Zəfərlər qazanmış
mələk qanadlı bayrağımız
Hər
il noyabr ayının 9-u Azərbaycanda Dövlət
bayrağı günü kimi qeyd olunur. 1918-ci il noyabr
ayının 9-da Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti tərəfndən
qəbul edilən bu bayraq hazırda Azərbaycan
Respublikasının dövlət rəmzlərindən biri
olmaqla yüksəklərdə
dalğalanır.
Bu gün qeyd olunarkən fikrimdən bayraq haqqında yazı yazmaq keçdi. Bu məqsədlə, müəyyən mənbələri, ədiblərimizin yaradıcılığına nəzər saldım...
Tarix boyu müxtəlif adlarla fəaliyyət göstərən Azərbaycan dövlətlərinin, xanlıqlarının özlərinin dövlət bayraqları olmuşdur. Döyüşlərdə də ordunun önündə məhz, bayraq dalğalanardı. Mən o dövrün deyil, müstəqil dövlət olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə qəbul edilmiş bayraq haqqında, onun ədiblərimizin dili ilə təsvir edilmiş əsərlərindən söz açmaq istəyirəm. Bu əsərlərə nəzər yetirəndə ədiblərimizin Azərbaycanın müstəqil olmasından, onun dövlət rəmzlərinin, xüsusuilə də dövlət bayrağının qəbul olunmasından fərəhləndiklərini qurur duyduqlarını görmək olur.
Mavi, qırmızı, yaşıl rənglərdən ibarət, ağ aypara və səkkiz bucaqlı ulduzdan ibarət olan bayrağımızın müəllifi olmuş Əli bəy Hüseynzadəyə görə bayrağın mənasını “Türk hissiyyatlı, islam etiqadlı, firəng qafalı” olması təşkil edirdi. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin Parlamentinin ilk iclasını açan Məhəmməd Əmin Rəsulzadə milli bayrağımızın rənglərini “türk hürriiyyəti, islam mədəniyyəti və müasir Avropa iqtidarı-əhraranəsini” (demokratiyası) kimi ifadə etmişdir. Daha sonrakı çıxışlarında o bu rəngləri “Türk milli mədəniyyətinin, müasir Avropa demokratiyasının və islam sivilizasiyasının simvolu” adlandırmışdır. Hazırda bu rənglər hər bir vətəndaşımızın dilində “Türkçülük, müasirlik, islamçılıq” kimi ifadə olunur.
Dahi drammaturq Cəfər Cabbarlı “Sevdiyim”, “Azərbaycan bayrağına” adlı şerlərində milli dövlətimizlə, onun rəmzləri ilə qürur duyan, iftixar hissi keçirən milli məfkurəyə malik, vətənpərvər gənclərimizin dilində səslənən sevgi nəğmələri, sonsuz məhəbbət təranələri kimi təsvir edirdi.
Ədibin bu mövzuda qələmə aldığı ilk şer “Sevdiyim” adlanır. Şeirdə yüksəkliklərdə dalğalanan, milyonlarla insanın sevgisinə səbəb olan, qürur hissi yaşadan, qəlblərə sevinc toxumu səpən Şahdağının zirvəsində işıq saçaraq aydınlıq gətirən, böyük Turan ellərini qucmaq istəyən bu əsrərəngiz bayrağımızın rənglərini rəssam gözü ilə təsvir edir. Həmçinin, “Gözəlliklər tanrısı” tək müqəddəs və əziz olan qədim və ulu xalqın əzəmətini göstərirdi:
Altun köksün hilal-yıldız işıqları öpüncə,
Zirvəsindən Şah dağının gündoğuşu dinilür,
Rəhm Allahi gözəlliklər tanrısı tək pək incə,
Bir siyaqla könüllərə hey salamlar söylüyür,
O yerlərdə qardaşları, dostları var, pək sevir,
Yaşıl donlu, mavi gözlü, al yanaqlı sevdiyim.
Nə qədər, mənalı, poetik düşüncəli misralardır deyilmi?
Daim türkçülüyü vəsf edən ədib bayrağa tamam başqa tərzdə yanaşaraq onu “Yaşıl donlu, mavi gözlü, al yanaqlı sevgilim” kimi dilə gətirir, Altun köksünün, hilal-yıldız işıqların öpüşünə qərq olunmasını” sevgi ilə ifadə edir. Digər tərəfdən, bu şeirində C.Cabbarlı tarixi qərinələr, keçmiş şanlı tarixə malik Turan ellərinə işıq saçaraq öz sevgisinin, bir arada olmasını nümayiş etdirir:
Rəmuz ilə dörd bir yanə işıq saçmaq istiyor,
Ara-sıra tərpəniyor, bu kəsik uçmaq istiyor.
