Vətən haqqında məhəbbət məktubları
Bu yazını
35 il bundan öncə yazmaq istəmişdim. 1986-cı ildə
-“Qan Yaddaşı” şeirlər kitabı nəşr ediləndə.
Ancaq görünür
qismət indi imiş. Niyə bu kitab məni
özünə cəlb
etmişdi?
Qazax rayonunda,
mənim dünyaya göz açdığım
Abbasbəyli kəndində
dünyaca məşhur
olan bir dağ var. Göyəzən
dağı. Şəninə
dastanlar nağıllar,əfsanələr,
şeirlər, musiqilər
yazılan bu dağ qeyri- adi gözəlliyi ilə yanaşı, həm də qədim yaşayış
məskənıdir. Dağın
şimal yamacı ilə sıldırım qaya başlayan hissəsində 7 bürclü
qala var və yaşı təxminən min ilə yaxın olan bu qala-bürc
təbii və antropoloji təsirlərdən
xeyli dağılsa da öz quruluşunu
və görkəmini
bu günə qədər saxlamışdır.
1965-66-cı illərdə o vaxtlar kəndin bəzi “başbilənər”inin
qərarı ilə qalanın daşlarını
sökərək gətirib
tütün qurudulan talvarın divarlarını
tikməyə başlamışdılar.
Lakin, kənd əhalisinin narazılığından
sonra bu söküntü dayandırılmışdı.
Şair Sabir
Rüstəmxanlı həmin
kitaba daxil etdiyi “Niyə gərək belə qardaş“ şeirini sanki həmin hadisyə həsr etmişdi. Şeirə belə bir epiqraf
da vermişdi:” Bəzi rayonlarda qədim abidələri uçurub daşını,
kərpicini daşıyırlar”:
Külüngünü sən vuranda o divara,
Öz əlinlə öz sinəndə açdın
yara!
Tarixin bir vərəqitək
ovulanda əlindi daş,
Özünü kor qoyduğunu
düşünmədin niyə, qardaş?
… Uluların bu qalanı ucaltmışdı
elin üçün,
yurdun üçün, sənin
üçün
Sənsə yıxıb daşıyırsan
toyuğunun hini üçün.
Səmimi
desəm bu şeir mənə o qədər güclü təsir etmişdi ki, bütünlüklə əzbərləmışdim
və məqam düşən kimi onu əzbərdən söyləyirdim. İstəyirdim
ki, hamı bilsin bu şeiri. Bəlkə qalalarımızı
uçuran , tariximizin izlərini
öz xəbis və kiçik niyyətləri üçün
itirən və bu barədə heç düşünməyən,
“bu yad ananaın, yad bətnində doğulanlar”dayandıra
öz çirkin və bəd əməllərini. Və
belələrini Sabir Rüstəmxanlı
təkcə tənqid
etmirdi, həm də ifşa edirdi. Qorxmadan, çəkinmədən:
Sən tək olsan- qəzəbimə yer olmazdı
Kişilərin ucaltdığı
nakişilər əllərində uçulmazdı.
Bu şeir gənc bir şairin bütün Azərbaycan xalqına həyacan təbili ,
çağırışı idi və mən
əminəm ki, Sabir müəllimin
bu şeirindən sonra neçə- neçə qalalarımız
salamat qala bildi.
Keçən əsrin 80-ci illərin
ikinci yarısında
SSRİ deyilən bir imperiyanın tərkibində
yeni bir dövr başlayırdı. İmperiyanın
sonu yaxınlaşır,
cəmiyyət çalxalanırdı.
Təbii ki, bu proseslər ədəbiyyata
da öz təsirini göstərmiyə bilməzdi.
Belə bir ərəfədə gənc
şair Sabir Rüstəmxanlının
“Qan yaddaşı” kitabının nəşri
də siradan bir hadisə deyildi. Kitab haqında qısa məlumatda deyilirdi: Sabir Rüstəmxanlının ”Qan Yaddaşı”ndan
yeni poetik düşüncələr
göyərib qalxıb,
yurdun ulu daşları
dil açıb, aqil babaların, dilidualı ağbircək
nənələrin ruhundan
nəğmələrinə ilkinlik təmizliyi hopub”.
