“İndiki dövrdə teatrla
məşğul olmaq bir dəlilikdir”
“Yeni
Müsavat”ın budəfəki qonağı Azərbaycan
Dövlət Pantomima Teatrının direktoru, eyni zamanda,
aktyoru, Əməkdar artist Elman Rəfiyev oldu. Direktorla
çalışdığı teatrda görüşüb,
söhbətləşdik. Onunla müsahibəni təqdim
edirik:
- Pantomima
Teatrının hazırkı vəziyyəti necədir?
- Çox gözəldir, əla vəziyyətdədir. Pantomima Teatrı daim axtarışdadır, yeniliklərlə tamaşaçıları heyrətləndirməyi sevir. Buna görə də teatrın iş rejimi həmişə necə idisə, o cür də qalır və qalacaq.
- İllər öncə yaranan “Dəli yığıncağı”ndakı truppa ilə indiki truppanın arasında hansı fərqlər var?
- 1994-cü ildə Pantomima Teatrı yarananda Bəxtiyar Xanızadə onun adını “Dəli yığıncağı” qoymuşdu. Çox adam sual verəndə ki, “Niyə ”Dəli yığıncağı"?", Bəxtiyar Xanızadə bildirirdi ki, “İndiki zəmanədə teatrla məşğul olmaq bir dəlilikdir”. Yəni həmin dövrdə biz cavan uşaqlar idik, hər hansı bir bizneslə də məşğul ola bilərdik. Amma özümüzü teatra həsr etdik.
O zamankı dövrlə bugünkü dövrü müqayisə edəndə, əlbəttə ki, fərq var - 1994-cü ildə dünyaya baxışımız və 2019-cu ildə teatrımızda çalışan gənclərin dünyaya baxışı fərqlənir. Teatrın özü ilə bağlı fərqə gələndə isə teatr daim inkişaf dövründədir, biz bir yerdə dayanmırıq, hər zaman öz üzərimizdə işləyir, yeni tamaşalar hazırlayırıq. 1994-cü ildə də belə idi, indi də bu cürdür.
- Amma
gəlin etiraf edək, Pantomima Teatrı yeni
yarandığı dövrlərdə tez-tez ekranlara
çıxırdı, hər yeni tamaşa böyük
maraqla izlənirdi, biz o tamaşalardan Qurban Məsimovu, Elman Rəfiyevi,
Pərviz Məmmədrzayevi və digərlərini
tanıyırdıq,
sevirdik. Lakin müəyyən zamandan sonra teatr ekranlara
çıxmadı, həmin o kollektiv də
dağıldı...
- “Kollektiv dağıldı” sözünü deməzdim, çünki kollektiv hər zaman var. Bəxtiyar Xanızadənin bu barədə dediyi yaxşı bir sözü var, “Teatrın qapısı hər zaman həm gələn, həm də gedən üçün açıqdır”. Gedən insanlar dağıtmaq naminə getməyib, sadəcə, özlərini başqa yerdə sınamaq istəyiblər. Teatrdan gedənlərə diqqət etsək, görərik ki, onların hər biri incəsənətlə məşğuldur. Məsələn, Rövşən İsax - Pantomima Teatrının ilk aktyorlarından biridir, hazırda kinorejissordur, Siyavuş Hüseynli - “Soy prodakşn”da rejissor və bədii rəhbəridir, Əsəd İsmayılov - hazırda seriallarda oynayır, Pərviz Məmmədrzayev - Akademik Musiqili Teatrda işləyir, həmçinin Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində dərs deyir, Qurban Məsimov - hazırda Kukla Teatrının baş rejissorudur, eləcə də Nicat Kazımov, Azər Şabanov (Axşam), bu siyahını davam etsək, çox vaxt aparar. Bir daha qeyd edirəm, onlar dağıtmaq üçün deyil, sadəcə, burda öyrənib, özlərini başqa yerdə sınamaq istədilər və getdilər.
