Müşfiq və rabitə
(Bu
haqda ilk dəfə)
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli nümayəndəsi, əsasən romantik şair kimi tanıdığımız, sevdiyimiz Mikayıl Müşfiqin yaradıcılığı çoxşaxəli, rəngarəngdir. Lirik, həzn şerləri ilə yanaşı, müəllifin ana, vətən, torpaq, əmək, təbiət və.s bəhs edən əsərləri də axıcılığı ilə fərqlənir, oxucuda maraq doğurmaqla, onları düşündürür. Şairin təbiətini səciyyələndirən bu ecazkar misraları isə zövq oxşayır, oxucu qəlbinə asanlıqla yol tapir. Belə ki, Müşfiqin hər bir şerində,hər bir misrasında böyük məna, hikmət, fəlsəfə, yenilik var. Şairin qəlbinin, ruhunun dilini məhz onun şerlərində görmək mümkündür.
1501-ci ildə Səfəvilər dövlətinin başçısı Şah İsmayıl tərəfindən əsası qoyulan poçt xidmətinin təşəkkülü ilə həyata vəsiqə alan, qədim tarixə malik Azərbaycan rabitəsi zaman-zaman ədiblərimizin əsərlərində öz əksini tapmışdır. Mikayıl Müşfiqin şerlərində də “poçt”, “teleqraf”, “telefon” kimi movzular poetik misralarla oxucu sevgisi qazanmışdır desək, yəqin ki, yanılmarıq.
Əslində bu şerlərdə də ilk növbədə romantik hisslər sezilir. Şair sanki, bu dilsiz-ağılsız rabitə vasitələri ilə həmsöhbət olur, həm də bir rəssam kimi onların misralarla tablosunu çəkir, rəng çalarlarını, cazibə qüvvəsini qələminin qüdrəti ilə göstərir, oxucusuna çatdırır.
Şairin “Poçt qutusu” şerində illərdən bəri divarlara pərçimlənən dəmir qutusunun sirli aləmlə dolu olması, topladığı məktublarla kimisinin sevincinə, şadyanalığına, kiminsə qəminə, kədərinə “bais” olmasını, uzaq-uzaq ellərdən, müjdələr gətirən “sehrli” poçt qutusunu belə təsvir edir:
İllərdir bu divara, sən ey poçta
qutusu,
Yorğun
bir adam
kimi dayamışsan arxanı,
Saqlıdır içərində sirlərin
ən quytusu,
Tanımayan bulunmaz sənin açıq yaxanı.
Karvanların uzayan yollarının
zülmünə
Canla, başla,
ürəklə dəmir
köksünü gərdin.
Kiminə
nəşə sondun,
qəm içirdin kiminə,
Buna həyat, onaysa
ölüm pəyamı
verdin.
Misralarında insanların çılpaq,
nakam arzularını,
romantik duyğuları
xəyal gölləritək
göz önündə
dalğalanır. Bir sözlə, Müşfiq
bu cansız, dəmirdən olan poçt qutusunun insan həyatında oynadığı əhəmiyyətli
rolu ustalıqla tərənnüm edir:
Xoş gəlir mənə səndən bu aldığım duyğular,
Ey dəmir
qutu, fikrim halqalanır önündə.
Sayəndə canlanırkən çılpaq,
yetim arzular,
Xəyalımın gölləri dalğalanır
önündə.
Mikayıl Müşfiqin uşaqlıq
illəri Azərbaycanın
dilbər güşələrindən
olan Xızıda keçib. Hər dəfə doğmaları
ilə Xızıdan Bakıya və ya əksinə, Bakıdan Xızıya gələrkən, yolçuluq
edərkən, ucsuz-bucaqsız
yol boyu, o geniş kimsəsiz çöllərdə yan-yana
dirənən dirəklər
və onlara bərkidilmiş sim tellər, quşların qatar kimi düzülmüş
mənzərəsi balaca
Mikayılın marağına
səbəb olub, diqqətini çəkmişdi.Şairin
1929-cu ildə qələmə
aldığı “Teleqraf
telləri” şerində
ədibin qəlbində
kök salmış marağı, hiss və duyğuları poetik misralarda öz dərin əksini tapmışdır:
Uzanan yolları gödəldən, qısaldan,
Yorulan
yolçunun başını
ucaldan,
Çırpınan qəlblərin
dərdini azaldan,
Yolların yolçusu teleqraf telləri,
Ellərin elçisi, teleqraf telləri.