Kitab ön söz yerinə yazılmış
“Ruhumuz sərhədsiz
olduğu üçün”
şeiri ilə başlayır və elə bu şeir
də əslində kitaba toplanmış şeirlərin “sərhədsiz
ruhunu” müəyyənləşdirir:
Bu Vətən deyilən dünyam sirlidir,
Bir paytaxtı sevinc, bir paytaxtı qəm.
Bu Vətən torpağı
çox qəribədir,
Hələ sərhəddini tapammıram
mən.
… Arzu da beləcə sərhədsiz olur,
Ümman
da beləcə, göy
də beləcə.
Ruhumuz sərhədsiz olduğu üçün.
Payımız gəlibdi göydən
beləcə!..
Yeri gəlmişkən, kitaba
“Qan yaddaşı” adının verilməsi müəllifin çox uğurlu tapıntısıdır,
bu ad həm də oxuculara bir çağırışdır,
“al məni oxu”-deyir və burada
toplanmış şeirləri
oxuduqca təkrar-təkrar
qan yaddaşından doğan hikmətlər, poeitik ifadələr səni ovsunlayır. “Qan yaddaşı” şeiri ilə də başlayan şeirlər toplusu elə başlanğıcdan
oxucunu düşünməyə
vadar edir.
Nüşabə qalasının yarıuçuq
bürcündə,
Boy atıb qalınlaşan zoğallığın içində
Bir uşaq oxuyurdu bu dünyadan ayrılıb…
…Soruşdum:”Oxuduğun
mahnının adı
nədir?”
Güldü, gözü qıyıldı,
gülüşü də
nəğməydi-
Yayıldıqca yayıldı…
Şeir
sənə tarix danışır, əfsanə,
əsatir danışır.
Bu tarixi sənə danışan körpə
uşaqdır. Hələ
tarix dərsi keçməyən, heç
tarixi də bilməyən, yazı-pozudan
xəbərsiz bir körpə danışır
bu tarixi sənə. Həm də oxuduğu mahnı ilə, əlində düzəltdiyi
oxla, yay ilə danışır və danışdıqları da o qədər
gerçəkdir ki, sanki
tarixi kemişin haqda sənə kerçək dastan danışır.
Bu uşaq qəlbinin səsi, üzünün ifadəsi, mimikası ilə inandıra bilir oxuduğ bu dastana səni:
Dedi bilmirəm, əmi təkəm də oxuyuram,
Heç
sözünü bilmirəm,
özümdən toxuyuram.
Özündən “toxuyurdu”, mahnısını
o uşaq.
İçəridən gələn səs ona “oxu”
deyirdi .
Qəhrəman bir torpaqdan gələn qəhrəman
həvəs
Al əlinə bu yayı, at bu oxu deyirdi.
Şeir
çox səmimidir.
Dili sadədir. Şair
bir körpə uşaqla kiçik bir dialoq qurmaqla
əslində çox
mühüm bir məsələ qaldırır.
Düşünürəm şeirin qəhrəmanı
müəllifin özüdür,
elə ona bu şeir yazdıran
da onun qan yaddaşıdır.
Kitab başdan –başa vətənə, qəhrəmanlıq
tariximizə, milli mənəvi
dəyərlərimizə, adət ənənələrimizə,
dilimizə , dinimizə, yurd yerlərimizə, əcdadlarımıza, məişətimizə
həsr olunmuş poetik nümunələrlə
zəngin bir topludur və oxumaqdan doymursan, şeirlər səndə
sanki yaşı 70- yaşını haqlamış
müdrik bir kişinin nəsihətləri
, öyüdləri, nağıl
və dastanlərıdır
bu şeirlər. Həm də çağırışdır, müraciətdir indiki və gələcək nəsillərə.
