Oyun -
uşağın inkişafında önəmli vasitə
Oyun uşağın vəzifə və
məsuliyyətinə xələl verəcək qədər
vaxt aparırsa, onun zehni və fiziki inkişafına faydası
olmursa və ona zərər verə biləcək məlumatları
əhatə edirsə, o zaman zərərlidir.
Elə bir
insan tapılmaz
ki, həyatının
müəyyən
bir mərhələsində
oyun oynamasın. Oyunlar
hər insanın
həyatında
silinməz izlər
qoyur. Əksəriyyətimizin
“oyun” deyib üstündən
keçdiyimiz fəaliyyətlərin
uşaqlarımıza
nə kimi faydaları
toxuna bilər? Valideynlər
nəyə görə
uşaqları ilə
əl-ələ verib
oyun oynamalıdırlar?
Oyunun uşaqların
xarakterinə və şəxsiyyət
kimi formalaşmasına
necə təsir
edir? Ata-ana
oyunlar vasitəsilə
uşağın
psixoloji vəziyyətinə
hansı dəstəyi
göstərə
bilər? Şüuraltına
təsir edən
hər bir
hadisə kimi, oyunun
da insanın
həm psixologiyasına, həm
də onun insan
kimi yetişməsinə
təsiri danılmazdır.
Oyun deyilən
zaman gözümüzün
önünə ilk
öncə uşaqlar
gəlir. Əsasən
uşaqlıq
dövrünə
təsadüf
edən bu
fəaliyyət
onların zehni
və sosial inkişafı
baxımından
əvəzedilməzdir.
Burada əsas məqsəd
oyun zamanı istifadə
edilən oyuncaqlarla və ya danışmaqla
səhnə tərtib
edərək, təcrübə
qazanmaq və əyləncə
mühiti formalaşdırmaqdır. Oyunlar
uşaqların
iç dünyalarını
büruzə vermək, həyatdan
istədiklərini
nümayiş etdirmək, yaşadıqlarına
reaksiya vermək
və bir əyləncə
vasitəsi baxımından
xüsusi əhəmiyyətə
malikdir. Oyun əsnasında
uşaqlar insanları
və heyvanları yamsılamaqla
öz duyğu
və düşüncələrini
çatdırırlar.
Oyunun uşağa
özünəinam
hissi qazandırması
kimi özəlliyi
də var.
Həyatın
ilk günlərindən
etibarən ətraf
aləmə can
atan uşaqların
əqli
və fiziki inkişafı
oyun ilə qüvvətlənir.
Uşağın
yaşı və qabiliyyəti
artdıqca oyunun
forması və mövzusu
da dəyişir. Vaxt
ötdükcə bəsit
və təqlidə
əsaslanan oyunların
yerini mürəkkəb
və ağıl
işlətməyi
tələb
edən oyunlar
tutur. Bu cür
oyunlar uşağın
düzgün
danışa bilməsinə
və əməli
qabiliyyətinə müsbət
təsir göstərir.
Yetərincə oyun
oynayan uşaqların
danışıq qabiliyyəti, cəmiyyət
içində davranışları
və əqli inkişafları
digər həmyaşıdlarına
nisbətdə üstün
olur. Uşağın
bildiklərini tətbiq
etməyə, qabiliyyətini
göstərməyə,
təcrübə
qazanmağa, bununla
yanaşı, hisslərini
ifadə etməyə
və ünsiyyətin
qurulmasına imkan
verən oyunlar
daha çox xeyirlidir.
Uşaqlar
yaddaşlarında
dərin iz
buraxan hadisələri
oyunlarında, danışıqlarında
və davranışlarında
əks
etdirirlər. Buna
görə də
uşaqların
oyun zamanı hansı
mövzulara müraciət
etdiyinə nəzər
yetirməklə onların
iç dünyasını
öyrənmək
olar. Məsələn, valideynləri
tərəfindən
zorakılığa
məruz qalan
və televiziya vasitəsilə
şiddətli səhnələrə
şahid olan uşaqlar
oyuncaqlarına və
yoldaşlarına
qarşı sərt
davranmağa meyillidirlər. Bu
baxımdan oyun
uşağın
nə hisslər
keçirdiyini öyrənməyə
imkan verir.
