“Gərək şairliyin
akademiyasını qurtarasan...”
Qəşəm Nəcəfzadə:
“Status yazmışdım ki, Kəraməti tabutuma yaxın
qoymayın”
Qəşəm Nəcəfzadədən
maraqlı müsahibə
...Qəşəm Nəcəfzadə
Azərbaycan poeziyasında başqa bir ruhdur, ayrı bir
qandır, fərqli bir nəfəsdir. Onun şeirləri sakit-sakit
misralarla başlayır, sonra sancır, sonra yaralayır, sonra
üsyan edir...
“Fəxri ad şairin məzmununu dəyişmir”
Təndir çörəyini
kökə elədik,
Torpağını seçdik
bölgə elədik,
Böldük səni tikə - tikə
elədik,
Bacın ölsün, anan
ölsün, ay Vətən!
Onu Azərbaycan
oxucusu bir başqa rakursdan sonra tanımağa başladı - Kəramət
Böyükçölün atası kimi. Hesab edin ki, illər
sonra bir də Kəramətin atası Qəşəm
xitabı ilə bir şair dünyaya gəldi.
Bu
günlərdə 60 illik yubileyini dostları ilə qeyd edən
Qəşəm müəllimlə hər şeydən
danışmışıq - müasir şeir, gənc
şairlər, Kəramətin qalmaqallı yazıları...
Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin İdarə Heyətinin
üzvü, “Azərbaycan” jurnalının poeziya şöbəsinin
müdiri Q.Nəcəfzadənin “Yeni Müsavat”a müsahibəsini
təqdim edirik:
- Qəşəm müəllim,
şairi necə təqdim etmək lazımdır - talantlı
şair, yerlə-göylə əlləşən şair,
görkəmli şair?
- Mənə
elə gəlir ki, bütün bu epitetlərin hamısı
şairin yanında artıqdır. Sadəcə, şair təqdimatı
kifayət edir. Çünki şair sözünün
özü mənanı ifadə edir. Ona görə də
sevgi şairi, üsyankar şair, vətəndaş şair, nəğməkar
şair, dahi şair kimi sözlər artıqdır, bəlağətlidir.
Şairlikdə vətəndaşlıq da var, sevgi də,
istedad da var. İstedadsız şair olar? Şair olar, ya da
olmaz. Mən belə epiteti qəbul eləmirəm.
- Siz 60-a çatdınız.
Şairin heç yaşı olurmu və yaxud 60 yaşda
şair özünü necə hiss edir?
- Məmməd Araz deyirdi ki, “ana itirmişəm, ana
yaşında”. Bu yaş məsələsi beyinlə
bağlıdır. İnsan yaş
ötdükcə təcrübə toplayır, həyatla
mübarizədə ustalığı artır.
Amma indi düşünürəm ki, bu mübarizə
lazım deyilmiş. Çünki bu mübarizə, hərəkətlər
insanın öz içindədir. Adamın 60
yaşı orqanizmində görünə bilər: saç
ağarar, qırışlar əmələ gələr, bel
bükülər...
Yəni,
zahiri görüntüdə bu yaşlanma, qocalıq ola bilər, düşüncələrdə gənclik
yaşında kimi olacaqsınız. Mənim
düşüncəmdə bir qocalma yoxdur. Məsələn, gənclik fotolarıma
baxarsınız, bir də qayıdıb indiki Qəşəmə
baxarsınız, zahirən dəyişdiyimi görəcəksiniz.
Ancaq gənclikdəki düşüncələrimlə
bugünkü fikirlərim arasında dəyişiklik yoxdur. Əslində
müasirlik düşüncə ilə bağlıdır.
Fikrimcə, insanı gəncləşdirən
müasirlikdir.
- Mən sizin “50 yaşın şeirləri”nizə
göz atdım. Məsələn, yazırsınız ki:
Ən gözəl qadın unudulanda
gözəldi
Yaddı.
Bir az azaddı
Ələ keçirilmək
ehtimalı bir az sevgidi.