Kitabda müəllifin yurd ,el, oba,
ocaq yeri adlı və ünvanlı çoxsaylı
şeirlər yer alıb . Onların hər biri həm
məna yükünə,
həm də poetik ifadəsinə görə gözəl şeirlərdir. İfadələrdəki
tapıntılar, müəllifin
poetik ustalığı
oxucunu qəhər qarışıq təəcübləndirir,
qürurlandırır. Sadaladığm
mövzuların hərəsinə
bir misal çəksəm bir kitab
yaranar. Ancaq şairin “Vətən” şeirindən misal çəkməmək güçündə
deyiləm;
Bir əlçim buluddu,
Bir ömür umuddu,
Bir içim sudu.
Yandıqca odlanan ocaqdı,
Daddıqca dadlanan arzudu.
Bir dərə bahar leysanıdı,
21 Azərin qanıdı,
Cavad xanın qətl yeridi,
Sabirin “ fəxriyyə” şeiridi,
Dağları dumanda itən-
Vətən…Vətən…
Vətən haqqında müxtəlif
müəlliflər tərəfindən
müxtəlif xalqların
dilində, minlərələm
şeir yazılıb.
Hər biri də çox gözəl
, lətif, zərif.
Niyəsə mənim
də gəncliyimin
filmi olan “ Baharın
17-ci anı” filmində
“Hardan başlayır Vətən” mahnısı
və mahnının sözləri bəlkə
də indiyədək
Vətən haqqında
eşitdiklərim şeirlərin
ən yaxşılarından
biridir. Ancaq Sabir Rüstəmxanlının “Vətən…”
şeiri bu mövzuda indiyədək eşitdiklərim və ya oxuduqlarım şeirlər içində
mənə ən doğma və ən şirin gəldi:
Babalar atını sürüb gedibdi,
Qalalar boylnıb qalıbdır ancaq.
Oğlu
–Şah İsmayıl
Xətayi adlı
Ağatlı oğlan var, atı
qanadlı,
Bir də Suraxanı atəşgahı var,
Bir də Misri qılınc.
Bir də Çənlibel:
Bir də “Heydərbaba “ yazılmış bir dil…
Torpağı ot deyil, kişi göyərdən-
Vətən… Vətən!…
1993-2002-ci
illərdə tez-tez Mingəçevrə gəlirdi
Sabir müəllim. Minəçevirə
bağlılığı öncə Vətən toprpağna məhəbbətdən
irəli gəlirdisə,
digər bağlılığı
ümimi dostlarımız-
Məhəbbət Qarabağlı,Tofiq Quliyev
və digər dostlar yaradırdı. Sonradan elə Tofiq müəllimin və Sabir Rüstəmxanlının
vasitəsilə Əli
Quliyevlə, Yaşar Abdulovla ,
Rüstəmxanlı ocağının
nümayəndəlri ilə,
qədim türk yurdu Yardımlının sözübütöv, mərd,
dostluğa möhkəm
kişiləri ilə
tanış olmaq, ünsiyyət qurmaq mənə də nəsib oldu. Mingəşevir dənizinə
maraqlı, düşündürücü
bir şeir də həsr etmişdi. “ Mİngəçevir
dənizi ilə söhbət”. Bu şeirlə
samuxluların və mingəçevirlilərin xatirəsində
özünə həmişəlik
bir taxt qurub, Sabir müəllim. Vətəni Samux rayonu “Mingəçevir dənizi”nin altında qalmış, Samuxun və Mingəçevirin dəyərli
ziyalılarından biri
olan Bayram Ağamirzə
oğlunun lap ürəyindən
olmuşdu bu şeir:
Bağışla , bizi, bağışla
Dəniz
altında qalan dünya!
Qayığı belə arxayın
sürürük üstündən,
Belə
arxayın üzürük
gözünə ağ pərdə
çəkən sularda….
…Neçə sahil qumuna yazmışam öz adımı,
Neçə dəniz qoynunda
yazmışam inadımı!
Bəs bu necə dənizdir?
… Bir ac balina olub Samuxu
udan dəniz
Onun nəğmələrini başından
ata bilmir,
Atıb
unuda bilmir…
Ömür yolunu uzaq bir kənd cığırından
başlayıb Vətənin
hər güşəsinə
qədər gəlib çıxan, hər kərpicini, hər saxsı parçasını
öyrənərək onu
nəzmə çəkən,
hər daşına, hər torpağına hər qalasına , hər mənzərəsinə
şeir yazıb Sabir Rüstəmxanlı, bu kitabda, yana-yana, sevə-sevə tərənnüm
edib Vətən torpağını. Və
bununla qürur duyur.