Baş verən
müsbət
və ya mənfi
hadisələr, uşağın
təsiri altında
qaldığı psixoloji şərait
və onun şüuaraltı
düşüncələri
məhz oyunlar
zamanı üzə çıxır. Uşağın
keçirdiyi stress,
iç dünyasındakı
ziddiyyətlər, qorxular və narahatlıqlar
müxtəlif
oyunlar sayəsində
öz həllini
tapa bilər. Yaşadığı
sıxıntılı
hadisələrdən
qurtula bilmək
üçün oyun
ona “yaşıl
işıq” yandıra
bilər. Mütəxəssislərin
psixoloji travma keçirən
uşaqları oyun
terapiya ilŠ müalicə
etməsi olduqca
səmərəli
nəticələr
verir.
Valideynlər oyunlar vasitəsilə uşağını daha yaxından tanıya bilər
Oyunun uşağa
verdiyi faydalardan biri
də onun sosial
inkişafına
təkan verməsidir.
Oyun zamanı edilən
hərəkətlər
uşağın
dostluq və sosial
münasibətlərini
qüvvətləndirir,
yeni tanışların
qazanılmasına
müsbət
təsir edir.
Ailə içində
böyüyən
uşaqlar həmyaşıdları
ilə oynadıqları
oyunlar sayəsində
müəyyən
əlaqələr
quraraq, cəmiyyətdə
özlərinə yer
tutmaq yolunda irəli
addım atırlar.
Övladlarımız
heç tanımadıqları
uşaqlarla oyun
vasitəsilə tanış
olaraq, onlarla dostluqlarını
davam etdirə bilirlər. Oyun
zamanı uşaq
dostunu yaxından
tanıyaraq, onun
nəyi sevib-sevmədiyini
öyrənmək
imkanı əldə edir.
Uşaqların
sosial inkişafının
düzgün
istiqamətdə getməsi
üçün onların
yaşlarına
uyğun oyun
oynamaları və düzgün
dost seçmələri
önəm kəsb
edir. Xüsusilə,
doğru davranışların
adət halına
çevrilməsi oyun
sayəsində daha
asan təmin
edilə bilər. Oyunun
qaydalarına heç
cür uyğunlaşa
bilməyən, daim
özünü düşünən
və səbirsiz
uşaqlar oyundankənar
qala bilərlŠr. Uşağın
oyuna qəbul
edilməsi üçün
onun müsbət
keyfiyyətlərə
sahib olması lazımdır. Bir
çox uşaqlar
oyun vasitəsilə
başqalarına
hörmət
etməyi, məsuliyyət
hiss etməyi, səbirli
olmağı, qaydalara riayət
etməyi, streslə
mübarizə aparmağı,
problemləri həll
etməyi və
liderlik xüsusiyyətlərini
öyrənirlŠr. Bu
fəaliyyətlərdən
kənar qalan
uşaqlar psixoloji travma aldıqlarına
görə onlar
ətrafdakılarına
qarşı aqressiv olurlar.
Hz. Məhəmməd (s.ə.s.)
öz nəvələri
ilə oyun oynayaraq və oyunun qurulmasında
birbaşa iştirak
edərək, uşaqlara
dəyər
verdiyini və duyğularını
büruzə verməkdən
belə, çəkinmədiyini
göstərib.
Bu günahsız
məxluqlara mərhəmət
göstərmək
və onlarla birgə
vaxt keçirmək
sevimli Peyğəmbərimizin
sünnətindəndir.
Bununla da Peyğəmbərimiz
ata-ananın uşaqları
ilə birgə oynayaraq,
onları daha yaxından
tanıya biləcəyinə
işarət
edib. Təəssüf
ki, indiki dövrdə
valideynlər övladlarına
kifayət qədər
vaxt ayırmırlar
və bunun nəticəsi
olaraq, uşaqlar
boş vaxtlarının
əksəriyyətini
televizor və kompyuter qarşısında
keçirməyə
üstünlük
verirlər. Bu
da uşağın
sosial varlıq
kimi yetişməsinə
və danışıq
qabiliyyətini inkişaf
etdirməsinə əngəllər
törədir.