Televiziyaya gəldikdə isə Bəxtiyar Xanızadə hər zaman deyir, “teatr tamaşasının efirdəki effekti teatr səhnəsindəkindən qat-qat zəifdir”. Yəni biri var ki, tamaşanı teatr səhnəsindən izləyəsən, biri də var ki, efirdən baxasan. Canlı baxış tamamilə fərqlidir. Beləliklə, bir zamanlar tamaşalarımızı televiziya ekranlarında da sınadıq, bəli, xeyli uğurlu alındı, tamaşaçılar tərəfindən çox maraqla qarşılandı, lakin istədiyimiz bu deyildi. Bizi istəyənlər teatra gəlsin, çünki o ab-havanı ancaq teatrda hiss etmək olar.
- Teatrın
direktoru olmasaydız, siz də özünüzü başqa
yerdə sınamaq üçün buradan gedərdinizmi?
- Mən bu teatrın təkcə direktoru deyiləm, həm də aktyoru, sadə işçisi, meneceriyəm. Bura mənim evimdir, kim öz evindən getmək istəyər?..
- Tamaşaçılarınız
daha çox hansı təbəqəyə aid olur? Məsələn,
Opera və Balet Teatrının tamaşaçıları əsasən
musiqiçilər, elit təbəqə, əcnəbilər,
klassik musiqinin vurğunu olanlardır. Bəs sizin teatrda?
- Xatırlayırsınızsa, illər öncə məşhur türk müğənnisinin bir verilişi var idi, “7-dən 77-yə”. Mən deməzdim 7-dən 77-yə, deyərdim 0,7-dən 77-yə hər kəs, körpə uşaq belə teatrımıza gələ bilir. Bir dəfə 6 aylıq nəvəmi pantomim tamaşaya gətirdim. Özüm üçün də maraqlı idi ki, 6 aylıq 45 dəqiqə uşaq tamaşasına baxacaqmı? Və baxdı da. Rəngarəng işıqlar, aktyorlar, hansı ki, onun üçün canlı oyuncaqlar idi, çox maraqlı gəlmişdi.
Beləliklə, hər yaş təbəqəsindən olan tamaşaçılarımız var. Eləcə də əcnəbilər bizim teatra maraq göstərir. Tamaşalarımız elə qurulur ki, hər təbəqədən olan tamaşaçı özünə lazım olan mesajı alır və gedir.
- Verdiyiniz mesajlar
tamaşaçı rəyinə hesablanır, yoxsa?
- Maraqlı sualdır... Əslində tamaşalarımız bizi bu gün narahat edən problemləri əks etdirir. Bildiyiniz kimi, Pantomima Teatrı üçün əsər yazan yoxdur. Doğrudur, S.Bekketin “Bir aktyor üçün mim” əsəri var və biz onları səhnələşdirmişik. Amma hazırda sırf bu teatr üçün əsər yazılmır.
- Bildiyim qədər,
tamaşaları aktyorlarınızın özü yazır.
- Bəli. Bəxtiyar Xanızadə bu teatrı yaradanda belə bir istəyi var idi: "Mənim teatrımın aktyoru həm aktyor, rejissor, həm də özü yazmağı bacarmalıdır". Yəni aktyor üçün meydan verilir, cəmiyyətdə onu narahat edən problemləri göstərsin, mesajları çatdırsın. Təbii ki, bütün bunlar Bəxtiyar Xanızadənin nəzarəti altında olur. Çünki hər hansı bir problem olanda aktyoru deyil, teatrın rəhbərini çağırıb soruşurlar ki, “Bəs siz hara baxırdız?”
- Verdiyiniz mesajlar
əsasən hansı mövzuda olur?
- Tamaşalarımızın mövzusu əsasən qadın və kişi olur, hansı ki, dünyada cavabı tapılmayan problemdir. Bir dəfə tamaşamıza bir qızla, oğlan gəlmişdi. Sanki aralarında küskünlük var idi. Tamaşadan sonra onlar gülə-gülə, əl-ələ tutaraq getdilər. Yəni tamaşada mimikaların, jestlərin sayəsində özlərini görə bilib, mesajlarını almışdılar.