Nə yaxşı ki, ömür
yolum
qayğıların ağırından
başlanıbdı.
Nə yaxşı ki, ömür
yolum
uzaq bir kənd cığırından
başlanıbdı!
Bu
şeirlərin hər
birini bu kiçik yazıda təhlil etmək, onlardan sitat gətirmək mümkün
olmazdı. Sadəcə
oxumaq lazımdır şair Sabir Rüstəmxanlını.
Onda biləcəksiniz
bu şeirləri ilə nəyi demək istəyir müəllif.
Lakin “Qan yaddaşı” ilə kifayətlənmədi,
şeirlərində olduğu
kimi dövrü mətbuatda ciddi tənqidi məqalələri,
publisistik yazıları
maraqlı təklifləri
ilə çıxış
edirdi. Və budur 32 yaşlı gənc şair-publisist
Sabir Rüstəmxanlının yeni bir kitabı- “Ömür kitabı” işıq üzü gördü. Bu kitab əslinəd
şairin çox böyük yaradıcılıq
uğuru idi. “Ömür kitabı” nəsrimizdə və publisistikamızda hadisə
idi və hadisə kimi də ədəbiyyat tariximizə daxil oldu. Ancaq “kitab maraqlı, publisistik bədii” kitab deyildi. Başdan ayağa tariximizlə doludur. Nə qədər acı faktlar da olsa gerçək hadisələrlə zəngin,
xalqımızın milli kimliyini
faktlarla sübut edən, haqqımızda yazılan təhrifləri,
tarixi yalanları birbaşa müəlliflərini
göstərməklə , həqiqəti həmin müəlliflərin
sifətinə çırpan,
bir tarixi-bədii-publisistik
toplu olmaqla həm də gənclərə ünnvanlannmış
çağırış idi. Eyni zamanda
müəllif bu çağırışı, bu tapşırmanı, bu kitabı ilk növbədə doğmaları
“Nərgizə, Gündüzə,Səadətə, Tahirə, Ormana, Rəşada, Araza, Namiqə, Anara, Eminə, Raminə, Təbrizə, İftixara, Orxana sonra isə…sabah bu torpağın
üstündə yaşayacaq
və arzularımızı
yaşadacaq bütün
balalarımıza bağışlayıram”
-deməklə çox
gənc yaşında
müdrik bir missiya yarinə yetirmişdi. Əslindı
bu tapşırma nurani bir qocanın,
ömrü keşməkeşlər
görmüş müdrik
bir insanın gənclərə vəsiyyəti
idi…
Yadımdadı! Kitab nəşr olunduqdan
sonra tezliklə bütün şəhərlərə
və kəndlərə
(Nə yaxşı
ki, o vaxtlar hələ
şəhər, rayon və
kəndlərimizdə kitab mağazaları dururdu) yayıldı . Kitabın nəşrindən keçən
çox qısa müddət ərzində
artıq “Ömür kitabı” əksəriyyətin
stolüstü kitabına
çevrilmişdi və
hamı bu kitabdan danışırdı.
“Ömür kitabı”nı
bütün yaşıdlarım
kimi mən də elə kitab nəşr olunduğu dövrdə -keçən
əsrin 80-ci illərində
oxumuşdum. Səmimi
desəm Sabir müəllimə
simpatiyamda elə o illərdən yaranmışdı.
Lakin indi bu yazın hazırlayarkən
kitabı bir daha yenidən oxudum. O zamankı yaş və dövr də kitabda yazılanlara yeni yanaşma tələb edirdi. Və mən kitabı oxuduqcaq müəllifə
bir daha öz aləmimdə dönə-dönə minnətdarlığımı
bildirdim. Düşündüm
ki, nə yaxşı
ki, ədbiyyat və ictimai fikir tariximizdə
Sabir Rüstəmxanlı kimi
yazıçılarımız, ziyalılarımız var. Onun
bu kitabda səpdiyi toxumlar əminəm ki, hələ
innən belə
yeni-yeni pöhrələr verəcək,
böyüyəcək, Yardımlı
meşələri kimi
Vətənimizin hər
yerini bürüyəcəkdir.
