“Mən birinci Anaram”
Xalq yazıçısı Anar:
“Cavanlıqdan bəri heç vaxt özümdən deyən
olmamışam”
Bu görüş əslində
xalq yazıçısı Anarın öz təşəbbüsü
ilə baş tutdu. Düzdür, biz də arzulayırdıq
ki, böyük yazıçımızın 80 illiyi ərəfəsində
onunla rəhbərlik etdiyi Yazıçılar Birliyində
görüşüb ondan geniş müsahibə alaq. Ancaq
xaricdə olması səbəbindən bu, baş
tutmamışdı və telefonla danışa bilmişdik.
Qəzetimizə
verdiyi ötən müsahibədən sonra bu sətirlərin
müəllifinə özü telefon açdı. Təşəkkür
etməklə yanaşı, uyğun zamanda görüşmək
təklifini verdi və təbii ki, böyük məmnunluqla qəbul
etdim. Görüşdük, söhbətimizin şirin yerində
təklif etdim ki, Anar müəllim, bəlkə tarix
üçün, həm də yubileyqabağı sizdən həm
də bir “növbədənkənar” müsahibə
götürüm. Etiraz etmədi...
- Anar müəllim, əvvəlcə
sizi 80 illik yubileyiniz münasibətilə ürəkdən təbrik
edir, sağlam ömür, yeni-yeni yaradıcılıq
uğurları arzulayıram. Həmçinin verdiyiniz dəyərə,
üstəlik, dəvətinizə görə təşəkkür
edirəm. Bilmək istərdim, yazıçı Anar 80
yaşının astanasında daxilən özünü
hansı yaşda hiss edir?
-
Özümü... Nə bilim?.. Bilirsiniz ki, bu arada xəstələndim,
ağır əməliyyat olundum. Amma indi özümü
normal hiss edirəm, səhhət baxımından əziyyət
çəkmirəm. Əsas da odur ki, işləyə bilirəm
və işləyirəm. Mənim üçün ən
ağır gün o gün olar ki, işləyə bilməyim,
yaza bilməyim. Hər gün işləyirəm. Elə bir
gün olmur ki, nə isə yazmayım. Ona görə də
bu məni xilas edir. Məni həm ağır fikirlərdən,
həm haqsız hücumlardan və başqa şeylərdən
ancaq işləmək və yazmaq xilas edir.
- Məsələn, bu gün nə
üzərində işləmisiniz?
- Bu
gün... İndi mənim kitabım çıxır.
Artıq rusca çıxıb: “LİK Azerbaydjana”. Onun azərbaycancasını
hazırlayıram. Düzdür, çox məqalələr
azərbaycanca yazılmışdı, amma bəziləri də
rusca idi, indi onları tərcümə edirəm. Həmçinin
bir neçə təzə məqalə yazıram ora. “Ədəbiyyat”
qəzetinin son sayında onlardan ikisi çıxıb, biri
Mahmud Kaşqari haqqında, digəri “Qudat Qublik”.
İndi
də bir məqalə üzərində işləyirəm:
3 “Leyli və Məcnun” haqqında, Nəvainin, Nizaminin və
Füzulinin. Bu da o kitab üçündür.
- Martın 14-nə az qalır.
Yubileylə bağlı təkliflər gəlibmi? Harda, necə
keçiriləcək?
-
Yubileylə bağlı, düzü, heç bir təklif gəlməyib.
Hörmətli nazirimiz soruşdu ki, bəs yubileyinizdir, nə
istəyirsiniz? Dedim 3 cildlik “LİK Azerbaydjana”nın çapına
dəstək verilsə, yaxşı olar. Bir də sizə
keçən dəfə demişdim, ssenari yazmışam, onu
çəksinlər. Vəssalam. Mənim ayrı heç bir
təmənnam yoxdur.
- Anar
müəllim, yubiley ərəfəsində daha çox nələr
barədə düşünürsünüz? Uşaqlıq
illərinə xəyalən səyahət etməyə
imkanınız olur, ya o illərdən nə isə
yazırsınız, yoxsa digər işlər buna da vaxt
qoymur?
- Yox, niyə?
Düşüncələr həmişə mənimlədir
(gülür). Dediyim kimi, mən indi daha çox o kitabla məşğulam.
Amma 20-il ərzində yazdığım bir əsər var ki,
mənim ən uzun müddətdə yazdığım əsər
odur. Yəni 20 il deyəndə, mən onu 20 il ərzində
işləməmişəm. Sadəcə, 20 il bundan qabaq
başlamışam, ara vermişəm, sonra yenə
qayıtmışam. İndi deməyə utanıram,
çünki hər dəfə deyirəm ki, bu yay onu
qurtaracağam (gülür). Amma bu yay onu dəqiq
yekunlaşdıracağam - “Keçən keçdi, olan oldu”.
Bu, mənim uşaqlığım, bizim ailəmiz, sonra
keçdiyim bütün ömür yolu haqqında memuar,
düşüncələr və anılar romanıdır. Əslində
roman bitib. Amma mən onu başlayanda əllə yazmağa
başlamışdım, indi kompüterə köçürdürəm,
o da vaxt aparır. Sonra bəzi şeyləri dəqiqləşdirmək,
əlavələr, ixtisarlar etmək lazım gəlir. Bu
“LİK”i qurtarandan sonra o işlə məşğul
olacağam.