Bir qədər sonra “Underground” tamaşasını izləyəcəksiz. Tamaşanı
aktyorların özləri yazıb, onları narahat edən məsələləri
səhnələşdiriblər. Hansı
ki, müasir dövrdə bizi ən çox narahat edən məsələ
budur, insanlar görüşə gedəndə bir-birinin
üzünə baxmır, hamı telefonda qurcalanır, hətta
qarşı-qarşıya duranda belə bir-biri ilə
yazışır, canlı ünsiyyət itir.
- Bir az öncə
qeyd etdiniz ki, teatrda uşaq tamaşaları da nümayiş
olunur. Məlumdur ki, bu gün əksər teatrlarda uşaq
tamaşaları səhnəyə qoyulur. Sizin tamaşalar
onlardan nə ilə fərqlənir?
-
Teatrımızdakı uşaq tamaşaları əsasən
maarifləndirici olur. Məsələn, “İnsan və fəlakət”
tamaşamız var. Orada mesaj ötürülür ki, “məktəbdə,
evdə yanğın baş verərsə, uşaq nə etməlidir?”. Biz bunu həm gülməli, həm
də düzgün formada uşaqlara aşılayırıq.
Yəni uşaq tamaşaya baxanda bilmədiklərini
öyrənib, gedir. Bizim tamaşalarda
sözlərimiz bədən dili, mimikalar, jestlərdir. Teatr yarananda bizə dedilər ki, “Çıxın,
lal və karlar üçün tamaşa oynayın”. Zala fiziki məhdudiyyətli, hansı ki,
danışa və eşidə bilməyən insanları gətirdilər.
Biz bir pantomim tamaşa oynadıq. O zaman siz
həmin fiziki məhdudiyyətli insanların
gülüşünü, əl çalmağını
eşidərdiz. Onlar hər şeyi anlayır,
başa düşürdülər. Yəni
biz bu cür eksperimentləri çox keçmişik. Düşünürəm ki, tam fərqi
özünüz müəyyən edə bildiniz.
- Hazırda teatrda köhnə
pantomimçilərdən bir tək siz və Bəxtiyar
Xanızadə qalıb. Özünüz qeyd etdiniz, aktyorlar
bura öyrənmək üçün gəlir,
özünü tapmaq üçün başqa teatra üz
tutur. Nəhayət ki, “oturuşmuş”, daimi qalan kollektivi
görə biləcəyik?
- Bu teatra üz tutanların əksəriyyəti
ad-san üçün gəlmişdi. Amma
gördülər ki, burada qalmaq üçün gecə-gündüz
çalışmaq lazımdır. O şöhrətə
bir aya və yaxud bir ilə nail olmaq mümkün deyil. Mən
hazırkı şöhrətimə nail olmaq
üçün həyatımın 31 ilini vermişəm. Hələ 1988-ci ildə, Mədəniyyət və
İncəsənət Universitetinə daxil olanda bu teatrın əsası
qoyulurdu. Bəxtiyar Xanızadə həmin zaman dedi ki,
Rövşən İsax, Siyavuş Hüseynli, Əsəd
ismayılov və Elman Rəfiyev, mən sizinlə belə bir
teatr yaratmaq istəyirəm. 31 ildir ki,
bütün çətinliklərə, hətta bu, şablon
səslənsə də, həqiqət olan ac-susuz
qalmaqlarımıza dözərək bu ərsəyə
çatdıq. Hətta yadımdadır
ki, musiqi ilə məşq etmək üçün maqnitofon
kaseti lazım idi və onu almağa gücümüz
çatmırdı, qəpik-qəpik toplayıb,
almışdıq. Tələbə olarkən
mühafizəçi bizi universitetdən qovurdu ki, saat
artıq 12-nin yarısıdır, metro 12-də
bağlanır, çıxın gedin. Yəni
biz bu cür özümüzü fəda edib, bu zirvəyə
çatmışıq. Amma indiki gənc aktyorlar birdən-birə
ona nail olmaq istəyir. Bəxtiyar Xanızadə
teatra gələn yeni aktyorun oturuşundan-duruşundan həmən
anlayır ki, o, nəyə qadirdir.
- Müşahidələrimdən
belə məlum olur ki, aktyorların əksəriyyəti
peşəkar deyil, yəni başqa sahənin, sənətin
sahibi olanlar da özlərini burada sınayır. Belə
çıxır ki, teatrın qapıları bu sənətə
meyli olan istənilən şəxsə açıqdır.