Hesab edirəm ki, “Ömür kitabı” şairin “Qan yaddaşı” şeirlər kitabının
nəsrdə və publisistikada bir növ davamı idi. Şair Şabir Rüstəmxanlıya
“Qan yaddaşı” kitabında demədiklərinin
bir hissəsini nəsrdə, publisistikada demək zərurəti yaranmışdı və
çox cəsarətlə
deyə bilmişdi. Onun nətəcəsi idi ki, “ Ömür
kitabı” mübaliğəsiz
desək müəllifinə
böyük şöhrət
gətirdi .
Doğrusu mən Sabir Rüstəmxanlının
“Ömür kitabı”nı
“ Vətən haqqında”
simfoniya adlandırıardım.
Diqqət yetirsək görərik ki, kitabda bölünmüş başlıqların
hər biri bir nəğmədi, mahnıdı, əslində
müəllif də həmin başlıqlarda verdiyi yazıları yekunda məhəbbət məktubları, nəğmə
və ya mahnı adlandırır. Diqqət yetirək müəllifin kitabdakı
“Vətən haqqında
nəğmə” yazısına:
“Hər kəsin ürəyində Vətən
haqqında bir nəğmə var. Geç
tez oxumalıdır.
Bu nəğmə böyük
konsert salonlarında
da oxuna bilər, bir bulaq başında
da. Vulkan nə vaxt püskürəcəyini kimə
deyir? Sübhün
ala-toranında səsindən
asılmış torağayların
yanğısını dinləyə-dinləyə,
zəmi yerinə səpələnmiş quzuların
dalınca qaçan, dizə kimi şehdə islanmış
qardaşlarımı düşünürəm….
Kim bilir, bəlkə onlar Vətən haqqında nəğmələrini
elə həmin anlarda oxuyurlar”. Nə qədər səmimi, kövrək və dəqiq ifadə. Həm də bu ifadələrlə
sanki bir poetik mənzərə yardıb, müəllif.
Bu mənzərəyə tamşa
edən kim olsa belə, onu dindirsən kövrələcək, əminəm.
Təkcə bu ifadəılər yox , ümumiyyətlə
“ Ömür kitabı”
başdan başa Vətən haqqında nəğmələr toplusudur.
Qəhrəman Babəkin
nəğməsi səslənir
bu kitabda. Bu nəğmə “Dağlarımızın
üstündə 22 il dalğalanan
al bayraq, Babəkin azadlıq, qələbə,
qəhrəmanlıq mahısı
idi… Babək öz nəğməsini Azərbaycan dilində oxumuşdu! Biz də nəğməmizi bu dildə oxuyuruq, uşaqlarımız, nəvə-nəticələrimiz
də bu dildə oxuyacaq. Hər kəsin ürəyində Vətən
haqqında nəğmə
var…Kimi ürəyə yazır
bu nəğməni, kimi daşa, torpağa”.
Bu kitabda əməyin, zəhmətin tərənnüm
nəğməsi var. Hər
gün çörəyini
min zəhmət, əziyyət
hesabına daşdan-torpaqdan
çıxardan, o daşdan-torpaqdan
çıxartdığı çörəyə min dəfə
şükür edib onu bal kimi
dadan, həmin zəhmət hesabına övladlarını böyüdüb,
onlara öyüd-nəsihət,
təlim- tərbiyə
verən bir atanın Zəhmət nəğməsi var: ”Adam öz işindən zövq alanda, iş toy-bayrama çevrilir. Atamın mahnısı-bitib tükənməyən
zəhmət idi. O öz ömür nəğməsini gecə-gündüz,
ara vermədən torpağın qulağına
oxuyurdu. Ona görə
də torpaq onun mahnısı ilə yatır, onun mahnısıyla oyanırdı”. Müəlifin
ifadələrini oxuduqca
xəyal səni lap uzaq illərə aparır. Gözləriyin
qarşısında sifətinin
rəngi günəş
şüalarında mis rənginə
çalan, əllrinin
qabarı gözə çarpan arıq bədənli, lakin pəhləvan cüssəli,
əlləində, qollarında
əzələləri, damarları
qabaran zəhmətkeş
insanların obrazı
canlanır. Düşünürəm
Sabir Rüstəmxanlı bu
obrazla təkcə atası Xudu kişinin deyil bütünlüklə zəhmətdən
yoğrulmuş bir Azərbaycanlı kişisinin
ümumiləşdirilmiş obrazını böyük
ustalıqla yarada bilib. Ancaq təkcə
bu nəğmələrlə
bitmir ,
Vətən nəğmələri.
