- S.13.