- Bildiyimizə görə, ilk əsəriniz
“Keçən ilin son gecəsi”dir...
- Bəli,
1960-cı ilin dekabrında mənim iki hekayəm “Azərbaycan”
jurnalında çıxmışdı. “Keçən ilin
son gecəsi” və “Bayram həsrətində”. Bunlar mənim
ilk mətbu yazılarımdır.
- Belə gec çap
olunmağınızın səbəbi nə idi?
-
60-cı ildə mənim 22 yaşım var idi.
- Amma siz iki böyük qələm
adamının övladı olaraq daha erkən çap oluna bilərdiniz.
Ondan qabaq yəni yazmamışdınız?
- Hekayələr
yazmışdım. Evdə oxuyurdum, atam deyirdi yox, bunları hələ
çap eləmə, lazım deyil. Yazılarımı həm
atama göstərirdim, həm də gözəl
yazıçımız Ənvər Məmmədxanlıya. Ənvər
müəllim atamın həm əmisi oğlu, həm də
xalası oğludur. O da çapını məsləhət
görmürdü. Amma “Keçən ilin son gecəsi”ni
yazandan sonra dedilər hə, bunu çap eləmək olar. Mən
də gətirdim “Azərbaycan” jurnalına, onda redaktor rəhmətlik
Əbülhəsən idi, mənim ilk hekayələrimi o
çap eləyib.
- Daim yaradıcı mühitdə
olmuşunuz, ata-ana yazır, çevrədə
yazıçı, şairlər... Yəqin ki, həm Rəsul
Rzanın, həm də Nigar Rəfibəylinin ilk oxucusu siz
olmuşunuz. Daha çox hansını oxuyurdunuz? Onlar necə,
sizi oxuyurdularmı?
-
İkisi də mənə oxuyurdular. Uşaqlıqda yox, əlbəttə.
Amma yeniyetməlik yaşıma çatandan sonra atam təzə
yazılarını həmişə ailədə oxuyurdu, həm
mənə, həm anama, bacılarım böyüdükcə,
bacılarıma da. Anam da elə... Mən də təbii ki,
yazdıqlarımı ona oxuyurdum. Mən həmişə ədəbi
söhbətlər eşitmişəm, ədəbi atmosferdə
yaşamışam.
- Davamlı ədəbi mühit sizi
heç yormurdu ki?
- Yox,
maraqlı idi. Qonaqlarımız da olurdu. Məsələn,
Nazim Hikmət hər dəfə Bakıya gələndə
bizə də gəlirdi. Onun söhbətlərinə maraqla
qulaq asırdım.
- İlk dəfə nə vaxt gördünüz
onu?
- Mən
onda universitetdə oxuyurdum. 50-ci illərin axırı idi.
İlk dəfə Bakıya gələndə həm bizim evə
gəlmişdi, həm də mən tələbəydim, onunla
universitetdə görüşdüm. Sonra atam onu Cəfər
Cabbarlının qəbrinin üstünə apardı, orada da
şəklimiz var idi. Daha sonra Cəfər Cabbarlının
evinə gəldik, indi muzeydir. Cəfər Cabbarlının həyat
yoldaşı Sona xanım onda hələ sağ idi. Kimsə
dedi ki, Cəfər Cabbarlının “Aydın” pyesi Nazim Hikmətin
“Qəribə adam”ına oxşayır. Nazim Hikmət
qayıtdı ki, yox, onun əsəri mənim əsərimə
oxşaya bilməz, əksinə olar. Düzdür, heç
“Aydın”ı oxumamışdı, amma təvazökarlıqla
belə sözlər dedi.
- Sizin evdə təkcə Nazim Hikmət
olmayıb. Bəlkə də belə demək olar ki, sizin evdə
daha kimlər olmayıb? O məşhur simalardan kimləri
xatırlayırsınız, Anar müəllim?
- Bizim evə
çox adam gəlib. Nazim Hikmətdən başqa, türklərdən
- onlar da bizimkilərdir - Fazil Hüsnü Dağlarca, Məlik
Cövdət, Yaşar Kamal, Kamal Tahir bizim evdə olub. Azərbaycandan
isə Səməd Vurğun, Mirzə İbrahimov, Süleyman
Rüstəm, Qara Qarayev, Niyazi, Tofiq Quliyev, Səttar Bəhlulzadə,
Toğrul Nərimanbəyov, Tahir Salahov, bunlar hamısı
bizim evin qonaqları olublar.
- Siz də o söhbətlərin
iştirakçısı olurdunuz?
- Bəli,
mən də iştirak edirdim. Bəziləri ilə, mənim
yaşıma yaxın olanlarla sonra dost olduq. Toğrul Nərimanbəyovla,
Tahir Salahovla mən çox yaxın dost olmuşam. Bəstəkar
Emin Sabitoğlu uşaqlıq dostum idi, rəhmətlik.
