Bakıya axın sürətlənib - qarşısını
necə almalı?
Bölgələrdə
iş yerləri açmaq çıxış
yoludurmu...
Keçən il ölkə üzrə əhalinin sayı 53 625 nəfər və ya 0,5 faiz artaraq bu
ilin yanvar ayının 1-i vəziyyətinə
10 180 770 nəfərə çatıb.
Bu barədə Dövlət Statistika Komitəsi məlumat yayıb. Məlumatda qeyd
edilir ki, əhalinin 54,5 faizini şəhər, 45,5 faizini
kənd sakinləri,
49,8 faizini kişilər,
50,2 faizini isə qadınlar təşkil edir.
Bu ilin əvvəlinə əhalinin
4,6 faizi Naxçıvan
Muxtar Respublikasında,
23 faizi Bakı şəhərində, 9,2 faizi
LənkəranAstara, 8,6 faizi
Abşeron-Xızı, 7,3 faizi
Qarabağ, 7,1 faizi Mərkəzi Aran, 6,7 faizi Qazax-Tovuz, 6,1 faizi Şəki-Zaqatala,
5,9 faizi Gəncə-Daşkəsən,
5,4 faizi Quba-Xaçmaz,
5,1 faizi MilMuğan,
4,9 faizi Şirvan-Salyan,
3,1 faizi Dağlıq Şirvan, 3 faizi Şərqi Zəngəzur
iqtisadi rayonlarında yaşayıb.
Göründüyü kimi, rəqəmlər onu göstərir ki, insanlar bölgələrdən
paytaxta axın edir. Ekspertlər isə bildirirlər ki, əvvəldən də şəhərdə
yaşayanların sayı
çoxluq təşkil
edib və edir. Çünki şəhərdəki şərait
və imkanlar potensialı yerlərdə
ola bilməz. Şəhər, məhz ona görə kənddən və rayondan seçilir ki, iş yeri
tapmaq, təhsil almaq, səhiyyə xidmətindən istifadə
etmək və sair baxımından, üstün mövqeyə
sahibdir. Bu, dünyanın hər yerində belədir. Lakin şəhəri “qidalandıran” və “yaşadan” kənddir, rayon yerləri və bölgələrdir.
Şəhərin inkişafı
rayonlarda və kəndlərdə yaşayış
imkanlarını genişləndirməlidir,
durmadan yaxşılaşdırmalıdır.
Əks təqdirdə,
şəhərlərin özünün
inkişafı mümkün
deyil.
Urbanizasiya müəyyən
aspektdə keyfiyyət
göstəricisi olsa da, onun çərçivədən
kənara çıxması
müsbət hal deyil. Ölkəmizdə hələ sovet dövründə də urbanizasiya yüksək idi, lakin müstəqillik
əldə etdikdən
sonra həm iqtisadi və sosial amillər nöqteyi-nəzərindən, həm
də müharibə səbəbindən bu, daha ifrat səviyyə
aldı. Yəni ki, bu, qaçılmaz
bir proses sayılırdı. Ancaq dövlətimiz və hökumətimiz son 20 ilin ərzində bunun qarşısını
almaqdan ötrü çox işlər görüb. Regionların
və bölgələrimizin
inkişafı ilə
bağlı ayrıca
proqramlar qəbul edilib, ən müasir infrastrukturun yaranması üçün
çoxlu vəsait xərclənib, hətta ən ucqar bölgəmizdə
belə abadlıq məsələlərinə ciddi
diqqət yetirilibr. Nəticədə sovet dövrü ilə müqayisədə kənd
və rayon yerlərimizdə yaşayış
imkanları və iqtisadi-şərait demək
olar, tam olaraq şəhər səviyyəsinə çatıb.
Ən ucqar kəndimizdə belə, bu gün nəinki
işıq, təbii qaz da var.
Bununla belə,
yenə şəhərə
axın var. Ona görə ki, məşğulluq sahəsində problemlər
mövcuddur, təhsil
əldə etmək, müvafiq səhiyyə xidmətindən yararlanmaq
üçün ixtisaslı
kadrların olmaması
kimi çatışmazlıqlar
var və s. Ən böyük problem isə aqrar sahənin, kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalı
sahəsinin istənilən
tələblərə uyğun
gəlməməsidir. Rayon
və kənd sakinlərini yaşadıqları
məkana torpaq amili bağlamalıdır,
çünki bu, çox mühüm bir istehsal vasitəsidir.