Qollarilə türk ellərin bütün qucmaq istiyor,
Yaşıl donlu, mavi gözlü, al duvaqlı sevdiyim.
C. Cabbarlının bayrağa həsr etdiyi “Azərbaycan bayrağına” şeri məna dərinliyinə, rənglərə verilən izahlar baxımından daha da diqqət çəkir. Tarixi həqiqətlərə söykənən bayrağı təsvir etməklə, rənglərə öz baxış bucağından baxır. Ədəbiyyatda bayrağımızı bu qədər dolğun təsvir edən başqa poeziya nümunəsinə rast gəlinmir. Məhz, C.Cabbarlı ilk dəfə olaraq bu şeirilə milli bayrağımızın simvolikasının açımını poeziyaya gətirib, özü də böyük məntiqlə. Alimlərimiz “Azərbaycan bayrağına” şeirini milli rəmzlərimizin ilk poetik əlifbası adlandırılar. Ədibin digər əsərləri kimi bu şeiri də bilavasitə milli ruhlu Azərbaycan gəncliyinin vətənpərvərlik ruhunda tərbiyə olunmasında, maariflənməsində, ictimai şüurunun oyanışında və təşəkkülündə əhəmiyyətli rol oynayır:
Buraxınız, seyr edəyim, düşünəyim, oxşayayım,
Şu sevimli üç boyalı, üç mənalı bayrağı.
Mələklərin qanadımı üzərinə kölgə salan?
Nə
imiş bu, Aman Allah! Od yurdunun
yarpağı!
Bu ay, yıldız, boyaların qurultayı nə demək?
Bizcə
böylə söyləmək! :
Bu göy
boya Göy Moğoldan qalmış bir türk nişanı,
Bir türk
oğlu olmalı!
Yaşıl
boya islamlığın sarsılmayan imanı,
Ürəklərə
dolmalı!
Şu al
boya azadlığın, təcəddüdün fərmanı,
mədəniyyət bulmalı.
Səkkiz
uclu şu yulduz da səkkiz hərfli -“Od yurdu” !
Əsarətin
gecəsindən fürsət bulmuş quş kibi
səhərlərə uçmuşdur
Şu
hilal da türk bilgisi, düzgün sevgi nişanı,
Yurdumuzu
qucmuşdur!
İlahi, sanki, rəssam tabloda, bəstəkar notda
bayrağımızı belə gözəl təsvir edib.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin mübariz, yorulmaz təbliğatçısı,
Turançılığın, türkçülüyün
fəal ideoloqlarından olan, istiqlal nəğməkarı,
şair Əhməd Cavadın milli bayrağımıza həsr
olunan şeri böyük maraq kəsb edir.
Yaradıcılığı dövlətçiliyə sədaqət
və tərənnüm üstə köklənən Əhməd
Cavad Cümhuriyyətin ilk al rəngli, səkkiz güçəli,
ağ rəngli ulduz və aypara həkk olunmuş
bayrağını ilhamla, qələmə alır, onu sanki
şəhid qanlarından rəng almasını təsvir
edirdi:
Gül rəngində
bir yaprağın
Ortasında
bir hilal!
Ey Al
Bayraq, sənin rəngin
Söylə,
neyçün böylə al!?!
Nədən
gözüm,bu bənzəyiş
Şəhidlərin qanına?!
O qurbətdə
can verənlər
Neyçün qıyar canına?
Az sonra
bayrağımız dəyişdiriləndən, mavi,
qırmızı, yaşıl rənglərdən, ağ
aypara və səkkiz guşəli ulduzdan ibarət rəsmi
bayraq qəbul edildikdən sonra, Əhməd Cavadın
xalqının, millətinin milli mənliyinə, milli
şüuruna, mənəviyyat və məfkurəsinə vətənpərvərlik
hissləri aşılayar bayraq sevdalı şerləri onun
poeziyasının parlaq sənət incilərini təşkil
edir:
Türküstan
yelləri öpüb alnını
Söyləyir
dərdini sana, bayrağım!
Üç
rəngin əksini Quzğun dənizdən
Ərməğan
yollasın yara, bayrağım!