Görmədən çıxdığı
yoxuşda qəhirlər,
Sizinlə bir yerdə toplanır şəhirlər.
Ürəkdən dalğalar,
arzudan nəhirlər
Daşırkən içiniz,
teleqraf telləri,
Gəliniz, keçiniz, teleqraf telləri.
Müşfiqin bu movzularda yazdığı
əsərlər sırasında
“Telefon söhbəti”
şeri xüsusilə
seçilir. Burada həm şair,
həm rəssam, həm də uzaqgörənlik təxəyyülü
bir-birilə möhkəm
vəhdət təşkil
edir. Əbədi sevgidən, lirik
hiss və duyğulardan,
ülvi hisslərdən
yoğrulmuş misraları
ilə saf məhəbbəti, tükənməz
və sağlam eşqi daim uca tutan şair
bu şerində sevgilisi ilə telefon söhbətində
sanki mahir bir şehrbaz kimi telefondakı hiss və həyacanını,
duyğularını istədiyi
şəkildə təsvir
edir. Həmçinin,
uzaqgörənlikə, hələ
1929-cu ildə hazırda
məişətimizə, həyatımıza
daxil olan videotelefon, skayp, facebook, vatsappdan görüntülü danışıqları
əminliklə, eləcə
də yüksək ustalıqla təsvir edirdi:
Sən məndən uzaqsan, mən səndən uzaq,
Uzaqdır sevimli gözlərin mənə.
Yaxındır telefon sayəsində
bax,
Ürəkdən saçılan sözlərin
mənə.
Məhəbbətin dərin, xəyalın dərin,
Nə çıxar
sözlərə könlümü
versəm?!
Əslinə varmaqçın bu
söhbətlərin,
Nolur gözlərini
telfonda görsəm?!
Əvət, böylə qalmaz
yarın bu ölkə,
Telefonda
fikrimi açarkən
sənə,
Həsrətlə baxdığım üzün
də bəlkə
Uzaqdan-uzağa görünər mənə.
Bəli, bu gün Müşfiqin
o xəyalları gerçəkləşib. Aşiqlər,
sevgililər, bir sözlə, bütün insanlar artıq telefonda danışarkən
bir-birilərinin üzünü,
sevən simalarını
görür,bəlkə
də şairin ruhuna dualar edirlər.
Müşfiq yaradıcılığı qaynar,
çağlayan bir bulaqdır.Ədib hansı
mövzuda olursa olsun, xususilə də rabitə mövzusunda çox maraqlı, oxunaqlı, romantik hisslərlə dolu sənət inciləri yaratmağa müvəffəq olub. Bu şerlər
ona ölməzlik bəxş edib, əbədi sevgi qazandırıb:
Yaşasın dünyada ulu qəlbbimiz!
Böyük
arzularla boylu qəlbimiz!
Nəşəmiz,
qayğımız, ehtirasımız,
Büllür bir cam kimi dolu
qəlbimiz.
PS. Bu yazını bitirərkən
yadıma Azərbaycanın
korifey sənətkarı,
böyük yazıçımız
Mirzə Cəlil Məmmədquluzadə düşdü...
Bir əsr öncə məşhur “Poçt qutusu” hekayəsində qələmə aldığı
bədbəxt Novruzəlinin
faciəli taleyini xatırladım. Hekayədə
Mirzə Cəlil Azərbaycan kəndlisinin mükəmməl obrazını
yaratmaqla onları bu hala salan
insanlara gülürdü..
Mikayıl Müşfiq illər
sonra, XX əsrin 20-ci illərində qələmə aldığı,
“Poçt qutusu”, “Teleqraf telləri”, “Telefon söhbəti” şeirlərini yazmaqla ilk
Cümhuriyyət dövrünün
üstünlüklərini qələmə almışdır.
Sürətlə tərəqqi edən bu virtual dünyada Mirzə Cəlilin “Poçt qutusu”, Mikayıl Müfiqin “Teleqraf telləri” şeirləri bizə artıq xəyal kimi görünür.
Qafar Əsgərzadə
Əməkdar jurnalist
Pedaqokika üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
Yeni Təfəkkür.-
2022.- 28 oktyabr.- S.4.