Təəssüf ki, kənd təsərrüfatı
məhsullarının istehsalı
ilə məşğul
olmaq istəyən çox deyil. Bunun da ən
başlıca səbəbləri
subyektiv amillərdir. Bura daxildir: bazarlara çıxış
imkanlarının məhdud
olması, inhisarçılıq
və sair amillər. Aqrar sahənin il ərzində istehsal etdiyimiz ÜDM-də həcmi 10%-ə yaxın belə təşkil etmir. Halbuki ən azı 10%-dən yuxarı olmalıdır. Bölgələrimizdə
aqrar məhsulların
emalı üzrə zavod və fabriklərimizin
kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalçıları
və tədarükçüləri
ilə birbaşa əlaqələri yoxdur.
O səbəbə gənc
işçi qüvvəsi
günü 15-20 manata
şəhərdə tikintidə
işləməyə üz
tutur. Bakı şəhərinə gələrək
taksi fəaliyyəti göstərir və sair.
Bütün bu faktorlar nəticəsində
ölkəmizdə hazırda
urbanizasiya xoşagəlməz
hal alıb. Hazırda regionlardan bir çox vətəndaş iş tapmaq ümidi ilə Bakıya axışır. Təbii
ki, bu cür
sürətli axının
qarşısının alınması
üçün ən
vacib metodlardan biri bölgələrdə
daha çox iş yeri yaratmaqdır.
Vacib addımlardan biri də bölgələrimizdə
güzəştli kredit
vermək, sahibkarları
təşviq etməklə
yeni iş yerləri yaratmaqdır. Paytaxta axımın qarşısı yalnız
bu cür alına bilər. Əks halda, Bakıda əhalinin sayının çoxalması,
insan sıxlığının,
tıxacların çoxalması
ilə narahatlığın
artmasına, regionların
boşalması, əhalinin
şəhərə toplaşması,
regionlarda istehsalın
və kənd təsərrüfatının zəifləməsi
ilə nəticələnə
bilər.
Rəsmi statistikaya
əsasən, rayonlarda
əməkhaqqı Bakıya
nisbətdə iki dəfə azdır, bu da öz
növbəsində urbanizasiya
prosesinin sürətlənməsinə
gətirib çıxarır.
2014-cü ildə Milli
Məclis tərəfindən
İpoteka Fonduna regionlarda
güzəştli, eləcə
də adi ipoteka resusları üzrə faiz güzəştinin verilməsi
təklif edilib. Statistikaya əsasən, verilən kreditlərin 85 faizi Bakının payına düşür.
Elə regionlar var ki, indiyədək
İpoteka Fondundan cəmi bir ədəd
ipoteka krediti ala bilib. Adi
ipoteka faizləri regionlarda yüksək olduğuna görə vətəndaşlar bundan
istifadə edə bilmirlər. İndiki halda reallaşması vacib olan təkliflərdən
biri həm adi, həm də
güzəştli ipoteka
şərtləri üçün
rayonlarda faiz endiriminin tətbiq edilməsidir.
Xüsusilə güzəştli ipoteka üzrə faizlərin regionlarda yaşayan əhali üçün
4 faizdən 2 faizə
endirilməsi təklif
edilib. Bunun da iqtisadi əsası
var. Belə ki, güzəştli ipoteka kreditləri üçün ödənilən
vəsait büdcədən
ayrılır. Bunun praktik olaraq xərci yoxdur, sadəcə, banklarda sövdələşmə və
ya komissiya tipli xərclər var ki, burada
da 2 faizlə kredit vermək bankların gəlir əldə etməsinə
şərait yaradır.
Digər tərəfdən,
dövlət büdcəsinin
vəsaiti bu tip hallarda kommersiya
məqsədi daşımamalıdır.
Buradan da belə qənaətə gəlmək olar ki, regionlarda güzəştli kredit şərtlərini 2 faizə
endirmək mümkündür.
Bundan başqa, paytaxta axının qarşısını almaq
üçün Bakı
ilə regionlar arasında qeyri-bərabər
iqtisadi inkişafın
qarşısı alınmalıdır.
Regionların tarazlı
və dinamik inkişafı təmin edilməlidir. Rayonlarda daha çox istehsal və emal müəssisələrinin
açılmasına şərait
yaradılmalıdır. Həmçinin
kənd təsərrüfatı
ilə məşğul
olan insanlar üçün stimullaşdırıcı
tədbirlərə, güzəştli
kreditlərə böyük
ehtiyac var. Bütün bu məsələlər öz
həllini tapsa, bölgələrdən paytaxta
axın da azalar.
Sevinc TELMANQIZI
Yeni Müsavat. - 2024.- 5 iyul, ¹115.- S.13.