Köksümdə
tufanlar gəldim irəli,
Öpüm
kölgən düşən mübarək yeri!
Allahın
yıldızı, o gözəl pəri,
Sığınmış qoynunda Aya, bayrağım.
Türküstan
yelləri öpüb alnını
Söyləyir
dərdini sana, bayrağım!
Üçrəngin
əksini Quzğun dənizdən
Ərməğan
yollasın yara, bayrağım!
Əhməd Cavadın dövlət bayrağına
sevgisi o qədər böyük idi ki, o, Azərbaycan
Respublikasının dövlət himnində belə
bayrağımızın ucalığını iftixarla
vurğulayırdı.
Azərbaycan!
Azərbaycan!
Ey qəhrəman
övladın şanlı Vətəni!
Səndən
ötrü can verməyə cümlə hazırız!
Səndən
ötrü qan tökməyə cümlə qadiriz!
Üçrəngli
bayrağınla məsud yaşa!
Milli bayrağımıza sevgiyə lirik və romantik
şairimiz Mikayıl Müşfiqin
yaradıcılığında da rast gəlinir. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti süqut edəndə şairin hələ
12 yaşı vardı. Hətta, şair
uşaq ikən belə müstəqilliyi görmüş,
milli bayrağımıza sevgini yaşamışdır.
Bütövlükdə, onun
yaradıcılığı Sovetlər dönəminə təsadüf
etsə də müstəqillik, milli bayraq, vətənpərvərlik
hissləri şairin qəlbində dərin izlər
buraxmışdı. Qanında, genində dövlətə,
dövlətçiliyə, müstəqilliyə,
azadlığa sevgisi olan
Mikayıl Müşfiq təhlükəyə baxmayaraq,
Əli bəy Hüseynzadəyə xitabən
yazdığı “Düşüncə” şerində Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin qəbul etdiyi ilk bayrağı məhəbbətlə
təsvir edir. Əslində o bayrağı oxşar olduğu
üçün, həm də Türkiyə Cümhuriyyətinin
bayrağı kimi də qəbul etmək olar:
Dilbər
sullar dalğasına dənizlərdə, göllərdə,
Oxuyuram
yeni həyat sevdasilə çırpınan
Əskiliyə üsyan edən könülləri hər
zaman.
Yorğun-arğın
karvanilə səhralarda, çöllərdə
Bəzi
gecə-yarı yolda qalanları dinlədim,
-Hankı
şeydir yolçulara nicat verən?-
söylədim.
Bir
ağızdan dedilər ki, dan yeri, dan ulduzu!
Sordum, bundan gözəl yoxmu parlayanların?
Dalğalandı
qarşımda o vaqit bu diyarın
Al bayrağa sığınmış könül
açan ulduzu.
Sovet dönəminin
şairləri S.Rüstəm, M.Rahim, R.Rza və digərləri
bayrağa xitabən şerlərində bayraqları təsvir
etsələr də, əslində sətiraltı mənasını
məhz, ilk milli bayrağımız olan al bayraq nəzərdə
tutulur. S.Rüstəm şerlərinin birində yazır:
Al
bayraqlar altında zəfərlər çalmaq,
Bütün nəsillərə vəsiyyətimdir.
Xalqının
zəfərlərindən vəcdə gələn S. Rüstəm
bayrağa olan sevgisini (qəlbində daim gəzdirdiyi milli
bayrağımıza olan sevgisini) şerində həvəslə
vurğulayr:
Şeirimdəki
rəngləri,
Ahəngi, hərarəti.
Döyüşlərdə
cürəti,
Süfrəmdəki neməti.
Bakıdan,
Naxçıvandan,
Qarabağdan almışam.
Şamaxıdan,
Gəncədən,
Qarabağdan
almışam
Bayrağımdan almışam.
Gözəl bənzətmədir, deyilmi?
Azərbaycan respublikası 2-ci dəfə müstəqillik
qazandıqdan sonra, 3 rəngli, ay- ulduzlu bayrağımız
yenidən dalğalanmağa başladı. Ədiblərimiz
yenidən milli bayraımızı vəsf edən şeirlər
yazdılar. Bu baxımdan, “Bayraq mənliyimdir,
bayraq kimliyimdir”- deyən Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadənin
“Bayraq” şeirini xüsusilə vurğulamaq istərdim. Onun bu misrası dillər əzbəri olaraq, aforizmə
çevrilmişdir. Bu şeir keçən əsrin
60-cı illərində yazılmasına baxmayaraq, müstəqillik illərində
yenidən həyata vəsiqə qazandı:
Üçrəngli
bayrağın kölgəsində mən
Qaraca torpağı vətən görmüşəm.