Xüsusilə, şəhərdə
yaşayan ailələr
uşaqlarının
televizor və kompyuter qarşısında
keçirdiyi zamanı
qısaltmalı və
onları oyun oynamağa
təşviq etməlidirlər.
Xüsusilə,
“bir yerdə durmayan”
uşaqlar oyunlar
vasitəsilə mənfi
enerjini bədənlərindən
çıxarırlar və
fiziki inkişaflarını
sürətləndirirlər. Oyun
zamanı edilən
fiziki məşğələlər
böyümə
hormonunun daha çox
ifraz olunmasında,
sümüklərin
möhkəmlənməsində
və uşaqların
aktiv həyat
keçirməsində
böyük
rol oynayır.
Uzunsürən oyunlar uşaqlar üçün zərərlidir
Oyunun forması
və mövzusu
uşağın
yaş və cinsi
ilə ahənglik
təşkil etməlidir.
Mücərrəd
anlayışları və
xırdalıqları
ehtiva edən, həmçinin
uzunsürən
oyunlar kiçikyaşlı
uşaqlar üçün
cansıxıcı
ola bilər. Uşaqlar
məktəbə
getməzdən
əvvəl
yamsılama xarakteri daşıyan oyunlara
üstünlük
verirlər. Fiziki
güc tələb
edən oyunlar
qızların
fitrətinə uyğun
olmaya bilər. Şiddətə
meyli artıran,
ümumi dəyərlərlə
ziddiyyət təşkil
edən, fiziki
zərər
verən, uşağın
psixologiyasına və
şəxsiyyət kimi
formalaşmasına
mənfi təsir
edən oyunlar
uşaqlar üçün
uyğun deyil.
Son dövrlər
uşaqların
şans oyunlarına
maraq göstərməsi
sonradan onlarda qumar
oynamaq alışqanlığına
imkan yarada bilər. Risk
etmək, qazanmaq və uduzmaq kimi
duyğuların
yaşandığı digər
oyunlar vasitəsilə
uşaqların
şans oyunlarına
yönəlmələrinin
qarşısını
almaq olar. Uşaqları
şans oyunları oynamağı
qadağan etməzdən
əvvəl
onlara bu cür
oyunların verdiyi
zərər
barədə məlumat
vermək ən
düzgün
variantdır.
Oyunlar vasitəsilə
uşaqları məlumatlarla yükləmək
də doğru
deyil. Oyunun digər
özəlliyi isə
odur ki, uşaqlar
diqqətlərini
cəmləşdirə,
plan qura, təşkilatçılıq
qabiliyyətini öyrənə,
yaddaşını gücləndirə
və düzgün
qərar qəbul
edə bilirlər.
Bəs
oyun nə zaman
zərərli
ola bilər? Əgər
oyun uşağın vəzifə və məsuliyyətinə
xələl verəcək qədər vaxt aparırsa, onun
zehni və fiziki inkişafına faydası olmursa və ona zərər
verə biləcək məlumatları əhatə edirsə,
o zaman zərərlidir. Xüsusilə, uşağın
yaşına və cinsinə uyğun olmayan oyunlar xüsusunda
diqqətli olmaq lazımdır. Belə ki, son zamanlar uşaqlar
arasında zorakılıq səhnələri ilə bol olan, əsas
qayəsi əyləncə və vaxt keçirmək əvəzinə,
qarşıdakı insana zərər vermək kimi xüsusiyyətləri
olan oyunlar dəb halını alıb.
Nəticə
olaraq, onu demək olar ki, oyunlar ata-ana və tərbiyəçilərin
uşaqların iç dünyasını kəşf etmələri,
onların hərtərəfli inkişafına töhfə
vermələri, qabiliyyətlərini artırmaları, onlara
yeni biliklər qazandırmaları üçün olduqca
önəmli vasitədir. Ancaq oyun və oyuncaq ümumi dəyərlərlə
ziddiyyət təşkil etməməli, uşağın
düşüncə və duyğularına qucaq açmalıdır.
Həsən Aydınlı
Zaman.- 2010.- 24-26 aprel.- S. 13.