Bax, o 50 yaşdan 10 il
keçib, 60 yaşda da şair elə bu cür
düşünür?
- Mən
yenə də həmin düşüncədəyəm, həmin
şeirdəkiyəm. Sadəcə, bu 10 ildə
fikirlər inkişaf edib. Gərək
şairin düşüncəsi inkişaf etsin. Aqil Abbas deyirdi ki, ibtidai sinifdən 5-ə keçməyi
bacarasan. Şairin düşüncəsi
ibtidai sinifdə qalırsa, onda bu, şairlik olmadı. Hökmən yuxarılara qalxmalısan. Şairliyin universitetini, magistraturasını,
aspiranturasını, akademiyasını qurtarasan. Elə şairlər, yaradıcı adamlar var ki,
düşüncəsi inkişaf eləmir, elə "ibtidai
sinif"də qalıb.
- Bu mənada 60 yaşda həyatla
bağlı hansı qənaətə gəldiniz?
- Mən
hesab edirəm ki, akademikəm.
- Qəşəm müəllim,
aspirantura, akademiya demişkən, AYB üzvüsünüz,
yubileyiniz oldu, sizə niyə fəxri ad verilməsi
üçün təqdimat olmayıb?
- Mən
özüm üçün belə bir mütləq hədəf
qoymamışam. Xalq şairi adını alsan
da olar, almasan da. Bu, nəyi dəyişir
ki? Fəxri adların yaxşı şair
olmağa heç bir aidiyyəti yoxdur. Mən
həyatımı, yaradıcılığımı ona
bağlamalı deyiləm. Bu, bir az
tale işidir. O qədər cavan yaşda fəxri adlar alan yazıçılar olub. Ancaq Çingiz
Aytamatov kimi adam Nobel
mükafatçısı deyil. Fəxri ad məsələsi
şairin, yazıçının
yaradıcılığı içində əriyib gedir.
Qızıl həmişə
qızıldır, özünü torpaqda, dənizdə,
harada olursa-olsun qiymətini saxlayır. Çünki fəxri
ad alan şairin məzmunu dəyişmir. Mənə ad verilsə də pis baxmaram, verilməsə
də. Ümumiyyətlə, fəxri ad
yaradıcılığın inkişafına stimul olmur.
- “Facebook”dan istifadə
edirsiniz?
- Bəli,
edirəm.
- Məsələn, Nəsimini, yaxud
Nazim Hikməti “face”də təsəvvür eləmək
olmur. Doğrudan belə demək olarmı şair hara, virtual
hara?
- “Facebook” yeni mətbuatdır. Bu şəbəkədə
səviyyəli-səviyyəsiz adamlar var. Burada
çayçısı da, akademiki də səni oxuyur. Məsələn, “Yeni Müsavat” qəzetini, yaxud
“Azərbaycan” ədəbi jurnalını oxuyanların
hamısı eyni səviyyənin adamları deyil axı?!
Cəmiyyət eynilik təşkil eləmir, pis
də var, yaxşı da var. “Azərbaycan” jurnalı 500 tirajla
çıxır. Lakin çoxu alıb
onu oxumur. Amma “facebook”-da bir şeir
paylaşırsan, görürsən ki, sənə iki min nəfər
rəy yazıb. Sən “facebook” səviyyəsizdir"
deyə bilərsən. Ancaq bu millətin
oxucusu da, hakimiyyəti də, millət vəkili də,
şairi də özündən formalaşır, öz bətnindən
çıxır. Pisi də,
yaxşısı da elə olur.
- Bu gün müasir poeziya nə yerdədir,
Aqşin Yenisey, Şəhriyar Del Gerani və s. kimi gəncləri
qəbul edirsiniz?
- Azərbaycan
şeiri inkişafdadır. Ancaq sinifdə qalanlar da var.