Zəfər
güllərini dövri-qədimdən
Bayraq işığında bitən görmüşəm.
Bayraq mənliyimdir,
bayraq kimliyim,
Bayraq-öz yurduma öz hakimliyim.
Daim
ucalasan! Savaş günündə
Əsgər silahıyla səni tən görüm.
Yalnız
zəfər çalmış şəhid önündə
Səni alqış üçün əyilən
görüm.
1990-cı
il yanvarın 19-dan 20-nə keçən gecə azadlıq
yolunda canlarından keçən qəhrəman şəhidlərimizə
həsr etdiyi “Şəhidlər” şerində Bəxtiyar
Vahabzadə göz yaşlarıyla, ürək
ağrısı ilə şəhidlərin qanları
bahasına üç rəngli bayrağı vətən
torpaqlarında qaldırılmasını təsvir edir:
Qatil
gülləsinə qurban gedərkən,
Gözünü sabaha dikdi şəhidlər.
Üçrəngli
bayrağı öz qanlarıyla
Vətən torpağına çəkdi şəhidlər.
Rəşad Məcid “Bayrağım” şeirində milli
bayrağımızın yüksəklərdə
dalğalanmasından qurur duyduğunu, onun əbədi olaraq
dalğalanmasına ümidvar olduğunu,
inandığını poetik boyalarla təsvir edir. Keşməkeşli yollardan
keçən
qürurverici bayrağımıza həsr
olunmuş bu şeirdə xalqımızın azadlıq,
müstəqillik uğrunda,
bayrağımız uğrunda mübarizəsi gözlərimiz
önündə canlanır. Şair hətta məqamı gəldiyi
zaman bayrağımız uğrunda ölümə getməyə
belə hazır olduğumuzu önə çəkib:
Səni ən
çətin
günlərimdə qorudum,
beynimə həkk edib
ürəyimə sarıdım.
Mahnımda,
nəğməmdə gizlədim.
Aya
baxıb xatırladım,
ulduzunu
sevdim.
Üç
rənginə öyrəndim,
hər
üzünü sevdim.
Hücumdan,
həmlədən qorudum,
küləkdən, tufandan keçirdim,
Bir
gün qaldırdım başımın üstünə,
Saxladım,
əymədim.
Ədəbiyyatımızda
Vahid Əzizin, Ağalar Mirzənin, Ramiz
Qusarçaylının və s. bu mövzuda şerlərinə
rast gəlinir.
“Bir kərə qalxan
bayraq, bir daha enməz”- deyiblər aqillərimiz. Bəli, müstəqilliyimiz əbədidir, dönməzdir.
Deməli, bayrağımız da əbədi
olacaq. Bizimsə bir arzumuz vardır. O
da bu üç rəngli, ay-ulduzlu milli bayrağımız
Vahid, bütöv Azərbaycan üstə açılsın.
Ps. 1918-ci ildə qəbul olunmuş üç rəngli,
ay, ulduzlu bayrağımız Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
süqut etdikdən sonra endirildi. 70 il yasaq edildi. Məhz,
ulu öndər Heydər Əliyevin sədri olduğu
Naxçıvar Muxtar Respublikası Ali Məclisinin
sessiyasında ilk dəfə olaraq, 1990-cı il
noyabrın 17-də dövlət bayrağı kimi təsdiq
olundu. 1991-ci il fevralın 5-də Azərbaycan
Respublikasının Ali Soveti onu rəsmi dövlət
bayrağı elan etdi. Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti cənab İlham Əliyevin sərəncamı ilə
2010-cu ildən etibarən hər il noyabr
ayının 9-u “Azərbaycan Dövlət bayrağı
günü” kimi qeyd olunur. Bu gün bayrağımız
möhtəbər ali məclislərdə,
beynəlxalq qurumlarda dalğalanır. Ən
qürurverici hal bir də odur ki, Milli bayrağımız
işğaldan azad olunmuş Qarabağ torpaqlarında əbədi
dalğalanır. Müzəffər
xalqın bayrağı kimi.
Qafar Əsgərzadə
Əməkdar jurnalist,
pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Yeni Təfəkkür.-
2022.- 9 dekabr.- S.4.