Atamın da, anamın da, mənim də sözlərimə
mahnı yazıb.
- Səməd Vurğunu necə
xatırlayırsınız?
- Səməd
Vurğun həmişə mənimlə zarafat edirdi. Bu zarafat
heç bilmirəm nədən başlamışdı. Bir dəfə
də biz bulvarda anamla gəzəndə rast gəldi.
Qayıtdı ki, sən mənə de görüm Azərbaycanda
birinci şair kimdir? Dedim atam. Bəs ikinci şair? Dedim anam. Mən
də o vaxt bilmirdim şair kimdir. Bizə kim gəldi,
“şair” deyirdim. Səməd Vurğun “Sonra?” soruşdu. Dedim
Sabit Rəhman, Ənvər Məmmədxanlı. Belə
zarafatlar edirdi...
Mənim
bacım anadan olmuşdu, adını Fidan qoymuşdular.
Çox adam da bilmirdi, Fidan nə deməkdir. Bilirsən də
mənası “pöhrə”dir. Mən də böyüklərdən
eşitmişdim, odur ki, kim soruşurdu, fidanın mənasını
deyirdim. Bir dəfə də anamla Mərdəkana getmişdik.
Orda da Səməd Vurğunla rastlaşdıq. Yeri də
yadımdadır, bağda, skamyada oturmuşduq, Səməd
Vurğun dedi, Nigar, eşitdim qızın olub, gözün
aydın, adını nə qoymusan? Anam dedi ki, Fidan. Mən də
qayıtdım ki, bilirsiniz Fidan nə deməkdir? İndi Səməd
Vurğuna fidan sözünün mənasını izah edirəm
(gülür).
- Biz məktəbdə oxuyanda
danışardıq ki, yazıçı Anarın
adının açması belədir: “Anası Nigar, atası
Rəsul”. Burada həqiqət payı varmı?
- Yox, onun
dəxli yoxdur. Kimsə onu sonralar uydurub, heç ata-anamın
xəbəri olmayıb. Anmaq felindəndir. Anmaq, xatırlamaq,
yada salmaq. Anar, yada salar-filan.
- Adınızı kim qoyub?
- Atam
qoyub. Mən birinci Anaram. İkinci Anar məndən təqribən
20 il sonra olub. Mən çap olunmağa başlayanda Anar
adını qoymağa başladılar. Azərbaycanda məndən
20 yaş cavan Anar yoxdur. Bizim ailə Azərbaycana 5 yeni ad
verib. Anardan başqa.. .Fidan mənim ikinci bacımdır, ondan
sonra Fidan Qasımova, bizim böyük müğənni deyir
ki, atasının xoşu gəlib, onun da adını Fidan
qoyub. Sonra mənim “Dədə Qorqud” filmimdə Tural və
Günel adları da bizdən gəlib. Bir də bacımın
qızı Aysel. O da Azərbaycanda birinci Ayseldir. İndi Aysel,
Günel, Tural çoxdur, ilkləri bizimkilər olub.
- Anar müəllim, 80
yaşınızda özünüzü Dədə Qorqud
yaşında hiss edirsinizmi?
- Dədə
Qorqudun 300 yaşı olub (gülür).
- Bəs Dədə Qorqud statusunda
necə?
- Yox, mən
özümü öz statusumda hiss edirəm. Mən heç
bir vaxt iddialı olmamışam. Hətta heç bir vaxt “mənim
əsərlərim” sözünü işlətmirəm, həmişə
“yazılarım” deyirəm, çünki ətim
tökülür belə söhbətlər eşidəndə.
“Bu, dünya şöhrətli yazıçıdır”, “bu,
dahidir”, “bu, klassikdir”, filan... Adam gərək bir az...
- Təvazökar olsun?
- Məmməd
Rahim rəhmətliyin yaxşı bir sözü var idi. Deyirdi
ki, mənə deyirlər təvazökar ol! Təvazökar
olaram e, amma bunu kim biləcək? (gülürük)
- Bəlkə indi ona görə bu qənaətdəsiniz
ki, haqqınızda kifayət qədər deyilib,
yazılıb, şöhrətin ən yüksək zirvəsinə
qalxmağı bacarmısınız, ölkənin ali
mükafatlarını almışınız və hesab
edirsiniz ki, daha təvazökar olmaq lazımdır. Səhv
etmirəm ki?
- Mən
lap cavanlıqdan beləyəm. “Mən təvazökaram” demək
yenə özünü tərifləməkdir. Ona görə
də demirəm ki, mən təvazökaram. Amma mən cavanlıqdan
bəri heç bir vaxt özümdən deyən
olmamışam. Heç tanınmayanda da deməmişəm
ki, mən yazıçıyam, filan ailədənəm.
Heç vaxt bunu qabartmamışam. Nəyəm, oyam da, pis,
yaxşı.
- Anar müəllim, heç bu barədə
düşünmüsünüzmü ki, Rəsul Rzanın
övladı olmasaydınız, indiki statusda
olardınızmı?
(ardı var)
Yeni Müsavat.- 2018.- 8 mart.- S.6.