Aqşin Yenisey, oğlum Kəramət, Ümid Nicari, Elnur
Uğur, Nuranə Nur, Fərid Hüseyn və bir çox
imzalar var. Mən adlarını çəkə bilmədiklərimi
mexaniki olaraq xatırlaya bilmədim. Bu
yazarların içində bir şey var. Onlar
yaradıcılıq təbliğatının qeydinə
qalmırlar. Aqşini lap çoxdan tanıyıram,
yaxşı şairdi, amma şeirlərində sistem yoxdur. Aqşin elə onda necə yazırdısa, indi də
elə yazır. Yəni nəyəsə
söykənmir yaradıcılığı, harasa
çatdıra bilmir.
Məsələn, Fəridin Amerikada kitabları
çıxıb, əlaqələr qurur, dünya şeiri ilə
reaksiyaya girir, özünü dünyaya çırpır, yəni
öz qabında almır. Aqşində
yaxşı baş var, ama o başı dünyaya
çırpmır. Kəramət də
belədir. “Facebook”da status yazmaqla işin
bitmiş sayır. Düzdür, son
günlər hekayələr yazır, amma istəyərəm
daha da dərinləşsin. Mən məsələni
təkcə dünyada çap olunmaqla dəyərləndirmirəm,
sadəcə, sintez olmalıdır, böyüməlidirlər.
Onlar inkar edirlər, amma inkarın da bir səviyyəsi
olmalıdır. Bu uşaqlarda inkar
hüceyrəsizdir. Bu, adını mexaniki
olaraq yada sala bilmədiyim adamlara da aiddir.
- Oğlunuz demişkən, Kəramət
yazdıqlarına görə tez-tez qalmaqal olur, özü də
təhqir edilir, ailəsi də, sizi də söyürlər.
Özünə demisiniz ki, ay Kəramət bir dayan,
dədəni söydürmə?
- Əslində Kəramət düz edir, ona haqq verirəm. Mənim ona
iradlarım yaradıcılığı, statusları deyil,
şəxsi həyatı, çox içki qəbul etməsidir.
Bizim ata-oğul davamız bundan ibarətdir.
Kəramət bilir ki, gərək bir bomba atasan,
oxucu qəfil oyansın, sonra romanı əlinə verib
oxudasan. Kəramət bu yolla, belə
statuslar yazmaqla böyük oxucu kütləsi toplayır,
adamları özünə cəlb edir, sonra görürsən
ki, yazdığı hekayəsini oxuyurlar. Bəlkə
də oxucu toplamaq üçün lazımdır. Amma demirəm ki, o, statuslarında tam haqlıdır.
Kəramətə sözüm bu olur ki,
yaxşı hekayələri dövrü mətbuatda çap
etdirmək lazımdır. Çox istəyərəm
ki, öz yaradıcılığının
qayğısına qalsın. Onun enerjisini
“facebook”dakı statuslar alır. Kəramətin
istedadı çoxdur, amma gərək lap dərinləşsin.
Bizdə 60-70 yaşlarda şairlər var ki,
hüceyrələri qocalıb. O hüceyrəni
cavanlaşdırmaq lazımdır, dünyaya qoşulmaq
lazımdır. Dünya həm də Azərbaycandır.
Bu mənada Kəramətin statusdan çox,
yaradıcılığa vaxt xərcləməsini istəyirəm.
Onu da başa düşürəm. Bir dəfə
status yazmışdım ki, Kəraməti tabutuma yaxın
qoymayın, bir də baxdım 1000 adam mənə
dostluq göndərib. O sözü də elə deməmişdim.
Əli Kərimin bir şeiri varıydı, onu nəzərdə
tutmuşdum, elə bildilər vəsiyyət eləmişəm.
Bu, məni çox məşhurlaşdırdı.
Yazmışdım ki, bu Kəramət məni
öldürdü, söydürdü, dostlarımla
üz-göz elədi, dedilər ki, Qəşəm
oğlundan imtina elədi. Ata oğuldan necə
imtina edər? Xalqdır da, özündən
quraşdırır. Bir dəfə də demişdilər
ki, Kəramətin dədəsinin boyunu yerə soxum, adam elə oğuldan imtina edər? (gülür - E.S.) Yəni Kəramət
şirin oğlandır, onu çox istəyirəm.