- Onlar da
özlərini gəlib sınaya bilər, bura bir məktəbdir.
Hər bir insanın içərisində incəsənət,
aktyorluq, müğənnilik qabiliyyəti var, sadəcə,
onu üzə çıxartmaq lazımdır. Niyə də olmasın, biz onlara deyirik, buyur, bu
meydan, bu da sən, özünü göstər.
- Göstərdikləri sizi qane
edirmi?
- Əlbəttə ki, uzun-uzadı məşqlər etməlidirlər. Qane etməyəndə
özləri bunu hiss edir və anlayırlar ki, bura
yaddırlar, biz heç nə demədən teatrı tərk
edirlər.
- Şəxsən məni
bir məsələ çox maraqlandırır, niyə
tamaşalarınızın əksəriyyətinin adı əcnəbi
dildədir?
- ... (Bir qədər
fikrə gedir). Bu, mənim yaralı
yerimdir. Əslində mən bunun tərəfdarı
deyiləm, istəmirəm tamaşaların adı əcnəbi
dildə olsun.
- Bu, tamaşaçını cəlb
etmək üçündür, yoxsa?..
- Bəli.
Amma bugünkü marketinq onu istəyir. Məsələn,
mən ora yazıram “Yeraltı dünya”, heç kim ona maraq göstərmir. Amma
“Underground” yazan kimi hamı teatra gəlir, tamaşaya baxır.
Diqqət edin, paytaxtdakı restoranların
adları qəribə, əcnəbi dildədir. Texnologiya, internet inkişaf etdikcə, insanlar əcnəbi
adlara daha çox meyil edirlər. Yəni
tamaşaların adları da əcnəbi dildə səslənəndə,
tamaşaçıları daha çox cəlb edir. Amma bir daha qeyd edirəm, şəxsən mən
bunun tərəfdarı deyiləm, sadəcə, marketinq bunu tələb
edir.
- Mart ayının əvvəlində
prezident və ölkənin birinci xanımı bir sıra
tanınmış mədəniyyət və incəsənət
xadimləri ilə görüşdü. Həmin
görüşdə bir çox təklif və fikirlər irəli
sürüldü və sevindirici haldır ki,
görüşdən dərhal sonra həmin təkliflərin
bir neçəsi həyata keçirilməyə
başladı. Siz o tədbirdə olsaydınız, hansı məsələ
ilə bağlı müraciət edər, təklif edərdiniz?
- Əgər o görüşdə olsaydım, Afaq Bəşirqızının
irəli sürdüyü məsələləri deyərdim,
təklif edərdim. Onun dedikləri tam mənim ürəyimdən xəbər
verdi - aktyorların maaşı
artırılsın, evlə təmin olunsun. Çox sağ
olsun ki, cənab prezident Afaq xanımın müraciətinə
dərhal reaksiya verdi. Bu
gün gənclərə kömək, dəstək mütləq
lazımdır. Çünki incəsənət tənəzzülə
doğru deyil, zirvəyə doğru getməlidir...
P.S.
Müsahibənin ardınca “Underground” tamaşasını izlədik.
Bu tamaşanın da ümumilikdə quruluşu,
musiqi tərtibatı, ssenarisi teatrın gənc aktyorlarına
məxsusdur. Aktyorlar Bəhruz Vaqifoğlu, Nurlan Rüstəmov,
Səbirə Həsənova, Elnur Rüstəmov
danışmadan, söz söyləmədən, jest və
mimikalarla qaranlıq yeraltı dünyada baş verən proseslər,
cəmiyyətin hazırkı sosial, eləcə də
qadın və kişi arasındakı problemlər,
insanların mobil telefona olan asılılığı, bundan
doğan biganəlik, digər nüanslar kifayət qədər
vurğulaya bildilər, hansı ki, digər teatrlarda
nümayiş edilən əksər tamaşalarda rast gəldiyimiz
pafosdan kənar, real, tam həqiqəti ilə...
Xalidə Gəray
Yeni Müsavat.-
2019.- 1 aprel.- S.12.