Bu kitabda həm də dünyanın müxtəlif məşhur
muzeylərində sərgilənən
azərbaycanlı ustaların
düzəltdikləri, yaratdıqları,
toxuduqları sənət
əsərlərinin zəriflik,
gözəllik nəğmələrinin
bir sözlə Vətən övladlarının
ömür nəğmələrinin
səsi –“zili, zənguləsi, “Mənsuriyyəsi” eşidilir.
Heç şübhəsiz
Müəllif bu kitabını 44 günlük
Vətən müharibəsindən
sonra yazmış olsaydı biz bu kitabdan həm də Vətən uğrunda canını fəda etmiş şəhidimiz Xudayarın
təsnifini də eşidərdik.
Mən bu yazıda Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlının iki
kitabı- “Qan yaddaşı” və “Ömür kitabı”na toplanmış şeir və tatixi-bədii-publisistik
yazıların yalnız
bir qisminin məndə yatatdığı
təəssüratlar barədə
oxucularla fikrimi bölüşmək istədim.
Əslində demək
istədiklərim Sabir müəllimin
yaradıcılığının məziyyətlərindən heç
bir misqal da deyildir. Onun “Atamın ruhu”, “Xətai yurdu”, “Göy Tanrı”, “Ölüm Zirvəsi (Cavad xan)”, “Difai
Fədailəri”, “Sunami”
romanları, “Bütövlük”,
“Didərginlər”, “Cavad
xan”, “Orxonla görüş” poemaları
son vaxtlar nəşr olunmuş “Əbədi sevda”şeirlər toplusunda əksini tapan mövzular ədəbiyyatımızda toxunulmamış
mövzular olmaqla son dərəcə maraqlıdır.
Bu əsərlər dərin
tədqiqatların və
təhlillərin obyektidir
və əminəm
ki, zaman-zaman araşdırılacaq, tədqiq ediləcəkdir.
Ümumiyyətlə götürdükdə
isə Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlının
yaradıcılığını onun sözləri ilə desək “Oxuyanların hamısına
ünvanlanmış Vətən
haqqında məhəbbət
məktubları”na bənzədirəm.
Bu məktublarda məhəbbətdən
yaranmış çağırış
da var, nəsihət də,
öyüd də.
Sabir Rüstəmxanlı Azərbaycanın
çağdaş ictimai-siyasi
fikir tarixinin görkəmli nümayəndələrindən
biridir. O, həm də müstəqillik tariximizə 1988-ci ldən
başlayan xalq hərəkatının liderlərindən
biri kimi, daxil olmuş, Azərbaycanın mətbuat
və dövlətçilik
tarixinə öz adını şərəflə
yazmış, Dünya
Azərbaycanlılarının həmrəyliyi və hüquqlarının qorunması
yolunda mübarizəsi
və yorulmaz fəaliyyətinin nəticəsində
istər beynəlxalq aləmdə, istərsə
də ölkəmizdə
yaxşı tanınır,
sevilir və böyük nüfuza malikdir.
Ustad sənətkar, böyük
ziyalı, Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlını
yeni yaşı münasibətilə
təbrik edir, uzun və sağlam
ömür, yeni yaradıcılıq
uğurları, ictimai-siyasi
və dövləti fəaliyyətində müvəffəqiyyətlər
arzulayırıq.
Ramiz Göyüş,
yazıçı-publisist
Yeni Müsavat.- 2024.- 11-13 may, ¹81.- S.10.