- Qəşəm müəllim,
etiraf edirsiniz ki, Kəramət atasını kölgədə
qoyub? Yəni o sizdən daha açıq fikirlidir, cəsarətli
tənqid edir. Elçibəydən Xəlil Rzaya, iqtidardan
müxalifətə qədər hamını qatır
qabağına, “yetənə yetir, yetməyənə bir
daş atır”...
- Kəramət
mən özüməm. Gəncliyimdə onun
kimi olmuşam. Məni buxovlayan bu oldu ki,
atam çoban idi, Kəramətin atası isə şairdir.
Onu kürəyimə alıb Yazıçılar Birliyinə,
mətbuata, “525-ci qəzet”ə, “Yeni Müsavat”a
atdım. Mən gətirib atdım bura,
özümsə kolxozla, icrayla, avtobaza müdiri ilə
vuruşurdum. Çünki atam məni gətirib
ora atmışdı. Sonra da Kəramətə
görə sakit oldum. O, körpə olanda evə tez
gedirdim ki, birdən tez yatar, oynada bilmirəm. Bir
növ çılğınlığımı, hisslərimi
övladlarıma qurban verdim. Amma bu gün
Kəramətdə olan emosiya,
çılğınlığın hamısı hekayələrimdə,
esselərimdə, məqalələrimdə var. Mən status
yazıb qəhrəman olmaqdan hekayəyə keçməyi
düzgün bildim.
İnsanların da kitaba, hekayəyə o həvəsi
yoxdur. Mən bu baxımdan özümü gizlətdim, Kəramət
isə fiziki mənada görsəndi. Əgər
internet bağlansa, Kəramətin 80 faizi yoxa çıxar.
Ona deyirəm ki, xarici ölkələrə səfər et, çap olun, mən deyib, mən eşidirəm,
qulaq asmır. Bu, tək Kəramətə
şamil deyil. Mən şeir, hekayə
yazıram, sonra “facebook”a girirəm.
- Kəramətin
uşaqlarını, yəni nəvələrinizi görə
bilirsiniz?
- Jasmin və
Barışı görə bilmirəm. Səbəblərini
bilirsiniz. Ümid edirəm ki, vaxt gələcək
biz qovuşacağıq.
- Bəlkə bütün bu hadisələrə,
şəxsi həyatında olan böhranlara görə Kəramət
özünə yer tapa bilmir?
- Hind
yazıçısı Oşonun “Hikmətlər” kitabında
yer var: xəstə gəlib deyir ki, məndə xərçəng
var, qorxuram, gecələr narahat yatıram. Oşo
söyləyir ki, sən xərçəngi özündən
kənarda saxlayıb onu gücləndirirsən. Götür onu bas bağrına, özünkü elə.
Ondan sonra xəstə gəlib deyir ki, indi necə
rahatam. Kəramət problemi özündən
kənarda saxlamaqla onu gücləndirir. Sonra
çıxış yolu kimi gedib status yazır, dava salır,
elə bilir ki, problem bununla həll edilir. Başqasının
dərdini həll etmək asandır, öz
yaratdığın problemi həll etməyə isə
gücün çatmır. Kəramət
həmişə özünə problem çıxardır,
onu böyüdür, sonra həyatı boyu onunla
savaşır. Əslində problemi
özü yaratmışdı.
- Dava salan, sıxıntıları
olan, yazdıqlarına görə söyülən, yəni
bütün bunlarla bərabər Kəramət
Böyükçöllə fəxr edirsiniz?
- Əlbəttə ki, onunla fəxr edirəm. Nəinki fəxr
edirəm, Kəramətdən öyrənirəm. Adam uşaqdan daha çox öyrənir.
Mən Kəramətin yaradıcılığından da,
səhvlərindən də öyrənirəm. Elə
müğənni var ki, populyardır, sənəti heç nədir.
Mən istəmirəm ki, Kəramət və bütün gənclər
belə olsun...
Emil Salamoğlu
Yeni Müsavat.-
2019.- 27 may.- S.10.